Escacena del Campo

Coordenaes: 37°24′32″N 6°23′23″W / 37.4088°N 6.3896°O / 37.4088; -6.3896
De Wikipedia
Escacena del Campo
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Escacena del Campo (es) Traducir Eulogio Borrero Salazar
Nome oficial Escacena del Campo (es)[1]
Códigu postal 21870
Xeografía
Coordenaes 37°24′32″N 6°23′23″W / 37.4088°N 6.3896°O / 37.4088; -6.3896
Escacena del Campo alcuéntrase n'España
Escacena del Campo
Escacena del Campo
Escacena del Campo (España)
Superficie 136 km²
Altitú 173 m
Llenda con Manzanilla, Paterna del Campo, Berrocal, El Madroño, Aznalcóllar, Sanlúcar la Mayor, Castilleja del Campo y Chucena
Demografía
Población 2325 hab. (2023)
- 1112 homes (2019)

- 1172 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 17,1 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Escacena del Campo ye un conceyu español de la provincia d'Huelva, Andalucía.

Estensión y Población[editar | editar la fonte]

Nel añu 2014 cuntaba con 2.082 habitantes. La so estensión superficial ye de 136 km² y tien una densidá de 15,31 hab/km². El términu municipal tien 13.536 hectárees.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Les sos coordenaes xeográfiques son 37º 24' N, 6º 23' O. Asítiase a una altitú de 173 metros y a 61 quilómetros de la capital de provincia, Huelva.

El nucleu de Escacena del Campo, mui cerca de la llende provincial con Sevilla, tópase emplazado sobre un pequeñu cuetu o «cabezo» qu'apodera la campu. Presenta una forma bien irregular, estrechu y allargáu, con cuasi 40 quilómetros de Norte a Sur. Llenda al norte con El Madroño; al este, con Aznalcóllar, Sanlúcar la Mayor y Castilleja del Campo; al sur, con Chucena y Manzanilla; y al oeste, con Paterna del Campo y Berrocal.

Pascual Madoz (1845) va dicinos de Escacena que «el terrén ye llanu, tierra sele de llabor y en parte de montes y de sierra que formen cordal al norte de la población y a dos llegües de distancia; no xeneral, ye aportunante y de secanu, habiendo escontra'l llau en que tán les ruines de Tejada delles güertes que se rieguen coles agües del regueru de Chardachón y otres; na actualidá se roturan delles tierres na falda de los montes, que abastecen a la villa del combustible necesariu».

La forma del términu, la so hestoria xeomorfolóxica y la combinación d'elementos naturales y humanos dan como resultancia que Escacena del Campo atópese a caballu ente dos unidaes paisaxístiques bien oldeaes: el Andévalo y el Campu. Frente a la mayor orografía, antigüedá de los terrenes, suelos pizarrosos y zones montiegues de la primera, el campu ye de formación xeolóxica recién, con suelos arenosos y magrizos y campos cerealísticos, chiscaos con olivares.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima puede catalogase como mediterraneu oceánicu. Sicasí, la so posición allargada y l'orografía fai-y conferir ciertes diferencies ente la metá sur y la septentrional, con matices continentalizadores que se faen más patentes escontra'l Norte. La temperatura medio añal ye de 16,8 °C, máximes en xunetu y agostu, con rexistros medios de 26 °C. Los meses ivernizos algamen temperatures nidies d'unos 10 °C. La presencia de xelaes faise bien rara na metá sur y más frecuentes escontra'l norte. La oscilación térmica añal asítiase en redol a los 16 °C. Les precipitaciones medies devasen los 800 mm., al Norte y los 600 mm. al Sur. Presenten dos máximos d'agües na seronda ya iviernu.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Tocantes a la rede hidrográfica, al norte de Escacena tien llugar la nacencia del ríu Corumbel, que desagua nel Tinto. Sicasí, gran parte de la escorrentía superficial arrama escontra'l ríu Guadiamar. Ente estos pequeños regueros que percuerren el campu, destaquen Sequillo, Tejada, La Cañería, el Barbacena, que sirve de llende con Sevilla, y el Regueru Alcarayón, que se convierte tamién en llende con al respective de Manzanilla y Chucena. Carauterizar por ser de caudal bien irregular y mientres la mayor parte del añu tán secos, anque con frecuencia, en dómines d'agües, enchen los sos llechos habituales, erosionando gravemente les enxitoses y deforestadas tierres de campu.

Demografía[editar | editar la fonte]

Númberu d'habitantes nos últimos años.

Evolución demográfica d'Escacena del Campo
19992000200120022003200420052006200720082009201020132014
2,2022,1902,1742,1402,1562,1622,1822,1742,1542,1452,0751,9961,8022,082
(Fonte: INE [Consultar])

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes

La ocupación humana d'esti territoriu remontar al segundu mileniu e.C. Trátase d'una sociedá básicamente agropecuaria, d'escases rellaciones colos minerales (Piñón, F, 1986). Pero los principales xacimientos arqueolóxicos corresponder con Tejada la Vieya y Tejada, asitiaes al norte del actual nucleu de Escacena, y datada la primera nel sieglu IX e.C. (Márquez, M., 1993, 5). Los oríxenes de Escacena tán bien amestaos a los asentamientos de Tejada, Por tanto, ye necesariu faer una curtia repasada polos orixe y aportar históricu de tales poblaos, ocupaos dende tiempos protohistóricos hasta la Baxa Edá Media.

Tartesos

El pobláu de Tejada La Vieya convertir nun centru comercial y metalúrxicu de cultura tartéssica. Atestiguar nél la presencia de muralles, preseos, viviendes y un cuidu viario. Apoderaba l'accesu d'una área minero y metalúrxico, centrada nel llogru, manipulación y comercialización de la plata, el cobre y el plomu de la Sierra de Tejada y, mines d'Aznalcóllar y la Cuenca Minera de Riotinto (Blanco A., y Rothemberg, B., 1982). Dende Tejada La Vieya proceder al tresporte del mineral pal embarque nel ríu Guadiamar, daquella navegable, o direutamente escontra la mariña, onde s'atoparon restos d'un pobláu de similar cultura y datación: San Bartolomé de Almonte.

Na coleición «Huelva y l'Arte» dicir d'esti vieyu xacimientu: «...toma una superficie de cuasi 12 hectárees y ta arrodiáu per una muralla con bastiones, les parés d'ésta son de turria, con un altor averáu de tres metros, ufiertando una forma trapezoidal. La so téunica constructiva ye de factura oriental. Realizóse llevantando dos pared de mampuestos, y rellenóse l'espaciu ente elles con piedres y tierra.»

Fenicios

La so fama va algamar a los fenicios, deseosos de buscar productos minerales y comerciar colos pobladores del llugar. Estos van confluyir culturalmente colos pobladores nativos y, cola so presencia, Tejada la Vieya va algamar la so máxima rellumanza ente los sieglos VII y V e.C.

Dende entós produzse un cayente d'esti comerciu mineru-metalúrxicu pola falta de demanda de plata per parte de los pueblos orientales, especializándose les xeneraciones siguientes n'actividaes agropecuaries. Por esta causa cobra mayor importancia otru nucleu bien próximu del primeru: Tejada La Nueva. A pesar de que mientres un periodu fueron coetanees, la rellumanza d'esti nucleu va determinar el cayente progresivu de Tejada La Vieya, que los sos pobladores van abandonar lenta y pacíficamente, peracabándose la so desapaición a mediaos del sieglu IV e.C. (Fernández Jurado, J., 1990). Se emplaza esti nuevu poblamientu nuna zona topográfica más llana, somorguiada nel frutiegu Campu, alcontrada no que güei se conoz como L'Aldea y Güerta de Tejada.

Dómina romana Mientres

el dominiu de Roma, a partir del sieglu II e.C., la ciudá de Tejada la Nueva o Ituci, como daquella conocíase y nomábase nos testos, yera una de les más importantes del baxu Guadalquivir, como manifiesta l'acuñamientu de monedes que, curiosamente, amosaben calteres llatinos y púnicos. Ello indica una antigüedá y unes rellaciones intenses anteriores colos pueblos cartaxineses. Antonio Delgado, na so obra Medayes autónomes españoles (1873), fálanos de tres monedes distintes que s'acuñaben.

Esti territoriu sufre una intensa romanización y reparar intenses rellaciones comerciales cola ciudá d'Itálica nes márxenes d'aquel ríu. Tamién se toparon restos d'un antiguu acueductu que conducía les agües dende la redoma de Ituci hasta Itálica. Amás de Tejada, hai constancies arqueolóxiques, d'esta dómina, d'un poblamientu de villes rústiques o pequeños caseríos, nes paraxes agora conocíes como Fonte Seca, El Pelandrero, Cuetu de les Fasteres, Prado Luna y tamién nel fuerte d'El Castrejón. Precisamente, frente a otres teoríes que faen fincapié nun orixe árabe, Gordon, M. y Ruhstaller, S. (1992) caltienen, siguiendo la tesis de R. Menéndez Pidal, que la forma primitiva del nome de Escacena vendría de «villa»» Scatius, de procedencia romana, y que sería una forma toponomástica o sufixu pa designar el nome d'una villa» o caserío rural romanu. El topónimu «Campo» añadióse dempués al de Escacena por atopase enclavada nel Campu de Tejada.

Dómina musulmana Dempués

d'un periodu de decadencia coles invasiones bárbares, esti nucleu consigue una cierta rellumanza colos musulmanes, sobremanera si tener en cuenta la decadencia de la vecina Itálica. Silverio Escobar va dicir de Tejada: «En tiempos de los árabes foi ciudá importante, llamándola Thaliatha, y nella había régulos independientes cuando la Reconquista, siendo entós metrópolis d'estensu territoriu, conocíu agora sol nome de Campu y Sierra de Tejada. El despoblado caltién entá les sos torres y murios árabes, y a poca distancia, na aguada de la Sierra, hai ruines d'esta población antigua que llamen Tejada La Vieya (Tucci)» (Escobar y Salazar, 19 10, 9)

El llargu calquier del home al traviés de Tartessos, fenicios, romanos y árabes faen de dambes Tejadas perimportantes xacimientos arqueolóxicos, qu'atraen les miraes de curiosos y, sobremanera, d'investigadores de la Historia y l'Arqueoloxía. Hasta'l momentu, los trabayos arqueolóxicos centráronse más en Tejada La Vieya y menos en La Nueva. De la primera, Jesús Fernández Jurado (1990) va dicinos que «escribir sobre esta ciudá protohistórica ye faelo sobre unu de los más importantes xacimientos arqueolóxicos de la llamada dómina protohistórica».

Despoblamientu El

progresu y aportar de Escacena del Campo producir de forma lenta pero imparable, dende la Edá Media, a midida que garrástise a un despoblamientu de Tejada La Nueva per parte de los musulmanes, quiciabes polos efeutos na pésima salobridá qu'anicia un allugamientu en zona bien baxa, frecuentemente anubierta. Nes proximidaes esistíen meyores llocalizaciones pal allugamientu, nos cuetos o alcores, dende onde s'apoderaba'l campu y la ventilación yera mayor. Por ello empecípiase, yá mientres el dominiu musulmán, un treslláu masivu de la so población creando o desenvolviendo nuevos nucleos.

La crisis demográfica de Tejada va agravar cola conquista cristiana. Va Ser Escacena, xunto a Paterna, Manzanilla, Castilleja o Chucena, una de les principales herederes de Tejada, que va aprovechar, amás de bona parte de la so población, les sos mesmes piedres pa la construcción d'edificios. De primeres nun sería más qu'un conxuntu de cases de llabriegos, pero amodo va tomar verdaderu barafuste como pueblu.

Reconquista La conquista de la Tejada

árabe y el so Campu producir en 1253 sol reináu del rei castellanu Alfonsu X, entrando a formar parte como tierra de realengu de la ciudá de Sevilla. Pacificada la zona, nel Llibru del Repartimientu de Sevilla y la so tierra falar de la esistencia en Tejada de «73 pares de cases, aranzadas de tierra, pan, viña y güerta». Pero tamién se noma yá, ya inclusive con mayor riqueza económica, a un naciente «llugar» de Escacena «con 10.000 pies d'olivar y 900 aranzadas de tierra» (Escobar y Salazar, S., 1910, p. 99).

Unos sieglos dempués, peracabada la total desapaición de Tejada, el censu o ltinerario de Hernando Colón, de 1541, reflexa una población pa Escacena de 350 «vecinos que van ser unos 500 en 1575, lo que vien significar una población real de cuasi 2.500 habitantes.

Sieglu XVI Nel

sieglu XVI Escacena cuntaba con una ilesia parroquial, dos conventos de les Órdenes carmelita y franciscana y cuatro capilla: la de la Trinidá, Soledá, del Cristu de la Veracruz y la Misericordia. La esistencia d'edificios relixosos y la so notable población amuesen los perfiles d'un pueblu yá importante ente los de la so contorna.

En 1575, Felipe II trató de vender la villa de Escacena a Francisco de Guzmán, marqués de Algaba. Pero va ser la ciudá de Sevilla quien finalmente costee el pagu, evitando que saliera fuera de la so xurisdicción. De magar, foi-y concedida'l privilexu de Villa Real.

En 1594 Escacena formaba parte del reinu de Sevilla nel Axarafe y cuntaba con 389 vecinos pecheros.[2]

Sieglu XIX

En 1833, cola formación de la provincia d'Huelva, Escacena del Campo pasa a depender d'ésta y del partíu xudicial de La Palma del Condáu, en desterciu de la provincia de Sevilla, cola cual de siempre tuviera más intenses rellaciones económiques y hestóriques. En 1860 prodúcense nuevos cambeos nes llendes municipales, beneficiándose Escacena, qu'incorpora tierres de Andévalo a cuenta de la so vecina Berrocal.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Ente la so riqueza monumental destaquen les escavaciones arqueolóxiques y ruines de dambes Tejadas, onde s'alcen entá les muralles árabes y tartésicas. Tamién ye singular la Ilesia Parroquial del Divín Salvador y la Virxe de Lluna, sieglos XIII d. C. a XVIII d. C. El so valor artísticu haber fechu merecedora de ser catalogada como Monumentu Históricu Artísticu. Foi construyida alredor d'una posible mezquita árabe, que los sos restos formó parte de la cúpula y el cruceru.

Yá nel sieglu XIX los conventos de les Carmelites y Franciscanos, del sieglu XVII, pero fundaos, el primeru en 1416 y el segundu nel sieglu XVI, sumieren y sobre les sos ruines llevantárense edificios residenciales.

Otros puntos singulares pa la vida rural del escacenero son les llamaes fontes de «La Cañería» y la del «Atanor» bien importantes pal antiguu suministru d'agua de la población y el ganáu. A lo último, tamién ye romántica y curiosa l'arquiteutura neomudéxar de la estación, construyida a finales del sieglu XIX.

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

(Los Tostones) Celebrar a primeros de febreru. Trátase d'un acontecimientu gastronómicu destináu a recaldar fondos pa les hermandaes de San Isidro y del Rocío. El principal manxar ye'l tostón, un pan turrao untáu con ayu y aceite que s'acompaña de sardines. El llugar onde se celebra ye l'aldega de Tejada, un llugar aparente pa pasar un día de campu.

(Selmana Santa) En Escacena procesiona n'estación de penitencia tres hermandaes que tienen un interesante patrimoniu artísticu y históricu. Ente'l Xueves y el Vienres Santu percuerren les cais de la llocalidá, per un sitiu, la hermandá del Cristu de la Vera-Cruz y María Stma. De les Congoxes na so Soledá, por otru, la hermandá de Ntro. Padre Jesús Nazarenu y La nuesa Señora de los Dolores, y d'últimes la Hermandá del Stu. Entierru de Cristu y Soledá de María Santísima.

(Garbanzada Popular) Tien llugar a finales de marzu, nel recintu ferial “José María Cereru Sola” y celébrase a manera de pequeña feria de muestres onde s'esponen los productos típicos del conceyu. Esti eventu convertir nun día de convivencia nel pueblu, pos los escaceneros axuntar pa tastiar el garbanzu, productu típicu del pueblu por excelencia.

(Romería de San Isidro Llabrador) Escontra'l 15 de mayu, la llocalidá esfruta de la romería dedicada a San Isidro, na aldega de Tejada la Nueva. Les fiestes trescurren mientres una intensa fin de selmana apinada d'actos, qu'empiecen con una “velá”, el vienres previu, y la degustación del sabrosu “pescaíto fritu”. La mañana del sábadu, la fiesta sigue cola salida de los romeros qu'acompañen el simpecado dende'l pueblu hasta l'aldega de Tejada.

(Fiestes de les Cruces) Esta celebración tien llugar mientres el mes de xunetu; nella festéxase a los dos crucies qu'apiguren el fervor popular: la Santa Cruz de la Cai Tejada y la Santa Cruz de baxo. Les fiestes consisten na proclamación del mozu de les fiestes y la celebración d'actos relixosos y festivos como'l rosariu, el romerito y l'allegre y colorista procesión de les cruces.

(Fiestes Patronales n'Honor a la Virxe de Lluna) Celebrar a mediaos d'agostu, n'honor de la Virxe de Lluna. Los actos festivos empiecen col pregón del día 13, siguíu de la risondera actividá del remojón popular y l'apertura oficial del recintu ferial. Festividá de calter relixosu, celébrase una novena dedicada a la patrona nos díes previos al 15. Nesti día tien llugar la Función Principal d'Institutu pela mañana y la procesión de la Virxe, cuando comieza el ocaso.

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

(HISTÓRICOS Y ACTUALES)

Pompeya Plotina (Emperatriz Romana) Foi esposa del Emperador Romanu "Traxanu". Nacencia nel Sieglu II Añu 122. Dellos autores venceyar con Ituci, alcontrada na acutal Tejada(Huelva).

Andrés de Rubira Pintor de la escuela barroca sevillana nacíu en Escacena en 1760.

Silverio Escobar y Salazar (Historiador y Escritor) el so llibru más destacáu: Noticia Histórica de la Villa de Escacena del Campo y de la ciudá de Tejada, antigua Ituci Hispalense. Nacencia nel Sieglu XIX.

Juan Tirado Figueroa (Escacena del Campo, 17 d'ochobre de 1903 - Arxel, 3 de xineru de 1939) foi un políticu y abogáu español, militante del PSOE. Escoyíu diputáu ente 1933 y 1936 y Presidente de la Diputación d'Huelva en 1936.

Antonio Ojeda Escobar (Políticu) Ocupó'l cargu de Presidente del Parllamentu d'Andalucía na so I Llexislatura. Nacencia'l 24 d'Avientu del Añu 1941.

Almorada (Grupu de Sevillanes) empieza la so andadura nel xéneru de les sevillanes na primavera del añu 2002. Anguaño tienen 3 discos nel mercáu (Un Manantial de Suaños 2012, Al Compas del mio Tierra 2014 y Pincelaes d'Emociones 2016) Jose y Francisco de Escacena xunto a Esteban de La Palma del Condáu componen ALMORADA.

Andrés Romero (Rejoneador)Tomó l'alternativa en Sevilla compartiendo cartelu con Andy Cartaxena y Diego Ventura con toros de Fermín Bohórquez el 04.05.2014. Nacencia'l 21 d'avientu de 1984.

Flor Mateo Rodríguez (Escritora) El so primer llibru foi un ensayu sobre tauromaquia “Uro” y el so segundu llibru, "Ente les Ruines" ye la so primer novela.

Sociedá[editar | editar la fonte]

Centros educativos Centros de primaria C.E.I.P. Virxe de Lluna (Centru d'Educación Infantil y Primaria) Direición: Los Colexos e/n 21870 Escacena del Campo (Huelva) Teléfonu: 959 423009 Centros d'adultos Centru d'Educación de Persones Adultes Direición: C/ Mesón, 5 21870 Escacena del Campo (Huelva) Teléfonu: 959 42 32 82 Centros de salú

Consultoriu Médicu Direición: C/ Santu Cristu, 8 21870 – Escacena del Campo (Huelva) Teléfonu: 959423461 Cita previa: 959423150 Urxencies: 902505061 Horariu: De llunes a vienres, de 8 a 15 H.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Estación de Escacena

Anque s'atopa retiráu de les principales víes de comunicación, ye bien fácil y rápido aportar a esta llocalidá por distintos puntos. Dende Sevilla o Huelva pela autopista A-49, tomamos la salida escontra Chucena y Fenoyos, desaguando na carretera A-481 qu'entra a Chucena y enllaza más palantre cola A-472, antigua carretera nacional de Sevilla a Huelva; dende equí esviamos pela carretera HV-5132 que nos conduz direutamente al pueblu de Escacena del Campo. Dende Aznalcóllar, na provincia de Sevilla, puede llegase a Escacena pela carretera llocal HV-5032, pasando pola aldega de Tejada la Nueva, y tamién puede aportase dende Paterna del Campo pola H-5031. Pa llegar hasta equí en tren, la llinia de ferrocarril que xune Sevilla con Huelva tien parada en Escacena; dende la estación hasta'l pueblu hai una distancia de 1Km aproximao.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]