El Redal (La Rioxa)

Coordenaes: 42°20′16″N 2°12′05″W / 42.337777777778°N 2.2013888888889°O / 42.337777777778; -2.2013888888889
De Wikipedia
El Redal
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde d'El Redal José Miguel Cadarso Ruiz
Nome oficial Redal, El (es)[1]
Códigu postal 26146
Xeografía
Coordenaes 42°20′16″N 2°12′05″W / 42.337777777778°N 2.2013888888889°O / 42.337777777778; -2.2013888888889
El Redal alcuéntrase n'España
El Redal
El Redal
El Redal (España)
Superficie 8 km²
Altitú 528 m
Llenda con Alcanadre
Demografía
Población 148 hab. (2023)
- 77 homes (2019)

- 66 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de La Rioxa
0% de España
Densidá 18,5 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
elredal.es
Cambiar los datos en Wikidata

El Redal ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España). Pertenez al partíu xudicial de Calahorra y tuvo integrada nel denomináu Valle de Ocón. Ta asitiada nuna llanura, al nordeste de la Villa de Ocón. Ye un pueblu eminentemente agrícola, onde se cultiva un creciente plantíu de viñeos, en desterciu de los almendrales. El restu del paisaxe agrícola ta dedicáu a les olivares, la cebada y los productos de güerta (cogordes y xampiñones principalmente), xunto a los estensos praos que sirven de campera a los fataos d'oveyes.

Historia[editar | editar la fonte]

Términu municipal d'El Redal.

Na redoma d'El Redal asitiáronse pobladores berones y, más tarde, romanos y árabes. Dempués de la conquista de la zona por Sancho el Mayor de Navarra, a principios del sieglu XI, convertir nun señoríu que terminaría vencíu en 1040 como dote de García el de Nájera a doña Estefanía de Berenguer. Les disputes territoriales ente Castiella y Navarra algamaríen el Valle, resolviéndose munches vegaes col intermediariu monarca inglés, Enrique II d'Inglaterra. El señoríu pasó en 1379 a los Condes de Treviño, quien lo caltuvieron hasta l'abolición d'esti sistema xurisdiccional, nel sieglu XIX. A mediaos d'esti sieglu independizar de la villa de Ocón. Formó parte de la provincia de Burgos hasta la creación, por Real Decretu (30 de payares de 1833), de la provincia de Logroño.

Arqueoloxía[editar | editar la fonte]

El Xacimientu de Partelapeña ocupa once hectárees aproximao y atópase xunto al Ribayu de la Madre o de l'Amoladera. Equí vivieron los primitivos habitantes del Valle de Ocón ente finales de la Edá del Bronce (sieglos IX y X e.C. ) y los sieglos I y II de la nuesa era. Los trabayos realizaos apurrieron pieces que podríen pertenecer al Eneolíticu. La mayor estensión d'esti asentamientu algamar en dómina celtibérica y na romanización. Les cabañes más antigües allugar sobre la superficie d'un espolón predresu. El pobláu foi ampliándose y les construcciones empezaron a adosase a la roca, con materiales pocu resistentes a les inclemencies del tiempu. Les actividaes principales d'estos habitantes yeren l'agricultura, la ganadería y l'artesanía. Atopáronse vasíes de gran tamañu que sirviríen p'allugar los escedentes de producción agrícola. L'asentamientu foi abandonándose d'una manera paulatina en busca d'otros nucleos d'esplotación.

Demografía[editar | editar la fonte]

A 1 de xineru de 2010 la población del conceyu xubía a 159 habitantes, 87 homes y 72 muyeres.[2] El Redal siempres foi una llocalidá pequeña d'unos 500 habitantes, pero hasta los años 60 la llocalidá tenía cierta importancia yá que nesta atopaba'l trujal y una fábrica de farines "Harina Vázquez" a les qu'allegaben los llabradores de llocalidaes cercanes, inclusive mayores como Ausejo, a llevar les sos colleches.

Mientres l'éxodu rural de los años 60 y 70 el pueblu sufrió un descensu demográficu dexándolo nunos 200 habitantes. A diferencia de les llocalidaes estremeres como Corera o Galilea, mientres el sieglu XXI, nun consiguió retener a la población sinón tou lo contrario siguió perdiendo población de manera constante y gradual. La falta d'industries y empreses locales fizo que la población nueva abandone la llocalidá en busca de posibilidaes llaborales ayenes a l'agricultura.

Gráfica d'evolución demográfica d'El Redal (conceyu) ente 1857 y 2015

     Población de derechu (1857-1897) según los censos de población del INE del sieglu XIX.      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2015 del INE.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Venancio Resa Benito UCD
1983-1987 Pablo Ruiz Fernández AP
1987-1991 José Vázquez García AP
1991-1995 José Sagasti de la Concepción Partíu_4 = PP n/d
1995-1999 Hilario Bretón Laya PP
1999-2003 Hilario Bretón Laya PP
2003-2007 José Luis Cruz Gómez Bretón PP
2007-2011 José Luis Cruz Gómez Bretón/ Miguel Saénz Martínez PP
2011-2015 José Miguel Cadarso Ruiz PP
2015-2019 José Miguel Cadarso Ruiz PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Arte[editar | editar la fonte]

Ermita de San Xusto y San Pastor.

La edificación del templu empecipiar a mediaos del sieglu XVI, por Domingo y Tomás de Saracíbar. Sicasí, en 1854, Juan de Juaristi tuvo que faer una reconstrucción completa de la capiya mayor. Nel sieglu XVII detuviéronse les obres per falta de recursos de quien les patrocinaren hasta entós. Juan Raón foi'l que volvió a entamar les obres. Trátase d'un edificiu construyíu en sillería, que contién una nave en cuatro tramos y una cabecera ochavada de cinco paños. La cabecera y el primer tramu tán cubiertos con cruceríes estrellaes, mientres los lunetos cubren el restu. Sofitar con ménsulas, sobre columnes toscanes adosaes y pilastres toscanes. Hai dos portaes: una adintelada y, otra al sur, decorada con moldures mixtilíneas, pilastres y un segundu cuerpu qu'alluga la Virxe xunto a un frontón curvu. Destaca l'impresionante retablu barrocu, en que'l so buecu central alluga a la Virxe de les Virtúes. La torre ta amiesta a la ilesia y consta de cuatro cuerpos de sillería.

  • Ermita de San Xusto y San Pastor

Ta asitiada nuna pandiella, a la salida de la población. Ta en completa ruina. Trátase d'un edificiu construyíu en sillería que constaba d'una nave en dos tramos, cruceru y cabecera ochavada de tres paños. El brazu sur del cruceru modificar pa construyir una capiya renacentista. La torre taba al sur. Queden de pies los murios de la cabecera, el cruceru, la bóveda del cruceru y el pórticu. Paez que l'edificiu construyir a principios del sieglu XVI. Probablemente fuera l'antigua parroquia.

Fiestes y tradiciones[editar | editar la fonte]

  • 13 de mayu: Procesión Xeneral de Tierra de Ocón.

Sale por tol pueblu una procesión, con San Cosme y San Damián, que va pidiendo agua.

  • 9 de xunu: Día de La Rioxa.

Celébrense ranchos ente les distintes cuadrielles y hai bailles rexonales.

Ye tradición cocinar roscos que se bendicen na misa mayor y dempués cuélguense en Los Andes de los patrones. Hai degustaciones (panceta, choricillo, migues y zurracapote), torneos de cartes y de parchís, mercadinos, partíos de pelota, verbenes y diverses actuaciones. Destaquen los concursos de tortiella y de ranchos ente los vecinos del pueblu.

  • 28 de payares: San Roquito.

Conmemórase qu'una epidemia de peste qu'afectó a los pueblos de la redolada nun llegó a El Redal. Enciéndense fogueres por tol pueblu cola idea d'alloñar los malos badagüeyos. Dende va unos años prepárase una gran paella pa tolos vecinos.

  • Tercer fin de selmana de febreru: Quintos.
  • Domingu de Resurreición: Realízase la Fiesta del Judas, pola cuál fai un moñecu de paya vistíu con ropes vieyes, que se quemar na Plaza Mayor. Simboliza la quema de los pecaos, y la purificación de l'alma.
  • Corpus Christi (mayu o xunu). Les cais d'El Redal afatar colos típicos altares de flores, qu'enguapecen el pueblu.

Economía[editar | editar la fonte]

La llocalidá ye eminentemente agrícola, anque hasta los años 60 tamién yera la ganadería una pieza fundamental na economía llocal, yá que esistíen zones de corrolades como El Tejar onde vivíen delles families que vivíen del llendo, principalmente l'ovín. Tres l'éxodu de los 60 y el cayente xeneral de la ganadería n'España, n'El Redal namái quedó un pastor con oveyes nesti términu, y tres la xubilación d'este a principios de sieglu XXI, la ganadería sumió na llocalidá.

Por tanto la agricultura pasó a ser la principal, si non práuticamente la única, actividá económica del conceyu. L'agricultura ta basada na vide, la olivar y l'almendral principalmente, con una puxanza de la primera en desterciu del postreru. Alredor d'esta actividá surdió la Cooperativa Vinícola San Cosme y San Damián, que tamién xenera riqueza y puestos de trabayu nel conceyu. Amás tamién esiste una pequeña industria del cultivu de xampiñón, que se foi enllantando nos postreros 30 años y que foi a más, cola creación de delles empreses dedicaes a dichu cultivo.

El sector secundariu ye nulu na llocalidá tres el zarru de la fábrica de farines "Harina Vázquez" a finales del sieglu XX. Esta fábrica anque pequeña, xeneraba puestos de trabayu y riqueza na llocalidá, pero la fuerte competencia de les grandes fariñeres a finales del sieglu pasáu fizo que se cerraren munches d'estes pequeñes fábriques de calter más familiar, como yeren la d'El Redal o la de Corera.

Y el sector servicios ye pequeñu, y ta formáu por una tienda de comestibles, dos chigres, trés cases rurales y un taller mecánicu especializáu en maquinaria agrícola. Tamién hai na llocalidá persones que trabayen nel sector de la construcción, albañiles, lletricistes, etc.

Asociaciones Culturales[editar | editar la fonte]

Hai cuatro Asociaciones Culturales: Asociación d'Ames de Casa, Asociación de Xubilaos "Principios de Sieglu", Asociación Xuvenil "El Redal en movimientu", qu'anguaño s'encarga de dinamizar el pueblu coles sos actividaes mientres tol añu, destacando: Quema del judas- selmana santa-, Vidaleño- xunetu- y Carrera solidaria- ochobre-, y Asociación de San Xusto y San Pastor. Esta postrera, creada en 2005, encargar de la organización de les fiestes patronales y publica una revista patrocinada poles empreses del pueblu.

Turismu[editar | editar la fonte]

El Redal tien una Casa Rural y un Albergue. Tantu nel pueblu como nes paraxes d'alredor hai numberosos llugares que visitar.

  • Visita al trujal (prensa onde s'estrume la uva o s'estrume l'aceituna), perteneciente a un vecín del pueblu.
  • Visites a les bodegues de xampiñones y cogordes.
  • Visita a la Cooperativa Vinícola "San Cosme y San Damián".
  • Visita empuesta al Molín de Ocón: Trátase d'un molín reconstruyíu, nel que pueden contemplase los restos del antiguu molín, gracies a les escavaciones.
  • Contorna: Dende'l Ribayu de Santa Lucía y el Castiellu de La Villa puede contemplase el Valle de Ocón y el Valle del Ebro. Son recomendables pa dir a cuerpu. Nel percorríu puede contemplase la gran variedá de vexetación de la zona, amás de los arrogantes paisaxes.

Flora[editar | editar la fonte]

La vexetación ye bien variada. Les zones ensin cultivar tán poblaes por carba y plantes arumoses, como'l tomillu. D'ente los árboles, destaquen les encines, los carbayos y haber, sobremanera a midida que vase xubiendo por Sierra la Hez.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

  • Juan de Ocón (1584-1656), arzobispu de Charcas.
  • Francisco Casto Royo (1739-1803), arzobispu de Almida.
  • Agustín Araoz Balmaseda, lliberal y capitán xeneral de Navarra tres les Guerres Carlistes.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. INE: Población por conceyos y sexu.