Pascual Veiga

De Wikipedia
Pascual Veiga
Vida
Nacimientu Mondoñedo9 d'abril de 1842
Nacionalidá España [1]
Muerte Madrid12 de xunetu de 1906 (64 años)
Sepultura cementerio viejo de Mondoñedo (es) Traducir
Familia
Fíos/es Julio Veiga Valenzano
Estudios
Llingües falaes castellanu
gallegu
Oficiu compositor
Instrumentu musical órganu
Cambiar los datos en Wikidata

Pascual Veiga Iglesias (9 d'abril de 1842Mondoñedo – 12 de xunetu de 1906Madrid), foi un compositor y músicu precoz, autor de la popular Alborada y de la música del Himnu de Galicia, y figura fundamental del Rexurdimento Gallego.[2]

Historia[editar | editar la fonte]

Na so ciudá natal toma un primer contautu cola música, como neñu de coru. Presentar a les oposiciones pa organista de la Catedral de Mondoñedo y de la Colexada de Cuadonga, que nun gana por non tener la edá riquida. Foi organista de la Ilesia de Santu Domingu de Betanzos y de la Colexada de La Coruña, amás de profesor del Conservatoriu Nacional de Madrid. Fundó y dirixó dellos orfeones, recibiendo numberosos premios. Mientres esta dómina compón la que sería una de les sos obres más emblemátiques, la Alborada de Veiga, que sería estrenada en Pontevedra, nel añu 1880, espertando gran almiración en Galicia, y convulsión ente'l galleguismu de la diáspora. Dos años dempués funda El Nuevu Orfeón, más tarde conocíu como Orfeón L'Ecu, y que pervive hasta los nuesos díes. Nel añu 1889, funda'l Orfeón Coruñes nᵘ4, y mientres la Esposición Universal de París (1889), gana con él la medaya d'oru y les Palmes Académiques. En 1896 va vivise a Madrid, onde dirixe'l Orfeón del Centru Gallego y el Orfeón Matritense, y trabaya como profesor del Conservatoriu nacional.

Ente les sos obres destaquen trabayos tan importantes na cultura gallega como Alborada Gallega, tamién conocida como Alborada de Veiga, La escala y la música de Vos Pinos (Himno Gallego), frutu de la correspondencia caltenida ente Eduardo Pondal, autor de la lletra, y el mesmu Veiga.

Balta de Pascual Veiga, nel campusantu antiguu de Mondoñedo.

Muerre en Madrid el 12 de xunetu de 1906; seis meses más tarde, y gracies a unes xestiones de Fontenla Leal en Cuba, l'Himnu Gallego estrenaría'l 20 d'avientu de 1907 nel Gran Teatru de L'Habana.

Con motivu del centenariu d'esti eventu, y de la muerte del autor, celebrar nel añu 2007 un congresu sobre la so figura, en Santiago de Compostela.[3] Nesi congresu, intentóse recuperar la memoria del músicu y de la so obra, una y bones la inmensa popularidá del Himnu y l'Alborada, clisaron el restu de les sos composiciones, ya inclusive al propiu autor; fixéronse revelaciones inédites sobre la so vida, y el musicólogu Fernando López-Acuña, aldericó que l'estrenu del himnu celebrárase na fecha en que se suel afitar, datándola 10 años antes, basándose pa sofitar tal afirmación en referencies en medios de comunicación y partitures esistentes dende 1896,[4] datu que sicasí foi aldericáu por otros disertantes, que negaron que les partitures referíes por López-Acuña fueren les del actual himnu. El 22 d'avientu de 2014 tuvo llugar la inauguración d'un bustu dedicáu a la so memoria, y na so ciudá natal ta allugáu coles mesmes un auditoriu col so nome.

Los sos restos reposen nel campusantu antiguu de Mondoñedo, so un monumentu y sepulcru sufragáu polos Gallegos de la emigración. Nél puédese lleer textualmente «Homenage a Pascual Veiga, autor de l'Alborada», y debaxo una mención a la diáspora gallega en Buenos Aires, que sufragó'l monumentu.

Los dos tarrezas más célebres de Pascual Veiga, el Himno Gallego y la Alborada, fueron oxetu d'infinidá de versiones en tolos estilos musicales; una de les más populares foi la versión de la Alborada Gallega que grabó'l grupu español Los Rescamplos, na década de los sesenta.

El so fíu José Adolfo Veiga Paradís foi tamién compositor.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]