Encruz de los Andes

De Wikipedia
Crucie de los Andes
Parte de guerres d'independencia hispanoamericanes
Fecha 13 febreru 1817
Llugar Dende Arxentina a Chile
Consecuencies Empecipio de la Patria Nueva en Chile
Belixerantes
Exércitu de los Andes
Comandantes
José de San Martín
Bernardo O'Higgins
Fuercies en combate
4000 regulares y 1200 milicianos[1]
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Reconquista

L'Encruz de los Andes foi un conxuntu de maniobres realizaes pol Exércitu de los Andes de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, ente'l 12 de xineru y el 8 de febreru de 1817, pa travesar con una fuercia de 4000 regulares y 1200 milicianos[1] la cordal de los Andes dende la rexón arxentina de Cuyo hasta Chile, y enfrentar a les tropes realistes lleales a la Corona española qu'ellí s'atopaben. Formó parte del plan que'l xeneral José de San Martín desenvolvió pa llevar a cabu la Espedición Llibertadora d'Arxentina, Chile y de Perú.

L'encruz de los Andes ye consideráu como unu de los grandes fechos históricos d'Arxentina, según una de les mayores fazañes de la historia militar universal.[2][3][4][5][6][7] Dellos autores tomar como parte d'un conxuntu d'aiciones qu'integren el británicu Plan de Maitland.[6]

Idea[editar | editar la fonte]

Tres la Revolución de mayu de 1810, empecipióse la guerra d'independencia arxentina, como parte d'un conxuntu de revoluciones contra la monarquía española a lo llargo de tol continente suramericanu. Magar dichos movimientos llograron un ésitu inicial, depués la so meyora sufrió un estancamientu, por cuenta de la resistencia y represión que llevaron a cabu los sectores americanu y peninsular lleales a la corona española, que calteníen el so centru de poder en Perú.

Organización[editar | editar la fonte]

Semeya canónica de José de San Martín, d'autor desconocíu (1827 o 1829)

Pa llevar a cabu'l so plan, San Martín llegó a Mendoza el 7 de setiembre de 1814 cola idea d'entamar un pequeñu y disciplináu exércitu na Provincia de Cuyo. A pocu de llegáu, ente'l 1 y 2 d'ochobre d'esi añu, producir en Chile la Batalla de Rancagua, na cual les fuercies patriotes chilenes fueron ganaes, y parte de los sos restos cruciaron el cordal en direición a Mendoza, quedando Chile nuevamente en manes realistes. Ante esta situación, San Martín recibió ya incorporó al so incipiente exércitu cuyano —que yá cuntaba con alredor de 1000 homes—[8] los restos de tropes chilenes al mandu d'Andrés del Alcázar y Bernardo O'Higgins; la otra faición siguió a José Miguel Carrera decidiendo nun formar parte del nuevu exércitu. Coles mesmes San Martín incorporó al so exércitu'l Batallón d'Auxiliares Arxentinos (tamién llamáu Auxiliares de Chile), que retornara de la so misión en Chile al mandu del coronel Juan Gregorio de Las Heras por órdenes del gobiernu de les Provincies Xuníes dempués de tomar conocencia del Tratáu de Lircay.

San Martín nomó al xurisconsultu chilenu Dr. Hipólito de Villegas, quien fora desterráu polos hermanos Carrera, como apoderáu del Exércitu de los Andes pa percibir los fondos que recoyíen al envís d'aprovir el sostenimientu de les tropes. Intentó poner rápido al so exércitu en condiciones de combatir, ante la medrana de que los realistes cruciaren el cordal y atacaren Mendoza, por cuenta de la apaición de destacamentos realistes nel Portiellu, Les Fleches y Fastera de les Vaques nel pasu de Uspallata. Magar esos movimientos, esta medrana nunca se fixo realidá por cuenta de que'l líder de les fuercies españoles en Chile, Casimiro Marcó del Pont, consideró l'encruz per parte d'un exércitu como impracticable.

Asina foi que San Martín s'emponer mientres los años 1815 y 1816 a formar l'Exércitu de los Andes, y a preparar pal encruz del cordal de los Andes y l'ataque a los realistes de Chile. El 9 de xunetu de 1816 les Provincies Xuníes declaren la so independencia y con Juan Martín de Pueyrredón escoyíu Direutor Supremu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata Direutor Supremu el xeneral San Martín recibió'l sofitu plenu del gobiernu central p'ameyorar y consolidar l'exércitu. La ciudá de Mendoza tresformar nun gran cuartel y fábrica militar, y cuasi tolos pobladores cuyanos participaron na ellaboración de pólvora y municiones, aprendieron a fundir cañones, texer tela y coser ropa. Montóse una fundición d'armes a cargu del relixosu franciscanu frai Luis Beltrán, un cuerpu de maestranza al cargu d'Antonio Álvarez Condarco y servicios sanitarios a cargu del médicu Diego Paroissien

A mediaos de 1816, San Martín instalar nel campamentu d'El Plumerillo, allugáu nes axacencies de la ciudá de Mendoza, onde constituyó'l so Estáu Mayor. L'actividá de San Martín incluyó un complexu plan pa engañar al enemigu (Guerra de Zapa) por aciu la unviada d'espíes y conferencies con indíxenes espublizando'l rumor de que cruciaría andar por un pasu más al sur, lo cual yera de mayor factibilidad. Los indíxenes pehuenches comunicaron estos planes a los españoles de Chile, quien asina esvalixaron les sos fuercies y perdieron poder de resistencia. El gruesu del exércitu crució andar polos difíciles pasos de Los Coríos en San Juan, al mandu ésti del Xeneral José de San Martín y Uspallata de Mendoza, que yeren consideraos como imposibles pal encruz, pero dexaben cortar pel centru a les llinies defensives realistes y dirixise direutamente a Santiago de Chile. Tuvieron De travesar más de 500 km de cordal y pre-cordal.

Tropes[editar | editar la fonte]

Encruz de los Andes (San Martín y O'Higgins) - Oleu de Martín Boneo (1865).

L'exércitu conformar por aproximao 3800 soldaos arxentinos (incluyendo una parte del exércitu de patriotes chilenos), 1200 milicianos como tropa d'auxiliu (pa conducción de cebera y municiones), 120 barreteros y 21 pieces d'artillería.

Tresportes[editar | editar la fonte]

Pal encruz utilizaron 1600 caballos d'engarradiella y 10000 mules, polo que tol personal realizó l'encruz montáu.

Armes[editar | editar la fonte]

Llevaron 22 cañones, 2000 tiros de cañón, 1129 sables y 5000 fusiles de bayoneta.

Alimentación[editar | editar la fonte]

La base de l'alimentación del exércitu foi'l valdiviano —platu sobre la base de carne seco (charqui) machucáu, grasa, rodajas de cebolla cruda y agua ferviendo—. Les columnes que llevaben la cebera diben a retaguardia. Tresportaron más de 4 tonelaes de charqui, galletes de maíz, 113 cargues de vinu, aguardiente pa menguar el fríu nocherniegu, ayu y cebolla (pa combatir el soroche,o apunamiento) 600 reses pa la provisión de carne fresco, quesos y ron.

Abrigos[editar | editar la fonte]

Amás de los uniformes, llevaron ponchos de San Luis, frazadas y cobertores de franela. El fríu yera tan intensu que los animales tamién fueron abrigaos. Cubrir con cobertores.

La salú del xeneral[editar | editar la fonte]

San Martín carecía d'úlceres, y mientres munchos tramos del encruz, aquexáu poles sos dolencies, tuvo de ser treslladáu en camiya. Mientres el regresu a Buenos Aires, depués del primer encruz, estes dolencies fixeron empiorar la so salú.

Bandera[editar | editar la fonte]

Bandera del Exércitu de los Andes y de la Provincia de Mendoza.

A pidíu de San Martín, les dames mendocinas cosieron una bandera, la que foi bordada a mano. Cuando l'exércitu embarcar escontra'l Perú en Valparaíso, viaxó con una bandera chilena con trés estrelles amestaes, polo que San Martín dexó la bandera de los Andes en depósitu del Gobiernu chilenu. Depués d'arrenunciar al protectoráu de Perú, al pasar por Mendoza San Martín punxo en conocencia del gobiernu provincial que la bandera taba en Chile y foi reclamada y treslladada a Mendoza. Anguaño esta bandera atopar nun edificiu creáu col fin particular de curiar la Bandera. El Memorial de la Bandera del Exércitu de Los Andes foi inauguráu'l 17 d'agostu de 2012. Nél puédense atopar, amás, dos banderes prindaes na Batalla de Chacabuco. A pidíu de San Martín tenía bien claro los colores que tenía de tener la bandera del Exércitu de los Andes: celeste y blancu. A la busca de teles salieron la esposa del Llibertador, Remedios y la so amiga, Laureana Ferrari. En consiguiéndola, Remedios poner a coser y les sos amigues a bordar. L'escudu d'armes que orna el centru de la bandera, envalórase que foi dibuxáu pol Capitán Bermúdez o'l Sarxentu Antonio Arcos. Laureana Ferrari escribió que l'óvalu del escudu foi diseñáu por una tal señora de Huisi y les manes dibuxaes pol brigadier Soler; tamién reveló que les lentejuelas d'oru fueron sacaes de dos de los sos abanicos (que güei s'atopen espuestos nel Muséu Históricu Nacional) y que l'óvalu y el sol del escudu fueron afataos con rosetas de diamantes y perlles de collares sos y de Remedios. El 5 de xineru de 1817 - a pocos díes de la partida del Exércitu - la bandera foi bendicha na ilesia matriz de Mendoza. Dempués de la ceremonia, San Martín tomó la bandera y dirixióse a la plaza mayor, onde taben les tropes alliniaes. Ante elles esclamó: "Soldaos: Esta ye la primer bandera independiente que se llevantó n'América". Y ximelgar tres veces metanes una indescribible allegría de campanes, salves, vives y músiques.

L'encruz[editar | editar la fonte]

Lo que nun me dexa dormir ye, non la oposición que puedan faeme los enemigos, sinón travesar estos inmensos montes.
Carta de San Martín a Tomás Guido, del 14 de xunu de 1816

El 5 de xineru de 1817 empecipióse l'encruz del cordal de los Andes.

L'Exércitu de los Andes, formáu n'El Plumerillo (a 7 km de Mendoza), abandonó'l campamentu y empecipió l'encruz de los Andes polos pasos de Los Coríos y Uspallata. Estes víes abruptas aseguraben el factor sorpresa. L'encruz duró 21 díes, utilizándose guíes (baqueanos). L'altitú máxima alcanzada superó los 4000 msnm.

El plan de campaña yera estremar les tropes en dos columnes (principal y secundaria) y cuatro destacamento.

Principal: taba formáu por trés columnes al mandu respeutivu de Miguel Estanislao Soler (vanguardia), San Martín y O'Higgins, dambos cola reserva a una xornada de distancia. Avanzó pol pasu de Los Coríos.

Secundaria: taba al mandu de Juan Gregorio de Las Heras, qu'avanzó pela ruta de Uspallata. A dos díes de distancia siguir Luis Beltrán col parque y l'artillería.

Les fuercies principales llegaron al otru llau ente'l 6 y el 8 de febreru.

El 17 empieza la salida de la vanguardia: les midíes tán tomaes pa despintar al enemigu'l puntu d'ataque. Si consíguese y déxennos poner pie en llanu, la cosa ta asegurada. A lo último vamos faer cuanto se pueda pa salir bien, pos si non tou llevar el diañu.[7]
Carta de San Martín a Tomás Guido, del 13 de xineru de 1817

Les cifres del crucie[editar | editar la fonte]

  • Homes: 5424 (qu'incluyíen 3 xenerales, 28 xefes, 207 oficiales y 2106 granaderos).
  • Cañones tresportaos: 26 (2 obuses de 6 pulgaes, 7 cañones de batalla de 4 pulgaes, 9 cañones de monte, 2 cañones de fierro y 2 cañones de 10 tomes).
  • Permediu de meyora per día: 28 km.
  • Frente del teatru d'operaciones: 800 km.
  • Altitú permediu: 3000 msnm. Altitú máxima: más de 4000 msnm.
  • Variación de temperatura diurno: soportóse una diferencia térmica diaria permediu de 40 °C, ente la temperatura más elevao del día (30 °C) y la temperatura más baxo de la nueche (-10 °C).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Carlos Calvo (1864). Añales históricos de la revolución de l'América llatina, acompañaos de los documentos nel so sofitu. Tomu III. Madrid: Imprenta de J. Jacquin, páxs. 172
  2. Mitre, Bartolomé (1950). Historia de San Martín y de la emancipación suramericana, 2ª, Buenos Aires: Ediciones Peuser, páx. 366. «El pasu de los Andes per San Martín ta asitiáu pola hestoria y pola ciencia al altor de los cuatro más célebres pasos de monte que recuerde'l mundu y ocupa el tercer llugar nel orde cronolóxicu.»
  3. (2000) Círculu Militar: San Martín: Xeneral José de San Martín, padre de la patria: 150 años, páx. 99. ISBN 9789509822573. «La fazaña del encruz de los Andes allugó a San Martín ente los grandes xenerales del mundu occidental»
  4. Vogel, Carlos Alfredo; Vélez Achaval, Eugenio (1950). Historia arxentina y constitución nacional. Buenos Aires: Y. Perrot, páx. 216. «[...] San Martín punxo en práctica'l so coraxosu proyeutu, que s'empecipió col encruz de los Andes, estraordinaria fazaña militar que siguió con una campaña tan curtia y difícil como gloriosa.»
  5. Campos, Omar (2006). L'encruz andar. Tres les buelgues de San Martín. Buenos Aires: Dunken. ISBN 978-987-02-1679-7. «Nenguna xesta militar puede asemeyase al encruz de los Andes. Quien s'empeñen en comparar les campañes d'Aníbal y Napoleón sobre los Alpes escaecen qu'ellos movieron los sos exércitos per anches rutes comerciales permanentemente transitaes [...]»
  6. 6,0 6,1 Terragno, Rodolfo (2001). Maitland & San Martín, 3ª, Provincia de Buenos Aires: Universidá Nacional de Quilmes, páx. 232. ISBN 987-9173-35-X. «La magnitú de los Andes namái empezó a apreciase n'Europa dempués de 1824, cuando'l Barón Alexander von Humboldt reveló l'aspeutu físicu d'América y pudo entendese entós que “el pasaxe de los Alpes y el Monte San Bernardo, por Aníbal y Napoleón respeutivamente, nun ye comparable a la empresa (de San Martín)”. El Llibertador condució un exércitu de 3000 infantes, 700 homes montaos y 21 cañones al traviés de los pasaxes nevaos de los Andes, a altores que van de 3000 a 5000 metros.»
  7. 7,0 7,1 Galasso, Norberto (2007). Síamos llibres y lo demás nun importa nada: vida de San Martín. Buenos Aires: Ed. Colihue, páx. 207. Consultáu'l 17 de xunu de 2016. L'autor cita les pallabres de Guillermo Furlong: «Foi una fazaña que raya na esfera de lo impracticable, de lo imposible.» (Furlong, G. Tou ye Hestoria 16, páx. 48), como asina tamién la correspondencia de San Martín a Tomás Guido.
  8. Les fuercies veteranes esistentes de los fariñonos del Fuerte de San Carlos y les milicies de Mendoza que se formaron depués de la Revolución de Mayu que cuntaben con 958 homes distribuyíos ente 2 batallones d'infantería denominaos Cívicos Blancos (133 homes) y Cívicos Pardos (150 homes), una compañía d'artillería de 75 homes y dos Escuadrones de Caballería nos suburbios del norte y del sur de la ciudá, tamién denominaos Cívicos con un total de 600 homes

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]