Jorge López Sologaistoa

De Wikipedia
Jorge López Sologaistoa
Vida
Nacimientu Quetzaltenango (es) Traducir3 d'agostu de 1969 (54 años)
Nacionalidá Bandera de Guatemala Guatemala
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu activista polos derechos humanos
Cambiar los datos en Wikidata

Jorge Luis López Sologaistoa (3 d'agostu de 1969Quetzaltenango (es) Traducir) ye un guatemalianu Defensor de Derechos Humanos qu'aboga pol respetu de les Comunidaes de la diversidá sexual y de xéneru ( persones LGBTI ) y de quien faen trabayo sexual, fundador y actual direutor d'OASIS,[1] la primer organización polos derechos LGBTI nel país y miembru fundador de la primer marcha del arguyu en Guatemala nel añu 2000 agora "Disfile de la Diversidá Sexual ya Identidá de Xéneru de Guatemala"[2]

Jorge enfrentó constantes ataques de desconocíos y del gobiernu, qu'inclúin hostigamiento xudicial según reportes de la Organización Mundial Contra la Tortura, un secuestru'l 13 de mayu de 2003 y l'execución estraxudicial d'una de los trabayadores d'Oasis, según reporta Human Rights Watch ya inclusive un ataque armáu nel so contra nel 2012.[3] Por estes razones, dende 2003 cuntó con midíes cautelares ordenaes pola Corte Interamericana de Derechos Humanos, en distintes ocasiones (les vixentes, dende'l 3 de febreru de 2006).

Biografía[editar | editar la fonte]

Jorge López Sologaistoa y Vinicio

Naz en Quetzaltenango el 3 d'agostu de 1969, fíu de Jorge López de Lleón y Aida Sologaistoa Porres cuando esta tenía 42 años, mientres la so mocedá empieza a dase cuenta de la so homosexualidá y sintiéndose nuna sociedá bien conservadora decide camudase a la ciudá de Guatemala onde empecipia la so causa humanitaria.

Según reportaba n'entrevista con The Gully el 30 d'ochobre de 2000, comentaba tener una pareya estable, Vinicio Alvarado, cola cual llevaba yá cuatro años (y con quien tuvo una rellación de más de nueve años), vivíen xuntos na zona 1 de la ciudá de Guatemala cerca del Palaciu Nacional de la Cultura, desempeñábase como consultor d'informática y redes, como Direutor Editorial de la revista Viceversa y escritor d'El Boletín.[4]

Na so vida como defensor de derechos humanos desempéñase como direutor d'OASIS; tamién foi vicepresidente de la Coordinadora de Sectores de Llucha contra'l Sida, Presidente alternu del mecanismu de cooperación de los proyeutos del fondu mundial pa Guatemala, Vicepresidente del Centru de Desenvolvimientu Humanu en Guatemala y Fundador de la Coalición d'Organizaciones de la Diversidá Sexual en Centroamérica, ente otros cargos.

Jorge empecipió'l so trabayu humanitariu al entamu de la década de 1990 cuando s'arreyó n'actividaes d'atención a la epidemia de sida. Na ciudá de Guatemala, acomuñar a otres persones que s'atopaben en procesu de formar l'Asociación de Talleres Holísticos de Guatemala, que darréu consolidaron col nome d'OASIS y llograron reconocencia xurídica en 1996.

Antes d'afayase como defensor de derechos humanos, Jorge foi caderalgu, xerente d'informática y empresariu; y, como munchos, faía lo posible de subsistir nun ambiente contrario a la homosexualidá, que lo orellaba a tener una doliosa doble vida, con tal de nun perder prerrogativas sociales. Buscando la plenitú que la so sociedá nun-y dexara algamar, migró por un curtiu tiempu a los Estaos Xuníos, pero tampoco se sintió cómodu teniendo'l riesgu de recibir discriminación por ser llatín en cuenta de poder espresar la so identidá sexual; entós tornó y siguió coles sos ocupaciones nel área de la informática, que foi abandonando al tomar responsabilidaes comuñales en favor de los derechos humanos. En 1999 asumió la vicepresidencia d'OASIS, un añu más tarde la presidencia y en 2003 la direición executiva. Nesi tiempu yá fuera electu vicepresidente de la Coordinadora de Sectores de Llucha contra'l Sida y depués, foi-y dada, en representación de la sociedá civil, la Presidencia Alterna del Mecanismu de Coordinación de País pa los Proyeutos del Fondu Mundial, dende onde xestionó, en compañía d'otros sectores, la primer subvención (UDS40.9 millones), que llegó al país p'atender la epidemia de sida y tamién robló, xunto al Ministru de Salú, el primer alcuerdu de subvención de la iniciativa malaria, en 2005.

Col cambéu de siglo Jorge adquirió gran notoriedá por cuenta del so llabor social, cuantimás por denunciar crímenes d'odiu y por dar sepultura digna a víctimes mortales; pero coles mesmes empezó a recibir ataques, inclusive ataques armaos, y otres formes persecución. Jorge fuera secuestráu en 2003, depués de faer talleres de derechos humanos en delles comisaríes de la Policía Nacional Civil. En 2005, foi asesinada'l so asistente de comunicaciones, presumiéndose que'l crime sería una execución estraxudicial, perpetada por policías. En payares de 2008, al tornar d'una xira de denuncies per Europa, Jorge afayó que fuera indebidamente acusáu d'intentu d'asesinatu; la so acusadora foi una fiscal del Ministeriu Públicu a quien él denunciara, unos meses antes, por violar derechos humanos. Valientemente Jorge decidió apurrise a la xusticia y lluchar por demostrar la so inocencia. Col acompañamientu de les Brigaes Internacionales de Paz, llogró atraer l'atención de diplomáticos del Reinu de los Países Baxos, Suecia, la República Federal d'Alemaña y los Estaos Xuníos, y d'entidaes como Human Rights Watch, Amnistía Internacional y Human Rights First, qu'al pie de UDEFEGUA y la Procuradoría de los Derechos Humanos, constituyir n'observadores del debíu procesu. La fase d'investigación duró casi un añu, tiempu mientres el cual Jorge defender ensin desoyer les sos actividaes humanitaries, pero baxu arrestu domiciliariu.

El 29 de setiembre de 2009, un xuez sobreseyó el casu, a favor de Jorge, y fixo constar que'l Ministeriu Públicu nun apurriera medios de prueba aparentes nin pertinentes pa sofitar l'acusación, y que tampoco fueren investigaos los elementos de descargu presentaos pola defensa. Jorge repunxo la so llibertá, pero quedó abondo afeutáu pola criminalización de la que foi víctima.

Mientres los últimos años, Jorge realizó'l so trabayu, abondo afeutáu, polo qu'él considera “una persecución pa faelo claudicar”; pero incansablemente sigui denunciando la incapacidá del Estáu pa faer valir los derechos y llibertaes garantizaos na Constitución de la República de Guatemala. Jorge llogró llamar l'atención de relatores especiales de la Organización de les Naciones Xuníes, quien conocieron y citaron, nes sos reportes, les denuncies d'execuciones estraxudiciales y d'otres graves violaciones a los derechos humanos, interpuestes por él, que fueron de la conocencia de la Comisión de Derechos Humanos del Congresu de la República, al traviés de los informes añales circunstanciados del Procurador de los Derechos Humanos.

El 10 d'abril de 2012, Jorge presentó a la Oficina de l'Alta Comisionada de les Naciones Xuníes pa los Derechos Humanos, l'Informe d'OASIS sobre la Situación de los Derechos Humanos de les Comunidaes de la Diversidá Sexual y de Xéneru en Guatemala”, onde evidencia que nun foi implementada nenguna de los trés encamientos relativos a la orientación sexual y l'identidá de xéneru, emanadas del Exame Periódicu Universal (EPU), al cual Guatemala someter nel senu del Conseyu de Derechos Humanos, en 2008.

Amás de denunciar crímenes d'odiu y violaciones a los derechos humanos, Jorge realizó, con pasión, y col acompañamientu eventual d'otros visionarios, una amplia gama d'aiciones, ente les que destaquen: atención comuñal a víctimes nos sos procesos de sobrevivencia, sepelio dignu a víctimes mortales, repatriación de cadabres de víctimes estranxeres, sofitu a casos d'asilu en Norteamérica y Europa, manexu d'infecciones sexualmente transmisibles, formación y fortalecimientu d'organizaciones de base comuñal locales y rexonales, y diverses formes d'incidencia pública. Nel campu científico Jorge realiza investigación social y epidemiolóxica y tamién empobina proyeutos d'investigación pa estudiantes universitarios, previu a qu'opten a los sos títulos académicos en facultaes de psicoloxía, medicina y derechu.

Oasis[editar | editar la fonte]

En 1993 fúndase Asociación de Talleres Holísticos, una organización onde s'impartíen talleres de 9 sesiones nos que se trataben temes que tomaben dende l'autoestima, la hestoria de la homosexualidá, hasta la prevención de ITS. A la fin de les 9 sesiones, dábase un diploma qu'acreditaba a quien asistíen, organización que depués seria OASIS (Organización de Sofitu a una Sexualidá Integral frente al sida), ente los sos miembros cuntar a dellos personaxes ente los que destaquen Jorge López Sologaistoa, Carlos Romero Prieto y César Galindo, Coordinador de la División VICITS, de la Unidá de VIH del Centru d'estudios en Salú de la Universidá del Valle de Guatemala, a esta organización pertenecíen persones de clase media y alta y que buscaba aprovir un ambiente seguro pa les persones de la diversidá sexual y depués pa les persones de la diversidá de xéneru. Empecipia con fondos propios de los sos fundadores que pretenden enfrentar la epidemia del VIH y sida, con forme'l tiempu empiecen a recibir fondos pa la implementación de distintos programes pa la prevención d'infecciones transmisibles sexualmente y enfóquense en poblaciones vulnerables a la esclusión social, como lo son persones trabayadores sexuales y poblaciones trans.

Por esa dómina les persones trans trabayadores sexuales empiecen a averase a OASIS pa protexese, pero la nueche del 7 d'ochobre de 1997 María Conchita (Luis Palencia), acomuñada d'OASIS, ye executada extrajudicialmente a pocos pasos de la sede d'OASIS na esquina de la 5 avenida y 11 cai de la zona 1. Na Asociación empieza l'alderique sobre cómo encetar la tema y empiézase a estremar en dos grupos: el grupu conservador ye partidariu de nun actuar por mieu a les represalies y el grupu emerxente, el d'aquellos con menos recursos, dalgunos de los cualos veníen de la izquierda y que fueren exiliaos políticos o guerrilleros na Guerra Civil de Guatemala que remato colos alcuerdos de paz en 1996, que proponíen alzar la voz. Entamóse una caminada de silenciu, na que se llevaron veles y un arreglu floral al llugar onde executaren a Conchita que depués se dirixó pela quinta avenida nuna procesión de lluz hasta la plaza central onde se fixo un plantón.

A otru día salía la noticia en primer plana d'El Periódicu y díes más tarde, el 11 d'ochobre la famosa columnista de Prensa Llibre, Carolina Vásquez Araya publica una columna llamada “Mataron a la Conchita”. Nes selmanes siguientes reportáronse delles muertes más ente los que se cuntaben a trabayadores sexuales trans ya iconos de la cultura Gai de la dómina. Nun se llogró esclariar si hubo conexón direuta o non ente los asesinatos.

Munchos de los miembros d'OASIS deciden dixebrase y formar les sos propies organizaciones por diferencies ideolóxiques, programátiques y financieres, pal añu 2013 toles organizaciones en pro de la diversidá sexual llegalmente constituyíes nel país tán formaes por siquier un ex-miembru d'OASIS, ente les cualos destaca REDNADS (Rede Nacional de Diversidá Sexual y VIH de Guatemala) de Carlos Romero Prieto y el CAS (Coleutivu Amigos contra'l Sida) de la cual ye parte Galindo, y que de la mesma financia pequeñes organizaciones emerxentes, fundaes por persones na so mayoría ayenes a OASIS.

La separación d'estos miembros crea conflictos ente les mesmes organizaciones polo cual OASIS amenorga los sos servicios sociales y anguaño trabaya con un presupuestu más modestu, dedicándose a la defensa de los derechos humanos de les Comunidaes de la Diversidá Sexual y de Xéneru, denunciando abusos a les persones LGBT y realizando ceremonies d'unión de pareyes del mesmu sexu, anque les mesmes nun son reconocíes pol estáu de Guatemala.

La separación de les organizaciones xeneren dende'l 2012 la división ente los grupos, caúna colos sos propios intereses y dixébrense creando asina, per primer vegada dos desfiles marcaos pola separación, na qu'a dambos asisten similares cantidaes de persones, pero identifícase que grupu ye calteníu pola so base comuñal y cual tien el financiamiento nesi momentu, anque nel 2013 delles organizaciones camuden de marcha y xúnense organizaciones nueves repitir la separación, anque solo llogren una pequeña cantidá de persones, ente que na principal axúntense más de 10,000 persones qu'acompañen a OASIS y a otres organizaciones.

Ataques y denuncies[editar | editar la fonte]

Denuncia de Human Rights Watch (HRW)[editar | editar la fonte]

El 21 de febreru de 2006 Human Rights Watch esterna la so esmolición sobre repitíos actos de violencia y intimidación contra muyeres tresxéneru, lesbianes y homes gais en Guatemala y publica una carta al presidente Óscar Berger na que-y encamienta a qu'adopte les midíes fayadices pa garantizar una investigación inmediata, refecha ya imparcial d'estos crímenes y pa llevar ante la xusticia a les persones responsables.

Na carta HRW espresa la so esmolición pol ataque del 17 d'avientu que se saldó cola muerte de Juan Pablo Menéndez Cartaxena (conocíu como Paulina) quien yera asistente de comunicaciones n'OASIS y les graves mancaes de Kevin Carbayos (conocíu como Sulma), voluntaria de la mesma organización, quien caminaben pela Zona 1 de Ciudá de Guatemala na madrugada del 17 d'avientu, cuando se-yos averaron cuatro homes en motocicletes de la PNC y ordenáron-yos detener se. Unu d'ellos disparó dos veces na cabeza a Paulina, quien morrió casi darréu. Él o otru de los executores disparó tres veces contra Sulma, dexándola gravemente mancada. Los testigos oculares de los fechos declararon a OASIS que los atacantes yeren miembros de la Policía Nacional Civil y esta nun ye más que la última evidencia d'una serie de denuncies recibíes por Human Rights Watch.

HRW tamién reportaba que dende l'ataque, OASIS rexistraba un aumentu de la vixilancia policial de Sulma y otros trabayadores sexuales tresxéneru, lo que-yos fixo tarrecer poles sos vides ya inclusive s'informó que la policía alvirtió a Sulma que la so vida corría peligru por guardar l'ataque. La oficina d'OASIS y el so personal tamién fueron oxetu de vixilancia policial. Según OASIS, el Ministeriu Públicu nun había siguíu investigando l'ataque dende les averiguaciones preliminares, a finales d'avientu.

El 21 d'avientu de 2005, díes dempués del ataque contra Paulina y Sulma, unos homes, nun vehículu ensin matrícula de circulación y con vidrios escuros, robaron supuestamente a dellos trabayadores sexuales gai a punta de pistola. El 7 d'ochobre de 2005, la trabayadora sexual tresxéneru Mishel (Juan Manuel Villa Soto) morrió por cuenta de una paliza tan esforcia que la so cabeza quedó entartallada.

OASIS informára-y a HRW que, nel 2005 en Guatemala, produciéronse siquier siete asesinatos de trabayadores sexuales tresxéneru, incluyíos los de Paulina y Mishel, y siquier seis asesinatos d'homes gais y muyeres tresxéneru que nun yeren trabayadores del sexu. Ente estos últimos casos atópense los de Flavio José Morales, asesináu a tiros el 12 d'ochobre na Zona 3 de Ciudá de Guatemala; Luis Sicán, asesináu a tiros el 6 de payares na 13 Cai de la Zona 1; y Héctor Osmín García, asesináu a tiros por un guardia de seguridá'l 7 d'ochobre, mientres distribuyía folletos d'un salón de guapura. Según la Coordinadora Ciudadana pola Diversidá Sexual (CCDS), una ONG que trabaya pola eliminación de la homofobia y promoción de los derechos humanos, 19 muyeres tresxéneru fueron violentamente asesinaes ente xineru y xunetu de 2004. Según los activistes locales de derechos humanos, nengunu d'estos casos enxuicióse.

El 13 de mayu de 2003, dos homes secuestraron a Jorge López Sologaistoa, Presidente d'OASIS, pero llogró tirase del vehículu, en movimientu, al que-y forzaren a entrar. El 23 de mayu de 2003, Sologaistoa y otru miembru d'OASIS fueron escorríos por cinco homes nun vehículu. El 7 de xunetu de 2004, recibiéronse trés llamaes telefóniques amenazantes y una perturbadora visita a la oficina de dos ONG de LGBT na Ciudá de Guatemala: la CCDS y el Coleutivu de Lesbianes Lliberaes (LESBIRADAS). Los que llamaron solmenaron insultos y amenaciaron al personal de LESBIRADAS con ataques sexuales. El visitante preguntó específicamente por Claudia Acevedo, una de los direutores del grupu, y alvirtió al grupu: "tengan curiáu de nun ser tan públiques, porque como tán les coses, con toos esos maniáticos sueltos y con lo que-yos ta asocediendo a les muyeres…"

Y encamiénten-y a cumplir los trataos internacionales que'l país ratificó y la constitución pa garantizar la vida, la xusticia y la seguridá d'estes persones.[5]

Denuncia de la Organización Mundial contra la Tortura (OMCT)[editar | editar la fonte]

El 26 de xineru de 2009 l'Observatoriu pa la Proteición de los Defensores de Derechos Humanos, programa conxuntu de la OMCT y de la Federación Internacional de Derechos Humanos (FIDH) denunciaron sobre'l persistente hostigamiento xudicial del que taba siendo víctima Jorge López Sologaistoa, el 23 de xineru de 2009 este compareció a una audiencia xudicial, ante'l Xuez Novenu d'Instancia Penal, por tener una orde de aprehensión emitida'l 4 de payares de 2008, solicitada pola Fiscal númberu 11 de delitos contra la vida y l'integridá de les persones del Ministeriu Públicu, indebidamente acusáu d'intentu d'asesinatu en contra d'una trabayadora sexual, en fechos asocedíos el 4 de xunetu de 2008. Jorge López Sologaistoa apurrióse voluntariamente ante la xusticia y el Xuez Nery Oswaldo Medina Méndez resolvió que nun procedía la tipificación del delitu d'intentu d'asesinatu, pero a pesar d'esto amestar a procesu pol delitu de encubrimiento propiu y foi-y dictada prisión domiciliaria non xixilada.

L'Observatoriu espreso la so medrana qu'esti hostigamiento xudicial tenga como fin atrabancar el trabayu d'OASIS, na promoción del respetu pa la comunidá LGBT en Guatemala y que les acusaciones na so contra fueron formulaes un mes dempués de que'l 3 d'ochobre de 2008, esti presentárase ante la Fiscalía de Delitos Alministrativos del Ministeriu Públicu (Subestación de Policía 11-14) pa ratificar la so denuncia en contra de funcionarios de la Policía Nacional Civil (PNC) y el Ministeriu Públicu (MP), denuncia que fuera interpuesta pol Sr. López el 9 de setiembre de 2008, por persecución y intimidación a trabayadores sexuales, qu'elles denunciaron ante OASIS en siendo deteníes de forma illegal por Axentes de la PNC y del MP, fotografiaes, y sometíes a amenaces, intimidaciones y tratos vexatorios. Tres estos fechos, abrióse un espediente d'investigación.[6]

Finalmente, el 29 de setiembre de 2009, el xuez decreta'l sobreseimientu del procesu en favor de Jorge López Sologaistoa lo qu'implica que s'abandonen los cargos nel so contra confirmando la falta de pruebes pa venceyalo col fechu sindicáu.[7]

El xuez fai constar que'l Ministeriu Públicu nun estendió la investigación a les circunstancies de descargu plantegaes pola defensa y alvirtió que nun esiste la posibilidá d'incorporar nuevos elementos de prueba que tomen vidable la continuación de la persecución penal, ello por non dase los verbos rectores pa tipificar el delitu de Encubrimiento Propiu, nin evidenciarse la participación de Jorge López Sologaistoa nel fechu delictivu.

Denuncies contra l'executivu[editar | editar la fonte]

Nel 2013, como direutor d'OASIS, pon una denuncia ante la Procuradoría de los Derechos Humanos (PDH) en contra del Presidente Otto Perez Molina, la vicepresidente Roxana Baldetti y el canciller de Guatemala Luis Fernando Carrera, poles declaraciones feches polos mesmos nel marcu de la XLIII Asamblea Xeneral de la Organización de los Estaos Americanos (OEA) na que pretendía aprobase la Convención Interamericana contra'l Racismu, la Discriminación Racial, y formes conexes d'Intolerancia”, y la Convención Interamericana contra toa forma de Discriminación ya Intolerancia”, que según Insulza teníen como fin "reafitar, actualizar y perfeccionar dalguna de les nociones consagraes na Convención Internacional sobre la Eliminación de Toles Formes de Discriminación Racial de la ONX del 1965, consolidando y especificando pa les Américas el conteníu democrático de los principios de la igualdá xurídica y de la non discriminación”,[8] les cualos el mandatariu del país negar a roblar espresando “Guatemala ye un país conservador y polo tanto ta en contra del matrimoniu ente homosexuales”,[9] reconociendo coordinar col nunciu apostólicu y el presidente de l'Alianza Evanxélica les reserves del país,[10] poles cualos ponse la denuncia aduciendo qu'estos funcionarios al traviés de les sos declaraciones esforcien los derechos humanos ya inducen a actos violentos en contra de les persones LGBT amás d'usurpar funciones que-y correspuenden al Congresu de la república y la separación ilesia/tao garantizada pola constitución.[11]

Referencies[editar | editar la fonte]