Catedral de Santa María del Fiore

Coordenaes: 43°46′23″N 11°15′25″E / 43.7731°N 11.2569°E / 43.7731; 11.2569
De Wikipedia
Catedral de Santa María del Fiore
basílica menor, catedral y muséu
Llocalización
PaísBandera d'Italia Italia
RexónBandera de Toscana Toscana
Ciudá metropolitana Ciudá metropolitana de Florencia
Comuña Florencia
Borough of Florence (en) Traducir distritu 1 de Florencia
Coordenaes 43°46′23″N 11°15′25″E / 43.7731°N 11.2569°E / 43.7731; 11.2569
Catedral de Santa María del Fiore alcuéntrase n'Italia
Catedral de Santa María del Fiore
Catedral de Santa María del Fiore
Catedral de Santa María del Fiore (Italia)
Historia y usu
Apertura8 setiembre 1296
Orixe del nome María
Relixón catolicismu
Diócesis Archidiócesis de Florencia (es) Traducir
Dedicación María
Arquiteutura
Arquiteutu/a Arnolfo di Cambio (es) Traducir
Filippo Brunelleschi
Andrea Pisano
Francesco Talenti
Giotto
Emilio De Fabris (es) Traducir
Giovanni di Lapo Ghini
Andrea de Bonaiuto (es) Traducir
Taddeo Gaddi
Benci di Cione Dami
Neri di Fioravante
Antonio Ciaccheri
Materiales mármole y Lladriyu
Estilu arquiteutura del Renacimientu
Gótico italiano (es) Traducir
Altor 114,5 m
Anchor 90 m
Llargor 153 m
Superficie 8600 m²
Patrimoniu
Instalaciones
Archivo fotográfico (es) Traducir
Biblioteca
Edificiu d'archivu
Llibrería
Restoration laboratory (en) Traducir
Formáu por Cúpula de Santa María del Fiore (es) Traducir, Santa Maria del Fiore façade (en) Traducir, Entrance Wall of Santa Maria del Fiore (en) Traducir, Northeast Transept of Santa Maria del Fiore (en) Traducir, Southeast Transept of Santa Maria del Fiore (en) Traducir, Belltower of Santa Maria del Fiore (en) Traducir, Pediment of Santa Maria del Fiore (en) Traducir y Nave of Santa Maria del Fiore (en) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La basílica catedral metropolitana de Santa María del Fiore, o catedral de Santa María de la Flor (italianu: Cattedrale di Santa Maria del Fiore) ye la sede episcopal (n'italianu duomo) de l'archidiócesis de Florencia, Italia. Ye una de les obres maestres del arte góticu y del primer Renacimientu italianu.

Símbolu de la riqueza y del poder de la capital toscana mientres los sieglos XIII y sieglu XIV, la catedral florentina ye unu de los edificios más grandes de la cristiandá. El so nome referir al lliriu, símbolu de Florencia, o al antiguu nome del pueblu llamáu Fiorenza. Pero, per otra parte, un documentu del sieglu XV afirma que la flor» referir a Cristu.

Destaca, de forma singular, la grandiosa cúpula, obra de Filippo Brunelleschi,[1] una estructura isostática de 100 m d'altor interior; 114,5 m d'altor esterior; 45,5 m de diámetru esterior y 41 m de lluz (diámetru interior) cola particularidá de qu'esta cúpula, en sí mesma, anula emburriar horizontales pa nun tresmitir al tambor que lu sofita práuticamente más cargues que les verticales correspondientes al so propiu pesu.[2] A la cúpula hai qu'añader el campanile de Giotto, un campanariu independiente trazáu por Giotto, de 84,70 m d'altor, y el bautisteriu de San Juan, coles famoses puertes de bronce de Ghiberti. El conxuntu, formáu pola ilesia, el campanariu y el bautisteriu, constitúi una de les xoyes artísticu y arquiteutónicu de Florencia.

La basílica atópase dientro de la declaración del Centru históricu de Florencia como Patrimoniu de la Humanidá pola UNESCO dende 1982.[3]

Historia[editar | editar la fonte]

Vista alloñada de la catedral

La catedral foi llevantada nel espaciu qu'ocupó l'antigua ilesia de Santa Reparata, impulsada la so construcción pola magnificencia de les nueves catedrales de Pisa y Siena.

A la fin del sieglu XIII, la ilesia de Santa Reparata, de nueve centuries derrumbábase, como lo atestigüen los documentos. Entá más, resultaba demasiáu pequeña nun periodu de rápida crecedera de la población. La próspera Florencia quería devasar la grandiosidá de los sos rivales toscanos, Pisa y Siena, con una ilesia magnífica, más grandiosa en tamañu y afatada más ricamente nel esterior. Esta catedral, cuando se terminó, resultó ser la más grande d'Europa, con una capacidá pa 30.000 persones. Na actualidá namái ye superada, en tamañu, pola basílica de San Pedro na Ciudá del Vaticanu, la catedral de San Pablo en Londres, la catedral de Sevilla y la catedral de Milán.

Campanile de la Catedral de Santa María del Fiore.

La nueva ilesia foi diseñada por Arnolfo di Cambéu en 1296 pa ser el templu católicu mayor del mundu (anque'l so diseñu foi alteriáu delles vegaes y más tarde amenorgáu en tamañu). Arnolfo foi tamién el famosu arquiteutu de la basílica de la Santa Cruz y el palazzo Vecchio. Diseñó trés anches naves que morríen so la cúpula octogonal, cola nave central cubriendo la superficie de Santa Reparata. La primer piedra foi puesta'l 8 de setiembre de 1296 pol cardenal Valeriana, el primer nunciu papal unviáu a Florencia. La realización d'esti vastu proyeutu duraría 170 años, según los esfuercios coleutivos de delles xeneraciones. Dempués de la muerte de Arnolfo, en 1302, el trabayu na catedral fíxose más lentu y llegó a suspendese mientres trenta años. La construcción recibió un ímpetu nuevu cuando les reliquies de san Zenobio fueron afayaes en 1330 en Santa Reparata.

En 1331, el Arte della Llana (Gremiu de los mercaderes de la llana) asumió'l patronalgu esclusivu pa la construcción de la catedral y, en 1334, nomaron a Giotto di Bondone como maestru d'obres. Asistíu por Andrea Pisano, siguió'l diseñu de Arnolfo di Cambéu. El so trunfu mayor foi la construcción del campanile («campanariu»), pero morrió en 1337, dexando inacabada la obra. Andrea Pisano siguió colos trabayos hasta qu'éstos tuvieron qu'abandonase por causa de la Peste negro en 1348.

En 1355 se reemprenden los trabayos dientro de la catedral, llevaos a cabu por una serie d'arquiteutos, ente los que cabo mentar a Francesco Talenti, qu'acabó'l campanariu y amplió el proyeutu col ábside y les capiyes llaterales, pero nun alterió l'esterior. En 1359 asocedió-y Giovanni di Lapo Ghini (1360-1369), qu'estremó la nave central en cuatro llarpiabes cuadraes. Otros arquiteutos fueron Alberto Arnoldi, Giovanni d'Ambrogio, Neri di Fioravante y Orcagna. En 1375 la vieya ilesia de Santa Reparata foi baltada. La nave completar en 1380, quedando ensin terminar, en 1418, la cúpula.

Les parés tán cubiertes per bandes alternaes n'horizontal y vertical con mármoles multicolor: de Carrara (blancu), Prato (verde) y Siena (colloráu). Estes bandes de mármol teníen que repitir les decoraciones del bautisteriu y del campanariu de Giotto. Hai dos puertes llaterales, les Puertes de los Cardenales (sur) y la Puerta de los Mandorla (norte) con escultures de Nanni di Bancu, Donatello y Jacopo della Quercia. Los seis ventanes llaterales, notables pol so delicáu trazáu y adornos, tán dixebraes por pilastres. Solo los cuatro ventanes más cercanes al transepto dexen pasar la lluz; les otres dos son a cencielles ornamentales. Les ventanes del triforio son redondes, una carauterística común nel estilu ítalo-góticu. El pavimentu de la ilesia foi cubiertu con mármol nel sieglu XVIII.

El 24 d'avientu de 1966, el papa Pablo VI realizó la misa del Gallu nesta catedral, el motivu, los llenes que'l 4 de payares d'esi añu destruyeron la ciudá. Nuna catedral atarraquitada qu'homenaxó a los finaos, presidió la cortil una gran flor de lliriu, símbolu de la ciudá de Florencia.

Cúpula[editar | editar la fonte]

Vista de la cúpula.

La cúpula, de 45,5 m d'anchu, yera orixinalmente una cúpula de madera construyío por Arnolfo di Cambéu. Construyir una cúpula sobre'l presbiteriu traía munchos problemes téunicos. Esistía yá un modelu de lladriyu pa la cúpula dende 1367 (como queda esplicáu na Vida de Brunelleschi d'Antonio Manetti, ca. 1480).

En 1419 va tener llugar un concursu pa diseñar una nueva cúpula (cupola n'italianu) pa la catedral. Los dos competidores más importantes yeren Lorenzo Ghiberti (famosu pol so llabor nes Puertes del Paraísu», nel bautisteriu) y Filippo Brunelleschi.

Un desconocíu arquiteutu de la dómina llegó inclusive a proponer que s'enllenara la catedral con tierra antes de llevantar la cúpula con cuenta de construyir la cúpula enriba de la tierra moldiada (entá nun se sabía de qué forma construyir una cúpula con tanto pesu y magnitú). Cuando se-y preguntar cómo sacaría la tierra, suxurióse que la ciudá podría entemecer monedes cola tierra y los probes, incidentalmente, baleraríen la cúpula.[4]

Brunelleschi inspirar na cúpula del "doble paré" o "doble casco" del Panteón de Roma. Cola ayuda de Donatello y Nanni di Bancu construyó un modelu de madera y lladriyu (exhibíu nel Muséu de Operar del Duomo). Brunelleschi ganó por pocu. El so modelu sirvió como guía pa los artistes, pero intencionadamente presentar incompletu cola cuenta d'asegurar el so control sobre la construcción.

Les soluciones del artista yeren atélites y ensin precedentes como'l peculiar diseñu octogonal de doble casco: la cúpula álzase sobre un tambor octogonal, lo que dexaba que la cúpula entera fuera construyida dende la superficie, ensin necesidá d'andamios, que supóníen un eleváu costo.

Esta enorme construcción pesa 37.000 tonelaes métriques y contién más de 4 millones de lladriyos. Brunelleschi fixo dellos modelos y dibuxos mientres la so construcción. Tuvo qu'inventar máquines elevadoras especiales y grúes pa izar les piedres grandes. Estes máquines especialmente diseñaes y les brilloses téuniques d'albañilería fueron les espectaculares contribuciones a l'arquiteutura de Brunelleschi. Na cúpula utilizáronse tamién refuerzos horizontales de tirantes de piedra y fierro, preparando'l camín pa les idees de reforzamientu de fierro y aceru que s'utilizaríen sieglos dempués, como'l casu del formigón.

Magar el resolución del concursu, dambos arquiteutos fueron los encargaos de llevar a cabu la obra. Nun hubo consensu. Ghiberti burllar d'estos planos y llomar d'imposibles. Brunelleschi, fondamente ofendíu, asemeyó una enfermedá y partió pa Roma, dexando'l proyeutu nes manes de Ghiberti. Pero Ghiberti llueu se dio cuenta de que nun taba capacitáu pa llevar a cabu la obra por sigo solo. En 1423 Brunelleschi tornó asumiendo la responsabilidá total de la so construcción.

La cúpula vista dende l'interior, colos frescos de Giorgio Vasari.

El trabayu de la cúpula empezó en 1420 y foi completáu en 1436. La catedral foi consagrada pol papa Eugenio IV el 25 de marzu de 1436 (el primer día del añu acordies con el calendariu florentín). Foi la primer cúpula octogonal na hestoria que se construyó ensin el soporte d'un armazón de madera (el Panteón de Agripa foi construyíu ente 118 y 128 ensin estructures de soporte, pero tratar d'una cúpula redonda) y foi la mayor cúpula construyida entós (inda ye la cúpula d'albañilería más grande del mundu). Foi unu de los llogros más espectaculares del Renacimientu.

La idea de Brunelleschi pa coronar la cúpula con una gran llinterna foi puesta en dulda, dando llugar a otru concursu. Los sos competidores fueron Lorenzo Ghiberti y Antonio Cachieri; Brunelleschi resultó ganador. El so diseñu yera pa una llinterna octogonal con ocho arbotantes en radiu y ocho ventanes narquiaes (agora exhibíes nel Muséu de Operar del Duomo). La construcción de la llinterna empecipió unos meses antes de la so muerte, en 1446. La so construcción ralentizar mientres 25 años ensin que'l so progresu fuera notable, por cuenta de les intervenciones realizaes por dellos arquiteutos. Finalmente foi completada pol so amigu Michelozzo en 1461. El teyáu cónicu foi rematáu por Verrocchio en 1469, con una capa de cobre y una cruz que contenía reliquies. Ésti utilizó una grúa especialmente diseñada por Leonardo da Vinci. Esta última estructura supón un altor total de 114,5 m ente la cúpula y la llinterna. La cubierta de cobre foi cutida por un rayu'l 17 de xunetu de 1600 y cayóse. Foi reemplazada por otra, entá más grande, dos años más tarde.

La decoración del tambor de la galería, realizada por Baccio d'Agnolo, nunca foi acabada porque foi desaprobada por Michelangelo.

La construcción de la catedral, empezada en 1296 col diseñu de Arnolfo di Cambéu, foi acabada, pos, en 1469 por Verrocchio col ciborio de cobre na llinterna. Pero la fachada principal entá taba por completar se y siguiría asina mientres sieglos.

Fachada[editar | editar la fonte]

Fachada.

La fachada orixinal, diseñada por Arnolfo di Cambéu y de normal atribuyida la so construcción a Giotto, foi de fechu empezada venti años dempués de la muerte de Giotto. Un dibuxu a pluma y tinta de mediaos del sieglu XV de la llamada fachada de Giotto caltener nel Codex Rustici, según el dibuxu de Bernardino Poccetti de 1587, dambos exhibíos nel Muséu de Operar del Duomo. Esta primer fachada deber al esfuerciu coleutivu de dellos artistes, ente ellos Andrea Orcagna y Taddeo Gaddi, y foi namái completada na so parte baxa, dempués foi abandonada. En 1587-1588 l'arquiteutu de corte de los Médici, Bernardo Buontalenti, baltar por orde del Gran Duque Francisco I de Médicis, yá que paecía nun tar de moda nos tiempos del Renacimientu. Dalgunes de les escultures orixinales amosar nel Muséu de la Ópera del Duomo, detrás de la catedral. Otres tán agora nel Muséu de Berlín y nel Louvre. El concursu pa una nueva fachada terminó con un gran escándalu de corrupción. El diseñu de la fachada, en madera, de Buontalenti, ta espuestu nel Muséu de la Ópera del Duomo. Dellos diseños nuevos fueron propuestos n'años posteriores, pero los modelos (de Giovanni Antonio Dosio, Giovanni de Médici con Alessandro Pieroni y Giambologna) nun fueron aceptaos. La fachada dexóse, por tanto, afayada hasta'l sieglu XIX.

En 1864 abrióse un concursu pa diseñar una fachada nueva, resultando ganador Emilio De Fabris (1808-1883) en 1871. El trabayu empezó en 1876 y terminóse en 1887. Esta fachada neogótica en mármoles blancos, verdes y roses forma una unidá n'harmonía cola catedral, el campanariu de Giotto y el bautisteriu.

La fachada entera ta dedicada a María, madre de Cristu y patrona de la catedral.

La construcción de los trés puertes de bronce llevar a cabu de 1899 a 1903. Tán afataes con escenes de la vida de la Virxe. Los mosaicos de los tímpanos de les puertes fueron diseñaos por Niccoló Barabino. Representen (d'izquierda a derecha): A Caridá ente los fundadores d'instituciones filantrópiques florentines, Cristu nel tronu con María y Juan Bautista; Artesanos florentinos y Mercaderes y humanistes rindiendo homenaxe a la Fe. El frontispiciu enriba del portal central contién un mediu relieve de Tito Sarrocchi y representa a María entronizada empuñando un cetru floriáu.

Enriba de la fachada abren una serie de nichos colos dolce Apóstoles y, nel centru, la Virxe col Neñu. Ente'l rosetón y el tímpanu hai una galería colos bustos de grandes artistes florentinos.

Interior[editar | editar la fonte]

Dante y la Divina Comedia, por Domenico di Michelino.
Nave central de la catedral y altar.

La catedral presenta planta basilical clásica, con una nave central bien alta y ancha y dos naves llaterales de menores dimensiones, formando una cruz llatina. Les naves queden dixebraes por anchos arcos ojivales con columnes compuestes, estremando la nave en cuatro tramos cuadraos.

Les sos dimensiones son enormes: 153 m de llongura per 130 m d'anchu (d'un llau a otru del transepto) y 107 m d'altu dende la base hasta'l visu de la cúpula. L'altor de los arcos nos pasiellos ye de 23 m.

L'interior ye daqué aveséu y da una impresión de vaciedad. La relativa desnudez de la ilesia correspuende a l'austeridá de la vida relixosa, tal como la predicaba Girolamo Savonarola.

Munches de les decoraciones de la ilesia perdiéronse col pasu de tiempu o fueron treslladaes al Muséu de Operar del Duomo, como les magníficos "cantorías" (tribunes o púlpitos pa los cantores) de Luca Della Robbia y Donatello.

Como la catedral foi construyida con fondos públicos, dalgunos de los oxetos d'arte d'esta ilesia tán dedicaos a les persones pernomaes y líderes militares de Florencia.

  • La estatua ecuestre de Giovanni Acuto de Paolo Uccello (1436). Esti frescu, cuasi unicolor, foi tresferíu a tela nel sieglu XIX, ta pintáu en terra verde, el color más cercanu a la pátina del bronce.
  • La estatua ecuestre de Niccoló da Tolentino d'Andrea del Castagno (1456). Esti frescu tresferíu a tela nel sieglu XIX, nel mesmu estilu que l'orixinal, ta pintáu nun color asemeyáu al mármol. Sicasí ta decoráu más ricamente y da una mayor impresión de movimientu.

Dambos frescos representen a los condottieri como figures acaballando triunfalmente. Dambos pintores tuvieron problemes cuando aplicaben les nueves regles de perspeutiva y acercamientu, usaron dos puntos d'unidá, unu pal caballu y otru pal pedestal, en llugar d'usar namái un puntu d'unificación.

Enriba de la puerta mayor ta la colosal fachada del reló, con semeyes al frescu de cuatro profetes o evanxelistes pintaos por Paolo Ucello (1443). Esti llitúrxicu reló con una sola mano amuesa les 24 hores de la hora itálica (l'horariu italianu), un periodu que termina col ocaso a les 24 hores. Esti horariu foi usáu hasta'l sieglu XVIII. Ye unu de los pocos relós d'aquel tiempu qu'inda esisten y funcionen.

La ilesia ye particularmente notable polos sos 44 vitrales, el proyeutu más grande d'esti tipu n'Italia de los sieglos XIV y XV. Nes vidreres de les naves y del transepto represéntense figures de santos del Antiguu y Nuevu Testamentu, ente que nel rosetón de la cúpula o enriba de la entrada amuesen a Cristu y María. Ye'l trabayu de los artistes florentinos más importantes de la dómina como Donatello, Lorenzo Ghiberti, Paolo Uccello y Andrea del Castagno.

Cristu coronando a María como Reina, vidrera redonda enriba del reló, con un ricu caleidoscopiu de colores, foi diseñada por Gaddo Gaddi a principios de 1300.

Donatello diseñó la vidrera de La Coronación de la Virxe nel tambor de la cúpula (la única que puede vese dende la nave).

El preciosu monumentu funerariu d'Antonio d'Orso (1323), obispu de Florencia, foi fechu por Tinu di Camaino, l'escultor más importante del so tiempu.

La cruz monumental, asitiada detrás del tronu episcopal, nel altar mayor, ye de Benedetto da Maiano (1495-1497). El coru ye obra de Bartolommeo Bandinelli. Les puertes de la sacristía, de diez paneles de bronce, fueron realizaes por Luca Della Robbia, de quien se caltienen tamién dos trabayos en terracota vidrada dientro de la sacristía: Angel con candil y La Resurrección de Cristu.

Detrás del ábside central ta l'altar de San Zenobio, primer obispu de Florencia. L'altar, una obra maestra de Ghiberti, contién la urna coles sos reliquies. Enriba d'esti santuariu ta'l cuadru de La Última Cena del menos conocíu Giovanni di Balduccio. Tamién había un panel mosaicu en pasta vidrao de San Zenobio, obra del miniaturista del sieglu XVI Monte di Giovanni espuestu, anguaño, nel Muséu de Operar del Duomo.

Munches decoraciones daten del sieglu XVI, sol patronalgu de los Grandes Duques, como'l pavimentu coloriao en mármoles, atribuyíu a Baccio d'Agnolo y Francesco da Sangallo (1520-26). Delles pieces del mármol de la fachada fueron usaes, pámpana abaxo, nel pavimentu (como se demostró na restauración del mesmu dempués del hinchente de 1966).

Balta de Filippo Brunelleschi, na cripta.

En cuanto al interior de la cúpula, primero suxurióse que les unidá|45|m}} d'anchu fueren cubiertos con una decoración en mosaicu p'aprovechar al máximu la lluz qu'entraba polos rosetones y al traviés de la llinterna. Brunelleschi propunxo que la bóveda rellumara como oru resplandoriento, pero la so muerte en 1446 punxo fin a esti proyeutu y les parés de la cúpula fueron enjalbegadas. Cosme I de Médicis decidió que la cúpula fuera pintada con una representación de El Xuiciu Final. Esta obra, de 3600 m² de superficie pintada, foi empezada en 1568 por Giorgio Vasari y Federico Zuccaro y duraría hasta 1579. La parte cimera, cerca de la llinterna, representa a Los 24 Vieyos del Apocalipsis. Foi acabáu por Vasari antes de la so muerte en 1574. Federico Zuccaro y otros collaboradores, como Domenico Cresti, acabaron otres seiciones: (de riba escontra baxo) Coros d'Ánxeles, Cristu, María y los Santos, Virtúes, Dones del Espíritu Santu, y Beatitúes, y na parte baxa de la cúpula: Pecaos Mortales y Infiernu. Estos frescos tán consideraos como les meyores obres de Zuccaro. Pero la calidá de la obra ye desigual por cuenta de les collaboraciones d'artistes dellos qu'utilizaron distintes téuniques. Vasari usara pintura al frescu ente que Zuccaro pintaba con pintura en secu.

Cripta[editar | editar la fonte]

La catedral sufrió aballadores escavaciones ente 1965 y 1974. Les bóvedes soterrañes fueron usaes pa soterrar a los obispos florentinos al traviés de los sieglos. La hestoria arqueolóxica d'esta enorme área foi revelada: ruines de cases romanes, un pavimentu del cristianismu tempranu, ruines de l'antigua catedral de Santa Reparata y ampliaciones socesives de dicha ilesia. Cerca de la entrada abierta al públicu ta la tumba de Brunelleschi como prueba del gran ciñu que-y profesaron los florentinos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. cv.uoc.edu (n'inglés).
  2. Francisco Poza. Divines Cúpules Journal of Feelsynapsis (JoF). ISSN 2254-3651. 2011 (1): 32-36
  3. World Heritage Historic Centre of Florence Unesco.org
  4. King, Ross (2002). La cúpula de Brunelleschi. Historia de la gran catedral de Florencia. Apóstrofe, páx. 79. ISBN 84-455-0211-5.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]