Guerra de Socesión Castellana

De Wikipedia
Guerra de Socesión Castellana
Parte de conflicto por la sucesión de Enrique IV de Castilla (es) Traducir
Fecha 1475 (Gregorianu) → 1479 (Gregorianu)
Llugar Península ibérica y océanu Atlánticu
Causes Proclamación simultánea d'Isabel y Juana como reines de Castiella
Resultáu Isabel ye reconocida reina de Castiella y Portugal llogra la hexemonía nel Atlánticu
Consecuencies

Tratáu de Alcáçovas:

  • Portugal reconoz a Isabel y Fernando como reis de Castiella, que de la mesma arrenuncien al tronu de Portugal
  • Castiella reconoz el monopoliu de Portugal sobre la so área d'espansión nel Atlánticu cola esceición de les islles Canaries
  • Matrimoniu de la infanta Isabel d'Aragón col príncipe herederu Alfonso de Portugal, en cuenta de una gran dote
Belixerantes
  • Comandantes
  • [editar datos en Wikidata]

    Plantía:Campaña Guerra de Socesión Castellana

    Llámase Guerra de Socesión Castellana al conflictu bélicu que se produció de 1475 a 1479 pola socesión de la Corona de Castiella ente los partidarios de Juana de Trastámara, fía del difuntu monarca Enrique IV de Castiella, y los d'Isabel, hermanasca d'esti postreru.

    La guerra tuvo un marcáu calter internacional porque Isabel taba casada con Fernando, herederu de la Corona d'Aragón, ente que Juana casárase col rei Alfonso V de Portugal. Francia tamién intervieno, sofitando a Portugal pa evitar qu'Aragón, el so rival n'Italia, xunir a Castiella.

    A pesar de dellos ésitos iniciales pa los partidarios de Juana, la escasa agresividá militar d'Alfonso V y les consecuencies polítiques de la batalla de Toro[1][2] llevaron a la desintegración del bandu juanista ente 1476 y 1477. El matrimoniu d'Isabel y Fernando foi reconocíu nes cortes de Madrigal (abril-ochobre de 1476) y la so fía Isabel xurada heredera de la corona de Castiella.[3]

    A partir d'entós el conflictu consistió esencialmente nuna guerra ente Castiella y Portugal, cobrando gran importancia la guerra naval nel océanu Atlánticu. Les flotes portugueses imponer a les castellanes na llucha pol accesu a les riqueces de Guinea (oru y esclavos),[4][5]onde se llibró la decisiva batalla naval de Guinea.

    La guerra concluyó en 1479 cola firma del Tratáu de Alcáçovas, que reconocía a Isabel y Fernando como reis de Castiella y otorgaba a Portugal la hexemonía nel Atlánticu, cola esceición de les islles Canaries. Juana perdió'l so derechu al tronu y tuvo que permanecer en Portugal hasta la so muerte.

    Esti conflictu foi llamáu tamién Guerra Civil Castellana, pero esti nome induz a tracamundiu con otres guerres civiles qu'afectaron a Castiella nos sieglos XIV y XV. Dellos autores falen de Guerra de Portugal, pero esti nome ye parcial (claramente denota un puntu de vista castellanu) y fai escaecer que'l bandu juanista tamién podía considerase castellanu llexítimamente. Otres vegaes utilizóse'l términu Guerra Peninsular, a nun confundir col nome inglés y portugués de la Guerra de la Independencia Española (1808–1814). A lo último, dellos autores prefieren la espresión neutra de Guerra de 1475–1479.

    Antecedentes[editar | editar la fonte]

    El problema de la socesión al tronu[editar | editar la fonte]

    Isabel y Fernando.

    En 1462 naz Juana de Trastámara, la primer y única fía del rei Enrique IV de Castiella, que darréu ye nomada princesa d'Asturies. Sicasí, les presiones d'una parte de la nobleza obliguen al rei a desaposiala del títulu y nomar nel so llugar herederu al so mediohermanu Alfonso en 1464. Dende esta dómina surde un rumor qu'afirma que la princesa Juana nun ye realmente fía del rei Enrique sinón del so valíu, Beltrán de la Cueva, polo cual empiézase a llamala «la Beltranexa».

    En 1465 los nobles, axuntaos n'Ávila, alcuerden destronar a Enrique y nomen rei a Alfonso (de 12 años entós) na denominada «farsa d'Ávila». España asina una guerra que nun va terminar hasta 1468, cola muerte d'Alfonso. Enrique IV recupera dafechu'l poder y el títulu d'heredera pasa a ser apostáu ente Juana y Isabel, hermana d'Alfonso y segunda na llinia de socesión.

    Isabel ruempe con Enrique IV en 1469, fugándose pa casase col so primu Fernando, herederu de la Corona d'Aragón nel Palaciu de los Viveru de Valladolid el 19 d'ochobre de 1469. Adulces la pareya va ganando sofitos, llogrando'l respaldu del legáu papal Rodrigo Borgia en 1472 y el de la poderosa Casa de Mendoza en 1473.

    En 1474 muerre Enrique IV y cada una de los dos candidates al tronu son proclamaes reina de Castiella polos sos respeutivos partidarios.

    Los juanistas, conscientes de la so posición de debilidá frente al bandu isabelín, proponen al rei de Portugal, Alfonso V, tíu de Juana, que se case con ella a pesar de la consanguinidá y conviértase en rei de Castiella. Alfonso acepta, colo cual la fuercia de los dos bandos queda más equilibrada y perfílase la guerra como únicu métodu pa resolver el conflictu.

    Europa occidental en 1470.

    Aliances internacionales[editar | editar la fonte]

    El reinu de Francia y la Corona d'Aragón calteníen una antigua rivalidá pol control del Rosellón y, más apocayá, pola hexemonía n'Italia. En xunu de 1474 les tropes franceses invadieron el Rosellón y los aragoneses tuvieron que replegase. Fernando intercedió ante'l so padre Xuan II por que nun declarara la guerra a Francia, concentrando la so atención nos asuntos castellanos. De toes formes, ante la perspeutiva de que l'herederu del tronu aragonés fora convertise tamién en rei de Castiella, en setiembre de 1475 Lluis XI de Francia púnxose oficialmente del llau de Juana y de Portugal.

    Nesi momentu Francia taba tamién en guerra con Borgoña. Esto convertía a los borgoñonos n'aliaos teóricos del bandu isabelín pero na práctica siguieron faciendo la guerra pola so cuenta, ensin coordinar les sos aiciones colos castellán aragoneses. Tamién Inglaterra entró de volao en guerra con Francia al desembarcar el so rei Eduardu IV en Calais en xunu de 1475 pero, nuna rápida respuesta diplomática, Lluis XI alcordó con Eduardo n'agostu la paz de Picquigny. El rei d'Inglaterra concedió una tregua de nueve años en cuenta de una importante compensación económica y volvióse al so reinu.[6]

    Pela so parte, el reinu de Navarra vivía una guerra civil intermitente ente beaumonteses y agramonteses, a la que se superponían los intentos de Francia y d'Aragón por controlar el reinu.

    A lo último, el reinu musulmán de Granada caltúvose neutral. El 17 de payares de 1475 el rei Abu al Hasan Alí robló un tratáu de paz con Isabel y Fernando pol qu'amás s'ufiertó a empresta-yos ayuda na rexón de Córdoba contra los partidarios de Juana.[7]

    Rivalidá ente Castiella y Portugal nel Atlánticu[editar | editar la fonte]

    Reconstrucción actual d'una carabela portuguesa.

    A lo llargo del sieglu XV, los esploradores, comerciantes y pescadores de Portugal y de Castiella fueren internándose cada vez más fondamente nel océanu Atlánticu. La posesión de les Islles Canaries foi dende'l principiu un puntu de resfregón ente los dos corones. Más tarde, el control de comerciu colos territorios de Guinea y la Mina, bien ricos en oru y esclavos, convertir nuna disputa entá más importante.

    Mientres la primer metá del sieglu Castiella entamó la conquista de delles de les islles Canaries (Lanzarote, Fuerteventura, El Hierro y Gomera) por aciu pactos de vasallaxe primeru con caballeros normandos y depués con nobles castellanos. Portugal caltuvo la so oposición a l'autoridá castellana nes islles y pela so parte foi avanzando na esploración de Guinea, llogrando grandes beneficios comerciales.

    A partir de 1452 los papes Nicolás V y el so socesor Calixto III modificaron l'anterior política de neutralidá de la Santa Sede y dieron una serie de buldes favorables a Portugal, acutando a esti país el control del comerciu y l'autoridá relixosa nuna amplia zona hasta tola Guinea y más allá. Nun arbitraron la cuestión de les Canaries, que la so conquista per otru llau quedara relativamente enllancada. El rei de Portugal adoptó una política comercial abierta, dexando a súbditos estranxeros comerciar nes mariñes africanes en cuenta de los correspondientes impuestos. L'únicu perxudicáu yera asina'l rei de Castiella.

    N'agostu de 1475, tres l'españíu de la guerra, Isabel reclamó que les partes de Africa et Guinea pertenecíen a Castiella por derechu y afaló a los sos comerciantes a navegar a elles, empecipiando la guerra naval nel Atlánticu.

    El conflictu[editar | editar la fonte]

    Bandos de la guerra en 1475[editar | editar la fonte]

    Armes d'Alfonso V, ente 1475 y 1479, como rei de Portugal, de Castiella y de Lleón.

    A favor de Juana:

    A favor d'Isabel:

    El ducáu de Borgoña y el reinu d'Inglaterra taben en guerra con Francia en 1475 pero nun coordinaron les sos aiciones colos partidarios d'Isabel y por ello nun se-yos considera de normal integrantes del bandu isabelín.

    La llucha pol tronu (mayu de 1475 – setiembre de 1476)[editar | editar la fonte]

    En marzu de 1475 producióse una revuelta na ciudá d'Alcaraz contra Diego Pacheco, Marqués de Villena, decidíu partidariu de Juana. Darréu los rebeldes punxéronse del llau d'Isabel, empecipiándose asina les hostilidaes.[10]

    Alfonso V entra en Castiella[editar | editar la fonte]

    Real castellán acuñáu por Alfonso V en Toro en 1475 ó 1476.

    Un exércitu portugués entró nel territoriu de la Corona de Castiella con Alfonso V al frente el 10 de mayu de 1475 y avanzó hasta Plasencia, onde lu esperaba Juana.[11] Nesa ciudá fueron proclamaos Juana y Alfonso reis de Castiella y de Lleón el 25 de mayu y casáronse, quedando la boda pendiente d'una dispensa papal que llograron unos meses más tarde. D'ellí colaron a Arévalo, con mires de dirixise a Burgos. Tanto'l castiellu de Burgos como les ciudaes de Plasencia y de Arévalo taben controlaos polos Estúñiga (o Zúñiga), partidarios de Juana, anque la ciudá de Burgos en sí yera isabelina. Dende ellí Alfonso esperaba poder enllazar coles tropes qu'unviara'l so aliáu Lluis XI de Francia.

    Sicasí, Alfonso atopó en Castiella menos sofitos de los esperaos y camudó de planes, prefiriendo dedicase a consolidar el control de la zona más cercana a Portugalsobremanera Toro, ciudá que lu acoyó favorablemente anque la guarnición del castiellu proclamóse fiel a Isabel. Tamién aceptaron al rei portugués Zamora y otres villes lleoneses del baxu Duero. En La Mancha, el maestre de la Orde de Calatrava, juanista, conquistó Ciudá Real, pero rápido'l clavero de la mesma orde y el maestre de la orde de Santiago recuperaron la ciudá pal bandu isabelín.[12]

    Fernando concentró un gran exércitu en Tordesillas y el 15 de xunetu ordenó ponese en marcha, buscando l'alcuentru con Alfonso. Cuatro díes dempués llegó a Toro pero'l portugués rehuyó el combate y Fernando, faltu de recursos pa un asediu enllargáu, tuvo que retornar a Tordesillas y eslleir el so exércitu. El castiellu de Toro rindir a Alfonso V, que sicasí, nun aprovechó p'avanzar sobre Burgos sinón que volvió a Arévalo a la espera de la intervención francesa.

    El duque de Benavente, partidariu d'Isabel, asitiar con una pequeña fuercia en Baltanás pa xixilar a los portugueses. Foi atacáu'l 18 de payares de 1475, siendo derrotáu y fechu prisioneru tres una dura resistencia. A pesar de qu'esta victoria abría-y el camín a Burgos, Alfonso V decidió una vegada más retirase a Zamora. La falta de combatividad del rei de Portugal debilitó al campu juanista en Castiella, qu'empezó a desintegrarse.[13]

    Contraataque isabelín[editar | editar la fonte]

    Los isabelinos contraatacaron tomando Trujillo y ganando el control de les tierres de la Orde d'Alcántara, gran parte de les de Calatrava y del marquesáu de Villena. El 4 d'avientu una parte de la guarnición de Zamora remontar contra'l rei Alfonso, que tuvo que fuxir a Toro. La guarnición portuguesa caltuvo'l control del castiellu, pero la ciudá acoyó a Fernando a otru día.

    En xineru de 1476 el castiellu de Burgos rindir a Isabel por aciu un pactu qu'evitó represalies contra los vencíos. Nesi mesmu mes y afalaos peles cartes unviaes polos Reis Católicos, los cristianos vieyos de la ciudá de Villena alzar contra'l marqués, Diego López Pacheco, atacando al so pariente, Pedro Pacheco, nel castiellu de la Talaya. A esta rebelión na capital del marquesáu, siguiéron-y les del restu de ciudaes importantes del mesmu, suponiendo la perda del poder territorial del Marqués.

    La batalla de Toro[editar | editar la fonte]

    Castiellu de Zamora (vease: historia de Zamora).

    En febreru l'exércitu portugués, reforzáu por tropes traíes pol príncipe Juan, salió de la so base de Toro y abarganó a Fernando en Zamora. Sicasí, l'asediu yera menos duru pa les corralaes que pa los portugueses, albentestate nel duru iviernu zamoranu, asina que el 1 de marzo Alfonso llevantó'l campu y retiróse escontra Toro. Les tropes de Fernando llanzar na so persecución y algamáronlu a una llegua (unos 5 quilómetros) d'esta ciudá,[14] obligándo-y a entablar combate. Fueron tres hores de llucha bien confusa, atayada pola agua y pola cayida de la nueche. El rei portugués retirar a Castronuño tres la derrota de les tropes sol so mandu,[15][16]mientres el so fíu Juan venció a l'ala derecha castellana[17][18][19][20][21]y permaneció frente a Toro;[22][23][24][25][26][27] replegándose ordenadamente a la mañana siguiente col so exércitu al interior de les muralles ya inclusive faciendo prisioneros a dellos enemigos.[28][29][30]

    La batalla de Toro foi considerada un empate dende un puntu de vista puramente militar[31][32]pero una victoria estratéxica pa los isabelinos.[2][33][34] Ello ye que los propagandistes de dambos bandos reclamaron la victoria nes sos cróniques. Sicasí, políticamente la batalla foi decisiva porque de siguío el gruesu de les tropes portugueses retirar a Portugal xunto cola reina Juana, que'l so bandu quedó asina casi totalmente desvalíu en Castiella:[35][36]

    La guerra nel mar[editar | editar la fonte]

    Unu de los oxetivos d'Isabel y Fernando na guerra yera arrampuña-y a Portugal el monopoliu de los ricos territorios atlánticos que controlaba. El oru y los esclavos de Guinea constituyíen amás una importante fonte d'ingresos colos que financiar la guerra, polo que les espediciones a Guinea constituyeron una prioridá pa dambos contendentes.

    Dende l'españíu de la guerra barcos portugueses percorrieron les mariñes andaluces prindando pesqueros y barcos mercantes. Pa poner fin a esta situación, Isabel y Fernando unviaron cuatro galeres al mandu d'Álvaro de la Nava, que llogró frenar les incursiones luses ya inclusive llegó a escalar la villa portuguesa d'Alcoutim, nel Guadiana.[11]

    Pela so parte, los marineros de Palos llanzar al saquéu de les mariñes de Guinea. Alfonso de Palencia, cronista oficial de la reina Isabel, rellata una espedición na que dos carabeles d'esti puertu onubense prindaron a 120 «azanegues» (africanos de piel claro) y vender como esclavos. A pesar de la protesta de los Reis, al poco salió otra flotilla de tres carabeles que traxo cautivu nada menos que a un rei azanega y a 140 nobles del so pueblu.[37] En mayu de 1476 la reina Isabel ordenó que-y apurrieren a esti rei de Guinea prindáu y al so séquitu pa lliberar.[38] La orde foi cumplida solo a medies porque magar el rei foi lliberáu y devueltu a la so patria unos meses más tarde, los sos acompañantes fueron toos vendíos como esclavos.[37]

    En 1476 una flota portuguesa de 20 barcos comandada por Fernão Gomes partió escontra Guinea pa recuperar el so control.[39] Los reis de Castiella ordenaron preparar una flota pa prindar a los portugueses y punxeron al so frente a Carlos de Valera.[40] Este tuvo munches dificultaes pa preparar la espedición, según Palencia por culpa de la oposición del marqués de Cádiz, del duque de Medina Sidonia y de la familia Estúñiga.[41]

    Los preparativos tamién fueron retrasaos por una batalla naval que se produció cuando los castellanos supieron qu'unu o dos barcos portugueses con un ricu cargamentu acababen de salir del Mediterraneu camín de Portugal y taben esperando al pirata Alvar Méndez, que venía escoltalos.[42] Una flota encabezada por Carlos de Valera y Andrés Sonier y compuesta por cinco galeres y cinco carabeles salió-yos al pasu dende Sanlúcar, llogrando la victoria tres una dura batalla.[43]

    Cuando a la fin Valera consiguió xuntar 3 barcos vascongados y 9 carabeles andaluces[44] (25 carabeles según Palencia) toos fuertemente armaos, yá nun teníen posibilidá d'algamar a la flota portuguesa y decidieron por ello, tres una escala en Porto Santo, dirixise a la isla d'Antonio de Noli, frente a les mariñes de Guinea. Escalaron la isla y prindaron a Noli, qu'entós daquella emprestaba vasallaxe pol so territoriu al rei de Portugal. De siguío partieron escontra les mariñes d'África, onde prindaron dos carabeles del marqués de Cádiz, con un cargamentu de 500 esclavos. Tres esto, los marinos de Palos dixebrar de la espedición, colo que Valera tuvo que retornar a Andalucía, al ser los palermos los marinos más espertos na navegación a Guinea.[41]

    Al paecer, esta espedición llogró pocos beneficios económicos porque una gran parte de los esclavos foi devuelta al marqués de Cádiz y porque Valera tuvo qu'indemnizar al duque de Medina Sidonia polos daños causaos na isla de Noli, que'l duque reclamaba como so.[42][41]

    Intervención francesa[editar | editar la fonte]

    El 23 de setiembre de 1475 Lluis XI de Francia robló un tratáu d'alianza con Alfonso V de Portugal.[6]

    Lluis XI de Francia.

    Ente marzu y xunu de 1476 les tropes franceses encabezaes por Alano d'Albret trataron de forzar el pasu pola estratéxica llocalidá fronteriza de Hondarribia pero fueron refugaes. Fernando aprovechó la situación p'asegurar la so posición nel convulso reinu de Navarra. N'agostu empezaron en Tudela les negociaciones que remataron na firma d'un alcuerdu pol cual agramonteses y beaumonteses punxeron fin al so enfrentamientu y Fernando llogró pa Castiella'l control de Viana, Puente la Reina y otres places, según el derechu a caltener una guarnición de 150 llances en Pamplona. D'esta miente Castiella quedaba protexida militarmente frente a una posible penetración francesa en Navarra.[45]

    N'agostu de 1476 Alfonso V de Portugal partió escontra Francia, en roblando una tregua con Isabel y Fernando. Ellí trató de convencer a Lluis XI d'implicase más a xeitu na guerra, pero esti refugó la propuesta porque taba centráu en ganar al so principal enemigu, Carlos el Temerariu, duque de Borgoña. Tres esti severu revés diplomáticu Alfonso quedar en Francia y pensó n'abdicar.

    Combate del cabu de San Vicente[editar | editar la fonte]

    El rei de Francia unviara como ayuda a Portugal a la flota del pirata normandu Coullon. Cuando n'agostu de 1476 el rei Alfonso partió escontra Francia, simultáneamente unvió dos galeres portugueses cargaes de soldaos xunto colos 11 barcos de Coullon a emprestar auxiliu al castiellu de Ceuta. Pel camín, el 7 d'agostu, esta armada cruciar con cinco mercantes armaos provenientes de Cádiz con camín d'Inglaterra: 3 grandes naos xenoveses, una galera y una urca flamenca. Coullon trató de prindar los mercantes por aciu un ardid pero falló y se entabló un encarnizado combate nel que los francu lusos impunxéronse. Sicasí, debíu al usu d'armes incendiaries per parte de los franceses, desamarróse una quema qu'afaró dos barcos xenoveses y la urca flamenca pero tamién los dos galeres portugueses y dos de los barcos de Coullon. Según Palencia, unos 2.500 franceses y portugueses morrieron nesti desastre.[46]

    Afitamientu d'Isabel y Fernando (setiembre de 1476 – xineru de 1479)[editar | editar la fonte]

    Tres la so victoria na batalla de Toro, el refugu del ataque francés y la tregua solicitada por Alfonso V, Isabel y Fernando quedaron sólidamente afitaos nel tronu de Castiella. Los nobles del bandu juanista tuvieron qu'aceptar la situación y dise sometiendo a los Reis. La guerra quedó amenorgada a escaramuzas y gallaríos a lo llargo de la frontera portuguesa y, sobremanera, a la continuación de la guerra naval pol control del comerciu atlánticu.

    Sometimientu del bandu juanista a Isabel y Fernando[editar | editar la fonte]

    A lo llargo de 1476 fueron sometiéndose a los Reis los principales nobles qu'entá sofitaben a Juanasobremanera los del llinaxe Pacheco-Girón: Juan Téllez Girón y el so hermanu Rodrigo, Luis de Portocarrero y, en setiembre, el marqués de Villena.[12]

    En payares de 1476 les tropes d'Isabel tomaron el castiellu de Toro. Nos meses siguientes los Reis apoderar de les últimes llocalidaes fronterices controlaes polos portugueses y llimpiaron d'adversarios Estremadura.

    En xunetu de 1477 Isabel llegó a Sevilla, la ciudá más poblada de Castiella, coles mires d'asitiar el so poder sobre les grandes families nobiliaries d'Andalucía. N'abril de 1476 yá otorgara un primer perdón al marqués de Cádiz, qu'había alloriáu recuperando poder mientres el so rival, el poderosu duque de Medina Sidonia, primeramente principal figura isabelina n'Andalucía, diba cayendo en desgracia ante los Reis.[11] Por aciu hábiles negociaciones, la Reina llogró tomar el control de les principales fortaleces del Reinu de Sevilla ocupaes tantu pol Marqués como pol Duque y, en cuenta de devolve-y les a los sos llexítimos propietarios, nomó al so frente a persones del so enfotu. Tamién prohibió a dambos nobles la entrada na ciudá de Sevilla, pretextando el riesgu d'enfrentamiento si coincidíen ellí.[11] D'esta manera sumió'l dominiu políticu que'l Duque exerciera sobre Sevilla, que pasó a ser controlada firmemente pola Corona.

    Unu de los escasos nobles que se negaron a plegase a los Reis foi'l mariscal Fernán Arias de Saavedra. La so fortaleza d'Utrera sufrió un llargu asediu per parte de les tropes isabelines y foi finalmente tomada al asaltu en marzu de 1478, sufriendo los vencíos una dura represión.[11]

    El primer fíu varón de los Reis, Juan, nació en Sevilla'l 30 de xunu de 1478, abriendo nueves perspectives d'estabilidá dinástica pal bandu isabelín.

    Regresu d'Alfonso V[editar | editar la fonte]

    Tres el so fracasu diplomáticu en Francia, Alfonso V finalmente decidió tornar a Portugal. A la so llegada n'ochobre de 1477 atopar con que'l so fíu Juan proclamárase rei. Sicasí, Juan recibió con allegría la torna del so padre y devolvió-y la corona darréu.[47]

    Espediciones a Guinea y les Canaries de 1478[editar | editar la fonte]

    Sábese qu'en 1477 salió d'Andalucía una flota pa Guinea pero los datos sobre la mesma son bien escasos. Nella participaron la nao Salazar y la carabela Santa María Madalena.[44]

    A principios de 1478 los Reis Católicos prepararon nel puertu de Sanlúcar dos nueves espediciones, una empobinada a la Mina d'Oru[48] y la otra destinada a la conquista de la isla de Gran Canaria, con un total de siquier 35 barcos. Les dos flotes navegaron xuntes hasta Gran Canaria y ellí dixebráronse.

    El príncipe Xuan de Portugal, enteráu de los planes castellanos, preparó una armada cimera en númberu pa sorprender a los sos enemigos en Canaries. La mayor parte de la flota castellana de Gran Canaria nun desembarcara entá al gruesu de la tropa, cuando llegó la noticia de que s'averaba una escuadra portuguesa. Darréu levaron ancles, dexando solo unos 300 soldaos castellanos en tierra, que a pesar del so amenorgáu númberu llograron torgar el desembarcu portugués. Sicasí, esti destacamentu yera insuficiente pa conquistar la isla y quedó amenorgáu a la inactividá hasta qu'una nueva armada castellana llegó a la isla a finales del añu siguiente.[49]

    La otra flota castellana llegó a la Mina ensin problemes y llogró grandes cantidaes d'oru. Sicasí, l'escesu de cobicia del representante comercial de la Corona fíxo-yos permanecer ellí dellos meses y ello avagó que llegara la flota portuguesa. Los castellanos fueron atacaos por sorpresa, derrotaos y llevaos prisioneros a Lisboa. Según del Pulgar, los ingresos asina llograos pol rei Alfonso dexáron-y rellanzar la guerra per tierra contra Castiella.[50] Les fontes portugueses afirmen que tanto los prisioneros como gran parte del oru prindáu fueron devueltos a Castiella tres la firma de la paz en 1479.[51]

    Paz ente Castiella y Francia[editar | editar la fonte]

    A finales de 1478, primero que llegara a Castiella la noticia de la derrota na Mina, presentar na corte de los Reis Católicos una embaxada del rei Lluis XI de Francia, ufiertando un tratáu de paz. L'alcuerdu foi robláu en Guadalupe ya incluyó los puntos siguientes:[52]

    Fase final (xineru – setiembre de 1479)[editar | editar la fonte]

    A finales de 1478 dalgunos de los principales nobles juanistas volvieren sublevase n'Estremadura, La Mancha (marqués de Villena) y Galicia. Los portugueses, reforzaos pol so gran victoria naval en Guinea, intervinieron nuevamente en Castiella pa socorrer a los sos aliaos.

    Yelmu aragonés d'escontra 1470.

    Ofensiva portuguesa[editar | editar la fonte]

    En febreru de 1479 un exércitu portugués empobináu por García de Meneses, obispu de Évora, enfusó n'Estremadura. El so oxetivu yera ocupar y reforzar les places de Mérida y Medellín, controlaes pola condesa de Medellín, partidaria d'Alfonso V. Según Palencia, l'exércitu portugués taba compuestu por unos 1.000 caballeros (ente los cualos atopábense unos 250 lleoneses y castellanos) más la infantería. Al pie de él colaben 180 caballeros de la Orde de Santiago mandaos pol so clavero Alfonso de Monroy, tamién partidariu d'Alfonso V.

    El 24 de febreru cerca del regueru de La Albuera de Mérida a esti exércitu saliéron-y al alcuentru les fuercies isabelines que mandaba Alonso de Cárdenas, maestre de la Orde de Santiago: unos 500 caballeros del so orde, 400 caballeros de la Hermandá Popular (principalmente de Sevilla) y unos 100 infantes. L'enfrentamientu foi reñíu. La infantería isabelina sufrió un duru ataque de la caballería juanista y se desorganizó presa de la llerza pero'l maestre de Santiago vieno na so ayuda y a la fin los portugueses tuvieron que retirase, dexando un importante botín nel campu de batalla según unos 85 caballeros muertos, por solu 15 isabelinos.[54]

    Sicasí, la victoria isabelina en Albuera foi solu parcial porque'l gruesu del exércitu portugués pudo abellugase en Mérida y dellí siguir la so marcha hasta Medellín, que tamién ocuparon, colo cual los lusos algamaron los dos principales oxetivos de la so ofensiva. Los partidarios del rei Fernando, pela so parte, punxeron sitiu a dambes ciudaes.

    El Papa camuda de bandu[editar | editar la fonte]

    El nunciu apostólicu Jacobo Rondón de Seseña llegó a Castiella cola noticia de que'l papa Sixto IV rectificaba y anulaba la dispensa dada primeramente a Alfonso V pa casase cola so sobrina Juana. Esto debilitó gravemente la llexitimidá del bandu juanista y la pretensión del rei portugués al tronu de Castiella.

    Últimos intentos castellanos nel mar[editar | editar la fonte]

    A pesar de la grave derrota naval de 1478, en febreru de 1479 los Reis Católicos trataron d'entamar una nueva flota d'unes 20 carabeles pa espulsar a los portugueses de la Mina.[55] Sicasí, nun pudieron axuntar los barcos riquíos y nenguna espedición d'importancia volvió salir de los puertos castellanos hasta la firma de la paz con Portugal.

    Conversaciones de paz[editar | editar la fonte]

    A principios d'abril de 1479 el rei Fernando llegó a Alcántara pa participar nunes conversaciones de paz promovíes pola infanta Beatriz de Portugal, prima y cuñada d'Alfonso V y tía d'Isabel de Castiella. Les negociaciones duraron 50 díes y a la fin nun se llegó a un alcuerdu.

    Los dos bandos siguieron les hostilidaes, tratando d'ameyorar les sos posiciones respeutives de cara a una nueva negociación. Isabel y Fernando llanzaron una ofensiva contra'l arzobispu de Toledo, que tuvo que sometese, lo cual dexó-yos encarar meyor al poderosu marqués de Villena. Mentanto, les guarniciones portugueses d'Estremadura aguantaben con ésitu'l duru asediu castellanu.

    Pregón del Tratáu de Alcáçovas.

    Los discutinios de paz volver# a entamar nel branu y esta vegada algamó un alcuerdu.

    El tratáu de paz[editar | editar la fonte]

    El tratáu que punxo fin a la guerra foi robláu na villa portuguesa d'Alcáçovas el 4 de setiembre de 1479. L'alcuerdu foi ratificáu pol rei de Portugal el 8 de setiembre de 1479 y polos reis de Castiella y Aragón en Toledo el 6 de marzu de 1480, polo que tamién se -y conoz como Tratáu de Alcáçovas-Toledo.

    Por esti alcuerdu, Alfonso V arrenunció al tronu de Castiella ente qu'Isabel y Fernando a cambéu arrenunciaron al tronu portugués. Los dos corones partiéronse les sos zones d'influencia nel Atlánticu, quedando pa Portugal la mayor parte de los territorios, cola esceición de les islles de Canaria (de les qu'entá faltaben por conquistar les islles de Gran Canaria, La Palma y Tenerife).

    Coles mesmes robláronse dos alcuerdos (davezu llamaos «Tercerías de Moura») que resolvíen la cuestión dinástica castellana. En primer llugar imponíen a la princesa Juana l'arrenunciu a tolos sos títulos castellanos y la so reclusión nun conventu o la so boda col herederu de los Católicos, el príncipe Juan. Juana escoyó'l conventu, anque permaneció activa na vida política hasta la so muerte.

    De segundes, alcordábase la boda de la infanta Isabel, fía d'Isabel y Fernando, col herederu del tronu portugués, Alfonso, según el pagu polos padres de la novia d'una enorme dote que na práctica representaba una indemnización de guerra llograda per Portugal.

    Referencies[editar | editar la fonte]

    Cites en llinia:

    1. “La solución d'esti conflictu ye tamién asemeyáu a l'anterior; la indecisa batalla de Toro, que nun lo foi verdaderamente nos sos resultaos y consecuencies, pon términu al induldable “peligru portugués” pa Castiella., Julián MARÍA RUBIO en Felipe II y Portugal, Voluntá, Madrid, 1927, Volume I de Manuales Hispania, nun lo foi+verdaderamente+en+les sos+resultaos+y+consecuencies%2C%22&btnG=Pesquisar+livros&tbm=bks&tbo=1&hl=pt-PT páxina 34.
    2. 2,0 2,1 “Dende un puntu de vista puramente militar, nun puede considerase la batalla de Toro como una clara victoria castellana, sinón solamente como un alcuentru ventaxosu pa los Reis Católicos. Nun ye'l so valor intrínsecu lo que provoca la jubilosa esplosión de los cronistes, sinón les consecuencies que d'ella se derivaron. Decide la guerra, eso ye tou, porque amurnia definitivamente a los partidarios de Juana alcuentru ventaxosu+pa+los+Reyes+Cat%C3%B3licos%22&btnG=Pesquisar+livros&tbm=bks&tbo=1&hl=pt-PT (páxina 157)Pero nesto documentu [la carta na que Fernando comunicó la so victoria a les ciudaes] … nun se contién más que la curtia atribución de la victoria a les armes castellanes, lo que non contradiz de nenguna manera la realidá del fechu de qu'una parte del exércitu portugués, vencedora de l'ala derecha castellana, permaneciera sobre'l campu y pudiera retirase a otru día ensin ser fadiada. Batalla ensin interés dende'l puntu de vista militar, tener bien grande dende'l políticu, y nesti sentíu ye dafechu favorable a los Reis Católicos l'ala derecha+castellana%2C+permaneciera+sobre+el campu%22&btnG=Pesquisar+livros&tbm=bks&tbo=1&hl=pt-PT (páxina 161) Non victoria militar, pero sí victoria política, la batalla de Toro constitúi, por si sola, un acontecimientu decisivu, porque resuelve la guerra civil a favor de los Reis Católicos” (páxina 163), en La España de los Reis Católicos (1474-1516), Espasa-Calpe, 1ª edición: 1969, 2ª edición: 1995; Autores: Juan de MATU CARRIAZO; SUÁREZ FERNÁNDEZ; M. FERNÁNDEZ ÁLVÁREZ
    3. Colmeiro, Manuel (1883). «22», Cortes de los antiguos reinos de Lleón y de Castiella. Madrid: Imprentadores de la Real Casa. Consultáu'l 29 de mayu de 2012.
    4. “Nuna guerra na cual los castellanos quedaron vencedores en tierra y los portugueses nel mar,… en Bailey W. DIFFIE y George D. WINIUS- Foundations of the Portuguese empire 1415-1580, volume I, University of Minnesota Press, 1985, p.152.
    5. “Sicasí, en 1478 los portugueses van sorprender trenta y cinco navíos retornaos de la Mina [en Guinea] y tomaren tol so Oru…otra espedición castellana a la Mina, la de Eustache de la Fosse, foi interceptada en 1480...Tomando en considerancia toes los fechos, nun ye sorprendente que los portugueses remanecieren vencedores d'esta primer guerra naval y colonial. Ellos taben muncho meyor entamaos que los castellanos, fueron capaces de llograr dineru pa la preparación y suministru de les sos flotes, y tuvieron una clara lideranza…del príncipe Juan.” en Malyn NEWITT- A history of Portuguese overseas expansion, 1400-1668, Routledge, New York, 2005, pp. 37-38.
    6. 6,0 6,1 A. Castelot y A. Decaux (1976). Histoire de la France et des Français au jour le jour (tomu 3). Paris: Perrin. ISBN 2-262-00040-9.
    7. EDWARDS, p.37
    8. Según CIUDAD RUIZ, Rodrigo Ponce de León yera'l principal miembru de la oposición a los reis n'Andalucía xunto con Alfonso d'Aguilar, pero nun quixo remontase abiertamente, anque caltuvo la so guerra particular col duque de Medinasidonia.
    9. Hasta la muerte del marqués de Villena en 1474, cuando (...) el comendador mayor, el clavero y otros caballeros de la Orde tomen el partíu de la reina Isabel frente al maestre, partidariu nesi momentu de doña Juana, en CIUDAD RUIZ
    10. Pretel Marín, A. Una Ciudá Castellana nos Sieglos XIV y XV. Institutu d'Estudios Albacetenses. 1978. Páx. 156 y sgts.
    11. 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 NAVARRO SAINZ
    12. 12,0 12,1 CIUDAD RUIZ
    13. ÁLVAREZ PALENZUELA
    14. Carta del rei Fernando a la ciudá de Baeza, 2 de marzu de 1476. Coleición de documentos inéditos pa la Historia d'España, t. XIII, p. 396
    15. Hernando del Pulgar (castellán): [mientres l'ala derecha castellana yera esbaratada pola ala izquierda portuguesa]...El Rei é los de la so batalla [centru], é los otros Grandes é Caballeros que diben nes otres escuadres á la manzorga, atoparon [respeutivamente] cola batalla del Rei de Portugal [centru]…, é contra les otres de los Portugueses que diben na ala de la so mano derecha (…). A la fin nun pudiendo'l Portugueses sufrir les fuercies de los Castellanos, fueron esbarataos, é vueltes los llombos poner en fuxida por escapar nel xoril que teníen cerca na ciudá de Toro. É munchos de los peones Portugueses é otros caballeros, llanzar nel ríu de Duero pensando escapar nadando (…). El Rei de Portugal …con trés ó cuatro que quedaron con él de tolos que teníen cargu de guardar la so persona, apurrió esa nueche á Castronuño…foi tomáu pol Cardenal…l'estandarte del Rei de Portugal…y encamentó l'estandarte á dos caballeros…los cualos tornar á perder [la unanimidá de los cronistes portugueses y tamién los cronistes españoles António de Nebrija (traductor pa llatín de la crónica de Pulgar, Decada I, llibru V, capítulu VII) y Esteban de Garibay ( ''Compendio Historial'', tomu 2, Barcelona, 1628, llibru 18, capítulu VII, p. 597), confirmen que los portugueses reconquistaron el so estandarte real]…é fueron muertos munchos de la una parte é de la otra[los castellanos] partíen los réfugos qu'hubieren: como quier que por ser de nueche é bien escura, fueron en poca cantidá ”... en Crónica de los señores reis católicos Don Fernando y Doña Isabel de Castiella y de Aragon, capítulos XLV y XLVII, p. 87- 90.
    16. Garcia de Resende (portugués): “...Y según el Príncipe esbarató estos dos grandes batalles [ala derecha castellana estremada en 6 cuerpos dispuestos en 2 llinies o batalles ], asina la batalla grande d'El Rei D. Fernando esbarató la del Rei D. Afonso, porque veníen nella enforma y bien gruesa xente d'armes, y munchos cubiertos [armadures pesaes] y gran soma de espingarderos que fixeron gran dañu a los caballos.” En Vida y feitos d'El Rei D.João II, capítulu XIII.
    17. cronista Hernando del Pulgar (castellán): “...les batalles se invistieron unes n'otres (…). É depués aquellos seis capitanes Castellanos, que habemos dichu que diben á la mano derecha de la batalla del Rei contra los cualos vieno á atopar el Príncipe de Portugal y l'Obispu de Évora, volvieron los llombos, é poner en fuxida (…) porque la batalla de los Portugueses diba toa xunta, é la de los Castellanos partida en seis partes, cuantimás pol gran dañu qu'á los primeros alcuentros recibieron del ensame de les espingardes é artillería que laude na batalla del Príncipe…aquellos seis batalles de los Castellanos esbarataos…pol Príncipe de Portugal…” en Crónica de los señores reis católicos Don Fernando y Doña Isabel de Castiella y de Aragon, capítulu XLV, p. 87- 88.
    18. cronista Garcia de Resende (Português): “Siendo asina les batalles ordenaes d'una parte y de la otra pa combatir siendo casi sol puestu, el rei mandó dicir al príncipe que-y mandaba la bendición de Dios y la suya, y que con ella atacara duramente nos contrarios; Y él, por obedecelu (…), dempués de fechu la señal poles trompetes, (…) bramando toos pol nome de San Jorge, con gran fuercia y ímpetu invistió tan bravamente nes batalles contraries [castellanes], que teniendo muncha mas xente, nun pudieron sufrir nin aguantar a los grandes y duros combates, y ensin muncha demoranza fueron depués esbarataes y puestes en fuxida, con muncha perdíes (…) y el príncipe, como prudente capitán, mirando la gran victoria que Dios diéralu y la bona ventura d'aquella hora, quixo caltener mas la honra de tamaña victoria que siguir la persecución. [Sicasí, los cronistes portugueses declaren unánimemente que la mayor parte de los homes del príncipe escorrió los castellanos derrotaos mientres enforma tiempu y distancia, lo que dexó les fuercies del príncipe momentáneamente ensin poder operacional hasta'l regresu d'ellos y de los fuxitivos del so padre.] en Vida y feitos d'El Rei D.João II, capítulu XIII.
    19. cronista Juan de Mariana (castellán): “Diose la señal d'acometer y la xente de á caballu que llevaba Don Alvaro [ala derecha castellana estremada en 6 batalles de caballeros, siendo Alvaro de Mendoza el so principal capitan] adelantráronse...recibiólos Don Juan Príncipe de Portugal...que la so carga'l esquadron de Alvaro de Mendoza nun pudo sufrir, antes esbaratáronse y punxeron en fuxida.” en Historia Xeneral d'España, tome V, Barcelona, 1839, llibru XXIV, capítulu X, p.299.
    20. cronista Damião de Góis (portugués): “… el príncipe D. Juan foi mancar les 5 batalles [castellanes], y lo mesmo fixo D. Pedro de Meneses na sesta, que s'estremara de les otres como yá dixi, y el primeru de toos que rompió foi Gonçalo Vaz de Castelo-Branco: estes dos ales [les 6 batalles que formaben l'ala dercha castellana taben estremada en 2 llinies o ales, les 5 primeres na vanguardia y la sobrante na retaguardia] que diben toes a la mano derecha de la batalla real de los castellanos, de quien los nuesos fueron recibíos como d'esforciaos caballeros, porque bien valerosamente llamando Santiago atopar colos [homes] del príncipe, que la so fuercia non la pudiendo sufrir, empezaren de fuxir, matando, y cautivando los nuesos munchos d'ellos, y de los qu'escaparen dalgunos acoyérense a la so bandera real y batalla real, que taba a la manzorga d'estos seis batalles [castellanes] .” en Chronica do Principe D. Joam, capítulu LXXVIII, p.298, 299.
    21. cronista Esteban de Garibay (vascu): “don Alonso de Fonseca primeru, y dempués don Alvaro de Mendonça (…) y depués otros [capitanes] clamiaron al Rei fixéralos mercé qu'ellos acometieren los primeres al escuadrón , en que'l Príncipe herederu de Portugal taba, que yera la fuercia del exercito portugués [la so ala esquierda], y como'l Rei dexára-yos, mas antes acometéi toos xuntos, salieron los seis batalles [que formaben l'ala derecha del exércitu Castellanu], primero nomaes. Los cualos mancando a los escuadrones del Príncipe y del Obispu de Évora, fueren rebatidos con muerte de munchos, pola artillería y ballestería, que la infantería portuguesa disparó y fortaleza que nos portugueses toparon, de cuenta que (…) por amosase de primeres la victoria polos portugueses (…)” En: Compendio Historial, tome 2, Barcelona, 1628, book 18, capítulu VII, p. 597.
    22. cronista Hernando del Pulgar (castellán): “...vistu'l vencimientu que'l Rei [Fernando] é los de les otres batalles que con él yeren fixeren por partir do engarraben (…). El Príncipe de Portugal, vistu que la xente del Rei el so padre yera vencida é esbaratada, pensando reparar dalgunos de los que diben fuxendo [homes d'Alfonso V] , xubió sobre un cabezo, á onde tañendo les trompetes, é faciendo fueos, é recoyendo la so xente, tuvo quedu [los cronistes portugueses informen que se xunieron al príncipe Juan non solu homes d'Alfonso V pero tamién los sos homes retornaos de la persecución de los castellanos derrotaos por ello y tamién refuerzos de Toro, formando una gran fuercia. Esto demuenstra lo fácil que yera llegar al príncipe.](...). Contra'l qual [el príncipe Juan] el Cardenal d'España, é ansimesmo el Duque d'Alba, quixeren dir con dellos que pudieren recoyer d'aquellos que veníen del algame, é d'otros qu'andaben arramaos pel campu tomando caballos é prisioneros: é nun pudieron recoyer la xente nin movela, porque la nueche yera tan escura, que nin se víen nin se conocíen unos á otros, é la xente taba cansada, é d'ellos nun comieren en tol día, porque de Zamora salieren enforma pela mañana. El Rei [Fernando] volvió depués pa la ciudá de Zamora, porque-y dixeron que podría venir xente del Rei de Portugal, de la que quedara na ciudá de Toro pela otra parte del ríu, á dar nes estanzas que dexó sobre la fortaleza de Zamora. Y el Cardenal y el Duque d'Alba quedaron nel campu recoyendo la xente, é volvieron con ella á la ciudá de Zamora…[El cronista oficial de los reis católicos non solo amuesa que Fernando se retiró del campu antes del cardenal Mendoza y del duque d'Alba, pero tamién que l'exércitu castellanu retiróse igualmente pa Zamora- dempués d'una tentativa atayada p'atacar el príncipe portugués- que se quedó solo nel campu. Pulgar siente la necesidá de xustificar esta retirada castellana con circunstancies que tamién s'aplicaben al enemigu. Si los fuxitivos de Afonso V pudieron algamar el príncipe, como diz Pulgar, los castellanos tamién lu podríen.] en Crónica de los señores reis católicos Don Fernando y Doña Isabel de Castiella y de Aragon, capítulu XLV, p. 88- 89.
    23. cronista Andrés Bernaldez (castellán): “…Y a la fin el rei D. Afuenso foi vencíu... y muncha de la so xente muerta... Y el so fíu'l Príncipe de Portugal quedó con una gruesa batalla de caballeros a una parte enriba d'un cabezo que nunca osó romper [pela so parte, los castellanos tamién nunca osaron atacalo]... la xente del Rei D. Fernando, asina peonos como caballeros, coyeron el campu y tola presa qu'ellí obtenieron delantre del Príncipe de Portugal [la espresión ''delantre" amuesa como portugueses y castellanos permanecieron de frente], que nun se movió nunca aquella nueche d'enriba d'un cuetu, fasta que...el Rei D. Fernando partióse coyida la so xente cola presa a Zamora. Entonce el Príncipe de Portugal partir pa Toro. [Bernaldez amuesa asina que l'exércitu del príncipe tornó à Toro solamente dempués de la retirada Castellana hasta Zamora.]...” en Historia de los Reis Católicos D. Fernando y Dª Isabel, Tome I, Imprenta y llibrería de D. José Maria Zamora, Granada, 1856, capítulu XXIII, p.61-62.
    24. cronista Álvaro Lopes de Chaves (portugués y atestigua ocular): [Dempués de vencer nel so sector, el Principe Juan] volvió sobre les batalles del dichu rei Fernando, y anque pola xente que de les sos batalles se habia esparnáu en persecución de los esbarataos, quedó con él tan poca xente que la que taba na batalla de los contrarios yera muncha mas en númberu, sicasí dio nella y esbaratar [probablemente dellos castellanos esvalixaos, escalando los réfugos portugueses], siguiendo hasta dar [atopase] en otres batalles de los contrarios, y cuando les reconoció Y vio l'ensame de los contrarios, por recoyer dalguna de la so xente qu'andaba desmandada nel algame, mandó tar queda a la so batalla, porque la xente de los contrarios seria trés tantos como la suya, onde tuvo queda delles hores, y tan cerca una xente de la otra, que dellos caballeros d'una y otra parte salíen de les batalles á acometer coles llances [combates medievales individuales]...y los contrarios...arrincaron del campu diendo-caminar de Zamora como esbarataos [desordenadamente] .” En: Livro de apontamentos (1483-1489), 1984, descripción del llibru (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).. (Una traducción castellana d'esti rellatu de la batalla puede atopase en: Cesáreo Fernández Duro- La batalla de Toro (1476). Datos y documentos pa la so monografía histórica, Boletín de la Real Academia de la Historia, tome 38, Madrid, 1901, p. 254-257).
    25. cronista Juan de Mariana (castellán): “…los enemigos, que con D. Juan Príncipe de Portugal ensin ser esbarataos tar nun altanazo n'ordenanza hasta bien tarde. (…): asina á vista los unos de los otros [castellanos y portugueses] tuviéronse nel mesmu llugar delles hores; los portugueses guardaron mas tiempu'l so puestu...” en Historia Xeneral d'España, tome V, Barcelona, 1839, llibru XXIV, capítulu X, p.299-300.
    26. cronista Rui de Pina (portugués): “...el príncipe dempués del esbarato que fizo…recoyendo la so xente [esparnada en persecución de los castellanos vencíos] …a que munchos de la batalla vencida del Rei D. Afonso…recoyéronse, colos cualos, y con otros…que vinieron de [la ciudá] de Toro, reconstituyó una gruesa batalla…el Rei D. Fernando….cuando depués vio vencíes y esbarataes les sos tamañes y primeres batalles [ala derecha castellana] , poles batalles del Príncipe…creyendo qu'asina lo serien les otres sos poles del Rei D. Afonso, foi aconseyáu a retirase como lo fixo, y foise a Zamora. Polo cual la so xente [peligrosamente esvalixada y estremada ente escorrer a los portugueses derrotaos y escalar los sos réfugos] atopar nel campu ensin Rei…con medrana de la batalla del Príncipe que víen reconstituyida…van reconstituyise tamién xunto a ella n'otra batalla de qu'unos y otros non podíen vese pero si oyer; porque nesti tiempu la nueche yera casi zarrada, y tol dañu que d'una parte y de la otra faíense yera solamente berros y tocar les trompetes y atabales que nunca cesaben [procedimientos de intimidación]. Y tando asina nel campu xuntu dambes estes batalles contraries, la de los castellanos por tar ensin Rei y dudosa de la so ventura…empezaron a ximelgase…amosando claros señales de derrota fuérense acometíos. (…) y ensin dalguna disciplina y con muncho desorde acoyer a Zamora. Polo qu'atopándose'l Príncipe solu nel campu, y ensin sufrir derrota, antes habíalo fechu nos contrarios, tener por herederu y señor de la so propia victoria.” en Chronica d'El- rei D.Affonso V... 3º llibru, capítulu CXCI, p.99-101.
    27. cronista Damião de Góis (portugués): “...El Príncipe [Juan]…, lo cual, hasta'l tiempu del esbarato del Rei'l so padre, tuvo escorriendo les seis ales [ala derecha castellana] por ello esbarataes, pero dándose cuenta de lo que taba asocediendo [coles tropes del so padre] empezó a recoyer los [los sos homes] que les escorríen en demasía, y non pudiendo facer por orde [verbal] …cola xente que consigo tenía, faciendo-se fuerte nuna aprucida…onde coles trompetes y atabales…y con fueos…daba señale a los espardíos nel campu p'acoyer a ello, y asina lo fixeron non solamente los que faltaben de la so ala, pero munchos de los estrozaos…del Rei , y con toa esta xente fixo'l Príncipe una gruesa y fuerte batalla cola cual había determináu, pela mañana , acometer la ….batalla de los Castellanos que se formara nel campu, y punxérase tan cerca de la suya que d'una a la otra oyíase claramente lo que falaben …siendo yá pasada gran parte de la nueche, sabiendo los castellanos…como'l Rei D. Fernando acoyer pa Zamora… partieren del campu…ensin que'l Cardenal de Castiella, nin el Duque d'Alba pudieren pone-yos orde; los cualos viendo como la xente too escapábase, cola que-yos quedó se fueron à Zamora lo mas silenciosamente que pudieron, y yá que la so retirada fora sentida pol Príncipe…que nun quixo siguilos…tarreciendo [que la retirada castellana fuera] unu ardil de guerra, pero esto nun yera la intencione de los Castellanos, porque pela mañana nengunu d'ellos foi vistu nel campu nin nos montes…quedando'l Príncipe D. Juan victoriosu con tola so xente n'orde…unvió tolos prisioneros [castellanos] pa Toro…quixo quedar-se nun campu los trés díes del vencedor [tradición de la caballeria de la dómina baseada n'el costume germanico de '''Sessio Triduana''', que determinaba que'l comprador d'una propiedá tendría de permanecer nella mientres los trés díes subsecuentes a la compra, pa peracabar l'apropiación, que d'esto manera quedábase indisputable], lo que l'Obispu de Toledo nun lo aconseyó, amosándo-y … que trés hores se podíen tomar por trés díes…colo que…el Príncipe, contrariado…foise [pasaes les 3 hores y fechu tol ruiu necessário] coles banderes esplegaes [y tocando les trompetes y atabales en señal de victoria, como rellatáu pol cronista portugués Garcia de Resende en ''Vida y Feitos D' El Rei Dom João Segundu'', capítulu XIII] a camín de Toro ” en Chronica do Principe D. Joam, capítulos LXXVIII y LXXIX.
    28. “…mientres parte del exércitu portugués topar en completa escorribanda, fuxendo'l so Rei hasta Castronuño, el qu'obedecía al so fíu caltenía los campu más tiempu que los castellanos” : D. Gaspar CALVO ALAGUERO (el gran cronista Zamoranu de los tiempos modernos) en Historia de la Bien Noble, Bien Lleal, y Antigua Ciudá de Toro, Con Noticies Biográfiques de Les sos Más Pernomaos Fíos, Valladolid, 1909, p. 216, citáu por Orestes Ferrara en so+fíu+caltenía+el campu+m%C3%A1s+tiempu+que+los castellanos%22&q=%22Calvo+Alaguero%22 Un pleitu socesoriu: Enrique IV, Isabel de Castiella y la Beltranexa, Ediciones “La Nave”, 1945, so+fíu+caltenía+el campu+m%C3%A1s+tiempu+que+los castellanos%22 páxina 403
    29. ÁLVAREZ PALENZUELA: “Tal ye la batalla de Toro; l'exércitu portugués nun fuera puramente derrotáu, pero, sicasí, la sensación yera de total fundimientu de la causa de doña Juana. Tenía sentíu que pa los castellanos Toro fuera consideráu como la divina retribución, la compensación querida por Dios pa compensar el tarrecible desastre de Aljubarrota, vivu entá na memoria castellana.” en guerra civil-castellana-y-l'enfrentamientu-con-portugal-14751479-0/ La guerra civil castellana y l'enfrentamientu con Portugal (1475-1479), 2006.
    30. Dempués de nueve meses ocupaos con ataques fronterizos y negociaciones infructuoses, los exércitos castellanu y portugués enfrentar en Toro…y llibraron una batalla indecisa, yá que mientres Alfonso foi derrotáu y fuxó, el so fíu Juan destruyó a les fuercies que s'oponíen a él. (John B. Bury) en The Cambridge Medieval History, Macmillan, 1959, p. 523.
    31. “La batalla foi reñida ya incierta, polo que dambos bandos atribuyéronse la victoria. El príncipe Juan, fíu d'Alfonso de Portugal unvió cartes a les ciudaes portugueses declarando la victoria. Y Fernando d'Aragón fixo lo mesmo. Los dos quixeron beneficiase de la propaganda de la victoria [Sicasí, ente que la opinión pública castellana yera decisiva pal desenllaz de la guerra civil, la portuguesa nun la yera.] . (…). Ye difícil valorar la importancia d'esta batalla dende'l puntu de vista militar. Lo cierto ye que foi un revulsivo moral pal partíu d'Isabel y Fernando.”n'Ana Isabel CARRASCO ENLLORDIÁU- batalla+foi+re%C3%B1ida+y+incierta%22&hl=pt-PT&sa=X&ei=y_C6T_H7DMnB8gOj1NnTAg&ved=0CDEQ6AEwAA#v=onepage&q=%22La%20batalla%20foi%20re%C3%B1ida%20y%20incierta%22&f=false Sabela I de Castiella Y la solombra de la ilegitimidad, propaganda y representación nel conflictu socesoriu (1474-1482) , Síllex ediciones, Madrid, 2006, batalla+foi+re%C3%B1ida+y+incierta%22 páxines 195-196
    32. “Estes maniobres llevaron a la interesada batalla de Toro… la tarde yá taba bien adelantrada cuando [Fernando] algamó'l portugueses. La so ala izquierda cerca del rió fixo recular D. Afonso en desorde, pero na izquierda portuguesa, el príncipe Juan foi igualmente victoriosu. Como nesi momentu yera bien escuru, brumoso y lloviendo a xarraes, naide sabía lo qu'asocediera en realidá.” en CHRISTOPHER R. BELL- Portugal and the quest for the Indies, Barnes & Noble, New York, 1974, páxina 130
    33. “… na batalla de Toro, que, anque de resultancia incierta, Fernando, con habilidá, supo esplotar propagandísticamente. ”en Juan BATISTA GONZÁLEZ- Toro incierta&hl=pt-PT&ei=t7AiT_-HL6iw0QXQjPXNCg&sa=X&oi=book_result&ct=book-thumbnail&resnum=2&ved=0CDUQ6wEwAQ#v=snippet&q=%22anque%20de%20resultancia%20inciertu%22&f=false España Estratéxica, guerra y diplomacia na história d'España, Xil ediciones, Madrid, 2007, resultancia incierta%2C+Fernando%2C+con+habilidá%2C+supo+esplotar+propagand%C3%ADsticamente%22&btnG=Pesquisar+livros&tbm=bks&tbo=1&hl=pt-PT p.222.
    34. Rafael DOMINGUEZ CASES: “…San Juan de los Reis ye la resultancia de la voluntá real de fundar un monesteriu pa conmemorar la victoria nuna batalla de resultancia incierta, pero decisivu, la reñida en Toro en 1476, que consolidó la unión de los dos reinos más importantes de la Península.”- San Juan de los reis: espaciu funerário y aposentu régio en Boletín del Seminário de Estúdios d'Arte y Arqueologia, number 56, 1990, p.364.
    35. FERNÁNDEZ DURO, Cesáreo (1901). «La batalla de Toro (1476). Datos y documentos pa la so monografía histórica». Boletín de la Real Academia de la Historia tomo 38 (1901). 
    36. Los dos exércitos topetaron nos campos de Toro, y la batalla resultó indecisa. Pero, mientres el Rei de Portugal dedicar a reorganizar les sos tropes, Fernando unvió correos a toles ciudaes de Castiella, y a dellos reinos estranxeros, dándo-yos la noticia d'una gran victoria, na que les tropes portugueses fueren entartallaes. Ante tal noticies, el partíu de la Beltranexa eslleióse, y el portugués viose forzáu a tornar al so reinu. (Xusto L. González) en: Cristianismu-Tomo-II Historia del Cristianismu, Editorial Unilit, Miami, 1994, Tome 2, Parte II (La era de los conquistadores), p.68.
    37. 37,0 37,1 Alfonso de PALENCIA, Década III, llibru 25, capítulu 4.
    38. Carta de la reina Isabel a mosén Diego de Valera. Tordesillas, 15 de mayu de 1476. Boletín de la Real Academia de la Historia LXIV (1914). Transcrita n'inglés en BLAKE.
    39. Alfonso de PALENCIA, Década III, llibru 25, capítulu 5.
    40. Carta del rei Fernando a mosén Diego de Valera. Burgos, 26 de mayu de 1476. Boletín de la Real Academia de la Historia LXIV (1914). Transcrita n'inglés en BLAKE.
    41. 41,0 41,1 41,2 Alfonso de PALENCIA, Década III, llibru 26, capítulu 6.
    42. 42,0 42,1 De Palencia diz que yeren «dos galeres» ente que l'alcalde d'El Puerto de Santa María, Diego de Valera, afirma que yera solo un barcu. Carta de Diego de Valera a la reina Isabel. Epístoles de Mosén Diego de Valera (ed. J. A. de Balenchana; 1878), páxs.70-4. Transcrita n'inglés en BLAKE.
    43. Alfonso de PALENCIA, Década III, llibru 26, capítulu 5.
    44. 44,0 44,1 AZNAR VALLINA, Eduardo (2006). «Marinos vascos na guerra naval d'Andalucía mientres el sieglu XV». Itsas Memoria, revista d'Estudios Marítimos del País Vascu (5). 
    45. SUÁREZ FERNÁNDEZ, Luis (1982). «Fernando'l Católicu y Leonor de Navarra», Estudio en memoria del Profesor D. Salvador de Moxó, II. Madrid: Universidá Complutense.
    46. Alfonso de PALENCIA, Década III, llibru 27, capítulu 5.
    47. Ruy de PINA, Chronica..., cap. 203
    48. ...la flota que mandemos o vamos mandar armar pa la Guinea y Mina d'Oru Carta de los Reis Católicos a John Boscán fechada a 6 de febreru de 1478 en Sevilla
    49. Alfonso de PALENCIA, Década IV, llibru 32, cap. 3
    50. Hernando del PULGAR, Crónica..., parte 2, cap. 88.
    51. Rui de PINA, Chronica..., cap. 208
    52. Alfonso de PALENCIA, Década IV, llibru 33, cap. 9
    53. Maximiliano casara en 1477 a María de Borgoña, única heredera del duque Carlos El Temerariu. La unión tenía como claru fin la defensa de los derechos de María al ducáu borgoñón, que revirtió a la corona francesa por mano del rei Lluis XI al escastase la llinia direuta masculina del llinaxe Valois-Borgoña, y por tanto'l réxime de apanage. Maximiliano pasó entós a ostentar compartíos los títulos de la so esposa, ente ellos el de duque titular de Borgoña.
    54. Alfonso de PALENCIA, Década IV, llibru 34, cap. 2
    55. Orde de los RR.CC. dada en Trujillo a 17 de febreru de 1479, citada cola referencia «Archivo de Sevilla, llibru 1, f. 370» en FERNÁNDEZ DE NAVARRETE, Martín (1825). Coleición de los Viaxes.... Madrid.


    Bibliografía (citada y consultada)[editar | editar la fonte]

    Artículos


    Cróniques


    Llibros