Yákov Zeldóvich

De Wikipedia
Yákov Zeldóvich
Vida
Nacimientu Minsk[1]23 de febreru de 1914 (xul.)[2]
Nacionalidá Bandera de Rusia Imperiu Rusu
Bandera de la República Socialista Federativa Soviética de Rusia Rusia Soviética
Bandera de la Xunión Soviética Xunión Soviética
Residencia Xunión Soviética
Muerte Moscú2 d'avientu de 1987 (73 años)
Sepultura Cementeriu Novodévichi
Familia
Fíos/es Boris Yakovlevich Zel'dovich (es) Traducir
Estudios
Estudios Facultá de Física y Matemáticas de la Universidá de San Petersburgu
Universidá Politéunica Estatal de San Petersburgu
Universidá Estatal de San Petersburgu
Nivel d'estudios doctor en ciencies físiques y matemátiques
Direutor de tesis Lev Landáu
Direutor de tesis de Nikolai Shakura
Aleksey Aleksandrovitsj Starobinskiy
Gurgen Askaryan (es) Traducir
Gennady S. Bisnovatyi-Kogan
Viktor Mikhaylov (es) Traducir
Sergei Kopeikin
Rashid Sunyaev
Vadim Bronislavovich Librovich (en) Traducir
Llingües falaes rusu[3]
Alumnu de Nikolái Semiónov (es) Traducir
Profesor de Rashid Sunyaev
Nikolai Shakura
Gurgen Askaryan (es) Traducir
Aleksey Aleksandrovitsj Starobinskiy
Oficiu físicu, astrofísicu, inventor, químicuprofesor universitariu
Emplegadores Universidá Estatal de Moscú
Instituto de Ingeniería Física de Moscú (es) Traducir  1948)
Semenov Institute of Chemical Physics (en) Traducir  (1946 –  1948)
Premios
Miembru de Royal Society
Academia de Ciencies de la Xunión Soviética
Academia de Ciencies d'Hungría
Academia Nacional de Ciencies de los Estaos Xuníos
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Academia Alemana de les Ciencies Naturales Leopoldina
Creencies
Relixón ateísmu
Cambiar los datos en Wikidata

Yákov Borísovich Zeldóvich (en Bielorrusu: Якаў Барысавіч Зяльдовіч, en rusu: Я́ков Бори́сович Зельдо́вич; Minsk, 8 de marzu de 1914 - Moscú, 2 d'avientu de 1987). Foi un prolíficu físicu soviéticu nacíu en Bielorrusia. Xugó un papel importante nel desenvolvimientu de la Xunión Soviética les armes nucleares y termonucleares, y fixo importantes contribuciones a los campos de l'adsorción y la catálisis, les ondes de choque, la física nuclear, física de partícules, l'astrofísica, la cosmoloxía física y la relatividá xeneral.

Primeros años y estudios[editar | editar la fonte]

Xudíu nacíu en Minsk (güei Bielorrusia) el 8 de marzu de 1914. Cuatro meses más tarde, la so familia treslladar a San Petersburgu. Permanecieron nesa ciudá (conocida como Leningráu dende 1924 hasta 1991) hasta agostu de 1941, cuando l'institutu onde taba Yákov Zeldóvich, foi sacupáu a Kazán pa evitar la invasión de la Exa de la Xunión Soviética. Permaneció en Kazán hasta'l branu de 1943, cuando Zeldóvich treslladar a Moscú.

En mayu de 1931, a la edá de diecisiete años, convertir n'asistente de llaboratoriu nel Institutu de Química Física de l'Academia Rusa de Ciencies. Esta rellación col Institutu duru tola so vida. En 1936 defendió la so tesis sobre la adsorción y la catálisis en superficies heteroxénees, pa ser candidatu de la Ciencia (equivalente a PhD ). El puntu más importante foi la investigación sobre la isoterma de adsorción de Freundlich (o clásica), na cual Zeldóvich descubrio el fundamentu teóricu d'esta observación empírica. En 1939 recibió'l grau de Doctor en Ciencies (Física y Matemátiques), pola so tesis sobre la oxidación del nitróxenu. Zeldóvich igualmente descubrio el mecanismu, conocíu en fisicoquímica como mecanismu térmicu NON o mecanismu de Zeldóvich.

Proyeutu nuclear soviéticu[editar | editar la fonte]

Ente 1937 y 1948 trabayó na teoría de la ignición, la combustión y la esplosión (vease: Modelu de detonación de Zeldovich-von Neumann-Döring). Dende 1939-1940, xunto con Yuli Jaritón, Zeldóvich llogró importantes resultancies na teoría de les reacciones nucleares en cadena. En 1943 empezó la so participación nel proyeutu atómicu soviéticu, trabayando xunto a Ígor Kurchátov. Los sos trabayos sobre les armes nucleares siguieron hasta ochobre de 1963.

Contribución a la física de partícules y la física nuclear[editar | editar la fonte]

En 1952 empezó a trabayar nel campu de les partícules elementales y los sos tresformamientos. Predixo la desintegración beta del mesón pi. Xunto con S. Gershtein diose cuenta de l'analoxía ente les interacciones débiles y electromagnética, y en 1960 predixo que'l fenómenu de la catálisis del muon (más precisamente, el muon catalizada por dt-fusión). En 1977, xunto con Fiódor Shapiro, Yákov Zeldóvich foi gallardoniáu cola Medaya de Kurchátov, el máximu gallardón na física nuclear de la XRSS. La referencia yera "pola predicción de les carauterístiques de neutrones ultra-fríos, la so detección ya investigación". Foi escoyíu miembru de l'Academia de Ciencies de la URSS el 20 de xunu de 1958. Foi xefe de la división del Institutu de les Matemátiques Aplicaes de l'Academia Rusa de Ciencies dende 1965 hasta xineru de 1983.

Investigación n'astrofísica y cosmoloxía[editar | editar la fonte]

Na década de 1960 empezó a trabayar en astrofísica y en cosmoloxía física. En 1964, y de forma independiente a Edwin Salpeter fueron los primeres en suxurir que los discos de acreción alredor de furacos negros de gran tamañu son los responsables de les enormes cantidaes d'enerxía radiada polos cuásares.[6][7] Dende 1965 foi tamién profesor nel Departamentu de Física de la Universidá Estatal de Moscú, y xefe de la división d'Astrofísica Relativista nel Institutu Astronómicu Sternberg.

Zeldóvich trabayó na teoría de la evolución del universu caliente, les propiedaes de la radiación de fondu de microondes, la estructura a gran escala del universu, y la teoría de los furacos negros. Predixo, con Rashid Siunyáiev, que'l fondu cósmicu de microondes tienen de ser sometíos a dispersión Compton inversa . Esto llámase'l efeutu Siunyáiev-Zeldóvich, y la midida ye na actualidá (2005), unu de los mayores esfuercios d'observación de la cosmoloxía. Una interpretación preliminar de los datos de la Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) de Benjamin Bernstein confirmó esta teoría.

Termodinámica de los furacos negros[editar | editar la fonte]

Zeldóvich desempeñáu un papel clave nel desenvolvimientu de la teoría de la evaporación de los furacos negros por cuenta de la radiación de Hawking. Na visita d'Hawking a Moscú en 1973, los científicos soviéticos Zeldóvich y Alekséi Starobinski amosáronlu que, acordies con el principiu d'incertidume de la mecánica cuántica, los furacos negros en rotación tendríen de crear y emitir partícules.

Reconocencies[editar | editar la fonte]

Ígor Kurchátov llamar "xeniu" y Andréi Sájarov, dixo d'él "un home con interés científicu universal". Stephen W. Hawking dixo una vegada a Zeldóvich: "antes de conocelo, creía qu'usté yera un "autor coleutivu", como Bourbaki".

Premios y distinciones[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Зельдович Яков Борисович. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. URL de la referencia: http://www.mi.ras.ru/index.php?c=inmemoriapage&id=23369&l=1.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Afirmao en: Complete List of Royal Society Fellows 1660-2007. Páxina: 395. Editorial: Royal Society.
  5. URL de la referencia: https://www.ictp.it/prize/dirac-medal.
  6. Suzy Collin, Quasars and Galactic Nuclei, a Half-Century Agitated Story, 2006
  7. The Fate of a Star and the Evolution of Gravitational Energy Upon Accretion, 9, Bibcode1964SPhD....9..195Z 
  8. Ginzburg, VL (1994). " Yakov Zel'dovich Borissovich 8 de marzu de 1914-2 avientu de 1987. ". Memories biográfiques de los becarios de la Real Sociedá 40 : 430-426.

Llectures encamentaes[editar | editar la fonte]