Rebelión na India de 1857

De Wikipedia
Rebelión na India de 1857
Fecha 10 mayu 1857 → 20 xunu 1858
Llugar India
Resultáu Victoria británica
Consecuencies
Belixerantes
Remontaos cipayos Plantía:Xeodatos Imperiu británicu
Compañía Británica de les Indies Orientales
Comandantes
Plantía:Lsv Comandante en xefe: Plantía:Lsv
[editar datos en Wikidata]

La rebelión de la India de 1857 empezó como un motín de cipayos, los soldaos indios del exércitu de la Compañía Británica de les Indies Orientales, el 10 de mayu de 1857 nel acuartelamiento de la llocalidá de Meerut. Bien llueu se produció una esguilada del conflictu col españíu d'otros motinos y revueltes civiles a lo llargo de la llanura del Ganges y del centru d'India. Los enfrentamientos principales producir en zones de los actuales estaos indios d'Uttar Pradesh, Bihar, el norte de Madhya Pradesh y na rexón de Delhi.[1] Esta rebelión supunxo una amenaza considerable pal poder de la Compañía Británica en tola rexón[2] y nun foi encalorada hasta la cayida del reinu de Gwalior el 20 de xunu de 1858.[1] La rebelión de los cipayos tamién ye conocida por dellos historiadores indios como Primer Guerra d'Independencia d'India.

Otres rexones controlaes pola Compañía Británica, como Bengala y les presidencies de Bombay y Madrás, permanecieron mayormente n'aselu.[1] Nel Punyab, los príncipes sijes sofitaron a la Compañía cola unviada de tropes y suministros.[1] Los principaos d'Hyderabad, Mysore, Travancore y Caxmir, según los pequeños dominios de Rajputana, nun se sumaron a la rebelión.[3] Na zona d'Oudh, l'alzamientu tomó'l carís d'una revuelta patriota contra la presencia europea.[4] Los líderes marathas, como Rani Lakshmibai, convirtiéronse un sieglu dempués n'héroes populares del movimientu d'independencia indiu,[1] anque ellos mesmos «nun xeneraron una ideoloxía coherente» pa un nuevu orde.[5]

Esta rebelión de los cipayos llevó a la disolución de la Compañía Británica de les Indies Orientales en 1858 y obligó a los británicos a reorganizar el so exércitu, el sistema financieru y l'alministración d'India.[6] El país pasó de siguío a ser gobernáu direutamente pola Corona británica col nome de Raj británicu.[3]

Introducción[editar | editar la fonte]

La Compañía Británica de les Indies Orientales llogró'l poder sobre'l principáu de Diwani (en Bengala) dempués de ganar la batalla de Plassey en 1757, que asitió so la so dependencia a gran parte del Decán. La victoria na batalla de Buxar en 1764 añadió Nizamat a la so rexencia.

En 1845, la Compañía llograra estender el so control sobre la provincia de Sindh tres una sangrienta campaña bélica. En 1848 tuvo llugar la Segunda guerra anglu-sij y la Compañía llogró'l control de Punyab tamién. En 1853 el líder maratha, Nana Sahib foi desaposiáu de los sos títulos y de la so pensión, pasando a ser subordináu de los británicos.

En 1854 Berar foi amestada al dominiu de la Compañía Británica de les Indies Orientales. En 1856 l'estáu d'Awadh/Oudh foi tamién añadíu a la rexencia de la Compañía. Poco dempués l'Imperiu mogol, que caltenía un poder puramente nominal ante los británicos, venció na so totalidá ante'l dominiu británicu, siendo l'emperador Bahadur Shah Safar el postreru d'esta dinastía.

Causes[editar | editar la fonte]

La rebelión de los indios tuvo diverses causes relixoses, sociales, polítiques y económiques. Diba tiempu que los cipayos atropaben percegueres contra la Compañía Británica de les Indies Orientales, principalmente poles diferencies étniques ente los oficiales británicos y les tropes indies.

Resfregones sociales[editar | editar la fonte]

Per otra parte, los indios nun víen con bonos güeyos la rápida ocupación de territorios per parte de la Compañía y l'introducción de costumes occidentales que dicha ocupación traía, según les conversiones d'indios al cristianismu. Otru agraviu foi la illegalización de ciertu costumes relixoses, tantu hindús como musulmanes, que yeren consideraes pocu civilizaes polos británicu. Por casu, los británicos abolieron el matrimoniu ente neños, el satí (el suicidiu o l'asesinatu d'una vilba na pira funeraria del so maríu fináu) y el infanticidiu de les neñes. Munchos de los esfuercios de la Compañía Británica de les Indies Orientales ver con rocea. Por casu, los hinduistes consideraben que la primer llocomotora qu'arrincó de Bombay en 1850 yera un asura (demoniu). Sicasí tamién había reformistes indios, bien notablemente Raxa Ram Mohan Roy, que yeren la verdadera fuercia detrás d'estes reformes.

El sistema xudicial, como yera d'esperase nun réxime d'ocupación estranxera, yera inxustu pa los indios. Presentáronse los abusos ante la Cámara de los Comunes en 1856 y 1857 reveló que a los oficiales británicos otorgábase-yos una serie de prerrogativas d'apelación al ser acusaos de brutalidá o de crímenes contra los indios.

Motivos económicos[editar | editar la fonte]

La Compañía Británica de les Indies Orientales yera una poderosa empresa d'esportación que la so fuercia sofitaba gran parte de la colonización británica de la India. El poder d'esta empresa llevó 150 años en llograse. Yá en 1830 la compañía taba bien activa, al puntu que les apurríes a rexentes y príncipes indios llegaben a 90 000 llibres per añu, una gran suma de dineru naquella dómina. Al traviés del sobornu xeneralizáu a aristócrates indios la Compañía podía operar nos mercaos estranxeros a pesar de que les importaciones barates del sureste d'Asia de seda, algodón y otros productos yeren perxudiciales a la economía d'eses rexones.

En 1848, sicasí, les dificultaes financieres de la Compañía obligaben a una masiva espansión de los territorios británicos nel sur d'Asia. La Compañía amestó doce reinos rexentaos por Rajás locales ente 1848 y 1854. Nun artículu publicáu por The New York Daily Tribune el 28 de xunetu de 1857, Karl Marx escribió: «En 1854, el Raj británicu de Berar ―qu'entiende 80 000 milles cuadraes de terrén y una población ente cuatro y cinco millones d'habitantes y enormes ayalgues― amestó pola fuercia esti territoriu».

Pa consolidar y controlar les colonies los británicos cuntaben con un exércitu de 200 000 soldaos nativos, entamaos por unos 4000 a 5000 oficiales y suboficiales británicos, a los qu'había qu'añader unos 20 000 militares n'unidaes puramente britániques (munchos, sicasí, taben de baxa per enfermedá o permisos), más unos 5000 funcionarios civiles y un númberu indetermináu de civiles (les estimaciones fluctúan ente 10 000 y 20 000 escontra mediaos de sieglu).

En 1857 les últimes muertes d'independencia na India sumieren y la Compañía esportaba tonelaes d'oru, piedres precioses, seda, algodón, especies y otros materiales de gran valor al Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda cada añu. La rexón yera gobernada so un sistema bastante duru y rigorosu denomináu zamindari que facilitaba'l cobru d'impuestos al cargu de los rajás locales. En delles rexones los llabradores fueron forzaos a sustituyir los sos cultivos de productos pa la so subsistencia a plantíos d'índigo, café y por orde del Raj británicu, qu'esixía dedicar atención solo a los cultivos rentables pa la esportación. Esto causó dificultaes pa los llabradores que nun yeren remunerados debidamente.

La industria llocal tamién sufrió de los rigores impuestos pola Compañía. Estableciendo tarifes bien baxes d'importación, asina la India víase anubierta de teles barates del Reinu Xuníu, coles cualos les rudimentaries industries indies nun podíen competir, pos amás imponíense-yos elevaos impuestos. D'esta forma, la India que fuera un esportador de teles de luxu a Europa, viose amenorgada a cultivar y esportar algodón, que yera manufacturado nes fábriques del Imperiu británicu pa ellaborar testiles que depués yeren esportaos a la India, qu'a mediaos del sieglu XIX yera'l principal mercáu mundial pal testil británicu.

Interferencia política[editar | editar la fonte]

Los británicos crearon la Doctrina del ralu (The lapse doctrine, n'inglés), como mediu d'aumentar los territorios baxu control direutu británicu. Según tal principiu, si cualesquier terrateniente (sía un rajá o un príncipe) finaba ensin un herederu masculín, los sos territorios pasaben automáticamente a formar parte de la Compañía Británica de les Indies Orientales; inclusive si'l difuntu tenía un herederu por adopción, esti nun yera reconocíu pola autoridá británica. Tampoco dexaben los británicos que'l terrateniente mandara los sos territorios a un terceru ayenu a la so familia. Lord Dalhousie utilizó esta doctrina pa tomar posesión de diversos reinos, ente ellos Puni, Nagpur y Jhansi, lo que movió a los sos derrocaos rexentes locales a xunise a les tropes rebalbes. N'ocho años, James Andrew Broun-Ramsay ―primer marqués de Dalhousie y gobernador xeneral de la India― amestó 650 000 km² de territoriu a la Compañía, en desterciu de diversos terratenientes y rajás.

Los cipayos[editar | editar la fonte]

Soldáu cipayu del imperiu mogol (c. 1850).

Los cipayos yeren soldaos indios que sirvíen nel exércitu de la Compañía sol mandu d'oficiales británicos. Esti oficiales yeren entrenaos n'escueles de guerra que tenía la Compañía n'Inglaterra. Los enclaves de la Compañía en Bombay, Madrás y Bengala calteníen los sos propios exércitos colos sos propios comandantes-en-xefe y teníen mayor contingente de tropes que l'exércitu del Imperiu británicu. En 1857 había 257 000 cipayos. y a los soldaos británicos conocíase-yos como casaques coloraes

La Compañía tamién reclutaba indios d'otres castes distintes a los brahmanes y los rayastaníes. Estos postreros son una casta guerrera de la parte occidental del norte de la India. En 1856 tropes de cipayos fueron a engarrar en Birmania. La tradición hindú dictaba qu'aquellos que «travesaben les agües negres» perdíen la so casta na comunidá hindú. Por esto los cipayos se antagonizaron bien fondamente al ser unviaos fora d'India.

Los cipayos tamién taben descontentos con dellos aspeutos de la vida militar. Magar nun taben suxetos a ciertes normes esclusives de los soldaos británicos (como'l castigu d'azotes con llátigu), la paga yera relativamente baxa y gociaben de poques prestaciones. Cuando los británicos conquistaron Awadh y Punyab, los cipayos nun recibieron la paga extra que representaba sirvir nestes rexones, por cuanto yá nun se consideraben como misiones estranxeres.

El detonante de la rebelión foi, sicasí, un nuevu fusil d'avancarga. N'efeutu, por esta dómina l'exércitu foi armáu col fusil Enfield Modelu 1853. El cartuchu de papel qu'utilizaba esti fusil taba cubiertu per una membrana engrasada que tenía de resgase colos dientes pa poder cargalo nel fusil. Circulaba'l rumor qu'esa grasa provenía de vaques o de gochos, daqué ofensivu tantu pa los soldaos hindús como pa los musulmanes, yá que consideraben el consumu de cualquier productu deriváu de la vaca o'l gochu como daqué prohibíu polos sos principios relixosos. Los británicos alegaron que la grasa nun yera d'animales y trataron que los indios prepararen la so propia grasa con cera d'abeya o aceites vexetales. Sicasí'l rumor persistió. Inclusive establecióse un nuevu procedimientu por aciu el cual el cartuchu podía ser resgáu, non colos dientes, sinón coles manes.

Por aquella dómina tamién s'espardió'l rumor ente los fieles hinduistes y musulmanes que'l dominiu británicu «solo duraría cien años». Esti dominiu empezó en 1757, tres la batalla de Plassey, lo cual aumentó la molición al averase'l centenariu de dichu eventu.

Empiezu de la guerra[editar | editar la fonte]

El 26 de febreru de 1857, el Reximientu 19º d'Infantería de Bengala refugó utilizar los nuevos fusiles. El coronel del reximientu encamentó-yos a faelo, fondamente enoxáu, amenaciándolos con artillería y caballería. Finalmente'l xefe británicu aceptó retirar les sos amenaces tratando de buscar una solución pacífica al problema.

El 29 de marzu d'esi mesmu añu en Barrackpore, cerca de Calcuta, un soldáu cipayu del Reximientu 34º de Bengala (compuestu por nativos indios) atacó y mancó a un sarxentu británicu y al so ayudante. Darréu corrió la versión de que'l soldáu taba nun trance relixosu. Dempués que-y fora ordenáu a otru soldáu nativu la so captura, el soldáu negar a cumplir la orde. Finalmente prindáu l'atacante, dambos soldaos fueron aforcaos el 8 d'abril. El reximientu completu foi eslleíu como castigu por esti incidente y porque se tarrecía tamién una vengación contra'l oficiales británicos. Los soldaos d'otros reximientos consideraron que'l castigu fuera escesivu. El soldáu qu'empecipió la revuelta llamábase Mangal Pandey (1827-1857) y ye consideráu polos indios como unu de los primeros lluchadores pola llibertá del so país. En 1984, el gobiernu indiu emitió una estampilla pa conmemoralo.

Grabáu tituláu Cipayos estremándose'l botín dempués del so motín contra'l dominiu británicu.

El 9 de mayu de 1857, 85 soldaos del 3ᵉʳ reximientu de caballería llixera tamién se negaron a utilizar los cartuchos. Fueron fechos prisioneros y sentenciaos a 10 años de trabayos forzaos, dempués de desaposialos de los sos uniformes en públicu.

A otru día, los reximientos de caballería 10º y 20º de Bengala (en Meerut) sulevar contra los sos oficiales. Lliberaron a los prisioneros del 3º Reximientu y atacaron los enclaves europeos de la zona, matando a tou européu qu'atoparon al so pasu, incluyendo muyeres y neños, y quemando les sos cases. Les fuercies rebalbes fueron enfrentaes poles fuercies britániques en Meerut, llocalidá que tenía'l mayor contingente de tropes britániques de la India. Cola ayuda de 12 cañones, 2038 soldaos y oficiales británicos fixeron frente a 2357 cipayos, quien taben desprovistos d'artillería. Los comandantes de les fuercies britániques en Meerut, sicasí, reaccionaron tardíamente y nun llograron detener a los cipayos, que se dirixeron a Delhi. Tampoco informó la guarnición de Meerut a otros cuarteles alrodiu de que se produxera una rebelión, tou baxu la creencia de que podríen contenela ellos mesmos.

El 11 de mayu de 1857 los rebeldes llegaron a Delhi, onde atoparon refuerzos d'otres tropes rebalbes y atacaron y prindaron el Fuerte Colloráu (Lal Qila), matando a cinco británicos, incluyendo un oficial y dos muyeres. Lal Qila yera la residencia oficial del emperador mogol Bahadur Shah Safar, y los cipayos pidiéron-y retomar el so tronu. Magar de primeres negóse, finalmente aportó y convirtióse nel líder de la rebelión.

Sofitu y oposición[editar | editar la fonte]

Estaos indios mientres la rebelión.

La rebelión empezó a estendese más allá de les fuercies armaes, magar nun resultó tan popular como los sos líderes esperaben. Los indios nun taben totalmente xuníos. Magar Bahadur Shah Safar foi restituyíu nel so tronu mogol con poder real y efectivu, había faiciones que queríen que'l tronu ocupar los marathes (tarreciendo una resurrección del Imperiu mogol) y, pela so parte, los awadhis (del actual Uttar Pradesh) queríen caltener el poder que'l so nawab tenía antes de la ocupación británica.

La guerra centróse principalmente nel norte y centru de la India. Delhi, Lucknow, Kanpur, Jhansi, Bareilly, Arrah y Jangdishpur fueron los llugares onde hubo mayores enfrentamientos. Hubo tamién proclames de yijad (o guerra santa) per parte de dellos líderes musulmanes ―ente ellos Amhedullah Shah―, lo cual fixo pensar a los británicos que yeren los musulmanes la principal fuercia detrás de la rebelión.

Per otra parte, munchos indios sofitaben a los británicos por cuenta de que refugaben la idea de la torna del Imperiu mogol o de la Confederación Maratha y, amás, porque la mayoría de rajás nun percibíen la esistencia d'una nación india, por cuenta de les fuertes divisiones polítiques, llingüístiques, y relixoses, que prevalecieren nel subcontinente mientres munchos sieglos. Estes fuercies fueron cruciales pa la recuperación per parte de los británicos de les zones ocupaes polos rebeldes. Los sijes y pathanis del Punyab, nel Noroeste de la India, sofitaben a los británicos y fueron una fuercia determinante na captura de Delhi. Los gurkhes de Nepal tamién formaron parte del contingente británicu, debíu en parte a la so tradicional hostilidá escontra los mogoles. El sur de la India, na llanura del Decán, caltúvose relativamente pacíficu, namái con biltos aisllaos de violencia. La mayoría de los estaos del sur taben rexentaos polos nizam d'Hyderabad o de Mysore, que nun taben sometíos a la ocupación británica direuta y que calteníen pocos intereses de mancomún (o inclusive diferencies fronteres) colos mogoles y marathes del centru y el norte.

Desenvolvimientu de la guerra[editar | editar la fonte]

Etapes iniciales[editar | editar la fonte]

Bahadur Shah Safar proclamóse emperador d'India. La población civil, la nobleza y otros dignatarios tomaron el xuramentu d'obediencia y alianza col emperador. Per otra parte el so nome foi añadíu al Khutbah, lo que representaba la reconocencia de los musulmanes que Bahadur yera'l so llexítimu rei. Safar llegó inclusive a acuñar moneda propia. Magar llogró un gran númberu d'adhesiones, per otra parte dicha proclamación alloñó de la revuelta a los Sikhs del Punjab, tradicionalmente enemigos implacables del imperiu mogol

Primeramente les tropes indies llograron pequeñes victories nos combates sobre les fuercies britániques, que replegáronse. Los cipayos prindaron delles ciudaes importantes como Haryana, Bihar nes provincies centrales. Les tropes britániques acantonaes en Meerut y Ambala, sicasí, llograron aguantar los ataques de los cipayos mientres meses, pos yeren un enemigu más eficaz, principalmente por cuenta del so cimeru armamentu y meyor entrenamientu y estratexa. Los cipayos, pela so parte, escarecíen d'organización y de un eficaz lideralgu centralizáu.

Delhi[editar | editar la fonte]

Daños de morteru na Puerta de Caxmir de Delhi (1858).

De primeres los británicos reaccionaron amodo. Finalmente, sicasí, tropes de Meerut y Simla fueron unviaes a Delhi, lluchando contra los desorganizados contingentes indios a quien pasu ente pasu fueron ganando. Per otra parte, los británicos traxeron reximientos que llucharen na guerra de Crimea, según otros orixinalmente destinaos a China.

Dempués d'una marcha que duró dos meses, l'exércitu británicu ganó a les fuercies indies en Badl-ke-Serai cerca de Delhi, obligando a felicidaes fuercies a replegase a esa ciudá. Los británicos sitiaron Delhi mientres dos meses y nun foi sinón dempués del refuerzu recibíu de tropes sikhs y gurkhes (enemistadas colos rebeldes indios), y bien n'especial en recibiendo una gran cantidá d'artillería de sitiu, que llograron romper la resistencia de los cipayos. Les fuercies britániques llograron entrar al traviés de la Puerta de Caxmir y tres una selmana d'intensa llucha nes cais llograron llegar al Fuerte Colloráu onde moraba l'emperador mogol Bahadur Shah, quien fuxó y escondióse na tumba de Humayun. A esti puntu les tropes britániques reconquistaron la ciudá.

Les tropes britániques llanzar al saquéu de Delhi (de lo cual abstuviérense al tomala per vegada primera en 1803) y un númberu considerable d'indios, tanto combatientes como civiles fueron brutalmente asesinaos nes mesmes cais o dientro de les sos cases, como represalia polos europeos executaos polos rebeldes. Dellos sectores de la ciudá fueron bombardeados con fueu d'artillería, incluyendo les cases de dignatarios musulmanes. Los británicos llograron arrestar prontamente a Bahadur Shah II y a otru día del so arrestu los sos trés fíos fueron fusilaos, depués degollaos, y les sos cabeces llevaes ante Bahadur poles tropes britániques.

Kanpur[editar | editar la fonte]

El pozu de Bibi-Ghar onde s'atoparon los cuerpos de los rehenes europeos asesinaos por orde de l'Nana Sahib (1858).

En xunu de 1857 les tropes de cipayos sol mandu del Xeneral Wheeler remontáronse, aparentemente cola aprobación tácita del rexente maratha, Nana Sahib, sitiando l'acantonamientu européu de Kanpur (entós llamada Cawnpore). El cercu de Kanpur duró tres selmanes onde los británicos aguantaron con escasos alimentos y agua y numberoses baxes. Finalmente'l 25 de xunu el Nana Sahib esixó la rindición a Wheeler, quien se vio obligáu a aceptala. L'Nana Sahib prometió una segura retirada a los británicos, pero cuando estos taben llistos pa ser tresportaos en barcaces, los indios atacar con fueu indiscrimináu contra soldaos y civiles. Namái una barcaza con cuatro soldaos llogró escapar.

Les muyeres y neños sobrevivientes fueron treslladaos a Bibi-Ghar (‘casa de les dames') en Kanpur y calteníos como rehenes. El 15 de xunetu, esmolecíu pola meyora de les tropes britániques l'Nana Sahib ordenó matar a los rehenes, casi toes muyeres y neños, na creencia que al nun haber europeos vivos los británicos arrenunciaríen del so ataque. Pero esto resultó un error, pos l'ataque siguió: los soldaos británicos tomaron la ciudá y llueu afayaron lo asocedío, pos na cortil de Bibi-Ghar entá quedaben les manches de sangre y nel pozu taben los cadabres. La propaganda imperialista británica consiguió asina una sida pa escusar les sos propies otomíes contra los rebeldes, de la que los rebeldes perdieron amás el respaldu d'una gran parte de la población india. Mientres el combate por tomar de Kanpur Nana Sahib sumió y probablemente morrió nel so intentu d'escapar.

Según dellos rellatos los británicos obligaron a los prisioneros a llimpiar (ya inclusive llamber) les manches de sangre de los llugares onde aniquilaron a los rehenes europeos, inda cuando la gran mayoría nun participaren nel crime. Darréu munchos de los prisioneros fueron aforcaos polos británicu y otros executaos arreyar a la boca de cañones.

Lucknow[editar | editar la fonte]

Seundra Bagh dempués de la derrota de los rebeldes por tropes britániques. Fotografía de Felice Beatu.

La rebelión tamién surdió nel estáu d'Awadh (anguaño Uttar Pradesh) pocu dempués de los eventos de Meerut. El comandante británicu, Henry Lawrence, dirixía 1700 soldaos, incluyendo a cipayos lleales. El primer asaltu rebalbu fracasó, pero darréu atacaron con artillería la posición británica, siendo Lawrence unu de los primeros en morrer. Los rebeldes trataron d'abrir fiendes nos murios con esplosivos, coles mesmes que cavaben túneles pa entrar nel acantonamientu británicu. Dempués de 90 díes d'asediu, los británicos apenes cuntaben con 350 soldaos británicos, 300 cipayos y 550 civiles.

El 25 de setiembre millares de soldaos de los reximientos Highlanders escoceses sol mandu del xeneral sir Henry Havelock allegaron n'ayuda de los británicos en Lucknow. N'ochobre, otra unidá de highlanders sol comandu de Sir Colin Campbell llogró romper el cercu de los cipayos y sacupó a les tropes lleales llevándolos a Kanpur, ciudá yá prindada polos británicu.

En xineru de 1858, Campbell avanzó contra la ciudá a la cabeza d'un gran exércitu, reforzáu por un importante contingente nepalés, col enfotu de entartallar la revuelta en Awadh. Campbell llogró prindar la ciudá, pero non a les tropes rebalbes, que s'esvalixaron pola rexón, obligando a los británicos a llibrar contra ellos una agotadora guerra de guerrilles mientres meses.

Jhansi[editar | editar la fonte]

Jhansi yera un estáu rexíu por un rajá ex aliáu de los marathes. Cuando'l Rajá de Jhansi finó ensin descendencia masculina en 1852, l'estáu foi amestáu de momentu al Raj Británicu alegando que'l postreru rajá nun tenía herederos varones. La vilba del rajá, Rani Lakshmi Bai protestó contra esta aición argumentando que nun se-y dexó l'adopción d'un herederu como yera dexáu pola costume india.


Cuando la rebelión españó, Jhansi convertir n'importante centru de la revuelta. Un pequeñu grupu d'oficiales británicos abellugar nel fuerte de la ciudá de Jhansi y la Rani axustó la so evacuación. Sicasí, cuando los británicos salieron del fuerte fueron aniquilaos polos rebeldes. Magar la masacre bien pudo ser perpetada ensin l'autorización de la Rani, los británicu acusar de complicidá.

En setiembre y ochobre de 1857, la Rani llogró defender exitosamente a Jhansi de los ataques de los rajás vecinos de Datia y Orchha. En marzu de 1858, l'exércitu británicu comandado pol coronel Rose avanzó sobre Jhansi y sitió la ciudá. Darréu los británicos prindaron la ciudá y la Rani escapóse amarutada.

El 1 de xunu de 1858, Rani Lakshmi Bai y un grupu de marathes rebeldes prindaron la fortaleza de Gwalior entós daquella rexida por rexentes Shinde, que yeren aliaos de los británicos. La Rani morrió tres selmanes más tarde nos combates trabaos al empecipiase l'asaltu de los británicos contra Gwalior, que prindaron la ciudá trés díes depués de la muerte de la soberana.

Punjab[editar | editar la fonte]

La entós llamada rexón del Punjab entendía lo que fuera l'antiguu imperiu Sikh, gobernáu por Ranjit Singh hasta la so muerte en 1839. Tres aquello, el reinu cayera na anarquía más completa, favoreciendo asina la so anexón pola Compañía. En 1857, yera la rexón india con más tropes, tanto europees como indíxenes.

Los habitantes del Punjab non simpatizaban especialmente colos cipayos, lo cual fizo que los llevantamientos tuvieren muncha menor entidá y que fueren reprimíos más rápido, en non poques ocasiones con sofitu de la población llocal (magar equí, como n'otres zones, tamién hubo represalies brutales). Nesta rexón los británicos reclutaron un gran númberu de tropes irregulares, que-y seríen de gran ayuda pa encalorar la revuelta.


La represalia[editar | editar la fonte]

Brutal execución de los soldaos cipayos na rebelión de 1857. Cuadru de 1887 de Vasili Vereshchaguin.

Escontra finales de 1857 los británicos empezaren a ganar terrén na batalla contra los rebeldes. Lucknow foi retomada definitivamente por Havelock y los sos homes en marzu de 1858. El 8 de xunetu de 1858 roblóse un tratáu de paz y la guerra cesó. Los postreros rebalbos fueron ganaos en Gwalior el 20 de xunu de 1858, siendo que los principales valedores de la revuelta yá fueren muertos o fuxeren del país. En 1859, los líderes de la rebelión fueren liquidaos o fuxeren del país. Foi una guerra crudo y brutal onde dambos bandos incurrieron n'escamplaes crímenes de guerra inclusive pa los estándares de 1857.

Por cuenta de la forma sangrienta en que la rebelión empecipióse y la violencia indiscriminada desamarrada contra los europeos, especialmente la traición» de Nana Sahib y la matanza de Kanpur (qu'incluyó la masacre de civiles), los británicos consideraben xustificáu l'usu de similares táctiques. La prensa británica ayudó a espolear el imperialismu y los asesinatos de civiles europeos fueron conscientemente magnificados pa xustificar cualquier represión, llegando al estremu de pidir una guerra d'estermín» contra los rebeldes y faer burlla de los escupulicios del gobernador Canning moteyándolo «Clemency Canning» y tachándolo de poco patriotismu. Sobre esta base, a la fin de la guerra la mayoría de los combatientes rebalbos que fueron prindaos terminaron fusilaos o aforcaos, al igual qu'un gran númberu de civiles indios quien fueron percibíos como simpatizantes a la causa rebalba. Ello ye que la columna de castigu británica del xeneral Havelock en Lucknow ganó horrible fama por causar quemes y destrucciones masives nes aldegues y granxes d'indios que topaben al so pasu, matando a los sos ocupantes o condergando al fame a les sos sobrevivientes.

Aforcamientu de dos participantes nel motín de los cipayos. Fotografía de Felice Beatu (1857).

Peor entá, al saber de les matances de civiles en Delhi y Kanpur, nin la prensa británica, nin el gobiernu de Londres abogaron por clemencia de cualesquier índole, magar el gobernador xeneral Charles Canning trató de faer ver lo contraproducente de les severes midíes nel pueblu indiu. Los prisioneros rebalbos frecuentemente yeren axusticiaos d'una manera brutal y terrorífico pa los siguidores del hinduismu: yeren arreyaos a la boca d'un medianu cañón de campaña y al disparar la respeutiva bala'l cuerpu del prisioneru yera despedazado horriblemente pola esplosión del proyeutil. Asemeyada muerte non solo yera un espectáculu bederre pa los sobrevivientes indios, sinón qu'amás dientro de les doctrines del hinduismu suponía una vengación especialmente cruel: al estrozar violentamente'l cuerpu d'un difuntu la reencarnación d'este resultaba casi imposible, condergándolo al despreciu divín. Esta represalia foi llamada polos indios «El vientu del diañu».

Motín o guerra de lliberación[editar | editar la fonte]

La historiografía de Gran Bretaña caltuvo tradicionalmente la visión del conflictu como un simple «motín militar» llindáu a una masa de cipayos descontentos y manipulables por rajás locales, negando la esistencia d'una rebelión india» a gran escala. Per otru llau, la historiografía de la India sostuvo dende 1948 que los Sucesos de 1857» constituyeron una efectiva «guerra de lliberación» de la India contra'l dominiu británicu y non una simple rebelión, menos inda un vulgar motín.

Metanes dambes posiciones, diversos fechos especiales caracterizaron la rebelión, al puntu de nun poder amenorgala a un simple motín, pero faciendo difícil considerala como una verdadera revuelta llibertadora. Al respeutu, cabo destacar ciertos elementos:

Un memorial alzáu alredor de 1860 polos británicu tres el motín en Bibi-Ghar. Fotografía de Samuel Bourne (1860).
  • Los rebeldes carauterizar por escarecer d'una direición unificada y de un oxetivu común, inclusive la evolución de la rebelión amuesa que'l soberanu mogol Bahadur Shah II nun tenía verdaderu control sobre los rebeldes.
  • Faltaba un programa común a los rebeldes. Dalgunos de los rajás sulevaos ciscaben la torna del Imperiu mogol, otros refugaben tal opción y pretendíen resucitar la Confederación Maratha, y otros más a cencielles reclamaben que los antiguos rajás quitaos polos británicu (como'l mesmu casu de la lideresa Rani Lakshmi Bai en Jhansi) volvieren ocupar los sos tronos ensin mayor cambéu.
  • Bien escases yeren les voces rebalbes que reclamaben una unificación política de la India o aportunaben en que los diversos rajás y comunidaes abandonaren les sos diferencies. A llongura de 1857-1858 los rexonalismos ya intereses particulares torgaron a los rebeldes formar un frente xuníu.
  • Les motivaciones de la rebelión diferíen en cada rexón: dende los abusivos tributos contra los llabradores hasta la mera defensa de privilexos de l'antigua aristocracia local, tando ausente nel discursu de los sulevaos el conceutu mesmu d'una lliberación nacional».
  • La rebelión nun aportar# a xeneralizada en toles rexones de la India, sinón solo nes rexones septentrionales d'Uttar Pradesh, Punyab, Bijar y Rayastán. Asina, les rexones del centru y sur de la India (como'l pandu del Decán) caltener al marxe de la llucha o les sos élites indies unviaron tropes en sofitu de los británicos.
  • Nes fases finales de la llucha, casi'l 80 % de les tropes so control británicu yeren natives de la India, que mientres tol conflictu caltuviéronse lleales a la Compañía Británica.

Otra manera, la Compañía Británica de les Indies Orientales y los sos aliaos indios calteníen un solu fin: caltener les sos inmenses ventayes comerciales nel casu de los británicos y caltener privilexos rexonales o de casta nel casu de los indios.

Los motivos de la derrota[editar | editar la fonte]

En 1921 l'escritor ya historiador indiu de Lucknow Abdul Halim Sharar cavilgó sobre los motivos de la derrota de la rebelión llegando a la siguiente conclusión:[7]

Nun había ente ellos nin un solu home de valor que supiera daqué de los principios de la guerra, o que pudiera combinar les fuercies desunidas y convertiles nuna fuercia d'ataque entamada. Per otra parte, los británicos, que taben lluchando pa salvar les sos vides, caltuviéronse firmes. Al enfrentase al máximu peligru, repelieron a los sos atacantes y demostraron el so remangu na más modernes artes de la guerra.

Pero la derrota según Sharar nun se debió namái a la cuestión militar:[7]

Resultaba imposible que la intelixencia d'aquellos homes estranxeros, cola so bona planificación y los sos sistemes metódicos, nun s'impunxera frente a la inorancia y la modestia de la India. Naquella dómina'l mundu asumiera un nuevu modelu de civilización industrializada, y esi modelu taben llamando a berros a toles naciones. Na India naide oyó aquella proclama, y toos acabaron aniquilaos.

Reorganización[editar | editar la fonte]

Bahadur Shah II (l'últimu emperador mogol) en Delhi, esperando'l xuiciu de los británicos pol so rol na rebelión. Fotografía de Robert Tytler y Charles Shepherd de mayu de 1858.

N'agostu de 1858 emitióse una proclama real por aciu la cual la rexencia de la India pasaba a la corona de manes de la Compañía Británica de les Indies Orientales. Un ministru del gabinete foi nomáu como l'autoridá n'asuntos de la India, según un virréi, quién sería'l xefe executivu de la rexón. Los británicos empezaron un programa de reforma, tratando d'integrar a les castes altes de la India al gobiernu.

El virréi abolió la ocupación de tierres, decretó la tolerancia relixosa y almitió a indios n'entidaes gubernamentales, magar siempres como subordinaos de los británicos. L'exércitu tamién aumentó'l so contingente de tropes britániques de forma tal qu'estes nun seríen nunca menores a un terciu de cualquier reximientu y solo a los británicos yéra-yos dexáu remanar pieces d'artillería. En 1857, la reina Victoria I tomó'l títulu de emperatriz de la India siguiendo'l conseyu del célebre primer ministru Benjamin Disraeli. Bahadur Shah foi condergáu por traición y exiliáu a Yangon, onde finó en 1862, rematando d'esta manera la dinastía mogol. Noventa años dempués de rematada la rebelión, India desafiar del Imperiu británicu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Bandyopadhyay 2004, pp. 169–172 Bose & Jalal 2003, pp. 88–103 Cita: "La rebelión de 1857 producir na llanura del Ganges del norte d'India y nel centru del país.", Brown 1994, pp. 85–87 y Metcalf & Metcalf 2006, pp. 100–106
  2. Bayly 1990, p. 170
  3. 3,0 3,1 Spear 1990, pp. 147–148
  4. Bandyopadhyay 2004, p. 177, Bayly 2000, p. 357
  5. Brown 1994, p. 94
  6. Bayly 1990, pp. 194–197
  7. 7,0 7,1 Mishra, Pankaj (2014). De les ruines de los imperios. La rebelión contra Occidente y la metamorfosis d'Asia. Barcelona: Galaxa Gutenberg, páx. 72-73. ISBN 978-84-16072-45-3.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Embree, Ainslee T. (1987). India: hestoria del subcontinente dende les cultures del Indo hasta l'empiezu del dominiu inglés. Méxicu DF: Sieglu Veintinuno.
  • Majumdar, Ramesh Chandra (1981). An advanced history of India. Madrás: MacMillan India Limited.
  • Metcalf, Barbara D.; Metcalf, Thomas R. (2006). A Concise History of Modern India, 2ª, Cambridge University Press, páx. 337. ISBN 0-521-68225-8..
  • Spear, Percival (1990). A History of India, Volume 2. Nuevu Delhi y Londres: Penguin Books. ISBN 978-0-14-013836-8..

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]