Equilibrioceición

De Wikipedia
(Redirixío dende Equilibriocepción)


Equilibrioceición
procesu biolóxicu y Q1783837 Traducir
percepción sensorial (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La equilibrioceición o sentíu del equilibriu ye unu de los sentíos fisiolóxicos. Déxa-yos a humanos y animales caminar ensin cayese. Dellos animales son meyores nesto que los humanos; por casu, los gatos, que pueden caminar sobre una valla perfina usando'l so oyíu internu y cola pa permediase. Los animales evalúen y respuenden a los desplazamientos del equilibriu, onde'l cuerpu atopar n'equilibriu con al respective de la gravitación, l'aceleración y otres fuercies qu'afecten a la so posición y movimientu. Inclusive les aguamales endrechar a sigo mesmes depués de voltiar de cabeza. Los primeros órganos del equilibriu evolucionaron ente los pexes, anfibios, reptiles y teníen pocu o nada que ver cola audición.

Al atayase'l sentíu del equilibriu prodúcense maréos, desorientación y estomagaes. L'equilibriu puede trate afeutáu pola enfermedá de Ménière, una afección del oyíu internu d'etioloxía desconocida. Tamién puede ser afeutáu temporalmente por movimientos rápidos y brengosos; por casu, dempués de dar vueltes nuna calesita.

La mayoría de los astronautes sienten que'l so sentíu del equilibriu tópase afeutáu tando en órbita por cuenta de qu'atópense nuna cayida llibre constante. Esto causa una forma de maréu llamada maréu espacial.

La equilibrioceición d'animales invertebraos ye dafechu distintu, y mora n'otru órganu llamáu estatocisto, que detecta la posición de pequeñes roques caliares pa determinar escontra onde ye “enriba”.

Acróbata n'equilibriu executa una trompeta, Bumbershoot festival, Seattle.

Sistema vestibular[editar | editar la fonte]

Membrana del llaberintu derechu humanu, retirada de la so cortil óseo y visto anterolateralmente.

Utrículo y sáculo. Son órganos en forma de cámara enllena d'endolinfa. El utrículo ta empobináu nel planu horizontal y el sáculo nel planu vertical. Les parés tán cubiertes de maculas, ye dicir de plaques de célules ciliaes. El material xelatinoso que los anubre puede contener partícules de calciu, o otolitos, o otoconias, que sirven de masa inerte. Cuando hai un movimientu, la inercia de les otoconias fai-yos mover los cilios. Hai un cilio más grande que se llama'l cinocilio, y otros más pequeños que se llamen estereocilios. Cuando estos muévense escontra'l cinocilio, produzse una despolarización que desencadena un potencial xenerador y tresmite información escontra la corteza cerebral opuesta. Na direición opuesta produzse una hiperpolarización, y la falta de señal ye tamién tresmitida.

Canales semicirculares[editar | editar la fonte]

Tán dispuestos nel llaberintu membranosu del oyíu internu nos trés planos del espaciu. Consten de tres conductos llenos d'endolinfa, abiertos per dambos estremos a una espansión del utriculo, el antepar. Presenten un enanche denomináu angüeña, na que s'atopen les célules ciliaes dispuestes sobre una cresta. Les célules tán enfiñíes na cúpula, un material xelatinoso que puede bazcuyar. Cuando s'empezar un movimientu de rotación, la cúpula, por cuenta de la so inercia, nun se mueve, y eso actúa sobre les célules ciliaes que de despolarizan o se hiperpolarizan según la direición, la presión del líquidu doble la cúpula, y tamién les Célules Pilosas, deformando la so membrana plasmática, colo cual surden potenciales d'aición. Estes célules pilosas faen sinapsis con neurones sensoriales, que los sos axones converxen y formen un nerviu vestibular que va al celebru.

Desarrollu de la equilibrioceición[editar | editar la fonte]

El sentíu del equilibriu ye'l que nos da lo que se llama conciencia espacial, y les fontes o víes d'información que nos tresmiten los eventuales cambeos nesta rellación son la vista, el llaberintu posterior y la sensibilidá propioceptiva nes articulaciones, músculos y la sensibilidá exteroceptiva táctil.

La vista informa de los movimientos de los oxetos y de la so situación relativa. La sensibilidá propioceptiva informa de los cambeos de posición de la cabeza con respectu al restu del cuerpu y les plantes de los pies al contautu col suelu, destacando l'importante papel de la cabeza con respectu al restu del cuerpu. El llaberintu posterior capta los desplazamientos espaciales del nuesu cuerpu.

Hai dos tipos d'equilibriu, el equilibriu en reposu o capacidá pa caltener una postura fayadiza ensin movese y el equilibriu móvil o capacidá pa caltener una postura fayadiza ensin tar totalmente en reposu. El Desarrollu del equilibriu sigui diverses fases y evoluciona paralelu al desenvolvimientu sicomotor.

  • Nel casu del equilibriu estáticu desenvolver escontra los 6 años.
  • Pela cueta l'equilibriu dinámicu desenvolver a partir de los 9 años. Tornando dichu equilibriu a partir de los 35-40 años.

- L'equilibriu nun ye una función innata. - La fase sensible de meyora nel Sistema Nerviosu Central dar ente los 5 y los 12 años.

Actividaes pal desenvolvimientu del equilibriu:

  • Equilibriu estáticu, qu'inclúi la capacidá de caltener l'equilibriu con distintos puntos de sofitu o sobre superficies inestables y caltener l'equilibriu sobre una base cada vez más pequeña.
  • Equilibriu dinámicu -

Realizar distintos desplazamientos: correr, andar, saltar... - Andar sobre cuerdes, sobre una llinia pintada nel suelu...

  • Equilibriu dinámicu sobre oxetos

- Sobre bicicleta, patinos, esquís cooperativos, zancos...

  • Equilibriu dinámicu portando oxetos

- Caltener una pelota sobre la cabeza. - Caminar sobre un bancu suecu en cuadrupedias, llevando una pelota sobre'l llombu...

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]