James Brown

De Wikipedia
James Brown
Vida
Nacimientu Barnwell (es) Traducir3 de mayu de 1933[1]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos [2]
Grupu étnicu afroamericanu d'Estaos Xuníos
Muerte Atlanta[3]25 d'avientu de 2006[4] (73 años)
Sepultura Beech Island (es) Traducir[5]
Causa de la muerte neumonía
insuficiencia cardiaca
Familia
Casáu con Velma Warren (en) Traducir (1953 – div. 1969)
Deidre Jenkins (en) Traducir (1970 – nul. 1981)
Adrienne Rodriguez (en) Traducir (1984 – m. 1996)
Tomi Rae Hynie (2001 – m. 2006)
Estudios
Llingües falaes inglés[6]
Oficiu cantautor, cantante, compositor, baillarín, músicu, productor musical, políticu, pianista, guitarrista, productordiseñador de soníu
Pesu 65 kg
Altor 1,68 m
Premios
Miembru de James Brown & The Famous Flames[8]
Xéneru artísticu soul
Funk
Doo wop
blues
Góspel
Mena de voz Barítonu
Instrumentu musical guitarra
órganu
voz
batería
Discográfica Federal
King Records
Polydor Records
Philips
IMDb nm0113768
godfatherofsoul.com
Cambiar los datos en Wikidata

James Joseph Brown (3 de mayu de 1933Barnwell (es) Traducir – 25 d'avientu de 2006Atlanta) foi un cantante de soul, funk y rock d'Estaos Xuníos, consideráu'l padrín del soul.

La Revista Rolling Stone asitiar nel puestu séptimu (7º) del so llistáu de Los 100 Grandes Artistes de tolos tiempos.[9]

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació'l 3 de mayu de 1933 nuna granxa en Barnwell, Carolina del Sur, nel senu d'una familia probe d'un barriu marxinal. Esto obligar a desempeñar dende l'adolescencia (15 años) tou tipu de trabayos. Abandonáu pola so madre, Brown creció col so padre, un trabayador itinerante, hasta que terminó en Augusta (Georgia), onde una tía rexentaba una fonda que tamién funcionaba como timba y prostíbulu. Con apenes educación, el neñu Brown procuró ganase la vida llimpiando zapatos, recoyendo algodón y robando pieces de coches. Antes de cumplir los venti años yá fuera deteníu por robu a mano armada y foi condergáu por eso a cumplir ente 8 y 16 años de cárcel (según él, inda yera un menor, pero zarrar y xulgar cuando llegó a la edá penal). Foi un bon presu y, tres trés años y un día, foi puestu en llibertá y tuvo más de trés años nun reformatoriu. Foi entós cuando lo acoyó la familia de Bobby Byrd, el cantante que lu llanzó al estrellalgu. Compartieron escenarios nel grupu The Famous Flames.

Carrera musical[editar | editar la fonte]

En 1953 ingresó nel grupu de góspel The Starlighters. Con él nel grupu fueron tresformándose dende'l góspel al R&B. Tiempu dempués el nome del grupu pasó a ser The Famous Flames. En 1955 publicaron el single "Please, Please, Please", ente qu'en 1958 llánzase'l primer númberu unu de James Brown, "Try Me". El 24 d'ochobre de 1962 ufiertaron un conciertu nel teatru Apollo de Nueva York, editáu al añu siguiente nel LP "Live at the Apollo" nel que participó'l batería Clayton Fillyau, quien adelantró en temes como "I've Got Money" los contrarritmos percusivos (influyíu del estilu de los bateríes del R&B de Nueva Orleans) que seríen marca distintiva de Brown.

A partir d'esi momentu, los ésitos empezaron a atropase na so carrera, con títulos como "I'll Go Crazy" onde punxo toques de jazz, "Think" (una tema ideal pa baillar 'Monkey' y 'Shake'), "Shout and Shimmy" y "Prisoner of Love". Yá consolidáu como una de les más brilloses y esplosives estrelles de la música soul, nun foi sinón hasta 1965 cuando con "Papa's Got a Brand New Bag" fai daqué realmente orixinal. La resaltación del ritmu sobre la melodía, una musculosa llinia de baxu de Bernard Odum, compases en síncopa y l'arrascamientu de guitarra de Jimmy Nolan (ex guitarrista del gran artista blancu del R&B de los 40s y 50s, Johnny Otis) faciendo de ponte fixéronse notar nesta composición y tamién en "Cold Sweat" de 1967; dando a conocer masivamente el conceutu del funk, yá daqué premonizado polos trabayos sincopados de bateríes naturales de Nueva Orleans tales como Cornelius 'Tenoo' Coleman (pa Fats Domino), Earl Palmer (que tocó pa unu de los sos ídolos y máximes influencies, Little Richard ente otros).

El funk foi una verdadera bocanada d'aire fresco frente a la dulzuxa música pa xente de color d'entós (doo wop y l'estilu Motown), y amás d'un rescate del heriedu de l'acidez urbana del jazz y la poliritmia de los ritmos afrocubanos como la rumba y el mambo. De fechu como diz el músicu de James Brown, Pee Wee Ellis, nel documental "Soul Deep", la llinia de vientos de Cold Sweat "foi basada nuna llinia d'una tema de cool jazz llamáu 'So What?' de Miles Davis".

Tamién relevante foi l'efectu energizante na so música de los movimientos polos derechos civiles de los años 60; como perbién representar nel so hit de 1968 "Say It Loud, I'm Black and I'm Proud", toa una declaración del arguyu negro que, sicasí, valió-y el so censura per parte de munches estaciones radiales racistes. En dixebrándose del grupu col que se dio a conocer, The Famous Flames, por razones monetaries y de convivencia; James Brown empezó en 1969 a actuar con una banda más nueva orixinalmente llamada The Pacemakers, y que él mesmu d'ende d'equí p'arriba los rebautizaría como The J.B.'s, con quien afondó más nes esploraciones rítmicu y sonoru, poniendo entá más acentu nel primeru de 4 compases (la fórmula funky por excelencia denominada The One) cola ayuda de los músicos Phelps y Bootsy Collins, el trombonista Fred Wesley, el saxofonista Macio Parker y el so hermanu na batería, Melvin Parker. Bootsy, Fred y Macio xuniéronse darréu a la cofradería espacial de George Clinton conocida como P-Funk.

Con esta nueva alliniación Brown siguió consiguiendo nuevos ésitos: "Sex Machine" que foi nº1 R&B en 1970, "The Payback", álbum certificáu multiplatín en 1974, "My Thang", "Gravity", "Papa Don't Take Non Mess" y "Body Heat" ente otros.

Nos sos escarceos col cine, participó en 1980 na película "The Blues Brothers", xunto a John Belushi y Dan Aykroyd, trabayando dempués en 1998 na secuela del filme "Blues Brothers 2000". En dambes, representó al Reverendu Cleophus James. En 1986 graba "Living in America", la tema compuesta pa la película "Rocky IV".

En 1988 foi arrestáu por escesu de velocidá y por consumu de drogues, periodu que foi aprovecháu por productores de Hip Hop pa samplear cachos de la so música. Foi condergáu a seis años de prisión, anque salió de la cárcel en 1991. En 1996 finó la so esposa mientres una operación de ciruxía estética y en 1998 foi arrestáu de nuevu por tenencia d'armes y consumu de drogues, a los pocos díes de salir d'una clínica de desintosicación.

Violencia de xéneru[editar | editar la fonte]

Foi señaláu pola so fía Yamma Brown nel so llibru "Cold Sweat: My Father James Brown and Me" de cutir a la so madre, la segunda esposa del cantante llamada Deirdre Jenkin. Tuvieron casaos ente 1970 y 1979 y la so fía detalla como'l so padre cutía a la so madre regularmente na habitación de dambos y como-y echaba la culpa de too, maltratándola psicolóxicamente.

Tamién cutía a la so tercer esposa, Adrienne Rodriguez, y foi arrestáu en múltiples oportunidaes por esto. Foi arrestáu un total de cuatro veces ente 1987 y 1995 por esto y finalmente divorciáronse en 1996. Nel añu 2001 casóse cola cantante Tomi Rai Hynie, y en xineru del 2004 tirar al suelu mientres un discutiniu nel so llar, causándo-y arañazos y moretones nel so brazu derechu y cintura. Más tarde, en xunu del mesmu añu, James Brown decidió ante la xusticia del so país que nun diba a refutar los cargos de violencia doméstica y nun paso tiempu na cárcel por eso. Sicasí, esixóse-y a Brown que perdiera un bonu de US $ 1.087 como castigu.[10]

Últimos años[editar | editar la fonte]

Los sos últimes dos presentaciones en direuto fueron en San Francisco, el 20 d'agostu de 2006 nel festival Foggfest y nel Roundhouse de Londres, el 27 d'ochobre de 2006. En payares de 2006, un mes antes de morrer, Brown presentar mientres una ceremonia en Alexandra Palace, en Londres, onde foi reconocíu cola so entrada al Salón de la Fama del Reinu Xuníu, 20 años dempués de recibir un homenaxe similar n'Estaos Xuníos. Finalmente, el domingu 24 d'avientu de 2006, Brown, el autoproclamado "home más trabayador del mundu del espectáculu", ye internáu nel Emory Crawford Long Hospital, d'Atlanta, por causa de una neumonía que la aquexaba. A pesar de los intentos de los médicos, el corazón del "Padrín del Soul" dexó de llatir na madrugada de Navidá de 2006 a la 1.45 AM, a la edá de 73 años. El so amigu y compañeru Charles Bobbit atopar con él nel momentu del so fallecimientu. Brown caltenía nesi momentu, según la so esposa, una rellación conxugal feliz con ella. Cuando morrió, el cantante atopábase siguiendo un tratamientu de rehabilitación: "Lo último que me dixo yera que m'amar a mi y al ñácaru, veremos llueu", fueron les últimes pallabres de James, según manifestó la so vilba al Chronicle de Augusta.

Estilu y legáu[editar | editar la fonte]

James Brown en direuto en Hamburgo, Alemaña, 1973.

James Brown consiguió llevar les sos maneres d'ilesia inspiraos nel gospel al rhythm & blues, que nos años sesenta, yá con conciencia racial, tresformar no que se denominaría darréu como soul y anubriría el planeta. Brown desenvolvió'l ritmu concentráu n'estáu puru que se bautizó como funk y que caltendría la so popularidá y curiosu hasta'l presente. Nos setenta, el funk tuvo como fíu a la comercial música discu, el afrobeat de xente como Fela Kuti, y sirvió de base pa la fundación del hip-hop: miles de temes de rap parten de grabaciones de Brown como "Funky Drummer", "Give It Up or Turn It Loose" o "Think About it", d'una de les sos protexíes la cantante Lyn Collins. Inclusive munchos pasos de breakdance provienen direuta o indireutamente de los frenéticos movimientos de baille ("The Boogaloo", "Get Down", "Slide", "Robot") a los qu'encamentaba siguir en temes como "Get on the Good Foot" de 1972.

Por llamalo de dalguna manera, el funk ye una creación coleutiva: tolos preseos concentrar en xenerar un ciertu ritmu, por cuenta de la melodía. James Brown tuvo la xenialidá d'implicar a instrumentistes imaxinativos, munchos de los cualos siguieron granibles carreres en solitariu: Alfred Pee Wee Ellis, Macio Parker, Fred Wesley, William Bootsy Collins, pero ensin la visión d'un talentu como James Brown, ye posible que nun pasaren de ser nomes pa coleicionistes.

El Rei del Soul buscaba'l momentu fayadizu pa grabar: munchos de los sos más grandes clásicos facer na carretera, ente actuación y actuación. Nun podía ser d'otra manera, Brown ganárase a pulsu el títulu de "el trabayador más duru del mundu del espectáculu" por cuenta de la intensidá de les sos actuaciones y el númberu de conciertos: más de 300 nos sos bonos años. Gustába-y presumir de l'afilada precisión de les sos bandes, sometíes a disciplina ferrial, rayando lo militar: multes por retrasos, descuidos indumentarios, fallos musicales; y si el culpable aguantábase, podía llegar a ponese violentu.

Brown consiguió algamar una posición hexemónica mientres la segunta metá del sieglu XX, que quedó marcáu pola emerxencia de la música afroamericana. Miles Davis llogró más respeto pero nunca llogró'l so impautu comercial. La so influencia na música foi tal que nomes como Mick Jagger, Serge Gainsbourg, David Bowie, Prince, y Michael Jackson reconociéronlu como un gran inspirador nes sos carreres. Una vegada dixo: "Lo que me convien ye sumir, llamando l'atención lo menos posible".

Discografía[editar | editar la fonte]

Álbumes significativos[editar | editar la fonte]

Cuatro de los álbumes de James Brown apaecieron na llista de la revista Rolling Stone de 2003 "los 500 meyores álbumes de tolos tiempos":[11]

  • Live at the Apollo (1963) (#24)
  • In the Jungle Groove (1986) (#330)
  • Star Time (1991) (#79)
  • 20 All-Time Greatest Hits! (1991) (#414)

Adicionalmente, el doble álbum de 1970 de Brown, Sex Machine, apaeció clasificáu nel puestu 96 nuna encuesta de 2005 de la canal británica Channel 4 que determinaba los 100 meyores discos de tolos tiempos.[12] Otros álbumes notables inclúin significatives apaiciones del grupu The J.B.'s y sirvieron de fonte pa bona cantidá de samples para artistes musicales posteriores, como:

  • Get on the Good Foot (1972)
  • The Payback (1974)
  • Hell (1974)

El discu de 1968 Live at the Apollo, Vol. II tuvo gran influencia na so dómina. Esti álbum caltiénse como un exemplu del tipu d'actuación enerxética habitual de Brown.

Senciellos significativos[editar | editar la fonte]

Hasta los primeres 1970, Brown yera famosu solu pol so show y los sos senciellos primero que polos sos álbumes (cola esceición de les sos LP en direutu). Seis de los sos senciellos apaecieron na llista de Rolling Stone Magacín's "Les 500 meyores cantares de tolos tiempos":[13]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. «LIBRIS» (18 ochobre 2007). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. URL de la referencia: http://www.nytimes.com/2006/12/26/arts/music/26brown.html.
  5. URL de la referencia: https://fr.findagrave.com/memorial/17147643/james-brown.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. Identificador Rock Hall of Fame: james-brown.
  8. Data de consulta: 4 ochobre 2019.
  9. «http://www.rollingstone.com/music/lists/100-greatest-artists-of-all-time-19691231/james-brown-20110420».
  10. «Documents | The Smoking Gun» (inglés) (12 de xunu de 2014). Consultáu'l 16 d'avientu de 2017.
  11. «Los 500 meyores álbumes de tolos tiempos.».
  12. Los100 meyores discos de tolos tiempos. Channel 4 (UK).
  13. «Les 500 meyores cantares de tolos tiempos.».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]