Capnodis tenebrionis

De Wikipedia
Capnodis tenebrionis
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Clas: Insecta
Orde: Coleoptera
Suborde: Polyphaga
Familia: Buprestidae
Xéneru: Capnodis
Especie: C. tenebrionis
(Linnaeus, 1758)
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Capnodis tenebrionis ye una especie de coleópteru de la familia Buprestidae de color negru opacu, estendióse per munches partes y con particular frecuencia nes rexones más templaes, constituyendo una plaga para diversos frutales.

Conózse-y vulgarmente col nome de viérbene cabezudu nome que provién del abuitáu protórax que tienen less sos canesbes y que-y faen paecer un viérbene (anque nun lo ye) con una gran cabeza. Son les canesbes d'esti inseutu les que producen los mayores daños nos cultivos, yá que se desenvuelven nel interior de los raigaños de diverses especies frutales, alimentándose de la madera y en casu de fuertes ataques lleguen a matar l'árbol y pueden arruinar totalmente un plantíu. Los adultos alimentar de les fueyes de los árboles, siendo frecuente que coman el peciolu d'elles, colo que la fueya cai al suelu y ye fácil detectar la presencia del inseutu mirando al suelu y viendo ónde s'atopen fueyes fresques cayíes.[1]

Ataca a diverses especies de rosácees monteses y cultivaes. Un síntoma del ataque sobre albaricoqueru pue ser la producción de goma y la cayida y ensugáu de les fueyes. Otres especies tamién atacaes son l'almendral,[2] pescal, cirolar etc.

Los daños suelen ser favorecíos por periodos de seca intensos. La dificultá de la so llucha ta nel difícil accesu de los agrotóxicos a les canesbes del raigañu. Del estudiu biolóxicu reparar los dos periodos más importantes de la vida del adultu que dexa controlar la so población de forma más efeutiva: la emerxencia como adultu enantes del periodu de invernación y la salida de la invernación enantes de la puesta de güevos.[3]

La so estensión ye cada vegada mayor, favorecíu pol aumentu de temperatures por cambéu climáticu, les práutiques agrícoles y sobremanera pola seca. Por ésti últimu fechu, esta plaga puede afectar especialmente al cultivu del secanu. Nos últimos años dalgunos factores agronómicos paecen amontar la población de plaga, como la eleición de patrones con desenvolvimientu radicular mas superficial, polo qu'aumenta la sobrevivencia de güevos y canesbes, y la presión de plaga xube, provocando mayor presión poblacional pal restu d'árboles.

Carauterización de los daños[editar | editar la fonte]

Anguaño ta causando importantes daños n'en frutales de güesu polo xeneral y en almendro en particular. Amás de los cultivos mentaos enantes tamién de forma ocasional ataca a perales, pumares y figales, nozal, cadápanu y ablanar. Los daños producir tantu l'adultu por destrucción de yemes, biltos y fueyes, como la canesba pola destrucción del sistema radicular. L'árbol va debilitándose progresivamente hasta llegar a morrer.

Estender nel área mediterránea anque anguaño ocupa tamién árees del interior más continentales en países como Grecia, Turquía, Italia, Portugal, España y el Norte d'África. N'España alcuéntrase en toles zones de cultivu de frutales y con mayor presencia, na Comunidad Valenciana, Estremadura, Aragón, Andalucía, Castiella La Mancha y Rexón de Murcia.

Los síntomes más claros n'árboles atacaos suelen trate mientres el branu, apreciándose un progresivu debilitamientu, siendo éstos al empar receptivos a otres plagues como barrenillos. Los factores que contribuyeron a la so espansión son:

  • La situación de seca persistente con ausencia d'agües nos últimos años.
  • Problemes de dotación d'agua de riego.
  • L'abandonu d'esplotaciones agraries.
  • L'amenorgamientu del númberu de tratamientos contra esta plaga nel momentu fayadizu.
  • Ciertes téuniques de cultivu y usu de material vexetal mas susceptible al ataque.

Los daños nel sistema radicular son acumulativos al mediu plazu en soportando delles xeneraciones de plaga pola dificultá de reposición de la zona atacada, y xeneralmente l'árbol muerre al cabu d'unos pocos años.[2]

Estaos de desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

Adultos[editar | editar la fonte]

Mientres l'iviernu, los adultos abellugar ente carbes, piedres, o cualesquier otru mediu que se sirva de proteición, ente que les canesbes de tolos tamaños permanecen nel pescuezu y raigaños del árbol.

Col entamu del calor los adultos abandonen los sos abellugos y diríxense a la copa de los árboles p'alimentase, taramiando yemes, biltos tienros y peciolos de fueyes, lo que provoca la defoliación prematura de la zona afeutada. Nos casos nos qu'envernó fora de la parcela, estos van salir de los sos abellugos y van asitiase nes 3 o 4 primeres fileres d'árboles de los márxenes. A partir d'equí, los adultos empiecen a xubir a los árboles mientres el día, siempres que sala'l Sol y nun faiga vientu; mientres la nueche retirar a la base de los tueros asitiándose nes meruxes o resquiebros del suelu. Nestos momentos entá nun comen, tando namái tomando'l Sol nes partes baxes del árbol, siendo bien pocu móviles, pos les temperatures son entá baxes. A finales de marzu o principios d'abril (zona mediterránea), empiecen la so alimentación con mayor intensidá, al empar que se distribúin por tola parcela.

Pasaes unes selmanes y previu periodu d'alimentación, pueden algamar el maduror sexual, empecipiando un periodu de puesta de güevos dende mediaos de mayu cola xubida de temperatures y que se va atayar a primeros de setiembre cola baxada de temperatures. Estos adultos van siguir alimentándose hasta finales de setiembre o primeros de payares, enantes de retirase a los abellugos d'iviernu. Mientres esti periodu los adultos remanecíos al añu anterior van dir morriendo, concluyendo asina'l so ciclu biolóxicu.

Pal desenvolvimientu de la so actividá riquen temperatures mínimes de 20ºC, siendo la so óptimo de 30º. Per debaxo d'esa temperatura permanez inactivu y nun s'alimenta nin reproduz.

Asina mesmu ye condición necesaria enantes d'apariase y realizar la puesta alimentase afechiscamente mientres un periodu averáu de 15 díes. Los adultos remanecíos nos meses de xunetu a setiembre tendrán de pasar l'iviernu enantes d'algamar el so maduror sexual.

Güevos[editar | editar la fonte]

Cuando la temperatura algama una media diaria de 20 °C empecipia la puesta de güevos nel suelu, alredor del árbol, nuna zona delimitada por una circunferencia de 50cm y una fondura ente 3 y 12cm, anque dacuando puede llegar a 20cm. Les zones de puesta son preferentemente zones soleyeres y seques. La fema deposita ente 250 a 300 güevos y muerre a los 3 o 4 díes de rematar la puesta. [4]

Les puestes son más frecuentes n'árboles debilitaos.

Los güevos son ovoides de 1'5mm de llargor y 1mm de diámetru, de color ablancazáu. Pueden pasar desapercibíos porque se-yos xunta con facilidad partícules terroses que los camufla. Anque acabante poner son blandos, endurecer en contautu col aire.

De primeres los güevos son puestos de forma individual, aumentando estos hasta en grupos de 15-20 güevos cuando les temperatures son altes. La eclosión de los güevos depende de la temperatura; asina con temperatures de 20 °C les canesbes eclosionarán a los 30 díes, ente que a 35 °C solo van facer en 7 díes. Per debaxo de 18 °C y percima de 45 °C nun se produz la eclosión. Tocantes a porcentaxes d'eclosión, estos tán redolada al 80%.

Canesbes[editar | editar la fonte]

Les canesbes neonates, con ayuda de los pinceles de los pelos de los segmentos abdominales y les contorsiones del so cuerpu, mover pol terrén hasta enfusar nel tarmu o nos raigaños, onde van permanecer unu o dos años alimentándose de la zona entendida ente la madera y la corteza, formando galeríes qu'enllenen de serrín.

Canesbes alimentándose del sistema radicular d'un almendru

La canesba tien tres díes p'atopar los raigaños de lo contrario estes van morrer. Tocantes a la fondura a la que pueden llegar ta redolada a los 60 cm. Solamente un 1-2% de les canesbes eclosionaes lleguen a enfusar nos raigaños, pero esti númberu ye abondu pa causar daños, sobremanera si tenemos en cuenta la gran cantidá de güevos que puede poner una fema.

La sobrevivencia vese favorecida polos sistemes radiculares superficiales yá que son mas accesibles.

De primeres, debíu al pequeñu tamañu d'estes, van precisar raigaños de pequeñu tamañu pa poder enfusar dientro d'elles. Darréu les canesbes van aumentando de tamañu y xubiendo por raigaños de mayor diámetru, hasta llegar a la zona del pescuezu del árbol onde van realizar la cámara ninfal, enantes de tresformase n'adultu. Cuando les canesbes son entá pequeñes estes pueden camudar de raigañu, pero dempués van permanecer siempres dientro d'estes.

El desenvolvimientu de les canesbes depende de la dómina d'eclosión. Asina en dellos ensayos realizaos púdose comprobar que canesbes eclosionaes en xunetu, lleguen a algamar 60 mm de llargor escontra'l mes de febreru, lo cual indica que se tresformaríen n'adultu enantes d'un añu. N'eclosiones a finales d'agostu, estes canesbes apenes algamen los 10 mm. a finales d'avientu, lo cual llevar a tar, posiblemente, dos años nos raigaños. Esto constataría'l fechu d'atopar canesbes de distintos tamaños dientro del mesmu árbol.

La canesba, que s'atopa dientro de los raigaños, ye de color blancu, ensin pates, con aniellos planos nel abdome. El primer aniellu del tórax ye bien anchu, arrondáu y sensiblemente estrapáu, con una capa dorsal córnea con un riegu nel centru en forma de “V”. Esta forma carauterística ye lo que-y da'l nome de viérbene cabezudu. La so cabeza tien una fuertes quexales coles que fura'l raigaños. Tolos sos estaos larvarios son iguales, variando namái'l so tamañu, que varia dende los 3mm. recién eclosionaes del güevu, hasta aproximao los 70 mm na última fase de desenvolvimientu. L'estáu larvariu dura 2 años, formando galeríes nel sistema radicular del árbol güéspede.

Canesba desenvuelta

Nel estáu de ninfa, la canesba contráise y vira a color marfil y endurezse.

Crisálida cola forma del adultu

Mientres esti periodu les canesbes van realizando debaxo de la corteza del árbol y siempres na zona del pescuezu, la cámara ninfal, de la cual van salir tresformaes n'adultos.

Cola llegada del fríu los adultos van buscar llugares onde abellugase de les baxes temperatures. Naquelles parceles onde esisten meruxes o aquelles onde'l patrón utilizáu emite gran cantidá de sierpes, utilizaren esta circunstancia pa pasar l'iviernu, asitiándose nestos llugares. Si la parcela de frutales esta llimpia de meruxes buscaren otros llugares pa envernar como meruxes de márxenes, so canales de riego, zones de espartizal colindantes coles parceles de cultivu, zones de monte, etc. Mientres el periodu ivernizu la morrina d'estos puede llegar al 50%.

Sintomatoloxía y daños.[editar | editar la fonte]

Los síntomes iniciales detectar poles mancadures de los órganos vexetativos de la parte aérea que provoquen los adultos al alimentase, según la presencia de fueyes ensin pedúnculu cayíes nel suelu. Na recoyida de l'almendra tamién se nota la presencia de la plaga porque al recoyer el frutu los adultos vuelen a árboles vecinos o cayen col frutu a la rede de recoyida.

L'acción de les canesbes nel pescuezu y raigaños principales causa na parte aérea del arboláu'l debilitamientu xeneral, clorosis, defoliaciones prematures y brotaciones débiles de resultes de la destrucción de los texíos conductores, y a la fin l'árbol va ensugándose por sectores y muerre cuando los daños afecten a tol perímetru del tueru. Les canesbes tayen los vasos y torguen el pasu de la cazumbre, provocando dichu debilitamientu. Estos daños son visibles al quitar la corteza del sistema radicular y del pescuezu del árbol.

La perda de puxanza facilita l'ataque d'escolítidos (barrenillos) y otros parásitos secundarios que collaboren nel desenllaz final del árbol, que dacuando se confunde como'l causante del dañu.[5]

Sistemes de control[editar | editar la fonte]

a) Llucha química[editar | editar la fonte]

Los cambeos d'autorizaciones d'usu de los distintos productos, según les llimitaciones propies de cada país, torguen faer comentarios al respeutu de les materies actives.

Sigo que tienen de tenese en cuenta les particularidaes del ciclu biolóxicu de la plaga pa establecer los medios de llucha.

El control más eficaz contra los adultos efectúense a base de pulverizaciones dirixíes a les partes aérees de los árboles nos momentos clave: dende la salida de reposu ivernizu hasta l'entamu de la puesta; cuando remanecen nuevos adultos a final de branu y primero que se retiren a los abellugos invernantes, siempres y cuando se respete'l plazu de seguridá o recoyera la collecha y siempres y cuando esistan materies actives autorizaes pa esti usu.[6]

Dellos ensayos demuestren que tamién ye efeutivu l'aplicación d'insecticides al suelu pa evitar la penetración de canesbes recién nacíes, siempres que se disponga de materies actives autorizaes pa ello. Amás tien de completase colos tratamientos aéreos contra adultos.

Les dómines de tratamientu más efeutives, anque nun sían posibles polos plazos de seguridá y les llendes d'autorización de los productos autorizaos, correspuenden a los siguientes:

  • Ente salida de primavera y metá de branu, coincidiendo col periodu d'alimentación previo al maduror sexual, y l'entamu de la puesta de güevos.
  • A finales de branu y principios de seronda coincidiendo cola salida de la nueva xeneración d'adultos, que tien d'alimentase pa pasar l'iviernu, y coincide cola máxima presencia d'adultos.

b) Métodos culturales[editar | editar la fonte]

Llucha indireuta[editar | editar la fonte]

En regadío, vigorizar los árboles por aciu riegos naquelles parceles que dispongan d'agua y medría d'abonaos (puede tener como efeutos secundarios mayor sensibilidá a otros problemes sanitarios).

Tamién la eleición de patrones meyor afeches al mediu en que van vivir, sobremanera raigaños fondos y pivotantes. Evitar sistemes radiculares bien superficiales. Sustitución nes zones afeutaes de los pies híbridos (con raigaños mas fasciculaes y superficiales) por pies francos, a ser posible de grana in situ y d'amargosa, yá que se desenvuelven a mayor fondura y son menos deseables pola presencia de glicósidos cianogenicos rellacionaos cola amigdalina.[7]

La eliminación de les proximidaes d'especies arrosaes monteses nes que l'inseutu puede vivir (¡¡Curiáu cola llei de montes o similares na comunidá autónoma/país/estáu de que se trate!!).

La eliminación por aciu quema de los restos vexetales d'árboles destruyíos pola plaga, especialmente del sistema radicular y pescuezu del árbol.

Cambéu de condiciones bióticas[editar | editar la fonte]

En regadíos y en casu d'ataques puntuales, pa evitar la estensión del ataque puede amontase la frecuencia de riegos.

Na dómina de puesta ye recomendable caltener la tierra laboreada porque enzanca la puesta.

Recoyida mecánica[editar | editar la fonte]

Recoyer adultos sobre los árboles. Ye una operación bien cara y de llindada eficiencia. Recomendable realizala a finales de branu pola mayor presencia d'adultos nel arboláu.

Barreres físiques[editar | editar la fonte]

Asitiar torgues físiques pa la penetración de les canesbes recién nacíos nel sistema radicular del árbol a protexer. Puede faese con un plásticu en forma de tueru de conu que s'afaiga bien al tueru y que vaya atáu a 20cm percima del pescuezu de la planta; esta proteición amás tien de cubrir el suelu nun radiu de 50-60cm y tien de suxetar con tierra o piedres. D'esta manera tórgase que la puesta de los adultos seya efeutiva.

Nun torgar que les canesbes del raigañu yá esistentes completen el so ciclu. En regadío (a desganche) tendrá de retirase a finales de branu pa evitar l'apaición d'hongos nos raigaños.

Midíes complementaries[editar | editar la fonte]

La destrucción d'árboles bien atacaos, quemando los raigaños principales y la parte del tueru hasta unos 30cm. Evitar que los árboles secos permanezan nel campu porque actúen como abellugu de canesbes de C. tenebrionis y de escolítidos.

c) Métodos biolóxicos[editar | editar la fonte]

Esisten formulaciones a base de nematodos entomopatógenos y quitosano. Trátase de nematodos del xéneru Steinernema y combaten plagues de suelu importantes, como la causada por C. tenebrionis. Dientro del ciclu de vida del nematodo esiste una fase denominada infectivo xuvenil, únicu estáu de vida llibre y tolerante al ambiente. Nesta fase entra polos furos naturales del hospedador (viérbene cabezudu nesti casu) y llibera una bacteria simbiótica (del xéneru Xenorhabdus) que causa la so muerte por septicemia. Aplicar por aciu dos riegos alredor del tueru, el primeru en primavera (abril a xunu) y el segundu a la fin de branu (metá d'agostu a metá d'ochobre). Como inconveniente ta que rique cierta disponibilidá d'agua, y que l'accesu del nematodu al canesba dientro del raigañu ye bien complicada. Amás la efeutividá sobre guxanos de too tipu puede crear un nuevu desequilibriu nel sistema biolóxicu de la zona tratada.[8]

Tamién s'esperimentó con hongos entomopatógenos, con resultaos pocu prometedores por dificultá d'aplicación. Puede ser efeutiva l'aplicación de Bacillus thuringiensis nes dómines de máxima necesidá d'alimentación p'amenorgar la intensidá de plaga.

d) Otros métodos de llucha[editar | editar la fonte]

Nos ensayos realizaos por Garrido y Malagon,,[7] sobre resistencia de patrones a les canesbes de viérbene cabezudu, comprobaron cierta resistencia d'aquel patrones con un altu conteníu en compuestos cianogénicos nos sos raigaños.

L'usu de caolín como tratamientu aereu paez tener cierta efeutividá pola molestia que causa al adultu. Parceles con tratamientu de caolín tien menos presencia d'adultos de C. tenebrionis.

Consecuencies agronómiques y sociales[editar | editar la fonte]

Estos daños tienen repercusión medioambiental y consecuentemente social, que ye necesariu valorar (Fras, 2013):

  • La plaga non solo afecta a la collecha d'una campaña: afecta a la mesma estructura del plantíu arruinando años de cultivu hasta la so entrada en producción y la rentabilización del plantíu.
  • Los tratamientos de control de la plaga implica dellos años d'usu d'insecticides que'l so costu ye eleváu. Considerando'l baxu rendimientu económicu del cultivu, compromete seriamente la so viabilidá.
  • Tien repercusión direuta n'amenorgamientu d'ingresos sobre la economía de munchos conceyos nel qu'ésti cultivu ye parte fundamental de la so estructura, al suponer amenorgar y perda sistemática de la collecha hasta la muerte del árbol.
  • Linda'l cultivu d'amplies zones de secanu de la Comunidá por falta de medios de proteición vexetal, cuando ésta foi una actividá caltenida mientres sieglos, amás de ser parte integrante del ecosistema del paisaxe mediterráneo (58,652 hectárees comprometíes, que supón el 90% de la superficie d'esti cultivu).
  • Los territorios grebos queden desarimaos d'unu de los pocos cultivos disponibles, qu'hasta agora supón un frenu de la erosión y desertización.
  • Los plantíos afeutaos son focu de plaga pa otres axacentes, tantu de almendro como otros frutales inclusive de regadío. Una vegada arrincada'l plantíu, si nun se destrúi dafechu los órganos afeutaos siguen siendo focu de plaga que se va treslladóse a plantíos vecinos.

Amás presenta como agravantes:

  • Plantíos de almendro en regadío son vulnerables a la plaga y tampoco disponen de proteición química.
  • Otros cultivos arbóreos principalmente de regadío vense perxudicaos pola población de Capnodis tenebrionis procedente del almendro.
  • El necesariu arranque de los plantíos y la destrucción del sistema radicular infestáu topeta cola xestión alministrativa de la quema de restos de fradadura, yá que ye llabor agrícola prioritaria la fradadura d'iviernu ente que l'arranque queda apostráu a meses siguientes, nos que nun s'autoriza dicha quema (ente que sí s'autoriza la quema de fradadura d'olivar). Pa la destrucción d'estos restos ye de bien mala aplicación los medios mecánicos tales como picadores de lleña, poles naturales dimensiones del pescuezu de la planta y sistemes radiculares.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Martin, P.. Study about food consumption in laboratory of Capnodis tenebrionis (Linneo, 1735) (Coleoptera: Buprestidae), Estudio sobre'l consumu en llaboratoriu de Capnodis tenebrionis (Linneo, 1735) (Coleoptera: Buprestidae) t. 25(3) p. 289-295. Consultáu'l 26 d'ochobre de 2013.
  2. 2,0 2,1 Fras, J.A. (2013). Jose Antonio Fras: Problemática del viérbene cabezudu (Capnodis tenebrionis) nos plantíos de almendro en secanu d'Aragón, 2013 (en castellanu), Publicaciones Téuniques de Frutos Secos Alcañiz. Consultáu'l 2013.
  3. Fras, J.A. (2014). Jose Antonio Fras: Viérbene cabezudu (Capnodis tenebrionis) nel almendro, 2014 (en castellanu), Crisopa Asesores. Consultáu'l 2014.
  4. «Métodu de recoyida de güevos de Capnodis tenebrionis L., (Coleop.: Buprestidae) y dellos factores abióticos que pueden condicionar la puesta.». Boletín de Sanidá Vexetal. Plagues 13. 1987. ISSN 0210-8038. http://agris.fao.org/agris-search/search/display.do?f=2012/OV/OV201207446007446.xml;YE19880054070. Consultáu'l 26 d'ochobre de 2013. 
  5. «viérbene cabezudu/ El viérbene cabezudu» (2011). Consultáu'l 11 de febreru de 2014.
  6. «Conceutos básicos pa establecer un sistema de llucha pal control del viérbene cabezudu (Capnodis tenebrionis L.), principal enemigu de delles especies de frutales de güesu». Cuadiernos de fitopatoloxía 18:  páxs. 4–10. 1989. ISSN 0213-4128. 
  7. 7,0 7,1 «Relationships between concentration of cyanogenic glycosides and the resistance to Capnodis tenebrionis (L.) in stone fruit trees». Boletín de Sanidá Vexetal. Plagues v. 16(2) p. 499-503. 1990. ISSN 0213-6910. http://agris.fao.org/agris-search/search/display.do?f=1991%2FES%2FES91001.xml%3BES9100771. Consultáu'l 26 d'ochobre de 2013. 
  8. Institutu Nacional d'Investigación y Teunoloxía Agraria y Alimentaria; Dellos (2012). «Investigación de métodos compatibles cola agricultura ecolóxica pal control del "Viérbene cabezudu" (Capnodis tenebrionis (Linnaeus, 1758))». Madrid: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. pp. 34. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]