Guerres otomanes n'Europa

De Wikipedia
Máxima estensión del Imperiu otomanu (1683).

Les guerres del Imperiu otomanu n'Europa tamién son conocíes como les guerres otomanes o les guerres turquessobremanera n'antiguos testos europeos.

Ascensu (1299-1453)[editar | editar la fonte]

En solmenando un golpe al debilitáu Imperiu bizantín en 1356 (ye posible que l'añu fuera 1358 por cuenta de un cambéu nel calendariu bizantín, vease Solimán bajá) que-y dexó llograr una base territorial pa les sos operaciones militares n'Europa, l'Imperiu otomanu empezó la so espansión escontra l'oeste nel continente européu a mediaos del sieglu xiv. El so primer gran enemigu foi'l Imperiu serbiu, de recién creación, al que venció nuna serie de campañes ente les que destacó la de la batalla de Kosovu de 1389, na que morrieron los xefes de los dos exércitos, y qu'algamó un papel principal nel folclor serbiu como batalla épica que marcó la decadencia de Serbia.

L'Imperiu otomanu conquistó tamién les tierres del Segundu Imperiu Búlgaru: la metá meridional (Tracia) en 1371 (batalla de Maritsa); Sofía en 1382; la entós capital, Tarnovgrad, en 1393; el restu del norte dempués de la batalla de Nicópolis de 1396, con esceición de Vidin, que cayó en 1422; Albania en 1385 (batalla de Savra) y nuevamente en 1480; Constantinopla en 1453, dempués de la batalla de Varna y la segunda batalla de Kosovu.[1][2]

Tamién s'apoderó de Grecia en 1460; de Serbia, en 1459 y, dempués de reconquistar parcial d'Hungría en 1480, de nuevu en 1499; de Bosnia, en 1463 (la parte noroeste solu escontra 1527); y Herzegovina, en 1482.[1][2]

Espansión (1453-1683)[editar | editar la fonte]

La derrota de 1456 nel Asediu de Nándorfehérvár (Belgráu) detuvo la espansión otomana na Europa católica mientres setenta años, anque mientres un añu (1480-1481) los otomanos apoderaron el puertu italianu d'Otranto. En 1493 l'exércitu otomanu atacó con ésitu Croacia y Estiria.[3]

Resistencia albanesa[editar | editar la fonte]

Los otomanos enfrentar a una feroz resistencia per parte de los montañeses albaneses, que s'axuntaron en redol al so caudiellu Gjergj Kastriot, descendiente d'un noble feudal, y llograron defendese de los ataques otomanos mientres más de trenta años. Albania foi unu de los dos puntos d'oposición a la espansión otomana na Europa del Este dempués de la batalla de Kosovu en 1389. Argumentóse que la so resistencia detuvo la meyora otomana a lo llargo del lladral oriental de la civilización occidental y salvó a la península italiana de la conquista otomana. El sultán Mehmet II morrió en 1481, apenes dos años dempués del fin de la resistencia albanés y uno dempués d'entamar la campaña d'Italia.

Conquista de Bosnia[editar | editar la fonte]

Los turcos otomanos llegaron per primer vegada a Bosnia en 1388, onde fueron ganaos poles fuercies bosnies na batalla de Bileca y depués viéronse obligaos a retirase.[4] Dempués de la cayida de Serbia en 1389, los turcos llanzaron delles ofensives contra'l reinu de Bosnia.

L'exércitu bosniu participó na batalla de Kosovu, pero foi vencíu poles tropes otomanes. Los bosnios aguantaron firmemente nel castiellu real de Jajce, onde l'últimu rei de Bosnia, Stjepan Tomašević, trató de repeler a los turcos. Finalmente, los invasores otomanos conquistaron Jajce al cabu d'unos meses, en 1463, y executaron a Tomašević. La resistencia siguió por tol país, principalmente nel norte y l'oeste, de cuenta que los otomanos nun fueron capaces d'enllantar la so primer alministración, llamada'l Eyalato de Bosnia, hasta 1527.

Croacia[editar | editar la fonte]

Tres la cayida del reinu de Bosnia en manes otomanes en 1463, la parte sur y central del reinu de Croacia quedaron desarimaes. El so defensa taba al cargu de nobles croates que calteníen contingentes amenorgaos de tropes a les sos espenses nes zones fronterices. Los otomanos, mentanto, llegaron al ríu Neretva y, tres la conquista de Herzegovina en 1482, invadieron Croacia, evitando hábilmente les ciudaes fronterices fortificaes. La decisiva victoria otomana na batalla del campu de Corvabia, el 9 de setiembre de 1493,[5] conmocionó a tol país. Sicasí, non disuadió a los croates de siguir defendiéndose persistentemente contra los ataques d'un enemigu bien cimeru en númberu. Al cabu de más de cien años de resistencia croata, la victoria na batalla de Sisak[6] marcó'l fin del dominiu otomanu. La espulsión de los turcos, que se recluyeren en Petrinja, pol exércitu del virréi en 1595, selló'l signu de la guerra.

Ocupación d'Hungría[editar | editar la fonte]

El Reinu d'Hungría, que nel so momentu tomaba dende Croacia nel oeste hasta Transilvania nel este, foi tamién gravemente amenaciáu pola meyora otomanu. Los oríxenes de la debilidá húngara que ponía en riesgu'l reinu ante les ofensives otomanes remontar a la cayida de la dinastía gobernante d'Árpád y la so sustitución posterior colos reis angevinos y jagellones. Dempués d'una serie de batalles de resultancia diversa que s'enllargó a lo llargo de cientu setenta y seis años, el reinu se desmoronó finalmente na batalla de Mohács de 1526 y gran parte d'él quedó so control otomanu (la Ocupación Turca de 150 años, como se-y llama n'Hungría, enllargar hasta finales de 1600, anque partes del reinu tuvieron ocupaes dende 1421 hasta 1718).

Resistencia serbia[editar | editar la fonte]

Como resultáu de les fuertes perdes causaes polos otomanos na batalla de Maritsa en 1371, l'Imperiu serbiu eslleiérase en principaos. Llibróse la batalla de Kosovu en 1389, mientres la cual les fuercies serbies fueron aniquilaes de nuevu. A lo llargo de los sieglos xv y xvi, tuvieron llugar constantes lluches ente los diversos reinos de Serbia, per un sitiu, y l'Imperiu otomanu, pol otru. El puntu d'inflexón foi la cayida de Constantinopla en manes de los turcos. En 1459, tres l'asediu, cayó la capital temporal» serbia de Smederevo. Montenegru foi invadíu en 1499. Belgráu foi la última ciudá importante nos Balcanes qu'aguantó los ataques turcos. Los serbios, húngaros y cruciaos europeos ganaron a los turcos nel sitiu de Belgráu de 1456. Dempués de repeler los ataques otomanos mientres más de setenta años, la ciudá cayó finalmente en 1521, xunto cola mayor parte del Reinu d'Hungría, y el Despotado de Serbia rindióse finalmente en 1540, colo que concluyó la ocupación turca de los territorios serbios.

1423-1503: guerres con Venecia[editar | editar la fonte]

L'Imperiu otomanu empezó les campañes navales antes de 1423, cuando se llibró una guerra de siete años cola república de Venecia pol control sobre los mares Exéu y Adriáticu. El conflictu con Venecia volver# a entamar en 1463 y remató con un tratáu de paz ventaxosu pa los turcos robláu en 1479. En 1480, lliberaos de la torga que suponía l'armada veneciana, los otomanos sitiaron Rodas y prindaron Otranto.[7] Les hostilidaes volver# a entamar en 1499 y perduraron hasta 1503. En 1500, una coalición hispanu-veneciana comandada por el Gran Capitán espulsó a los turcos de Cefalonia, lo que punxo fin temporalmente a la ofensiva otomana contra los territorios orientales venecianos.

1462-1483: campañes de Valaquia y Moldavia[editar | editar la fonte]

En 1462, Mehmed II foi obligáu a retirase pol príncipe de Valaquia Vlad III Drácula tres el famosu ataque nocherniegu del 17 de xunu. Sicasí, Vlad foi encarceláu pol rei húngaru Matías Corvino. Esti fechu causó indignación ente munchos personaxes influyentes d'Hungría y almiradores occidentales del ésitu de Vlad na batalla contra l'Imperiu otomanu, y la temprana reconocencia de l'amenaza que representaba, incluyíos los miembros de la Curia Romana. Por cuenta de esto, Matías concedió-y l'estatutu de prisioneru distinguíu. Drácula foi lliberáu a finales de 1475 y unviáu con un exércitu de soldaos húngaros y serbios pa recuperar Bosnia de los otomanos. Ganó a les fuercies otomanes y llogró la so primer victoria contra l'Imperiu otomanu. Tres esta victoria, les fuercies otomanes en 1476 entraron en Valaquia al mandu de Mehmed II.Plantía:Clarify dáteme=March 2008 Mientres la guerra, Vlad foi muertu y, según delles fontes, la so cabeza foi unviada a Constantinopla pa desanimar futures rebeliones.

La meyora turca atayóse temporalmente pola victoria d'Esteban el Grande de Moldavia sobre Mehmed II na batalla de Vaslui en 1475. Al añu siguiente, Esteban foi ganáu na batalla de Valea Albă, anque los otomanos tuvieron que replegase al nun poder conquistar nenguna fortaleza. Esteban buscó ayuda europea contra los turcos pero, a pesar de cortar « la mano derecha del infiel», como escribió nuna carta, los sos intentos fueron baldíos.

En 1482, Bosnia foi incorporada por completu al Imperiu otomanu.

1526-1566: Ataque al Imperiu húngaru[editar | editar la fonte]

Dempués de la batalla de Mohács, solo la parte suroeste del Reinu d'Hungría foi conquistada,[8] pero la meyora otomana siguió con delles campañes menor y grande invasiones mientres el branu (les tropes tornaben al sur de los Balcanes antes del iviernu) ente 1526 y 1556. En 1529, montaron el so primer ataque importante contra la monarquía de los Habsburgu (con un máximu de trescientos mil soldaos según recuentos antiguos, cien mil según investigaciones más recién), nun intentu por conquistar la ciudá de Viena (vease Sitiu de Viena). En 1532, la guarnición (ochocientos defensores) de Kőszeg, nel oeste d'Hungría, repelió otru ataque contra Viena nel que participaron de sesenta mil soldaos otomanos.[9] Les tropes invasores fueron conteníes primero que llegara l'iviernu y l'Imperiu Habsburgu llograra axuntar un exércitu d'ochenta mil homes en Viena. Les tropes otomanes tornaron a los sos territorios travesando Estiria, escalando'l país al so pasu.

Mientres esto asocedía, en 1538, l'Imperiu otomanu invadió Moldavia. En 1541, los otomanos tomaron Buda y Pest (ciudaes qu'anguaño formen la capital d'Hungría, Budapest) mientres otra campaña n'Hungría con un trucu qu'evitó derramamientos de sangre: depués de concluyir les negociaciones de paz con un alcuerdu, les tropes entraron peles puertes abiertes de Buda na nueche. En represalia a un contraataque austriacu fallíu en 1542, la conquista de la parte occidental d'Hungría central completar na campaña de 1543, que tomó la más importante excapital real de Székesfehérvár y la exsede del cardenal, Esztergom. Sicasí, l'exércitu de 35-40 000 homes de Suleimán nun foi abondu pa llanzar otru ataque contra Viena. Los imperios habsburgu y otomanu roblaron una tregua temporal en 1547, pero esta foi rota polos Habsburgu pocu tiempu dempués.

Na campaña de 1552 participaron gran númberu d'homes, pero los otomanos nun llograron ésitos destacables. Dos exércitos otomanos invadieron la Hungría oriental y algamaron la segunda llinia de castiellos (végvár), llevantada nel so día contra una posible nueva invasión mongola. Esta seición de la frontera permaneció estable a partir d'entós. Pa los húngaros, la campaña foi un compendiu de graves perdes y delles victories intrescendentes que, sicasí, celebrar na cultura popular, como la resistencia numantina de Drégely —nel que la guarnición de 146 homes aguantó hasta la muerte—[10] y l'asediu de Eger. Esti postreru, un importante castiellu fronterizu en mala traza y aislláu pero con una dotación de dos mil homes, tuvo qu'enfrentase a dos exércitos otomanos —con un total de cientu cincuenta mil homes según los cálculos antiguos y ente sesente y setenta y cinco mil según los más modernos—. La fortaleza aguantó mientres cinco selmanes primero que los otomanos decidieren llevantar el sitiu —el castiellu terminó cayendo nes sos manes en 1596—.

La campaña de 1556 impunxo la influencia otomana a Transilvania, apoderada temporalmente polos Habsburgu. Nel oeste, otra manera, los otomanos nun llograron meyores significatives y trataron de nuevu infructuosamente de tomar el castiellu fronterizu húngaru de Szigetvár.

Ente 1566 y 1568 tuvo llugar una nueva guerra ente otomanos y austriacos pol control del territoriu húngaru. Mientres la batalla de Szigetvar, el tercer intentu de tomar la fortaleza, los otomanos finalmente alzáronse cola victoria. La muerte del vieyu sultán, sicasí, frenó temporalmente la meyora escontra Viena.

1522–1573: Rodas, Malta y la Lliga Santa[editar | editar la fonte]

Les fuercies otomanes invadieron y prindaron la islla de Rodas en 1522, dempués de dos intentos anteriores (vease sitiu de Rodas).[11] Los Caballeros de Rodas fueron desterraos a Malta, que de la mesma foi sitiada en 1565.

Dempués de tres meses de llucha intensa ente un exércitu otomanu d'alredor de 65.000 frente a 2.000 malteses y 500 Caballeros, los otomanos nun llograron conquistar Malta, por causa de graves perdes sufiertes, ente ellos unu de los xenerales más famosos ente los corsarios musulmanes de la dómina, Dragut, y fueron refugaos. De vencer Malta, Sicilia y l'Italia continental podríen cayer so l'amenaza d'una invasión otomana. La victoria de Malta mientres esti eventu, que ye anguaño conocida como'l Gran Sitiu de Malta, camudó la situación y detuvo la espansión escontra l'oeste del Imperiu Otomanu. Tamién marcó la importancia de los Caballeros de San Juan y la so presencia relevante en Malta p'ayudar a la cristiandá na defensa contra los ataques musulmanes.

Malta foi la primera de dos ganes sufiertes por Solimán el Magníficu, el gran sultán de los otomanos.

Les victories navales otomanes d'esti periodu fueron na batalla de Preveza (1538) y la Batalla de Djerba (1560).

La campaña nel Mediterraneu, que duró dende 1570 hasta 1573, foi resultáu de la invasión y la ocupación otomana de Xipre. Una Lliga Santa de Venecia, los Estaos Pontificios, España, los Caballeros de San Juan en Malta y nun principiu Portugal formar contra l'Imperiu otomanu mientres esti periodu. La victoria de la Lliga na batalla de Lepanto terminó col predominiu otomanu nel mar.

1593–1669: Austria, Venecia y Valaquia[editar | editar la fonte]

1620-1621: Polonia[editar | editar la fonte]

L'exércitu polacu enfusar en Moldavia y foi ganáu na batalla de Cecora. Al añu siguiente, los polacos repelieron la invasión turca na batalla de Jotín. La frontera ente la mancomunidad polacu-lituana y l'Imperiu otomanu permanecería tranquila hasta los enfrentamientos de 1633 y 1634.

1657–1683: Fin de les guerres colos Habsburgu[editar | editar la fonte]

En 1657, Transilvania, la parte oriental del antiguu reinu d'Hungría que, dempués de 1526 ganara la semiindependencia pagando tributu al Imperiu otomanu, sintióse lo suficientemente fuerte como p'atacar a los tártaros (entós vasallos del Imperiu) al este, y más tarde l'Imperiu Otomanu, que salió en defensa de los tártaros. La guerra siguió hasta 1662 y terminó en derrota pa los húngaros. La parte occidental del reinu d'Hungría (Partium) foi amestada y puesta so control direutu de los otomanos no que foi la mayor estensión territorial del Imperiu Otomanu nel antiguu Reinu d'Hungría.

Hubo otra campaña contra Austria ente 1663 y 1664. Los turcos fueron vencíos na batalla de San Gotardo el 1 d'agostu de 1664 por Raimondo Montecuccoli y obligaos a roblar la Paz de Vasvár con Austria, vixente hasta 1683.[12]

1672–1676: Polonia[editar | editar la fonte]

Polonia, un añu dempués de refugar una invasión tártara, tuvo que faer frente al Imperiu otomanu. Xuan III Sobieski adquirió coles sos victories fama de gran militar.

1683–1699: La Gran Guerra Turca, perda d'Hungría y Morea[editar | editar la fonte]

John III Sobieski at the Battle of Vienna.

La Gran Guerra Turca empezó en 1683, con una gran fuercia invasor de cientu cuarenta mil homes[13] colando escontra Viena, que cuntaba col sofitu de los nobles húngaros alzaos contra los Habsburgu. Pa detener la invasión, apautóse otra Lliga Santa, formada per Austria y Polonia (más notablemente mientres la batalla de Viena), Venecia y l'Imperiu rusu. Dempués de ganar la batalla de Viena, la Lliga Santa llevó a cabu reconquistar d'Hungría (Buda y Pest fueron retomaes en 1686; la defensa de la primera dirixir un conversu al islam nacíu en Suiza). Coles mesmes, los venecianos punxeron en marcha una espedición en Grecia, que conquistó'l Peloponeso. Mientres l'ataque de Venecia de 1687 contra la ciudá d'Atenes (ocupada polos otomanos), los otomanos convirtieron el Partenón nun almacén de municiones. Un morteru venecianu bombardeó el Partenón, españando la pólvora almacenada nel so interior y destruyéndolo parcialmente.

La guerra terminó col Tratáu de Karlowitz en 1699. Mientres esta dómina, el príncipe Eugenio de Saboya estremóse primeramente en 1683 y siguió siendo'l comandante austriacu más importante hasta 1718.[14][15]

Estancamientu (1699–1827)[editar | editar la fonte]

Sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

La segunda guerra ruso-turca (1710-1711) tuvo llugar cerca de Prut. Foi promovida por Carlos XII de Suecia dempués de la derrota na Batalla de Poltava, col fin d'arreyar la parte de Rusia col Imperiu otomanu y ganar daqué d'espaciu p'alendar na cada vez más fracasada Gran Guerra del Norte. Los rusos fueron severamente cutíos, pero ensin aniquilar, y dempués de roblase'l Tratáu de Prut l'Imperiu Otomanu se desmembró, lo que dexó a Rusia centrar les sos enerxíes na derrota de Suecia.

Otra guerra con Austria y Venecia españó en 1714. Austria conquistó'l restu de les zones del antiguu Reinu d'Hungría, que terminó col Tratáu de Passarowitz en 1718.

La tercer guerra ruso-turca empezó en 1735. Los austriacos xunir al conflictu armáu en 1737 y la guerra remató en 1739 col Tratáu de Belgráu (con Austria) y el Tratáu de Niš (con Rusia).

La cuarta guerra ruso-turca empezó en 1768 y acabó en 1774 col Tratáu de Kuchuk-Kainarji.

Sicasí, españó otra guerra con Rusia y Austria en 1787, que concluyó p'Austria col Tratáu de Sistova de 1791 y pa Rusia col Tratáu de Jassy de 1792.

Napoleón Bonaparte de Francia invadió Exiptu y Siria en 1798–99, pero terminó por cuenta de la intervención británica.

Tomar de Malta por Napoleón nel so camín a Exiptu dio llugar a una alianza inusual de Rusia y los otomanos, que resultó nuna espedición naval conxunta a les Islles Xóniques. La conquista d'estes islles dio llugar a la creación de la República de les Siete Islles.

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

La sesta guerra ruso-turca empezó en 1806 y terminó en 1812 cola invasión de Napoleón Bonaparte a Rusia.

La Primer insurrección serbia producir en 1804, siguida pola Segunda insurrección serbia en 1815. Les tropes turques retiráronse definitivamente de Serbia en 1867. En 1878, la so independencia foi reconocida oficialmente pol Tratáu de Berlín.

Les insurrecciones de Moldavia y Valaquia de 1821, consideraes episodios de la Revolución Griega.

La Guerra d'independencia de Grecia duró dende 1821 hasta 1832. Les grandes potencies intervinieron direutamente a partir de 1827, incluyida Rusia. El Tratáu d'Adrianópolis punxo fin a la guerra y Grecia llogró la independencia.

Cayente (1828–1908)[editar | editar la fonte]

Guerres con Bosnia 1831-1836, 1836-1837, 1841.

Guerra con Montenegro 1852-1853.

Octava guerra ruso-turca, 1853–1856, Guerra de Crimea, na cual l'Imperiu británicu y Francia llucharon xunto al Imperiu otomanu. Terminó col Tratáu de París de 1856.

Segunda guerra con Montenegro, 1858-1859.

Guerra con Montenegro, Bosnia y Serbia en 1862.

Rebelión de Creta (1866-1869).

Rebelión búlgara, en 1876.

La novena y última guerra ruso-turca empecipiar en 1877, el mesmu añu en que los otomanos retirar de la Conferencia de Constantinopla. Rumanía proclamó entós la independencia y declaró la guerra a Turquía, n'alianza colos serbios y búlgaros y, más tarde, colos rusos. Austria ocupó Bosnia en 1878. Los rusos y los otomanos roblaron el Tratáu de San Stefano a principios de 1878. Dempués de les deliberaciones del Congresu de Berlín, al qu'asistieron toles grandes potencies de la dómina, el Tratáu de Berlín de 1878 confirmó dellos cambeos territoriales.

A Rumelia Oriental concedióse-y cierta autonomía en 1878, remontar en 1885 y xunióse a Bulgaria en 1886. L'imperiu venció Tesalia a Grecia en 1881. Dempués, Grecia atacó al Imperiu otomanu p'ayudar a la Segunda Insurrección de Creta en 1897, pero resultó ganada en Tesalia.

Disolución (1908–1922)[editar | editar la fonte]

Manifestación nel distritu estambulí de Sultanahmet en 1908.

Bulgaria[editar | editar la fonte]

Insurrección en Bulgaria nel añu 1903.

1912-1913: Guerres balcániques[editar | editar la fonte]

Dos guerres balcániques, en 1912 y 1913, participen darréu contra l'Imperiu otomanu n'Europa. La Lliga balcánica primero conquistó Macedonia y la mayoría de Tracia nel Imperiu Otomanu, y depués cayó sobre'l repartu del botín. Albania tamién declaró la so independencia del Imperiu otomanu en 1912, dempués de delles rebeliones y llevantamientos. Esto amenorgó les posesiones de Turquía n'Europa (Rumelia) a les sos fronteres actuales en Tracia Oriental.

Primer Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

L'Imperiu otomanu sufrió una derrota en Primer Guerra Mundial. Sicasí, l'Imperiu torgó a la Marina Real Británica de pasar a Istambul na famosa batalla de Galípoli. Sicasí, Turquía perdió temporalmente la mayoría del restu de lo que dexara n'Europa.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 The History of the Ottoman (Osmanli) Empire 1290-1924
  2. 2,0 2,1 «Ottoman Empire». Archiváu dende l'orixinal, el 1 de payares de 2009.
  3. The End of Europe's Middle Ages - Ottoman Turks
  4. Finkel, Caroline, Osman's Dream, (Basic Books, 2004), 20.
  5. (2003) Pedro Bádenas de la Peña: Constantinopla 1453. Mitos y realidaes. Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, páx. 405. ISBN 84-00-08207-9. Consultáu'l 5 d'agostu de 2012.
  6. (2010) Spencer C. Tucker: A global chronology of conflict: from the ancient world to the modern middle east (n'inglés). Santa Bárbara: ABC-CLIO, páx. 546. ISBN 978-1-85109-667-1. Consultáu'l 5 d'agostu de 2012.
  7. Ottoman Empire on the Offensive, 1300 - 1600
  8. The Battle of Mohacs, 1526
  9. Castles and History in Northern Transdanubia
  10. Hungary - Drégelypalánk
  11. Timeline: 1501 to 1600
  12. The years 1300 and later
  13. 1683 Siege of Vienna Archiváu el 22 d'ochobre de 2007 na Wayback Machine.
  14. Habsburg-Ottoman War, 1683-1699
  15. Torne of Islamaic and Ottoman Power

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]