El berru

De Wikipedia
Obra artísticaEl berru
Skrik, Der Schrei der Natur y L'urlo
Tipos grupo de pinturas (es) Traducir y obra d'arte
Artista Edvard Munch
Añu 1893
Estilu Espresionismu
Dimensiones 91 (Alçada) × 73,5 (Amplada) × 91 cm  (Llargada) cm
Coleición
80x80px|link=El berru
Muséu Nacional d'Arte, Arquiteutura y Diseñu
Inv:NG.M.00939
80x80px|link=El grito (es) Traducir
Museo Munch (es) Traducir
Inv:MM.M.00122b
80x80px|link=The Scream (en) Traducir
Museo Munch (es) Traducir
Inv:MM.M.00514
80x80px|link=El grito de la naturaleza (es) Traducir
valor desconocíu
Cambiar los datos en Wikidata

El berru (en noruegu Skrik) ye'l títulu de cuatro cuadros del noruegu Edvard Munch (1863-1944). La versión más famosa atópase na Galería Nacional de Noruega y foi completada en 1893.[1] Otros dos versiones del cuadru atopar nel Muséu Munch, tamién n'Oslu, ente que la cuarta versión pertenez a una coleición particular. En 1895, Munch realizó tamién una litografía col mesmu títulu.[1]

Nos últimos años, la obra, en dos versiones distintes, foi oxetu de robos de gran repercusión mediática. La versión más conocida, la de la Galería Nacional, foi robada en febreru de 1994, y foi recuperada nuna aición policial doce selmanes más tarde. N'agostu de 2004 producióse'l robu d'una de les versiones espuestes nel Muséu Munch. Dos años dempués, el 31 d'agostu de 2006 la policía noruega anunció la recuperación de la pintura, en bon estáu.

La versión que llevaba 70 años en manes del noruegu Petter Olsen, que'l so padre fuera vecín, amigu y depués mecenes de Munch, foi puyada'l 2 de mayu de 2012 por 119,9 millones de dólares, na casa Sotheby's de Nueva York, convirtiéndose asina na obra más cara vendida nuna puya.[2][3]

Toles versiones del cuadru amuesen una figura andróxina en primer planu, que simboliza a un home modernu nun momentu de fonda congoxa y desesperación esistencial. El paisaxe del fondu ye Oslu vistu dende la llomba d'Ekeberg. El berru ta consideráu como una de les más importantes obres del artista y del movimientu espresionista, constituyendo una imaxe d'iconu cultural, asemeyáu al de la Gioconda de Leonardo da Vinci.

El cuadru ye abondosu en colores templaos de fondu, lluz semioscura y la figura principal ye una persona nun senderu con valles que se pierde de vista fora de la escena. Esta figura ta glayando, con una espresión de desesperación. No fondero, cuasi fora d'escena, apréciense dos figures con sombreru que nun se pueden estremar con claridá. El cielu paez fluyíu y arremolináu, igual que'l restu del fondu.

Historia[editar | editar la fonte]

La fonte d'inspiración pa El berru podría atopase quiciabes, na acoradada vida del artista, un home educáu por un padre severu y ríxidu que, siendo neñu, vio morrer a la so madre y a una hermana de tuberculosis. Na década de 1890, a Laura, la so hermana favorita, diagnosticáron-y un trestornu bipolar y foi internada nun psiquiátricu. L'estáu anímicu del artista queda reflexáu nestes llinies, que Munch escribe nel so diariu escontra 1892:

Pasiaba per un senderu con dos amigos - el sol púnxose - de sópitu el cielu se tiñó de coloráu sangre, detuvi y sofité nuna valla muertu de cansanciu - sangre y llingües de fueu acesmaben sobre l'azul escuro del fiordu y de la ciudá - los mios amigos siguieron y yo quedé quietu, tremeciendo d'ansiedá, sentí un berru infinitu que travesaba la naturaleza.

Munch inmortalizó esta impresión nel cuadru La desesperación, que representa a un home con un sombreru de copa, de mediu llau, inclináu sobre una prohibición y nun escenariu similar al de la so esperiencia personal.

Non bien contentu cola resultancia, Munch pinta un nuevu cuadru, esta vegada con una figura más andróxina, de frente, amosando la cara, y con una actitú menos contemplativa y más activa y desesperada. Lo mesmo que l'anterior, esta primer versión de El berru, llamóse La desesperación. Según detalla Robert Rosenblum (un especialista de la obra del pintor), la fonte d'inspiración pa esta estilizada figura humana podría ser una momia peruana que Munch vio na Esposición Universal de París en 1889.[4]

El cuadru foi espuestu per primer vegada en 1893, formando parte d'un conxuntu de seis pieces tituláu Amor. La idea de Munch yera la de representar les distintes fases d'un idiliu, dende'l namoramientu inicial a una rotura dramática. El berru representaba la última etapa, envolubrada en congoxa.

La obra foi perbién acoyida pola crítica y, el conxuntu Amor foi clasificáu como arte allunao (más tarde, el réxime nazi clasificó a Munch d'artista dexeneráu y retiró tolos cuadros qu'había nuna esposición n'Alemaña). Un críticu consideró'l conxuntu, y en particular El berru, tan perturbador, qu'aconseyó a les muyeres embarazaes que nun visitaren la esposición [ensin referencies]. La reaición del públicu foi discrepante y el cuadru convertir en motivu de discutiniu y per primer vegada faise mención de El berru nes crítiques y reportaxes de la dómina.

Munch realizó cuatro versiones de El berru. L'orixinal de 1893 (91 x 73,5 cm) con una téunica mista d'oleu y pastel sobre cartón, ta espuestu na Galería Nacional d'Oslu. La segunda (83,5 x 66 cm) en témpera sobre cartón exhibir nel Muséu Munch d'Oslu hasta que foi robáu en 2004. La tercera pertenez al mesmu muséu y la cuarta ye propiedá d'un particular. Pa responder al interés del públicu, Munch realizó tamién una litografía (1895) que dexó imprimir el cuadru en revistes y periódicos. El 31 d'agostu del 2006 la policía d'Oslu anunció que la segunda versión de la obra foi recuperada, xunto cola Madonna, otra obra de Edvard Munch tamién robada nel 2004.[5]

Robos[editar | editar la fonte]

"El berru" na Galería Nacional de Noruega.

El 12 de febreru de 1994, El berru de la Galería Nacional d'Oslu foi robáu en plenu día per una banda de lladrones que taba conformada polos más buscaos na dómina (en principiu pensar nun grupu antialbortista activu en Noruega,[6] depués comprobóse que fuera una banda encabezada pol lladrón d'arte más famoso de Noruega, Pål Enger; tardaron 50 segundos en realizar la operación; él mesmu reconoció na so declaración policial escrita que tuviera'l cuadru escondíu ente les tables de la mesa del comedor[7]) que se dexaron dexar esta nota: «Gracies pola falta de seguridá». Tres meses dempués los lladrones dirixir al gobiernu noruegu solicitando, pola entrega del cuadru, un millón de dólares d'Estaos Xuníos. El gobiernu refugó la ufierta. El 7 de mayu recuperóse'l cuadru nuna aición conxunta efectuada pola policía noruega en collaboración con Scotland Yard y el muséu Getty.

El 22 d'agostu de 2004, la versión espuesta nel Muséu Munch foi robada a mano armada por trés homes amazcaraos, xunto cola Madonna del mesmu autor. El muséu esperó un pidimientu de rescate pero ésta nunca llegó. Amás ufiertóse un pagu de 97 millones d'euros. Según el periódicu suecu Svenska Dagbladet, el cuadru sería quemáu con cuenta d'esaniciar pruebes. Los dos cuadros fueron recuperaos el 31 d'agostu de 2006 pola policía noruega, dos años dempués del so robu, y en relativu bon estáu. Sicasí, el 20 d'avientu del mesmu añu revelóse que los espertos del Muséu Munch llegaron a la conclusión de que'l dañu fechu a El berru yera irreparable. El deterioru, por cuenta del mugor na zona baxa de la pintura, causó una decoloración que torga que'l cuadru pueda ser dafechu restauráu a la so perfeición orixinal.

El berru como iconu[editar | editar la fonte]

La publicación en La Revue Blanche n'avientu de 1895 de la versión litográfica de El berru, de 1895, marcó l'entamu de la estrecha identificación del pintor con esta obra.[8]

A finales del sieglu XX, El berru adquirió estatus d'iconu cultural qu'empezó nel periodu post-Segunda Guerra Mundial. En 1961 la revista Time utilizó El berru na portada de la so edición dedicada a los complexos de culpa y a l'ansiedá. Ente 1983 y 1984, l'artista pop Andy Warhol realizó una serie d'estampaciones en seda sobre les obres de Munch, qu'incluyíen El berru. La idea foi desacralizar la pintura convirtiéndola nun oxetu de reproducción en masa.

Característicu del arte posmodernista ye l'irónicu ya irreverente tratamientu que realiza Erró d'obrar cume de Munch, nos sos acrílicos El segundu berru (1967) y Ding dong (1979).

La reproducción de la obra en toa clase de productos, dende camisetes hasta taces de cerámica, pósteres, llaveros, etcétera da testimoniu del so estatus como iconu, lo mesmo que de la completa desacralización pal públicu actual. Nesa mesma llinia, puede comparase con otres obres d'arte, convertíes tamién n'iconos, como La Gioconda de Da Vinci. El berru ye una obra con gran fuercia emocional, y la banalización de la imaxe na cultura popular puede interpretase como l'intentu de desactivar el sentimientu de incomodidad qu'inevitablemente provoca nel espectador.

El muralista norteamericanu Robert Fishbone afayó un filón nel mercáu cuando, en 1991, empezó a vender muñeques enchibles cola figura central de la obra. La so compañía con sede en Saint Louis, On The Wall Productions, vendió cientos de miles. Los críticos señalen que, al sacar la figura de contestu, Fishbone destruyó la unidá de la obra de Munch, neutralizando, d'esta miente, la so fuercia espresivo.[ensin referencies]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]