Castellanismu (política)

De Wikipedia

El castellanismu ye una ideoloxía que tien por xera caltener y promover los valores que-y son propios a lo que considérase Castiella: les sos costumes, los sos vezos, la so cultura, los sos recursos naturales ya homanos, la so integridá territorial y el cuestionamientu de les polítiques centralistes.

El que los castellanistes denomen "pendón comunero"

Hai dellos movimientos castellanistes: seyan rexonalista o nacionalista, al marxe de la so orientación política (progresista, esquierdista, socialdemócrata, drechista...). Que tienen como finxu de la so ideoloxía el Pautu Federal Castellanu de 1869, firmáu por representantes y delegaos d'un partíu políticu, el "Partido Federal", en representación de 17 provincies: Albacete, Ávila, Burgos, Ciudad Real, Cuenca, Guadalajara, Lleón, Logroño, Madrid, Palencia, Salamanca, Santander, Segovia, Soria, Toledo, Valladolid y Zamora.

Asina, el castellanismu defende la xuntura de les cinco comunidaes autónomes de raigañu castellanu: Cantabria, Castiella y Lleón, Castiella-La Mancha, La Rioxa y Madrid.

Sicasí, esisten munches interpretaciones nel castellanismu, y hailos que reclamen 11 provincies, otros 14 provincies, hailos inclusive que defenden les comarques valencianes de Requena y Utiel y otros munchos proyeutos minoritarios dientro'l nacionalismu castellán.

Territorialidá[editar | editar la fonte]

Área a la que dellos castellanistes dicen que ye de cultura castellana
Mapa políticu pa dellos castellanistes

La territorialidá que vindiquen los movimientos castellanistes vien en rellación col sector al que pertenezan. Una parte del rexonalismu castellán estrema'l norte y el sur de Castiella (considerando la separtación natural del Sistema Central). Dotramiente, les tesis d'Anselmo Carretero faen una lleutura a la baxa de Castiella, defendendo namái la denomada "Castiella condal" (los territorios del condáu de Castiella: Finalmente, el ñacionalismu castellán, considera como una mesma entidá, l'área socio-cultural que-y correspuendería col mapa de llingües y fales d'España que son propiamente castellanos (Axuntando indesplicablemente Lleón y renonciando a Andalucía y Murcia.

Esti nacionalismu, no que cinca a la división territorial, quier superar les provincies idegaes en 1833.

Historia[editar | editar la fonte]

Históricamente, el castellanismu garra como referencies la Guerra de les Comunidaes de Castiella. Y la figura de Juan Martín Díez "L'empecináu", como base del federalismu castellán del sieglu XIX y el Pautu Federal Castellán de 1869. Considérense pensaores castellanistes (o precusores del castellanismu) a:

Simboloxía[editar | editar la fonte]

El castellanismu identifícase polo xeneral col pendón carmesí del Reinu de Castiella. Magar que los movimientos vindicativos en mayor midía que'l tradicional, anque erróniamente, viénense identificando col pendón comuneru comuneru, de color moráu, actualmente representáu de color índigu.

Magar qu'esisten dellos otros símbolos como la cruz de Fernán González y el broquel castellanista, amás de los propios de cadún de los coleutivos.

Celebraciones[editar | editar la fonte]

Palos castellanistes, la fecha de la so reivindicación ye'l 23 d'abril, día del llibru y aniversario de la Batalla de Villalar, celebrada como Día ñacional de Castiella. Tamién esisten otres feches significatives:

Autores de referencia[editar | editar la fonte]

Dellos escritores plantegaron tesis sobro la identidá castellana, que foron adoptaes como plantegamientos de bas del castellanismu actual:

Coleutivos castellanistes[editar | editar la fonte]

Puen considerase movimientos castellanistes los que vienen darréu:

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • El fechu ñacional castellanu. Ponencia d'Antonio Izarra nel Cursu de Branu de la Universidá de Burgos 1998: "Castiella; visión multidisciplinar d'un fechu ñacional heterodoxu"