Emilia Currás

De Wikipedia
Emilia Currás
Vida
Nacimientu Madrid8 d'ochobre de 1927[1]
Nacionalidá España
Muerte Madrid[2]29 de marzu de 2020[3] (92 años)
Causa de la muerte COVID-19
Estudios
Estudios Universidá Autónoma de Madrid
Universidá Humboldt de Berlín doctoráu : química
Universidá Complutense de Madrid
Universidá de Madrid doctor : química
Llingües falaes castellanu
Oficiu documentalista, química, informática teóricaprofesora universitaria
Premios
Miembru de Real Academia de Doctores d'España
Real Academia de Belles Artes y Ciencies Históriques de Toledo[4]
International Society for Knowledge Organization (en) Traducir[4]
Cambiar los datos en Wikidata

Emilia Currás Ponte (8 d'ochobre de 1927Madrid – 29 de marzu de 2020Madrid) foi una química, documentalista y informatóloga española. Tamién ye filósofa y historiadora de la Ciencia, según pionera nel estudiu de les bases filosófiques-científiques de la Información y Documentación, destacando la so teoría del Informacionismo.

Biografía[editar | editar la fonte]

Naz en Madrid y yá dende pequeña muestra un gran interés pola organización y la conocencia. Estudió nel Institutu Lope de Vega de Madrid y llicencióse en Ciencies Químiques na Universidá Complutense de Madrid (antigua universidá Central) y la de Santiago de Compostela en 1953. Trabayó na Facultá de Veterinaria como investigadora-becaria na cátedra de Química y nel CSIC hasta 1955, añu qu'ingresa nel Technische Universitat de Berlin pa realizar los estudios de doctoráu, siendo investida como tal en 1959 en Berlín y en 1961 en Madrid.

Incorporar a la empresa privada en 1960 fundando la Seición de Química y Traducción téunica de Hanumag-Barreiros (Madrid), pasando un añu dempués a la empresa Auxini-Piritas Españoles col cargu de direutora de Negociáu de Documentación hasta 1964. Vuelve a Alemaña pa ocupar la xefatura del Llaboratoriu d'Analís de Materiales de Llinde AG (Köln-Suhn) en 1965, onde tamién se matricula nel Institutu de Documentación de Frankfurt/Main, llogrando'l títulu de Documentalista Científicu en 1966.

Sigue n'Alemaña hasta 1968 ocupando la xefatura de la Seición de documentación sobre patentes en Dynamit Nobel (Troisdorf). En 1969 torna a España pa fundar y dirixir el Departamentu de Documentación en Hispanoil (Madrid).

En 1970 abandona la empresa privada pa ingresar na Facultá de Ciencies de la Universidá Autónoma de Madrid y dirixir el Gabinete de Documentación Científica dientro del Departamentu de Química Física Aplicada. Ye nomada Profesora Titular en 1985 hasta 1996, añu de la so xubilación.

Les sos aportaciones científiques y académiques estremar en tres árees:

Filosofía y historia de la Ciencia[editar | editar la fonte]

La so aportación más notable ye la creación de la Teoría del Informacionismo [1] y l'Integración Vertical de la Ciencia, apaeciendo dichu conceutu en 1981 y aceptáu en 1988. El Informacionismo ye una nueva epistemoloxía basada na teoría neuronal de la Información, o les redes neuronales, La información llega al nuesu celebru en forma de diminutos impulsos llamaos quanta d'información qu'impacten en nueses neurones, activándoles y convirtiendo estos quanta n'información útil.

Según Currás, esta teoría considera a la información como la exa de la nuesa vida y como motor de tola evolución neuronal y física del ser humanu; esto ye, cuanta más información útil vuelva'l nuesu celebru, mayor va ser el nuesu texíu neuronal, creándose l'entamu de la ruta del desenvolvimientu de la civilización y la cultura de cualquier pueblu.

El Informacionismo basar nel paradigma de la universalidá de la información, que ye independiente en sí mesma como disciplina científica, pero que ta rellacionada de manera sistémica y vertical coles demás ciencies. Ye pos necesariu que la información entiéndase como una cosmovisión y una enerxía que flúi dende la más alta astracción ontolóxica hasta'l datu más inmediatu y aplicable.

Esta teoría ye oxetu de tesis doctorales y asignatures curriculares n'universidaes españoles y estranxeres.

Documentación[editar | editar la fonte]

Nesti campu, foi pionera n'España y en numberosos países de fala hispana. Introdució'l conceutu Ciencies de la Documentación como nucleu qu'allugaba les distintes disciplines relatives a los procesos d'información contenida nun documentu por que ésta pueda llegar de manera rápida, inequívoca y eficaz al usuariu. Estes disciplines o ciencies son l'Archivoloxía, la Bibliografía, la Biblioteconomía, la Documentación y la Museoloxía.

Trabayó sobre'l diseñu y la construcción de tesauros, contribuyendo cola creación de trés manuales, onde s'encetaba'l Tesauro dende distintes perspectives: Llingüística documental, teoría de sistemes, la ontoloxía, la taxonomía, teoría de la información, informática...

Tamién encetó la formación y el asociacionismo de documentalistes. Fundó la Sociedá Española d'Información y Documentación Científica (SEDIC) en 1976, siendo la so presidenta mientres 12 años. Miembru fundador d'Hispanu Term y ASEABI. Tamién perteneció mientres 8 años al Conseyu de la Federación Internacional de Documentación (FID).

Pertenez a los conseyos asesores y de redaición de diverses revista como Journal of Information Science. Ye miembru de prestixoses organizaciones como Amercian Libray Association (ALA), International Society for Knowledge Organitation (ISKO) o Fundación Prof. Kaula ente otres.

Química[editar | editar la fonte]

Investigó sobre'l tribromuro d'antimoniu fundíu como disolvente ionizante (oxetu de la so tesis) teniendo como resultáu'l descubrimientu de 5 nuevos compuestos, que fueron rexistraos na base de datos Index Chemicus. Llogró calificación Sobresaliente Cum Laude. Frutu de les sos investigaciones nesti campu recibió'l títulu Química Europea pol EURCHEN en delles ocasiones. Ye miembru colexada del Pernomáu Colexu Oficial de Química (1993) y pertenez a la Real Sociedá de Químicos d'España (1988).

Obres, premios y homenaxes[editar | editar la fonte]

Publicó más de 130 artículos d'investigación en revistes españoles y estranxeres. Escribió 13 llibros y 7 como publicaciones coleutives. Foi traducida al inglés, portugués, árabe y checu, y la so obra recibió más de 200 cites. Ente les sos obres cabo destacar:

  • Ciencia de la Información sobre postulaos sistémicos y sitemáticos (2008)
  • Ontoloxíes, taxonomíes y tesauros (2005)
  • Tesauros. Manual de construcción y usu (1998)
  • Tratáu sobre Ciencia de la Información (1996)
  • Tesauros. Llinguaxes terminolóxicos (1991)
  • La información nos sos nuevos aspeutos: ciencies de la Documentación (1988)
  • Les Ciencies de la Documentación: Bibliotecoloxía, Archivioloxía, Documentación ya Información (1982)
  • En 2003, ISKO editó un llibru homenaxe tituláu Una vida: oficiu y pasión.

Ente los numberosos premios que recibió destaca la Medaya d'Oru de la Fundación Prof. Kaula, India (1990); ye FELLOW (miembru d'honor) del Institute for Information Scientists, Londres (1992) y presidenta d'honor de ISKO-España (1998); la medaya al Méritu Teunolóxicu de FEDINE (1997); la Insinia d'Oru de la Sociedá Alemana de Científicos de la Información (DGI) de Frankfurt (2002); Socia d'Honor de l'Asociación Hispana de Documentalistes d'Internet (AHDI)(2004); la insinia d'oru y brillantes de l'Asociación de Químicos de Madrid (2011). Ye, amás, Numeraria de la Cofradería Internacional d'Investigadores de Toledo.

The American Biographical Institute de Reliegh, Carolina del Norte (EE UU) concedió-y el nomamientu Woman of the Year 2004, siendo incluyida nel so anuariu Great women of the 21st Century. Nesi mesmu añu, The King's College de Cambridge (Reinu Xuníu) incluyir dientro del Outstanding Intellectuals of the 21st Century. En miembru de la Real Academia de Doctores d'España, al Institutu d'España (1994) y pertenez al Club de Roma.

Foi condecorada y homenaxada poles universidaes de Düsseldorf, Zaragoza, Brasilia, San Marcos de Lima, Autónoma de Madrid, Opavá (Chequia), Complutense de Madrid y Universidá de La Manouba (Tunicia).

Emilia Currás tamién escribió poesíes, recoyíes en tres poemarios: Fuxitiva del tiempu, Del pasar y cuerre amor y El rincón de los mios pensamientos.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]