George Gurdjieff

De Wikipedia
George Gurdjieff
Vida
Nacimientu Guiumri[1]13 de xineru de 1866
Nacionalidá Bandera de Rusia Imperiu Rusu
Residencia Armenia
Muerte Hospital Americano de París (es) Traducir29 d'ochobre de 1949[2] (83 años)
Sepultura Avon Cemetery (en) Traducir
Causa de la muerte cáncer hepáticu
Estudios
Estudios Seminario Teológico de Tbilisi (es) Traducir
Llingües falaes Armeniu
inglés[3]
francés[3]
griegu
rusu[3]
Profesor de Peter Demianovich Ouspensky (es) Traducir
Oficiu filósofu, compositor, escritor, guionista, coreógrafuprofesor
Trabayos destacaos Cuarto Camino (es) Traducir
Meetings with Remarkable Men (en) Traducir
IMDb nm0348566
institut-gurdjieff.com
Cambiar los datos en Wikidata

George Ivánovich Gurdjíeff (13 de xineru de 1866Guiumri – 29 d'ochobre de 1949Hospital Americano de París (es) Traducir) foi un maestru místicu, escritor y compositor armeniu.

George Gurdjieff nació a finales del sieglu XIX na Armenia del entós Imperiu rusu, la so principal obra foi dar a conocer y tresmitir les enseñances del Cuartu Camín nel mundu occidental. Una personalidá misteriosa y carismática, con un agudu sentíu críticu, y una elevada cultura tradicional, atropó l'atención de munchos, emponiéndolos escontra una posible evolución espiritual y humanitaria. Finó'l 29 d'ochobre de 1949 en Neuilly-sur-Seine, Francia.

Según los autores[4] qu'estudiaron la so obra, los sos planteamientos constitúin un conxuntu d'idees interrellacionaes bien innovadores, que tienen l'oxetivu de producir la evolución consciente nel home.

«Gurdjíeff amosó que la evolución del home [...] ye la resultancia de la crecedera [y desenvolvimientu] interior individual; que tala apertura interior ye la meta de toles relixones, de tolos caminos, [...] pero que rique una conocencia direuto y preciso, [...] pero que namái se puede adquirir cola ayuda de dalgún guía con esperiencia y al traviés d'un enllargáu estudiu de sí y del trabayu sobro sigo mesmu».
Introducción de Perspectivas desde el mundo real. Málaga: Ed. Sirio, España, páx.8.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació na actual Armenia (frontera turcu-rusa), n'Aleksándropol (un barriu griegu de la provincia de Kars), territoriu so dominación otomana, anque conquistáu en 1878 polos rusos mientres la Guerra Ruso-Turca. La fecha de la so nacencia ye incierta (01/01/1866). Los biógrafos nun se punxeron acordies con esti datu, yá que tamién se señalen otros años (1872, 1873 y 1877). La so madre yera armenia y el so padre, un pastor y carpinteru d'orixe griegu (Ioannas Giorgiades). Gurdjíeff tuvo una infancia difícil. La so familia camudar a la ciudá de Kars cuando él yera neñu.

Pol so orixe mistu, falaba dellos idiomes: rusu, turcu, griegu y armeniu. En Kars, el padre Borsch (amigu del so padre), de la Ilesia Ortodoxa Rusa, faise cargu de la so enseñanza mientres la so mocedá.

En 1890 afiliar a les sociedaes secretes d'Armenia que lluchaben contra la dominación del Imperiu otomanu y aprovechóse d'estos venceyos pa llevar a cabu ciertes investigaciones de índole personal nel campu de lo desconocío. Dos vegaes sufrió mancaes de bala, una de les cualos por poco matar. Llevar a un llugar onde, según Gurdjíeff, les condiciones yeren ideales pa la so recuperación.[5]

Poco se sabe de la so mocedá hasta 1912, pese al rellatu autobiográficu que s'atopa n'unu de los sos llibros, Alcuentros con Homes Notables. Realiza un viaxe per Asia, nel cursu del cual conoz a delles persones coles que forma un grupu, Los Buscadores de la Verdá. Sigue percorriendo llugares y absorbiendo conocencies mientres dellos años. El viaxe foi crucial pa la recueya de les tradiciones.

Formulación de la Doctrina del Cuartu Camín, con múltiples oríxenes en diverses tradiciones (budismu, sufismu, hinduismu, cristianismu ortodoxu oriental). Hai trés caminos: el camín del fakir, el del monxu y el del yogui. Más allá d'estos trés caminos, hai un Cuartu Camín. Según Gurdjíeff, esta idea data de tiempu inmemorial y nun ye una idea orixinal so. El Cuartu Camín nunca empieza nun nivel inferior al d'un bon padre de familia, porque rique la responsabilidá d'una persona que vive nel mundu y enfréntase a los queferes cotidianos ensin la necesidá d'abandonar el mundu, como asocede nos otros trés caminos. El Cuartu Camín rique que la persona trabaye sobro l'intelectu, les emociones y el cuerpu físicu. Nel Cuartu Camín, la función sexual ye la más importante. Según Gurdjíeff, la enerxía sexual ye la más poderosa que produz l'organismu, ensin la sublimación de la cual nun se puede llograr nada.[6]

En 1912 llega a Moscú depués de pasar más de 20 años de travesíes, onde empieza a axuntar un grupu d'alumnos y forma l'Institutu pal Desarrollu Harmónicu del Home. Conoz a la condesa Julia Ósipovna Ostrowska, quien como prima d'Alejandra yera dama de la corte real de los Románov. Ella yera rusa d'orixe polacu y los sos padres fueron Ósip Ostrowski y Marie Fédérowska Misich.[7]

En 1914 apaez Acolumbres de la Verdá, el primer rellatu (anónimu) sobro'l pensamientu de Gurdjieff (so la so supervisión).

En 1915 conoz a Piotr Ouspenski, depués los contactos ente dambos son esporádicos. Ouspenski convirtióse más tarde nel principal difusor del Cuartu Camín n'occidente (EUA, y Europa).

El grupu d'estudiantes muévese por cuenta de la Revolución rusa. En 1917 viaxa escontra Essentukí (Cáucasu) y produzse una segunda fundación del Institutu. Depués, en 1919, el grupu (la Sra. J.O. Ostrowska, los Stjoernval y los De Hartmann más Alexandre y Jeanne de Salzmann) parte escontra Tblisi (Xeorxa), onde se produz una tercer fundación del Institutu. Dempués, por problemes políticos parten escontra Constantinopla, onde son recibíos por Ouspenski. Pasáu un tiempu dixébrense y el grupu viaxa a Berlín y depués a Londres, ensin bones resultaos y finalmente asiéntanse en París.

En 1922, merquen el Château du Prieuré (Fontaine Blue) a la vilba de Maitre Labón l'abogáu de Dreyfus, cerca de Fontainebleau, en París, onde se reabre'l so Institutu pal Desarrollu Harmónicu del Home. Acondicionen la casona pa poder realizar les sos práutiques (con un ximnasiu y un teatru) y apaez la casa d'estudios (Study House). Ellos son los filósofos del monte. Los maríos Salzmann encargar de la publicidá" de Gurdjíeff nos círculos franceses.

A fines de 1923 estrénase públicamente nel Théâtre des Champs-Élysées los movimientos y dances sagraes col nome de "La Llucha de los Magos", que se practicaben na casa y con ésitu impresionen al públicu.

En 1924 viaxa a Estaos Xuníos cola compañía de dances faciendo presentaciones en Nueva York y Chicago. Alfred R. Orage (editor, autor y filósofu inglés) ye'l nexu con Norteamérica y a partir d'esti momentu, dellos personaxes del nuevu continente siguen a Gurdjíeff.

De vuelta a París, sufre un grave accidente automovilísticu. Acutáu nes sos actividaes, dedicar a escribir (1924-1935) cola collaboración alministrativo y editorial d'Olga de Hartmann y de A.R. Orage.

En 1926 la so esposa muerre por un cáncer avanzáu. La situación del Institutu ye crítica y cuésta-yos enforma caltenelo. Dellos discípulos allóñense y siguen arrobinando les enseñances de Gurdjíeff.

Yá pasaren más de 10 años, y en 1933 abandonen la casona que yá nun podíen costear. Agora Gurdjíeff instalar nun pequeñu departamentu en París dende onde sigue coles sos enseñances hasta la so muerte.

En 1934 fina Alfred R. Orage.

Sigue viaxando por EUA y dellos alumnos suyos dir siguiendo y otros allóñense. Con esfuerciu, iguar pa devasar les dificultaes de la Segunda Guerra Mundial. Ouspenski abellugar en EUA dende onde sigue col espardimientu del Cuartu Camín ensin autorización de Gurdjíeff. Nel llibru "In Search of PD Ouspensky", del investigador Gary Lachman recuéyense declaraciones que prueben el refugu final de Ouspensky al sistema del Cuartu Camín, cuando, al ser entrugáu sobro si él abandonara definitivamente'l Sistema de Gurdjieff, respondió: ye que "nun hai nengún Sistema".

En 1947 fina Piotr Ouspenski. Por encargu de la vilba, Sofiya Ouspenski, el grupu d'alumnos qu'ésti tuviera n'Inglaterra entra en contautu direutu con Gurdjíeff en París. Tamién fueron bienveníos los alumnos de Bennett, veníos dende Londres. Asina, el pisu de Gurdjieff enfarxopetar de xente que lo acompañaría hasta los sos últimos díes... Sicasí, John G. Bennett, nel so llibru autobiográficu "Witness" esplica que Ouspensky taba decepcionáu con Gurdjieff y el so sistema, pensaba qu'esti escarecía de dalgún elementu clave y ensin el cual nun podía dar nenguna resultancia. Y esperaba que, cola apertura de les sos conferencies, podría atraer l'interés de dalgún maestru que caltuviera'l contautu cola verdadera fonte entendiendo que Gurdjieff nun yera la respuesta.

Pa 1949 yá iguara la publicación de la Primer serie (Rellatos de Belcebú al so Nieto) en Londres y Nueva York. El 29 d'ochobre d'esi añu muerre nel hospital, en Fontainebleau, y ye soterráu al pie de la so madre y a la so esposa.

Por aciu la publicación de llibros fechos por ellos mesmos, los alumnos de Ouspenski y Gurdjíeff siguieron espublizando les enseñances de los sos maestros.

Obra[editar | editar la fonte]

Escritos[editar | editar la fonte]

  • Del Tou y de Toles coses , G.I. Gurdjíeff.
«Diez llibros espuestos en trés series (3+3+4), toos ellos escritos según principios totalmente nuevos de razonamientu lóxicu, tendiendo estricta y direutamente a la solución de los siguientes trés problemes...»
1. Rellatos de Belcebú al so Nieto. Una crítica oxetivamente imparcial sobro la Vida del Home. (3 Llibros)
Pa «destruyir implacablemente, ensin compromisu dalgunu, les creencies y opiniones enraigonaes mientres sieglos na mente y nos sentimientos del llector, con al respective de tou cuanto esiste nel mundu.» [principalmente, les falses idees que se tien d'ún mesmu, de los demás y de los prexuicios]
2. Alcuentros con Homes Notables. (3 Llibros) [una autobiografía alegórica].
Pa «familiarizar al llector col material necesario para una nueva creación y poner a prueba la so solidez y la so calidá.»
3. La Vida ye Real namái cuando YO SOI. (4 Llibros) [¿incompleta?]
Pa «contribuyir al surdimientu, na mente y nos sentimientos del llector, d'una representación veraz y exacto, non del mundu ilusoriu qu'agora percibe, sinón del mundu qu'esiste en realidá.»
  • L'heraldu del bien que va venir. G.I. Gurdjíeff.
  • Los Aforismos. G.I. Gurdjíeff.
Trenta y ocho sentencies inscriptas nel toldu del "Study House" (nel Prieuré) usando una escritura especial.

Conversaciones[editar | editar la fonte]

  • Perspectives dende'l mundu real. G.I. Gurdjíeff. [Compilación].
Escoyeta de pallabres ya instrucciones daes por Gurdjíeff en charres, conversaciones y conferencies al traviés de los rellatos d'alumnos y colegues según fueron recordaes. La compilación y ordenamientu foi'l trabayu d'Olga de Hartmann, quien dende 1917 (Essentukí) tuviera presente en toes eses xuntes. [Encamiéntase empezar con esti llibru l'abordaxe a la obra de Gurdjíeff, pos dalgunes de les conversaciones fueron darréu material llevemente modificáu pa Rellatos de Belcebú...]

Artística[editar | editar la fonte]

  • La llucha de los Magos . Ballet escritu por G.I. Gurdjíeff.
Dedicáu a Geltzer. "El so propósitu ye presentar un interesante y bellu espectáculu. De xacíu, so les formes visibles despíntase ciertu significáu. [...] El llugar principal nesti ballet ocupar ciertes dances. [...] nel ritmu de ciertes dances, nos movimientos y combinaciones precisos de los danzantes, remémbrense vivamente ciertes lleis. Baltes dances llámense sagraes. [...] Dalgunes d'estes dances reproducir en La Llucha de los Magos. En el so base topen trés pensamientos... " (estractu de Acolumbres de la Verdá, Anónimu, 1914).
  • Otres coreografíes sobro los movimientos y les dances sagraes.
Calteníes por Jeanne de Salzmann, baillarina y coreógrafa que dende 1919 acompañando a Gurdjieff por 30 años, participó en toles etapes del so trabayu ya inclusive llevó la responsabilidá de "los grupos" mientres los postreros 10 años.
  • Alredor de 300 pieces musicales.
Compiladas pol músicu Thomas de Hartmann, quien trascribía les improvisaciones ya interpretaciones que faía Gurdjíeff nel so harmoniu portátil.

El sellu Naive completó nel añu 2001 la publicación del conxuntu de la obra pianística de Gurdjieff-De Hartmann en 9 CD.

Gurdjíeff: L'analís de la so trescendencia[editar | editar la fonte]

El verdaderu significáu del trabayu de Gurdjíeff ye fonte de discutiniu. Igualmente ye reconocíu como un maestru carismáticu, que fundamentalmente desenvolvió un conxuntu d'atrayentes idees místiques y esotériques.

Eneagrama del Cuartu Camín.

Gurdjíeff introdució y tremó dalgunes de les sos idees al mundu occidental. Foi y ye motivu d'alderique si éstes seríen productu de la so mera maquinación col fin de lucrarse y ganar fama o bien si realmente fueron aniciaes por él mesmu sobro la base de les sos investigaciones sobro métodos y enseñances ellaboraes por sociedaes secretes o esotériques, que dataríen de tiempos inmemoriales, pa caltener conocencies arcanes y beneficioses pa facilitar el desenvolvimientu de les potencialidaes humanes, como un estáu cimeru de conciencia y l'allongamientu d'ésta más allá de la muerte. Gurdjíeff presenta conceutos n'Europa Occidental, como por casu el Eneagrama del Cuartu Camín, que fueron bien poco espublizaos dientro d'ésta, yá sería por cuestiones polítiques o por motivos relixosos.

Sicasí, les investigaciones de Gurdjíeff escarecen de continuidá, esto ye, nun se desenvolvieron. Gurdjíeff supo cautivar y atraer l'atención de personalidaes prominentes del so tiempu que decidieron estudiar los sos difíciles métodos y paez ser que lo fixeron con seriedá y por llargos periodos de tiempu[ensin referencies]. Este ye'l casu del famosu arquiteutu norteamericanu Frank Lloyd Wright. Remedios Varo, Eva Sulzer y Leonora Carrington yeren tamién siguidores de la so doctrina, impartida pol so discípulu Ouspensky.[8]

Tanto Gurdjíeff como los sos métodos, a pesar de munches vicisitúes y de los sos detractores, cunten con munches publicaciones y exhibiciones en distintos partes del mundu. Inclusive s'hai filmado una película que describe la busca, cuasi arqueolóxica, qu'entama Gurdjíeff en pos de la verdá, qu'él se proponía atopar nes conocencies y tradiciones qu'atesoraríen los antiguos templos y monesterios del Asia, amás de les sos interacciones con personaxes con quien él s'atopó a lo llargo d'esta travesía; el filme basar na segunda serie de los sos escritos y comparte el mesmu nome: Rencontres avec des hommes remarquables, película dirixida por Peter Brook.[ensin referencies]

Gurdjíeff y la educación[editar | editar la fonte]

A pesar de lo antes dicho, el Trabayu de Gurdjíeff nun se basa puramente n'aspeutos metafísicos o esotéricos. Lo metafísico y lo místico son carauterístiques propies de la obra de Gurdjíeff, pero estos aspeutos nun constitúin tol so trabayu y esencia. Tamién inclúi enseñances sobro l'home y la so rellación cola vida material.

Descendientes de los sos discípulos como Nathalie de Salzmann de Etievan, diseñaron un modelu educativu teóricu.[9] Nesti contestu, el Sistema de Gurdjieff intenta ser aplicáu pa educar mentes pequeñes. Preténdese que'l pequeñu "desenvuelva" lo que Gurdjíeff consideraba les principales esferes del ser: el cuerpu, l'intelectu y les emociones.

N'América Llatina hai dellos colexos que siguen el métodu Etievan, basáu na información de Gurdjíeff. Esta información va dirixida a adomar en neños y mozos el so conciencia, llevándolos a "amar el so trabayu, a esforciase, a conocese, a desenvolver la so voluntá, a responsabilizase polos sos actos asumiendo les consecuencies d'éstos, a espresar la so sentir, a buscar la verdá dientro de la so ser, a centrar la so atención y a formar la so conciencia, p'acaldía ser meyores y poder enfrentar les vicisitúes de la vida d'una manera positiva".

Considérase que'l Sistema de Gurdjíeff pue tornase peligrosu si aplícase incorreutamente. Gurdjíeff mesmu alvirtió esto en delles ocasiones. A pesar de los peligros, munches escueles siguen captando nuevos discípulos calteniendo un halo de misteriu y curiosu pa los incautos o comenenciudos na tema.

Otros discípulos señalen que una verdadera escuela de Cuartu Camín nun fai demasiada publicidá, sinón que tien de ser atopada. Esta ye considerada la primer condición pa poder entrar. El psiquiatra británicu Anthony Storr, inclúi un capítulu sobre Gurdjíeff y el so Trabayu nel so llibru intitulado n'Inglés "Feet of Clay: Saints, Sinners, and Madmen".[10]

A principios de los 70s, había una escuela de Gurdjíeff na isla caribeña de Carriacou que funcionaba como granxa y monesteriu, siguiendo los preceptos espirituales de Gurdjíeff. Pero foi destruyida pola intervención del gobiernu comunista de Cuba dempués de la revolución de 1977.[11]

El Cuartu Camín[editar | editar la fonte]

Gurdjíeff sostuvo qu'esisten trés caminos principales pa llegar a desenvolver los poderes latentes del home: el camín del faquir, el camín del monxu y el camín del yogui, cada unu de los cualos rique que'l candidatu abandone'l mundu pa poder topar el senderu lluminosu. Gurdjíeff asegura que tolos demás caminos artificiales qu'esisten n'Occidente nun conducen a nada nin lleven a nenguna parte, y de nun ser porque esiste un Cuartu Camín, la xente d'Occidente nun tendría la menor oportunidá pa desenvolvese internamente. Les escueles de Cuartu Camín ufierten al bon padre de familia la oportunidá d'un desenvolvimientu internu nos aspeutos físicu, intelectual y emocional, nel mesmu ambiente cotidianu en que vive.[12]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Personalidades[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. 3,0 3,1 3,2 Identificador CONOR.SI: 89210467. Afirmao en: CONOR.SI.
  4. Vikrant A. Sentis (2004). De Esalen a Poona. J. C. Sáez Editor, páx. 87. ISBN 9567802906. «Ente les sos adeptos atopábense intelectuales de la talla de...»
  5. John G. Bennett (1973). Gurdjieff, a very great enigma (n'inglés). Samuel Weiser, páx. 35. ISBN 0877282167. «...per mediu de les sociedaes secretes d'Armenia tenía una oportunidá ensin igual para...»
  6. P. D. Ouspensky (2005). El cuartu camino. Editorial Kier. ISBN 9501703252. «El cuartu camín...»
  7. James Moore (1999). Gurdjieff (n'inglés). Element Books Ltd.. ISBN 1862046069. «Madame Ostrowska...»
  8. Varo, Beatriz (1990). Remedio Varo: nel centru del microcosmos. Fondu de Cultura Económica, páx. 58-59. ISBN 8437502950.
  9. Noemi Paymal (2008). Pedagogía 3000. Editorial Brujo, páx. 164. «El modelu educativu Etievan de Nathalie de Salzman basáu nes idees de George Ivanovich Gurdjieff...»
  10. "Pies de Barro: Santos, Pecadores, e Iluminados" (1997) ISBN 0-684-83495-2.
  11. Kathleen F. Rosenblatt. René Daumal: the life and work of a mystic guide (n'inglés). SUNY Press, páx. xviii. ISBN 0791436332. «...la violenta revolución política de 1977...»
  12. P. D. Ouspensky (1995). «2», En busca de lo milagroso. RCR Ediciones. ISBN 8482450162. «El Cuartu Camín empieza más allá del camín del Yogi.»

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Obra propia en castellanu[editar | editar la fonte]

  • Gurdjieff, G. I. (2004). La vida es real solo cuando Yo Soy. Cartoné. Málaga: Editorial Sirio. ISBN 978-84-7808-453-1.
  • – (2004). Perspectivas desde el mundo real. Cartoné. Málaga: Editorial Sirio. ISBN 978-84-7808-418-0.
  • – (2004). Rellatos de Belcebú a su nieto (tomo III): crítica objetivamente imparcial de la vida de los hombres: del Todo y de Todo: primera serie. Caracas: Editorial Ganesha. ISBN 978-980-6404-06-9.
  • – (2003). Rellatos de Belcebú a su nieto: crítica objetivamente imparcial de la vida de los hombres (libro I). Caracas: Editorial Ganesha. ISBN 978-980-6404-08-3.
  • – (2003). Encuentros con hombres notables: del Todo y de Todo. Cartoné. Málaga: Editorial Sirio. ISBN 978-84-7808-417-3.
  • – (2002). Perspectivas desde el mundo real. Caracas: Editorial Ganesha. ISBN 978-980-345-054-0.
  • – (2002). Rellatos de Belcebú a su nieto: crítica objetivamente imparcial de la vida de los hombres (libro II). Caracas: Editorial Ganesha. ISBN 978-980-345-076-2.
  • – (2001). Rellatos de Belcebú a su nieto. Cartoné. Málaga: Editorial Sirio. ISBN 978-84-7808-370-1.
  • – (2000). Encuentros con hombres notables. Caracas: Editorial Ganesha. ISBN 978-980-345-032-8.
  • – (2000). La vida es real cuando Yo Soy (del Todo y de Todo; 3ª serie). Caracas: Editorial Ganesha. ISBN 978-980-6404-05-2.
  • – (2000). El mensajero del bien venidero. Primer llamamiento a la humanidad contemporánea. Agotado. Barcelona: Editorial Humanitas. ISBN 978-84-7910-315-6.

Bibliografía adicional[editar | editar la fonte]

  • Ouspensky, P.D. Un Nuevo Nuevo Modelu del Universo". Buenos Aires, Kier, 2006
  • Bertolini, A.; Franchi, E. Manual de Cuarto Camino. Barcelona, LaTeca Ediciones, 2011.
  • Marzano, Adalberto Mario El Camino de Vuelta. Cuando conocí las Enseñanzas de Gurdjieff, el Cuarto Camino, me di cuenta de que hay una salida. Madrid, Antares P. y P. Coleición Satsang, 2008.
  • Ouspensky, P.D. Fragmentos de una enseñanza desconocida. En busca de lo milagroso. Caracas, Ganesha, 2004.
  • Ouspensky, P.D. Psicología de la posible evolución del hombre. Caracas, Ganesha, 1996.
  • De Hartmann, Thomas. Nuestra vida con el Sr. Gurdjieff. Buenos Aires, Hachette, 1970.
  • Carvalho, Olavo de. Quem é Gurdjieff? São Paulo, 1986.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]