Goosebumps

De Wikipedia
Pesadilla / Escalofrío
serie de llibros
Datos
Autor R. L. Stine
Fecha 1992
Xéneru ciencia ficción, lliteratura infantil y suspense
Llingua de la obra inglés
Editorial orixinal Scholastic Corporation
País orixinal Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Obres derivaes Goosebumps, Goosebumps y Goosebumps: Haunted Halloween
Cambiar los datos en Wikidata

Goosebumps (del inglés, «piel de pita») ye'l nome d'una serie de llibros de terror y ciencia ficción para moces creada en 1992 pol escritor d'Estaos Xuníos R. L. Stine. La serie consta d'un total de 60 llibros pa España, el postreru de los cualos (Sangre de bisarma IV) publicar en 1999, ente qu'en Hispanoamérica consta de 45 hestories.

El nome traducir n'España como Velees y en Hispanoamérica como Respigos. Otros títulos en distintos idiomes son: Pànic (Catalán), Chair de poule (Francés), Gänsehaut (Alemán), Piccoli Brividi (Italianu), صرخة الرعب (Árabe), グースバンプス (Xaponés), 구스범스 (Coreanu), ชมรมขนหัวลุก (Tailandés), गूसबम्प्स (Hindi), "צמרמורת" (Hebréu),Grillers (Africaans), . Goosebumps ye tamién el títulu de la serie de televisión basada na coleición de llibros.

Historia y carauterístiques[editar | editar la fonte]

L'ésitu de la serie llevó a la creación de delles adautaciones. La serie inspiró tres juegos de mesa producíos por Milton Bradley,Terror nel Campusantu, Nueche na Torre del Terror y Un día en Horrorlandia, dos xuegos de PC producida por DreamWorks interactivo tituláu Goosebumps: Escape from HorrorLand y L'ataque del mutante, y una serie de televisión bien conocida.

Tamién se desenvolvió un videoxuegu en DVD basáu nestes obres d'arte comercial.

Stine citó na so autobiografía que La nueche del moñecu viviente yera'l so llibru favoritu de la serie Goosebumps. El so protagonista ye'l moñecu de ventrílocuu Slappy, que se ganó la reputación de los antagonistes más populares d'esta serie de llibros. Apaez en La nueche del moñecu viviente I, II y III, en La velea de Slappy, en La novia del moñecu viviente (dambos de la coleición Velees 2000 y nel nuevu llibru de Goosebumps Horrorland: La vengación del moñecu viviente.

La serie Sangre de Bisarma tamién ye bien popular ente los aficionaos, pero non tanto como l'anterior. Hubo tres secuela dempués del primer llibru, y otru de Goosebumps Horrorland: ¡Sangre de Bisarma p'almorzar!. Otru llibru que tamién foi bien popular nesta serie foi'l primeru de la coleición: Un día en Horrorlandia, que más tarde escribió Sentar, Regresu a Horrorlandia y depués tola serie de Goosebumps Horrorland. Fabricáronse xuegos de mesa, unu yera tituláu Escape from Horrorland y l'otru yera un xuegu pa PC.

La mázcara maldita, otru títulu de la coleición Velees (Goosebumps), y la so secuela La mázcara maldita II fueron otros dos llibros bien populares, que fueron llevaos a dos episodios de la serie de televisión. Stine escribió otra secuela llamada El berru de la mázcara perdida, perteneciente a la nueva coleición Goosebumps Horrorland, titulada n'España a cencielles Horrorland. Inclusive hubo una reproducción de la mázcara que vendíen en delles tiendes.

El llibru La sorrisa de la muerte foi tamién un llibru aclamáu polos aficionaos, habiendo una secuela titulada La otra sorrisa de la muerte, y otru llibru estrenáu en Goosebumps Horrorland llamáu Mira a cámara y ¡Muerre glayando!, siendo l'octavu llibru d'esta serie.

La torna de la momia, un llibru tamién bien popular, tuvo tamién la so secuela en Goosebumps Horrorland que se llamó ¿Quién ye esa momia?.

Otros llibros tamién bien recordaos fueron Visita Apavoriante, L'home llobu del banzáu, Los espantuxos anden a medianueche y El abominable home de les nieves.

Munches de les criatures de los distintos llibros son el hámster de Sangre de Bisarma II, Slappy de La nueche del moñecu viviente, los horrores de Un día en Horrorlandia, l'home de les nieves de El abominable home de les nieves, Amaz-O de El magu diabólicu o les bisarmes de los güevos de Bisarmes de Marte. Amaz-O de El magu diabólicu y Evan Ross de Sangre de bisarma seríen representaos como estrelles convidaes en Regresu a Horrorlandia.

Stine tamién citó a Zusmiu de Celebru y a La invasión de los estrujadores (dambos de la serie Velees 2000 como unos de los sos llibros favoritos.

Polo xeneral, la serie en sí foi bien popular y ayudó a xenerar un gran númberu de llibros que buscaben la mesma tema que'l de Velees, como Respigos de Betsy Hayne o Fantasville de Christopher Pike.

Les portaes[editar | editar la fonte]

Les portaes orixinales de los llibros (Velees y Velees 2000) son ilustraes (pol artista Tim Jacobus) coloridamente, con una téunica de caricatura semirrealista qu'amuesa dalguna escena, personaxe o fechu terrorífico. Les portaes varien con cada llibru. Les portaes d'En busca de les tos velees (del númberu 25 d'equí p'arriba y toles ediciones especiales) fueron realizaes por Craig White.

Les ilustraciones de Goosebumps Horrorland fueron creaes por Steve Scott y Brandon Dorman.

Protagonistes y carauterístiques[editar | editar la fonte]

El protagonista principal d'una hestoria de Pesadilla / Escalofrío, ye de cutiu asitiáu nun allugamientu remotu o de dalguna manera aisllada en delles situaciones. Esto pue ser tan simplayu como alcontradices árees suburbanas, o tan esaxeraes como los internaos, los pueblos estranxeros, campings, cases familiares de desconocíos o zones d'ultramar. Hai llibros que frecuenten les temes de personaxes que se camudaron apocayá (Melodía siniestra, ¡Hai daqué vivu!), o tán de vacaciones con amigos y familiares (Sangre de Bisarma, Cómo matar a una bisarma o La torna de la momia).

Los llibros de la serie Velees amuesen munches vegaes estructures homoxénees con neños normales que s'arreyen en situaciones d'auténticu terror, y dempués del conflictu central nun se soluciona. En terminando'l llibru, Stine inclúi de 1 a 3 proyeutos de los llibros siguientes.

Giro final / Twist Ending[editar | editar la fonte]

Munchos de los llibros cunten con un xiru a la fin, similar al formatu de televisión como The Twilight Zone, como por casu:

  • La nueche del moñecu viviente onde los protagonistes pasen la mayor parte de la novela engarrando col moñecu asesín. Amás de que na cuarta saga un moñecu viviente "Rocky", primeramente malváu, xúnese-yos a la familia O'Dells pa detener a Slappy (el principal antagonista)
  • En Terror na Biblioteca, basáu n'otru llibru, los padres convertir en bisarmes y taramien al villanu.
  • En El Cuckoo malditu, Michael (el protagonista), tuerci la cabeza d'un reló de cucú que marca tamién l'añu, y collo viaxa al pasáu, llegando a cuando yera un ñácaru (y poro, primero que naciera la so hermana malcriada Tara). Cuando consigue volver al presente, atopar no que paez el presente, pero'l dial que marca los años nun inclúi l'añu 1988 (añu nel que nació Tara) y Tara nunca esistió.
  • Unu d'estos "xiros" más conocíos ye en Aventura Espeluznante, que los protagonistes resulten ser perros (como resultáu d'un esperimentu científicu).
  • Y, por casu, n'otros llibros (Melodía siniestra), el final ye totalmente feliz, na que'l protagonista sale bien paráu de les sos esperiencies.

Adautaciones[editar | editar la fonte]

Fízose una serie basada nos llibros col mesmu títulu (depende del país). Esta serie foi tresmitida por Mega en Chile, Antena 3 n'España, Canal 5 en Méxicu, y Jetix nel restu de países de fala hispana.

Los lemas del programa nes sos versiones en castellán son "Tremecéi mochachos, tremecéi, qué mieu vais pasar" n'España y "Cuidu espectador, ta a puntu de llevase un plasmu" en Hispanoamérica.

Dempués del 1 d'ochobre de 2008, Cartoon Network (Estaos Xuníos) fixo un spin-off de la serie. La canal The Hub entama emitir la serie nos Estaos Xuníos.

Películes y videoxuegos[editar | editar la fonte]

Columbia Pictures adquirió los derechos de Scholastic pa crear una película de Goosebumps. En mayu de 2008 taba buscándose un escritor pal guión.La película estrenar a fines de 2008, llamóse La hora del terror y foi protagonizada por Emily Osment.

En 2015, dirixida por Rob Letterman y protagonizada por Jack Black, estrénase una adautación R.L. Stine.

Per otra parte, n'ochobre de 2008 estrenóse'l videoxuegu Respigos en Horrorlandia. En 1997 llanzóse L'ataque del mutante pa PC, tamién de Horrorlandia.

Coleiciones de llibros[editar | editar la fonte]

Amás de los episodios llistaos más embaxo, Pesadilla/Escalofrío tuvo delles ediciones especiales, ente elles En busca de les tos velees, Pesadilla Edición Bisarma, Velees Graphix, y Goosebumps Horrorland, amás de Velees 2000, d'onde vienen: La velea de Slappy, L'aullida del gatu y Una profesora bestial.

Llista de libro edición orixinal Velees[editar | editar la fonte]

  1. Un día en Horrorlandia
  2. Los espantuxos anden a medianueche
  3. Peligru nes fondures
  4. La casa de la muerte
  5. ¡Nun baxes al suétanu!
  6. La sorrisa de la muerte
  7. Sangre de bisarma
  8. ¡Invisibles!
  9. Terror na biblioteca
  10. Llerza nel campamentu
  11. Visita apavoriante
  12. La mázcara maldita
  13. Melodía siniestra
  14. La repugnante cara del terror
  15. Mutación fatal
  16. Sangre de bisarma II
  17. L'ataque del mutante
  18. Aventura espeluznante
  19. Nueche na torre del terror
  20. El cucu malditu
  21. Sangre de bisarma III
  22. ¡Hai daqué vivu!
  23. La pantasma aulladora
  24. Horror en Jellyjam
  25. La nueche del moñecu viviente
  • # La vengación de los gnomos
  1. La mázcara maldita II
  2. La cabeza amenorgada
  • # La nueche del moñecu viviente II
  1. Deseos peligrosos
  2. L'home llobu del banzáu
  3. La sablera de la pantasma
  4. La torna de la momia
  5. La pantasma del auditoriu
  6. Llerza na cai del mieu
  7. La pantasma ensin cabeza
  8. El abominable home de les nieves
  9. La nueche del moñecu viviente III
  10. El magu diabólicu
  11. Bisarmes de Marte
  12. ¡Sálvese quien pueda!
  13. La otra sorrisa de la muerte
  14. Campamentu espectral
  15. Cómo matar a una bisarma
  16. La lleenda perdida
  17. La vengación de Halloween
  18. Aliendu del vampiru
  19. ¡Llamada a los bichos raros!
  20. Curiáu col moñecu de nieve
  21. Cómo aprendí a volar
  22. Los llabios de Crystal
  23. Non te vaigas dormir
  24. La bisarma babosa
  25. El campamentu del llagu malditu
  26. El mio meyor amigu ye invisible
  27. Peligru nes fondures II
  28. La escuela embruxada
  29. El misteriu de los homes llobu
  30. La bisarma del suétanu
  31. Sangre de bisarma IV

(Nota: dalgunos de los títulos camuden dependiendo de la edición. La coleición llamóse "Velees" y foi publicada por Ediciones B n'España.)

Llista de libro Pesadilla 2000[editar | editar la fonte]

  1. L'aullida del gatu
  2. La novia del moñecu viviente
  3. Una profesora bestial
  4. La invasión de los estrujadores (I)
  5. La invasión de los estrujadores (II)
  6. El ximielgu perversu
  7. Vengaciones, S.A.
  8. El campamentu del terror
  9. ¿Tienes mieu?
  10. Les bisarmes ensin cabeza
  11. El usurpadores de cuerpos
  12. Zusmiu de celebru
  13. Regresu a Horrorlandia
  14. Jekyll y Heidi
  15. Escuela del terror
  16. La momia avérase
  17. Un home llobu nel salón
  18. Los horrores del aniellu negru
  19. Torna al campamentu espectral
  20. El xuegu del terror
  21. El coche pantasma
  22. Fiebre de plenilluniu
  23. La velea de Slappy
  24. L'ataque de los terrícoles pabardos
  25. Una pantasma nel espeyu

Llista de llibros de Respigos[editar | editar la fonte]

  1. Bienveníos a la casa de la muerte
  2. ¡Alloñar del suétanu!
  3. Sangre de bisarma
  4. ¡Sonri y muérete!
  5. La maldición de la momia
  6. "Volvámonos invisibles"
  7. "La nueche del moñecu viviente
  8. La neña y la bisarma
  9. El campu de les velees
  10. La pantasma d'al llau
  11. L'home llobu del banzáu
  12. ¡A mi nun m'asustes!
  13. Problemes fondos
  14. L'espantuxu ronda a la media nueche
  15. Playa fantasma
  16. L'ataque del mutante
  17. Una nueche na Torre del terror
  18. El reló fatal
  19. Terror na cocina
  20. Lleiciones peligroses
  21. El mio más tarrecible aventura
  22. La pantasma del auditoriu
  23. El regresu de la momia
  24. La mázcara abruxada
  25. Un día nel parque del horror
  26. Sangre de bisarma II
  27. Por qué tarrezo a les abeyes
  28. Bisarmes de marte
  29. Horror na cai shock
  30. Desapaiciones nel campu deportivo
  31. La bestia del oriente
  32. La pantasma que llate
  33. El abominable bisarma de Pasadena
  34. Sangre de bisarma III
  35. La pantasma ensin cabeza
  36. La cabeza máxica
  37. La nueche del moñecu viviente II
  38. El coneyu malváu
  39. La vengación de los gnomos del xardín
  40. La nueche del moñecu viviente III
  41. La lleenda de la lleenda perdida
  42. Piel d'home llobu
  43. Cómo matar a una bisarma
  44. L'ataque de les calabaces

(Nota: Estos son títulos publicaos pola editorial Norma p'América. Scholastic publicó dalgunos d'estos tamién, incluyendo dalgunos que nun fueron publicaos por Norma)

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]