Knut Hamsun

De Wikipedia
Knut Hamsun
Vida
Nacimientu Vågå[1] y Lom[1]4 d'agostu de 1859[2]
Nacionalidá Bandera de Noruega Noruega [3]
Muerte Grimstad19 de febreru de 1952[2] (92 años)
Sepultura Nørholm (es) Traducir[4]
Familia
Casáu con Bergljot Bech (1898 – div. 1906)
Marie Hamsun (1909 – m. 1952)
Fíos/es
Estudios
Llingües falaes noruegu[5]
danés
Oficiu escritor, poeta, novelista, dramaturgu, críticuescritor
Trabayos destacaos Hambre (es) Traducir
Growth of the Soil (en) Traducir
Premios
Nominaciones
Influyencies Arthur Schopenhauer, Bjørnstjerne Bjørnson, Lord Byron, August Strindberg, Friedrich Nietzsche y Fiódor Dostoyevski
Movimientu neorromanticismu
Creencies
Partíu políticu Nasjonal Samling (es) Traducir
IMDb nm0359105
hamsunsenteret.no…
Cambiar los datos en Wikidata

Knut Hamsun, nacíu Knut Pedersen (4 d'agostu de 1859Vågå y Lom – 19 de febreru de 1952Grimstad), ye unu de los escritores noruegos más afamaos. Xunto col suecu August Strindberg y los noruegos Henrik Ibsen y Sigrid Undset, conformó un cuartetu d'autores escandinavos qu'algamaron fama mundial; sicasí, la gran popularidá de la que gociaba enantes de la Segunda Guerra Mundial viose bien amenorgada por cuenta del so sofitu al réxime nazi y a la figura d'Adolf Hitler.

La so obra, que-y valió'l premiu Nobel de Lliteratura en 1920, ye considerada una de les más influyentes na novela del sieglu xx.

Biografía[editar | editar la fonte]

Knut Hamsun en 1871.

Nacíu nel mediu rural, con namái tres años pasó de vivir nel sur de Noruega a Hamarøy, cerca del círculu polar árticu, onde la so familia nunca llegó a integrase.[8] Exerció diversos oficios mientres la so vida, errante y aventurera. Estudió na Universidá d'Oslu y en 1882 treslladóse a los Estaos Xuníos, onde, permanecería, en dos periodos de tiempu, hasta 1888.[9][10] Frutu de la so esperiencia como emigrante, en 1889 escribió Fra det moderne Amerikas Aandsliv (La vida espiritual de l'América moderna), onde realiza una crítica irónico y amargoso de la vida nesti país.

En 1888 escribió la novela que-y abriría les puertes de la fama, Sult (Fame), narración con traces autobiográfiques que trata la hestoria de fame, probeza y camín a la llocura d'un periodista acosáu polos importantes desaxustes físicos y psicolóxicos. En dellos aspeutos, esta novela abarrunta los escritos de Franz Kafka y d'otros novelistes del sieglu XX qu'esploraron la llocura de la condición humana contemporánea. Dende la so publicación foi una de les noveles más influyentes del so sieglu.

La so vida, como diz Lars Frode Larsen, tomó dende'l tiempu de los carromatos hasta'l de la bomba atómica. Vivió más de 92 años y sintió dende bien nuevu esi impulsu irrefrenable qu'enfoca tolos esfuercios vitales escontra un fin huidizo: quería ser escritor. La so sensibilidá natural faía-y quedase maraviáu cola simple elocuencia d'una pallabra cola qu'espresar una idea bella, o cola naturaleza d'un paisaxe. Nun artículu que publicó cuando tenía 29 años, (publicaría'l so primera gran novela, Fame, dos años dempués), dixo que los escritores «vivimos porque espresamos». Y asina había de trescurrir la so vida: escribiendo.

Knut Hamsun en 1914.

La so almiración pola vida bucólica y el so refugu a la gran ciudá llevar a pasar grandes etapes de la so vida nuna cómoda cabaña del monte, onde apenes si dexaba entrar a la so muyer cuando taba escribiendo. Esta redolada inspiró dalgunes de les sos grandes noveles, como Pan, o La bendición de la tierra, que lu punxeron nes manes el Nobel de Lliteratura en 1920. Pero nada quitaría la sede la so enganía por escribir, deséu qu'espresaba constantemente. «Espero qu'esta novela seya la postrera» yera una frase que la so familia oyó munches vegaes. Pero nunca consiguió llibrase d'esa necesidá por espresase.

Estilu[editar | editar la fonte]

Hamsun foi unu de los pioneros de la lliteratura psicolóxica con téuniques de corriente de conciencia y monólogu interior, presentes tamién n'obres de James Joyce, Marcel Proust, o Virginia Woolf. De la so novela llamen l'atención dos factores principales: el calter imprevisible de la narración (debíu munches vegaes a la personalidá rabelisca de los sos personaxes y a la suya mesma) y la guapura hipersensible de la so prosa, que tresvierte frescura y poesía.

El clarescuru románticu ye una constante, especialmente nes primeres noveles. Fame, Pan y Misterios, los sos trés primeres noveles, y los trés úniques que pueden atopase en llibreríes españoles con facilidá amás de La bendición de la tierra, coinciden nesta imprevisibilidad basada nel personaxe principal, siempres complexu, intempestivu, apasionáu; personaxes asociales que sienten un dolor fondu pola so inadaptación. La so evolución lliteraria nel sieglu XX abandona l'individuu y llanza les sos redes a la sociedá.

Influencia[editar | editar la fonte]

Dende los años 1920, cuando recibió'l Premiu Nobel, y mientres la década de 1930 (que marcaría tamién la so ocaso cola Guerra), Knut Hamsun tuvo'l so apoxéu.

En 1929, con motivu del 70º aniversariu de Hamsun, editóse una miscelánea na que dellos de los escritores más reputaos de la dómina, como Thomas Mann —quien lu describió como «descendiente de Fiódor Dostoievski y Friedrich Nietzsche» y dixo que nunca se concedió'l premiu Nobel a una persona más merecidamente—, Maxim Gorki, André Gide, John Galsworthy y H.G. Wells homenaxar como a un maestru.

Isaac Bashevis Singer, nel prefaciu d'una edición estauxunidense de Fame, diz que Hamsun «ye en tolos sentíos el padre de la lliteratura moderna —cola so suxetividá, el so impresionismu, el so usu de la retrospectividad, la so llírica [...]— tola lliteratura moderna del nuesu sieglu puede remontase hasta Hamsun».

Tamién foi una importante influencia pa escritores como Franz Kafka, Stefan Zweig, Hermann Hesse y los estauxunidenses Ernest Hemingway, quien afirmaba que «Hamsun enseñóme a escribir»; Henry Miller, Paul Auster, John Fante y Charles Bukowski, quien-y consideraba'l mayor escritor que vivió enxamás».[11]

Hamsun n'español[editar | editar la fonte]

Mientres los años 1940, 1950 y 1960, editar n'España casi toles obres de Hamsun, pero en traducciones que pasaben pol alemán, l'inglés o'l francés. Poro, la fidelidá d'estes antigües ediciones foi bien aldericada polos espertos n'años socesivos. Sicasí, una traductora noruega llamada Kirsti Baggethun foi traduciendo direutamente del noruegu les sos obres dende los años 1990. Les obres tán esvalixaes en múltiples editoriales españoles.[12]

Principales obres[editar | editar la fonte]

  • Fame (Sult, 1890)
  • Misterios (Mysterier, 1892)
  • Tierra nueva (Ny jord, 1893)
  • Pan (Pan, 1894)
  • El xuegu de la vida (Livets Spil, 1895)
  • Pigazu (Pigazu, 1897)
  • Atapecer (Aftenrøde, 1898)
  • Victoria (Victoria, 1898) [Madrid, Nórdica Llibros, 2009]
  • Nel país de los cuentos (I Æventyrland, 1903)
Casa de Hamsun en Noerholm.
  • Soñadores (Sværmere, 1904)
  • So les estrelles de seronda (Under Høstjærnen, 1906)
  • Un vagamundu toca con sordina (En vandrer spiller med sordin, 1909)
  • La última allegría (Dean sidste Glæde, 1912)
  • La ciudá de Segelfoss (Segelfoss By, 1915)
  • La bendición de la tierra (Markens Grøde, 1917)
  • El capítulu final (Siste Kapitel, 1923)
  • Vagamundos (Landstrykere, 1927)
  • Augusto (August, 1930)
  • El xuegu de la vida (Men livet lever, 1933)
  • Per senderos que la maleza oculta (Paa gjengrodde stier, 1949)

Rellación col nazismu[editar | editar la fonte]

A pesar de la so inmensa popularidá mundial, la so reputación cayó considerablemente por cuenta del so sofitu al réxime pronazi de Vidkun Quisling mientres la Segunda Guerra Mundial. El so proceder tuvo un impautu bien negativu na considerancia que sobre él teníase, polo que rematada la guerra, el mundu dio'l llombu al home, pero tamién, en gran midida, a la so obra.

El mozu Hamsun tenía enclinos anarquistes pero con un matiz antiigualitario y racialista. En La vida espiritual de la Norteamérica moderna (1889) espresó la so rocea escontra'l mestizaje: «Los negros son y van siguir siendo negros, una incipiente forma humana de los trópicos, órganos rudimentarios nel cuerpu de la sociedá blanca. En cuenta de fundar una élite intelectual, Estaos Xuníos estableció un criadoriu de mulatos».[13]

Dempués de la Segunda Guerra Bóer, adoptó puntos de vista cada vegada más conservadores. Aportó a conocíu como un destacáu defensor d'Alemaña y la cultura alemana, según un oponente al imperialismu británicu y la Xunión Soviética. Mientres los dos guerres mundiales, espresó públicamente la so simpatía per Alemaña. Les sos simpatíes taben bien influyíes pol impautu de la Guerra Bóer, considerada por Hamsun como un actu de opresión británica escontra un pueblu pequeñu, según pol so iñerizu al idioma inglés y disgustu colos Estaos Xuníos. Mientres los años 1930, la mayoría de los periódicos y partíos políticos noruegos derechiegos yeren simpatizantes en diversu grau de los rexímenes fascistes d'Europa, y Hamsun foi un destacáu defensor d'esos puntos de vista.

Hamsun yera favorable a la creación d'una gran confederación de pueblos xermánicos, y tuvo a favor de la invasión d'Europa per parte de Hitler, como manifestó n'ensame d'artículos de prensa, favorables non solo al III Reich: "Los alemanes tán lluchando por nós, y agora tán entartallando la tiranía d'Inglaterra sobre nós y tolos neutrales"[14] (1940), sinón tamién al so líder, como esti panexíricu escritu una selmana dempués de la muerte de Hitler: «Yera un guerreru, un guerreru pa la humanidá y un predicador del evanxeliu sobre'l derechu de toles naciones; un reformista del más altu rangu y el so destín históricu foi precisamente actuar nun tiempu de brutalidá, que finalmente-y fixo cayer».[15]

En 1943, unvió la so medaya del premiu Nobel como regalu a Joseph Goebbels. El so biógrafu Thorkild Hansen interpretar como parte de la estratexa pa consiguir una audiencia con Hitler,[16] audiencia que consiguió. Nella, quexar del alministrador civil alemán en Noruega, Josef Terboven, y pidió la so destitución, según que los ciudadanos noruegos encarcelaos fueren lliberaos, lo qu'agafó descomanadamente a Hitler.[17] Otto Dietrich describe la xunta como l'únicu momentu en qu'otra persona metió baza nuna conversación con Hitler. Dietrich atribúi la causa a la sordera de Hamsun, y apunta que Hitler tardó tres díes en superar el so enfadu.[18] N'otres ocasiones, Hamsun tamién ayudó a noruegos encarcelaos por actividaes de resistencia y por tratar d'influyir na política alemana en Noruega.[19]

Tres el final de la guerra, ensames enfurecidas quemaron llibros de Hamsun públicamente nes principales ciudaes de Noruega y él foi internáu mientres dellos meses nun hospital psiquiátricu. L'exame psiquiátricu, llegó a la conclusión de que s'habíen "deterioráu permanentemente les sos facultaes mentales", y sobre esa base retiró l'acusación per traición. Sicasí, foi encausáu por responsabilidá civil, y en 1948 foi multáu con 325 000 corones (unos 50 000 € de la dómina) pola so presunta pertenencia al partíu Alcuentru Nacional (Nasjonal Samling) y pol sofitu moral a los alemanes, lo que-y dexó práuticamente na ruina siendo yá un vieyu ciegu y casi sordu, pero foi absueltu de cualquier afiliación nazi direuta.

Si foi miembru d'Alcuentru Nacional, y si les sos facultaes taben deterioraes ye una tema bien aldericada. Hamsun dixo que nunca foi miembru de dicha formación[20] y nel so últimu llibru, Per senderos que la maleza oculta (Paa gjengrodde Stier),[21] de 1949, que munchos tomen como prueba del so lucidez mental, critica duramente a los psiquiatres y los xueces, y, según les sos propies pallabres, demuestra que nun ye un enfermu mental. Finó'l 19 de febreru de 1952.[22]

Monumentos, recordatorios y nomamientos[editar | editar la fonte]

Nos siguientes llugares de Noruega esisten monumentos, llábanes conmemorativas, plaques recordatories o bustos na so memoria: n'Oslu, Bøverdalen/Elveseter, Grimstad (na ciudá y na finca Nørholm), Hamarøy (en 3 sitios), Harstad, Kjerringøy, Koppang, Lillehammer, Lillesand, Lom (nel mesmu pueblu y en Garmo), Stor-Elvdal, Sortland, Tromsø, Vågå y Øystese.[23]

Hai places, cais o caminos que lleven el so nome en Bodø, Grimstad, Hamarøy, Kongsberg, Lom, Mo i Rana, Narvik, Raufoss, Stokmarknes y Trondheim.

El 4 d'agostu de 2009, el corréu estatal de Noruega emitió un sellu postal 25 corones noruegues cola so semeya y un fragmentu del manuscritu de la so novela "Mysterien".

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 «Knut Hamsun». Norsk biografisk leksikon.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «LIBRIS» (16 avientu 2013). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  4. URL de la referencia: https://hamsun-selskapet.no/2019/08/13/dikterstua-pa-norholm-og-andre-hoydepunkter-fra-ibsenhamsun-dagene-i-grimstad-7-10-august-2019/.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. URL de la referencia: https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1920/.
  7. 7,0 7,1 URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nomination/archive/show_people.php?id=3853.
  8. Knaplund, 1965, páxs. 168-169.
  9. Knaplund, 1965, p. 170.
  10. Larsen, 1922, páxs. 28-29.
  11. Charles Bukowski, WOMEN, Nueva York: Ecco Books, 2002. p.67
  12. http://juansotoivars.wordpress.com/2013/01/31/guia-de-llectura-de-knut-hamsun/
  13. Sjølyst-Jackson, Peter. Troubling legacies: migration, modernism and fascism in the case of Knut Hamsun. 2010: Continuum International Publishing Group, páx. 16.
  14. Norway: Put Out Three Flags. TIME. 17 d'agostu de 1959. http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,937860,00.html. Consultáu'l 27 de xunu de 2011. 
  15. Monmany, Mercedes (2009). «Hamsun, estranxeru de la esistencia». ABCD les artes y les lletres (927):  p. 15. 
  16. Thorkild Hansen, Prosessen mod Hamsun, 1978
  17. Fikk Hitler og Aftenposten til å rase
  18. Otto Dietrich, The Hitler I Knew, p.8
  19. http://www.norgeslexi.com/krigslex/h/h2.html
  20. Knaplund, 1965, p. 166.
  21. Knaplund, 1965, p. 167.
  22. Knaplund, 1965, p. 165.
  23. Llistáu de llugares (n'alemán)

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Carl Spitteler
Premiu Nobel de Lliteratura

1920
Socesor:
Anatole France