Emanuel Swedenborg

De Wikipedia
Emanuel Swedenborg
Vida
Nacimientu Jakob and Johannes parish (en) Traducir[1]29 de xineru de 1688[2]
Nacionalidá Bandera de Suecia Suecia
Muerte Londres[1]29 de marzu de 1772[2] (84 años)
Sepultura Catedral d'Uppsala[1]
Causa de la muerte accidente vascular cerebral[1]
Familia
Padre Jesper Swedberg
Casáu con ensin valor
Hermanos/es
Pueblu Swedenborg (en) Traducir
Estudios
Estudios Universidá d'Uppsala
Llingües falaes llatín[3]
suecu[4]
Oficiu físicu, filósofu, teólogu, matemáticu, místicu, escritor, científicuinventor
Emplegadores Universidá d'Uppsala
Miembru de Real Academia de les Ciencies de Suecia
Creencies
Relixón cristiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Emanuel Swedenborg (nacíu Swedberg) (29 de xineru de 1688Jakob and Johannes parish (en) Traducir – 29 de marzu de 1772Londres), foi un científicu, teólogu, filósofu y místicu[5] suecu. Meyor conocíu pol so llibru sobre'l más allá, De caelo et ejus mirabilibus et de inferno, ex auditis et visis (1758).[6][7]

Biografía[editar | editar la fonte]

Yera fíu del profesor y obispu luteranu Jesper Swedberg (1653–1735), obispu de Skara (Suecia), unu de los más destacaos eclesiásticos del país.

Hasta la edá de 56 años, Emanuel Swedenborg dedicó esencialmente la so vida a investigaciones científiques que lo llevaron a numberosos países. Publicó un gran númberu de llibros sobre matemátiques, xeoloxía, química, física, mineraloxía, astronomía, anatomía, bioloxía, psiquiatría, nos cualos contiense'l xerme de numberoses idees brilloses asignaes más tarde a otros investigadores.

Placa a la memoria de Emanuel Swedenborg na so casa natal d'Estocolmu.

Fixo los planos d'un avión, d'un submarín, afayó la función de les glándules endocrines, el funcionamientu del celebru y el cerebelu. Les sos obres utilícense güei día nos EE.XX. n'institutos d'investigación en psicomotricidad, probando asina clínicamente el fundamentu de descubrimientos fechos fai cerca de tres sieglos. Inventó un sistema decimal monetariu que sirve tamién pal estudiu de la cristalografía.

Foi'l primeru en desenvolver la hipótesis sobre la formación nebulosa del sistema solar, dando la naturaleza de la vía láctea. Efeutuó tamién un estudiu avanzáu sobre la circulación del sangre y sobre la rellación del corazón y los pulmones.

A la edá de 56 años, abandonó les sos investigaciones científiques pa dedicase dafechu a la investigación teolóxica, psicolóxica y filosófica col fin de faer afayar a los homes una espiritualidá racional. Morrió en 1772 dempués d'escribir más d'un centenar d'obres sobre toles temes numberaes. Delles traducíes al castellán.

Dende bien neñu, amuesa una pasión pol estudiu de tolo que tien rellación col universu y l'home, repara los mecanismos, les fuercies y los influxos que regulen la vida y cómo se desendolquen.

Muncho primero de la edá de 10 años, rellacionar col mundu adultu pa buscar respuestes en temes como la fe, la vida eterna, la sede de l'alma, pero descontentu poles respuestes que llogra a les sos cuestiones, esperimenta sobre sí mesmu y por sigo mesmu. Al esperimentar sobre la so respiración, piénsase que tendría a partir de la infancia accesu a estaos de conciencia modificada. Más tarde va fabricar les sos propies lentes óptiques pa esplorar lo infinitamente grande y lo infinitamente pequeño.

La so busca insaciable de la sede de l'alma fíxo-y rellacionase con homes famosos del so tiempu, tales como Newton, Leibniz y otros miembros de la Royal Society, según les universidaes d'Oxford y Cambridge. Viaxa por toa Europa patrocináu pol rei Carlos XII y el duque de Brunswick, col fin d'estudiar ya imprimir los frutos de les sos investigaciones.

Capiya Swedenborg en Cambridge, Massachusetts, EE.XX.

Si yá en vida influyó en grandes reis, destacaos científicos y filósofos, como Newton, Kant, Voltaire, ye dempués de la so muerte, y arriendes d'ello, a la conocencia que nació sobre les bases del so pensamientu, cuando se notó la so influencia nes esferes relixoses masóniques y terapéutiques.

Los escritos de Emanuel Swedenborg inspiraron a grandes músicos, escritores y psicólogos nes sos obres. Ente ellos citaráse a los más conocíos, tales como Goethe, William Blake, Helen Keller, Gérard de Nerval, Thomas Carlyle, Isaac Pitman, Johnny Appleseed, Balzac, Wagner, Oberlin, Berlioz, Ralph Waldo Emerson, Baudelaire, Paul Valéry, Henry James, Eliphas Lévi, Hahnemann. En llingua castellana el so difusor más importante foi Jorge Luis Borges, qu'escribió delles conferencies sobre'l místicu suecu. Carl Gustav Jung dibuxó la inspiración de la so «psicoloxía de les fondures» nos Misterios Celestiales, qu'inflúi polos sos estudios en tola psicoloxía moderna.

Dalgunos sirviéronse de los escritos de Swedenborg, y acháquen-y que solamente tien como finalidá l'espiritismu; ente que Swedenborg namái practicaba l'espiritismu pa convencer, y non ensin reticencies, conociendo bien los peligros de tales práutiques. Asina, estos grupos llanzaron un descreitu importante sobre Swedenborg y los sos escritos, entemeciéndolo coles sos práutiques sectaries.

Otros entá se sirvieron d'él ensin referilo direutamente, pero pa crear el so propiu movimientu relixosu, la so propia ilesia y utilizando la so teoloxía d'una manera personal. Ente ellos podráse citar el cientifismu, la teosofía, l'antroposofía.

Anguaño hai numberoses ilesies que citen los sos escritos teolóxicos como la verdá Divina mesma y pueden atopase espardíes poles cuatro esquines del mundu, partiendo d'África y Europa, pasando per Asia, onde los budistes llámen-y el «Buda del Norte», pa dir a EE.XX., América del Sur, Canadá, Rusia, etc.

Decenes de millares de adeptos nel mundu síguenlu y, a pesar d'una apariencia hermética, los escritos teolóxicos de Swedenborg son simples nel so mensaxe inicial: «Ama a la to próximu como a ti mesmu, purifícate del mal, trabaya pola harmonía universal».

Obra principal[editar | editar la fonte]

  • Sobre'l cielu y les sos maravíes y sobre l'infiernu. Swedenborg pon de manifiestu nesti llibru que'l cielu y l'infiernu son estaos en primer llugar de l'alma, pa de siguío volver a llugares. Dempués de la muerte del cuerpu físicu, l'individuu pasa un tiempu entemediu nel mundu de los espíritus, d'ende va escoyer llibremente dir al cielu o al infiernu. El cielu nun ye un pagu y l'infiernu nun ye un castigu. Descripción d'una esperiencia de camín, ánxeles y demonios.
  • L'amor verdaderamente conxugal. Descripción de la naturaleza celestial de la complementariedá ente home y muyer. Los maríos formen xuntos un ánxel» y viven eternamente xuníos unu al otru dempués de la muerte en mocedá perpetua. Descripción de la naturaleza d'esti amor.
  • L'Amor escatolóxico. Descripción de los deseos malsanos que son contrarios a la realización harmoniosa del par y que lo maten.
  • El caballu blancu (Apocalipsis, capítulu 19). Llectura de la Biblia según el sentíu internu incluyendo metódicamente los símbolos. Pequeñu diccionariu pol que s'esplica la terminoloxía utilizada por Swedenborg.
  • La sabiduría de los ánxeles. Presenta cinco aspectos de la visión de la esistencia: la naturaleza de Dios; la naturaleza del mundu espiritual; la naturaleza del home; la doctrina de los graos; la creación del universu.
Arcana Caelestia.
  • La divina Providencia. Naturaleza de la rellación ente Dios y el ser humanu. Descripción de les lleis espirituales que regulen l'universu: el Karma, causa de les enfermedaes y guerres y el sufrimientu polo xeneral, rexeneración del individuu.
  • Los cuatro doctrines. Exéxesis bíblica sobre les naturaleces de la vida, la escritura Santo, la fe, Xesucristu.
  • La nueva Xerusalén y la so doctrina celeste. Resume de les doctrines y de los elementos de la teoloxía de Swedenborg.
  • Arcanos celestes (16 volúmenes, de los que los cinco primeros tán reeditaos). Exéxesis de la Xénesis y l'éxodu bíblicos, con referencies a tol Antiguu y Nuevu Testamentu según tres premises:
    • Antecedentes, psicolóxicos y consagraos.
    • Desarrollu de la rexeneración del ser humanu paralelu cola glorificación de Xesucristu.
    • Estaos de l'alma y tentaciones del individuu Xesucristu, que ye l'arquetipu.
  • Tratáu de les representaciones y de les correspondencies. Índiz de los símbolos del cuerpu espiritual nel cuerpu humanu, poniendo de manifiestu que cada parte física tien la so contrapartida a nivel sutil de l'alma, y qu'esiste una rellación causa-efeutu ente l'estáu mental y el del cuerpu.
  • De la caridá. Naturaleza del verdaderu amor escontra otros, escontra la sociedá y escontra Dios. Esplicación de los diez órdenes.
  • La verdadera relixón cristiana (en 2 volúmenes). Última obra de Swedenborg, que se refier a la naturaleza del cristianismu espiritual. Comparanza de los distintos dogmes cristianos colo qu'enseña la Biblia nel so sentíu simbólicu. Significáu del bautismu, la Santa Cena, Trinidá, el Decálogu, la vida eterna, de la salú, de la vuelta del Cristu, de la escayencia de la humanidá y la so rexeneración, l'home cósmicu.

La visión[editar | editar la fonte]

Estatua de Emanuel Swedenborg nel parque Mariatorget, Estocolmo.

Mientres la conferencia[8] que Jorge Luis Borges impartió na Universidá de Belgrano el 16 de xunu de 1978, l'escritor rellató someramente les vicisitúes de la obra y la vida del místicu suecu. Asina, esplica cómo asocedió'l cambéu de perspeutiva qu'a los 56 años arrampuñar del estudiu de la ciencia y conducir a la teoloxía y l'esoterismu. El cambéu de perspeutiva supunxo un cambéu d'estilu tamién, del barroquismu a una greba prosa que buscaba la exactitú de la descripción.

Dichos cambeos deber a una serie de supuestes revelaciones nes que Xesucristu se presentó na casa londinense de Swedenborg pa riquir d'él una misión: reconducir la relixón y l'interpretación de les escritures cristianes. Colos poderes d'un Fausto pa visitar cielu y infiernu, pero evitando'l pactu diabólicu, Swedenborg recibió permisu pa cunta-y a la humanidá los secretos de la vida dempués de la muerte.

L'alcuentru produciríase de la siguiente manera: Swedenborg topábase mirando pela ventana cuando vio llegar a un home pola so cai escontra él llegando a sentir una empatía instantánea. Pa la so sorpresa, aquel home dirixir a la so puerta y llamó. Al abrir, Swedenborg sintió un enfotu absolutu, una necesidá d'entrega escontra esi individuu, que se presentó a sigo mesmu como Xesucristu. Tomando agradablemente un té con él, ésti reveló-y el so esmolición pol aldu de la Ilesia y anunciólu qu'él yera l'indicáu pa esplicar al mundu'l camín correutu.

Borges acota que munchos místicos pueden pasar por llocos, pero'l casu de Swedenborg ye especial, tantu pol so enorme capacidá intelectual, como pol terrible prestíu científicu del que gociaba como pol radical viraje que supunxo na so vida y obra. Destaca tamién como prueba de verosimilitud d'estos escritos la senciella facilidá de la so prosa, enfrentada a la tradicional esaltación mística y a la so mesma prosa anterior, trupa y escuencia, como a la enorme orixinalidá de los sos planteamientos, que fueron fundamentales na conformanza del conceutu de cielu modernu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Identificador Diccionario Biográfico Sueco: 34840. Data de consulta: 1r payares 2017. Títulu: Emanuel Swedenborg.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Identificador CONOR.SI: 41902691. Afirmao en: CONOR.SI.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Swedenborg, Emanuel. Consultáu'l 9 September 2011. and the Encyclopedia of Religion (1987), which starts its article with the description that he was a "Swedish scientist and mystic." Others have not used the term, e.g. Williams-Hogan, Jane (2005) in Encyclopedia of Religion Retrieved 15 July 2013.
  6. «Swedenborg, Y. ''Heaven and its Wonders and Hell. From Things Heard and Seen'' (Swedenborg Foundation, 1946)». Swedenborgdigitallibrary.org. Consultáu'l 2012-08-16.
  7. Bergquist, Preface (p. 15–16)
  8. Borges, Jorge Luis. Borges oral. Madrid: Alianza Editorial, 1998.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Swedenborg, Emanuel, La nueva Xerusalén y la so doctrina celestial, Editorial Trotta: Madrid, 2004. ISBN 84-8164-668-7.
  • —, Del cielu y del infiernu, Ediciones Siruela: Madrid, 2002 (2ª edición). ISBN 84-7844-608-7.
  • —, L'habitante de dos mundos, Editorial Trotta: Madrid, 2000. ISBN 84-8164-362-9.
  • —, Cielu ya infiernu, Grupu Llibro: Madrid, 1991 (traducción de Martín Rasskin). ISBN 84-7906-160-X
  • —, De planetes y ánxeles (antoloxía), Miraguano Ediciones: Madrid, 1988/2000. ISBN 978-84-85639-97-7
Otros idiomes
  • Jean Prieur. Swedenborg, Biographie - Anthologie, Éd. Fernand Lanore / Sorlot, 1 janvier 1990, ISBN 2-85157-123-0.
  • —. Visions de Swedenborg, Éd. Fernand Lanore / Sorlot, 1 janvier 1990, ISBN 7-6303-9760-7.
  • Ursula Fortiz. Swedenborg, son histoire, sa personnalité, ses influences, Éd. de Vecchi, 2001, ISBN 2-7328-3328-2.
  • Swedenborg and His Influence, ed. Erland J. Brock, (Bryn Athyn, Pennsylvania: The Academy of the New Church, 1988), ISBN 0-910557-23-3.
  • Scribe of Heaven, ed. Jonathan Rose, et al, (West Chester, Pennsylvania: The Swedenborg Foundation, 2005), ISBN 0-87785-474-2.
  • The most extensive work is: RL Tafel, Documents concerning the Life and Character of Swedenborg, collected, translated and annotated (3 vols., Swedenborg Society, 1875—1877).
  • J. Hyde, A Bibliography of the Works of Emanuel Swedenborg (Swedenborg Society).
  • Kant's Träume eines Geistersehers (1766; the most recent edition in English is from 1975, ISBN 3-7873-0311-1).
  • J. G. Herder's "Emanuel Swedenborg" in his Adrastea (Werke zur Phil. und Gesch., xii. 110–125).
  • Transactions of the International Swedenborg Congress (London, 1910), summarized in The New Church Magacín (August, 1910).
  • Swedenborg and Esoteric Islam (Swedenborg Studies, Non 4) by Henry Corbin, Leonard Fox.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]