Enrique Peñaranda

De Wikipedia
Enrique Peñaranda
44. presidente de Bolivia

15 abril 1940 - 20 avientu 1943
Carlos Quintanilla Quiroga - Gualberto Villarroel
Vida
Nacimientu La Paz15 de payares de 1893
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte Madrid22 d'avientu de 1969 (76 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu militarpolíticu
Premios
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Concordancia (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Enrique Peñaranda del Castillo (15 de payares de 1893La Paz – 22 d'avientu de 1969Madrid)[1] foi un militar bolivianu. Participó de la guerra del Chaco aportando a comandante en xefe del exércitu bolivianu. Como políticu foi'l trentenu séptimu Presidente de Bolivia dende'l 15 d'abril de 1940 hasta la so cayida del 20 d'avientu de 1943.

Carrera militar mientres la guerra del Chaco[editar | editar la fonte]

Egresó como subteniente del Colexu Militar del Exércitu en 1910. En 1921 foi xefe de batallón y xubió a coronel en 1932.

  • Incidente na llaguna Pitiantuta

El 19 de xunu de 1932, tando a cargu como interín de la 4ª División allugada nel fortín Muñoz, aceptó roblar una "representación" (pidimientu) escrita pol xeneral Filiberto Osorio sabiendo que contenía datos falsos pa engañar al presidente Daniel Salamanca con vista a caltener la ocupación de la llaguna Pitiantuta o Chuquisaca. Años dempués intentó xustificase diciendo que lo fixera por cuenta de la "presión moral afogadiega" de los sos superiores.

  • Batalla de Boquerón

Empezada la guerra comandó el Destacamentu Peñaranda. Dende'l 11 hasta'l 28 de setiembre intentó quebrar la resistencia paraguaya nes zones lindantes colos fortines Yujra y Ramírez pa llevar ayuda a la corralada fortín Boquerón.

Depués de la cayida de Boquerón reemplazó al coronel Francisco Peña como comandante de la 4ª División y dirixó la retirada del exércitu bolivianu escontra Saavedra abandonando diversos fortines ente ellos l'importante y estratéxicu fortín Arce.

  • Ascensu a xefe del exércitu bolivianu

Foi aclamáu como un héroe por romper el cercu Campo Vía, propaganda que fixo'l gobiernu de Daniel Salamanca pa distrayer l'atención pola derrota nesa batalla. El teniente coronel Toro entainar a llograr de Kundt la so última orde, nomar a Peñaranda como socesor. Adelantróse asina a los ministros Quiroga y Benavides que traíen al xeneral Lanza como candidatu.[2] Salamanca destituyó al xeneral Kundt y reemplazar por Peñaranda creyendo que llograra romper el cercu paraguayu. Peñaranda nunca esclarió esa situación. Y asina, un regular comandante de reximientu, foi xubíu a xeneral de Brigada y nomáu Comandante del Exércitu Bolivianu;[3] Peñaranda curiar n'esclariar que les sos fuercies nun taben dientro del cercu.

Escareciendo d'un puntu de vista estratéxicu propiu, y engañosu cuasi por omisión nes sos rellaciones civil-militares, Peñaranda yera un misteriosu amiestu de «camaradería de ranchu» (que-y daba accesu a les suxerencies de los subordinaos) y d'intolerancia cuartelera cuando taba agafáu (complicando asina les sos rellaciones con Salamanca (Dunkerley, 1987, p. 223)
El xeneral Peñaranda sigue siendo l'home ensin calter nin iniciativa propia. Esta impresión fíxose conciencia nel exércitu y naide azorronar.
Presidente Salamanca (Querejazu Calvo, 1981)
  • Rellación col presidente Daniel Salamanca

Como comandante del exércitu, Peñaranda caltuvo un permanente conflictu col vieyu y esixente presidente Daniel Salamanca (1931-1934), que resabiaba de los militares y de la so capacidá profesional pa llograr la victoria na guerra. Unu de los puntos de fregadura yera la cuestión de los nomamientos y ascensos, pos Peñaranda creía que se trataba d'una cuestión interna, puramente militar, ente que'l Presidente aportunaba en que, constitucionalmente, yera parte de los sos prerrogativas como Capitán Xeneral. Cuando'l recién nomáu xeneral Peñaranda intentó nomar como xefe d'Estáu Mayor al coronel David Toro opunxéronse dellos xefes militares. Esto motivó una severa alvertencia del Salamanca:

"Ta usté en cantu d'una rebelión militar frente al enemigu estranxeru. Cavilgue bien y deténgase a tiempu [...] El so deber ye cumplir la orde que-y repití yá cuatro veces y qu'agora-y repito per quinta vegada".
Presidente Salamanca al xeneral Peñaranda (Dunkerley, 1987, p. 224)

En payares de 1934, tres la perda de dos poderoses Divisiones na batalla d'El Carmen y la retirada del exércitu escontra Villamontes abandonando'l poderosu fortín Ballivian, símbolu de la presencia boliviana nel Chaco, Salamanca decidió sustituyir a Peñaranda por un nuevu comandante. Esto provocó un golpe d'estáu encabezáu por el mesmu Peñaranda, el coronel David Toro y el so protexíu, el mayor Germán Busch, toos futuros presidentes de Bolivia. Los militares alcordaron que'l vicepresidente José Luis Tejada asumiera'l cargu. Esti motin, realizáu a pocos quilómetros del enemigu, conozse como "El corralito de Villamontes".

"Tropes al mandu del mayor Germán Bush abarganaron el xalé de la casa Staudt onde s'agospiara'l presidente Salamanca. En mediu del mayor aparatu de fuercia prindar al presidente y capitán xeneral del Exércitu [...] quien nun tenía siquier una pequeña escolta". (Urioste, 1940, p. 137)
"De toles revoluciones o golpes d'Estáu en Bolivia, esta foi una de les más grotesques. Estrayxéronse tropes de les trincheres y en plena zona d'operaciones, a doce quilómetros del enemigu, los principales xefes fixeron apuntar cañones a la residencia onde s'agospiaba l'avieyáu xefe del gobiernu, arrodiar de soldaos armaos con fusiles y ametralladores, y con actitúes valentones, afalaes en dalgunos d'ellos pol alcohol libado mientres la nueche de vixilia, prindaron a la so víctima y más tarde esixéron-y el so arrenunciu. Salamanca robló'l documentu cuasi gociosu de que los militares, a quien nunca envalorara y a quien culpaba de los desastres de la guerra, quitaren de los sos llombos una cruz que se-y fixera demasiáu pesada y condergárense a sí mesmos ante'l xuiciu de la hestoria, con un actu que pol llugar y les circunstancies en que se producía tenía les carauterístiques d'una traición a la Patria".
Historiador bolivianu Querejazu Calvo (1977, p. 185)
Xunta en Puestu Merín de los comandantes en xefe de dambos exércitos dempués del armisticiu, 18 de xunetu de 1935).

Yá antes de rematar la guerra Peñaranda foi opacado por Toro y Busch, les sos más nueves ya izquierdistes colegues que más tarde se fixeron cargu del gobiernu (1936-39).

Carrera política[editar | editar la fonte]

Dempués del suicidiu de Busch en 1939, les fuercies conservadores se reimpusieron y, medroses del creciente poder de los nuevos partíos reformistes que queríen desmantelar l'orde esistente, decidieron xunise nun pactu llamáu la Concordanza. La Concordanza proclamó al xeneral Peñaranda como'l so candidatu y este ganó n'eleiciones fraudulentas. La candidatura comunista del PIR, encabezada por José Antonio Arze, llogró un mínimu de votos.

El gobiernu de Peñaranda tuvo que faer frente a grandes dificultaes y tuvo marcáu pola represión. El Presidente nun cuntaba con una mayoría nel Congresu, y tuvo d'enfrentar la rocea de munchos miembros de la so propia coalición, por non falar de les fuercies de la izquierda reformista. Les condiciones económiques siguieron deteriorándose a lo llargo del so mandatu, lo que provocó una serie de grandes fuelgues que, de la mesma, llevaron al gobiernu a tomar midíes extra-constitucionales pa restablecer l'orde. La matanza en Catavi de mineros que protestaben contra la firma Patiño Mines, n'avientu de 1942, avafó entá más l'alministración Peñaranda. Nel ámbitu internacional, el xeneral allinióse firmemente del llau d'Estaos Xuníos na Segunda Guerra Mundial, aceptando misiones militares y ayuda a cambéu del sofitu incondicional al esfuerciu aliáu: Bolivia entró formalmente nel conflictu dempués del ataque xaponés a Pearl Harbor, n'avientu de 1941, y el gobiernu de Peñaranda sostuvo que les fuelgues en tiempos de guerra representaben una interrupción inaceptable de la producción boliviana con destín a los Estaos Xuníos (estos adqueríen l'estañu, el wolframiu y la quinina de Bolivia a precios fixos y relativamente favorables).

Sicasí, la situación interna resultó malo de controlar, a pesar de la popularidá del gobiernu en Washington, y Peñaranda foi derrocáu en 1943 por un golpe d'Estáu empobináu por mozos oficiales reformistes del exércitu al mandu del mayor Gualberto Villarroel.

Mientres la xestión de Peñaranda fundar en Oruro el Colexu Secundariu Juan Misael Saracho, inauguróse'l llocal de la Escuela Militar de Irpavi y creóse la Corporación Boliviana de Fomentu.

Tres el so derrocamientu, Peñaranda partió al exilió y namái torna a la cayida del gobiernu de Villaroel, retirándose a la so propiedá de Chuchulaya. Nunca volvió participar na política boliviana. Atopándose n'España por razones de salú, finó en Madrid el 22 d'avientu de 1969.


Predecesor:
Carlos Quintanilla Quiroga
Presidente de Bolivia

15 d'abril de 1940 - 20 d'avientu de 1943
Socesor:
Gualberto Villarroel

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Mesa José de; Gisbert, Teresa; y Carlos D. Mesa, "Historia De Bolivia," 5ª edición., páxs. 551-573.
  2. Guachalla, 1978, p. 122.
  3. Dunkerley, 1987, p. 222/3.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Dunkerley, James (1987). Origen del poder militar: Bolivia 1879-1935. La Paz (Bolivia): Quipus. ISBN 99905-75-18-5.
  • Guachalla, Luis Fernando (1978). Jayucubás. La Paz (Bolivia): Los Amigos del Llibro.
  • Querejazu Calvo, Roberto (1977). Llallagua: hestoria d'un monte. Cochabamba-La Paz (Bolivia): Los Amigos del Llibro.
  • Querejazu Calvo, Roberto (1981). Masamaclay. Historia política, diplomática y militar de la guerra del Chaco. Cochabamba-La Paz (Bolivia): Los Amigos del Llibro.
  • Urioste, Ovidio (1940). La encruciada: estudiu históricu, políticu, sociolóxicu y militar de la Guerra del Chaco. La Paz (Bolivia): Editorial Canales.