África del Suroeste

Coordenaes: 23°S 17°E / 23°S 17°E / -23; 17
De Wikipedia
África del Suroeste Alemana
África del Suroeste
(de 1915 a 1990)
Namibia
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Windḥoek
Xeografía
Coordenaes 23°S 17°E / 23°S 17°E / -23; 17
Economía
Moneda llibra d'África del Suroeste
Cambiar los datos en Wikidata

África del Suroeste (N'inglés South-West Africa; en afrikaans: Suidwes-Afrika; n'alemán: Südwestafrika) ye'l nome col que se conoció a lo qu'anguaño ye Namibia dende la Primer Guerra Mundial hasta 1990.

Al ser una colonia alemana dende 1884 el so nome yera'l d'África del Suroeste Alemana (Deutsch-Südwestafrika). Alemaña alministró'l territoriu mientres daqué más de trenta años, non ensin poques dificultaes por cuenta de la política qu'emplegaba colos nativos, que provocaron diverses revueltes. Les más famoses son aquelles qu'encabezó Jakobus Morenga.

En 1915, mientres la Primer Guerra Mundial, Sudáfrica, como miembru de la Mancomunidá Británica de Naciones y antigua colonia británica, ocupó la colonia alemana y declaró el Mandatu de la Sociedá de Naciones sol Tratáu de Versalles, con Sudáfrica como responsable de la so alministración.

El Mandatu tenía de convertise en Fideicomiso de Naciones Xuníes cuando la Sociedá de Naciones tresfirió los sos Mandatos a les Naciones Xuníes dempués de la Segunda Guerra Mundial, pero la Unión Sudafricana refugó l'alcuerdu que dexaría al territoriu l'empiezu de la so transición escontra la independencia. D'esta manera, el territoriu pasó a ser consideráu de facto la quinta provincia de Sudáfrica, anque nunca foi incorporáu realmente al país. La estancia de Sudáfrica n'África del Suroeste deber al fechu de que gobernó'l territoriu mientres décades ya invirtió grandes cantidaes de dineru nes sos infraestructures y na so modernización. Cabo mentar que Sudáfrica escluyó formalmente'l territoriu de Walvis Bay del Mandatu y lo anexonó a los sos territorios como un exclave sudafricano.

Historia[editar | editar la fonte]

A partir de 1950[editar | editar la fonte]

En 1950 la Corte Internacional de Xusticia dictamina que Sudáfrica nun tien por qué roblar un nuevu fideicomiso cola ONX, pero sí almitir la supervisión de l'Asamblea Xeneral. Sudáfrica opónse y cinco años dempués el Tribunal dictamina que l'Asamblea Xeneral sí ta capacitada pa la supervisión de les actuaciones sudafricanas n'África del Suroeste. Tamién clarificó que l'Asamblea Xeneral foi autorizada a recibir pidimientos de los habitantes d'África del Suroeste y a pidir informes a la nación qu'exercía'l poder, Sudáfrica.[1] L'Asamblea Xeneral constituyó'l Comité sobre África del Suroeste pa realizar les funciones de supervisión.[2] N'otru dictame publicáu en 1955 la Corte falló que l'Asamblea Xeneral nun yera necesaria pa siguir los procedimientos de votu pa determinar cuestiones tocantes a África del Suroeste.[3] En 1956, la Corte dictaminó que'l Comité tenía'l poder de conceder audiencies a los solicitantes del territoriu.[4]

N'agostu de 1959 fúndase la Unión Nacional d'África del Suroeste (SWANU) pa protestar contra la ocupación illegal de Namibia. En setiembre xúnese-y la Organización del Pueblu de Ovamboland (OPO) y dambos lluchen contra les aiciones como la separación de les viviendes por races.

Mientres los sudafricanos siguen con aiciones que provoquen el refugu popular, como los desplazamientos forzosos. N'avientu de 1959 son desallugaos los habitantes de Old Location, en Windḥoek pa ser llevaos a Katutura Township; la oposición nun se fai esperar, pero la policía sudafricana reprimir con durez (al nun tener material antidisturbios como porres o escudos nun duldar n'emplegar les armes de fueu); d'esta forma'l desallugu saldar cola masacre de Sharpeville con trelce muertos y sesenta mancaos.

Década de 1960[editar | editar la fonte]

En 1960, Etiopía y Liberia entamen aiciones llegales contra Sudáfrica ante la Corte Internacional de Xusticia contra Sudáfrica alegando que nun satisfixera los sos deberes obligatorios. Coles mesmes los dos organizaciones que trabayaben pola independencia del país dixébrense y la OPO convertir na Organización del pueblu d'África del Suroeste (SWAPO) pa desallugar a los sudafricanos y llograr la independencia del país. En 1962 el gobiernu de Frans Hendrik Odendaal decide aplicar al África del Suroeste la división en bantustanes, como yá taben faciendo nel so país. La retórica del poder dicía que los nativos habíen alcanzáu abondu desenvolvimientu pa valise por sigo mesmos y podíen ser independientes; sicasí, comenta Alfonso Rojo, la idea yera recluyilos en zones totalmente dependientes de Sudáfrica, pero nominalmente independientes, asina podríen tratar a los negros como estranxeros nel so propiu país, magar siguir siendo totalmente dependientes de Sudáfrica. La operación de segregación conocióse como Plan Odendaal y trataba d'estremar el 40% del país (unos 332.567 km²) nestes alministraciones, según un informe ellaboráu por una comisión que lo estudiara. Cada Bantustán tendría asamblees legislaivas separaes pa blancos y pa negros.

Polo que al casu d'Etiopía y Liberia contra Sudáfrica nun tuvo ésitu, y la Corte dictaminó en 1966 qu'ellos nun yera los apropiaos pa esponer el casu.[5][6] En 1966, l'Asamblea Xeneral publicó'l resolución 2145 (XXI) que declaraba que'l Mandatu terminara y que Sudáfrica perdía los sos derechos p'alministrar África del Suroeste. En 1968 yá se constituyeron autoridaes representatives pa esos territorios, autoridaes que nun fueron reconocíes per nengún país menos per Sudáfrica. Tampoco los consideró llegales la Corte Internacional de Xusticia, pero siguieron vixentes y siendo una de les primeres reclamaciones de disolución pa partíos como'l Congresu Nacional Africanu.

Dende 1970 hasta la independencia[editar | editar la fonte]

En 1971, actuando acordies con un dictame del Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes, la Corte Internacional de Xusticia falló que la presencia continua de Sudáfrica en Namibia yera illegal y tenía la obligación de retirase darréu. Tamién dictaminó que tolos estaos miembros de les Naciones Xuníes taben na obligación de la invalidez de cualquier actu realizáu per Sudáfrica en nome de Namibia.[7]

África del Suroeste foi reconocida internacionalmente como Namibia nel añu 1968, cuando l'Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes camudó'l so nome.[8] Esto dio llugar a una llucha enllargada ente Sudáfrica y les fuercies que lluchaben pola independencia, particularmente dempués de la formación de la SWAPO.

Esti territoriu convertir na Namibia independiente en 1990, ente que Walvis Bay nun formó parte de Namibia hasta 1994.

Referencies[editar | editar la fonte]