Las Rozas de Madrid

Coordenaes: 40°29′30″N 3°52′24″W / 40.491666666667°N 3.8733333333333°O / 40.491666666667; -3.8733333333333
De Wikipedia
Las Rozas de Madrid
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Comarca Área metropolitana de Madrid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Las Rozas de Madrid José de la Uz
Nome oficial Rozas de Madrid, Las (es)[1]
Códigu postal 28230, 28231, 28232 y 28290
Xeografía
Coordenaes 40°29′30″N 3°52′24″W / 40.491666666667°N 3.8733333333333°O / 40.491666666667; -3.8733333333333
Las Rozas de Madrid alcuéntrase n'España
Las Rozas de Madrid
Las Rozas de Madrid
Las Rozas de Madrid (España)
Superficie 59.14 km²
Altitú 718 m
Llenda con Madrid, Majadahonda, Villanueva del Pardillo, Galapagar y Torrelodones
Demografía
Población 98 086 hab. (2023)
- 46 285 homes (2019)

- 49 529 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.55% de Área metropolitana de Madrid
1.4% de Comunidá de Madrid
0.21% de España
Densidá 1658,54 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Villebon-sur-Yvette
lasrozas.es
Cambiar los datos en Wikidata

Las Rozas de Madrid ye un conceyu d'España perteneciente a la Comunidá de Madrid.

Ye unu de los conceyos cola renta per cápita más elevada d'España.[2] Coles mesmes, esperimentó una fuerte crecedera poblacional, pasando de 35 137 habitantes en 1991 a 95 071 empadronaos a 1 de xineru de 2017.[3]

Foi unu de los primeros conceyos españoles en tar comunicáu per autovía, inaugurándose en 1967 l'Autovía del Noroeste.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El conceyu llinda al norte col términu municipal de Torrelodones, al oeste con Villanueva del Pardillo y Galapagar, al este col barriu d'El Pardo (distritu Fuencarral-El Pardo) y al sur con Majadahonda. Parte del so términu municipal atópase dientro del parque rexonal de la Cuenca Alta del Manzanares.

Estensión del términu municipal dientro de la Comunidá de Madrid
Estensión del términu municipal dientro de la Comunidá de Madrid
Noroeste: Torrelodones Norte: Torrelodones Nordeste: Madrid
Oeste: Galapagar Este: Madrid
Suroeste: Villanueva del Pardillo Sur: Majadahonda Sureste: Majadahonda

Historia[editar | editar la fonte]

Plaza d'España.

Según dellos historiadores,[4] Las Rozas de Madrid pudo ser l'antiguu Miacum, polo que podría tener el so orixe nel sieglu III. El conceyu atopar nel camín que llevaba dende Segovia hasta'l sureste, polo que'l so orixe podría debese a esta circunstancia. Sicasí, a diferencia de Majadahonda, población fundada por pastores, el nome de Las Rozas indica que, el so orixe tuvo d'aniciase pol establecimientu d'una zona de cultivos, una y bones la pallabra "raspia" designa en castellán a les zona que se preparar per primer vegada pa l'agricultura. Y el entamu de la carretera a El Escorial na mesma ciudá de Las Rozas esplica que la verdadera puxanza inicial de la población tuvo llugar nel sieglu XVI, coincidiendo col establecimientu de la capital en Madrid y cola construcción del Palaciu d'El Escorial, pos se precisaben nueves árees agrícoles p'abastecer les necesidaes crecientes de la población.

Mientres el reináu de Carlos III proyeutóse crear una canal utópica qu'una'l ríu Guadarrama col Manzanares y este col Tajo hasta llegar al océanu per Lisboa. Mui cerca del Encinar de Las Rozas, en Los Matos, atópense los restos de la presa del Gasco, construyida pa esti propósitu.

Nun mapa del añu 1755, apaez el nome de Matos Altos (Los Matos), que se pobló con obreros que construyíen la carretera que llevaba a Segovia. Darréu foi de la factoría de RENFE de la que se nutrió dichu nucleu urbanu.

En 1812, llibróse la batalla de Majadahonda ente dichu conceyu y Las Rozas, qu'enfrentó a tropes franceses, contra anglu-portugueses, y que remató cola victoria de les primeres.

Mientres la Guerra Civil Española convertir en zona d'importantes combates, alcordanza d'ello son los fortines qu'inda güei se puede reparar na Devesa de Navalcarbón. Nel iviernu de 1936 les tropes sublevaes avanzaron pel oeste de Madrid dende les zones de Brunete, Villaviciosa de Odón y Campamentu. Metanes una trupa borrina y temperatures bien baxes, l'exércitu de la República y los sublevaos, cada unu sofitáu pola so aviación, enfrentar nuna de les batalles más cruentes de la Guerra Civil en Madrid. Dellos habitantes de Las Rozas abellugar n'otros llugares de la Sierra como les cueves de Fuexu de Manzanares, a estos roceños y roceñas darréu llamóse-yos cucos.

La ilesia de San Miguel y toles viviendes fueron destruyíes por completu, al rematar la guerra'l Ministeriu de la Gobernación creó la Direición xeneral de Rexones Afaraes pa la reconstrucción de los pueblos destruyíos pola guerra, ente los que s'atopaba Las Rozas.

Pa 1967, Las Rozas, yá taba comunicada con Villalba, por aciu una de les primeres autopistes españoles, l'A-6, autopista del Noroeste. N'años posteriores remocicóse l'autovía dende Madrid, pa da-y capacidá pa la entós nueva autopista y pa la carretera comarcal d'El Escorial, entós C-505 güei M-505.

Medios de tresporte[editar | editar la fonte]

Carreteres[editar | editar la fonte]

Nacionales

Autovíes y autopistes

  • Autopista de circunvalación M-50.
  • Carretera M-505 ente Madrid y El Escorial. Empieza nel conceyu, na salida 18 de l'A-6.

Autonómiques y comarcales

  • Carretera M-851, de Las Rozas a Villanueva del Pardillo. Empecipia nel km. 3 de la carretera M-505 y remata nel km. 9 de la carretera M-509.

Antigües carreteres

  • Carretera M-514. En dellos mapes como M-5140. D'antiguo carretera de Majadahonda a Las Rozas. Yá nun tener l'identificador.
Puerta de Las Rozas sobre l'autopista A-6, cerca del km. 20, llugar nel que s'empezar a construyir en Las Rozas les nueves plataformes de grava-cemento, en 1966.
Cai Samuel Bronston, qu'estrema la Devesa de Navalcarbón de Las Rozas en dos y que se convierte en piatonal les fines de selmana.

Autobús[editar | editar la fonte]

Las Rozas ye accesible tantu dende l'autopista A-6 (carretera de La Coruña), como dende l'autopista M-50 (circunvalación de Madrid) o dende la M-505 (carretera d'El Escorial), poro, eso confier-y al conceyu una bona comunicación pal tresporte públicu.

Hai llinies d'autobuses d'Autoperiferia con llegada a Moncloa (Madrid): 621, 624 (Burgu de Las Rozas), 622 (Los Matos), 623 (Villafranca del Castillo), 625 (Monte Rozas) 626, 628, 629 (zones nueves como'l Parque Empresarial, La Devesa y El Cantizal).

Ente les llinies d'esta empresa, tamién s'atopen la 627 con destín de Moncloa a Brunete, pero que pasa por Las Rozas teniendo delles paraes nel conceyu y la L-1 que xune'l cascu urbanu cola urbanización de Molín del Focete.

Amás otres llinies interurbanes tienen pasu por Las Rozas como por casu la llinia 631 que xune Moncloa con Galapagar y Colmenarejo.

Tamién esiste una llinia d'autobuses (561) que pasa por Majadahonda, Pozuelo y termina n'Aluche (Madrid).[5]

Pela autopista A-6, pasen amás decenes de llinies interurbanes d'autobuses a otros conceyos, qu'anque nun tienen parada en Las Rozas, han de pasar, al atopase'l conceyu en plenu corredor noroeste, formáu arriendes de la N-VI, carretera de La Coruña. Dalguna d'elles tien una o dos paraes esporádiques, por casu la llinia 611 (Moncloa-Fuexu de Manzanares) de Larrea S. A., qu'en dellos horarios pasa pola Estación de Los Matos, (faciéndolo siempres la 611A), y n'otros horarios frente a Burgocentro, en carretera d'El Escorial, km 1.

Ferrocarril de cercaníes[editar | editar la fonte]

Estaciones de la rede de Cercanía Madrid nel conceyu de Las Rozas.

Otra forma de llegar hasta'l conceyu ye por aciu el tren de Cercaníes de RENFE. Las Rozas cuntaba con cinco estaciones hasta que se suprimieron les de Los Peñascales y El Tejar, quedando anguaño les de Las Rozas, Los Matos, Pinar de Las Rozas, los dos últimes nel Ferrocarril de Madrid a Hendaya.

D'esta forma, Las Rozas cuenta con una de les meyores comunicaciones col centru de Madrid de tola Comunidá. Incluyendo amás, l'antiguu trazáu del Madrid-Hendaia dende Príncipe Pío, nel que ta la Estación de Las Rozas, y que darréu enllaza col actual proveniente de Chamartín.

Deporte en Las Rozas[editar | editar la fonte]

Las Rozas siempres tuvo bien amestada al deporte, como demuestra'l fechu de ser l'únicu conceyu que tien el Premiu Nacional de Deportes en dos años distintos.[ensin referencies]

Las Rozas foi mientres l'añu 2016 Ciudá Europea del Deporte, una distinción apurrida oficialmente a los responsables municipales en payares de 2015 na sede de la Comisión Europea en Bruxeles.[6][7]

El so principal equipu de fútbol, el Club Deportivo Las Rozas, xuega nel Polideportivu Municipal Devesa de Navalcarbón.

Nel conceyu atopa la sede de la Real Federación Española de Fútbol, nes instalaciones de la Ciudá del Fútbol de Las Rozas.

En Fútbol sala, el UD Las Rozas Boadilla compite na Lliga Nacional de Fútbol Sala.

Tamién dispón d'un equipu de floorball o Unihockey, el CUF Las Rozas, que tien equipos en categoríes dende redrueyu hasta senior. El primer equipu, Las Rozas "A" disputa partíos na máxima competición d'esti deporte a nivel nacional.Xueguen los sos partíos nel polideportivu d'entremontes.

Mientres los años 90 l'equipu de baloncestu, el Club Baloncesto Las Rozas, tamién tuvo ciertu prestíu y atopóse cerca de xubir a primer división, güei conocida como ACB, l'entós daquella alcalde Jesús Zúñiga encargar d'impulsar esti equipu, del cual aportó a presidente.El Club Baloncesto Las Rozas cuenta con dos equipos en baloncestu profesional, per un sitiu l'equipu masculín en Adecco Plata y per otru llau el femenín en Lliga Femenina 2, que tres dos años consecutivos buscando l'ascensu consiguió patrocinadores pa poder apostar, la segunda categoría del baloncestu femenín nacional. Nesti club, xugaron nes categoríes inferiores, los hermanos Willy Hernangomez y Juancho Hernangomez, xugadores de la NBA en New York y Denver respeutivamente.

Igualmente tien importante implantación el rugbi, yá que dende hai más de 15 años[¿cuándo?] tien la so sede nel conceyu'l Inxenieros Industriales Las Rozas Rugby, club que milita na actualidá na lliga de división d'honor B de la competición española; esti Club tien al so cargu la Escuela Municipal de Rugby, que'l so campu atopar asitiáu na zona d'El Cantizal.

En fútbol americanu Las Rozas Black Demons compite al máximu nivel, na Lliga Nacional de Fútbol Americano.

N'ḥoquei sobre patinos, el Club Patín Las Rozas compite en OK Lliga Femenina. la máxima categoría d'esta disciplina n'España, dende la temporada 2015/2016. Cuenta con equipos en toles categoríes dende micro redrueyu hasta 1ª Autonómica Masculina y Femenina.

Tamién tien representación n'Hockey en llinia onde El Club de Ḥoquei de los CANÍBALES cuenta yá con un altu númberu de adeptos de toles edaes, compiten neños dende los 6 años hasta veteranos de 50 años. El Club cunta con 11 equipos en lligues autonómiques, amás de tener un equipu en Lliga élite (máxima competición del ḥoquei llinia a nivel nacional).

Importante tamién son los deportes populares como la xaronca, el marro, la calva o'l chito, esti postreru tien un club qu'apuesta torneos tolos domingos nel recintu ferial, cuando nun salen a apostalos a otros pueblos, especialmente mientres les fiestes patronales.

Alcaldes y gobiernu llocal[editar | editar la fonte]

Partíos políticos nel Conceyu de Las Rozas 2015

Partíos políticos Conceyales
Partíu Popular (PP)
11
Ciudadanos (C's)
6
Contigo por Las Rozas (CPLR)
3
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
3
Unión Progreso y Democracia (UPyD)
2
Estación de ferrocarril de Los Matos
Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Benito Garrido Turrillo (1979)
Luis Schake de Miguel (1979-1980)
Doroteo Lázaro Mingo (1980-1981)
Luis Schake de Miguel (1981-1983)
PSOE
1983-1987 Jesús Zúñiga Pérez-Lemaur PSOE
1987-1991 Jesús Zúñiga Pérez-Lemaur PSOE
1991-1995 Jesús Zúñiga Pérez-Lemaur PSOE
1995-1999 Bonifacio de Santiago Prieto PP
1999-2003 Bonifacio de Santiago Prieto PP
2003-2007 Bonifacio de Santiago Prieto PP
2007-2011 Bonifacio de Santiago Prieto PP
2011-2015 José Ignacio Fernández Rubio PP
2015-2019 José de la Uz Pardos PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Población[editar | editar la fonte]

La primer columna ye'l valor del datu nel conceyu, la segunda ye de la zona Madrid Oeste, la tercera ye'l de la Comunidá y la postrera l'añu.[8]

Población
Conceyu Zona Oeste Comunidá de Madrid Añu

68.061 || 382.139 || 5.804.829 || 2004

Homes 32.914 186.756 2.806.631 2004
Muyeres 35.147 195.383 2.998.198 2004
Crecedera relativa población 1,87 3,27 1,50 2004

19,29 || 19,24 || 14,43 || 2004

7,82 || 8,44 || 14,56 || 2004

0,37 || 0,38 || 0,41 || 2004

Proporción de reemplazamiento 1,34 1,32 1,32 2004
Razón de progresividad 114,52 110,36 116,21 2004
Tasa de feminidad 1,06 1,04 1,07 2003
16,98 15,06 11,23 2002
54,97 50,62 40,64 2002
Tasa de nupcialidad 5,78 5,38 5,35 2002
5,41 4,47 6,98 2002
Nacimiento madres menos de 30 años (%) 20,22 24,02 34,71 2002
Fallecimientos menores de 50 años (%) 6,57 10,31 8,34 2002
Crecedera vexetativa por 1.000 hab 11,57 10,59 4,25 2002
Estranxeros por 1.000 hab 103,64 120,93 121,17 2004
Muyeres sobre total estranxeros empadronaos (%) 58,99 54,21 50,06 2004
Nacencies de madres estranxeres (%) 9,38 12,66 17,37 2002
Tasa de migración 23,36 23,47 16,23 2003
Estranxeros por nacionalidá (%)
5,99 6,80 6,87 2004
0,87 1,80 1,59 2004
0,57 0,44 0,63 2004
Paru rexistráu por 100 hab 2,59 2,62 3,61 2003
Evolución paro rexistráu (%) -0,02 0,05 -0,12 2004
Afiliaos a la S.S por 1.000 hab 439,76 346,96 445,73 2003

51,55 || 48,89 || 42,59 || 2001

Ocupaos (%)

0,67 || 1,05 || 0,80 || 2001

Sector industrial 10,20 10,36 13,51 2001
Sector construcción 5,16 7,55 9,61 2001

83,96 || 81,04 || 76,08 || 2001

Cultura[editar | editar la fonte]

Auditorio Municipal Joaquín Rodrigo[editar | editar la fonte]

Auditorio Joaquín Rodrigo
Centru Cultural Pérez de la Riva
Centru de les Artes y Biblioteca Leon Tolstoi

En 1999 inauguróse l'edificiu qu'alluga la Conceyalía d'Educación, Escuela Oficial d'Idiomes, la Conceyalía de Cultura, la Escuela de Música y Danza, la Escuela d'Adultos y l'Auditoriu Municipal de Música. Dichu auditoriu ta forníu con 600 places y un estudiu de grabación. El Conceyu de Las Rozas promueve una gran variedá d'actividaes culturales: esposiciones, cursos, talleres, viaxes.[9]

Biblioteques[editar | editar la fonte]

Las Rozas cuenta con tres biblioteques municipales:[10]

  • Biblioteca de Las Rozas
  • Biblioteca de Los Matos
  • Biblioteca Lev Tolstói

Parques y Xardinos[editar | editar la fonte]

Las Rozas cuenta con numberoses zones verdes urbanes a lo llargo de tola so estensión.

Estudios de cine[editar | editar la fonte]

Mientres los años 60, Las Rozas convertir nun plató de cine. El productor Samuel Bronston construyó, no que güei ye una urbanización de luxu en Los Matos, los estudios de cine más importantes d'Europa y apuntaben a ser los más grandes del mundu, pero fracaso comerciales como'l de la película 55 díes en Beixín (1963) torgaron que güei pudiéramos falar de Las Rozas como sede de la industria del cine. Nel rodaxe de 55 díes en Beixín munchos roceños participaron como extras, y tamién como operarios na construcción de los decoraos. Inclusive se creó un ríu artificial que s'enllenó con camiones cisterna.

Pa recordar a Samuel Bronston, que foi soterráu en Las Rozas, diose nome a la cai que traviesa la Devesa de Navalcarbón.

Comerciu[editar | editar la fonte]

Centros comerciales y d'ociu[editar | editar la fonte]

Figura d'un venado en Las Rozas Village mientres les Navidaes 2017.

Con motivu de la fuerte crecedera de la población roceña nestos últimos años, construyéronse dellos centros comerciales y zones d'ociu. Zones, non solo visitaes por mozu roceños, sinón tamién por munchos mozos de conceyos próximos a Las Rozas, yá que s'atopen comunicaes con autobuses próximos a les mesmes, paraes de taxi, una estación de tren próxima y estenses zones d'aparcamientu.

Mientres el branu apaecen terraces nel centru del pueblu, en redol a la Plaza d'España y la Cai Real, esistiendo dellos chigres de copes nes proximidaes del Centru Comercial BurgoCentro.

Coles mesmes, Las Rozas cuenta con dos centros comerciales centraos nel sector testil: el Factory y el Centru Comercial Las Rozas Village. El segundu ta xunto al centru d'ociu Heron City, que cunta con un ximnasiu, un cine, restoranes, etc.

La zona de Európolis ye agora conocida como "la mariña del mueble",[ensin referencies] efeutivamente, abonden los locales especializaos nel sector del moblame y la decoración.

La ufierta completar con supermercaos de les distintes cadenes, un hipermercáu y una gran superficie dedicada al bricolaxe.

Fiestes populares[editar | editar la fonte]

Iglesia San Miguel Arcánxel
Lumbre de los quintos na Nueche de Reyes
  • 1 de mayu: San José Obreru (Los Matos). Patrón del barriu, entámense encierres y corríes de toros y conciertos.
  • 6 de xineru: Cuando se cumplen les 12 de la nueche de reis, los quintos encienden la foguera que tuvieron preparando mientres tol día, esta tradición ta perdiéndose últimamente por dos motivos principales, per un sitiu l'oxetivu yera axuntar a tolos mozos qu'esi añu fadríen el serviciu militar (la mili), anguaño al suprimise nun tien tantu sentíu y per otru llau el continuu cambéu de llugar de la foguera por cuenta de la construcción masiva nes zones onde s'alluga dicha foguera. Primero foi na Plaza Mayor, dempués na Plaza d'España, de siguío onde güei hai una urbanización, xusto al llau del Auditoriu y d'últimes el so actual allugamientu que va tener que camudar en curtiu por cuenta de la recalificación de los terrenes, el valle del ecu o'l montecillo.

Educación[editar | editar la fonte]

En Las Rozas de Madrid hai 24 guarderíes (3 públiques y 21 privaes), 10 colexos públicos d'educación infantil y primaria, 5 institutos d'educación secundaria y 12 colexos privaos (con y ensin conciertu).

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Madrid y Barcelona apoderen la llista de conceyos con mayor renta.» 21 de xunetu de 2016. El País. Consultáu'l 21 de xunetu de 2016.
  3. Institutu Nacional d'Estadística.
  4. SUMARIU DE LES ANTIGÜEDAES ROMANES D'ESPAÑA - Juan Agustín Ceán Bermúdez
  5. Tresportes interurbanos en Las Rozas. «Tresportes interurbanos en Las Rozas». Autoperiferia s.a.. Consultáu'l 16 de xunetu de 2010.
  6. Dossier de ciudá europea del deporte 2016
  7. «deporte Ciudaes Europees del Deporte». Archiváu dende l'deporte editorial=European Capitals and Cities of Sports Federation orixinal, el 5 de marzu de 2016.
  8. Institutu d'estadística de la Comunidá de Madrid
  9. Programación Cultural de Las Rozas
  10. Biblioteques de Las Rozas

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]