Endometriosis

De Wikipedia

La endometriosis consiste na apaición y medría de texíu endometrial fuera del úteru, sobremanera na cavidad pélvica como nos ovarios, detrás del úteru, nos ligamentos uterinos, na vejiga urinaria o nel intestino. Ye menos frecuente que la endometriosis apaeza fuera del abdome como nos pulmones o n'otres parte del cuerpu. Describiéronse casos raros de endometriosis inclusive nel celebru. nun esistir cura pa la endometriosis, anque esisten diferente tratamientos qu'incluyen analxésicos pal dolor, tratamientu hormonal y cirugía.[1]

Epidemioloxía[editar | editar la fonte]

La endometriosis ye una enfermedá relativamente frecuente qu'afecta ente'l 10 -15% de les muyeres n'edá fértil, dende la menarquia hasta la menopausia, anque dalgunes vegaes la endometriosis puede durar hasta dempués de la menopausia. La endometriosis alteria la calidá de vida de les muyeres que la carecen, afectando a les sos rellaciones de pareya, familiar, llaborales y de reproducción.

Fisiopatoloxía[editar | editar la fonte]

Cuando'l texíu endometriósico crez, apaecen bultos llamaos tumores o implantes, que la mayoría de les vegaes son benignos o non cancerosos y rara vez rellaciónense col cáncer de endometrio. Los implantes de la endometriosis tán influyíos pol ciclu menstrual, de tal manera qu'en cada menstruación surden una serie de problema. Los tumores endometriósicos tamién sangren, ensin posibililidá de que'l sangre salar fora del cuerpu, por lo que se desenvuelve una inflamación y texíos cicatriciales o fibrosis, que causen posteriormente obstrucción intestinal, sangráu digestivo y trestornos miccionales.

Etioloxía[editar | editar la fonte]

La causa de la endometriosis ye desconocida. Una teoría ye que, durante la menstruación, parte del texíu menstrual o endometrial, en llugar de sacupar na menstruación, torna al abdome a través de les trompes de Falopio por fluxu retrógrado. Según esta teoría, el texíu endometrial viable puede llegar a colonizar el ovario y responder en cada ciclu de la mesma forma que les célules endometriales uterinas, es decir, creciendo y descamándose en cada regla. Otra teoría suxure qu'hai célules del peritoneo que se tresformen en endometriales. El texíu endometrial qu'escapa del úteru acaba arrodiándose de epitelio y formando quistes denominaos endometriomas que ye necesariu esaniciar. La endometriosis puede ser una enfermedá hereditaria y ser causada, poro, por una predisposición xenética.

Los investigadores tamién tán reparando la participación del sistema inmunitariu y la manera en qu'aguiya o reaccionar a la endometriosis. Les sustancies químiques producíes nes árees afeutaes pola endometriosis agafen o impulsar la medría de tumores en más árees. Ta demostráu que les muyeres que tienen esta enfermedá tienen mayores probabilidaes qu'otres muyeres de sufrir trestornos del sistema inmunitariu, nos que'l cuerpu ataca los sos propios texíos (enfermedaes autoinmunes) y que les muyeres con endometriosis tienen tamién mayores probabilidaes de sufrir síndrome d'aballa crónica y síndrome de fibromialgia. Tamién ye bien probable qu'estes muyeres sufran asma, alerxes y un trestornu de la piel llamáu eczema. Piensa qu'un estudiu más fondu del sistema inmunitariu na endometriosis podría revelar información importante p'atopar les causes d'esta enfermedá y el so tratamientu.

Otros investigadores tán reparando la endometriosis como una enfermedá del sistema endocrino, una y bones paez que los estrógenos fomenten el desenvolvimientu de la enfermedá. Otros estudios busquen conocer si los axentes ambientales, como la esposición a sustancies químiques fabricaes pol home, provoquen la enfermedá. Más investigaciones traten d'entender qué otros factores, si esisten, afecten al cursu de la enfermedá.

Otra área importante de la investigación ye la busca de marcadores de endometriosis. Estos marcadores son sustancies presente nel cuerpu creaes pola enfermedá o en respuesta a ésta, y pueden aisllar nel sangre o mexa. Si atopen marcadores por mediu d'una prueba de sangre o mexa, entós podríase faer un diagnóstico de endometriosis ensin necesidá de cirugía.[2]

Cuadru clínicu[editar | editar la fonte]

  • Asintomático: Presenta nel 50% de los casos.
  • Dolor: (Dispareunia y dismenorrea) Ye'l síntoma más frecuente de la endometriosis. Alcontrar principalmente nel abdome, na rexón lumbar, rectal, dolores resplandientes a dambes piernes, pero en especial la derecha y en la pelvis, que puede ser de leve a agudu.[3]
  • Hipermenorrea: Consiste en sangraos menstruales bien abondosos tanto nel tiempu como na cantidá de sangre.
  • Metrorragia: Sangráu de procedencia uterina fora de los periodos menstruales.
  • Infertilidad: Dificultá o imposibilidad de quedar embarazar.
  • Trestornos intestinal: Como diarrea, estreñimiento, dolor al defecar o proctalgia, retortijones, etc.
  • Amenorrea: Consiste n'ausencia menstrual, debido a que el sangráu ye internu na cavidad abdominal.

Si la meyora de la enfermedá ye superior a dos meses, suel provocar fuertes dolores. La frecuencia ya intensidá de los síntoma varia y depende del casu; amás pueden presentase dellos síntoma a la vez o sólo un síntoma aisllar. En situaciones esceicional la endometriosis puede afectar a la vejiga, lo que xenera fadios al mexar y pequeñes perdes de sangre.

Diagnóstico[editar | editar la fonte]

Cuando la muyer carez unu o dellos d'estos síntoma, sobremanera dismenorrea o dolor intensu durante la menstruación, debe consultar a un ginecólogo. El diagnóstico de endometriosis ye difícil y pa consiguilo ye necesariu realizar una o delles pruebes como:

  • Esploración ginecológica: Rara vez puédense apalpar los implantes de endometriosis y sólo en casos nos que los focos tean allugaos ente'l rectu y la vagina.
  • Ecografía ginecológica: Ye la prueba que llogra imáxenes pente medies de ultrasoníos del aparatu genital femenín. Puede ser abdominopélvica, onde'l transductor asitia sobro la piel de la paciente en distintes posiciones, o vaginal, onde un transductor específico introduz dientro de la vagina. Pente medies de la ecografía transvaginal ye bien poco probable que puedan reparase los focos, pero ayuda a determinar el grosor endometrial.
  • Resonancia magnética nuclear: Hai que realizala en casos esbillaos.
  • Laparoscopia: Ye la prueba que puede asegurar con más certidume que se carez endometriosis. La laparoscopia ye una cirugía con anestesia xeneral na que s'asitia dientro del abdome un tubu con lluz. El ginecólogo revisar los órganos y puede visualizar cualquier tumor o texíu de endometriosis. Esti procedimientu amosará la ubicación, estensión y tamañu de los tumores y será fundamental pa tomar decisiones ente'l médicu y la paciente.
  • Laparotomia: Ye una cirugía mayor na que se puede reparar con más claridá los órganos afeutaos polos focos de endometriosis activos y blancos. Esta cirugía ye beneficiosa debido a que puédense estrayer fácilmente los focos y reparar órganos estropiaos, onde se formen adherencias y fístulas.[4]

Tratamientu[editar | editar la fonte]

La endometriosis nun tien cura. Sin embargo, hai munchos tratamientos, caúnu de los cual tien les sos ventayes ya inconveniente. Ye importante qu'haya una bona rellación ente'l médicu y la paciente, pa poder decidir cuál ye la meyor opción pa ésta, pa lo cual hai que tener en cuentar el so estilu de vida, los síntoma, la edá y si desea o nun quedar embarazar.

Tratamientu del dolor[editar | editar la fonte]

Pa dalgunes muyeres con síntoma leve, seique nun seya necesariu mayor tratamientu que medicamentos pal dolor o analxésicos. Pa muyeres con endometriosis mínima que deseyen quedar embarazar, los médicos afirmen que, dependiendo de la so edá y de la magnitú del dolor, lo meyor ye caltener una temporada de prueba (dende 6 meses hasta un añu) pa tener rellaciones sexuales ensin proteición. Si la muyer nun queda embarazar durante esa temporada, ye posible que precise un tratamientu mayor.[5]

Tratamientu hormonal[editar | editar la fonte]

Nel casu de les pacientes que nun deseyen quedar embarazar, pero que precisen un tratamientu pa la so enfermedá, los médicos pueden suxurir un tratamientu con hormonas, que ye más conducente cuando los tumores son pequeños. Les hormonas pueden venir en presentaciones de pastillas, por inyeición o nebulización nasal. Esisten delles hormonas usaes pa esti tratamientu, incluyendo una combinación de estrógeno y progesterona, como les píldoras anticonceptivas, la progesterona solu, la danocrina (una hormona masculina feble), y agonistas de la hormona liberadora de la gonadotropina.

Les píldoras anticonceptivas controlen la medría del texíu que revistir l'úteru y a menudo mengüen la cantidá de fluxu menstrual. Estes a menudo contener dos hormonas, un progestágeno y un estrógeno. Una vez que la muyer dexa de tomales, torna la so capacidá de quedar embarazar, pero los síntoma de la endometriosis tamién pueden remanecer. Dalgunes muyeres tomen anticonceptivos continuamente, ensin usar les píldoras d'azucre o placebo qu'indiquen al organismu que ye tiempu de la menstruación. Cuando se tomen píldoras anticonceptivas d'esta manera, el periodu menstrual puede atayase totalmente, lo que puede amenorgar el dolor o esaniciar dafechu. Dalgunes píldoras anticonceptivas sólo contener progestina, una hormona asemeyada a la progesterona. Les muyeres que nun pueden tomar estrógeno usen estes píldoras p'amenorgar el so fluxu menstrual. Con estes píldoras, ye posible que dalgunes muyeres nun esperimenten dolor durante dalgunos años dempués de suspender el tratamientu. Toles píldoras anticonceptivas pueden causar dalgunos efeutos secundarios leve como aumentu de pesu, sangráu ente periodos y inflamación.

La danocrina convirtióse na eleición de tratamientu más común, inclusive que les píldoras de progestina o de combinación de hormonas. Los efeutos secundarios de la danocrina incluyen piel grasienta, apaición de granos o acné, aumentu de pesu, calambres musculares, cansanciu, senos más pequeños, sensibilidá de los senos, dolor de cabeza, mareos, debilidá, sofocos o una voz más grave. Les muyeres que peracabar danocrina probablemente sólo tendrán periodos de xemes en cuando, o quiciabes simplemente sumirán. Les muyeres que tomen danocrina tamién deberán tomar midíes pa evitar l'embaranzu, una y bones ésta puede mancar al feto que se desenvuelve nel úteru. Puesto que bones deberá evitase el consumu d'otres hormonas, como les píldoras anticonceptivas, encamiéntase l'usu de condones, un diafragma o otros métodos de "barrera" pa evitar l'embaranzu.

Los agonistas GnRH (usaos diariamente en nebulización nasal, o como inyeición aplicada mensual o trimestralmente) eviten que l'organismu produza ciertes hormonas pa prevenir la menstruación. Ensin menstruación, la medría de la endometriosis amenorga o detien. Estos medicamentos pueden causar efeutos secundarios, como sofocos, cansanciu, insomnio, cefalea, depresión, osteoporosis y sequedad vaginal. Encamiéntase qu'una muyer siga cola alministración de agonistas GnRH durante unos seis meses. Dempués d'esos seis meses, el cuerpu comenzará a tener periodos de nuevu y la muyer podría quedar embarazar. Pero, dempués d'esi momentu, cerca de la metá de les muyeres esperimenten el regresu de los síntoma de la endometriosis.

Tratamientu quirúrgico[editar | editar la fonte]

Normalmente, la cirugía ye la meyor opción pa les muyeres con endometriosis extenso, o que sufren fuertes dolores. Esisten cirugías mayores y menor que pueden ayudar. El ginecólogo podría suxurir unu de los vinientes tratamientos quirúrgicos.

  • Laparoscopia: Tamién s'usa pa diagnosticar la enfermedá. Consiste na apertura de siquier dos incisiones nel baxu banduyu, pa introducir pequeñes ferramientes quirúrgicas nel abdome. Entós estrayeránse los tumores y los texíos cicatrizados o los destruyir con calor intenso y cerrarán los vasos sanguíneos ensin necesidá de sutura. La finalidá ye tratar la endometriosis ensin estropiar el texíu sano alredor d'ella. La recuperación de la laparoscopia ye mucho más rápida que nel casu d'una cirugía mayor, como la laparotomía.
  • Laparotomía: Ye l'últimu recursu pal tratamientu de la endometriosis una y bones ye una cirugía mayor na que se extirpa la endometriosis o l'úteru (histerectomía). Durante una histerectomía, tamién pueden extirparse los ovarios y les trompes de Falopio, si ye que los ovarios tamién tienen endometriosis, o si la mancadura ye grave. La cirugía nun garantizar que la enfermedá nun remaneza o que'l dolor sumirá.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Endometriosis fact sheet». NIH. Consultáu'l 12 de febreru de 2013.
  2. Molina, F.V.; Bartolome, J.S; Minguez, E.G.; Iturbe, C.E.; Díaz, J.M. (2000). «Endometriosis ureteral». Arch Esp 5 (53): 470-472.
  3. Sanfilippo, J (1996). Operative gynecologic endoscopy (2nd ed. edición). Nueva York: Springer. p. 203. ISBN 9780387944678.
  4. Parra, P.A.; Caro, J.; Torres, G.; Malagón, F.J. (2006). «Endometriosis primaria de pared abdominal, una enfermedad que debe ser considerada en el diagnóstico diferencial de las tumoraciones de la pared abdominal». Cirugía Española 1 (79): 64-66.
  5. Rangel, Noriega; Falcone, T.; Bedaiwy, M. (2003). «Nuevos conceptos en la patoxénesis y tratamiento de la endometriosis asociada a dolor». MedUNAB 6 (16): 39-45.