Eligio Ayala

De Wikipedia
Eligio Ayala
Presidente de Paraguái

Vida
Nacimientu Mbuyapey (es) Traducir4 d'avientu de 1879
Nacionalidá Bandera de Paraguái Paraguái
Muerte Asunción25 d'ochobre de 1930 (50 años)
Estudios
Estudios Universidá Nacional d'Asunción
Universidá de Zúrich
Universidá de Heidelberg
Llingües falaes castellanu[1]
Oficiu políticuabogáu
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

José Eligio Ayala (4 d'avientu de 1879Mbuyapey (es) Traducir – 25 d'ochobre de 1930Asunción) foi un políticu y abogáu paraguayu que foi presidente del Paraguái en dos periodos, como provisional del 12 d'abril de 1923 al 17 de marzu de 1924 y como constitucional, del 15 d'agostu de 1924 al 15 d'agostu de 1928.

Vida temprana[editar | editar la fonte]

Ayala foi fíu del español Mariano Sisa y la paraguaya Manuela de Jesús Ayala. Yera hermanu ximielgu d'Emilio de Jesús Ayala y hermanu de padre de Eliseo, Juan Pablo, Juan Bautista, Asunción, Mariana y Manuel Sisa.

Gobiernu[editar | editar la fonte]

Arriendes de l'arrenunciu del presidente provisional Eusebio Ayala, nos anárquicos años de la primer metá de la década del 20, Eligio Ayala, designáu pol Congresu Nacional, asumió la presidencia provisional de la República n'abril de 1923 empecipiando la pacificación del país depués de la revolución de 1921/22 y el saneamientu de les finances públiques. El 3 de febreru de 1924, la Convención Lliberal designar como candidatu a la presidencia de la República y p'acompañalo como vicepresidente, nomaron a Manuel Burgos, esa sería la dupla pa les eleiciones d'esi añu.

El 17 de marzu de 1924, Ayala arrenunció a la presidencia provisional señalando: “Estimo a V. Honorabilidá l'enfotu pa desempeñar un cargu de tan graves responsabilidaes. Declaro ante V. Honorabilidá que fixi pa nun defraudala, metanes munches y poderoses contrariedaes”. Como nuevu presidente'l Congresu designó al doctor Luis Alberto Riart.

Eligio Ayala se candidató nes eleiciones presidenciales, y como nun tuvo adversarios eleutorales, asumió la titularidá del gobiernu de la República de Paraguái, el 15 d'agostu de 1924.

El so gabinete taba compuestu de la siguiente manera: Interior, Belisario Rivarola; Rellaciones Esteriores, Dr. Manuel Peña/Dr. Enrique Bordenave; Facienda, Dr. Manuel Benítez/Rodolfo González; Xusticia y Inst. Pública, Enrique Bordenave/Adolfo Aponte/C. Luís Isasi; Guerra y Marina, Dr. Luís A. Riart.

Eligio Ayala nel Mensaxe al Congresu nel añu 1926 espresó:

a) “El gobiernu republicanu ye d'opinión, y arriendes d'ello, de llibre deliberación. Por esta razón, ye igualmente incompatible col despotismu y la demagoxa”.
b) “Ye una aleación equilibrao ente l'autoridá y la llibertá. Nin la llibertá hai de dexenerar na llicencia, nin l'autoridá na opresión”.
c) “Esti equilibriu ente l'autoridá y la llibertá ye lo que nos faltó pa realizar dafechu'l gobiernu republicanu”.
d) “El gobiernu republicanu infunde nel pueblu l'enfotu en sí mesmu, y esta fácilmente dexenera nel faigo de menos de les aptitúes, na creencia que cualesquier rabadán ye aptu pa tou”.
y) “Munches crisis sufrió y trevesáu nuesa incipiente democracia. La postrera, de va pocos años, foi la más dolioses y aciages. Pero fuimos los únicos en carecer dulde elles. (Referir a la revolución de 1922/23).
f) “El pesimismu al respective de la democracia ye infundáu. La democracia paraguaya hai d'aguantar, como aguantó siempres, a la suxestión morbosa; al acechu hábil”.
g) “La opinión pública ye cimera a los xendarmes”.
h) “El réxime de gobiernu hai de ser necesariamente d'opinión, nos nuesos díes. La nuesa democracia nun precisa de los homes providenciales y de los autócrates”.
i) “Pero sabemos pola hestoria que la democracia puede alzar a los pueblos al visu de los grandores, como sumilos na disolución social. Tenemos De entamanos pa prevenir esta dexeneración”.
j) “Por que esista gobiernu republicanu, que ye l'oxetu del sistema adoptáu pola nuesa Constitución, ye precisu qu'haya opinión, vida pública, una conciencia ética coleutiva”.

Mientres el so segundu gobiernu, el país esperimentó una medría del trabayu, la producción, la esportación y una sustancial meyora de la situación económica y financiera del país. Aprobóse un conveniu colos tenedores de bonos de los préstamos de 1871-72; creóse la Facultá de Ciencies Físiques y Matemátiques; robláronse los trataos Díaz Lleón-Gutiérrez, con Bolivia, y Ibarra-Mangabeira, col Brasil, complementariu del tratáu de 1872. Creóse'l arzobispáu de l'Asunción. Creóse una Escuela d'Agricultura, como tamién el Touring Club, suxuríu pol so alministrador del Bancu Agrícola, Desiderio Segovia Montania. Coles mesmes realizáronse reformes a los planes d'estudiu de la enseñanza primario y secundario, favoreciendo al empar el tresformamientu de la Universidá Nacional al traviés de l'autonomía.

Eligio Ayala creía que namái por aciu l'exerciciu d'una pedagoxía ciudadana sería posible clarificar el porvenir políticu pos "Les democracies incultes -dixo- por lóxica de la menor resistencia cayen nos unicatos dictatoriales".

La preparación de la defensa ante l'inminente conflictu con Bolivia pol Chaco Boreal foi probablemente'l llogru más ponderáu de la so actuación pública; los resultaos de la so dedicación pola preparación de la defensa fueron bien pervalibles; el meyoramientu de les FF.AA., por aciu la medría de la dotación de la Escuela Militar, la creación nel puertu Saxonia de los Arsenales de Guerra y Marina, creóse la Escuela d'Aspirantes a Oficiales de Reserva según la unviada d'oficiales a perfeccionar les sos conocencies n'academies militares del esterior; los mayores José Félix Estigarribia y Juan B. Ayala a Francia; Camilo Recalde y Carlos J. Fernández a Italia; Luís Irrazábal a Bélxica; y dellos oficiales a Arxentina y Chile; la fundación de fortines: Nanawa denomináu "Pte. Ayala", Gondra, Falcón, Boquerón, Toledo, Corrolades, Pitiantuta o CA López, Galpón y otros; la incorporación de los cañoneros Paraguái y Humaitá, colos que s'aseguraron el dominiu del ríu y el sofitu loxísticu al Exércitu combatiente. La so esmolición pola defensa del Chaco atopó nel xeneral Manlio Schenoni un eficaz collaborador. Foi ésti'l responsable d'importantes alquisiciones d'armes y equipos.

Creo la oficina de cambeos. Los especuladores, usureros y estafadores son obligaos a cinxise a otres regles. La dómina del "A BON TIEMPU" rematara pa dar pasu a otra que dexa al Paraguái crear reserves monetaries en monedes sólides.

Apostó a la colonización, procesu empecipiáu nel gobiernu de Manuel Gondra cola promulgación de la Llei 514/21, conocida como la "Llei de los menonites", Ayala impulso la venida de los menonites al Paraguái, a quien recibió na rada d'Asunción falándo-yos nun perfectu alemán, cosa qu'hasta güei recuerden los fíos d'aquella primer folada de colonos. El primer contingente llegó dende Canadá en 1926 (descendientes de los qu'emigraren de Rusia al Canadá en 1877), los primeres menonites de Rusia llegaron al Paraguái en 1927.

Eligio Ayala impulsó la reforma de la llei eleutoral, aldericando les bases de la nueva llei, con líderes republicanos (Mallorquín y otros). En 1928 el republicanismu presentó per vegada primera un candidatu a Presidente -Eduardo Fleytas– que compitió con José P. Guggiari. La posibilidá de l'alternanza empecipiar naquel añu.

Obres mientres el so gobiernu[editar | editar la fonte]

Aprobóse una Llei de Creación, Fomentu y Caltenimientu de la pequeña propiedá agropecuaria.

Sancionóse una Llei d'Accidentes de Trabayu, amás d'otres rellacionaes con Pensiones y Xubilaciones.

Ente 1924 y 1926 incorporóse un considerable númberu de maquinaries como araos, tractores, cultivadores, semadores, etc.

El representante financieru en Londres robló un conveniu colos tenedores de bonos de los emprestos realizaos pol Paraguái dende 1871.

Matanza de Puerto Pinasco[editar | editar la fonte]

Mientres el Gobiernu de Eligio Ayala, asocedió unu de los acontecimientos más luctuosos de la hestoria social paraguaya. El día 15 de xunetu de 1927, na llocalidá de Puerto Pinasco, un grupu d'obreros denominaos "hacheros" empecipiaron una serie de protestes contra la empresa estauxunidense I.P.C. (International Products Corporation). Una gran cantidá de los cuasi 3.000 trabayadores de la empresa xunir a los sos compañeros "hacheros" nes midíes de fuercia, qu'incluyeron fuelgues de fame y bloqueos de rutes y puertos. Nin el Gobiernu, nin los empresarios respondieron al pidíu de los obreros, que solicitaben una meyor carga horaria llaboral (amenorgar de 12 a 8 hores de trabayu) y meyor paga per hores de trabayu. Los líderes de la manifestación amenaciaron con qu'ocuparíen de manera definitiva la comisaría y el puertu de la ciudá si nun se respondíen los sos reclamos. La empresa estauxunidense solicitó ayuda al Gobiernu, qu'unvió un pelotón de 30-35 soldaos dende Concepción pa reprimir a los güelguistes. Nun se conoz la cantidá d'obreros muertos, pero calcular ente 12 a más de 20, amás de dellos mancaos. Nun se sabe si les fuercies del orde sufrieron víctimes.[2]

Esistió una fuerte censura periodística con al respective de los acontecimientos en Puerto Pinasco. Llegar a mentar que, amás de la matanza, por órdenes de la empresa mandóse aforcar a a lo menos 5 paraguayos, y que los cuerpos de muertos y mancaos yeren refundiaos en canoes al Ríu Paraguái. El conflictu de Puerto Pinasco duró inclusive hasta 1929, dándose despidos masivos d'obreros y represiones. Según l'inglés Andrew Nickson, quien investigó sobre éstos eventos, la censura de los gobiernos lliberales y de la so historiografía, sumada al analfabetismu de la dómina, común en toa América Llatina, y al inminente españíu de la Guerra del Chaco, fizo que s'escaeciera en gran parte éstos acontecimientos.[3]

Trayeutoria política[editar | editar la fonte]

Nota d'arrenunciu de Eligio Ayala a la so condición d'afiliáu al Partíu Lliberal.

En 1904 abandona momentáneamente la enseñanza pa incorporase al campamentu revolucionariu en Villeta, al añu siguiente, amás de la docencia, desempeña un cargu nel Archivu Nacional.

Unu de los sos primeros cargos foi'l de xuez no Civil na alministración de la Xusticia. Enantes desempeñárase como fiscal del Crime y en 1907 empecipió la so carrera política postulándose para diputáu, resultando electu al añu siguiente. Consagróse diputáu de la Nación pol Partíu Lliberal en 1908. Foi electu presidente de la Cámara de Diputaos el 22 d'abril de 1910 cuando cuntaba con apenes 30 años d'edá. La so oposición al demencial lideralgu del Coronel Albino Jara, quien obstentaba el poder nel Paraguái, llevar a un autoexilio a l'Arxentina.

Foi convocáu en 1916 pol presidente Manuel Franco pa integrar el gabinete, pero Eligio nun acepta, anque si facer en 1919, cuando Manuel Gondra convidar al mesmu efeutu y torna al Paraguái a mediaos de 1920, el 15 d'agostu d'esi añu ocupa la cartera de Facienda. En 1923 ye electu, pol Congresu, Presidente de la República, en calter de provisional.

Al añu siguiente ye promovíu pol Partíu Lliberal como candidatu a la presidencia pal periodu 1924/28. Pa empecipiar la so campaña proselitista, Eligio arrenunciu a la presidencia provisional. Depués d'unu de los periodos más granibles de la xestión presidencial na hestoria de Paraguái, en 1928 entrega'l mandu al Dr. José P. Guggiari y asume nuevamente na cartera de Facienda, cargu que ejercio hasta la so muerte.

N'ochobre de 1925 mandó repatriar los restos de José de la Cruz Ayala (Alión), el so tíu, que se topaben na provincia arxentina d'Ente Ríos dende xineru de 1892, el mesmu encabezó la comitiva que depositó la urna funeraria nel Panteón de la Sociedá “18 d'Ochobre”, del Campusantu de la Recoleta n'Asunción.

Autorizó'l primera gran homenaxe al Mariscal Francisco Solano López entamáu pol Partíu coloráu, a pesar de les protestes airaes de los dirixentes lliberales como la del ministru Belisario Rivarola, ente otros.

Nuna ocasión, José P. Guggiari unvió-y una nota al so ministru de Facienda solicitándo-y un rubro pa un asistente. Recibió la respuesta de puñu y lletra na mesma fueya: “Si'l Presidente de la República quier un secretariu fora de presupuestu, que lo pague del so bolsu”, firma: Eligio Ayala

Enemigu acérrimo de l'anarquía lliberal, la so personalidá imponer pa sustraer al Paraguái de les constantes revoluciones, asonadas y golpes d'Estáu mientres dellos años, sicasí a la fin cansáu Eligio Ayala arrenunció al Partíu Lliberal por aciu nota del 29 de setiembre de 1929 con membrete del Ministeriu de Facienda, cargu qu'ocupaba na alministración del Pte. José P. Guggiari, nella dirixióse al presidente del Partíu Lliberal nestos términos: “Resolví retirame de toa actividá pública y política. Por consiguiente ruegu a usté sírvase considerame fuera del partíu y sustraíu de toa responsabilidá incluyente a los actos del mesmu. Saludu a usté bien atentamente”. Eligio Ayala

Vida personal[editar | editar la fonte]

Foi padre d'Abelardo, fíu de Rosaura González y de Anastasia, fía de Candelaria Duplán, lo mesmo que de Rafael Ayala Ferreira.

Muerte[editar | editar la fonte]

Eligio Ayala morrió nun incidente pasional en que taben arreyaos la señorita Hilda Diez (la so sirvienta y amante) y el señor Tomás Bareiro. Esisten delles versiones de lo que realmente asocedió y según la causa penal que se tramitó ante'l Xulgáu del Crime, l'únicu testigu presencial foi la señorita Hilda, que cayó en delles contradicciones mientres la so declaración.

Esto ye lo que pasó, según el rellatu, a les 20:30 del xueves 23 d'ochobre de 1930:

El ministru Ayala foi a la casa de Hilda Diez, quien vivía na pequeña casa qu'él -y regaló en Manuel Domínguez y Samuhú Peré (güei Juan de Salazar y Boquerón). Ayala cutió la puerta, Hilda retrasó n'abrir por dalguna razón y tres la insistencia de Ayala, la puerta quedó entreabierta, cuando ésti ingresó al interior de la vivienda, vio al señor Tomás Bareiro escondiéndose rápido tres un roperu. Bareiro empezó a disparar con un revólver Smith Wesson, calibre 38, mancando a Ayala nel brazu, na oreya y la tercer bala encuallar nel banduyu. Ayala, yá nel pisu y sangrándose, estrayxo la so pistola Colt, calibre 38, y disparó cuatro tiros, mancando tamién a Bareiro. Ésti, col cuerpu cubiertu de sangre, quixo fuxir pol patiu traseru de la casa, pero nun pudo llogralo, morriendo nel intentu. Ayala, que tamién lluchaba por salvar se, llevantóse bien mal mancáu y caminó dos cuadres escontra'l Belvedere, tomó un taxi pidiendo al chofer que lo treslladara al sanatoriu Masi Escobar.

“Toi llibrando hores tarrecibles”, foi una de les últimes frases de Ayala. Deliraba, mientres el so estáu yera agraváu pola hemorraxa.

Amorrentó per delles hores nel hospital. Al pie de él tuvo'l presidente Guggiari, quien foi la so compañía neses desagradables hores. Eligio Ayala dexó d'esistir a les 14:15 del 24 d'ochobre de 1930.

Asina, una disputa pasional polos favores qu'una sirvienta aventurera ufiertaba a Bareiro, un home ensin emplegu y a Eligio Ayala, acababa cola vida del primer ministru del país.

El 1° de marzu del 2011 (fecha en que se conmemora'l Día de los Héroes en Paraguái), los sos restos fueron depositaos nel Panteón Nacional de los Héroes n'Asunción como reconocencia a los servicios emprestaos a la patria como un verdaderu héroe civil.


Predecesor:
Eusebio Ayala

Presidente de la República de Paraguái

1923 - 1924
Socesor:
Luis Alberto Riart
Predecesor:
Luis Alberto Riart

Presidente de la República de Paraguái

1924 - 1928
Socesor:
José Patricio Guggiari

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 3 mayu 2020.
  2. Diariu Última Hora (Asunción), 7 de xunetu de 2013 - "La matanza de Puerto Pinasco", artículu escritu por Andrew Nickson. Link: http://www.ultimahora.com/la matanza-puertu-pinasco-n702508.html
  3. Andrew Nickson: "La Matanza de Puerto Pinasco: Una Historia Escaecida", páxs. 11-27. Revista d'Estudios Políticos Contemporáneos "NOVAPOLIS" N°6. Abril-Ochobre 2013. ISSN 2077-5172.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Diccionariu Biográficu "FORXADORES DEL PARAGUAY", Primer Edición xineru de 2000. Distribuidora Quevedo d'Ediciones. Buenos Aires, Arxentina.
  • CURTIA HESTORIA DE GRANDES HOMES. Obra de LUIS G. BENÍTEZ, Asunción – Paraguái. 1986

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]