Bantustán

De Wikipedia
Bantustán
Alministración
Xeografía
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

Bantustán ye'l términu que designa cada unu de los venti territorios qu'operaron como reserves tribales d'habitantes non blancos en Sudáfrica y África del Suroeste (actual Namibia), nel marcu de les polítiques segregacionistes impuestes mientres la dómina del apartheid. Tanto na República Sudafricana como nel territoriu aledaño d'África del Suroeste (daquella, sol so ocupación y alministración), estableciéronse diez reserves d'esta clase, destinaes a agospiar y concentrar na so interior poblaciones étnicamente homoxénees.

Dende los entamos, en 1959, de la implementación llegal del conceutu, hasta'l so esmantelamientu final en 1994, dellos bantustanes recibieron independencia nominal (Transkei, Vienda, Bofutatsuana y Ciskei, en Sudáfrica; Ovamboland, Kavangoland y Caprivi del Este, n'África del Suroeste); otros (como KwaZulu, Lebowa y QwaQwa) permanecieron nuna condición de relativa autonomía alministrativa, pero nunca fueron declaraos independientes. Sicasí, a nengún d'ellos foi-y reconocida internacionalmente la condición de nación soberana; solo fueron almitíos nesos términos pola mesma Sudáfrica y, recíprocamente, ente ellos mesmos.

La pallabra «bantustán» empezó a utilizase en 1940; tien el so orixe en bantú (que significa «xente» na llingua bantú) y nel sufixu -stan («tierra de», en llinguaxe persa, en forma similar a la terminación -land d'orixe xermánicu). Yera un términu usáu polos críticos de los gobiernos del apartheid, n'oposición a la espresión homelandspatries»), que yera la promovida pol discursu oficial pa designar el mesmu fenómenu.

Na actualidá, el términu «bantustán» emplégase de cutiu con intención peyorativa, cuando pretende aludise a un país o rexón carente de llexitimidá, que remanez productu d'un procesu de gerrymandering. El términu volvió algamar gran espardimientu, apaeciendo sobremanera en forma extrapolada; por casu, en discursos críticos a les polítiques israelíes para colos Territorios Palestinos de la Franxa de Gaza y de Cixordania y, particularmente, en rellación a la barrera israelina de Cixordania, llamada polos sos detractores muriu del apartheid» o «muro de la vergüenza».

Antecedentes[editar | editar la fonte]

La discriminación y la segregación racial yeren fechos llegalmente aceptaos en Sudáfrica con anterioridá al gobiernu del apartheid. Normes xurídiques precedentes, promulgaes en 1913 y 1936, acutaren pa usu de la población negra delles árees de terrén espardíes a lo ancho del país.

Yá en 1930, el gobiernu de J. Barry Hertzog, quien foi primer ministru ente 1924 y 1939, procurara socavar el votu de los habitantes de raza mista al conceder el derechu al sufraxu a les muyeres blanques, pero non asina a les de color. Esto debilitara marcadamente la capacidá del eleutoráu non blancu d'incidir nes decisiones polítiques del país.

Ascensu del Partíu Nacional al poder[editar | editar la fonte]

Sicasí, foi en 1948 cuando la llexislación na materia recibió un impulsu decisivu, al realizase los comicio eleutorales que dieron por ganador al Partíu Nacional (afrikaans: Nasionale Party), lideráu por Daniel Malan. Hai que señalar qu'en 1948 y 1953 el Partíu Nacional ganó n'escaños, que non en votos. Dempués de qu'en 1953 retiróse definitivamente'l derechu al votu a les minoríes mestices y a la mayoría negra esta paradoxa nun vuelve presentar se.[1] Esta agrupación incluyera espresamente una política d'estensión y ampliación de la segregación racial, a la que llamó apartheid, ente los principios básicos de la so plataforma.

El propósitu del apartheid yera non yá estremar a los habitantes que nun yeren blancos de los blancos, sinón, amás, a los distintos grupos de non blancos ente sigo, esto ye, faer estensiva la segregación tamién a les otres etnies que poblaben la rexón. Amás de los nativos africanus, había grupos d'orixe mistu y asiáticu, estos postreros principalmente d'ascendencia india y malaya.

Llegalización del apartheid[editar | editar la fonte]

El Partíu Nacional al llegar al gobiernu acometió primeramente una axenda llexislativa que se conoció como'l "pequeñu apartheid". La primer llei de la etapa del pequeñu apartheid foi la Llei de Prohibición de Matrimonios Mistos N.o 55 de 1949, que prohibió los matrimonios de blancos con non blancos. Ésta foi siguida pola Llei d'Inmoralidá N.o 21 de 1950 la cual reguló hasta les actividaes privaes de los ciudadanos al prohibir la "fornicación illegal", y "cualquier actu inmoral ya indecente" ente una persona blanca y una persona africana, india, o de color.

De siguío, el gobiernu empezó a preparar el terrén de lo que se conoció como'l "gran apartheid", que arreyaba la separación física de les etnies. Primeramente, la énfasis foi puestu na separación racial escontra l'interior de los centros urbanos. La Llei de Rexistru de Población N.o 30 de 1950 riquía que cada habitante fuera clasificáu como blancu, negru, o de color (esto ye, de raza mista); más tarde, añadióse tamién el rótulu "asiáticu", so una seición especial que faía alusión a tales habitantes declarándolos "ensin derechos históricos nel territoriu".

"Namái pa blancos": lletreru de la era del apartheid (n'inglés y en afrikaans).

Afitamientu normativu[editar | editar la fonte]

Esti rexistru foi siguíu pola Llei d'Árees de Grupu N.o 41 de 1950, que asignaba distintes árees de les ciudaes pa les residencies y negocios de cada grupu étnicu. Por cuenta de estes lleis, en poco tiempu un millón y mediu de persones que, según considerábase, vivíen nel sitiu equivocáu, fueron espulsaes de les sos ciudaes, y unviaes a pueblos satélites o townships.

La Llei d'Autoridad Bantú N.o 68 de 1951 volvió establecer una serie d'organizaciones de tipu tribal, enantes disueltes, por qu'en delantre representaren los intereses de la población negra, coles mesmes que s'eslleía los Conseyu de Representación Nativu. La Llei de Nativos N.o 62 de 1952, conocida como la Llei de Pase, prohibió'l simple desplazamientu físicu de los negros dende les zones rurales a les ciudaes. Pa ello riquíase permisu previu de les autoridaes. En casu de qu'un negru tuviera un pase de visita, la so estadía na ciudá taba llindada a tres díes, nun siendo qu'en esi ralu de tiempu consiguiera un trabayu.

A manera de reaseguro por que la implementación de tales midíes fuera sustentable nel tiempu sancionóse, a lo último, la Llei de Nativos N.o 66 de 1956, que negó a los negros el recursu de peticionar y exercer aiciones llegales nes cortes en casu de ser espulsaos de les sos viviendes y reasitiaos por fuercia n'otres árees del país.

Política de desarrollu separáu[editar | editar la fonte]

L'axenda de Verwoerd[editar | editar la fonte]

Yá antes de convertise en primer ministru en 1958, Hendrik Verwoerd participó viviegamente, como ministru d'educación del gobiernu anterior na implementación del "gran apartheid". Mientres la so xestión al mandu de dichu ministeriu estableció en 1953 el Departamentu d'Educación Bantú, que creó un sistema totalmente nuevu y separáu pa los estudiantes non blancos. El propósitu d'esti sistema yera preparar dende temprana edá a los africanos por qu'aceptaren el so rol de subordinación frente a los blancos. En rellación a esta tema, Verwoerd en 1953 al crear el sistema d'educación separáu, declaró al periódicu afrikaans Die Burger lo siguiente:

«Cuando tenga control de la educación 'nativa', voi reformar de forma tal qu'a los 'nativos' enséñese-yos por que cayan en cuenta de que la igualdá colos europeos nun ye pa ellos».
«Nun hai espaciu pal africanu dientro de la comunidá d'europeos más allá del nivel de cierta clase de llabores. Nun-y ye de nenguna utilidá recibir educación que la so meta final ye'l ser absorbíu pola comunidá europea».

Mientres el gobiernu de Verwoerd como primer ministru (1958 – 1966), el apartheid evolucionó escontra lo que se llamaría la política de desarrollu separáu». Ésta apuntaba específicamente a consiguir que cada unu de los grupos africanos (bantús) pasara a constituyise nuna nación col so propiu territoriu: ye nesi momentu cuando cristaliza formalmente'l conceutu de bantustán que perdura hasta güei.

En función de les nueves prioridaes incluyíes na axenda gubernamental, resolvió dedicase el 13,7 % del territoriu de Sudáfrica (na so mayoría, les tierres menos granibles) pa estos conglomeraos, onde tendríen de vivir y sofitase el 72 % de la población del país. D'esta manera, les ciudaes, les árees industriales, y aquélles con recursos minerales, quedaben toes reservaes puramente pal usu y esplotación per parte de los blancos.

Promeses de llibertá y fraternidá[editar | editar la fonte]

Una premisa fundamental d'esta política unviaba al argumentu de que, dientro de los bantustanes, los africanos podríen esfrutar de los sos propios derechos y llibertáes (colo que, supuestamente, satisfaíense los sos deseos de mayor independencia), ente que fuera d'éstos seríen trataos como estranxeros.

Otru de los argumentos frecuentemente remanaos yera la pretensión de que, con estes midíes, los africanos taríen en realidá tornando a los sos llugares d'orixe, los sos llares ancestrales. Sicasí, esti planteamientu ignoraba'l fechu de que munchos d'ellos yeren yá la tercera o cuarta xeneración viviendo nun ambiente urbano, polo qu'en llugar de percibir el treslláu como una torna, acomuñar más bien con un destierru.

Promoción, creación, y establecimientu[editar | editar la fonte]

En Sudáfrica[editar | editar la fonte]

Promoción del llamáu "autogobiernu"[editar | editar la fonte]

Distribución d'estes reserves tribales en Sudáfrica

Preparando les circunstancies aparentes y promoviendo la política que dexaría establecer definitivamente los nuevos territorios, aprobóse la Llei de Promoción d'Autogobiernu Bantú (N.o 46 de 1959). Ésta esanició la participación nel parllamentu de representantes negros; amás, clasificó a la población non blanca, distribuyéndola n'ocho grupos estremaos según la so ascendencia étnica, y creó diez patries («homelands») africanes onde éstos habríen d'asitiase. A cada grupu asignóse-y tamién un Comisionado Xeneral, que sería los responsable de preparar una nueva patria pa les persones que tuviera a cargu, y de allanar el camín pa la formación d'un gobiernu independiente del gobiernu central de los blancos.

A manera de compensación pola perda de representación nel parllamentu, y como incentivu (o señuelo) políticu, ufiertóse-yos a los negros el derechu al votu nes sos nueves patries. Anque'l discursu oficial afitaba como meta'l llogru de la independencia pa los nuevos territorios, na práutica'l gobiernu sudafricano retuvo la so influyencia sobre los bantustanes, entá depués de que dalgunos d'ellos volviéronse independientes.

En 1962, el gobiernu sudafricano asignó los territorios que formaríen el primer bantustán en Transkei (términu que significa: "área más allá del ríu Kei"). El mesmu taba formáu por un territoriu principal y dos enclaves cercanos. El proyeutu concretar en 1963, cuando se formó un primer gobiernu autónomu sol lideralgu del xefe xhosa Kaiser Matanzima. Transkei sería los más estensu ente tolos bantustanes qu'habríen d'establecese en Sudáfrica. Primeramente foi, amás, el más efectivu operativamente, y el qu'ufiertó mayores esperances como modelu de desarrollu pa los demás.

Ciudadanía de les patries[editar | editar la fonte]

Bantustán Grupu étnicu
Transkei[2] Xhosa
Vienda[3] Vienda
Bofutatsuana[4] Tswana
Ciskei[5] Xhosa
Gazankulu Tsonga Shangaan
KaNgwane Suazi
KwaNdebele Ndebele
KwaZulu Zulú
Lebowa Sothos del norte o pedi
QwaQwa Sothos del sur

En 1970, la Llei de Ciudadanía de les Patries Bantú camudó la condición llegal de tolos habitantes de bantustanes al retira-yos la ciudadanía sudafricana. El propósitu fundamental d'esta llei yera asegurar que los ciudadanos blancos convirtiérense de iure na mayoría de la población.

La reaición internacional al establecimientu del primer bantustán foi negativa. Inclusive los blancos taben disconformes cola midida, pos tarrecíen que los sos sirvientes y trabayadores tuvieren que camudase a aquel territoriu, tan lloñe de les sos ciudaes.

A pesar de l'amplia oposición tanto a nivel internacional como llocal (sobremanera, per parte de la mayoría negra de Sudáfrica), esta política de desarrollu separáu habría de siguir la so marcha. Les intenciones del gobiernu d'esaniciar a tola población de color de territoriu sudafricano quedaron claramente espresaes nes siguientes declaraciones de Connie Mulder, mientres oficiaba como Ministru d'Alministración y Desenvuelvo Bantú.

«Si la nuesa política no qu'a la población negra refierse ye llevada a la so conclusión lóxica, nun va quedar nengún ciudadanu sudafricano negru... Tou negru en Sudáfrica, eventualmente va terminar en dalguna nueva patria independiente y nun va quedar entós nenguna razón pa la esistencia d'obligación dalguna per parte d'esti Parllamentu d'afaer a esta xente políticamente». Connie Mulder, nel so discursu a la cámara baxa del parllamentu, el 7 de febreru de 1978.

N'África del Suroeste[editar | editar la fonte]

Mandatu sudafricano: orixe y llexitimidá[editar | editar la fonte]

Distribución d'estes reserves tribales n'África del Suroeste

Antes de tar baxu control sudafricano, África del Suroeste (güei Namibia) foi una colonia alemana. Foi al desamarrase la Gran Guerra (Primer Guerra Mundial) cuando tropes sudafricanas atacaron y ocuparon la rexón. Mientres la posguerra, la Sociedá de Naciones desaposió formalmente a Alemaña del dominiu sobre esta colonia y tomó el control provisional de la mesma. En 1920, esti organismu resolvió finalmente concede-y a Sudáfrica un mandatu pa l'alministración del territoriu.

Sicasí, la situación complicar tres la disolución de la Lliga de Naciones, una y bones Sudáfrica renegó del compromisu de terminar el so mandatu, alegando que l'ente al que tenía de tornalo yá nun esistía. En 1946, l'acabante formar Organización de les Naciones Xuníes (ONX) negó la solicitú sudafricana p'amestase'l territoriu y, otra manera, encamentó a que sometiera'l mesmu a supervisión internacional, a lo cual Sudáfrica negar. Esta postrera, entá ensin amestase formalmente'l territoriu, decidió alministralo y gobernalo como una provincia de facto, dándo-y a los blancos del territoriu representación nel parllamentu sudafricano.

Sudáfrica empezó a incorporar progresivamente les sos polítiques de apartheid nos territorios d'África del Suroeste con énfasis creciente a partir de la década de 1950. Depués de numberosos resoluciones de la ONX en contra de la introducción d'estes polítiques, y de la sistemática indiferencia sudafricana ante tal declaraciones, l'Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes finalmente revocó en 1966, de manera formal y definitiva, el mandatu d'alministración sobre los territorios d'África del Suroeste.

Mapa de Namibia producíu pola CIA, cola distribución de homelands en 1978.

La Comisión Odendaal[editar | editar la fonte]

En 1962 el gobiernu sudafricano ordenó la creación, sol lideralgu de Fox Odendaal (antiguu gobernador de la provincia del Transvaal), de la llamada Comisión Odendaal por qu'estudiara la situación n'África del Suroeste y presentara un plan d'encamientos pal desarrollu de la rexón. En 1964, esta comisión presentó'l reporte homónimu, nel que prescribía la creación de 10 bantustanes nesti territoriu.[6]

Asamblea Xeneral de la ONX: nel so momentu condergó'l Plan Odendaal.

El Comité Especial de Descolonización de la ONX (conocíu como'l Comité de los Venticuatro), y depués l'Asamblea Xeneral, refugaron enfáticamente lo que se llamó'l Plan Odendaal. Sicasí, el gobiernu sudafricano aceptó les conclusiones y encamientos del informe, anque decidió retrasar la implementación del plan n'espera d'un fallu entá pendiente per parte de la Corte Internacional de Xusticia. En 1966, la ONX resolvió que'l mandatu de Sudáfrica sobre'l territoriu terminara, y en 1968 determinó qu'África del Suroeste llamaríase Namibia. Más tarde, esi mesmu añu, la Corte Internacional de Xusticia dictaminó que la ocupación sudafricana yera illegal.

Estos enfrentamientos colos organismos internacionales, según les subsecuentes sanciones, nun fixeron sinón aumentar la determinación sudafricana d'alministrar estos territorios como propios, y d'imponer les sos polítiques de apartheid. Foi so esta redolada que Sudáfrica decidió formalmente, en 1968, poner en práutica n'África del Suroeste la serie de polítiques yá probaes nel so propiu territoriu.

Promoción del autogobiernu[editar | editar la fonte]

En 1968, aprobóse la Llei de Desarrollu d'Autogobiernu de les Naciones Natives d'África del Suroeste. Darréu, l'alministración de Sudáfrica empezó a establecer bantustanes similares a los yá esistentes en Sudáfrica. En 1969, aprobóse la Llei d'Asuntos d'África del Suroeste. Esta postrera tresfería los poderes del parllamentu llocal en Namibia al de Sudáfrica y dictaba un sólidu marcu llegal. Con estes reglamentaciones sentáronse les bases pa la puesta en marcha y el funcionamientu del sistema n'África del Suroeste.

El territoriu foi estremo en dos zones mayores: les reserves del norte, con aproximao 253 000 km²; y la zona policial del sur, con 570 000 km². El 55 % del total de la población (toos nativos) vivía na zona norte, ente que'l conxuntu de la población blanca (14 %) y el restu de la población (na so mayoría, sirvientes o trabayadores nes granxes y mines), vivíen na zona sur.

A los pocos años de ser establecíos, los bantustanes d'África del Suroeste convertir en zona de conflictu. En 1960, fundárase l'agrupación SWAPO (acrónimu inglés de South West African People's Organization) col enfotu de promover una Namibia llibre ya independiente. En 1966, SWAPO convertir nuna organización militar y decidió oponese a la dominación sudafricana pela vía armada, empecipiando aiciones guerrilleres contra l'orde y l'alministración sudafricana n'África del Suroeste. Estes aiciones intensificar dende 1970, al empecipiar les sos operaciones dende bases clandestines al sur d'Angola.

Zona de conflictu internacional[editar | editar la fonte]

Cuando Portugal dio la independencia a Mozambique y Angola —en 1974 y 1975 respeutivamente— los nuevos gobiernos d'estos países decidieron darréu sofitar a los rebeldes del SWAPO. Sudáfrica respondió a los ataques de SWAPO unviando tropes al norte d'África del Suroeste, y aparcándoles ellí cola misión d'escorrer a los rebeldes en territoriu angoleñu. Cuba, pela so parte, unvió 50 000 efectivos militares a Angola pa sofitar al gobiernu llocal y a los rebeldes del SWAPO. D'esta manera, el conflictu bélicu nel sur d'Angola y nos bantustanes de Namibia convertir nun conflictu más de la guerra fría.

Sudáfrica fixo usu d'esta implicación, alegando, pa xustificar les sos estrictes polítiques na rexón y nos bantustanes, que taba somorguiada nuna guerra contra guerrilleros comunistes resueltos a invadir el so territoriu per mediu de la violencia y el terror. Otres naciones que s'arreyaron nel conflictu fueron Zambia y Tanzania sofitando a los rebeldes independentistes, y la República de Rodesia (anguaño Zimbabue), alliniada con Sudáfrica.

El conflictu armáu fizo que Sudáfrica modificara'l so oxetivu principal en rellación al territoriu d'África del Suroeste: a partir d'entós, lo primordial yera evitar un gobiernu comunista en Namibia, y lo qu'asocedía nos bantustanes pasaba a constituyise nun asuntu secundariu. Por esta razón, de los diez bantustanes establecíos n'África del Suroeste, los trés que compartíen mayor estensión fronteriza con Angola, recibieron una temprana autonomía gubernamental ya independencia nominal. En xunetu de 1980, el sistema de bantustanes n'África del Suroeste modificóse, esaniciándose los gobiernos rexonales, y transmutándose nun sistema de 11 alministraciones basaes nos grupos étnicos, y non nel allugamientu xeográficu.

En 1988, col resolución del conflictu bélicu escontra finales d'esa década, Sudáfrica aceptó'l plan de paz de les Naciones Xuníes, alcordando un cronograma pal so retiru y pa la ulterior independencia de Namibia. Como resultáu d'estos alcuerdos, los bantustanes y los sos gobiernos llocales fueron políticamente desmantelaos en mayu de 1989, mientres el periodu de transición previu a les eleiciones nacionales de payares de 1989.

Otros territorios[editar | editar la fonte]

Lesothu y Suazilandia nun yeren bantustanes, sinón anteriores protectoraos británicos que fueron declaraos países independientes. Estos países, arrodiaos práuticamente na totalidá del so territoriu per Sudáfrica, dependieron cuasi por entero d'esta postrera pal so efectivu funcionamientu. Botsuana ye otru país que, a pesar de nun ser un bantustán, a lo llargo de la so historia tamién dependió de Sudáfrica. Por esta razón, dacuando cítase a estos trés países cuando se fai alusión a los bantustanes.

"Muriu del apartheid": grafiti wobblie na Palestina actual.

N'años recién, dellos grupos arreyaos na busca d'una solución del conflictu ente Israel y los habitantes de Cixordania y Gaza, recurrieron al términu de bantustán mientres los discutinios en referencia a estes zones, llegando a falar abiertamente del "Plan Bantustán", tantu dende un bandu como del otru.

Siguiendo declaraciones del entós Secretariu d'Estáu, Colin Powell, el gobiernu d'Estaos Xuníos, en xunu de 2004, espresó que l'usu del términu bantustán en referencia a la situación de los territorios palestinos nun yera objetable. N'alusión a comentarios del presidente de los Estaos Xuníos, Powell dixo:[ensin referencies]

«Él taba diciendo que nun se puede tener un númberu de pequeños bantustanes, o la totalidá de Cixordania espeñicada en cachos dixuntos, incoerentes, y dicir qu'esto ye un estáu aceptable».

Los bantustanes[editar | editar la fonte]

En Sudáfrica[editar | editar la fonte]

Cada unu de los distintos bantustanes sudafricanos acomuñóse con grupos étnicos determinaos y configuraben un perfil carauterísticu. Cuatro d'ellos yeren nominalmente independientes: los llamaos estaos TVBC de Transkei, Venda, Bofutatsuana y Ciskei. Los otros seis teníen una forma llindada d'autogobiernu.

Transkei
Llocalización
Situación xeográfica de Transkei (mapa políticu de Sudáfrica)
Transkei
Situación xeográfica de Vienda (mapa políticu de Sudáfrica)
Vienda
Situación xeográfica de Bofutatsuana (mapa políticu de Sudáfrica)
Bofutatsuana
Situación xeográfica de Ciskei (mapa políticu de Sudáfrica)
Ciskei
Situación xeográfica de Gazankulu (mapa políticu de Sudáfrica)
Gazankulu
Situación xeográfica de KaNgwane (mapa políticu de Sudáfrica)
KaNgwane
Situación xeográfica de KwaNdebele (mapa políticu de Sudáfrica)
KwaNdebele
Situación xeográfica de KwaZulu (mapa políticu de Sudáfrica)
KwaZulu
Situación xeográfica de Lebowa (mapa políticu de Sudáfrica)
Lebowa
Situación xeográfica de QwaQwa (mapa políticu de Sudáfrica)
QwaQwa

Foi'l primera bantustán creáu. L'Autoridá del Territoriu de Transkei foi creada en 1959. Sicasí la formación territorial del mesmu foi definida por decretu en 1962, y establecióse en 1963. Yera una rexón del esti sudafricano, destinada a concentrar los miembros de la etnia xhosa. En 1976, depués de los tráxicos sucesos en Soweto, declaróse la so independencia nominal (tan solo foi reconocíu como país soberanu per Sudáfrica) y estableció un gobiernu propiu ya independiente sol lideralgu de Kaiser Matanzima. Transkei tenía una superficie de 42 000 km², lo que-y faía los bantustán de mayor estensión, y una población de 4,75 millones d'habitantes pal momentu del so reincorporación a Sudáfrica en 1994. La so capital yera Umtata. L'idioma oficial yera l'xhosa. Na actualidá los territorios que conformaron el Transkei son parte de la provincia Oriental del Cabu

Vienda

Foi creáu en 1971 pa miembros de la etnia del mesmu nome; llogró autonomía de gobiernu en 1973, y foi nominalmente declaráu independiente en 1979. Tenía una superficie de 7460 km² y una población de 718 000 habitantes pa la fecha de la so reincorporación a Sudáfrica. Pol so llocalización cerca de la frontera, foi una área estratéxica dende onde los enemigos del apartheid llanzaben ataques y buscaben abellugu. El vienda, l'inglés y el afrikaans yeren los idiomes más falaos. Anguaño los territorios del antiguu Vienda son parte de la provincia de Limpopo.

Bofutatsuana

Foi creáu en 1968 pa los miembros de la etnia tsuana col nome de Tsuanalandia (nun confundir col bantustán del mesmu nome n'África del Suroeste). La denominación foi camudada por Bofutatsuana en 1972. Taba compuestu por 7 territorios separaos, espardíos sobre tres provincies na rexón norte del país, con Mmabatho como la so capital. En 1971, dióse-y autonomía alministrativa y, en 1977, independencia nominal. El gobiernu fixo grandes esfuercios pa ser reconocíu internacionalmente, dedicando enormes recursos a la construcción d'obres públiques como hospitales y estadios deportivos. Sicasí, la solicitú de Bofutatsuana pa ser reconocíu como una nación independiente de Sudáfrica foi refugada pola ONX en 1986. La rexón autónoma cuntaba con una superficie de 44 000 km², y agospiaba una población de 2 005 000 habitantes en 1993. L'idioma oficial de Bofutatsuana yera'l setswana. Los territorios d'esti bantustán son parte anguaño de la provincia del Noroeste.

Ciskei

Foi creáu en 1968 como unu de los bantustanes pa los xhoses. Foi'l postreru de los bantustanes que foi nominalmente declaráu independiente, lo que tuvo llugar en 1981. La so capital foi'l pueblu de Bisho. Tenía 8500 km² de territoriu y una población de 1 090 000 habitantes en 1993. Una vegada abolíu como estáu independiente y reincorporáu al restu de Sudáfrica, pasó a formar parte de la provincia Oriental del Cabu.

Gazankulu

Formáu por dos territorios separaos ente sigo pal "desarrollu separáu" de los tsonga shangaan, foi creáu con autonomía parcial y llindada en 1971, na rexón de la provincia de Transvaal. Tenía una población de 955 000 habitantes. La so capital yera Giyani. L'idioma más faláu nesti bantustán yera l'tsonga (tamién conocíu como shangaan). Na actualidá, esta zona forma parte de la provincia de Limpopo (antes, provincia del Transvaal Norte).

KaNgwane

Foi creáu en 1977, col nome de AmaSwazi. Yera'l menos pobláu ente los bantustanes sudafricanos, con tan solo 183 000 habitantes, pertenecientes a la etnia swazi. Taba integráu por trés territorios separaos, na zona este de Transvaal, no que güei ye la provincia Mpumalanga. La capital yera Schoemansdal (anguaño llamada Kamatsamo). Dende la so creación, foi intención de Sudáfrica tresferir parte d'esti bantustán a la nación (auténticamente) independiente de Suazilandia. La motivación yera consiguir que la zona funcionara a manera d'aislante pa torgar el pasu de les guerrilles que se infiltraban dende Mozambique. Como midida preliminar, el territoriu foi declaráu autónomu en 1981. Sicasí, los planes de tresferencia del mesmu viéronse atayaos por cuenta de disturbios populares amenaos en 1982. El gobiernu sudafricano retrucó a éstos eslleiendo'l bantustán, y suspendiendo la so autonomía. Finalmente, foi restablecíu con nuevu nome en 1984.

KwaNdebele

Con Siyabuswa como la so capital inicial (más tarde camudada a KwaMhlanga), foi creáu en 1979 como patria pal pueblu ndebele (tamién dacuando llamáu matabele y el cual nun tien de ser confundíu colos matabeles de Zimbabue —conocíos tamién como los ndebeles de Mzilikazi). Foi establecíu pa dar respuesta al incidente creáu pola espulsión masiva de pobladores d'esta etnia dende'l vecín bantustán de Bofutatsuana. Esti territoriu, que'l so nome significa "llar de los ndebeles", atopar nel Transvaal central, a 160 quilómetros al nordeste de Johannesburgu, no que anguaño ye parte de la provincia de Mpumalanga. En 1981, otorgar derechos llindaos d'autonomía, que fueron ampliaos en 1984. La so población en 1989 foi envalorada en 470 000 habitantes.

KwaZulu

Quiciabes una de les más conocíes y renombraes de toes estes "patries", foi establecida en 1970 pal pueblu zulú. Dióse-y autonomía alministrativa en 1977. Esti bantustán, asitiáu no que yera la provincia de Natal (anguaño na provincia de KwaZulu-Natal), yera relativamente grande comparáu colos demás; sicasí, taba estazáu en numberosos enclaves. Primeramente, la ciudá de Nongoma foi designada como la so capital, pero en 1980 treslladar a Ulundi. En 1989, KwaZulu cuntaba con 4,9 millones d'habitantes.

Lebowa

Destináu a los sothos del norte (un subgrupu basutos tamién llamáu pedi), foi establecíu en 1969. Dióse-y autonomía en 1972. Primeramente taba formáu por once territorios separaos, que más tarde se reorganizaron en trés. Atopábase asitiáu nel nordeste de Sudáfrica, nel centru del antiguu Transvaal. La ciudá de Seshego ofició primeramente de capital territorial, mientres s'avanzaba na construcción de Lebowakgomo, destinada a tal fin. En 1989, Lebowa cuntaba con 2,6 millones d'habitantes.

QwaQwa

Foi establecíu en 1969 pa los sothos del sur (un subgrupu de los basutos). Dióse-y autonomía en 1974. Ocupaba una área acutada apenes a 655 km² nos montes Drakensberg, al este del antiguu Estáu Llibre d'Orange (actual provincia del Estáu Llibre). El territoriu na so totalidá atopar a un altor ente los 1.600 y 3.000 metros sobre'l nivel del mar. La so capital yera Phuthaditjhaba. Primeramente, más de 180.000 persones fueron destinaes a esti territoriu. Pa 1989, la población aumentara a 286.000 habitantes.

N'África del Suroeste[editar | editar la fonte]

Bantustanes nel territoriu d'África del Suroeste

La formación de los bantustanes d'África del Suroeste foi un procesu fluyíu que nun se venceya a una única fecha concreta d'entamu, común a toos ellos. El reporte Odendaal, dende la so publicación en 1964, determinó les llocalidaes y etnies afeutaes, y les estratexes a siguir pa la so implementación.

El terrén pa la execución de los encamientos del reporte foise preparando de magar, y una vegada que se decidió la so puesta en práutica, en 1968, ésta avanzó según lo dexao en cada casu, según les condiciones particulares. Toos estos territorios, cualesquier fora'l so grau d'independencia o autonomía, eslleiéronse y se reintegraron a Namibia en 1989, mientres el procesu de transición a la independencia.

Ovamboland

Foi'l primera bantustán n'África del Suroeste, el segundu más estensu, y el más numberosu. Un conseyu de siete xefes tribales formó'l primer gobiernu, n'ochobre de 1968. En mayu de 1973, dióse-y independencia nominal. Alcontráu al norte del país, partiendo con Angola y con Kaokoland y Kavangoland, tenía una estensión de 52 072 km² y 239 000 habitantes, según el reporte Odendaal. Esta tierra foi destinada a los ovambo, un pueblu compuestu por 800 tribus que representen la mayor etnia de Namibia (anguaño envalorada en 1 millón d'habitantes – aproximao'l 50 % del total del país). La llingua más popular d'esti territoriu ye'l oshiwambo, un amiestu del kwanyama y el ndonga. La capital d'esta xurisdicción foi'l pueblu d'Ondangua. Mientres el conflictu ente SWAPO y Sudáfrica ésta foi una de les zones onde hubo mayor violencia y actividá armada y guerrillera. Les eleiciones de 1973 fueron boicotiaes y namái votó'l 2,5 % de los eleutores.

Muyeres himba en Opuwo, área de Kunene en Kaokoland.
Kaokoland

Tamién conocíu como Kaokoveld, esti bantustán de 48 982 km² taba nel estremu noroeste del país. El so territoriu anguaño forma parte de la rexón alministrativa de Namibia llamada Kunene. Taba alcontráu no que sigue siendo una de les rexones más aisllaes y vírxenes de Namibia. Inclusive cuando la intención foi siempres que los miembros de la etnia himba (quien son un subgrupu de los hereros) llegaren a autogobernarse y llograren dalgún nivel d'autonomía nel territoriu, nunca pudo formase un gobiernu nesti bantustán. Según la cifres del reporte Odendaal, en 1960 el númberu de himbas taba per debaxo de los 5 000 habitantes.[6] Les últimes estimaciones presumen unos 12 000 miembros d'esta etnia.

Bushmanland

Esta reserva territorial de 23 927 km² establecida en 1970, foi destinada pal usu del grupu étnicu más antiguu d'África del Suroeste, los san (tamién llamaos bosquimanos), que la so población en 1960 yera de 12 000 habitantes (envalorada anguaño ente 33 000 y 45 000). La llingua falada polos san ye un tipu de khoisan (o joisan). El pueblu de Tsumkwe (población en 2001: 550 habitantes) foi consideráu capital alministrativa del territoriu a pesar de que nunca s'estableció un gobiernu rexonal.

Namaland

De los bantustanes d'África del Suroeste, esti territoriu (nun confundir cola más amplia zona llamada Namaqualand), yera'l más meridional y el más cercanu a Sudáfrica. Destináu a miembros de la etnia nama (el subgrupu más grande de los khoikhoi), el territoriu cuntaba con 21 677 km² y una población de 35 000 habitantes. La so capital foi'l pueblu de Keetmanshoop. La llingua falada por esta etnia ye'l mesmu khoisan faláu polos san y los damaras: el nama (o namaqua).

Kavangoland

N'ochobre de 1970, esta rexón foi formalmente destinada pal desarrollu del pueblu kavango. Atopar al norte del país, al este de Ovamboland y al oeste de Caprivi. En mayu de 1973, dióse-y independencia nominal. Creóse un conseyu llexislativu qu'incluyía miembros designaos de los cinco principales grupos tribales (gciriku, kwangali, mbukushu, mbunza y shambyu), de la qu'otros yeren escoyíos per mediu d'eleiciones. Mientres los comicios de 1973 (al contrariu del casu de Ovamboland, que les sos eleiciones fueron boicotiaes), el 66 % de los eleutores allegó a votar. Gran númberu d'angoleños instalar nesta rexón fuxendo del conflictu armáu del otru llau de la frontera. Mientres los años de belixerancia, esti territoriu sufrió intensa actividá guerrillera de SWAPO. El más popular de los idiomes oficiales yera'l RuKwangali; los otros dos yeren l'inglés y el afrikaans. La so estensión yera de 41 701 km² y, en 1960, cuntaba con 28 000 habitantes (población en 2001: 201 000). La so capital yera'l pueblu de Rundu, que siguir siendo anguaño de Kavango, nome de la xurisdicción que sobre la mesma área ye agora una de les 13 rexones alministratives de Namibia.

Rehoboth

Asitiáu al sur de la capital d'África del Suroeste, Windḥoek, esti territoriu de 13 860 km² foi destináu pal desarrollu de los 11 000 basters que, según el reporte Odendaal, tenía la zona. Esta xurisdicción foi tamién conocida como Basterland (Baster Gebiet) Los basters nun yeren una etnia antigua puramente africana, sinón que yeren los descendientes de la unión d'homes holandeses, quien en 1870 llegaren a la zona provenientes de la Colonia del Cabu en Sudáfrica, y de les muyeres africanes de la zona (la pallabra baster provién de la pallabra holandesa que significa bastardu). La capital d'esti territoriu foi Rehoboth, asentamientu que foi'l primer llugar onde los basters instalar al llegar a la rexón; razón tamién pola qu'a los basters llamóse-yos "Rehoboth Baster" (los "Bastardos de Rehoboth"). Los habitantes d'esta zona en numberoses ocasiones fixeron pidimientos a les Naciones Xuníes pa llograr ser reconocíos como nación soberana. Los basters alegaben que yá fueren reconocíos pola Lliga de Naciones. En 1979, Sudáfrica ufiertó-yos independencia nominal en cuenta de sofitar la llucha armada contra SWAPO; a esto los basters negáronse, decidiendo permanecer neutrales y, arriendes d'ello, llograron tan solo caltener l'autonomía alministrativa vixente dende 1976. Los basters nun falen un idioma autóctonu africanu; primeramente falaben namái afrikaans, pero anguaño son billingües, falando tamién l'inglés.

Tswanaland

A pesar de que, en 1964, la Comisión Odendaal encamentara la so creación nel reporte, en 1975 decidió atayase l'establecimientu d'esta patria pa los 10 000 tswana de la rexón. Esta decisión foi más tarde revertida y, en 1979, formóse esti bantustán. Asitiáu nel este del país, na frontera con Botsuana, na rexón d'Aminuis, a esti territoriu destináronse-y apenes 1 554 km² d'estensión, lo que-y fixo'l más pequeñu de toes la patries destinaes al desarrollu separáu d'un pueblu. La capital d'esta xurisdicción foi'l pueblu del mesmu nome que l'área onde s'atopa: Aminuis.

Caprivi del Este

Esti bantustán asitiáu nel estremu más nororiental d'África del Suroeste, atopábase arrodiáu per Angola, Zambia, y Botsuana, conectándose al restu del país solamente pola llamada Franxa de Caprivi al este. Vistu nun mapa, asemeyar a una isla, coneutada por un ismu al territoriu principal. Al ser establecíu en marzu de 1972, cuntaba con unos 16 000 habitantes distribuyíos nos sos 11 534 km². En marzu de 1976, foi declaráu independiente y camudó el nome a Lozi. El nome foi escoyíu por ser el lozi la llingua franca de la mayor etnia na zona. Esta etnia estremar en dos comunidaes: los subiyes nel este y los fwe nel oeste; éstes fueron les úniques dos comunidaes oficialmente reconocíes. Otros grupos, como los yeyi (tamién llamaos mayeyi) y los mayuni, fueron inoraos. Esto causó resfregones y conflictos que les sos consecuencies siguir sintiendo anguaño. La llingua franca nesti territoriu ye'l lozi. Sicasí, tantu los subiyas y los fwe son trillingües, falando amás inglés y subiya-sifwe, prefiriendo dambos este últimu sobre'l lozi. El pueblu de Katima Mulilo sirvió de capital d'esta xurisdicción. Nel presente, esti territoriu, xunto con parte de la Franxa de Caprivi, conforma la rexón alministrativa de Caprivi y tien unos 80.000 habitantes, de los cualos 17 000 son lozi.

Hereroland
Un grupu de muyeres de la etnia herero.

Establecíu n'ochobre de 1968 sobre una estensión bien greba, en xunetu de 1970 dióse-y autonomía alministrativa. El bantustán de mayor estensión con 58 997 km², foi destináu pal desarrollu de los 44 000 hereros que, según el reporte Odendaal (1964), vivíen na rexón. L'idioma que más se fala ye'l otjiherero (tamién llamáu herero como ellos). Asitiáu al oriente del país, faciendo frontera con Botsuana, incluyía parte del occidente del ermu del Kalahari y tenía como capital a la población d'Okahandja. El territoriu que conformó esti bantustán anguaño ye parte de les rexones alministratives d'Omaheke y Otjozondjupa.

Damaraland

Poner en marcha la so creación en 1970 tres la formación d'un conseyu de líderes damara, al que se dio la responsabilidá d'alministralo. Taba asitiáu ente lo que mientres el sistema del apartheid yera'l territoriu al norte de la carretera a Swakopmund y el sur de Kaokoland. Esta zona agora ye parte de les llamaes rexones de Kunene y Erongo.

Paisaxe de Damaraland, África del Suroeste.

Cuntaba con una superficie de 47 990 km², y foi destinada pal desarrollu separáu de la etnia damara. Los damaras nesta rexón envalorar en 1960 en 44 000 persones (anguaño envalórense unos 120 000 damaras en tol país). Nesti bantustán l'idioma más faláu yera'l nama (o namagua), un idioma khoisan, que los damaras comparten con otros grupos.

La capital alministrativa de Damaraland foi Khorixas (población actual: 11 000 habitantes). Dende 1980 hasta la disolución d'esti territoriu en 1989, el gobiernu llocal de la rexón se transmutó por unu coordináu sol sistema d'alministraciones étniques.

Vida nos bantustanes[editar | editar la fonte]

Neños de la etnia xhosa en Transkei.

Aspeutos demográficos[editar | editar la fonte]

Contra la so voluntá, tres millones y mediu de sudafricanos fueron forzaos a camudase de les sos residencies pa dise a vivir nun bantustán. Otros cientos de miles atopar cola situación de ser "ciudadanos" d'un bantustán onde enxamás moraren, siendo coles mesmes consideraos como "estranxeros" en Sudáfrica.

Na so totalidá, la población de los diez territorios establecíos en Sudáfrica algamó pal momentu de la so abolición, en 1994, la cifra de 16 millones d'habitantes. Nel casu d'África del Suroeste, pal momentu de la reincorporación d'estes árees al restu de la nación, los habitantes de los diez patries sumaben 1,2 millones de persones.

A diferencia del casu de Namibia, onde cada bantustán estender ensin interrupciones, ocupando árees continues, de los diez bantustanes establecíos en Sudáfrica, tan solo dos d'ellos teníen un territoriu indiviso. Los otros ocho taben estazaos en zones separaes, en dellos casos hasta diez d'elles, aisllaes les unes respectu de les otres.

Neños en Khorixas, Damaraland.

Por causa de esto, movilizase d'una zona a otra dientro d'un mesmu bantustán implicaba de cutiu la necesidá de pasar por un territoriu onde se yera consideráu como estranxeru, vistu que la Llei de Ciudadanía de les Patries Bantú retiró-yos la ciudadanía sudafricana a los residentes de los bantustanes.

N'África del Suroeste, inda cuando la población total d'estes patries yera relativamente baxa, les carauterístiques climátiques de la mayor parte de los territorios onde s'atopaben, significó qu'a pesar d'una baxa densidá de población en términos absolutos, esta densidá yera alta cuando se calculaba en función de la precipitación añal per cápita. Esta alta densidá relativa, sumada al fechu de tar asignaos a zones con suelos de baxa calidá, significaba pa los habitantes de los bantustanes un baxu rendimientu enerxéticu-calóricu per cápita productu de les sos actividaes d'agricultura y ganadería; lo cual oldeaba coles granxes comerciales de los territorios controlaos polos blancos.

Economía[editar | editar la fonte]

Sudáfrica[editar | editar la fonte]

Imaxe del área rural de Ciskei (primordialmente agrícola) nel sureste sudafricano —independiente ente 1981 y 1994.
Bombes d'agua en Namaqualand.

La calidá de vida nestes xurisdicciones yera relativamente baxa. Les sos economíes yeren bien probes. Les penuries económiques yeren el resultáu direuta de les polítiques del gobiernu sudafricano. Les oportunidaes d'emplegu fuera d'organismos oficiales yeren práuticamente nules. Cola esceición de Bofutatsuana, que tenía una infraestructura minera, polo xeneral los únicos sectores de cierta relevancia, capaces de xenerar ingresos importantes, fueron los rellacionaos colos casinos y los clubes eróticos, actividaes que'l gobiernu del Partíu Nacional prohibiera na mesma Sudáfrica col argumentu de consideralos inmorales.

Les oportunidaes qu'ufiertaben estos servicios, en virtú de l'arribación de divises proveniente de visitantes foranos con bon poder adquisitivu, llevaron en dellos casos a los miembros de la élite local a construyir auténticos complexos turísticos como'l internacionalmente famosu Sun City en Bofutatsuana.

Sicasí, estos casos yeren escepcionales. Les economíes d'estes patries, polo xeneral, sofitar en función de los subsidios que de cutio erogaban les arques del gobiernu sudafricano. Esto quedó demostráu, por casu, col casu de Transkei, pal cual en 1985, les tresferencies direutes del gobiernu de Pretoria representaben el 85 % de los sos ingresos pa esi añu. En términos agregaos, les economíes de los bantustanes sumaben tan solo el 3 % del productu interior brutu de Sudáfrica. Considerando la correllación ente les variables macroeconómiques de productu ya ingresu, estes cifres dan testimoniu de la insolvencia financiera de los bantustanes ya ilustren el grau de dependencia d'éstos al respective de los fondos suministraos per Sudáfrica.

Condiciones d'emplegu Estadístiques xeneralmente consideraes favorables a Sudáfrica envaloraben el permediu de desemplegu nun 20 %. Les fontes de trabayu local malapenes podíen absorber un terciu de la población económicamente activa qu'ingresaba al mercáu llaboral cada añu. Millones d'habitantes d'estos territorios viéronse forzaos a buscar emplegu como trabayadores estranxeros, teniendo de tar dotaos d'un permisu especial pa poder ingresar a les zones onde esistía demanda llaboral. Na práutica, a los trabayadores nun se-yos dexaba salir del territoriu a buscar trabayu pola so propia cuenta. Les empreses unviaben un llistáu de les sos necesidaes a la Oficina Central d'Emplegu, que entós dirixir a les distintes xurisdicciones, y reclutaba y asignaba los emplegos.

La mayoría de los trabayadores pasaben meses enteros aisllaos de les sos families. Los más afortunaos consiguíen trabayu en fábriques asitiaes nes cercaníes de los sos territorios. L'éxodu de trabayadores llegaba a niveles ablucantes –el 65 % de la población total de Bofutatsuana trabayaba fuera del so propiu país. Pa 1984, el 60 % de los ingresos de Bofutatsuana provenía de salarios d'habitantes que trabayaben fuera del territoriu.

Incidentalmente, les polítiques de desarrollu separáu, en dellos casos paradóxicos, ayudaron al desarrollu d'otres zones llinderes a estes xurisdicciones. Delles empreses instalaben les sos fábriques nes contornes de los bantustanes, pos d'esta forma aseguraben l'accesu a la enorme reserva de trabayadores aniciaos al otru llau de la frontera, vidueños de consiguir emplegu y, por esto mesmu, susceptibles de ser contrataos a baxu costu y en condiciones especialmente curioses pal emplegador. Tan solo nel casu de Bofutatsuana, 163 000 trabayadores emigraben diariamente del territoriu p'allegar al so trabayu, tornando a les sos patries a la fin de la xornada.

Marxinación y probeza

Una economía probe traducíase tamién en crónica precariedá nes prestaciones de servicios públicos como la educación y la salú. En dellos territorios, la mira de vida al nacer apenes algamaba los 41 años. Estadístiques comparatives, amuesen que, mientres Sudáfrica cuntaba con un doctor y una cama hospitalaria cada 400 y 61 blancos respeutivamente, les cifres nos bantustanes yeren d'un doctor y una cama por cada 16 000 y 224 negros, respeutivamente.

Adicionalmente, los gobiernos llocales yeren crónicamente corruptos, en parte por cuenta de que la asignación de recursos nun operaba llibremente a manes de múltiples axentes económicos, sinón que tales decisiones taben mayormente centralizaes so tutelar del estáu del apartheid y l'estructura burocrática que sirvía a los sos intereses.

Por éstes y munches otres razones, los bantustanes nun yeren precisamente populares ente la población urbana negra. Munchos d'estos pobladores fueron treslladaos caprichosamente a territorios onde nunca vivieren o que nin siquier conocíen, y de los cualos, de cutiu, tampoco yeren orixinarios. Esto debió a la designación arbitraria del grupu étnicu al que pertenecíen, lo qu'asocedió especialmente naquellos casos d'ascendencia racial mista.

África del Suroeste[editar | editar la fonte]

Familia damara en Damaraland.

La organización económica emerxente del sistema de bantustanes nun tuvo en Namibia consecuencies tan claramente negatives como asocedió en Sudáfrica. Inda cuando nun hubo auténticu desarrollu, sí se repararon delles resultaos deseables. Grandes sumes de dineru ingresaron a Namibia so la forma de capitales, qu'habríen de ser invertíos en distintos proyeutos granibles. Esto tuvo por efeutu, por casu, que per primer vegada na hestoria enriara l'agua en munches comunidaes.

Adquiriéronse numberoses granxes que yeren propiedá de blancos pa ser añadíes a los territorios d'estes xurisdicciones. Nel casu de Damaraland, el territoriu integróse puramente como productu de l'adquisición, per parte del gobiernu, de 223 granxes comerciales pertenecientes a ciudadanos blancos.

Vendedora d'artesaníes herero.

La presa hidroeléctrica de Kunene, construyida na década de 1970, dio lletricidá a amplies zones nos bantustanes. La Corporación d'Inversión Bantú (BIC — Bantu Investment Corporation) foi establecida p'ayudar na promoción de pequeñes empreses y desarrollos comerciales al traviés de préstamos a mercaderes y artesanos llocales. Hubo una significativa espansión nos sectores de salú y educación por aciu l'establecimientu de clíniques, hospitales, escueles y colexos.

A pesar d'estos llogros modestos, nun se llograron oxetivos más amplios de desarrollu efectivu. El motivu principal d'esta falta d'ésitu aniciaba en que la plataforma del plan de desarrollu nun yera'l llogru de metes económiques, sinón polítiques.

Disolución de los bantustanes[editar | editar la fonte]

El primer sistema de bantustanes en ser abolíu foi'l d'África del Suroeste. Nesti casu, el procesu de disolución d'estes patries empecipióse de resultes natural del alcuerdu de 1988, pol que Sudáfrica prometía abandonar la ocupación y alministración de toa Namibia —depués de siete meses d'intenses negociaciones en Londres, un procesu lideráu por un equipu mediador de los Estaos Xuníos al cargu de Chester Crocker, y nel que participaron tamién representantes d'Angola, Cuba, y Sudáfrica, cola presencia de la Xunión Soviética en calidá d'observador.

N'avientu de 1988 robláronse los alcuerdos definitivos que dexaron a les fuercies armaes de los países arreyaos nel conflictu bélicu abandonar el territoriu d'África del Suroeste. El 1 d'abril de 1989 diose empiezu formal a la implementación de la resolución No 435 del Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes, cuando'l sudafricano Louis Pienaar empezó a alministrar, cola ayuda Martti Ahtisaari como xefe del Grupu d'Asistencia de Transición de la ONX (UNTAG), el pasaxe operativu del territoriu dende África del Suroeste al país independiente de Namibia. Un mes más tarde, aboliéronse los bantustanes.

Nel casu de Sudáfrica, esta abolición foi productu de los cambeos políticos qu'asocedieron nel país a finales de la década de 1980 y principiu de la década de 1990. La política del apartheid creaba cada vez más discutinios y oposición internacional. Impunxérense sanciones económiques; dalgunes inclusive riquíen la desinversión total en Sudáfrica. La moneda Sudafricana, el rand, llegó a un nivel tan baxu que'l gobiernu viose obligáu a declarar un estáu d'emerxencia en 1985, qu'habría de caltenese por cinco años.

En febreru de 1989, el presidente PW Botha sufrió un ataque d'apoplexía y foi reemplazáu por Frederik de Klerk. Nel so primer discursu como presidente, en febreru de 1990, De Klerk anunció qu'empezaría un procesu d'eliminación de lleis discriminatories, y que llevantaría la prohibición contra los partíos políticos proscritos —incluyendo'l principal y más relevante partíu d'oposición negru, el Congresu Nacional Africanu (ANC, del inglés African National Congress), que fuera declaráu illegal 30 años antes.

Ente 1990 y 1991 foi desmanteláu'l sistema llegal sobre'l que se basaba'l apartheid. En marzu de 1992, na última ocasión en que namái los blancos votaron, un referendu concedió-y facultaes al gobiernu p'avanzar en negociaciones pa una nueva constitución col ANC y otros grupos políticos. Les mesmes enllargar per llargos meses, pero finalmente les partes llegaron a un alcuerdu sobre un borrador de constitución y a una fecha tentativa pa les nueves eleiciones: éstes produciríense ente'l 27 y el 29 d'abril de 1994.

Previu a les eleiciones, los bantustanes fueron disueltos, y el so territoriu y habitantes, reincorporaos a Sudáfrica. Los bantustanes fueron formalmente abolíos mientres el primer día de les eleiciones, el 27 d'abril de 1994 —de magar, esta fecha ye celebrada en Sudáfrica como'l Freedom Day (día de la llibertá). La disolución de les unidaes alministratives nun redundó nel aselu, paz y gayola que s'esperaba. Los grupos políticos llocales que mientres años se beneficiaron de la so condición como gobernantes, antemanando la perda de les sos prebendas, oponer al procesu que taba en marcha.

El casu más accidentáu foi'l de Bofutatsuana. El so líder, Lucas Mangope, declaró que Bofutatsuana nun participaría nes eleiciones vinientes. La población que taba ansiosa por participar salió a les cais a protestar. Un grupu estremista blancu d'estrema derecha, el Afrikaner Weerstandsbeweging (AWB) que s'oponía a les reformes, quixo tomar ventaya de la situación pa causar más disturbios y conmoción cola esperanza de que la violencia creara un caos tal que forzara la cancelación de los procesos de reforma política. Miembros armaos de AWB entraron en Bofutatsuana y viéronse envolubraos en diversos fechos violentos; dellos prindaos poles cámares de la prensa estranxera, lo que desencadenó un desastre de rellaciones públiques pal AWB. Los disturbios de la población n'oposición a Mangope, fixeron la situación d'ésti insostenible, y foi reemplazáu por un gobiernu interín que coordinó per unos díes el procesu de disolución n'incorporación al procesu eleutoral.

Los líderes de Ciskei tamién se negaron a participar nes primeres eleiciones multirraciales y amenaciaron con boicotiar el procesu. Los emplegaos del gobiernu nel territoriu, declarar en fuelga pos se-yos dixera qu'una vegada incorporaos a Sudáfrica perderíen los sos trabayos y pensiones. La policía remontóse, y ante el caos, Oupa Gqozo, quien dende 1990 gobernaba como un dictador, viose obligáu a arrenunciar.

Dempués del apartheid[editar | editar la fonte]

Los habitantes de los bantustanes repunxeron los sos derechos como ciudadanos de Sudáfrica cola aprobación de la Llei de Ciudadanía Sudafricana N.o 88 de 1995. Ésta invalidó la llexislación de ciudadanía precedente y unificó tolos preceptos llegales rellacionaos al respeutu so una única llei y una única ciudadanía.

Con 58 grupos étnicos reconocíos nel país, unu de los grandes retos de la era del posapartheid ye afaer la mentalidá tribal enantes prevalente a les nueves modalidaes de participación p'habilitar la construcción d'una nación unificada. El legáu del sistema condiciona inda peligrosamente el desempeñu de les sociedaes implicaes yá que, inda cuando fueron incorporaes al restu del país, les situaciones heredaes del pasáu y enraigonaes depués de tantos años nel marcu del sistema de valores antes vixente, deben agora ser revertíes de cutio.

Una d'eses circunstancies remanentes foi'l gran poder asumíu polos xefes tribales a nivel llocal. Otra foi la duplicidad de gobiernos, el central y el llocal, que redundó en dos poderes so una sola autoridá: el poder urbano, qu'usaba un llinguaxe centráu na sociedá civil y los derechos individuales; y el poder rural, que falaba un llinguaxe de comunidá y cultura ancestral.

El gobiernu central vese anguaño nel dilema de diseñar polítiques qu'atiendan a los derechos del individuu y al empar promuevan la so integración nel conxuntu de la nación como totalidá. Esto remitesobremanera, a asuntos como xeneralizar la garantía al llibre desplazamientu internu y, coles mesmes, aldericar polítiques específiques p'aguiyar el desarrollu d'eses zones. Tan desagradable y intrusivo como foi nel so tiempu pa munchos el ser forzaos a camudase a los bantustanes, ser más apocayá'l pidir que los abandonara, inclusive cuando fuera pa implementar una política más xusta de desarrollu nacional. L'alderique internu finca en si los recursos pa los territorios de los antiguos bantustanes destinar por tener sentíu efectivu pal desarrollu de la nación, o si faise más bien por compasión.

Los bantustanes crearon tal sentimientu de comunidá, que güei son los sos mesmos habitantes quien refuguen a los inmigrantes. Irónicamente, depués de ser marxinaos, los sos pobladores de cutiu resienten, anguaño, l'arribación inmigratoria dende países vecinos, más probes, pola qu'ingresen a Sudáfrica trabayadores estranxeros en busca d'emplegu.

Nel casu de los habitantes nativos de Namibia, un país con una economía primordialmente agrícola, éstos nun vieron grandes cambeos dende la independencia. En términos de redistribución de tierres, el gobiernu dio a les poblaciones natives de los anteriores bantustanes menos territoriu pa la so esplotación comercial qu'aquél concedíu pola alministración sudafricana nes décades de 1960 y 1970. Los desequilibrios social y económicu que Namibia heredó al independizase persisten anguaño. Los dueños de la tierra siguen siendo principalmente blancos. El mayor sociu comercial de Namibia sigue siendo Sudáfrica, al qu'esporta materies primes, y del qu'importa productos terminaos.

Información variada[editar | editar la fonte]

Prisión en Robben Island onde tuvieron deteníos dellos combatientes anti-apartheid, incluyendo a Nelson Mandela, quien permaneció ellí 27 años. Robben Island foi declarada Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco, en 1999.
  • El lema del gobiernu del apartheid yera "Ex Unitate Vires" (la unidá ye la fuercia). Irónicamente dellos bantustanes adoptar como mesmu pero traduciéndolo a la so propia llingua; en Transkei "Imbumba yamanyama"; y en QwaQwa "Kopano ke matla".
  • Nelson Mandela nació en territoriu que depués formó parte del bantustán de Transkei.
  • A Mandela ufiertóse-y lliberar de la prisión Robben Island si aceptaba ser estraditáu al bantustán de Transkei, onde tendría llibertá. Mandela negóse diciendo qu'aceptar esa condición significaría reconocer la esistencia de Transkei como xurisdicción independiente de Sudáfrica.
  • Kaiser Matanzima, ministru xefe de Transkei, yera sobrín de Nelson Mandela.
  • Por cuenta de disputes fronterices, en 1978 Transkei rompió rellaciones diplomátiques con Sudáfrica. Esto creó la estraña situación d'un país negándose a dialogar col únicu país que lo reconocía.
  • Salvo la de KwaZulu, nenguna de les banderes de los bantustanes en Sudáfrica incorporaba los colores coloráu y negru (prefiriéndose colores neutros consideraos pocu agresivos).
  • Mientres el conflictu armáu n'África del Suroeste, ufiertáronse-yos posibilidaes d'emplegu a miembros de les etnies llocales nel exércitu sudafricano. L'esquema tuvo relativu ésitu nos bantustanes de Caprivi, Kavangoland, Ovamboland, Bushmanland, y Kaokoland, onde se formaron dellos batallones con namái habitantes llocales.
  • Bernt Carlsson, Comisionado No 7 de les Naciones Xuníes pa Namibia (el postreru comisionado) finó nel accidente del vuelu de Pan Am 103 sobre Lockerbie, Escocia el 21 d'avientu de 1988. Dirixir nesi momentu a la firma en Nueva York d'un alcuerdu ente Angola, Cuba y Sudáfrica sobre'l futuru d'África del Suroeste. Los 22 miembros de la delegación sudafricana liderada por Pik Botha, el Ministru de Rellaciones Estranxeres, salvaron toos la vida, al camudar a última hora la so reserva y tomar el vuelu anterior, Pan Am 101.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Llectures adicionales
  • Halbach, Axel, J. (1976): Die südafrikanischen Bantu-Homelands – Konzept – Struktur – Entwicklungsperspektiven. IFO – Institut für Wirtschaftsforschung München; Afrika-Studien Númberu 90. ISBN 3-8039-0129-4
  • Horrell, Muriel (1973): The African Homelands of South Africa. South African Institute of Race Relations. ISBN 0-86982-069-9
  • Kaur, Abnash (1995): South Africa and Bantustans. Delhi: Kalinga Publications. ISBN 81-85163-62-6
  • Lang, Andrea (1999): Separate Development und das Departement of Bantu. Administration in Südafrika – Geschichte und Analyse der Spezialverwaltung für Schwarze. Arbeiten aus dem Institut für Afrika-Kunde 103. Hamburgu: Verbund Stiftung Deutsches Übersee-Institut.
  • Rogers, Barbara (1972): South Africa: The Bantu Homelands. Londres: Christian Action Publications. ISBN 0-901500-21-6
Notes
  1. Duverger, Maurice. Los partíos políticos, páxines 398 a 400. Ediciones F.C.Y. España S.A. I.S:B.N 84-375-0211-X.
  2. Declarada independiente'l 26 d'ochobre de 1976.
  3. Declarada independiente'l 13 de setiembre de 1979.
  4. Declarada independiente'l 6 d'avientu de 1977.
  5. Declarada independiente'l 4 d'avientu de 1981.
  6. 6,0 6,1 La Comisión Odendaal, qu'abogaba pola creación de bantustanes n'África del Suroeste, emitió un reporte en 1964 (ver bibliografía) que describía con gran detalle propuestes y encamientos específicos sobre la política de desarrollu separáu pa esta rexón. Les conclusiones y lineamientos señalaos n'este reporte fueron de gran influyencia nel establecimientu de los bantustanes en Namibia.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]