Jean Racine

De Wikipedia
Jean Racine
3. Sillón 13 de la Academia Francesa (es) Traducir

5 avientu 1672 - 22 abril 1699
François de La Mothe Le Vayer - Jean-Baptiste-Henri de Valincour
Vida
Nacimientu La Ferté-Milon[1]avientu de 1639[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia [2]
Llingua materna francés
Muerte París[3]21 d'abril de 1699[4] (59 años)
Sepultura Saint-Étienne-du-Mont (es) Traducir[5]
Causa de la muerte cáncer hepáticu
Familia
Padre Jean Racine
Madre Jeanne Sconin
Casáu con Catherine de Romanet
Fíos/es
Estudios
Estudios Lycée Saint-Louis (es) Traducir
Q108740666 Traducir
Llingües falaes llatín
francés[6]
Alumnu de Antoine Le Maistre
Pierre Nicole
Claude Lancelot
Jean Hamon
Oficiu dramaturgu, poeta, traductor, llibretista, historiadorescritor
Trabayos destacaos Andromaque (es) Traducir
Phèdre (es) Traducir
Athalie (es) Traducir
La Thébaïde (es) Traducir
Alexandre le Grand (es) Traducir
Les Plaideurs (es) Traducir
Britannicus (es) Traducir
Bérénice (es) Traducir
Bajazet (es) Traducir
Mitrídates (es) Traducir
Iphigénie (es) Traducir
Esther (es) Traducir
Miembru de Academia Francesa[7]
Academia de les inscripciones y llingües antigües[8]
Movimientu Clasicismu
Xéneru artísticu Traxedia
IMDb nm0705174
Cambiar los datos en Wikidata

Jean Racine (avientu de 1639La Ferté-Milon – 21 d'abril de 1699París) foi un dramaturgu francés del neoclasicismu, padre del poeta Louis Racine. Ye consideráu unu de los trés grandes dramaturgos del sieglu XVII xunto con Pierre Corneille y Molière. Racine foi principalmente un dramaturgu d'obres tráxiques, nes cualos destaquen Fedra,[9] Andrómaca[10] y Atalía,[11] anque tamién escribió una comedia, Los Litigantes, y una traxedia pa neños llamada Esther.[12]

Biografía[editar | editar la fonte]

Formación Xansenista[editar | editar la fonte]

Al quedar güérfanu a los cuatro años d'edá, la so educación queda al cargu de los sos güelos, quien la confíen a les relixoses de les escueles de Port - Royal de 1655 a 1658. Ellí va recibir una educación xansenista y humanista bien sólida, estudiando les traxedies de Sófocles y Eurípides na so llingua orixinal, y publica les sos primeres poesíes. So la influencia de Malherbe hai qu'asitiar El paséu de Port - Royal, de tipu pastoral. Pero atráen-y más les traxedies, lo que provocó una violenta rotura colos sos antiguos maestros de Port - Royal, que consideraben el teatru como un preséu de corrupción de los costumes. Más tarde cursa estudios de filosofía nel Colexu D'Harcourt de París. Nun primer momentu, va tratar de conciliar les sos aspiraciones lliteraries colos deseos de la so familia de que siguiera la carrera eclesiástica, polo que permaneció hasta 1663 en Uzès. Escribe una interesante oda, La Ninfa del Sena, en 1660, según delles obres más que nun consigue que seyan puestes n'escena.

Los sos entamos lliterarios[editar | editar la fonte]

Finalmente, decide consagrase por completu a la lliteratura y lleva ente 1664 y 1677 una vida mundana en París. En 1662, recibe una pensión del rei gracies a una obra basada na convalecencia del rei Lluis XIV, La fama de les Muses. Consigue que la compañía de Molière represente dos de les sos obres, La Tebaida en 1664, y Alexandru Magnu en 1665. Sicasí, al nun quedar satisfechu col montaxe de la segunda, Racine encargar a una compañía teatral rival de la de Molière, lo que enemistó a dambos.

Les grandes traxedies[editar | editar la fonte]

L'ésitu que consigue en 1667 cola traxedia Andrómaca apúrre-y una gran reputación. Dempués d'escribir una comedia, Los Litigantes en 1668, vuelve consagrase yá definitivamente a la traxedia y compón socesivamente Británicu (1669), Berenice (1670), Bayaceto (1672), Mitrídates (1673), Ifigenia (1674) y Fedra (1677). Hai que señalar la so posible implicación nel llamáu asuntu de los venenos, nel que foi sospechosu d'envelenar a la Du Parc, una de les sos actrices y amigues, pa recuperar una xoya qu'ésta llevaba nun deu. En realidá tratar d'un procesu por albuertu provocáu.

Les obres relixoses[editar | editar la fonte]

Casáu con una dama honesta que-y dio siete fíos, Catherine de Romanet, y miembru de l'Academia francesa dende 1673, ye nomáu historiógrafu del rei Lluis XIV, lo que-y fai, xunto al ésitu de la que güei se considera la so meyor obra, Fedra, arrenunciar al teatru pa consagrase por entero a les sos funciones de cronista. Sicasí, a pidimientu de Madame de Maintenon, entá va escribir pa les alumnes del internáu o Colexu de Saint-Cyr les traxedies bíbliques Esther (1689) y Atalía (1691). A pesar de les persecuciones de les que son víctimes los xansenistes, Racine reconciliar con ellos, tres una dómina de disputes, y escribe una Curtia Hestoria de Port-Royal que se va publicar póstuma.

Muerte[editar | editar la fonte]

Foi soterráu nel campusantu de Port-Royal y los sos restos fueron treslladaos en 1711 xunto colos de Blaise Pascal al presbiteriu de Saint-Étienne-du-Mont.

Carauterístiques del so teatru[editar | editar la fonte]

La fatalidá del amor[editar | editar la fonte]

Frente a la dramaturxa de Corneille, qu'apondera'l trunfu de la voluntá y el deber sobre'l sentimientu con argumentos preferiblemente tomaos de la historia de Roma, el teatru de Racine amuesa'l poder de la pasión sobre l'alma humana como una fuercia fatal que destrúi al que la tener, y escueye principalmente argumentos griegos pa representala; amás sigue más estrechamente los ideales de la traxedia clásica presentando una aición simple y claro, na que les peripecies nacen de les mesmes pasiones de los personaxes.

Racine describe la pasión con una tarrecible violencia, especialmente si tratar de celos, y con un estraordinariu realismu psicolóxicu; pero, a pesar de la intensidá pasional y emocional, tan pocu clásica, de los sos personaxes, el so obres afáense meyor que les de Corneille a les regles y puede considerase un altu exemplu de clasicismu.

Les traxedies profanes (esto ye, si escluyimos Esther y Atalía) presenten a una pareya de mozos inocentes, xuníos y al empar dixebraos por un amor imposible, porque la muyer ta apoderada pol rei (Andrómaca, Británicu, Bayaceto, Mitrídates) o por pertenecer a una cla rival (Aricia en Fedra). Esta rivalidá compleméntase de cutiu con una rivalidá política, sobre la que Racine apenes s'afita.

Nesti aristocráticu cuadru que, a partir de Bayaceto convertir nun llugar común que sirve de sida pa desencadenar una crisis, los personaxes afayen que'l rei morrió o foi derrotáu: esti fechu fai que se sientan lliberaos y desencadena les sos pasiones. Sicasí, la información vese llueu desmentida. La torna del rei pon a tolos personaxes ante les sos propies faltes y embúrrialos, dependiendo de la so naturaleza, a penase o a llevar la so rebeldía hasta les últimes consecuencies.

Estilu[editar | editar la fonte]

Racine escribía enantes les sos traxedies en prosa, y depués pasar a pareados d'alexandríns sonoros y de rima perfecta. El so estilu ye claro, de léxicu amenorgáu, pero siempres eleváu; escarez de l'almaresía retórica de Corneille, y algama sicasí un mayor grau de llirismu. El so llinguaxe ye ricu n'imáxenes.

Obres principales[editar | editar la fonte]

Racine escribió una comedia, Les Plaideurs (Los Litigantes), 1668 y once tragedies que pueden clasificase asina:

Traxedies d'asuntu griegu[editar | editar la fonte]

Traxedies inspiraes n'hestoria romana[editar | editar la fonte]

Una pieza en que l'aición desenvolver na Turquía del sieglu XVII[editar | editar la fonte]

Traxedies d'asuntu bíblicu[editar | editar la fonte]

Racine atopábase más cómodu nes de tema griega, y solo cultivaba les temes romanes pa competir con Corneille, que tenía nesos asuntos la so fonte d'inspiración principal. La más corneliana de les sos traxedies ye precisamente una de les de tema romana, Mitrídates.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Archivio Storico Ricordi. Data de consulta: 3 avientu 2020. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 10377.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: catálogo general de la Biblioteca Nacional de Francia. Data de consulta: 14 abril 2021. Identificador BnF: 120076761. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Editorial: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. URL de la referencia: http://www.tombes-sepultures.com/crbst_997.html.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. «Academia Francesa» (francés). Consultáu'l 2 xunu 2022.
  8. URL de la referencia: https://aibl.fr/academiciens-depuis-1663/. Data de consulta: 3 abril 2023.
  9. Braga, T. J. (1990). «Double Vision in Racine's Phèdre». The French Review 64 (2):  p. 289–298. 
  10. «Andrómaca (Racine)». Consultáu'l 5 d'avientu de 2013.
  11. Mann, A. (1929). «Racine's Biblical Masterpieces, Esther and Athalie». The French Review 3 (1):  páxs. 55–57. 
  12. Steiner, George (1987). A Reader. Oxford University Press, páx. 149.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.