Dacia Maraini

De Wikipedia
Dacia Maraini
Vida
Nacimientu Fiesole[1]13 de payares de 1936[2] (87 años)
Nacionalidá Bandera d'Italia Italia
Llingua materna italianu
Familia
Padre Fosco Maraini
Madre Topazia Alliata
Casada con Lucio Pozzi [3]
Pareyes Alberto Moravia
Hermanos/es
Familia
Estudios
Llingües falaes italianu[4]
Oficiu poeta, direutora de cine, guionista, escritoradramaturga
Llugares de trabayu Roma
Premios
IMDb nm0544780
Cambiar los datos en Wikidata

Dacia Paola Maraini (13 de payares de 1936Fiesole) ye una novelista, poeta, dramaturga, ensayista y guionista cinematográfica italiana. Perteneciente a la llamada "xeneración de los años trenta", cuntar ente los autores más reconocíos y traducíos de la lliteratura italiana contemporánea. La so obra carauterizar por una indagación nes condiciones históricu y social de vida de les muyeres, enserta nuna reflexón más amplia sobre múltiples temes sociales (como los problemes de la infancia o la marxinación), encetaos dende una perspeutiva histórica, bien documentada, y con un estilu realista y claro.[6]

Biografía[editar | editar la fonte]

Primeros años[editar | editar la fonte]

Dacia nació en Fiesole el 13 de payares de 1936. El so padre, Fosco Maraini, yera un conocíu etnólogu y orientalista. La so madre, Topazia Alliata, yera pintora y pertenecía a una familia de l'aristocracia siciliana.

Deseosu d'abandonar la Italia fascista, Fosco Maraini llogró una beca internacional pa estudiar a los hainu, pueblu autóctonu del Xapón; país al que se treslladó con tola so familia en 1938. Ente 1943 y 1946 los Maraini, xunto con otros italianos, fueron internaos nun campu de concentración por negase a roblar la so adhesión a la República de Saló. Nel campu la familia viose sometida a privaciones estremes, que solo cesaríen cola llegada del exércitu americanu. Nel so llibru de poemes Mangiami pure (1978) la escritora da cuenta d'aquellos años de fame y sufrimientu.

En volviendo a Italia en barcu, la familia Maraini treslladar en 1947 a Sicilia xunto a los güelos maternos, que vivíen en Bagheria, nuna casona solariega, onde Dacia empezó los sos estudios. Yeren los años difíciles de la posguerra, que la escritora va remembrar nel so testu autobiográficu Bagheria (1993), narrando los sos mieos y la so sorpresa ante un mundu desapaecíu, como comprobó al visitalo de mayor.<ref>[lecturaylocura.com/bagheria-de- dacia-maraini/]</ref>

Dellos años dempués, la familia dixebróse. El padre marchó a vivir a Roma y la madre quedar colos fíos en Palermo, onde Dacia estudió nel llicéu. Al cumplir los 18 años, decidió dise a vivir a Roma col so padre. Na capital acabó'l bachilleratu y empezó a ganase la vida con trabayos esporádicos como archivista, secretaria o periodista.

A los 21 años fundó, xunto con otros mozos, una revista lliteraria, Tempo di letteratura, y empezó a collaborar en revistes de prestíu, como Paragone, Nuovi Argomenti; (qu'años más tarde llegaría a dirixir) o Il Mondo.

Una llarga carrera lliteraria[editar | editar la fonte]

A entamos de los años sesenta Dacia Maraini casóse col pintor milanés Lucio Pozzi (del que se dixebró tres cuatro años de vida de mancomún), y publicó les sos primeres noveles: La vacanza (1962), L'età del malessere (La edá del malestar, 1963), que llogró'l Premiu Internacional Formentor, y A memoria (1967). Publicó tamién, con crítiques emponderadores, el so primer llibru de poesía: Crudeltá all'aria aperta (Crueldá al campu, 1967).

Nesta dómina Maraini empezó a dedicase tamién al teatru, y fundó xuntu otros escritores el Teatru del Porcospino, nel que se representaben solo obres d'autores italianos contemporáneos, ente ellos Carlo Emilio Gadda o Alberto Moravia, col qu'empezó en 1962 una rellación de pareya que duró hasta 1978. Ella mesma, dende la segunda metá de los años sesenta, va escribir numberoses obres teatrales, ente les que destaquen Maria Stuarda y Dialogo di una prostituta con il suo vecera, que conocieron un ésitu internacional, representándose en múltiples países.

En 1973 Maraini funda con otres compañeres el Teatru della Maddalena, xestionáu y empobináu por muyeres. En 1972 publicara la novela Memorie di una ladra, que foi llevada al cine en 1973 col títulu Teresa la lladrona de Carlo Di Palma, y protagonismu de Monica Vitti.

Donna in guerra editar en 1975 y foi traducíu a seis idiomes. En 1980 vio la lluz Storia di Piera, escritu en collaboración con Piera Degli Esposti y que foi afecha al cine por Marco Ferreri na película del mesmu títulu, protagonizada por Marcello Mastroianni, Hanna Schygulla y Isabelle Huppert.

En 1990 publicó La lunga vita di Marianna Ucrìa (La llarga vida de Marianna Ucrìa), una novela histórica que narra la vida de la fía sordomuda d'una gran familia siciliana de la primer metá del sieglu XVIII y la so silenciosa llucha por sustraese al destín reserváu a les muyeres de la so clase social: «Casase, parir, casar a les fíes, face-yos parir y obrar de manera que les fíes casaes faigan parir a les sos fíes por que estes de la mesma cásense y paran...»[7] La novela, que llogró, ente otros, el Premiu Campiello y en 1990 el premiu Llibru del añu, conoció un gran ésitu internacional, traduciéndose a dieciocho idiomes, y foi llevada al cine y al teatru.

En 1994 Dacia, que mentanto nun abandonara la so dedicación al teatru, conoció un nuevu ésitu internacional cola novela Voci, que so un esquema policiacu enceta la tema de la violencia contra les muyeres. Voci llogró tamién dellos premios prestixosos y traducióse a siete idiomes, ente ellos l'español (Voces). En 1998 publicó l'antoloxía poética Amándose troppo y, al añu siguiente, el llibru de cuentos Buio (Escuru), qu'enceta en doce relato la violencia sobre la infancia y que llogró'l Premiu Strega.

A empiezos del presente sieglu, Maraini compiló la so obra teatral cuasi completa nel volume antolóxico Fare Teatru (1966-2000); y publicó l'ensayu Amata scrittura, basáu nel conteníu del programa cultural que condució en televisión col títulu Io scrivo, el to scrivi. En 2001 salieron a la lluz La nave per Kobe, que narra'l viaxe de la familia Maraini a Xapón, y el llibru de fábules La pecora Dolly (La oveya Dolly).

En 2003, collaboró de nuevu con Piera degli Esposti pa escribir Piera e gli assassini. Al añu siguiente publicó la novela Colomba que, a partir de la busca d'una rapaza sumida pol so mozu güela, enceta la memoria familiar y colectivo de la rexón d'Abruzzo, históricamente castigada pola probeza, el bandidaje, les catástrofes naturales y l'emigración masiva. Nel añu 2007 escríbió Il gioco dell'universu, un llibru orixinal dientro del xéneru biográficu, que consiste n'estractos de los diarios y apuntes del so padre (muertu en 2004 comentaos por ella. El mesmu añu dio a la imprenta Passi affrettati (Pasos azotaos), dedicáu a la tema de la violencia contra les muyeres, del cual estrayxo al añu siguiente un espectáculu teatral, dirixíu por ella mesma y estrenáu con ocasión del Día Internacional de la Eliminación de la Violencia contra la Muyer.

Dacia conoció un nuevu ésitu internacional en 2008, gracies a la so novela Il treno dell'ultima notte(El tren de la última nueche) que narra'l viaxe en 1956 d'una moza periodista italiana en busca del rastru del so amor xudío d'adolescencia, desapaecíu n'Auschwitz; nes sos pesquises per Viena y Centroeuropa, la protagonista va acabar en Budapest, viéndose arreyada na Revolución húngara de 1956, lo que sirve a l'autora pa coneutar la tema del Holocaustu, de final estremecedor, col de les consecuencies de la Guerra Fría, según amosar la cerrazón de bona parte de los alemanes a reconocer que'l so xenocidiu tenía motivos raciales y económicos.

Con posterioridá publicó'l llibru de viaxes La seduzione dell'altrove (2010); depués, La grande festa (2011), onde entabla un diálogu imaxinariu con seres queríos y ausentes, ente ellos Pier Paolo Pasolini y Alberto Moravia. Y L'amore rubato (2012), ye una coleición d'ocho perduros rellatos, protagonizaos por otres tantes muyeres víctimes de violencia física o psíquica a manes d'homes, novios o amigos, tolos cualos paecen presentar una doble personalidá: na so vida social apaecen como atentes y educaos, amantes candiales y padres responsables, pero na intimidá de la so rellación de pareya o del llar familiar pórtense como torturadores.[8]

Ye doctora honoris causa pola Universidá de Foggia dende 2010;[9] y ta en posesión de la Gran Cruz de la Orde al Méritu de la República Italiana, que-y foi concedida'l 9 de xineru de 1996.[10]

En 2013, el direutor de cine Irish Braschi realizó la película Nací viaxando, un documental sobre l'autora con hestories personales como la del so encarcelamientu nun campu de concentración en Xapón, a los sos llexendarios viaxes alredor del mundu col so compañeru Alberto Moravia, el so amigu Pier Paolo Pasolini y la cantante d'ópera Maria Callas.[11]

Obres publicaes[editar | editar la fonte]

Noveles[editar | editar la fonte]

  • La vacanza, Milán, Lerici, 1962.
  • L'età del malessere, Turín, Einaudi, 1963.
  • A memoria, Milán, Bompiani, 1967.
  • Memorie di una ladra, Milán, Bompiani, 1972.
  • Donna in guerra, Turín, Einaudi, 1975.
  • Isolina. La donna tagliata a pezzi, Milán, A. Mondadori, 1980.
  • Lettere a Marina, Milán, Bompiani, 1981.
  • Il treno per Helsinki, Turín, Einaudi, 1984.
  • La lunga vita di Marianna Ucrìa, Milán, Rizzoli, 1990.
  • Bagheria, Milán, Rizzoli, 1993.
  • Voci, Milán, Rizzoli, 1994.
  • Dolce per sé, Milán, Rizzoli, 1997.
  • La nave per Kobe. Diari giapponesi di mia madre, Milán, Rizzoli, 2001.
  • Colomba, Milán, Rizzoli, 2004.
  • Il treno dell'ultima notte, Milán, Rizzoli, 2008.
  • La grande festa&, Milán, Rizzoli, 2011.
  • Chiara d'Assisi. Elogio della disobbedienza, Milano, Rizzoli, 2013.

Cuentos[editar | editar la fonte]

  • Mio marito, Milán, Bompiani, 1968.
  • L'uomo tatuato, Nápoles, Guida, 1990.
  • La ragazza con la treccia, Roma, Viviani, 1994.
  • Mulino, Orlov e Il gatto che si crede pantera, Viterbo, Stampa alternativa, 1994.
  • Buio, Milán, Rizzoli, 1999.
  • Un sonno senza sogni; Gita in bicicletta a Mongerbino, Bagheria, Drago, 2006.
  • Ragazze di Palermo, Milán, Corriere della Sera, 2007.
  • La ragazza de via Maqueda, Milán, Rizzoli, 2009
  • L'amore rubato, Milán, Rizzoli, 2012.

Cuentos pa neños[editar | editar la fonte]

  • Storie di cani per una bambina, (1996)
  • La pecora Dolly, (2001)
  • Liguori può... tu non può, (2001)

Poesía[editar | editar la fonte]

  • Botta e risposta poetica... o quasi (con Nicolò Maraini), Roma, Tip. editrice dell'Orso, 1960.
  • Crudeltà all'aria aperta, Milán, Feltrinelli, 1966.
  • Donne mie, Turín, Einaudi, 1974.
  • Mangiami pure, Turín, Einaudi, 1978.
  • Dimenticato di dimenticare, (1984)
  • Viaggiando con passo di volpe, (1991)
  • Se amando troppo, (1998)
  • Noche de fin de año en el hospital y otros poemas, Medellín, Sílaba (2013).

Teatru[editar | editar la fonte]

  • Il ricatto a teatro e altre commedie, Turín, Einaudi, 1970.
  • Viva l'Italia, Turín, Einaudi, 1973.
  • La donna perfetta, Venecia, La Biennale, 1974.
  • La donna perfetta seguito da Il cuore di una vergine, Turín, Einaudi, 1975.
  • Don Juan, Turín, Einaudi, 1976.
  • Dialogo di una prostituta con un suo cliente. Con un dibattito sulla decisione di fare il testo e la preparazione dello spettacolo, Padua, Mastrogiacomo-Images 70, 1978.

Guiones[editar | editar la fonte]

  • Cuore di mamma, Milán, Forum, 1969.

Ensayu[editar | editar la fonte]

  • Fare teatro. Materiali, testi, interviste, Milán, Bompiani, 1974.
  • La bionda, la bruna e l'asino, 1987
  • Cercando Emma, 1993
  • Un clandestino a bordo, 1996
  • Il gioco dell'universo. Dialoghi immaginari tra un padre e una figlia (con Fosco Maraini), Milán, A. Mondadori, 2007.
  • I giorni di Antigone - Quaderno di cinque anni, 2006
  • Sulla mafia. Piccole riflessioni personali, Roma, Perrone, 2009.
  • La seduzione dell'altrove, Rizzoli, 2010

Entrevistes[editar | editar la fonte]

  • E tu chi eri? Interviste sull'infanzia, Milán, Bompiani, 1973.
  • Wanda Raheli. Giovedi 19 giugno, Roma, Seconda Scala, 1975.
  • Storia di Piera, 1980
  • Il bambino Alberto, 1986
  • Piera e gli assassini, (2003)
  • Il volto delle donne - Conversazione con Dacia Maraini, Edizioni della Sera, 2010.
  • La mia vita, le mie battaglie, Della Porta, 2015.

Filmografía como guionista[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Archivio Storico Ricordi. Data de consulta: 3 avientu 2020. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 988.
  2. Afirmao en: Internet Movie Database. Identificador IMDb: nm0544780. Data de consulta: 21 xunetu 2015. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. URL de la referencia: http://www.repubblica.it/cultura/2015/03/15/news/dacia_maraini_ho_vissuto_di_amori_e_successi_ora_fuggo_dal_vortice_delle_passioni_-109606487/.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. «Dettaglio decorato» (italianu). presidencia de la República Italiana. Consultáu'l 30 abril 2014.
  6. Arnaldo Colasanti: "Dacia Maraini", en ''Enciclopedia del Cinema'', Treccani, 2004. Disponible Enciclopedia del Cinema en llinia.
  7. La llarga vida de Marianna Ucrìa, Seix Barral, 1991, p. 228)
  8. Salvatore Coccoluto: ne-lamore- rubato-di- dacia-maraini- luomo-violentu- y-doppio/357028/ Donne vittime ne ''L'amore rubato'' di Dacia Maraini: 'L'uomo violentu é doppio', ''Il Fatto Quotidiano'', 19-09- 2012.</ref&gt
  9. <ref>a_cerimonia_il_18_a_foggia-8889187/ ''La Repubblica'', 8 de payares de 2010.</ref&gt
  10. Páxina web de la Presidencia de la República Italiana.</ref> En 2012 recibió'l premiu Fondazione Campiello al conxuntu d'una carrera.
  11. <ref>Eurochannel. «Irish-Braschi- Italia.html Nacíviajando».