Sultanatu de Sennar

Coordenaes: 16°N 32°E / 16°N 32°E / 16; 32
De Wikipedia
Reinu de Fazughli
Sultanatu de Sennar
(de 1505 a 1821)
sultanatu
Alministración
Llingües oficiales Árabe clásicu
Xeografía
Coordenaes 16°N 32°E / 16°N 32°E / 16; 32
Economía
Moneda trueque (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Badi VII, sultán de Sennar, 1821.

El sultanatu de Sennar o Sinnar (árabe: السلطنة الزرقاء As-Saltana az-Zarqa 'el sultanatu azul') foi un reinu norteafricano musulmán allugáu al norte del actual territoriu de Sudán, ente los años 1504 y 1821, que la so capital yera la ciudá de Sennar. Al tar formáu pola etnia funj, y nun ser d'orixe árabe, foi conocíu como'l sultanatu negru».[1]

Historia[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XV la parte de Nubia enantes controlaes polos reinos de Makuria y d'Aloa, foi'l llar de numberosos estaos pequeños, enfrentaos a frecuentes incursiones de les tribus nómades del desiertu. La zona foi unificada provisionalente por Abdallah Jamma quien venía de les rexones orientales que crecieren gracies al comerciu nel mar Roxu, inaugurando un imperiu de curtia duración na zona. A empiezos del sieglu XVI, al mandu d'Amara Dungas los Funj llegaron dende'l sur, ganando a Abdallah. Depués de lo cual, instalen el so reinu en Sennar.

Orixinalmente'l pueblu Funj practicara un amiestu relixoso de animismu y cristianismu. L'islam tamién tuvo una importante influencia nes creencies de los funj, y en 1523 el reinu de Sennar oficialmente conviértese al islam, anque munchos elementos de les anteriores creencies siguieron sincreticamente presentes na población.

El sultanatu de Sennar espandióse rápido por cuenta de los estaos vecinos. El so poder estendióse sobre Gezira, Butana, Bayuda, y el sur de Kordofán. Esta espansión provocó tensiones colos sos vecinos, Etiopía pol sureste, y l'Imperiu otomanu pel norte, que reforzó les sos posiciones, consolidando'l so dominiu sobre'l norte de Nubia. Frontera que se caltuvo hasta 1821.

Les rellaciones del sultanatu con Etiopía yeren particularmente tirantes, pos dambos países pertenecíen pol control sobre les tierres baxes allugaes ente los sos dos estaos. Finalmente, en redol al 1633 los etíopes treslladaron la so capital a Gondar, garantizáu la so influencia nestes árees. Los conflictos colos Shilluk siguieron nel sur, pero más tarde dambos viéronse obligaos a establecer una difícil alianza, pa lluchar contra'l creciente poderíu de los Dinka. Sol mandatu del sultán Badi II, Sennar ganó al reinu de Tegali emplazado al y convirtió al so gobernante nel so vasallu.

A fines del sieglu XVI produz una revuelta encabezada por Ajib el grande, quien llogra remanar a los sultanes de Sennar, en primer llugar convirtiéndolos nos sos vasallos y, apoderándose depués de casi la totalidá del reinu en 1606. La monarquía Sennar reagrúpase baxu Adlan I, ganando a Ajib nun par de batalles decisives. Finalmente algamóse un alcuerdu ente les partes, gracies al cual Ajib y los sos socesores controlaríen la provincia de Dongola con una gran autonomía.

En 1762 el sultán Badi IV foi derrocáu nun golpe encabezáu por Abu Likayik, de la zona colorada de Hamaj al nordeste del país. Abu Likayik instaló a otru miembru de la familia real (Nasir) como sultán títere, gobernando como rexente hasta 1769. Esti fechu empecipió un llargu conflictu ente los sultanes funj, que trataben de reafitar la so independencia y autoridá, y los rexentes de Hamaj qu'intenten caltener el control del verdaderu poder del Estáu.

Estes divisiones internes debilitaron descomanadamente'l sultanatu y faía fines del sieglu XVIII Mek Adlan II, fíu de Mek Taifara, tomó'l poder nun periodu de creciente presencia turca nel reinu Funj. La influencia turca consolidóse cuando, Tahir Al-Agha, casáu cola fía de Mek Adlan II, xubió al poder. Esto allanó el camín pa l'asimilación del sultanatu de Sennar nel Imperiu otomanu.

En 1821, el xeneral Ismail Kamil, fíu de Mehmet Alí gobernador del Exiptu otomanu, invadió Sennar ensin atopar resistencia per parte del últimu sultán, siendo absordido el reinu como parte del Exiptu otomanu. La rexón foi darréu absorbida pol codominio anglu-exipciu de Sudán y la república independiente de Sudán dende 1956.

Exércitu de Sennar[editar | editar la fonte]

El poderíu de los exércitos de Sennar basar na caballería pesada. La cual componíase por caballeros procedentes de la nobleza, armaos con llargues cimitarres, que llegaben al altor de los estribos, utilizaes al nun dexase l'usu de llances. Estos caballeros taben armaos pal so defensa con una cota de malla, ente que los caballo taben cubiertos con un gruesu edredón y una proteición de cobre pa la cabeza.

La mayor parte se les tropes d'infantería taba compuesta por esclavos, quien tamién portaben cimitarras y una armadura llixera. Esta fuercia permanente d'infantería, tenía la misión d'abelugar los castiellos y fortaleces en tol sultanatu.

La esistencia d'un exércitu permanente dexaba'l control efectivu del territoriu de Sennar, al cargu de un exércitu relativamente pequeñu, pero bien eficaz en contra de los sos rivales menos entamaos.

Economía de Sennar[editar | editar la fonte]

El sultanatu algamó'l so periodu d'apoxéu a finales del sieglu XVI, sicasí nel sieglu XVII el so poder empezó a escayer. La riqueza y el poder de los sultanes basar nel control de la economía llocal, que dependía de les rutes de comerciu. Toles caravanes que travesaben el desiertu con direición al mar Roxu taben controlaes pol sultán, tal como'l suministru d'oru que funciona como la principal moneda del estáu.

Diba'l sieglu XVII la introducción de monedes estranxeres, llargamente utilizada polos comerciantes, empezaron a erosionar el poder del sultán de y el so control de la economía.

Sociedá de Sennar[editar | editar la fonte]

La sociedá de Sennar taba estremada d'alcuerdu a criterios xeográficos y étnicos, en seis grupos a cada unu los cualos asignábase-yos un color distintivu, l'azul, el verde, el mariellu, el colloráu, y el verde entemecíu con mariellu; el sestu grupu taba compuestu polos esclavos que fueron traíos dende más al sur. La capital del sultanatu, Sennar, yera una ciudá próspera gracies el comerciu, nel so periodu de mayor rellumanza acoyó a representantes de tol Oriente Mediu y parte d'África.

Nes sos primeres décades la sociedá Sennar caracterizose por una fuerte división ente los herederos del antiguu reinu d'Alodia y el restu de la población Sennar d'orixe funj. Los alodianos adoptaron como símbolu'l "mantu" del derrotáu Abdallah Jamma, aportando a conocíos como Abdallah.

El comerciu floreciente en Sennar creara una clase adinerada, educada y alfabetizada de comerciantes, quien s'interesen en lleer y conocer l'islam, manifestando la so esmolición pola falta d'ortodoxa relixosa nel reinu. Tal como'l árabe convirtiérase na llingua del reinu, l'islam declarárase como la relixón oficial del sultanatu, en 1523. La monarquía de Sennar mientres enforma tiempu fuera considerada como semi-divina, en concordanza coles antigües tradiciones animistes, pero esta idea entraba en contradicción col islam. Paralelamente, munchos festivales y rituales anteriores, carauterizaos pol consumu masivu d'alcohol, subistieron por un tiempu na sociedá Sennar. Sicasí, dada la presión relixosa, estes tradiciones foron abandonaes col pasu de los años.

Gobernantes de Sennar[editar | editar la fonte]

Nome Periodu
Amara Dunqas 1503 - 1533
Nayil 1533 - 1550
Abd al-Qadir I 1550 - 1557
Abu Sakikin 1557 - 1568
Dakin 1568 - 1585
Dawra 1585 - 1587
Tayyib 1587 - 1591
Unsa I 1591 - 1603
Abd al-Qadir II 1603 - 1606
Adlan I 1606 - 1612
Badi I 1612 - 1616
Rabat I 1616 - 1644
Badi II 1644 - 1681
Unsa II 1681 - 1692
Badi III 1692 - 1716
Unsa III 1716 - 1720
Nul 1720 - 1724
Badi IV 1724 - 1762
Nasir 1762 - 1768
Ismail 1768 - 1776
Adlan II 1776 - 1789
Tayyib II 1789 - 1790
Badi V 1790
Nawwar 1790 - 1791
Badi VI 1791 - 1796
Ranfi 1796 - 1804
Agban 1804 - 1805
Badi VII 1805 - 1821

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • R.S. O'Fahey and J.L Spaulding: Kingdoms of the Suden Studies of African History Vol. 9, Methuen, London 1974, ISBN 0-416-77450-4