Catedral metropolitana de Medellín

Coordenaes: 6°15′14″N 75°33′50″W / 6.25398°N 75.56394°O / 6.25398; -75.56394
De Wikipedia
Catedral metropolitana de Medellín
catedral católica
Llocalización
PaísBandera de Colombia Colombia
Departamentu Antioquia
Conceyu Medellín
Coordenaes 6°15′14″N 75°33′50″W / 6.25398°N 75.56394°O / 6.25398; -75.56394
Catedral metropolitana de Medellín alcuéntrase en Colombia
Catedral metropolitana de Medellín
Catedral metropolitana de Medellín
Catedral metropolitana de Medellín (Colombia)
Historia y usu
Apertura1931
Relixón catolicismu
Diócesis Archidiócesis de Medellín
Dedicación María
Arquiteutura
Arquiteutu/a Carlos Carré (es) Traducir
Materiales Lladriyu
Estilu neorrománicu
Patrimoniu
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La Catedral Metropolitana de Medellín, oficialmente Catedral Basílica Metropolitana de la Inmaculada Concepción de María, ye una ilesia catedralícia de cultu católicu dedicada a la Virxe María sol dogma de la Inmaculada Concepción. Ta asitiada na zona céntrica de la ciudá de Medellín (Colombia), nel barriu Villanueva, al costáu norte del Parque de Bolívar. Amás, el templu foi llamáu d'antiguo y entá se-y conoz pero en menor midida, como Catedral de Villanueva, especialmente mientres la so construcción pa estremala de la Ilesia de la Candelaria, que por esi entós yera sede episcopal.

La catedral ye'l principal templu de l'Archidiócesis de Medellín, sede del Arzobispu, según del Capítulu Metropolitanu. Igualmente, ye la sede de la "Parroquia de la Catedral".[1] En 1948, el Papa Pío XII concedió-y al templu'l títulu llitúrxicu de Basílica Menor por curtiu del 12 de xunu d'esi mesmu añu.

L'edificiu foi diseñáu pol arquiteutu francés Charles Émile Carré (1863-1909), n'estilu neorrománico, cuenta con planta en cruz llatina, consta de tres naves llonxitudinales, de la mesma travesaes pol transepto o nave tresversal, y los sos dos torrexones tienen 66 metros d'altor hasta la cruz.[2] Amás, ye una gran estructura de lladriyu macizu, pos pa la so construcción utilizáronse aproximao 1.120.000 lladriyos de 8 decímetros cúbicos cada unu (xuníos ente sigo con argamasa),[2] los cualos envolubren un volume de 97.000 metros cúbicos.[2] Pol so valor históricu y por ser una de los principales obres arquiteutóniques del país, foi declarada Monumentu Nacional de Colombia el 12 de marzu de 1982.[3].

Tamién tien un pequeñu muséu d'arte relixoso, alcontráu nuna sala allegante a la basílica,[4] y nun s'atopa abiertu al públicu. La coleición cunta aproximao 40 obres pictóriques (ente los sieglos XVII, XVIII, y XIX) y 15 obres escultóriques (ente los sieglos XVIII y XIX).[5]

Historia[editar | editar la fonte]

La hestoria de la catedral ta estremada en dos etapes; la primera d'elles empieza en 1868 cola creación de la Diócesis de Medellín y Antioquia y la posterior busca d'una edificación fayadiza pa ser un templu catedraliciu; esti periodu termina en 1883. La segunda etapa empieza en 1886 cuando Bernardo Herrera Restrepo toma posesión como nuevu obispu y entama la xera d'edificar la catedral. Amás, la política ye un factor influyente na hestoria de la basílica, yá que se vivía la rivalidá ente les ciudaes de Medellín y Santa Fe d'Antioquia; esta postrera pierde en 1826 la so condición de capital de la provincia d'Antioquia (güei Departamentu d'Antioquia) de manes de la segunda, lo qu'incidió por que más tarde tamién fuera treslladáu'l poder relixoso.

Primer etapa, orixe y fracasu[editar | editar la fonte]

Cuando'l Papa Pío IX ordenó la traslación de la siella episcopal de la Diócesis d'Antioquia onde funcionaba dende 1828 a la ciudá de Medellín, col nome de Diócesis de Medellín y Antioquia el 14 de febreru de 1868, nomó executor del decretu al Arzobispu de Bogotá, el antioqueño Vicente Arbeláez Gómez, quien expedió'l decretu ejecutorial el 1 d'agostu de 1868. Nesi decretu determinó que "el Templu de La Candelaria sirviera de catedral, mientres s'edificaba un templu bastante cómodu y decente, el qu'alzaba dende antes de construyilo a la dignidá de catedral con tolos honores, derechos y privilexos consiguientes, dedicando esi mesmu templu a la Inmaculada Concepción de la Virxe María".[6]

Valerio Antonio Jiménez foi preconizáu Obispu de Medellín y Antioquia en 1868, consagráu en Bogotá el 28 de xunu del mesmu añu, entró a Medellín y tomó posesión de la diócesis el 16 de payares de 1868, y dempués d'atender los asuntos organizativos más urxentes, empeñar na construcción de la catedral. Con tal fin axuntó'l 29 de marzu de 1870 a los Canónigos y manifestó-yos l'interés que tenía d'empezar lo más aína la Ilesia que sirviera de catedral y que correspondiera a la dignidá de la nueva diócesis, y en vista de la magnitú de la obra quería, primero de too, cuntar cola cooperación y sofitu del Capítulu.[6]

Valerio Antonio Jiménez primer Obispu de la Diócesis de Medellín y Antioquia.

En dicha xunta, el Preláu llogró l'interés y sofitu de los Canónigos, de lo cual resuélvese, consultando la conveniencia pública, que la nueva catedral construyir na Plaza de Villanueva (güei Parque de Bolívar). Amás, aprobaron una comisión compuesta polos Canónigos José Dolores Jiménez y Sebastián Emigdio Restrepo, y polos llaicos Pedro Justo Berrío (Presidente del Estáu d'Antioquia), Marcelino Restrepo, Gabriel Echeverri, Ramón Martínez B. y Guillermo Restrepo, por qu'iguaren los contratos necesarios con cuenta de llograr los terrenes riquíos pa la construcción de la catedral, el Palaciu Episcopal y el Colexu Seminariu. Esti resolución foi comunicada a dichos personaxes per mediu d'una circular fechada'l 3 d'abril y roblada pol Pbro. José Joaquín Isaza.[6]

La invitación del obispu foi secundada viviegamente na primer xunta'l 7 d'abril de 1870. Nella nomóse presidente de la Xunta a Pedro Justo Berrío, Vicepresidente al Pbro. José Dolores Jiménez y Secretariu a Guillermo Restrepo Isaza. Amás distribuyéronse les Comisiones pa les distintes xeres, especialmente la encargada de la compra de los terrenes.

Nes siguientes xuntes de la Xunta informar de los llabores executaos poles distintes comisiones. Ente los llogros más destacaos, atópase la donación de los terrenes per parte del inxenieru y filántropu inglés Tyrrel Moore pa la construcción de la catedral, adicionalmente xunto a esi llote atopaba la “Plaza de Villanueva”, terrenal que'l mesmu Moore trazara y donara pa la ciudá, que llamóse nun principiu “Plaza de Villanueva”, y, por deséu de Moore pasó a llamase “Plaza de Bolívar” n'honor al Llibertador, (güei Parque de Bolívar). La Xunta tamién llogró axustar de manera favorable la piedra de cantera que se precisaría pa la construcción de los edificios, amás d'una corriente d'agua potable y l'adquisición d'otra terrenal redoma.

Convocar na Ilesia de La Candelaria que yera la catedral, a los católicos comenenciudos a una xunta'l 25 de marzu de 1871, encabezada pol obispu y polos de la xunta; dar a conocer el decretu del 8 de febreru de 1871 qu'ordena la construcción de la catedral na Plaza de Bolívar, y onde tamién s'estima especialmente al señor Tyrrel Moore pola arrogante donación. Na xunta, l'obispu declaró la necesidá de construyir un templu "más cómodu y capaz" que La Candelaria "más dignu de les riqueces, ilustración y progresu de la ciudá de Medellín" y "más apropiáu pa la más cumplíu prestu de les necesidaes espirituales de tola Diócesis polo xeneral". Convidó a los feligreses a ufiertar mandes y donativos pa poder empezar la obra. Tolos ellí presentes ufiertaron la so ayuda.

El 4 de febreru de 1873 foi restablecida la Diócesis d'Antioquia (Santa Fe d'Antioquia); dende entós l'obispáu empezó a llamase a cencielles Diócesis de Medellín.

Tiempu dempués, la Xunta de la catedral plantegó dos opciones pa llograr el diseñu: la primera, la consecución de llibros d'arquiteutura relixosa pa estrayer d'ellí'l bocetu, y la segunda, inspirada pol Obispu Coaxutor, José Joaquín Isaza, la de consiguir nel estranxeru un arquiteutu qu'ellaborara'l diseñu. Optar pola segunda.

Llote pa la construcción de la Catedral y del seminariu, sector de Villanueva, 1875.

Consecuentemente Monseñor Isaza, como Deán del Capítulu, home formáu en Bogotá, empecipió los primeros contactos empobinaos a buscar un arquiteutu xesuita, pero ante la dificultá d'atopalo, allegó a los franciscanos, quien unviaron dos de los sos sacerdotes y al arquiteutu Felipe Crosti, quien llegó a Medellín el 14 d'agostu de 1874, gracies a un arreglu del viaxe que fixera'l cónsul de Colombia en Roma. El 5 d'ochobre del mesmu añu, anota l'Obispu Isaza, que falara colos arquiteutos, que Crosti paecía-y home entendíu pero pretencioso y que'l flaire yera bonu, moderáu y podía sirvir d'enforma.

Darréu, llegar a un alcuerdu, y roblóse con Crosti un contratu'l 18 de payares con una validez d'un añu, per mediu del cual asignábase-y, a partir del 1 de payares, cientu diez pesos fuertes ($ 110) y cientu sesenta pesos fuertes ($ 160) por indemnización, y designóse como direutor adxuntu al R.P. Benjamín Masciantonio, cola asignación mensual de sesenta peso.

D'una nota de Felipe Crosti, lleida na sesión del 3 de febreru de 1875, informa lo siguiente:

"Pal 15 de xineru del añu próximu (1875) puede dase principiu a los trabayos del templu, que va construyise. Pa esi día va tar tamién formada la planímetra de los nuevos planos, de los cualos acompaño a La so Señoría Ilustrísima un proyeutu d'embrión".

"Amenorgué la estensión de los primeres en llargor, y sustituyí la forma de cruz llatina con una de figura semigriega, pa da-y mayor llatitú".

"Xulgo que convien consiguir lo siguiente:

  • 1o. Una calera que s'atope a la menor distancia posible del llugar en qu'ellos tienen d'executase.
  • 2o. Que se dea principiu a la construcción de dos tejares[7] pa los efeutos qu'a propósito va indicar el suscritu".[6]
Planu de Medellín en 1875. La Villa de la Candelaria de Medellín empieza a espandise escontra'l norte, al otru llau de la quebrada Santa Elena, esti nuevu desenvolvimientu urbanu empieza a ser llamáu “Villa Nueva” y la Plaza de Bolívar (en verde) xunto cola construcción de la catedral (en colloráu) son los detonantes urbanos d'esti sector. La Plaza Principal (güei Parque Berrío) (en mariellu) onde s'atopa la Ilesia de la Candelaria (en naranxa) ye'l centru fundacional de la Villa.

L'Obispu Jiménez expedió decretu'l 17 de mayu de 1875, nomando a Crosti como direutor, al Padre Benjamín Masciantonio como subdireutor y al padre José Dolores Jiménez como Tesoreru Pagador. Amás, que dende esi día diera principiu formal a los trabayos de construcción del templo Catedral, que nun teníen d'atayar se a nun ser por causes graves. Crosti tuvo al mandu de la obra hasta'l 18 de payares de 1875, cuando terminó'l so contratu, que nun foi anováu, amás, al añu siguiente, la construcción tuvo que suspendese por causa de la guerra civil de 1876 a 1877 que tuvo un calter políticu-relixosu.

Dempués de cinco años de suspensión de la obra, el nuevu Obispu de Medellín José Ignacio Montoya Peláez, expedió un decretu'l 12 de xunetu de 1882, nomó una nueva xunta, col Pbro. José María Gómez Ángel y el llaicu Guillermo Restrepo Isaza.[8] El 19 de xunu volver# a entamar la construcción, y la Xunta tuvo al mandu de los trabayos hasta'l mes d'ochobre de 1883, cuando l'Obispu Montoya decretó la suspensión definitiva, a partir de los conceutos negativos de los Padres Gómez Ángel y Masciantonio, quien resaltaron la monumentalidad del edificiu y l'incapacidá ya incompetencia profesional de Crosti.[8]

A pesar de que los planos fueren revisaos y rectificaos, resultaba la obra de tal magnitú que sería imposible acabala nel intre de munchos años, los diseños de Crosti pretendíen una catedral de cinco naves qu'incluyía los atrios actuales, amás, los materiales de que se disponía nun teníen la resistencia necesaria, y fora d'eso, los diseños conteníen serios problemes estructurales, ye asina que l'arquiteutu nun resultó coles capacidaes que la obra riquía.[8]

Segunda etapa, nuevu arquiteutu y nuevu proyeutu[editar | editar la fonte]

El 21 de xineru de 1886 tomó posesión de la Sede Episcopal de Medellín Bernardo Herrera Restrepo, empezando lo que pudiera llamase la segunda dómina o etapa definitiva de la Catedral. Atopó que la construcción de la catedral fuera suspendida pol so antecesor, polo cual, solicitó otros conceutos. Primero allegó al arquiteutu bogotanu Mariano Santamaría, quien descalificó los diseños de Crosti y señaló graves errores nos planos.

Como l'Obispu Herrera educárase en Francia, solicitó conceutu al Ablaya L. Douillard, obispu de París y notable arquiteutu francés, quien refuga totalmente la obra de Crosti. Amás, l'obispu galu encamiénta-y al arquiteutu Carlos Carré, de quien dio'l más altu conceutu. Informó ente otres coses, que se trataba d'unu de los sos meyores discípulos, con una esperiencia de más d'ocho años so la so direición, unu de los alumnos más lúcidos de la Escuela de Belles Artes, amás de que trabayaba nesi entós como inspeutor de la Ilesia del Sagráu Corazón de Montmartre (París), y quien amás "yera un magníficu católicu, que tenía 25 años y que taba intactu" (l'arquiteutu Carré).

Depués, l'Obispu Herrera dio en restablecer la xunta, que quedó compuesta polos Canónigos José Dolores Jiménez, Juan de Dios Uribe, José María Gómez Ángel, Rafael María González, Sebastián Emigdio Restrepo y los llaicos Marceliano Vélez (Gobernador del Departamentu d'Antioquia), de los hermanos Prósperu, Guillermo y Carlos Restrepo Euse. Felicidad Xunta conoció les xestiones que tuviera faciendo l'obispu Herrera col Ablaya Douillard, y na xunta del 22 de setiembre de 1888, aprobóse la venida del arquiteutu Carré. Mientres en Francia l'obispu y el so discípulu faíen un diseñu preliminar, en Medellín fabricábense intensamente grandes cantidaes de lladriyu a pidimientu d'éstos, que yá sabíen la disponibilidad de materiales con que cuntaba la rexón.[9]

Carré llegó'l 30 de xunetu de 1889, y allugóse nuna celda del seminariu, que simultáneamente sirvió-y d'habitación y d'estudiu. Concluyó los planos del templu en payares del mesmu añu, basáu nos trés tomos de "Eglises de bourgs et villages" traíos d'Europa.[9] Lo axustao con Carré fueron los planos, la direición de la construcción y la formación de delles persones por que pudieren terminar la obra, yá que el so contratu vencía los 14 de xunu de 1894 y nun se-y anovaría.

Na xunta de la Xunta del 19 de xineru de 1890, l'Obispu presentó los planos que diseñara pa la construcción de la catedral l'arquiteutu Carré, quien, tando presente, esplicó y satisfixo les observaciones que se fixeron. La Xunta alcordó aceptar dichos planos por tar en tou conformes coles opiniones de cada unu de los miembros y darréu dar# en la construcción de la catedral, colos planos y so l'artera direición de Carré. Puede dicise que nesta fecha nació verdaderamente l'actual catedral de Medellín.[10] Dempués, en 1891 foi nomáu Mons. Jesús María Marulanda como encargáu de la construcción de la catedral, y gracies a la so capacidá financiera, la so actividá permanente y el so sentíu práuticu diose un gran emburrie a la obra.[2]

La catedral en construcción, 1900.
Interior de la nave central en 1900. Carré tuvo al mandu de la obra hasta 1894 y en dambes imáxenes aprecia l'estáu tan avanzáu en que la dexó.

Pa la construcción utilizáronse distintos materiales, como delles clases de piedra, la común, la de luxu, la pa los plintos, la negra, la de cantar. Nun empiezu, los lladriyos fueron mercaos a delles ladrilleras per miles, ente dellos tipos: lladriyos senciellos, lladriyos dobles, lladriyos moldurados, lladriyos de clase. Dempués, Monseñor Marulanda mercó por Belén un tejar onde se fabricaron los lladriyos y les texes necesaries pal templu y vendía el restu con que les sos ganancies pagaba los demás gastos.[2] Utilizóse l'argamasa, amiestu d'arena y de cal pa pegar los adobes. Les piedres traer d'El Pobláu o les sacaben de la quebrada La Lloca. El cal venía de Santa Bárbara. L'agua pal amiestu provenía del acueductu de La Fastera y yera propia. Tamién fueron utilizaos otros materiales, como pólvora y amiestu pa pólvora, clavos, maderes pa alfardas, bejucos, tables y trozas pa les columnes. Monseñor Marulanda mercó una finca en Envigado pa la provisión d'eses maderes comunes pa construcción, pos les maderes fines veníen de San Roque, San Luis y Puerto Berrío. Nesta última llocalidá, Monseñor Marulanda mercó una finca pa dichu fin, la que de la mesma sostenía cola venta de la madera sobrante.[2]

Depués, l'Obispu Bernardo Herrera Restrepo partió pa Bogotá, col fin de faese cargu de l'Archidiócesis de Bogotá, y el 18 de xunu de 1892 tomó posesión de la Diócesis Joaquín Pardo Vergara, quien siguió la construcción de la catedral. Para 1897 terminóse una de les sacristíes, la que s'atopa escontra callar Ecuador y el 17 d'ochobre del mesmu añu bendíxose, col fin d'utilizala como capiya, consagrar a la Inmaculada Concepción y emprestó serviciu hasta poco primero de la inauguración de la catedral.

Carré siguió'l so llabor hasta xunu de 1894, dexando gran parte de les arcaes centrales y de la sacristía (que nel últimu periodu sirvió-y d'estudiu), los planos y les abondes directrices a los constructores emplegaos pa terminar l'edificiu. Reemplazar los señores Heliodoro Ochoa y Salvador Ortiz, que tuvieron venceyaos a la obra hasta que morrieron en 1916 y 1919 respeutivamente, y quien dexaron la obra bien adelantrada.

Depués, dende la partida de Carré hasta 1898, el templu foi sometíu a ciertes contrapropuestes nel diseñu orixinal como fueron: los nichos qu'alluguen imáxenes nos ábsides que rematen les naves llaterales (yá construyíos), l'arcada ciega sobre les columnates principales (en proyeutu), una cúpula que cubría los cruceru, y el baxu relieve qu'afataría los tímpanu del accesu central (estos dos últimos nunca realizaos).

El maestru Francisco Antonio Cano, creyendo desacertaes dende'l so puntu de vista toes estes propuestes reformadores, manifestó'l so malestar nun artículu publicáu na revista El Montañés (Non.8, d'abril de 1898), anotando, ante la molición sobre'l vacíu del tímpanu que tenía de ser completáu con una pintura. El destacáu pintor opinó, amás, que los nichos realizaos nos ábsides, reemplazando les repises dibuxaes por Carré pa sostener estatues, seríen un “verdaderu error estéticu, porque se quitó a esa superficie tan formosa la unidá que-y daba'l so llimpieza, atayando con un buecu de tan mezquina forma”. Alrodiu de la idea de camudar el muriu llisu diseñáu por Carré sobre les arcaes por un triforio (arcada falsa) onde s'allugaríen escultures, comentó qu'amás de la so difícil apreciación dende embaxo sería demasiáu costosa, asina fueren les escultures feches en “porcaces folles cocíes”. Afortunadamente foi respetada l'autoría intelectual de Carré y el conceutu de Francisco Cano sobre la sobria cubierta del cruceru: “Torre cuadrada de percenciella forma, en cuenta de una cúpula que munchos deseyaron”

El 24 de febreru de 1902 la Diócesis de Medellín foi alzada pol Papa Lleón XIII a la categoría d'Archidiócesis.[11] El 12 d'agostu de 1906 llegó a la ciudá como Arzobispu Manuel José Caycedo, y venceyóse a la construcción de la Catedral, como los sos predecesores.

El reló de la fachada principal foi donáu pol ex-presidente del Estáu d'Antioquia Recaredo de Villa y foi inauguráu a les 12 del mediudía del 20 de xunetu de 1910, pa celebrar el primer centenariu del berru d'Independencia de Colombia, amás, tamién s'inauguró la torre derecha del templu.

El diseñu o obra negra de la catedral puede considerase que foi termináu en 1917, cuando'l 24 de mayu d'esi mesmu añu realizó la primer misa pontifical, celebrada por Caycedo, por cuenta de les sos bodes de plata episcopal.[12] Este foi'l primer actu llitúrxicu episcopal celebráu antes del treslláu de tol cultu de La Candelaria a la nueva catedral.

Vista de la Catedral en 1922. El Templu foi nos sos empiezos la edificación que más sobresalía na creciente ciudá.

En 1919 l'Arzobispu Caycedo contrató al arquiteutu italianu Giovanni Buscaglione, hermanu salesianu, nacíu n'El Piamonte el 1 de marzu de 1874, quien trabayara n'importantes obres n'Italia, Constantinopla, Esmirna y Alexandría. Buscaglione diseñó'l baldaquino, los altares, el púlpitu, el Coru y demás obres ornamentales del templu. Al llau del arquiteutu y como encargáu de los trabayos tuvo Lucas Vásquez quien darréu s'encargó de la etapa final. Amás, a Buscaglione tamién se-y encargó'l diseñu y construcción del Seminariu Mayor (1919-1928), que retardárase pa dar prioridá a la catedral (anguaño ye un centru comercial y sede de la Curia arquidiocesana).

En 1920, foi construyíu'l atriu del templu pola Sociedá de Meyores Públiques cola collaboración del Conceyu de Medellín. En 1923 l'Arzobispu Caycedo, viendo la estrechura de la capiya (que s'habilitara pa cultu y dedicáu a la Inmaculada Concepción), que tenía una capacidá d'unes 300 persones, ordenó que'l cultu fixérase dientro de la mesma Catedral, pos yá taba termináu l'edificiu y empezaba el so ornamentación.

Buscaglione presentó estos cambeos al proyeutu orixinal, pero fueron refugaes.

El 12 de marzu de 1924 por cuenta de les bodes d'oru sacerdotal de Monseñor Marulanda, fueron inauguraos los altares y en 1925 celebróse la segunda misa pontifical, cuando Medellín celebró los doscientos cincuenta años de la so ereición como Villa, a la qu'asistió l'entós Presidente de la República Pedro Nel Ospina.

El 7 de setiembre de 1928 a los cuatro y media de la tarde tuvo llugar un quema na parte cimera central del cruceru provocáu por un rayu; el cuerpu de bomberos, la policía y l'exércitu trabayaron de manera activa y eficaz pa escastalo.[13]

En 1931 envaloróse que yá l'edificiu podía dase al serviciu como catedral. Asina lo determinó l'Arzobispu Caycedo, por aciu decretu'l 11 d'agostu del mesmu añu, pasando la catedralidad de La Candelaria, que caltuvo mientres 63 años y devolviendo a ella'l cultu parroquial. Pa lo cual, Mons. Caycedo fixo la traslación solemne del Santísimu dende de l'antigua catedral (Ilesia de La Candelaria) y acompañáu de les sos sufragáneos los Obispos Francisco Cristóbal Toro Correa[14] y Miguel Ángel Builes Gómez[15] y del Capítulu Metropolitanu, del Cleru, de les autoridaes civil y militar, amás de la población polo xeneral. El 11 d'agostu de 1931, el templu foi inauguráu como Catedral, por cuenta de les bodes de plata de la posesión de Mons. Manuel José Caycedo na Archidiócesis.

Fachada principal de la Catedral, 1924.
Vista noroccidental de la Catedral terminada.

El 30 de marzu de 1933, l'inxenieru Oskar Binder llevó a Medellín l'órganu de marca Walcker pa la catedral, y amás, dar a la xera del so montaxe, que tuvo llistu pal so estrenu a finales de xunetu de 1933. Pa dichu estrenu, y col fin d'adomar personal pal so manexu, la Archidiócesis contrató per un añu los servicios del organista alemán Alfonso Maerz. El 12 d'agostu del mesmu añu, a los cuatro de la tarde, l'Arzobispu Manuel José Caycedo bendixo l'órganu, y el señor Maerz dio un conciertu con un llenu total.

En 1944 esvióse la quebrada “La Lloca” pela Cai La Paz, que pasaba debaxo del presbiteriu y dende 1910 venía tratándose el problema coles entidaes oficiales.[16] Al paecer la quebrada foi enriada antes de los trabayos de Carré y dicha canalización consiste nun arcu romanu, (formando una bóveda), que va más o menos dende la metá de la Plazuela Pardo Vergara, hasta pasar la cai de Venezuela, na Plazuela Caicedo. Esti llugar nun tuvo nengún usu, anque se pensó n'aprovechar l'espaciu p'allugar güeseres.

El Papa Pío XII concedió-y a la catedral el títulu de Basílica Menor por curtiu del 12 de xunu de 1948. Fízose la consagración el 11 d'agostu de 1950 por Monseñor Luis Andrade Valderrama, obispu de Santa Fe d'Antioquia, y foi proclamada públicamente Basílica Menor dos díes depués.

En 1952, l'empresariu y filántropu Pablo Tobón Uribe donó a la Basílica la suma de doscientos mil pesos ($ 200.000) con destín al embellecimiento y llume de la mesma, colo cual mercáronse nueves campanes, confesionarios, 12 altares y meses de mármol, una custodia y llámpares d'allumáu.

En 1961, dellos vecinos de la Basílica pidieron que s'estableciera una parroquia en dichu templu, polo cual l'Arzobispu Tuliu Botero Salazar crea la Parroquia de la Catedral”, por decretu del 29 de xunu de 1962, quedando al cargu de tou lo referente al cultu na Basílica y l'alministración del edificiu. El 12 de marzu de 1982 la catedral foi declarada Monumentu Nacional de Colombia.[16] Na tarde del 5 de xunetu de 1986 el Papa Xuan Pablo II visitó la catedral, y al vela esclamo ¡Magnífica, magnífica!.[17]

Ente 1998 y 1999 adelantrar por cuenta del Conseyu de Monumentos Nacionales el diagnósticu pa constatar l'estáu físicu del edificiu y poder dar en la so restauración. Ganó'l concursu pa esti fin la Fundación Ferrocarril d'Antioquia.[16] El trabayu empezar en 1998 y apurrióse en marzu de 1999; y para lo cual realizóse una investigación histórica, el llevantamientu arquiteutónicu y finalmente diose un informe detalláu de deterioros, resquiebros, mugores, desprendimientos y otros problemes.[16] La conclusión foi que la Catedral taba enferma, pero non desanunciada nin n'estáu terminal. Polo cual l'Institutu Nacional de Víes -INVIAS- fixera donación al Departamentu d'Antioquia d'un pervalible inmueble con destín a la restauración de dellos monumentos nacionales en Antioquia, ente los cualos ta la Catedral de Medellín, pero anguaño entá ta pendiente la restauración del Templu.[16]

La obra de Felipe Crosti[editar | editar la fonte]

Crux conmissa o Cruz de San Antonio Abá.

Los altores yeren: la cúpula 90 a 100 m, los muro de la nave Anguaño nun esisten planos nin maquetes de la obra que pretendía construyir Crosti, solo tán los informes qu'él mesmu dexó, amás, tamién tán los datos suministraos pol arquiteutu bogotanu Mariano Santamaría, consultáu pol Obispu Bernardo Herrera Restrepo.[8] Con base nellos, sábese que la planta yera de cinco naves, empezaba onde güei termina la última escala del atriu y acababa cerca a onde ta'l baldaquino, pos el mesmu Crosti diz que construyó un muriu p'aisllar la construcción de la quebrada La Lloca y entendía tol terrén que güei ocupen los atrios llaterales.[8] central 60 m y les naves llaterales 25 m. L'anchu de la fachada yera de 60 m. La planta yera en forma de crux conmissa o cruz de San Antonio, pos el travesal horizontal tenía la mesma midida que'l vertical. La nave central yera de 20 m d'anchu y los cuatro naves llaterales, caúna de 16 m.[8] Tamién se sabe que la bóveda de la nave tresversal solo tenía sofitos en dos columnes y dos brancas,[18] lo que ye insuficiente y de mala execución. Lo mesmo asocede col Coru que yera de 30 m d'altor y ensin bases abondes.[19]

Yera pos de dimensiones monumentales, irrealizable colos materiales qu'esistíen nesa dómina en Medellín.[8] Yá l'Obispu Jiménez refugára-y el primer diseñu por monumental y costosu. Ente los datos del arquiteutu Santamaría, diz: “el planu cadez de bien de defectos d'estilu y de construcción”,[19] y l'Ablaya L. Douillard a quien tamién se -y solicitó conceutu, descalificó los diseños, que reflexaben una gran inorancia n'arquiteutura; sería él mesmu quien encamentara a Carré.[20]Con éses la suspensión total del proyeutu de Crosti foi lo que se consideró más sensatu; y en realidá, lo que se perdió fueron los cimientos, que más palantre nun sirvieron pal nuevu diseñu de Carré.[8]

Contestu urbanu[editar | editar la fonte]

Redolada urbana actual de la Catedral (colloráu), de la Ilesia de la Candelaria (naranxa) y los parques Bolívar y Berrío nel centru de Medellín. La llinia azul ye'l cursu actual de la quebrada La Lloca, que ta enriada y cubierta. La llinia mariella ye l'antiguu percorríu de felicidá quebrada.

La catedral atópase emplazada nel barriu Villanueva, en plena zona céntrica de Medellín, al costáu norte del Parque de Bolívar, nomáu asina n'honor al llibertador Simón Bolívar, pero nun foi sinón hasta 1923 que s'asitió en tol so centru la estatua ecuestre del llibertador, obra del escultor italianu Giovanni Anderlini y fundida pol tamién escultor italianu Eugenio Maccagnani.[21]

Dichu parque ye un sitiu emblemáticu de la ciudá, cargáu de simbolismos históricos y culturales. Al so alredor converxen delles víes nomaes n'honor a sitios y a eventos rellacionaos col llibertador, como ye'l casu de les cais Perú y Bolivia, les carreres Venezuela y Ecuador, naciones lliberaes por Bolívar, tamién se topen les cais Caraques y La Paz, esta última pasa xusto pela parte posterior de la catedral. Coles mesmes, atópase la carrera Junín, unu de los pasaxes comerciales más tradicionales de la ciudá, que remata nel costáu sur del parque y ye llamada asina en memoria de la batalla del mesmu nome.[22]

Les víes qu'enmarquen al Parque de Bolívar son: pol occidente la carrera 49 (Venezuela), pol oriente la carrera 48 (Ecuador), pel sur la cai 54 (Caraques) y pel norte da cola fachada principal de la catedral.[22]

Enantes, el barriu Villanueva xunto col barriu Prau, conformaben el sector residencial más luxosu del Centru, xuníos por un corredor que los integraba, sicasí, cola creación de l'Avenida Oriental na década de los 60 cortóse dicha integración.[23] Munches cases fueron reemplazaes por enormes edificios qu'atraxeron a nuevos habitantes.[23] Y a partir de los años 80, Villanueva sufrió'l deterioru del so espaciu públicu, inseguridá y proliferación de indigencia y prostitución, amás, les poques casones qu'entá queden convertir en sedes comerciales careciendo un paulatín deterioru.[23]

Sicasí, el sector recuperóse, la seguridá ameyoró notoriamente,[23] nel parque realícense frecuentemente eventos culturales, como conciertos al campu y alcuentros artesanales, y nel costáu sur-oriental atópase'l Teatru Lido restauráu en 2007,[24] sede del Ballet Folclóricu d'Antioquia, tamién se busca rescatar el patrimoniu arquiteutónicu del sector.[23]

Carauterístiques del edificiu[editar | editar la fonte]

La basílica foi construyida so los parámetros del estilu neorrománico, una reinterpretación del estilu románicu, lleváu a cabu nel templu de forma sobria y senciella, escareciendo de la esuberancia de les grandes catedrales. La planta ye cruciforme, tien 6.078 m² d'área, consta de trés naves llonxitudinales, la principal y dos llaterales, de la mesma travesaes pol transepto o nave tresversal que forma los brazos de la cruz. Cada nave llonxitudinal cuenta con accesu pola fachada principal y termina n'ábsides, amás, les naves llaterales tienen caúna dos accesos nes sos bandes, que comuniquen colos atrios llaterales.

La fachada principal ta conformada por dos torres, xuníes por un cuerpu qu'enmarca la nave central y onde tamién s'atopen les puertes que comuniquen direutamente coles naves llonxitudinales.

Les columnes son de forma cilíndrica regular, cunten con capiteles d'estilu corintiu reformáu o dexeneráu, bien propios del románicu; amás de les 16 columnes que dixebren les naves llonxitudinales, la basílica tien dos más que sostienen el coru, 64 na parte cimera de la nave central, 32 nos ventanales absidales, 68 nos arcos ornamentales de la nave del cruceru, 4 nos ábsides secundarios, más de 120 nel frontis, 16 nos ventanales del ábside y criptes llaterales, pa un total de 330.

Material y estructura[editar | editar la fonte]

Perfil de cimientos de la Catedral.

La catedral ta edificada en lladriyu macizu, que s'atopa a la vista tantu nel esterior como nel so interior, y pa la so construcción utilizáronse aproximao 1.120.000 lladriyos de 8 decímetros cúbicos cada unu,[2] los cualos cunten en total con una masa de 11.000 metros cúbicos,[2] qu'envolubren un volume de 97.000 metros cúbicos.[2][9]

Amás, el lladriyu ye un material que resulta abondo aparente pal estilu del edificiu, una y bones los murios trabayen a compresión y dichu material aguanta esi fenómenu. Adicionalmente, los lladriyos fueron pegaos con argamasa, un tipu de morteru formáu de cal, qu'actúa como conglomerante, arena y agua, que al ensugase adquier una constitución dura, pero de menor resistencia y impermeabilidad que'l cementu; esta argamasa utilizar na edificación del templu yá que al empiezu de la construcción nun s'emplegaben los morteros a base de cementu.[2]

Estructuralmente la basílica funciona con muro de carga que tresmiten tol pesu a los cimientos y estos de la mesma al suelu, amás cunta con contrafuertes pa reforzar los muro, principalmente onde estos reciben mayores emburries llaterales. Los murios cunten en permediu con 1.70 a 2 m d'espesura y les columnes de les naves llonxitudinales 1.20 m de diámetru. Los cimiento llevantáronse sobre la roca, y la piedra de los mesmos algama hasta l'altor de los ventanales; esti detalle nun puede reparase debíu al revestimiento d'adobe.[2]

Les ventanes, son angostos y allargaos vanos remataos n'arcu, esta forma tan común nel románicu respuende más a razones estructurales, qu'a la estética o a ufiertar un ambiente de clarixa nel interior de la basílica. Como los murios son de carga y al cuntar con una ventana, tán esviándose les cargues escontra los estremos, provocando una sobrepresión en determinaos puntos de la paré. Cada vanu actúa como un arcu de descarga, que ayuda na bifurcación natural de les cargues escontra los llaterales, pero por que esta situación prodúzase ten d'haber abondu espaciu ente ventana y ventana, y una bona cohesión ente los distintos materiales del muriu (lladriyos y argamasa).

Esterior[editar | editar la fonte]

L'esterior del templu carauterizar por dar la sensación d'una "compacta solidez", efeutu xeneráu pola estructura pesada de los gruesos murios, siendo esti de la mesma, unu de les traces de l'arquiteutura románica.

La volumetría del edificiu respuende totalmente a la disposición y composición espacial del interior del templu, la so forma gradiada dexa estremar claramente los distintos cuerpos que lo conformen.

Fachada principal[editar | editar la fonte]

La fachada principal da la cara al costáu norte del Parque de Bolívar y ye quiciabes el frente con más traces romániques. Ye totalmente simétrica, ta conformada por dos torrexones, con un altor de 66 metros hasta la cruz y xuníos por un cuerpu qu'enmarca la nave central, tien 52 metros d'anchu na parte inferior y de torre a torre tien aproximao 40 metros d'anchu, amás, cuenta con trés entraes, la central y les llaterales, caúna da coles naves del templu.

Fachada principal

Cada unu de los torrexones ta formáu por trés cuerpos distintos pero combinaos d'una manera senciella. L'inferior puede dicise que ye'l marcu d'un arcu con tímpanu que da entrada a la nave llateral; el que lu sigue tien la más clásica estructura románica por tar decoráu con 6 grandes saeteras con arcos y columnes que les enmarquen nel esterior; el superior sentar nun cuerpu que bien pudiera sumase a los trés citaos pol so altor y pola so decoración de arquillos siguíos con saeteras más pequeñes nos centros; esti cuerpu cimeru ye'l más saliente non yá pol altor sinón pola construcción y guapura ornamental y ta decoráu con 8 ventanales o ajimeces. Cada unu d'estos tramos ta dixebráu por moldures de canecillos afataos y dientes de sierra perfilaos por contrafuertes.

El cuerpu asitiáu ente los dos torrexones ta constituyíu na so parte inferior pola entrada principal, formada por una serie d'arcos concéntricos y en degradación (llamáu arquivolta), sofitaos en pequeñes columnes, tol conxuntu forma una especie d'arcu abocinado bien senciellu. Ente l'últimu arcu de la arquivolta atópase'l tímpanu que fuelga sobre'l dintel, depués sígen-y les puertes feches en madera, forraes en llámina de fierro pegada con grandes clavos cabezonos en forma de botón.

Depués, sobre l'accesu principal, sígue-y un tramu que correspuende al Coru con trés altos ventanales y sobre ésti una variedá de jable moldurado; nel so centru ta'l reló, fabricáu pola Casa Seth Thomas Clock de Thomaston, EUA. Foi construyíu'l 8 d'abril de 1909 como'l númberu 1.514. El mostrario ye de dos metros, da les hores, les medies y los cuartos. Tien tres campanes pero solamente instaláronse dos, sirvieron hasta 1952 pa los toques, tiraes por cuerdes.

Fachaes llaterales[editar | editar la fonte]

Nes fachaes llaterales estrémense los distintos cuerpos que conformen el templu, ya igual que la fachada principal cuenta con elementos d'estilu románicu remanaos de forma sobria. En cada fachada estrema la torre, siguida de los cuerpos llonxitudinales de les naves, depués ta la fachada del transepto y sobre esta atopa la torre del cruceru; dempués sobresal la continuación de les naves pa depués rematar nos ábsides, na parte inferior estrémase'l cuerpu de la sacristía.

Volumetría de la catedral, llau sur-oriental.
Volumetría de la catedral, llau nororiental.

Ente la torre y la fachada del transepto atópense los 2 cuerpos, la nave central y la nave llateral más baxa, caúna cuenta con 8 ventanes en forma d'arcu de mediu puntu. Cada fachada llateral tien tres acceso, dos dan cola nave llateral y la tercera cola sacristía, ya igual que les puertes de la fachada principal tán feches en madera, forraes en llámina de fierro pegada con grandes clavos cabezonos en forma de botón.

Fachada posterior[editar | editar la fonte]

Al igual que les fachaes llaterales, na posterior tamién s'estremen dellos cuerpos que conformen la basílica y ye quiciabes onde se nota con mayor resalte la forma gradiada del templu.

De baxo escontra riba, atopamos los cuerpos más pequeños, que dan abellu a les árees posteriores del templu, como'l muséu, la sala capitular, etc.; depués ta'l volume del ábside central, qu'álzase nel mediu de la fachada, arrodiáu de los pequeños cuerpos y de los ábsides llaterales, y darréu de dichu ábside ta la continuación de la nave central, que xunto con al ábside central contienen el presbiteriu; dempués y al mesmu altor de la nave central ta'l volume del transepto o nave tresversal, que ta estremáu pola torre del cruceru siendo'l volume más alto de la parte posterior del edificiu.

Cubierta[editar | editar la fonte]

La cubierta del templu ye de texa de folla y madera de comín, madera altamente valorada nel área de la construcción pola so alta resistencia a les distintes condiciones ambientales (mugor, agua, suelu) y al ataque d'inseutos como'l comején.[25] La estructura del techu ta conformada por cerchas, alfardas, alfardas durmientes, tirantes, nuedos de tirantes, cuñas, soleras, piedeamigos, cumbreras, travesales. L'armazón ta en forma de caballete con mediaguas a llau y llau na nave central, mediaguas na cubierta de les naves llaterales y na torre del cruceru tamién en caballete. Los empates facer con platinas metáliques sobre la madera, una esteriella de cañabrava sobre la que va texer de folla y per debaxo emboñigado ente llistón y llistón y un acabáu que paez de madera. La nave central per dientro tien forma trapezoidal.

Atrios[editar | editar la fonte]

Son tres atrio, unu central y dos llaterales, qu'enmarquen parte del edificiu y aisllar de les construcciones de la so alredor, tomen una área de 2.170 metros cuadraos y nun fueron diseñaos por Carré.[26] En 1920, la Sociedá de Meyores Públiques de Medellín -SMP- en collaboración col conceyu municipal y el comerciu de la ciudá, constrúin los atrios en baldosa ranurada de cementu que costó $ 3.000. Amás los cantos de les escales fueron reforzaos con llámines metáliques trayíes d'Estaos Xuníos.[26]Hubo asina un cambéu del proyeutu orixinal en que los atrios diben al nivel de la cai y xunto a cada puerta había una serie d'escales. Con esti cambéu l'atriu dio resalte a la Catedral.[27] Dende 1967 buscábase la integración del Parque de Bolívar col templu, pos ente l'atriu central y el parque pasaba un tramu de la cai 56 (Bolivia), polo cual, en 1968 foi remocicáu'l parque, suprímose dichu tramu peatonizándolo, asitióse la fonte lluminosa y dexóse un espaciu ampliu ente la pila y l'atriu, que sirve pa realizar ceremonies nel esterior.[27] En 1976, fueron remocicaos los trés atrios, emplegando pa ello grandes baldoses de arenón poles Empreses Públiques Municipales. Hai planos pa cerralos con rexes metáliques, lo qu'unos xulguen necesariu y otros refuguen.[26][28]

Interior[editar | editar la fonte]

Sección llonxitudinal de la catedral con vista al occidente.

L'interior del templu carauterizar por ser un ambiente penumbroso, visiegu y tranquil, solo alteriáu mientres les celebraciones relixoses; la so distribución ta enmarcada acordies cola so planta de cruz llatina, y los sos distintos espacios tán claramente definíos. Cuenta con trés naves llonxitudinales, la principal o central y dos llaterales, de la mesma travesaes pol transepto o nave tresversal que forma los brazos de la cruz, y l'alcuentru ente esta postrera cola nave central xenera un espaciu llamáu cruceru. Cada nave llonxitudinal cuenta, nel estremu sur con accesos na fachada principal y al norte rematen en ábsides abovedaes.

De sur a norte atopamos primero, el sotacoro o pronave, área allugada sol coru y les torres, antecede a les naves llonxitudinales y ye una especie d'antepar o recibidor; nél atopen les piles d'agua bendito, dos estaciones de la vía crucis y nos estremos oriental y occidental atopen dos ábsides de forma trapezoidal (trapeciu isósceles) abovedáu, cada unu contién un retablu de mármol y tán cerraos por canciellos (rexes). Igualmente, cada ábside cunta con dos puertes que dan coles escaleres conteníes ente los murios y que comuniquen col coru y les torres, amás l'occidental tien un ascensor marca Otis que foi asitiáu 1933, costó 15.000 pesos de la dómina y entá funciona perfectamente.

La nave central tien 14,50 m d'anchu y un llargor de 98,45 m incluyendo nesta midida'l gruesu de los murios; ta dixebrada de les llaterales, ente'l sotacoro o pronave y el cruceru, por dos arcaes a llau y llau, conformaes por dos series d'ocho columnes caúna (16 en total), que miden, incluyendo bases y capiteles, un altor de nueve metros por 1,20 m de diámetru y tán xuníes por arcos de mediu puntu de 1,70 m de diámetru. Sobre estos arcos, na parte alta de la nave central atopar a llau y llau una serie de triforios o arcaes ciegues que cumple una función solamente decorativa, y sobre estos, tán dos series de 8 ventanales caúna, depués la nave ye cubierta por un techu a dos agües formáu por grueses vigues de madera.

Siguiendo pola nave central, escontra'l norte, atópase l'área del cruceru, siendo una especie d'antoxana para al presbiteriu, dicha área ye de forma cuadrada y cada llau tien el mesmu anchu que la nave central, amás, nesta área llevanta la torre del cruceru que sobresal nel esterior y cuenta con 3 ventanales a cada llau. D'últimes la nave central termina nel brazu cimeru de la cruz, que entiende'l presbiteriu, zona que contién la cátedra, l'altar mayor col baldaquino y la sillería de los Canónigos, esta postrera arrodiada por un ábside de 14,50 m de diámetru y de la mesma cubiertu por una bóveda de lladriyos, que les sos xuntes d'argamasa formen un encaxe de perfecta execución.

Les naves llaterales cuerren en cuasi toa'l llargor de la nave central, tienen ocho metros d'anchu y tán delimitadas ente les arcaes yá antes descrites y el muriu que da col esterior. Cada nave tien nel so respeutivu muriu, cinco confesionario empotraos a la paré, 8 ventanales colos sos vitrales y coincidiendo cola exa de 6 ventanales, allúgase una estación del viacrucis; nos otros dos alcuéntrense les puertes que comuniquen direutamente colos atrios llaterales. Depués, escontra'l norte de les naves ta la zona que comparte col transepto, pa depués rematar nos ábsides llaterales qu'acovecen pequeños retablos de mármol.

Nave Central.
Serie de columnes ente la nave central y l'izquierda.

El transepto o nave tresversal, que, como yá se mentara antes, forma los brazos de la cruz, estender en sentíu oriente-occidente o viceversa, tien un llargor de 63,40 m y los mesmos 14,50 m d'anchu que la nave central. Ta estremáu en dos árees, nel estremu de cada brazu atopa un retablu de mármol, y al llau de cada unu d'estos, atópense dos puertes, les que dan escontra'l sur atopar colos atrios llaterales, les que dan al norte comuniquen con distintes dependencies, la del brazu oriental comunica cola sacristía, y l'occidental col panteón de los obispos. Sobre la exa de diches puertes alcuéntrense cuatro cuadros de grandes proporciones y los murios ente'l cruceru y los brazos atópense 2 estatues relixoses sobre repises.

Finalmente, tán les dependencies allugaes nos ángulos cimeros formaos pol encruz de les naves llonxitudinales col transepto. Nel ángulu occidental alcuéntrense dos grandes salones; nel del norte atopa'l muséu d'arte relixoso, y nel del sur ta'l Mausoléu d'Obispos; amás, debaxo d'estos atopa la Cripta de Güeseres. Nel ángulu oriental alcuéntrense delles dependencies; al sur ta'l salón de la sacristía y al norte ta la sala capitular, y otres dependencies menores de la Basílica.

Presbiteriu[editar | editar la fonte]

El presbiteriu central atópase eleváu del restu del templu por cinco gradies. Entiende l'área final de la nave central, dende'l cruceru hasta l'ábside de más de 14 metros de diámetru y atópase separáu o zarráu del públicu polo xeneral por un comulgatorio (barandiella) de mármol. Nel presbiteriu atopa l'altar mayor cubiertu por un baldaquino, la sillería de los Canónigos y el solio episcopal.

Baldaquino y Altar Mayor.

Baldaquino y Altar Mayor. El Baldaquino ye un pabellón que cubre l'altar y da-y resalte, diseñar l'arquiteutu salesianu Giovanni Buscaglione, quien diseñó o aprobó los diseños de cuasi tolos elementos decorativos de la catedral.[29] La cúpula ta sostenida por cuatro columnes de mármol azul escuro na base y nel fuste de rosado de Verona, los capiteles son d'estilu corintiu y reciben los arcos de mediu puntu con cantos denticulados. Les cornises formen los cuatro costaos y tienen rosetones de mármol crema, la cúpula tien forma octagonal tantu nel so interior como nel so esterior, y ta coronada por una cruz. Cuatro pequeños pináculos d'esactes proporciones sobresalen nos cuatro ángulos de la cúpula.[29]

Los mármoles clasificar poles canteres d'onde provienen, el blancu ye de Carrara, el rosado ye mandorlato de Verona, o Nero enoro di Llevanto, l'azul ye gallu di Siena, el café escuro ye de flor di Pesco, tien verde autico y una crema de Rosa d'Agoro. La obra executar la Casa Américo Martino Darsanti nos sos talleres de Pietrasanta.[29]

Altar Mayor.

L'Altar Mayor que ta cubiertu pol baldaquino, ye una mesa de mármol blanco de Carrara. El so frente consta d'una arcada adosada a la mesa compuesta de cinco cuerpo, el del centru, el más grande ye un arcu esnacháu, y ye el qu'enmarca La Última Cena de Leonardo da Vinci tallada en tola mesa. Cuando lo asitiaron en 1923 y 1924, tenía unes graes pa los candeleros, un Sagrariu col so expositorio y a cada llau un ánxel portacandelabro. Estos elementos fueron retiraos por orde del Arzobispu García Benítez en 1944 y atópense anguaño na Parroquia de La nuesa Señora de Los Llábanos. El costu d'ellos foi de $ 25.065.37.[29]

En 1967 el Párrocu Eugenio Arango fixo un cambéu que consistió en centrar la mesa debaxo del baldaquino, quitar altor suprimiendo dos graes pal pisu sobre'l que se sofita la mesa llamada tamién tarima, d'esta manera yá nun se precisaba altar móvil, podría celebrase de cara al pueblu y quedó más visible la sillería de Canónigos qu'ocupa l'ábside central. El baldaquino tien un altor de 22 metros.[9] La mesa del altar tien 4 metros de llongura por 1.18 d'anchu y 1.5 d'altor y pesa 18 tonelaes.[29]

Cátedra, solio o sede episcopal.

Cátedra, solio o sede episcopal. La primera yera de madera y foi reemplazada pola actual en 1940, nel mesmu añu que fueron asitiaes los dos piles d'agua bendito. Foi diseñada por Hermenegildo Bibolotti, y modificáu nes sos midíes pol Arzobispu Salazar y Herrera; el so diseñu ta acordies con l'estilu del altar y del baldaquino, y costó $ 5.900 pesos.[29] Tien 5.40 metros d'altu y 4,10 metros d'anchu, la tarima ye de 1,30 x 1,00 metros, la segunda grada ye de 70 x 70 cm., la tercera de 60 x 60 y la cuarta de 30 x 30 cm. Les sielles fueron asitiaes en 1947: les primeres yeren de madera, les actuales son de mármol y tán debidamente acolchaes. Tola cátedra ta adosada a la columna y puesta sobre'l pavimentu de mármol.[29]

Sillería del coru de los Canónigos.

Sillería del coru de los Canónigos. Diseñar nes partes llaterales Giovanni Buscaglione y el tronu'l Maestru Luis Eduardo Arenas, ebanista, autor, con otros, de cuasi tol trabayu en madera.[29] Construyir ente 1928 y 1932, costó $60.000, ye totalmente desarmable, ensin un clavu nin un torniellu, ta fechu en cedru negru y gastáronse más de mil trozas de felicidá madera. La sillería ye una obra de talla de gran precisión, cuenta con refileros de perlles, fueyes retorcigañaes, palmetas, enxareyaos, espirales, volutes, brotos, ente otros.[29] Nun ye circular anque asina se ve, ye ochavada nos tableros, pero la moldura cimera y les escales sí son circulares.[29] Son 32 sielles na primer fila, la pegada al muriu, y 22 na segunda fila, en total 54 asientos. En cada llau hai 27.[29]

Ambón.

Ambón. Atópase xunto a la cátedra, ta fechu en mármol de dellos colores, foi construyíu pol maestru Juan de Dios Urquijo dempués de 1983, cuando foi nomáu cardenal l'Arzobispu Alfonso López Trujillo, que'l so escudu cardenaliciu quedó grabáu na parte inferior del ambón. Pa la so construcción utilizó parte de les llámines de mármol d'una mesa de credencia que s'atopaba al serviciu del presbiteriu occidental, que foi desmantelada pa dichu fin. En sí, ye un pequeñu muriu rectangular en mármol blanco, que contién nel so frente un rectángulu en mármol verde, qu'inflúi na so parte cimera una circunferencia que de la mesma contién una cruz patada, amás, el frente del ambón ta flaqueado por dos columnes con fuste rosado y d'estilu toscanu,[30] lo cual va en contravía del orde corintiu que predomina nel edificiu.

Pavimentu del Presbiteriu Central. El suelu del presbiteriu ye tamién de mármoles italianos, foi diseñáu por Buscaglione, asitiáu en 1931 y el costu foi de $10.475.93.[29] Va dende'l comulgatorio central hasta la sillería de los Canónigos. Foi diseñáu teniendo en cuenta la tarima del altar mayor y la sillería de los Canónigos.[29] Sicasí'l solio foi asitiáu sobre'l pavimentu, pos foi adquiríu, más tarde. Ta constituyíu por plaques de mármol de diez colores identificaos asina: rosado, colloráu de Verona, crema, blancu con vena negra débil y delgada, blancu con vena negra más ancha y bien negra, azuláu, café escuro, verde, gris y negru. Tol conxuntu ye como un gran mosaicu con pieces grandes de dellos colores xuníos con figures rectangulares, cuadraes, circulares, semicirculares y triangulares, combinaes con orquídees, la flor nacional de Colombia.[31] Ye como un tapiz, pero de mármol y namái con motivos eclesiásticos y simbólicos. Vieno deteriorándose y la so restauración resulta costosa.[29]

Comulgatorios (barandiella). El central ta asitiáu en forma d'O, les partes llaterales peguen al muriu de la torre central del cruceru. La parte frontera tien el llargor de la nave central y tien nel mediu una puerta metálica. Tamién tienen comulgatorio los dos retablos llaterales de los ábsides y los dos retablos del transepto, toos son de mármol blanco, con cruces en forma griega, y los cinco tienen el mesmu diseñu.[29]

Retablos[editar | editar la fonte]

Retablu de la Virxe del Carmen, allugáu nel ábside occidental.

Son seis retablos grandes de mármol distribuyíos asina: dos nos ábsides llaterales, dos nel transepto y dos na parte inferior, el sotocoro o pronave a la entrada del templu.

Los dos retablos de los ábsides llaterales. Fueron consiguíos coles mesmes que l'altar mayor y asitiar tamién en 1924 y 1925. Cada retablu afacer al ábside y son similares. El del ábside occidental ye'l de la Virxe del Carmen y el del ábside oriental ye'l de San José, y dambes imáxenes tán asitiaes nos nichos centrales del retablu.[29] Nel ábside occidental tuvo una imaxe de Jesús Crucificáu hasta 1943 cuando l'Arzobispu Joaquín García Benítez ordenó sustituyir el Cristu pola imaxe de San José. Cada retablu tien el so tarima y el so presbiteriu al frente, que ta cerráu con comulgatorio (barandiella). Costaron $ 11.975.61.[29]

Retablu del Sagrariu y del Corazón de Jesús, allugáu na banda oriental del transepto.

Los dos retablos del transepto. Tán allugaos nos estremos, sobre los murios occidental y oriental, son de mayor tamañu que'l de los ábsides llaterales. Cada retablu cunta con nichu, tarima de mármol y tán cerraos en forma d'O por un comulgatorio (barandiella). Anguaño, nel de la banda oriental ta asitiáu'l Sagrariu, ye como la Capiya del Santísimu cola imaxe del Corazón de Jesús. Nel occidental ta la imaxe de la Inmaculada, titular del templu. Cada unu tapa'l vitral del centru de la fachada que tien trés vitrales. Fueron adquiríos y asitiaos en 1926, dempués del central y de los llaterales. El so costu ta incluyíu nel de los altares llaterales.[29]

En 1931, por disposición del Obispu Caycedo, l'oriental foi de la Inmaculada y l'occidental del Corazón de Jesús, anque se desconoz quien fixo'l cambéu actual.[29]

Los dos retablos llaterales nel Sotacoro o Pronave (na entrada del templu). Fueron asitiaos en 1949, tán allugaos en dos espacios que se salen del filo de los murios llaterales como dos entraes o brazos pequeños, que terminen n'ábsides de forma trapezoidal (trapeciu isósceles) abovedáu, faen parte del Sotacoro o Pronave y tán cerraos por canciellos (rexes) de madera.[29] Nel Oriental ta la imaxe de San Franciscu d'Asís y na parte cimera ta enmarcáu un pequeñu vitral. Nel occidental ta la imaxe de Santa Bárbara, patrona de la Archidiócesis de Medellín y por un tiempu tuvo la pila bautismal que güei ta xunto al retablu de San José nel ábside oriental. La imaxe de Santa Bárbara foi adquirida en 1952. El retablu de mármol de San Francisco reemplazó unu de madera, que al paecer foi ellaboráu en 1943. Amás, en dambos espacios tán les puertes d'entrada a les torres.[29]

Vitrales y vidreres[editar | editar la fonte]

Los vitrales de la catedral de Medellín fueron diseñaos por Giovanni Buscaglione y construyíos pola Casa Francesa Vidreres Artístiques de Maumejean [ensin referencies] hermanos, nos sos talleres d'España, ellaboraos con vidrios martales o vidrio catedral y costaron $ 25.608.37. Son 76 en total en diversos tamaños y con distintes figures y dibuxos. Llegaron a Medellín en 1921; cubren los ventanales de los murios esternos y dan a la catedral un aspeutu místicu. Hai ocho en cada muriu llateral asina: nel muriu occidental que da a Venezuela tán: Simón el Cananéu, San Bartolomé, l'escudu del Obispu Montoya, Santiago'l Menor, San Judas Tadeo, l'escudu del Obispu Isaza, Tomás l'Apóstol Santu Tomás y l'escudu del Obispu Jiménez.[29]

Unu de los Vitrales de la catedral.

Nel muriu de la nave oriental que da a Ecuador tán: San Andrés, San Lucas col símbolu del toru, l'escudu del Arzobispu Herrera Restrepo, San Marcos col símbolu del Lleón, San Felipe, l'escudu del Arzobispu Pardo Vergara; San Mateo col símbolu del Home y l'escudu del Arzobispu Cayzedo.[29] Nel ábside de la nave central tán asitiaos cinco: en tol centru'l Corazón de Jesús, y a llau y llau El Bon Pastor, el regresu del Fíu Pródigu, que representen l'amor de Dios y la so misericordia, Santa Rosa de Lima y Santa Bárbara.[29]

Nos murios de fachada de la nave del transepto, hai trés en cada fachada asina: na occidental que da a Venezuela unu de dibuxos que quedó tapáu col retablu, San Pedro y San Juan. Na fachada del d'oriente que da a Ecuador, el del centru tamién quedó tapáu pol retablu, Santiago'l Mayor y San Pablo.[29] Nel frontis hai otros trés con figures xeométriques y son los que dan lluz al coru del órganu. Nos ábsides de les naves llaterales, en caúna, hai un vitral que representa Ánxeles adoradores. Enriba de les puertes de les Sacristíes tán el Cura de Ars y San José. Nes pronaves hai dos: el bautismu de Cristu y el Corderu de Dios. Enriba de la cornisa del muriu con triforios, que formen la nave central hai unes pequeñes ventanes con vidreres en colores y 8 figures xeométriques a llau y llau.[29]

Na torre sobre'l cruceru hai 12 y nos brazos del transepto hai nueve iguales a les vidreres de la nave central y nel presbiteriu hai dos. Son 36 en total. Los que nun tienen figures humanes tienen motivos decorativos copiaos de los d'otres Catedrales como de San Marcos de Venecia, San Esteban de Boloña y otres.[29] Los vitrales tán asitiaos en marcos de fierro y protexíos per fora con una rede de angeo. Amás, tienen bastidores de madera y refuerzu de fierro pa prevenir la fuercia del vientu.[29]

Órganu[editar | editar la fonte]

Cuando la Archidiócesis decidió adquirir en 1932 un órganu tubular pa la Catedral Metropolitana, solicitáronse ufiertes a 3 cases constructores y escoyóse l'órganu más grande y más costosu de los trés preseos cotizaos, el de la casa Y.F. Walcker & Cie., Ludwigsburg (Alemaña).[32] Empresa fundada en 1785, con esperiencia na construcción d'esti tipu de preseos pa climes tropicales. L'órganu costó nesa dómina la suma de 25.000 dólares, un preciu bien eleváu, pero los materiales utilizaos fueron de la más alta calidá. La madera per fora y per dientro del órganu ye en caoba (palosanto), perbién escoyíu y foi importáu de Belize (Centroamérica).[32]

Órganu de la Catedral allugáu nel coru altu, sobre'l sotacoro o pronave.

La casa constructora empezó la construcción del preséu a mediaos de 1932 y terminó nel mes de payares del mesmu añu. N'avientu espachó l'órganu dende la fábrica de Ludwigsburg (sur d'Alemaña) al puertu de Hamburgu, d'onde zarpó'l 1 de xineru de 1933. Dos meses dempués llegó a Puerto Colombia (Atlántico) y dellí, foi unviáu pol ríu Magdalena hasta Puerto Berrío, d'onde s'espachó'l 24 de marzu escontra Medellín nel ferrocarril d'Antioquia.[33] Finalmente l'órganu llegó a la ciudá'l 25 de marzu de 1933, en 24 caxes que pesaben 1.600 quilos caúna aproximao.[32]

La casa constructora unvió al so téunicu, l'inxenieru Oskar Binder, pa la instalación del órganu, y quien llegó a Medellín el 1 d'abril de 1933. Depués d'esaminar el coru alto escoyíu pa instalar l'órganu, llegó a la conclusión de que se debía reforzar la plataforma con una estructura metálica independiente, pos l'escenariu escoyíu nun yera capaz de soportar les 22 tonelaes que pesa l'órganu, nin la vibración del motor de tres caballo de fuercia que rique'l preséu pa funcionar.[33][29][32] Terminada esta estructura empezar a armar l'órganu. Primero cuntóse cola ayuda de 12 trabayadores que xubieron al coru les pieces pesaes per mediu d'un malacate, y les pieces llixeru y delicáu, como les flautes, a mano poles escaleres. Dempués l'inxenieru Binder siguió'l montaxe con trés ayudantes hasta terminar la instalación y dexar tou llistu pal so estrenu a finales de xunetu de 1933. Pa dichu estrenu, y col fin d'enseñar el so manexu al personal, la Archidiócesis contrató per un añu los servicios del organista alemán Alfonso Maerz. El 12 d'agostu del mesmu añu, a los cuatro de la tarde, l'Arzobispu Manuel José Caycedo bendixo l'órganu, y el maestru Maerz dio un conciertu con un llenu total.

Amás, Oskar Binder, quien llegara al país solu pa instalar l'órganu, decide establecer la compañía Oskar Binder & Cia. Ltda con sede en Bogotá y vuélvese el representante esclusivu pa Colombia de la casa Y.F. Walcker y más palantre, instala de la mesma marca l'órganu tubular de la Catedral Primada de Colombia, de la Basílica de La nuesa Señora de la Mercé y de la Catedral de Santa Fe d'Antioquia, ente otros.

En 1975, el párrocu titular, el presbíteru Hernando Barrientos C., y l'inxenieru Oskar Binder, punxéronse d'alcuerdu p'anovar los mecanismos electrónicos por nuevos y más modernos. Amás, amestóse un xuegu de trompetes de cobre pa dar mayor acústica al soníu acordies con el tamañu de la catedral. Tou esti trabayu costó $490.000 pesos.

Col pasu del tiempu, el preséu empezó presentar problemes que lu llegaron a poner en riesgu. Debíu al usu, los contactos llétricos de la consola foliáronse y amás, nel 2002 sufrió esposición al mugor polo que se realizó un arreglu provisional,[32] pero aun así siguió funcionando a media marcha; por casu de los 51 rexistros que tien, 25 dexaron de funcionar, pos el sistema de bolses, que son de cueru, al amugase endurécense y pierden la so elasticidá.[34]

Consola del órganu Walcker de la Catedral. Reparar los trés teclaos manuales y el pedalero, según los controles de los rexistros.

Ante esto y otros problemes, l'órganu foi sometíu a un arreglu integral, qu'empezó'l 25 de payares de 2009, tomó cerca de tres meses, y tuvo llistu pa les celebraciones de Selmana Santa del 2010.[35] Pa tal fin llogróse l'interés del gobiernu alemán pa la so restauración y caltenimientu, pos ye consideráu patrimoniu pa los alemanes por ser de los pocos construyíos antes de la Segunda Guerra Mundial y qu'entá se caltienen.[36] Pa lo cual, la embaxada d'Alemaña donó 70.000 euros; asina mesmu, la Gobernación d'Antioquia donó 200.000.000 de pesos y l'Alcaldía de Medellín y Comfenalco Antioquia $50.000.000 cada unu, lo cual suma alredor de $520.000.000 de pesos y l'empresa privada sofitó esti proyeutu pa completar los $630.000.000 que costó tol procesu d'arreglu.[36]

Dichu procesu empezó cola llimpieza de caúna de les sos pieces y qu'incluyó el reemplazu de 3.000 fuelles que dexó que l'órganu quedara nel mesmu estáu en que taba cuando se construyó.[36] El procesu foi alministráu por Comfenalco Antioquia y la restauración tuvo al cargu de la empresa alemana Oberlinger, firma esperta nesti tipu de preseos.[36]

Téunicamente, l'órganu componer de 51 xuegos o rexistros (soníos) partíos en tres teclado manuales dispuestos nuna consola y un tecláu que se toca colos pies (pedalero) y sirve pa los baxos graves.[32] Estos teclaos faen sonar un total de 3.478 flautes (incluyíu'l rexistru nuevu), de les cualos 228 son de madera de caoba, 3.250 en metal con aleación de 75 per cientu d'estañu y 25 per cientu de plomu. La flauta más grande de madera tien 5.80 de llongura por 45 x 40 cm. d'anchu. La más llarga de cinc mide 6.20 m. de llongura por 24 cm. de diámetru. La flauta más pequeña tien 6 milímetros de llargu y 5 mm. de diámetru. L'órganu ye una orquesta con preseos como trompetes, bombardes, oboes, clarinetes, flautes y voces humanes.[32]

Pa faer sonar toes estes flautes un ventilador con dos turbines produz l'aire y ta acopláu a un motor de 3 caballos de fuercia. El ventilador suministra 50 d'aire per minutu con una presión de 30 llibres. Esti aire enllena 5 fuelles grandes que miden 1.50 x 1.00 metros. L'antiguu sistema d'encendíu que riquía remanar cuatro interruptores foi modernizáu por un solu botón.[32]

Otros elementos de la catedral[editar | editar la fonte]

Púlpitu.

La catedral cunta con dellos elementos que sobresalen pol so diseñu, función o material; ente los principales atópense:

Púlpitu. Diseñáu tamién por Giovanni Buscaglione, foi asitiáu en 1930 y costó $ 5.000.00. Ta allugáu al llau esquierdu escontra la banda oriental de la Catedral, na nave central. Ta constituyíu por una columna con base y capitel, un palcu pal orador, cornisa, espaldar, tornavoz y escala con pasamanes.[29] En 1934 falar de da-y mayor altor yá que la que tenía nun yera apoderada. Consta de mármol de dellos colores, sobresaliendo una especie escasa, la del portato o moráu, del que tienen delles incrustaciones los retablos del transepto, y que por fortuna nun se suprimió nin camudó de llugar.[29]

Pila d'agua bendito de la catedral de Medellín.
Pila d'agua bendito de la Basílica de San Pedro en Roma

Piles d'agua bendito. Fueron construyíes por O. Luisi y Cia. Pietrasanta (Italia), asitiaes en 1940,[29] y son d'estilu renacentista, polo cual desentonan col estilu neorrománico del templu y demás elementos decorativos. Los dos piles tán alcontraes nel Sotacoro, empotraes na paré y consten caúna, de dos ánxeles de mármol blanco d'aspeutu regordetu ya infantil, que porten una concha de color coloráu nes sos manes, y tán inspiraes nes piles de la Basílica de San Pedro en Roma. Les sos dimensiones algamen 160 x 135 cm y xunto col Solio costaron $ 10.000 pesos colombianos.[29]

Confesionariu de la catedral.

Confesionarios. Los primeres yeren de madera, que fueron reemplazaos polos actuales en 1952, faen parte de la donación del Pablo Tobón Uribe y fueron mercaos a Marmolería Artística de Hermenegildo Bibolotti. Cada confesionariu ta constituyíu por trés cuerpos, unu central onde ta l'asientu pal Sacerdote y dos llaterales con canciellu pa los penitentes.[29] Cada cuerpu consta d'un arcu coles sos respeutives columnes, tán encuallaos dientro del muriu. El so marcu esternu ye de mármol y tol interior ye de madera. Fízose estudiu por inxenieros sobre la llocalización y sobre la non debilitación de los murios. Son en total dolce, cuatro en cada nave llateral y dos en cada brazu del transepto. Fueron asitiaos por Juan de Dios Urquijo y Manuel Rave. La obra de madera, incluyendo les banques qu'hai a llau y llau, son obra de los ebanistes Luis Hidalgo, el maestru Luis Arenas y Alfonso Martínez. L'altor ye de 3,45 metros, l'anchu de 2,50. Pa los marcos utilizaron mármol blancu y colloráu, salen del muriu 25 cm y la grada esterior tien 45 cm.[29]

Estación IX del Viacrucis.

Viacrucis. Son catorce estaciones feches de mosaicos venecianos con marcu de mármol, construyíos en 1937 por O. Luisi y Cia. Arquiteutos y Escultores, en Pietrasanta, encargáu per mediu de Marmolería Artística de Hermenegildo Bibolotti.[29] Fueron inauguraes en febreru de 1940 al celebrar les bodes d'oru sacerdotal el Vicariu Xeneral y Canónigu Lubín Gómez. Les midíes son 1.90 x 270 cm, tienen cornisa y arcu. La estación qu'en 1938 unvióse como modelu ye la Crucifixón que ta güei na Sacristía. Fueron asitiaos en 1939, caúna coincide cola exa d'un vitral. Costaron $ 175.000.[29]

Banques. Fueron construyíes tamién pol Maestru Luis Eduardo Arenas en 1928 y son de forma bien senciella. Escarecen de gravados o otros elementos ornamentales. La Catedral adquirió maquinaria especial pa estos trabayos, que depués vendió en 1934. Na nave central alcuéntrense 164 banques, que van en dos hilera a cada llau de la entrada central. Al frente del Presbiteriu y dempués del Púlpitu, esto ye nel área del cruceru allúguense 24.[29] Nos brazos de la nave tresversal o transepto, asítiense 18 nel Altar de la Inmaculada y 16 nel del Santísimu. Les 22 de los confesionarios son d'igual diseñu, pero posteriores. Son en total 244 banques incluyendo les de los confesionarios. Tamién esisten sielles individuales, que s'asitien delantre de les banques, pa invitaos especiales y tamién s'alluguen nel presbiteriu pa les concelebraciones (20 de madera, 14 abullonadas).[29]

Llámpara de la nave central.

Llámpares. Les actuales lluminaries de la catedral daten de 1952 y formen parte de la donación de Pablo Tobón Uribe. Fueron diseñaes pola casa Rambusch Dec., Nueva York (Estaos Xuníos) y el so diseñu va acordies cola sobriedá del templu.[37] Esta empresa foi fundada en 1898, enfocar na arquiteutura, diseñu y decoración, y cuenta con esperiencia en sistemes instalaos n'espacios públicos, como bancos, ilesies, edificios históricos, museos, ente otros. De primeres, foi difícil atopar quien diseñara les grandes llámpares, señalar l'altor a que teníen d'asitiase y el tipu de bombilla.[37]

Esisten dolce grandes llámpares, asitiaes na nave central, seis a cada llau, consten d'un gran y delgáu aru metálicu que sostién de 8 cilindros de vidriu esmerilado, qu'alluguen bombilles de lluz mariello y nel centru del aru alcuéntrase un gran cilindru de vidriu esmerilado sosteníu por una delgada estructura metálica y dichu cilindru contién una bombilla de mayor tamañu de les anteriores. Esisten otros dolce llámpares de gran tamañu y con distintu diseñu, que consten d'un gruesu aru metálicu paecencia a una rueda, onde tien enllastráu 8 bombilles y escarecen de los cilindros y de la bombilla central. Alcuéntrense: una en cada presbiteriu llateral, dos en cada brazu del transepto y trés nes partes cimeres de les naves llaterales.[37]

Hai una llámpara más grande que les yá descrites, allugada en tol ábside central, detrás del altar, consta d'un aniellu metálicu con 8 bombilles enllastraes y nel centru atopa un elementu en vidriu en forma d'un platu, que de la mesma ye sosteníu por una delgada estructura metálica, dando la sensación de ingravidez de dichu elementu. Esisten otros dolce llámpares, esta vegada de senciella forma, consten d'un cilindru de vidriu sosteníu por una delgada estructura metálica, y tán nes naves llaterales, el sotacoro y el coru altu. Toles llámpares sostiénense de la mesma por delgaos cables metálicos.[37]

Pila bautismal.

Pila bautismal. Xunto al retablu de San José nel ábside llateral oriental, atópase la pila bautismal, adquirida al crease la parroquia en 1962, por un tiempu tuvo alcontrada nel ábside occidental del sotacoro o pronave. Ye toa en mármol, sacante la tapa metálica que cubre'l recipiente circular cóncavu nel que se deposita l'agua, de la mesma sosteníu por una columna d'estilu “toscanu”. Esta postrera carauterística tamién la comparte col ambón, tando dambos en contravía col orde corintiu que predomina nel templu,[30] amás fueron en distintos ralos los últimos elementos qu'adquirió la catedral.

Curiosamente, la Catedral de Caldas cuenta con una copia exacta d'esta pila bautismal, nun ye d'estrañar, pos primero que'l templu parroquial de Caldas fuera eleváu a sede episcopal pertenecía a la xurisdicción de l'archidiócesis de Medellín, y posiblemente les piles fueron llograes al mesmu o en distintos momentos del tiempu, pero ye claro que fueron adquiríes del mesmu diseñador o provisor.

Pavimentu de les naves. La mayor parte del pisu de la catedral ta pavimentado con baldosa de cementu, foi asitiáu en 1929,[29] anque naquella dómina yá esistíen fábriques de baldoses en Medellín, fueron pidíes a Bélxica a la Casa Almietach Thiener y Cia., yá que se quería que'l pavimentu fuera tamién de lo meyor que podría tener se, tuvo un costu de $ 4.000 que cola instalación xubir a $ 11.000.[29] Nun son puramente baldoses sinón baldosines de 10 x10 cm. El diseñu ye tamién como'l del presbiteriu de Giovanni Buscaglione. L'allugamientu dirixir el Padre Lucas José Vásquez, ecónomu de la Catedral, con base nun planu onde veníen numberaos pa formar diverses figures.[29]

El diseñu ye tou un mosaicu, como'l presbiteriu, l'emblema equí foi la cruz, símbolu del cristianismu. Los baldosines son de cuatro colores: café semioscuro, gris, crema y rosado que van puestos toos nel mesmu sentíu, toos a filo formen figures cola combinación de dichos colores, munches en forma de rombos ensin tar asitiaes les baldoses nesa forma, tamién ende figures cuadraes y rectangulares. Estos baldosines tán presentes nos suelos de les naves llonxitudinales, los presbiterios llaterales, el transepto y la sacristía.[29]

Campanes. Les primeres que tuvo'l templu fueron les del reló asitiáu en 1910. Les actuales faen parte de la donación del Pablo Tobón Uribe y polo tanto son de 1952. Fueron fundíes n'Alemaña pola Casa Berardo Vortman ya instalaes pola Casa Petit y Alberto Edilbrando, pa lo cual hubo que faer un refuerzu a la torre izquierda onde fueron allugaes. Fueron solicitaes pol representante de la empresa en Medellín Luis Ramos.

Son cuatro campanes que tuvieron un costu de $45.410.64. Son bamboleantes, remanar dende la sacristía por aciu un equipu llétricu. Caúna tien un soníu, una da'l RE”, otra'l “FA”, otra'l SOL” y la cuarta'l “LA” sosteníu. Son de bronce nun 78% de cobre, un 20% d'estañu y el restu de plomu, pesen un total de 3.200 kg y cunten con grabaos esternos.

Dependencies[editar | editar la fonte]

Al norte del templu, nos ángulos cimeros formaos pol encruz de les naves llonxitudinales col transepto, allúguense les dependencies de la catedral, dichos recintos son de camín acutáu al públicu polo xeneral y na so mayoría fueron interveníos p'afaelos a les sos funciones actuales. Nel ángulu occidental alcuéntrense tres árees; nel estremu norte allúgase'l Muséu d'Arte Relixoso de la catedral, y debaxo d'ésti, la cripta de güeseres, dambes cortiles comunicar por mediu d'un pasiellu que da tantu col interior del templu, como col esterior sobre la carrera Venezuela; y el del sur ye'l Mausoléu d'Obispos y el so accesu da direutamente col transepto.

Nel ángulu oriental alcuéntrense delles dependencies; al sur ta'l gran salón de la sacristía y al norte atopa una de les zones que más sufrió cambeos, lo qu'antes yera un gran salón, intervenir pa xenerar nuevos espacios que riquía l'edificiu, escavar nel suelu pa depués crear un semisuétanu onde s'allugaron les árees de servicios, como aséu, baños, ente otros; depués, sobre estos, nun segundu pisu o meyor dichu nun entrepiso allugóse la Sala Capitular y una sala auxiliar. Toes estes árees articular por mediu d'un pasiellu, que de la mesma comunica col interior del templu, y col esterior sobre la carrera Ecuador.

Muséu[editar | editar la fonte]

Estante con mitres, casulles, dalmátiques, capes pluviales, etc.

El Muséu d'arte relixoso de la catedral, se emplaza nun gran salón que caltién les proporciones y delles carauterístiques orixinales como los lladriyos a la vista, pero como l'área foi intervenida pa crear el semisuétanu pa les güeseres el so pavimentu ye recién. Amás, cuenta con equipos que caltienen climatizáu la cortil pa caltener en bones condiciones les obres.

El muséu foi establecíu en 1995,[38] sicasí, nun s'atopa abiertu al públicu. El Pbro. Santiago Ospina Ospina, párrocu y Canónigu, afixo'l Salón grande que ta enriba de la cripta de güeseres,[38] con planos del Arquiteutu Carlos Julio Calle pa Muséu,[38] pa lo cual recurrió a obres de la Catedral y otres de la so coleición particular pa dichu recintu.[38][5]

En 1997 anunció públicamente que donaría eses obres a la catedral,[38] pero hubo dificultaes pola modalidá de la donación ya inda esos oxetos son de propiedá del Pbro. Santiago Ospina.[38] Los elementos tán debidamente identificaos pol Pbro. Ospina y por Gustavo Vives Mejía.[38] Na coleición atopa pintura y escultura de procedencia europea y llatinoamericana, especialmente de les escueles quiteña, santafereña, cuzqueña y antioqueña, son aproximao 40 obres pictóriques (ente los sieglos XVII, XVIII, y XIX) y 15 obres escultóriques (ente los sieglos XVIII y XIX), de los cualos unos pocos son de la catedral.[5]

Nel pasiellu d'accesu al Muséu y n'estantes, mandaos a construyir tamién pol Pbro. Ospina, atópase una serie d'ornamientos (mitres, casulles, dalmátiques, capes pluviales, etc.) que son de propiedá de la catedral.[38] Tantu por razones de seguridá, por falta de recursos económicos y poles dificultaes de la donación el muséu nun se dexa l'accesu del públicu.

Mausoléu d'Obispos[editar | editar la fonte]

Mausoléu d'Obispos.

El mausoléu ye'l llugar de sepultura definitiva de los Obispos y Arzobispos residenciales de la Archidiócesis. Atópase allugáu nuna sala allegante que da a l'ala accidental del transepto, ellí reposen los restos de los Obispos Valerio Antonio Jiménez Hoyos, José Joaquín Isaza Ruíz y José Ignacio Montoya Peláez, y los Arzobispos Joaquín Pardo Vergara, Manuel José Caycedo Martínez y Tiberio de Jesús Salazar y Herrera. Tamién s'atopen los restos del Obispu Arturo Duque Villegas, amás, por permisu especial tán los de Monseñor Jesús María Marulanda.[17]

El primer Mausoléu qu'esistió foi construyíu en 1950 pol Arquiteutu Antonio Mesa Jaramillo nel mesmu llugar onde ta güei.[26] En 1969 foi sustituyíu pol actual cuando se construyó la Cripta de Güeseres con planos, pa dambes obres d'Inxeniería y Construcciones.[26] Los murios del mesmu tán cubiertos con piedra bogotana un tipu de piedra arenisca. La cortil cunta, xunto a la paré norte, con dos baltes que sobresalen del pisu y sobre dichu muriu atopa un Crucifixu; na paré oriental del salón, precisamente onde antes s'atopaben dos puertes construyeron güeseres, onde s'asitiaron les ánfores metáliques que contienen los restos de los Obispos, cubiertes con llábanes de mármol onde s'identifiquen los restos.[26] Ellí guardábase'l Sepulcru hasta que pasó al salón Muséu.[26]

Cripta de güeseres[editar | editar la fonte]

Cripta de Güeseres.

La Cripta de Güeseres alcuéntrase xusto debaxo del Muséu y del Mausoléu de los obispos. Ye un semisuétanu, que gracies a la rimada del suelu esterior, una porción del muriu de los cimientos nun queda soterráu, lo cual dexa que la parte alta de les parés de la cortil cunten con claraboyes qu'allumen y ventilan l'interior. La cripta consta de delles galeríes con más de 2.000 güeseres, tien un pequeñu oratoriu y l'accesu a la cortil da direutamente col pasiellu, que de la mesma cunta con entrada pola carrera Venezuela.[26]

Dientro del cortil atopen dos pequeñes puertes que comuniquen cola canalización dexada pol antiguu percorríu de la quebrada la Lloca, esviada en 1944 pela Cai La Paz, dicha canalización consiste nun arcu romanu que forma una llarga bóveda, y dende la esviadura pensóse n'aprovechar l'espaciu p'allugar güeseres, pero hasta'l momentu nun se realizáu nenguna intervención. Ente los restos de personaxes destacaos que xacen na cripta destáquense los del escritor antioqueño Tomás Carrasquilla, que dicía que "la Catedral yera folla al altor de Dios"[17] y la so hermana Isabel Carrasquilla d'Arango.[39]

Sacristía[editar | editar la fonte]

Sacristía de la catedral.

La sacristía de la catedral ye l'únicu salón que quiciabes nun sufrió cambeos, caltiénse cuasi intactu de como foi construyíu. Nél guarden los oxetos que son necesarios pa les celebraciones relixoses, como por casu hosties ensin consagrar, motes, casulles, etc., y ye de camín acutáu al públicu polo xeneral. La cortil ye rectangular y ampliu, los murios cunten col lladriyu a la vista, dispón de tres puertes: dos na paré occidental que dan col pasiellu que comunica coles demás dependencies y la restante ta nel muriu sur y vien dar col brazu oriental del transepto. Tamién cunta con tres ventanes, toes elles alcontraes na paré oriental, que dan sobre la carrera Ecuador.

Tolos sos muebles fueron construyíos pol ebanista Luis Eduardo Arenas y consten d'una fina talla.[29] Ente los que más se destacar tán: nel centru del salón alcuéntrase la "mesa de sacristía" de 1,10 x 4,90 x 1,70 metros, tallada en cedru negru, n'estilu renacentista español, decorada con talles de rombos y círculos con figures de santos, cuenta con pequeñes alacenes pa cada unu de los Canónigos.[29] Na paré del norte del cuartu, ta alcontráu un gran armariu y tien la distribución fayadiza pa guardar los ornamientos, foi fechu en cedru negru, n'estilu renacentista español y decoráu con talles de rombos, círculos y motivos vexetales, costó $ 36.000. Esiste tamién un reclinatorio de trés puestos debaxo de la estación del Viacrucis (qu'en 1938 unvióse como modelu pa la Catedral), costó $ 15.000.[29]

A lo cimero de les parés de la Sacristía alcuéntrense los cuadros al oleu de tolos obispos y arzobispos de la archidiócesis.[29] Amás, el salón cunta con un llavabu especial, el sacrarium, que'l so desaguadoriu va direutamente al suelu. Esta piscina emplegar pa llavar los llenzos emplegaos mientres la celebración de la misa y otros elementos emplegaos mientres la comunión. Tamién, destacar nel centru del salón una llámpara de cristal, que data de 1931, ye una araña Barigossi d'estilu románicu de la Fondería de Bronzi artística.[37]

Sala capitular[editar | editar la fonte]

Sala capitular de la Catedral.

La sala capitular, como lo indica'l so nome, ta destinada a les xuntes del capítulu, ye una cortil rectangular y amplio, d'aspeutu senciellu, los murios tán totalmente estucados escareciendo del lladriyu a la vista como'l restu del templu. Cuenta con dellos muebles que tienen cierta antigüedá, pero nun son contemporáneos colos de la sacristía. El principal y el que se destacar a güeyu ye una gran mesa llonxitudinal arrodiada por una serie de sielles.

Una de les más bultables carauterístiques de felicidá sala ye que tien les ventanes a ras col suelu, por cuenta de que ta allugada nuna zona que foi intervenida pa sacar un entrepiso, obra tamién realizada pola firma "Inxeniería y Construcciones" en 1969. Sicasí, caltién les fachaes orixinales de la parte posterior del templu, polo cual comparte col semisuétanu una porción de les ventanes. Amás, la sala cunta con dos accesos, unu que da direutamente col pasiellu cerca a la puerta que comunica cola carrera Ecuador y l'otru que da cola escalera qu'articula tanto'l entrepiso col semisuétanu y que de la mesma comunica col pasiellu.

Obres artístiques[editar | editar la fonte]

La basílica cunta con delles obres d'arte de reconocíos artistes que s'alcuentren en diversos sitios del templu, la mayoría tán espuestes de forma permanente y dalgunes en determináu momentu del añu.

Cuadros al oleu[editar | editar la fonte]

Son cuatro cuadros al oleu de grandes dimensiones allugaos sobre cada puerta de los estremos del transepto. A llau y llau del retablu oriental atópense dos imáxenes, sobre la entrada a la sacristía ta El Cristu del Perdón, obra maestra de Francisco Antonio Cano, a quien-y tomó diez años pintalo, y sobre la puerta que da escontra l'atriu llateral oriental ta'l de La nuesa Señora de Chiquinquirá del Maestru Lleón Arango.[40]

El Cristu del Perdón del Maestru Francisco Antonio Cano.

Xunto al retablu occidental, tamién s'atopen otros dos cuadros: sobre la entrada a la Cripta de los obispos y Arzobispos ta'l cuadru de La nuesa Señora de Guadalupe obra tamién del Maestru Lleón Arango de 1965 y sobre la puerta que da escontra l'atriu llateral occidental ta'l de la Inmaculada (copia de la de Murillo), del pintor austriacu Carlos Hofrichter. Esti postreru foi iguáu pol pintor xunto col de San José del Templu de San José del centru de la ciudá en 1869, por pidimientu del Párrocu de La Candelaria José María Gómez Ángel.[40] Ésti y El Cristu del Perdón fueron restauraos pol Padre Julio Jaramillo Restrepo en 1956, con permisu del Capítulu. Amás, nel 2001 El Cristu del Perdón foi nuevamente restauráu, esta vegada pol Muséu d'Antioquia nes sos instalaciones y onde se-y llimpiaron los rastros d'escrementos de palombos y esperteyos, estenáronse-y les gurrianes causaes pol fumu de les veles de los feligreses, quitóse-y la mugre de los gases de los vehículos y anubrióse-y con un finu barniz que lo protexerá mientres cien años.[41]

El cuadru más pervalible de la basílica ye'l de los Casamientos de Santa Catalina de Sena del autor Theodor van Thulden (1606-1699), de la escuela flamenca donáu a la catedral por Doña Tulia Echavarría en 1932 y alcontráu nel Muséu d'Arte Relixoso de la Catedral, polo cual nun ta a la vista del públicu.[40]

Escultures[editar | editar la fonte]

Jesús Crucificáu del maestru Bernardo Vieco Ortiz.

La catedral tien delles escultures, dalgunes tán permanentemente espuestes en diversos puntos del templu y otres solo esíbense en dómines especiales como nel mes d'avientu o na Selmana Santa. La escultura más destacada ye'l Jesús Crucificáu del maestru antioqueño Bernardo Vieco Ortiz. Atópase al frente del solio y foi adquirida en 1968. Tuvo por un tiempu colgada sobre la puerta de la nave central. Foi realizada en bronce y madera, y cuenta con 250 cm de llargu.[40]

Tamién tán les estatues de San Pedro y San Pablo, asitiaes en repises o ménsulas de mármol nos murios del arcu toral del presbiteriu. Les del Sagráu Corazón y l'Inmaculada, allugaes nos retablos del transepto. Les de la Virxe del Carmen y San José alcontraes nos nichos de los retablos de los ábsides llaterales. Les de San Franciscu d'Asís y Santa Bárbara, asitiaes nos retablos del sotacoro. D'éstes namái se sabe que la de Santa Bárbara foi adquirida en 1952 y el so escultor foi Francisco López.[40] Tamién ta –de recién adquisición– la estatua de Santa María de la Paz, allugada nel brazu occidental del transepto.

Esisten amás, ocho estatues d'ánxeles en mármol con portalampararios metálicos, con capacidá cada unu pa 13 pequeñes bombilles. Los ánxeles cunten con metro y mediu d'altor coles ales abiertes, con base de 65 cm d'altor por 45 cm d'anchu. Alcontrar nos retablos llaterales y los del transepto y fueron parte de la donación del empresariu Pablo Tobón Uribe.

Tocantes a les estatues que nun s'esiben sinón en determinaos tiempos, méntense les del preselbe, d'orixe español que fueron adquiríes pol Obispu Pardo Vergara y tienen cierta antigüedá. Tamién tán les de Selmana Santa, cuntar col Apostoláu completo; el Cristu de descendimiento y el Sepulcru que foi donación en 1948, de los maríos Roberto Vélez y Eugenia Ángel y los sos fíos. Foi construyíu n'Ecuador, polos Hermanos Reyes.[40]

Estáu de caltenimientu[editar | editar la fonte]

La catedral foi declarada Monumentu Nacional pol Resolución N° 2 del 12 de marzu de 1982.[42] Esti calter de Monumentu Nacional implica que queda pa tou lo referente a cualquier trabayu nel edificiu sol cuidu de la Subdireición de Monumentos Nacionales que dependió del Institutu Nacional de Víes del Ministeriu de Tresporte hasta 1997, cuando foi creáu'l Ministeriu de Cultura y asignar a esti nuevu Ministeriu.[42] La Subdireición, pa constatar l'estáu físicu del edificiu y poder dar en la so restauración, efeutuó un diagnósticu, encargáu a la Fundación Ferrocarril d'Antioquia quien ganara la llicitación pa dichu fin.[42]

Deterioro físicu superficial causáu pol mugor.

La conclusión del diagnósticu foi que la catedral ta enferma, pero non desanunciada nin n'estáu terminal.[42] La ilesia foi perbién construyida, los adobes son de bona resistencia y cumplen coles normes que s'esixen anguaño pa esti tipu de lladriyos.[42] Sicasí, el pasu del tiempu trai los sos problemes. La catedral presenta defectos estructurales, d'asentamientos, resquiebros, mugores y deterioru del lladriyu en dellos sitios. Anque la edificación nun cuerre un inminente riesgu de colapsu, sí ye necesaria un afitamientu estructural que pueda protexer a la Basílica d'un movimientu sísmicu.[42]

El deterioru que güei presenta la Catedral Metropolitana débese básicamente a que na década de los 80 adelantráronse unos trabayos d'amarres estructurales, que por falta de dineru nun fueron concluyíos. A esto hai que suma-y el biodeterioro y el mugor provocáu pola quebrada La Lloca, que mientres munchos años crució per debaxo de la edificación. Amás les intervenciones mal feches que se realizaron en distintes dómines tamién influyeron nel so estáu.

Los dineros que rique la intervención na Catedral Metropolitana tán presupuestaos de los recursos que la Gobernación d'Antioquia va recibir pola venta del llote donáu por Institutu Nacional de Víes -INVIAS-, allugáu nel sector de San Diego en Medellín.[42] De toes formes esti dineru podría resultar insuficiente, yá que tamién se debe destinar parte del mesmu a la restauración de dellos monumentos nacionales nel Departamentu d'Antioquia, polo cual ye necesariu qu'otres entidaes como la mesma Curia y l'Alcaldía de Medellín vencéyense económicamente con esti proyeutu.

Horarios[editar | editar la fonte]

Horariu de mises[43]
Domingos y feriaos
7 a.m., 8 a.m., 9 a.m., 10 a.m., 11 a.m., 12m, 6 p.m., 7 p.m.
Sábados
7 a.m., 8 a.m., 9 a.m., 10 a.m., 11 a.m., 12m, 6 p.m.
Llunes a vienres
7 a.m., 8 a.m., 9 a.m., 10 a.m., 6 p.m.

La catedral atópase abierta principalmente peles mañanes cuando les mises son cada hora, depués ye cerrada mientres tola tarde y reabierta pa les últimes mises del día.

Amás, nes mañanes puede escuchase la música interpretada nel órganu de la catedral, que non solo ameniza les celebraciones relixoses sinón que tamién se puede siguir escuchando mientres los espacios llibres ente misa y misa.

La direición del templu ye carrera 48 Nº 56-81, teléfonu (57) (4) - 5132269.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier (2002). «Cap. 10, Serviciu Llitúrxicu y Pastoral Emprestáu pola Catedral», Monografía Histórica de la Catedral-Basílica la Inmaculada de Villanueva en Medellín. Nun tien ISBN.
  2. 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10 Restrepo Uribe, Jorge (1981). Medellín, el so Orixe, Progresu y Desenvuelvo. Servigráficas, Medellín. ISBN 84-300-3286-X.
  3. Sistema Nacional d'información Cultural - Ministeriu de Cultura. «Bienes d'Interés Cultural, Patrimoniu Arquiteutónicu: Catedral de Villanueva». Consultáu'l 26 de xunu de 2008.
  4. Red Nacional de Museos. «Direutoriu de Museo – Museo de la Basílica Metropolitana». Consultáu'l 26 de xunu de 2008. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  5. 5,0 5,1 5,2 The History Channel. «Iglesias Arte Desconocío So La Catedral. Historia Secreta Medellín». Historia Secreta. Consultáu'l 9 de xunetu de 2008. «Videu en YouTube del documental Historia Secreta: Medellín de History Channel»
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Jaramillo Restrepo, Presbíteru Julio César (1950). Basílica de Medellín. Editorial Bedout. Nun tien ISBN.
  7. Tejar: Llugar onde se fabriquen texas, lladriyos y adobes.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,6 8,7 Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier (2002). «Cap. 4, Primer suspensión de la Construcción», Monografía Histórica de la Catedral-Basílica la Inmaculada de Villanueva en Medellín. Edición especial nun tien ISBN.
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 Cano Gil, Jorge Humberto (direutor de la investigación) (1996). La obra de Carlos Carré en Colombia. Editorial Universidá Pontificia Bolivariana - Bancu de la República, Medellín. ISBN 958-9453-18-X.
  10. Pola proliferación de pequeñes reseñes sobre la catedral, tomar a 1875 como la fecha del empiezu de la construcción del actual edificiu, pero en realidá esa fecha ye l'empiezu del primer intentu que resultó nun total fracasu, por eso, el 19 de xineru de 1890 ye en realidá la fecha de la nacencia de l'actual edificación de la Catedral de Medellín, fecha na que s'aprueben los planos de Carré y darréu dar# en la construcción del templu.
  11. «Metropolitan Archdiocese of Medellín, Colombia» (inglés). Giga-Catholic Information. Consultáu'l 31 d'agostu de 2008.
  12. «Charles Émile Carré (1863-1909)». Boletín Cultural y Bibliográficu del Bancu de la República, Númberu 34.. Biblioteca Luis Ángel Arango. Archiváu dende l'orixinal, el 29 de mayu de 2008. Consultáu'l 26 de xunu de 2008.
  13. L'Heraldu d'Antioquia (oct - 8 - 1928). «Un rayu produció ayeri tarde una quema na cúpula de la Catedral de Villanueva». L'Heraldu d'Antioquia 2 (407). 1 col. 1-4 p.4. 
  14. «Escelentísimu Monseñor Francisco Cristóbal Toro Correa». Archidiócesis de Santa Fe d'Antioquia. Consultáu'l 31 d'agostu de 2008. «Toro foi'l novenu obispu de la Diócesis d'Antioquia.» (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  15. «Ilustrísimo Señor Miguel Ángel Builes Gómez (1924 - 1971)». Diócesis de Santa Rosa d'Osos. Consultáu'l 31 d'agostu de 2008. «Builes foi'l tercer obispu de la Diócesis de Santa Rosa d'Osos» (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 16,4 Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier (2002). «Cap. 9, Arreglos al Edificiu y Estudiu del Diagnostico n'Orde a la Posible Restauración», Monografía Histórica de la Catedral-Basílica la Inmaculada de Villanueva en Medellín. Edición especial nun tien ISBN.
  17. 17,0 17,1 17,2 Archidiócesis de Medellín. «Iglesias d'Interés Cultural - Catedral Basílica Metropolitana». Archiváu dende l'orixinal, el 14 d'ochobre de 2007. Consultáu'l 6 de xunetu de 2008. «La páxina sobre la catedral a caducáu, polo cual ye redireccionada a la copia que s'atopa nel Internet Archive»
  18. Una branca ye una jamba, vease la entrada branca en esti vocabulariu.
    Vease tamién jamba nel Diccionario de la lengua española de la Real Academia Española.
    Según el Wikcionario jamba ye: Arq. Llateral vertical que s'atopa a entrambos llaos d'un vanu, y sobre los que fuelga'l dintel o l'arcu.
  19. 19,0 19,1 Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier (2002). «Cap. 6, La obra del Obispu Bernardo Herrera Restrepo», Monografía Histórica de la Catedral-Basílica la Inmaculada de Villanueva en Medellín. Edición especial nun tien ISBN.
  20. David Zuluaga. «Arquiteutura y arquiteutos en Medellín 1886 – 1970». Un sieglu de vida en Medellín. Fundación Víztaz. Consultáu'l 16 d'agostu de 2008. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  21. Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier, Conceyu de Medellín (1990). Historia del Parque de Bolívar. Impresión: El Día, Medellín. Edición especial, nun tien ISBN. «L'escultor italianu Giovanni Anderlini yá morriera, pero dexó la maqueta, contautar a la so fía María Anderlini pa llograla y escoyóse al tamién escultor italianu Eugenio Maccagnani pa la so execución.»
  22. 22,0 22,1 Corporación Cívica Centru de Medellín. «"Tres les buelgues de la hestoria"». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de setiembre de 2008. Consultáu'l 28 de xunetu de 2008.
  23. 23,0 23,1 23,2 23,3 23,4 Periódicu Centrópolis. «Ameyoró la seguridá nun 80%». Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'avientu de 2015. Consultáu'l 27 de xunetu de 2008.
  24. Mónica Gallego Ruíz. «Dende'l vienres 21 d'avientu, el Teatru Lido ye'l nuevu espaciu pa les espresiones artístiques de la ciudá». Alcaldía de Medellín. Consultáu'l 31 d'agostu de 2008. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  25. Hugo Andrés Santamaría R.. «Comín - Madera». Archiváu dende l'orixinal, el 12 d'ochobre de 2008. Consultáu'l 20 de setiembre de 2008.
  26. 26,0 26,1 26,2 26,3 26,4 26,5 26,6 26,7 Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier (2002). «Cap. 8, La Imaginería, los Vasos Sagraos, los Ornamientos (seición "Sitios especiales de la Catedral")», Monografía Histórica de la Catedral-Basílica la Inmaculada de Villanueva en Medellín. Edición especial nun tien ISBN.
  27. 27,0 27,1 Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier y Conceyu de Medellín (1990). «Cap. XVII – La Fonte Lluminosa 1968», Historia del Parque de Bolívar. Impresión: El Día, Medellín. Edición especial, nun tien ISBN.
  28. Dende la construcción de la catedral venir cola idea de cerrar los atrios con rexes, y desque el sector empezó a sufrir un gran deterioru social y urbanu, dicha idea a toma más fuercia, atopando tantu partidarios según detractores que lo ven antiestético.
  29. 29,00 29,01 29,02 29,03 29,04 29,05 29,06 29,07 29,08 29,09 29,10 29,11 29,12 29,13 29,14 29,15 29,16 29,17 29,18 29,19 29,20 29,21 29,22 29,23 29,24 29,25 29,26 29,27 29,28 29,29 29,30 29,31 29,32 29,33 29,34 29,35 29,36 29,37 29,38 29,39 29,40 29,41 29,42 29,43 29,44 29,45 29,46 Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier (2002). «Cap. 7, La Decoración de la Catedral», Monografía Histórica de la Catedral-Basílica la Inmaculada de Villanueva en Medellín. Edición especial nun tien ISBN.
  30. 30,0 30,1 El orde toscanu nun pertenez al grupu de los órdenes arquiteutónicos griegos (dóricu, xónicu y corintiu), sinón que ye l'aportación etrusca a los órdenes clásicos. Deriva del dóricu, del que ye una simplificación, la columna toscana, a diferencia de la dórica griega, sofítase sobre una base (y ésta, sobre un podiu) y el fuste ye de seición circular, de normal llisu.
  31. Zambrano Benavides, Diego. «La Catedral Metropolitana de Medellín, una ayalga inorada». Consultáu'l 2 de setiembre de 2018. «Artículu sobre la Catedral Metropolitana de Medellín»
  32. 32,0 32,1 32,2 32,3 32,4 32,5 32,6 32,7 Periódicu Centrópolis. «Órgano en peligru d'estinción». Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'avientu de 2015. Consultáu'l 1 de xunetu de 2008. «Artículu sobre l'estáu los órganos de dellos templos de Medellín»
  33. 33,0 33,1 Castaño Hoyos, José Alejandro (2005). La islla de Morgan; una crónica dende les Cueves de Medellín. Editorial Universidá d'Antioquia, Medellín. ISBN 9586558703.
  34. Periódicu El Colombianu. «Hai que salvar l'órganu de la Metropolitana». Consultáu'l 25 de payares de 2009. «Artículu sobre l'arreglu del órganu de la Catedral de Medellín»
  35. Periódicu El Tiempu. «catedral metropolitana-de-medellin-sonara-hasta-esti martes_6656610-1 Órganu de la Catedral Metropolitana de Medellín va sonar hasta esti martes». Consultáu'l 25 de payares de 2009. «Artículu sobre l'arreglu del órganu de la Catedral de Medellín» (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'catedral metropolitana-de-medellin-sonara-hasta-esti martes_6656610-1 historial y la catedral metropolitana-de-medellin-sonara-hasta-esti martes_6656610-1 última versión).
  36. 36,0 36,1 36,2 36,3 Periódicu El mundu. «movida.php Restauración histórica va dar un nuevu soníu al órganu de la Catedral Metropolitana. Esfuercios por que nunca se calle». Consultáu'l 26 de payares de 2009. «Artículu sobre l'arreglu del órganu de la Catedral de Medellín»
  37. 37,0 37,1 37,2 37,3 37,4 Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier (2002). «Cap. 7, La Decoración de la Catedral (seición "Rede llétrica y el llume")», Monografía Histórica de la Catedral-Basílica la Inmaculada de Villanueva en Medellín. Edición especial nun tien ISBN.
  38. 38,0 38,1 38,2 38,3 38,4 38,5 38,6 38,7 Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier (2002). «Cap. 8, La Imaginería, los Vasos Sagraos, los Ornamientos (seición Museo)», Monografía Histórica de la Catedral-Basílica la Inmaculada de Villanueva en Medellín. Edición especial nun tien ISBN.
  39. «Biografía». Pepe Mexía. Biblioteca Luis Ángel Arango. Archiváu dende l'orixinal, el 16 de setiembre de 2008. Consultáu'l 16 de setiembre de 2008.
  40. 40,0 40,1 40,2 40,3 40,4 40,5 Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier (2002). «Cap. 8, La Imaginería, los Vasos Sagraos, los Ornamientos (seición "La Imaginería")», Monografía Histórica de la Catedral-Basílica la Inmaculada de Villanueva en Medellín. Edición especial nun tien ISBN.
  41. Luis Carlos Aljure. «Francisco Antonio Cano - El Cristu del Perdón». Consultáu'l 31 de xunetu de 2008.
  42. 42,0 42,1 42,2 42,3 42,4 42,5 42,6 Fundación Ferrocarril d'Antioquia (marzu - 25 - 1999). «Restauración Catedral Metropolitana». Folleto sobre la Restauración de la Catedral Metropolitana, ye una publicación especial, nun tien ISBN nin ISSN. 
  43. Publicar S.A. (2008). Direutoriu Medellín 2008. Direutoriu telefónicu, guía de les Ilesies, datos suministraos pola Archidiócesis de Medellín.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier * 1924 - † 2006 (2002). Monografía Histórica de la Catedral-Basílica la Inmaculada de Villanueva en Medellín. Edición especial del Centenario de la Arquidiócesis de Medellín.
  • Jaramillo Restrepo, Presbítero Julio César (1950). Basílica de Medellín. Medellín: Editorial Bedout.
  • Restrepo Uribe, Jorge (1981). Medellín, su Origen, Progreso y Desarrollo. Medellín: Servigráficas, páx. 167-179. ISBN 84-300-3286-X.
  • Silva L. Isidoro (2003). Primer directorio general de la ciudad de Medellín para el año de 1906. Instituto Tecnológico de Medellín, páx. 141-176. «Reedición, el original se publicó en 1906.»
  • Vives, Gustavo (1985). Inventario del Patrimonio Cultural de Antioquia. ‹1. Edificios públicos e iglesias de Medellín›. Medellín: Tipo-Litografía Especial, páx. 44-50. «Inventario con las obras de la Catedral y de otras iglesias»
  • Piedrahita Echeverri, Monseñor Javier * 1924 - † 2006 (1990). Historia del Parque de Bolívar. Medellín: Concejo de Medellín, impresión: El Día. Edición especial, nun tien ISBN.
  • Sierra, Álvaro (2007). Fundación Ferrocarril de Antioquia: Restaurando 20 años el Patrimonio. Medellín: Impresión y encuadernación: D'Vinni S.A.. ISBN 978-958-98038-0-6.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]