Christiane Desroches Noblecourt

De Wikipedia
Christiane Desroches Noblecourt
Vida
Nacimientu XVI Distritu de París[1]17 de payares de 1913[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia [3]
Llingua materna francés
Muerte Épernay[1]23 de xunu de 2011[2] (97 años)
Sepultura Cemetery of Mondement-Montgivroux (en) Traducir
Estudios
Estudios Escuela del Louvre (es) Traducir 1934)
École pratique des hautes études
Lycée Molière (en) Traducir
Universidá de París
Llingües falaes francés[3]
exipcianu
Oficiu conservadora de muséu, arqueóloga, exiptóloga, militante de la resistencia, historiadora del arte, profesorainvestigadora
Emplegadores Muséu del Louvre
Escuela del Louvre (es) Traducir  (1937 –  1982)
Premios
Miembru de Q3326486 Traducir
Instituto Francés de Arqueología Oriental (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Christiane Desroches Noblecourt (17 de payares de 1913XVI Distritu de París – 23 de xunu de 2011Épernay) foi una exiptóloga francesa. Autora de numberoses obres sobre arte y historia del Antiguu Exiptu, contribuyó a la salvación de los templos nubios del hinchente causáu pola construcción de la presa d'Asuán en 1960, declaraos Patrimonio Unesco de la Humanidá en 1979.

Biografía[editar | editar la fonte]

Christiane Desroches nació en 1913, en París.[5] El descubrimientu de la tumba de Tutankamón por Howard Carter en 1922 estelar, y animada por Étienne Drioton xunir al departamentu d'antigüedaes exipcies del Louvre. Foi la primer muyer miembru del Institutu francés de l'arqueoloxía oriental (IFAO), y tamién la primera en dirixir una escavación arqueolóxica, en 1938.

Mientres la Segunda Guerra Mundial xunir a la resistencia y despintó les ayalgues exipcies del Louvre na zona llibre de Francia.

Proyeutu presa d'Asuán[editar | editar la fonte]

Maqueta amosando les posiciones relatives de los templos d'Abu Simbel, antes y dempués del so treslláu: una llámina horizontal, nel centru de la semeya, indica'l nivel actual de l'agua nel llagu Nasser. Muséu de Nubia, Asuán.

La construcción de la presa llevó a la mayor realización de Noblecourt: la preservación de los antiguos templos nubios del hinchente causáu pol banzáu. La primer presa, terminada en 1902 con una capacidá de mil millones de , fuera xulgada escasa y ampliada en 1912, y de nuevu en 1934. La capacidá alcanzada inda nun podía cubrir les necesidaes de la población cada vez mayor d'Exiptu, y en 1954 el gobiernu de Gamal Abdel Nasser decidió construyir una presa nueva con una capacidá de 157 mil millones de m³, con 500 quilómetros de llongura que s'estenderíen por Sudán. El proyeutu describióse como dignu de los faraones.

Los monumentos de Nubia, ente ellos los templos d'Abu Simbel, quedaríen somorguiaos y perdíos pa siempres si'l proyeutu realizárase tal como taba previstu. En pallabres del escritor Pierre Loti, que visitó l'área pocu dempués de que la primera presa fuera terminada:

La mayor parte de los antiguos templos de Nubia van ser subacuáticos... ¡Pero los campos d'algodón van ser tan granibles!
Pierre Loti

La Unesco pidió a Noblecourt, que yera entós conservadora del departamentu d'antigüedaes exipcies del Louvre, crear un inventariu de tolos sitios históricos amenaciaos. Entós entamó la xera d'atopar el financiamientu necesariu pa salvalos.[6]

Campaña de salvación[editar | editar la fonte]

El 8 de marzu de 1960, Noblecourt, n'unión del ministru exipciu de Cultura Sarwat Okasha, fixo una súplica formal solicitando ayuda internacional. Non solo más de catorce templos tendríen que ser movíos, sinón que yera urxente faer escavaciones en llugares que llueu taríen so delles docena de metros d'agua.

André Malraux, entós ministru francés d'Asuntos Culturales, amestó la so voz a la súplica:

El poder que creó los monumentos colosales ta amenaciáu güei... fálanos nuna voz tan importante como la de los arquiteutos de Chartres, como la de Rembrandt... La so súplica ye histórica, non porque proponga salvar los templos de Nubia, sinón porque con ella la civilización global demanda per primer vegada y públicamente l'arte del mundu como'l so heriedu indivisible. Solamente hai una aición sobre la que la indiferencia de les estrelles y l'eternu murmuriu de los ríos nun tienen nengún dominiu, ye l'actu pol cual l'home arrampuña daqué a la muerte.
André Malraux
Dibuxu del templu de Dendur nel so llocalización orixinal, realizáu por Henry Salt en 1819.
Templu de Dendur, nel Muséu Metropolitanu de Nueva York.

En plena Guerra Fría, cincuenta países apurrieron fondos pa salvar monumentos agora consideraos heriedu de tola humanidá. Fueron treslladaos los templos d'Abu Simbel, File, Kalabsha, Wadi ye-Sebua, Dakka, Derr, Debod y otros, recibiendo gran atención de los medios. El templu d'Amada yera un casu difícil, por cuenta de los sos baxorrelieves maraviosamente pintaos. Dixebrar los sos bloques, como se fixo con otros templos, nun yera posible, les pintures nun sobreviviríen. Viendo que toos paecíen habese sufríu a ver el templu so les agües del llagu Nasser, Noblecourt anunció que Francia lo salvaría. Pidió a dos arquiteutos que propunxeren un métodu pa mover el templu nuna sola pieza: suxuriéron-y asitialo en carriles y tresportalo hidráulicamente a dellos quilómetros de distancia, a un llugar asitiáu unos 60 metros más altu.

Esti ambiciosu proyeutu riquía más fondos; con esti fin Noblecourt solicitó una entrevista con Charles de Gaulle, que nun conocía la promesa qu'ella fixera en nome de la nación. Cuando foi informáu, riquió-y: "Señora, ¿cómo s'atreve usté a dicir que Francia va salvar el templu ensin l'autorización del mio gobiernu?" Noblecourt contestó: "Xeneral, ¿cómo s'atrevió usté a faer un llamamientu per radiu ensin l'autorización de Pétain?" De Gaulle convieno en faer honor a la promesa de Noblecourt.

El proyeutu de rescate, incluyendo'l tresporte y la reconstrucción de los templos nos sos nuevos allugamientos, llevó venti años.[7]

Consecuencies[editar | editar la fonte]

La proteición de los monumentos nubios tuvo consecuencies inesperaes. El primer llugar, una meyora de les rellaciones francu-exipcies que fueren tirantes dende la crisis de la canal de Suez en 1956. Tamién favoreció la organización d'una esposición sobre Tutanjamón nel Louvre en 1967, qu'atraxo un gran númberu de visitantes, siguida por otres exhibición sobre Ramsés II en 1976,[8] y Amenofis III en 1993. Como reconocencia a la contribución de Francia a la salvación de los templos, el gobiernu d'Anwar el-Sadat donó al Louvre el bustu d'Amenhotep IV, meyor conocíu como Ajenatón.

Escritora[editar | editar la fonte]

Como escritora, Noblecourt escribe con un estilu senciellu y direutu, averando la vida, costumes y creencies exipcies al llector, d'una forma amena, didáctica y divulgativa. Posesora d'un completu archivu, les sos obres tán bien documentaes. Pretende, según les sos pallabres,

...animar a los llectores, ensin estendeme n'esplicaciones erudites nin aballa-yos con pallabres altisonantes, a afayar los fundamentos sobre los que se construyó la nuesa civilización occidental.
Christiane Desroches Noblecourt[9]

Obres lliteraries[editar | editar la fonte]

  • Historia ilustrada de les formes artístiques. ISBN 81-206-0028-2.
  • La muyer en tiempos de los Faraones. ISBN 84-89784-74-4.
  • Pintures exipcies en tumbes y templo. ISBD CBUC C035560960.
  • Ramsés II: La verdadera historia. ISBN 84-233-3032-X.
  • Símbolos d'Exiptu. ISBN 84-493-1831-9.
  • L'arte exipcio.
  • Les ruines de Nubia: La gran epopeya de la Exiptoloxía. ISBN 84-233-2591-1.
  • L'antiguu Exiptu: Nuevu imperiu y periodu amarna.
  • Hatshepsut: La reina misteriosa. ISBN 84-350-2651-5.
  • Tutankhamen: vida y muerte d'un faraón.
  • L'heriedu del antiguu Exiptu. ISBN 8435026876.
  • La radiografía apurre la última semeya de Tutankhamon.

Reconocencies[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 «Expediente de personas fallecidas». Consultáu'l 20 avientu 2023.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. 3,0 3,1 Biblioteca Nacional de Francia. «catálogo general de la Biblioteca Nacional de Francia» (francés). Biblioteca Nacional de Francia. Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. URL de la referencia: https://www.cnrs.fr/fr/talents/cnrs?medal=38.
  5. Tres el so matrimoniu llámase Desroches Noblecourt. Esti nome escribir ensin guión, a diferencia del usu francés qu'asitia un guión ente los dos nomes cuando una muyer xune'l so apellíu al del so home.
  6. Chafik Chamass. «Sesenta años de guapura» (inglés). Al Ahram Weekly. Archiváu dende l'orixinal, el 14 de febreru de 2008. Consultáu'l 27 de febreru de 2008.
  7. Exiptu donó cuatro de los templos salvaos a distintes naciones collaboradores: Dendur a los Estaos Xuníos, Ellesiya a Italia, Taffa a Holanda y Debod a España.
  8. Antes de la esposición, Noblecourt ocupar de llimpiar la momia de Ramsés, atacada por fungu (Julio Arrieta. «La exiptóloga Christian Desroches Noblecourt reconstrúi la verdadera hestoria de Ramsés II». Consultáu'l 27 de febreru de 2008.).
  9. Hislibris. «Critica a "L'heriedu del Antiguu Exiptu"». Consultáu'l 27 de febreru de 2008.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]