Equipu personal nel exércitu romanu

De Wikipedia

El equipu personal nel exércitu romanu carauterizar por ser producíu en grandes cantidaes y en serie, conforme a diseños yá establecíos y por que fuera utilizáu d'una forma concreta. Estos diseños y usos específicos recibíen el nome de res militaris o disciplina. La práutica regular nel emplegu del equipu mientres les dómines tomaes pola República y l'Imperiu romanu llevaron a la excelencia militar y a un gran númberu de victories nel campu de batalla. La pallabra exércitu, pela so parte, procede del llatín exercitus, que de la mesma ye un vocablu que fai referencia al exerciciu.

Según Hugh Elton, l'equipu del exércitu romanu (y especialmente no que se refier a l'armadura) supúnxo-yos 039;'una ventaya significativa sobre los sos enemigos bárbaros».[1] Según Luttwak, per otru llau, un autor que se dedicó al estudiu de la estratexa militar romana en mayor fondura que les táctiques, l'equipamientu romanu nun yera de meyor calidá que l'utilizáu pola mayoría de los sos adversarios.[2]

Los romanos son conocíos por haber tomáu emprestaes les idees sobre armes de los sos enemigos. Primeramente utilizaben armes d'estilu griegu o etruscu y, al enfrentase a los celtes, adoptaron el so equipamientu. Pa ganar a los cartaxineses,[3] per otra parte, construyeron una flota completa basada nel modelu cartaxinés. Una vegada adoptada una arma se estandarizaba.

Armar estándar fueron variando a lo llargo de la historia de Roma, anque'l so equipamientu y el so usu nunca foi individual.

Equipamientu xeneral de la infantería[editar | editar la fonte]

Representación del ataque carauterísticu de la lexón romana.

Publio Flavio Vegecio, autor nel sieglu IV de De Re Militari, describe l'equipamientu que creía que fuera usáu pola infantería llixera y pesada en dómines anteriores na hestoria del Imperiu. Los nomes de delles de les armes camuden de les formes en llatín al griegu y, polo xeneral, l'autor prefier utilizar estos postreros, pue que por que'l centru del poder militar romanu moviérase yá de Roma a Constantinopla. Vegecio comenta lo siguiente:[4]

L'armadura (armatura) de la infantería yera pesada, porque teníen cascos (cassis), cotes de malla (lorica squamata o catafracta), grebes (ocrea), escudos (scutum), espaes más grandes (gladius maior) que llamaben spatha, y delles más pequeñes que llamaben semispathium, cinco dardo refundizos (plumbata) asitiaes nos sos escudos que podíen llanzar al oponente al empiezu del asaltu, y dos llances, una más grande con una punta de fierro de nueve onza y un llargor de cinco pies y mediu que llamaben pilum, pero qu'agora se llama speculum, pa que'l so uso los soldaos taben especialmente entrenaos, y que con capacidá y coraxe podíen enfusar los escudos de la infantería y les armadures de la caballería. El más pequeñu tenía cinco onza de fierro y un llargor d'un pie y mediu, y recibía el nome de vericulum y agora llámase-y verutum. La primer llinia, los hastati, y la segunda, los principes, llevaben eses armes. Detrás d'ellos taben los porteadores (ferentarius) y l'infantería llixera, de los que güei dicimos que son el sofitu de la infantería, el portadores d'escudos (scutum) con dardos (plumbata), espaes (gladius) y llances, armaos cuasi igual que los soldaos d'anguaño. Había tamién arqueros (sagittarius) con cascu (cassis), cota de malla (catafracta), espada(gladius), fleches (sagitta) y arcu (arcus). Había flonderos (funditor) que llanzaben piedres (lapis) con fondes (funda) o llanzadores (fustibalus). Había soldaos d'artillería (tragularius) que llanzaben fleches dende la manuballista y la arcuballista.

A finales de la República y empiezos del Imperiu la mayor parte de la infantería romana utilizaba espaes (gladii) y armes refundizes especiales (pila) como armes principales. A mediaos y finales del Imperiu romanu, la mayor parte de la infantería utilizaba llances refundizes como les sos armes principales.[5]

Armes personales[editar | editar la fonte]

Espaes y dagues[editar | editar la fonte]

Cuasi toles espaes y dagues romanes yeren de doble filu, y podíen ser utilizaes tantu pa cortar como pa enartar.

Pugio[editar | editar la fonte]

Reconstrucción d'un pugio: representación d'un soldáu romanu d'una provincia nórdica.

El pugio yera una pequeña daga utilizada polos antiguos soldaos romanos posiblemente como una arma auxiliar y elementu de prestíu. D'orixe celtíberu, al igual qu'otros equipamientos de los lexonarios, la daga sufrió una serie de cambeos a lo llargo del sieglu I. Xeneralmente tenía una fueya llarga y en forma de fueya, d'ente 18 y 28 centímetros de llargu y 5 centímetros o más d'anchu. Tenía un nerviu central que dotaba a la fueya de resistencia y firmeza.

Resultaba una arma ideal p'apuñalar, pudiendo con una bona acometida furar una cota de malla.

Más palantre, alredor del añu 50, modificóse la unión ente la fueya y l'empuñadura, que nun principiu diba remachada pa depués dir encaxada al traviés d'una barra inxertada na daga. Con esti cambéu, que nun supunxo en principiu un gran cambéu de l'apariencia del pugio, facer# posible que los filos de modelos posteriores fueren más estrechos (de menos de 3,5 cm d'anchu), con un mayor aforru de material.

Gladius[editar | editar la fonte]

Imaxe d'una imitación del Gladius Pompeii.

El términu gladius foi'l nome romanu utilizáu xeneralmente pa designar a la espada. Na dómina de la República tamién faía referencia, al igual qu'anguaño, a un tipu específicu d'espada curtia utilizada polos lexonarios del sieglu III e.C. d'unos 60 centímetros de llargu.

Llegar a utilizar diversos diseños. Ente los coleicionistes y los recreacionistas remanar principalmente tres tipos primarios, conocíos como'l gladius Mainz, el Fulham y el Pompeii (los nomes faen referencia al llugar nel que s'atopó l'exemplar orixinal). Escavaciones arqueolóxiques más recién afayaron otra versión, más recién que les anteriores, denominada gladius hispaniensis.

El gladius yera preferentemente una arma d'apuñalamientu, arma rápida y usada a curtia distancia. El soldáu romanu buscaba averase al enemigu, y aprovechaba el momentu en qu'ésti trataba de cuti-y, o lo faía en devanéu contra l'escudu o l'armadura, pa llanza-y una rápida estocada pa mata-y.

Spatha[editar | editar la fonte]

El términu spatha faía referencia, en llatín vulgar, a cualquier tipu d'espada, hasta'l puntu de que'l términu castellanu espada procede direutamente del llatín spatha. Sicasí, yera más habitual utilizar el términu pa referise a un tipu d'espada más llarga que'l gladius, carauterística de mediaos y finales del Imperiu. Nel sieglu I la caballería romana empezó a utilizar estes espaes más llargues, y nel sieglu II la infantería empezó tamién a camudar l'arma. La mayoría pasaron a usar llances, pero dalgunos tamién usaben espaes más llargues.[6][7]

Al contrariu que'l gladius, la spatha dexaba caltener alloñar frente al enemigu y yera más fayadiza p'atacar col filu en llugar de cola punta.

Otres espaes más curties conocíense entós somo semispathay o 'media espada'. Nun xacimientu del sieglu III en Künzing atopóse un exemplar d'espada curtia de filu triangular y delles de filos estrechos (con filos d'ente 23 y 29 centímetros). Bishop & Coulston suxuren que dalgunes, si non toes elles, taben forxaes a partir de spathae rotes.[8][9] La totalidá de les espaes altomedievales d'Europa y Oriente Mediu provienen d'estos modelos romanos tardíos.

Otros tipos d'armes de filu[editar | editar la fonte]

Nel sieglu I la caballería sármata empezó a utilizar un tipu d'espada curtia y de fueya estrecha con unos distintivos aniellos na empuñadura. Nel sieglu II los soldaos romanos copiaron esti diseñu.[10]

Llances, xavalines y armes refundizes[editar | editar la fonte]

Hasta[editar | editar la fonte]

Hasta (en plural hastae) ye la pallabra llatina pa faer referencia a la llanza utilizada pa enartar. Los primeros guerreros romanos taben forníos con hastae, y yera esta arma la que daba'l nome a los soldaos conocíos como Hastati. Sicasí, mientres los tiempos de la república, los hastati fueron reequipados con pila y gladii y namái los Triarii siguieron usando esta llanza.

Un hasta yera d'alredor de seis pies de llongura con una punta de fierro.

Contus[editar | editar la fonte]

Un contus podía ser una pica d'infantería o una llanza de caballería. Yeren armes bien llargues y pesaes, diseñaes pa ser usaes con dambes manes. La infantería romana nun usaba de normal esti tipu d'arma, pero dalgunos de los sos oponentes sí. A partir del sieglu II, sicasí, delles unidaes de caballería romana utilizaron esti tipu de llanza como arma principal.[11]

Xavalina[editar | editar la fonte]

Anque los romanos solíen utilizar la pallabra pila pa referise a toles llances refundizes, el términu pilum tamién se refier de forma específica a la llanza refundiza pesada utilizada poles lexón romanes. Esistíen, sicasí, xavalines más curties y llixeres, como les utilizaes polos vélites nes lexones tempranes. Recibíen el nome específicu de veruta.

El verutum yera utilizáu polos vélites pa llabores de hostigamiento, en llugar del pilum más pesáu qu'usaben los hastati y los principes pa faer dañu al enemigu antes d'enfrentase en combate cuerpu a cuerpu. El llargor del verutum yera d'unos 1,1 metros de llargu, muncho más corto que los 2 metros del pilum. La so punta midía alredor de 13 centímetros de llargu, y podía ser dafechu de fierro o a cencielles tar revistida de metal.

Pilum pesáu.

Pilum[editar | editar la fonte]

El pilum (en plural, pila) yera una xavalina pesada utilizada davezu pol exércitu romanu. El pilum pesáu yera un estil de madera a la que se-y xunía una vara metálica per mediu d'un remache, midía unos 120 cm, 60 varar metálica. Pesaba de normal ente 2 y 4 kilogramos, siendo les versiones producíes mientres l'Imperiu un pocu más llixeres que les de la república. La punta yera pequeña y de forma piramidal, col impautu furaba con facilidá un escudu de madera, al ser varar metálica más delgada que la punta esmucir pol furacu fechu pola punta con facilidá, algamando de cutiu a quien se protexía col escudu.

El pilum taba diseñáu por que la punta metálica doblar nel impautu, dexando inmanejable l'escudu y evitando que'l pilum pudiera ser utilizáu de vuelta contra les tropes romanes. Los romanos tamién usaron amás del remache pa esti efectu'l destemplado de varar metálica. Amás, sirvía pa reparalos fácilmente dempués de cada batalla.

Una vegada que l'enemigu taba al algame, los lexonarios llanzaben una agua de pila sobre ellos, causando un gran dañu primero que la batalla cuerpu a cuerpu tuviera llugar.

Spiculum[editar | editar la fonte]

El spiculum yera una llanza utilizada na dómina tardida del Imperiu romanu y que sustituyó al pilum a lo llargo del sieglu III d.C. como principal arma refundiza de la infantería.

Arcos y fleches[editar | editar la fonte]

Un sagittarius taba forníu con un arcus, y llanzaben fleches (sagitta) de madera y con punta metálica. L'arma normal de los arqueros romanos yera l'arcu compuestu clásicu,[12] fechu de cuernu, madera y tendón. Sía que non, Vegecio encamienta l'entrenamientu de los reclutes col arcubus ligneis, esto ye, con arcos de madera. Atopáronse restos de los arcos compuestos por tol territoriu del imperiu.

Dardos[editar | editar la fonte]

Denominábense plumbatae o mattiobarbuli a un tipu de dardos lastrados con plomu que llevaba la infantería romana. Emplegábense principalmente pa hostigar a los enemigos, comprometiendo les sos cargues y la cohesión de les sos formaciones. Cada soldáu portaba dellos d'estos dardos, posiblemente nel aviesu del escudu.

Armadura[editar | editar la fonte]

Lorica segmentata[editar | editar la fonte]

Representación histórica d'un soldáu romanu vistíu cola lorica segmentata.

La lorica segmentata yera un tipu d'armadura utilizada principalmente mientres la República romana y tamién hasta'l sieglu III nel Imperiu romanu. El nome llatín, sicasí, data del sieglu XVI (desconozse'l nome que se-y daba na antigüedá).

L'armadura consistía nuna serie de bandes de fierro o aceru arreyaes a tires de cueru internes. Les bandes asitiar de forma horizontal al torso del soldáu, sobreponiéndose les unes a les otres en sentíu descendente, y arrodiaben el cuerpu del soldáu en dos metaes llaterales que quedaben arreyaes na parte frontera y trasera. La parte cimera del cuerpu y los costazos quedaben protexíos por tires adicionales pa los costazos y plaques pa la proteición del pechu.

La forma de l'armadura dexaba que fora almacenada de forma bien compacta, yá que yera posible dixebrala en cuatro seiciones. Mientres la dómina en que foi usada recibió tamién dellos cambeos, siendo los tipos más reconocíos el Kalkriese (c. 20 e.C. a 50 d. C.), el Corbridge (c. 40 a 120), y el Newstead (c. 120 a 250).

Hasta ónde se tien conocencia, namái los lexonarios (infantería pesada de les lexones romanes) y los soldaos de la Guardia Pretoriana utilizaben la lorica segmentata. Les tropes auxiliares solíen utilizar la lorica hamata, que yera de cota de malla, o la lorica squamata (armadura d'escames).

Lorica hamata[editar | editar la fonte]

Actor forníu cola lorica hamata.

La lorica hamata ye un tipu d'armadura de cota de malla utilizada mientres la república romana nos sos últimos años, según el tipu estándar d'armadura pa les tropes de sofitu o auxiliares. Solíen tar fabricaes con bronce o fierro. Alternaba files d'aniellos verticales y horizontales enxareyaos ente sigo y que resultaben nuna armadura bien flexible y resistente. Cada aniellu tenía un diámetru internu d'unos 5 mm y unu esternu d'unos 7.

Los costazos de la lorica hamata taben protexíos por aciu unes cobertories similares a los linothorax griegos que tomaben dende la metá del llombu a la parte frontera del torso, y coneutaes con gabites de metal similar a gaxartes. Una lorica hamata podía tar compuesta per dellos miles d'aniellos de metal.

La teunoloxía pa la fabricación d'esti tipu de cota de malla ye posible que fuera adquirida de los pueblos celtes. Había delles versiones d'esti tipu d'armadura que s'especializaben en función del tipu de tropa y les sos actividaes. Asina, podía haber distintes clases d'armadura pa los esploradores, la caballería o los llanceros.

Anque esti tipu d'armadures implicaben un gran esfuerciu de mano d'obra pa la so fabricación, créese que con un bon caltenimientu podíen ser usaes de forma siguida mientres décades. Sicasí, los ensayos modernos demostraron qu'esti tipu d'armadura supónía una proteición bien débil frente a los ataques con fleches.

Lorica squamata[editar | editar la fonte]

Fragmentos de la lorica squamata.
Detalle d'un fragmentu de l'armadura. Cada placa tien seis furacos y les plaques xunir en files. Namái los furacos más baxos son visibles na mayoría de les escames, ente que unos pocos amuesen el par cimeru y l'aniellu de suxeción que los traviesa.

La lorica squamata ye un tipu d'armadura d'escames utilizada mientres la república y en periodos posteriores. Taba formada por pequeñu escama de metal cosíes pa formar l'armadura. Suelse ver n'ilustraciones de portadores d'estandartes, músicos, centuriones, tropes de caballería ya inclusive n'imáxenes d'infantería auxiliar, anque tamién podíen portales los lexonarios regulares. Esti tipu d'armadura tenía la mesma forma que la lorica hamata, col mesmu llargor y les cobertories de los costazos.

Les escames individuales podíen ser de fierro o de bronce, ya inclusive podíen alternase los metales na mesma armadura. Podíen recibir tamién dalgún bañu que los protexera de la oxidación (llegónos un fragmentu d'armadura con escames de bronce con baños de metal).

El metal nun solía ser bien gruesu: posiblemente ente 0,5 y 0,8 mm. Sicasí, y yá que les escama sobreponíense unes a otres en toes direiciones, les múltiples capes daben una bona proteición al soldáu que lu portaba. El tamañu de les escames variaba ente 6 mm d'anchu y 1,2 cm d'altu hasta unos 5 cm d'anchu por 8 cm d'altu, tando los tamaños más comunes alredor de 1,25 por 2,5 cm. Toles escames de la mesma armadura solíen ser del mesmu tamañu, anque les escames de distintes armadures podíen variar de forma bien significativa. Munches teníen la parte inferior arrondada, ente qu'otres terminaben en punta o teníen la parte inferior plana con cortes nes esquines.

Les escames arreyar con alambres en files horizontales, siendo estos de la mesma cosíos o ataos al forru interior. Cada escama podía tener ente 4 y 12 furacos: dos o más a cada llau pa coselo al siguiente de la fila, unu o dos na parte cimera p'arreyar al forru y dacuando unu o dos na parte inferior p'asegurar les escames na siguiente fila.

Ye posible que l'armadura pudiera abrir bien na parte del llombu o nun llateral, por que fora más bono de poner. L'abertura quedaba cerrada con nuedos.

Escribióse enforma de la presunta vulnerabilidá d'esti tipu d'armadures con un ataque ascendente, anque ye posible que trátese d'un puntu de vista daqué esaxeráu.

Nun s'atoparon exemplos de lorica squamata completos, magar hai dellos descubrimientos arqueolóxicos de dellos fragmentos, y ye bien común atopar escames sueltes nes escavaciones, inclusive en contestos non militares.

Otres armadures[editar | editar la fonte]

La infantería llixera, especialmente a empiezos de la república, lluchaba ensin armadura. Si llevaben dalgún sobre la so túnica posiblemente consistiría en dalgún petu de cueru duru. Esto faía tantu pa dexar a estes tropes un movimientu más rápidu como por cuestiones puramente económiques. Mientres gran parte del periodu republicanu, l'armadura dependía del tipu que'l soldáu pudiera pagase. Y les primeres files usaben una placa de metal, xeneralmente de bronce, que-yos cubría'l corazón y parte del pechu, suxeta con tires de cueru. Aquellos con más poder adquisitivu usaben la cota de malla. Y los más ricos, cares coraces anatómiques de bronce, al estilu griegu. Col pasu de los años, estes coraces anatómiques siguieron n'usu polos oficiales d'altu rangu.

Escudos[editar | editar la fonte]

Scutum[editar | editar la fonte]

Un scutum, escudu romanu.

Scutum yera'l términu en llatín pa referise al escudu, anque en tiempos más modernos derivó a un términu pa faer referencia al escudo estándar y con forma semi-cilíndrica que llevaben los lexonarios romanos.

L'escudu curvu de la dómina de la República yera ovaláu, tal que puede vese nel altar de Cneo Domicio Enobarbo en Roma y nel monumentu de Lucius Amelius Paullus Macedoniu en Delfos. Tamién s'atopó un exemplu arqueolóxicu en Kasr el-Harit, n'Exiptu. Más palantre l'escudu foi evolucionando a una forma rectangular a empiezos del Imperiu.

Los scuta (en plural) rectangulares, que dacuando yeren convexos y dacuando planos,[13] yeren construyíos principalmente a partir de tires de madera superpuestu unes a otres y coles vetes dispuestes en direiciones opuestes, cubiertes con cueru. Esto supón que l'escudu yera bien resistente y, al empar, lo suficientemente llixeru (d'ente 5,5 y 7,5 kg)[14] como pa ser tresportáu a lo llargo de bien llargues distancies.

El meyor exemplu que llegó hasta los nuesos díes ta en Siria, y trátase d'un scutum de 0,6 metros d'altor, una cuerda de 66 cm, con un llargor a lo llargo de la curva de 86 cm y una grosez d'ente 5 y 6 mm. La so forma curva dexába-y encaxar bien los golpes más fuertes, ente que los llaterales protexíen meyor al soldáu. Les fleches y golpes enemigos podíen esviase ensin llegar a cutir con tola so fuercia al lexonariu.

Per otra parte, el revestimiento central del escudu (denomináu umbo) taba construyíu, bien d'una aleación de cobre o bien d'una de fierro. Utilizar de forma ofensiva, siendo lo suficientemente pesáu y trupu como p'amoriar o mover a un oponente, lo cual facilitaba al lexonariu'l siguiente ataque col so gladius. Los lexonarios solíen avanzar de forma alterna col scutum pa depués, col scutum llixeramente alzáu pa bloquiar al oponente, atacar col gladius. Los cantos del escudu tamién se forraben de metal pa mayor proteición, pudiendo tamién ser usaos de forma ofensiva.

La forma del scutum dexaba les formaciones compactes de lexonarios. Por aciu esti sistema, se superponían los escudos de forma que dieren una mayor proteición contra les armes refundizes. D'estes posibles formaciones, la más famosa ye la formación en testudo, na que los lexonarios asitiaben los escudos de frente y escontra riba, consiguiendo proteición tamién frente a proyeutiles llanzaos en tiru parabólicu o dende lo alto (como por casu fleches, o oxetos llanzaos polos defensores dende lo alto de les muralles).

Parma[editar | editar la fonte]

Parma yera'l tipu d'escudos ovalaos utilizaos pol exércitu romanu mientres el periodu tardíu de la dómina imperial. Yera usáu principalmente pola infantería y caballería auxiliar, ente que los lexonarios de dómines anteriores preferíen el scutum más pesáu pero de mayor proteición.

Cetratus[editar | editar la fonte]

El cetratus yera un escudu llixeru, utilizáu poles tropes auxiliares d'exércitu. Yera ovaláu y tenía carauterístiques similares al scutum, planchar metálica qu'anubría la tela y el cueru, podía ser de cobre o de fierro, este yera usáu sobremanera pola infantería. El clipeus yera un escudu asemeyáu, la diferencia al respective de este ye que lo usaba la caballería auxiliar.

Cascos[editar | editar la fonte]

Los cascos romanos, conocíos como gálea o cassis variaben descomanadamente tocantes a la so forma. Unu de los primeros n'utilizase foi'l cascu de Montefortino, utilizáu polos exércitos de la República hasta'l sieglu I e.C. Ésti foi reemplazáu direutamente pol cascu Coolus y, más tarde, pol típicu cascu Imperial.[14]

El cascu montefortino yera una copia de bronce barato y bono de fabricar en masa del casco galu de fierro. Tenía carrilleras que protexíen la cara y un pequeñu saliente na parte de tras, pa esviar golpes de la nuca. Yera lo bastante abiertu, sicasí, pa dexar al lexonariu ver o oyer ensin problemes. A partir d'entós, el modelu foi evolucionando mientres l'Imperiu, en diseños de fierro cada vez más fuertes y con mayores proteiciones, pero respetando la llinia orixinal.

Sicasí, mientres l'empiezu de la decadencia nel sieglu III, empezar a ver modelos más zarraos, que protexíen más, pero llindaben la visión y audición del soldáu, necesaries pa executar les órdenes. Lo que seique reflexa una perda de la disciplina y entrenamientu necesarios pa executar los movimientos en combate, ordenaos polos instrumentos musicales, o una simplificación o empobrecimiento de les mesmes.

Les constantes crisis económiques obligaron a introducir un modelu distintu, fechu en dos pieces xuníes por un refuerzu o cresta metálica. Fízose habitual como mui tarde nel sieglu IV, siendo más económicu y rompiendo definitivamente cola tradición del montefortino.

Otru equipamientu[editar | editar la fonte]

Túnica[editar | editar la fonte]

La principal vistimienta so l'armadura de tolos soldaos de la república y d'empiezos de la era imperial foi la túnica. De normal taba fecha de llana, y los primeros diseños utilizaos polos lexonarios consistíen nuna simple tela rectangular cosida nos llaterales y con buecos pa los brazos. La parte cimera a cencielles dexábase descosida.

Más tarde fueron apaeciendo túniques más ellaboraes a les que se-yos añader mangues, y qu'en provincies de climes más fríos yera habitual utilizar xunto con pantalones tamién de llana.

Ballista[editar | editar la fonte]

La ballista o balista ye una antigua arma d'asediu d'aspeutu y mecanismu similares a los d'una ballesta, pero d'un tamañu enforma mayor. Utilizaba un mecanismu de torsión, en llugar de flexón, p'atropar la enerxía potencial necesaria pa llanzar los proyeutiles contra l'enemigu. Les versiones más antigües refundiaben fleches pesaes o proyeutiles de piedra de forma esférica.

Más palantre foi evolucionando escontra un tipu d'arma más pequeña y llixera, el Scorpio. Na columna de Traxanu, vese estos escorpiones montaos sobre carros tiraos por mules.

Balteus[editar | editar la fonte]

El balteus yera la petrina estándar utilizáu polos lexonarios romanos pa portar el gladius y qu'amás, gracies a unos flecos llaraos en bronce, ufiertaba una proteición llixera a les cortes na zona púbica.

Braccae[editar | editar la fonte]

Braccae yera'l términu llatín utilizáu pa faer referencia a los pantalones de llana utilizaos poles tropes.

Catapulta[editar | editar la fonte]

Una catapulta ye un arma d'asediu qu'utiliza un brazu pa llanzar un proyeutil de gran tamañu a grandes distancies en tiru parabólicu. Sicasí, el términu suel utilizase pa faer referencia a les armes d'asediu con esi nome utilizaos na Edá Media. Los proyeutiles llanzaos na dómina romana podíen ser tanto fleches como, más palantre, piedres.

Mantu[editar | editar la fonte]

El mantu utilizáu pol exércitu romanu tenía forma de ponchu. Utilizáronse dos tipos, el sagum (capa de llana rectangular cerrada con un broche) y la paenula (con forma de ponchu o capote), dambos de llana cubierta con aceite natural pa repeler l'agua y faelos impermeables. Abrochar con una fibulae o correes.

Caligae[editar | editar la fonte]

Exemplar de caliga romana.

Les caligae (en singular, caliga) yeren les sandalies pesaes típiques de los soldaos lexonarios y auxiliares romanos mientres tola historia de la república y l'imperiu.

Taben feches de cueru, arreyaes dende'l centru del pie hasta la parte cimera del todíu. Adicionalmente, añadíense clavos de metal a suélalo, con tres propósito:

  • Reforzar el calzáu.
  • Dar una meyor tracción al soldáu.
  • Convertir la sandalia nuna posible arma en metá de la batalla.

En determinaos casos puede ser perxudicial, como nel asaltu al templu de Xerusalén, onde'l suelu de mármol pulío fixo esnidiar a un centurión. Pero na mayoría de circunstancies daben bona tracción. Seique a partir del sieglu III y ensin dulda nel IV, les sandalies fueron sustituyíes por zapatos zarraos.

Buccina[editar | editar la fonte]

Imaxe d'una buccina estrayida de la docena edición de la Enciclopedia Británica.

La buccina yera un instrumentu musical de vientu utilizáu pol exércitu romanu. Orixinalmente yera un tubu metálicu d'ente 11 y 12 pies de llargor, estrechu, y que se faía sonar gracies a una boquilla en forma de copa. El tubu enroscábase sobre sí mesmu dende la boquilla hasta l'amplificador de soníu en forma d'una gran C que la so estructura fortalecer por aciu una barra que travesaba la curva.

El músicu podía utilizar la barra pa dar más estabilidá al instrumentu, ente que'l tubu de soníu se curvaba percima hasta quedar percima de la so cabeza o del so costazu.

Sirvía pa faer diverses señales nel campamentu como, por casu, señalizar les guardias.

Esti instrumentu ye l'antecesor de la trompeta y del trombón.

Focale[editar | editar la fonte]

Na antigua Roma, denominaben focale a un tipu de bufanda utilizada pol exércitu pa la proteición del pescuezu. En concretu, el focale aisllaba la piel del lexonariu de la fregadura continua que producía'l pescuezu de l'armadura (sobremanera la lorica hamata o la segmentata) y el cascu.

Sudis[editar | editar la fonte]

Na Antigua Roma, recibíen el nome de sudis les estaques que tresportaben les tropes y que yeren utilizaes pa la construcción de los campamentos. Dacuando denominábase-yos valus y ye tamién frecuente, anque incorreutu, el nome de pilum murale, que significa muralla de llances.

Sarcina[editar | editar la fonte]

La sarcina yera'l macutu o mochila que tresportaben los lexonarios colos sos enseres.

Fudre[editar | editar la fonte]

Los campamentos romanos de normal construyíense sobre regueros o otres fontes d'agua que-yos dexaren beber y utilizala nes letrinas comunales. Sicasí, cada soldáu debía tamién tresportar un fudre con abonda agua como pa un día de marcha.

Comida[editar | editar la fonte]

Tou lexonariu tenía de tresportar parte de la so propia comida. Magar l'exércitu en plena marcha de normal llevaba consigo una caravana de mules o otros animales de carga pa tresportar los suministros, tres les reformes de Mario los lexonarios fueron obligaos a tresportar enriba unos 15 díes de suministros de comida básica.

Pala[editar | editar la fonte]

Ferramienta tresportada polos lexonarios pa la construcción de fortificaciones, cabianes, letrinas, etc. Cada lexonariu llevaba, o bien una pala pa cavar, o un picu pa furar la tierra.

Patera[editar | editar la fonte]

La patera yera un concu utilizáu pa beber, de normal nun contestu ritual.

Variante moderna d'un abrojo.

Tribulus[editar | editar la fonte]

El tribulus yera un abrojo. Consistía nuna arma compuesta por cuatro o más clavos afilaos asitiaos d'una manera tal qu'unu d'ellos siempres apuntara escontra riba cuando s'asitiaba sobre una base estable (una forma posible, por casu, yera un tetraedru). Los abrojos sirven pa ralentizar la meyora de tropes como caballería, elefantes de guerra o infantería a cuerpu. Dizse que yera particularmente efectiva contra les blandes pezuñes de los camellos.[15]

L'escritor romanu Vegecio, na so obra De Re Militari, escribió:

Los carros con gadañes utilizaos na guerra por Antíoco III el Grande y Mitrídates VI de primeres apavoraron a los romanos, pero más tarde venciéronlos. Como un carru d'esti tipu non siempres s'atopa en terrén planu y niveláu, la más pequeña obstrucción detener. Y si unu de los caballos morriera o fora mancáu, cai en manes enemigues. Los soldaos romanos fixéron-yos inútiles por aciu el siguiente sistema: nel intre en que l'enfrentamientu empezaba, semaben el campu de batalla con abrojos, y los caballos qu'abasnaben los carros, corriendo al galopie con ellos, yeren destruyíos de forma infalible. Un abrojo ye una maquinaria compuesta por cuatro piques o puntes asitiaes de forma que comoquier na que cayan al suelu, queda sofitada sobre trés d'elles y la cuarta queda en posición vertical.[16]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Elton, Hugh, 1996, Warfare in Roman Europe, AD 350–425, p. 110
  2. En Luttwack, Y., The Grand Strategy of the Roman Empire, JHUP, 1979, Luttwack establez que «Les armes romanes, lloñe de ser universalmente les más avanzaes, yeren davezu inferiores a aquelles usaes por (...) los sos enemigos».
  3. Vease Flota cartaxinesa.
  4. Llibru 2, capítulu 15. El nominativu singular de l'arma asitióse ente paréntesis.
  5. Stephenson, I.P., 2001, Roman Infantry Equipment: The Later Empire, p. 56
  6. Stephenson, I.P., 2001, Roman Infantry Equipment: The Later Empire, Tempus, páxs. 58 & 60–75.
  7. M.C. Bishop & J.C.N. Coulston, 2006, Roman Military Equipment: From the Punic Wars to the Fall of Rome, Oxbow Books, páxs. 82–83, 130, 154–157 & 202.
  8. Stephenson, I.P., 2001, Roman Infantry Equipment: The Later Empire, Tempus, p. 79.
  9. M.C. Bishop & J.C.N. Coulston, 2006, Roman Military Equipment: From the Punic Wars to the Fall of Rome, Oxbow Books, p. 157.
  10. M.C. Bishop & J.C.N. Coulston, 2006, Roman Military Equipment: From the Punic Wars to the Fall of Rome, Oxbow Books, páxs. 132–134.
  11. M.C. Bishop & J.C.N. Coulston, 2006, Roman Military Equipment: From the Punic Wars to the Fall of Rome, Oxbow Books, p. 130.
  12. M.C. Bishop & J.C.N. Coulston, 2006, Roman Military Equipment: From the Punic Wars to the Fall of Rome, Oxbow Books. ISBN 1-84217-159-3. ISBN 978-1-84217-159-2
  13. Santosuosso, A., Soldiers, Emperors and Civilians in the Roman Empire, Westview, 2001, p. 130
  14. 14,0 14,1 Santosuosso, A., Soldiers, Emperors and Civilians in the Roman Empire, Westview, 2001, p. 131
  15. Rawlinson, George. The Seven Great Monarchies Of The Ancient Eastern World, Vol 6. (of 7): Parthia.
  16. «Armed Chariots and Elephants», The Military Institutions of the Romans Book III: Dispositions for Action.