Elfrida Andrée

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Elfrida Andrée
Andrée, Elfrida i VJ 6 1916.jpg
Vida
Nacimientu Visby parish Traducir19  de febreru de 1841
Nacionalidá Bandera de Suecia Suecia
Residencia house of Cramér Traducir
Fallecimientu Vasa parish Traducir, 11 de xineru de 1929
Sepultura Norra begravningsplatsen Traducir
Familia
Padre Andreas Andrée
Hermanos/es
Estudios
Estudios Real Conservatorio de Estocolmo Traducir 1860)
Llingües Suecu
Alumnu/a de Ludvig Norman Traducir
Gustaf Mankell
Jan van Boom Traducir
Ebba d'Aubert
Profesor/a de Sara Wennerberg-Reuter
Oficiu
Oficiu direutora d'orquesta, compositora, organista y feminista
Miembru de Real Academia de Música de Suecia Traducir
Xéneru artísticu Ópera
Organ repertoire Traducir
Instrumentu musical órgano Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Elfrida Andrée (Visby, 19 de febreru de 1841 – Gotemburgo, 11 de xineru de 1929), foi una direutor d'orquesta direutora, compositora y organista sueca, conocida nel so país tantu pola so producción musical como por ser una defensora a estazón de los derechos de la muyer. Pionera en diversos sentíos, abrió un importante camín na llucha d'estos derechos en Suecia.[1]

Biografía[editar | editar la fonte]

Elfrida Andrée nació en Visby.[2] Foi la fía más nueva de Andreas Andrée, un médicu con un fondu amor pola música. La so política yera lliberal y yera bien consciente de la situación de les muyeres en Suecia. La hermana mayor de Elfrida yera Fredrika Andrée (1836 - 1880), tamién conocida como Fredrika Stenhammar pol so apellíu de casada. Foi una aclamada cantante de ópera.

Empecipiándose na música de la mano del so padre, a la edá de 14 años viaxó a Estocolmo pa formase como organista, y dos años más tarde, en 1857, convertir na primer muyer en Suecia en llograr un diploma d'esta especialidá na Kungliga Musikaliska akademien (la Real Academia Sueca de Música). Facer como una estudiante extramuros, una y bones les muyeres nun yeren almitíes como candidates al ingresu na academia.

En graduándose solicitó, como muyer, un permisu especial del gobiernu pa optar a un puestu como organista, pero la so solicitú foi refugada pol arzobispu Henrik Reuterdahl, un diputáu conservador. Elfrida escribió-y a los so padre en Visby:

''Les moces somos primíes en tolos sentíos. Amás de convertise en cordureres o maestres, l'espectáculu ye la única ocupación abierta pa nós. Quiero trabayar y escorrer un oxetivu, pero ¿qué se debe faer cuando hai un campu tan pequeño nel que trabayar? ''[3]

Casi coles mesmes, la so maestra d'órganu haber contratáu como organista na ilesia de St James, Estocolmo, pero'l cleru nun lu dexó tocar, alegando que "ver a una muyer nel taburete del órganu [sería] indecoroso y perturbador''. Amás, San Pablo dixo: ' Les muyeres tienen de callar nel templu'. ( ICor 14, 34-35).

En 1861, con 20 años y tres estos incidentes, ella y el so padre ayudaron, al traviés de la correspondencia y los discutinios colos diputaos, a llograr un cambéu na llei que dexó a les muyeres exercer de forma fixa como organistes. Dos años más tarde ayudó a diseñar otru cambéu llexislativu por aciu el cual les muyeres podíen ser emplegaes como operadores de telégrafos. En 1861 empieza a exercer el so oficiu n'Estocolmo.

Alredor de 1870, influyida pol filósofu inglés John Stuart Mill, formuló'l so lema: "la elevación de la muyer". Mientres la so vida producióse verdaderamente una 'dómina d'emancipación' pa la muyer en Suecia. Na so nacencia en 1841, les muyeres práuticamente nun teníen nengún derechu. En 1929, l'añu de la so muerte, la posición financiero y llegal d'esti colectivu camudara radicalmente, abrióse-yos un rangu más ampliu d'emplegu y llograren el derechu a votu.

Trayeutoria profesional[editar | editar la fonte]

En 1860 empezó los sos estudios de composición con Ludvig Norman. En 1861 llogró'l so diploma con un ampliu currículum y un gran espediente. A los 24 años, Elfrida Andrée compunxo un quintetu de pianu que lu alzó a la elite ente'l compositores suecos, un estratu que yera dafechu d'homes.

El cargu d'organista de la catedral de Gotemburgo quedó vacante en 1866, y Andreas Andrée suxurió que la so fía que se presentara como candidata. Elfrida viaxó a Gotemburgo pa l'audición. Había siete candidatos masculinos, y taba convencida de que nun se-y daría los puestu. Cuando unos díes más tarde, n'Estocolmo, Andreas Andrée lleó una telegrama de Gotemburgo nel que dicía: «¡Esta nueche, Mamsell Andrée, escoyíu por unanimidá organista de la catedral de Gotemburgo!» esmorecióse. La so fía yera la primer muyer n'ostentar un emplegu d'esti tipu en toa Europa.

Elfrida Andrée bien podría establecese en Gotemburgo, tocando na catedral y participando de la vida social de la ciudá, pero tenía ambiciones más elevaes. El so primer trespiés nel mundu d'homes de la dómina vieno cola interpretación de la so primer sinfonía, en do mayor, n'Estocolmo mientres l'iviernu de 1869. Escribió nel so diariu que'l trabayu representar nel teatru de Hammars y que ella creía que los músicos habíen "tocáu mal arremente". Ella y la so hermana Fredrika coláronse cuando empezó l'últimu movimientu y los primeros violinos diben un compás por detrás del restu de la orquesta. Elfrida tuvo enferma mientres trés díes depués de "esti deliriu musical". El críticu Wilhelm Bauck cutir por completu, declarando que la composición taba per debaxo de la "imperfección". El so reseña remató: "Nótese esta verdá dorada: la orixinalidá d'esta pieza consiste na invención, non de formes anormales, si non de formes horribles".

La familia Andrée trescalar con estos comentarios, y Andreas pensó que Elfrida tendría de llindase a escribir cantares y pequeñes obres pa pianu. Pero ella pensó distintu. Na correspondencia que siguió escribió:

''Cuantes vegaes nun sentí rensía cuando s'escribió o dichu, y bonalmente, que nun se pueden mentar nomes femeninos onde se trata d'una composición musical seria. [...] Nun van ser pequeños cantares les primeres en ser vistes de mi, por cantares, de fechu bellos cantares, hai munchos de los mios parientes qu'escriben. La música de cámara funciona [...] agora ye l'empiezu que deseyo. Sería más fácil arrincar una pieza de la roca qu'arrincame la mio idea ideal: ¡la elevación de la muyer!''[3]

El branu siguiente, en 1870, amplió los sos estudios de composición ya instrumentación en Copenhague col compositor danés Niels Gade. En enseñándo-y munches de les sos composiciones, esta granible relación motivó enforma a Elfrida, qu'escribía nuna carta al so padre: "¡Quiero siguir avanzando, quiero ser realmente útil y quiero convertime en daqué más de lo que soi!". y a partir de 1871 empezó la so collaboración cola Orquesta de Gotemburgo, qu'interpretó munches de les sos composiciones sinfóniques hasta que nel mes de mayu de 1879 la orquesta eslleióse por cuenta de una crisis económica.

En 1880 recibió'l segundu premiu de composición como reconocencia nun concursu celebráu en Bruxeles. Alredor d'esta fecha, Elfrida Andrée yá yera una figura bien conocida na escena artística sueca, y dalgunes de les sos meyores composiciones daten d'esta dómina.

Al pie de la so amiga y dramaturga Selma Lagerlöf escribió una ópera llamada Fritiof Saga, en 1898, que nun consiguió ganar un concursu que fixera qu'ésta s'estrenara na Ópera Real d'Estocolmo. Sicasí, Andrée estrayxo finalmente d'esta ópera una suite orquestal bien conocida dientro de la so producción musical.

Tamién compunxo 3 sinfoníes ya importantes obres de música de cámara, amás d'un bon númberu d'obres como pieces pa pianu y órganu, mises corales en suecu, cantates y diversos cantares. Diversos exemplos son un cuartetu pa pianu na menor (1870) y un quintetu pa pianu nel mio menor (publicada en 1865), un tríu pa pianu en sol menor (1887) (y otru publicáu póstumamente en do menor), un cuartetu de cuerda en re menor del añu 1861 y otru en La mayor. Pieces pa violín (incluyendo diverses sonates) y para pianu.

Nes últimes obres, escrites dempués de 1890, l'estilu de Elfrida Andrée camuda. La sinfonía d'órganu en Si menor (1890) tardó enforma tiempu en xestase. Una primer versión de la mesma yá se realizara en 1871, probablemente inspirada nes sonates d'órganu de Felix Mendelssohn. Diez años dempués, en 1882, interpretó una versión revisada nun conciertu nel Crystal Palace de Londres. Un curtiu viaxe a París nel branu de 1882 añedió reminiscencies de la música francesa al so repertoriu. Los trabayos de Guilmant, Widor y Saint-Saëns figuraben regularmente nos sos programes y, so la inspiración de la música francesa, terminó a la fin la sinfonía d'órganu. Hai cuatro movimiento, con esta influencia y atmósfera francesa presentes dende'l principiu. El segundu movimientu recuerda al estilu de Mendelssohn, bien influyente pa Andrée, ente que'l terceru ye selemente sentimental y el cuartu de grandor y esaltación gala.

Dende mediaos de la década de 1920 d'equí p'arriba, Elfrida Andrée retirar del so puestu na catedral. Foi n'en l'órganu onde atopó una salida pa los sos suaños artísticos y emancipatorios, y nunca escaeció l'alderique parllamentariu nos díes de la so mocedá. En 1905 consagróse un nuevu órganu catedraliciu que tenía un soplador eléctricu. Agora podía prescindise de los tratantes de fuelles, y Elsa Stenhammar recuerda que Andrée de cutiu perdía la noción del tiempu y permanecía sentada nel órganu hasta altes hores de la nueche. Nuna d'eses ocasiones, siendo capaz l'órganu de dar rienda suelta a los sos sentimientos más íntimos, y dempués de que los últimos ecos s'hubieron apagáu, ella esclamó: 'Pablo, pequeñu, ¡Ende llevar!' (traducción averada del suecu ”Där fick du, lille Paulus!” Burlla escontra l'apóstol San Pablo recordando les llimitaciones impuestes pol cleru años antes).

A la so muerte, en 1929, les sos composiciones yá fueren en parte escaecíes. Pero dende la década de 1980 volvieron popularizar se nel so país. Los manuscritos de les sos obres tán calteníos en Biblioteca Pública d'Estocolmo.

Elfrida Andrée y la 'elevación de la muyer'[3][editar | editar la fonte]

Elfrida nunca escaeció la llucha pol so oficiu. 'La elevación de la muyer' siguió siendo la so conseña hasta'l día de la so muerte, anque non toles muyeres compartieron esta opinión.

En Londres, en 1882, conoció a la sopranu Jenny Lind (1820-1887), qu'ente otres coses consideraba que les muyeres yeren incapaces de tratar con una orquesta. Elfrida Andrée entainar a amosar la so sinfonía al home de Jenny, el direutor Otto Goldschmidt. Mientres lo taba faciendo, Jenny, de pies al pie de él, bisbisó: "¿Ye posible que seya correctu pa tolos preseos?" "Sí, verdaderamente, verdaderamente", respondiólu. La pianista y compositora noruega Agathe Backe Grøndahl tamién s'amosó pocu entusiasta con al respective de la escritura orquestal y declaró nuna carta a Elfrida qu'esta actividá nun taba realmente "nel mio xéneru, creo".

Como educadora y como desaminadora de Kungliga Musikaliska akademien en Gotemburgo, Elfrida instruyó y esaminó a munches muyeres organistes a lo llargo de los años. Curiosamente, en 1889 Gotemburgo yera la única diócesis sueca que tenía organistes muyeres, lo que tenía que ver col puestu de Elfrida Andrée como organista de la catedral. La década de 1880 vio una creciente oposición a les muyeres como músicos y compositores, lo que ye paradóxicu si pensamos que mientres esta mesma década al nome de Elfrida xuniérense otros trés compositores, esto ye, Laura Netzel (1839-1927), a quien ayudó a empezar como compositor na década de 1880, Valborg Aulin (1860-1928), que yera bien solitaria, y Helena Munktell (1852-1919). A pesar de qu'estes muyeres vivieron la mesma dómina, hubo grandes diferencies ente toes. Aulin y Munktell nun escribieron nada pa orquesta hasta aproximao 1900, y la producción de música de cámara de Laura Netzel solo empezó na década de 1890. Elles trés surdieron muncho depués de que Elfrida produxera les sos composiciones, y nenguna d'elles dexó les sos buelgues polítiques. Elfrida Andrée foi la gran pionera.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Elfrida Andrée» (inglés). Consultáu'l 12 de payares de 2017.
  2. «Elfrida Andrée». Consultáu'l 8 d'avientu de 2014.
  3. 3,0 3,1 3,2 Eva Öhrström (2014). «Elfrida Andrée (1841−1929)» (inglés). Consultáu'l 12 de payares de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Pa saber más[editar | editar la fonte]

  • Eva Öhrström, Elfrida Andrée: ett levnadsöde Estocolmo: Prisma, 1999. ISBN 91-518-3488-X.






Elfrida Andrée