El Gran Xuegu

De Wikipedia
El Gran Xuegu
Fecha 12 xineru 1830 → 10 setiembre 1895
Llugar Afganistán, Persia, Turquistán, Turkmenistán y Tíbet
Resultáu Afganistán, Persia y Tíbet son consideraos estado tapón.
Cambeos territoriales Los Janatos de Jiva, Joqand y Bujara formen la Gobernación Xeneral de Turquistán baxu dominiu rusu.
Belixerantes
Imperiu Rusu Imperiu Británicu
Comandantes

Mihail Grigorievich Chernaiev

Konstantin von Kaufman

Mijaíl Skobelev

William Keith Elphinstone

George Pollock

Frederick Sleigh Roberts


[editar datos en Wikidata]
Ilustración de la revista Punch, relativa al Gran Xuegu, na que se representa l'emir afganistanu Sher Ali Khan arrodiáu pol osu rusu y el lleón británicu y el testu "Sálvenme de los mios amigos".

El Gran Xuegu ye'l términu utilizáu pa describir la rivalidá ente l'Imperiu rusu y el Reinu Xuníu, na so llucha pol control d'Asia Central y el Cáucasu, mientres el sieglu XIX.[1]

El términu foi acuñáu por Arthur Conolly, axente del Serviciu d'intelixencia británicu[2] y popularizáu pol escritor Rudyard Kipling, na so novela Kim, publicada en 1901. Esta rivalidá ente Rusia y Reinu Xuníu foi denomada polos rusos como "El Tornéu de les Solombres". Anguaño esta acepción xunto cola de furacu negru” (popularizada por Brzezinski pa esplicar l'orde postsoviético) son utilizaes polos especialistes internacionales p'analizar l'actuación de les grandes potencies nes rexones mentaes. La rivalidá ente l'Imperiu Británicu y l'Imperiu Rusu caltúvose siempres nun estáu de Guerra Fría polo que tuvieron un gran protagonismu esploradores (como Nikolái Przewalski), axentes d'intelixencia (como Alexander Burnes o William Moorcroft), axentes comerciales y diplomáticos anque la zona nun se vio exenta de guerres na qu'algamaron fama xenerales como Frederick Sleigh Roberts, Konstantin von Kaufman o Mijaíl Skobelev.

Namái cuando tol mundu muerra va acabar el Gran Xuegu.

El Gran Xuegu[editar | editar la fonte]

Orixe[editar | editar la fonte]

La conquista de la India apurriera al Imperiu Británicu una enorme riqueza y prestíu. Tres les guerres napoleóniques, la India convertir na xoya de la corona”, la pieza clave que sofitaba l'Imperiu. Pa controlar la inmensa área qu'ocupa la India, la Compañía Británica de les Indies Orientales recibió una gran autonomía sobre'l territoriu pero en 1857, la rebelión de los Cipayos llegó a poner en peligru'l control del subcontinente. La revuelta pudo encalorase pero produció un impautu importante na visión que dend'Inglaterra tener de la India, que yera considerada como una exa central de la economía imperial británica al ser el mercáu más importante pa les manufactures del Imperiu.

Execución de los rebeldes indios tres la Rebelión de los Cipayos. Obra de Vasili Vereshchaguin.

La xeografía de la India paecía protexela contra enemigos esteriores. El Himalaya resultaba una barrera insuperable pel norte y nordeste y les xungles de Birmania faíen seguro l'esti pero na frontera noroccidental, la India partía con Afganistán y yera motivu d'esmolición pa los británicos porque esti país tamién atestaba col Imperiu Rusu [3]. Según la perspeutiva británica, los rusos podíen amenaciar el control sobre la India yá fora por aciu incursiones ruses nel Mediterraneu qu'amenaciaren les rutes escontra l'oeste y pola meyora del imperiu zarista n'Asia Central. La perspeutiva de Rusia yera distinta. Pal Imperiu Zarista, Asia Central suponía un oxetivu ideal p'atopar un suministru de materies primes y un mercáu zarráu faía onde dirixir les sos manufactures. Amás debíase pacificar les aturbolinaes fronteres yá que los habitantes de los distintos estaos realizaben frecuentemente razias en territoriu rusu[4]. De terceres, Rusia yera consciente de que primiendo n'Asia Central podía obligar al Imperiu Británicu a realizar dalguna concesión con al respective de los estrechos del Bósforu y de los Dardanelos qu'abriera a los barcos rusos les rutes del Mediterraneu[4]. Ente dambes potencies imperiales, siempres dispuestes a enanchar les sos fronteres, atopábense una serie d'estaos colos que surdieron continues fregadures. Estos países fueron Persia, que consideráu como tao tapón, tuvo que sufrir una llucha ente les dos potencies por influyir na so política interna; Afganistán, que sufrió presiones por dambos bandos y dos guerres contra l'Imperiu Británicu; y el Tíbet que, a pesar, de nun atopase ente dambos imperios tamién foi un focu d'enfrentamientu.

Primer guerra anglu-afganistana (1838-1842)[editar | editar la fonte]

En 1837 llegó a Kabul un embaxador rusu, depués de lo cual, y sol mandu d'un oficial cosacu llamáu Yan Vitkevich, fundaríase una misión diplomática rusa n'Asia central; cola misión d'algamar un tratáu favorable a Rusia.[5] Esta embaxada collechó un inmensu fracasu y a la so vuelta a San Petersburgu, Yan Vitkevich suicidóse.[5] Sicasí la noticia de la embaxada llegara a Lord Auckland, quien empezó a preparar una invasión militar pa derrocar al emir d'Afganistán Dost Mohammed Khan.

Dost Mohammed Khan y el so fíu menor . Obra de James Rattray.

El Raj preparó un exércitu con 21.000 soldaos británicos y 38.000 auxiliares indios que se llanzó a la conquista d'Afganistán[6]. El principiu de la campaña nun supunxo munches dificultaes pa les armes britániques. Tomóse fácilmente Kandahar, Ghazni y Kabul. Se entronizó a Shuja Shah Durrani y los soldaos británicos tomaron cuarteles. Poco dempués fíxose colar a parte de los soldaos británicos y solo quedaron n'Afganistán seis regimientos pa defender al nuevu emir sol mandu de William Keith Elphinstone y una delegación política sol mandu d'Alexander Burnes y William Macnaghten [7]. En 1841, el fíu de Dost Mohamed, Akbar Jan empecipió una insurrección contra los británicos. Gran parte de los líderes tribales terminaron xuniéndose a la insurrección cuando l'Imperiu Británicu decidió dexar de paga-yos los subsidios de los que yeren participes por defender los caminos y pasos de monte[8]. El 1 de payares de 1841 un ensame da afganistanos atacó la residencia de Alexander Burnes asesinando a tol qu'atoparon nel so interior[9]. L'asesinatu nun desencadenó nenguna reaición per parte británica.

Alexander Burnes

Tres selmanes dempués los altores alredor de Kabul empezaron a ser ocupaes polos afganistanos y Elphinstone unvió una columna d'infantería y caballería pa desallugar a les fuercies afganistanes d'ellí. En desallugando los altores, los británicos fueron atacaos y puestos en fuga pola caballería afganistana, a la vista de la guarnición que nun fixo nada pa evitalo[10]. La guarnición de Kabul ver nuna situación insostenible y unvióse a William Macnaghten a axustar con Akbar Jan los términos pa una retirada pacífica pero l'oficial británicu foi asesináu por el mesmu Akbar. Darréu foi degolláu y la so cabeza espuesta nuna estaca nuna plaza pública[11]. Esti asesinatu nun convenció a Elphinstone de lo inútil de les negociaciones y siguió intentando un acercamientu diplomáticu hasta finales del años 1841 cuando aportó a lliberar a Dost Mohammed[12].

La Resistencia de los postreros soldaos británicos na batalla de Gandamak . Obra de William Barnes Wollen.

El 6 de xineru de 1842, les tropes britániques ya indies, acompañaes por esposes, fíos y sirvientes salieron de Kabul. Mientres una selmana, la columna británica foi acosada polos afganistanos que los disparaben dende los visos de los escobios. Akbar Mohammed declaró que nun tenía que ver nada colos ataques y ufiertóse a protexer a los civiles y a los mancaos y llevalos a un llugar seguru. Sicasí esta aición nun supunxo'l final del acoso sobre l'exércitu británicu y el 13 de xineru la columna llegó a Gandamak solo p'atopar el pasu bloquiáu[13]. Elphinstone decidió volver axustar con Akbar Mohammed y apurrióse a él pa salvar la vida. Los soldaos teníen d'actuar so la so cuenta y decidieron aguantar ya intentar llegar a Jalalabad tuvo llugar la batalla de Gandamak na que los británicos fueron masacrados. Solo'l capitán James Souter y ocho soldaos más sobrevivieron como prisioneros. De les persones que fuxeron a caballu solo'l doctor William Brydon algamó Jalalabad [13].

Llegada de William Brydon a Jalalabad . Obra d'Elizabeth Thompson.

Lord Ellenborough, nuevu gobernador xeneral británicu nun taba dispuestu que la guerra terminara con esta derrota asina qu'unvió una fuercia punitivo escontra Afganistán. Sol mandu del xeneral George Pollock, la fuercia espedicionario de 14.000 soldaos forzó'l pasu Jáiber y ganó en dos batalles a Akbar Jan[14]. En ganando al líder afganistanu coló a Kabul y amenorgó a cenices el Gran Bazar. P'avientu de 1842 tol exércitu británicu atopar de nuevu na India[14].

La conquista del Turquestán pol Imperiu Rusu[editar | editar la fonte]

Mientres la segunda metá del sieglu XIX, l'Imperiu Rusu algamó una enorme espansión n'Asia Central. Antes de 1850, Rusia yá yera dueñu de la totalidá de Kazakstán pero la espansión per Asia Central detener mientres la Guerra de Crimea poles que l'Imperiu Rusu intentaba ganar una salida al mar Mediterraneu, a mariña del Imperiu Otomanu. La guerra terminó en derrota pa les armes ruses, ente otres coses pola intervención de potencies occidentales como'l Segundu Imperiu Francés, el Reinu de Cerdeña y sobremanera l'Imperiu Británicu que nun podía tolerar la inxerencia rusa nes rutes vitales escontra Oriente. La guerra terminó cola Paz de París en 1856 y l'Imperiu zarista nun tuvo otru remediu, pa espandise que mirar faía los territorios allegantes a les sos posesiones asiátiques.

Presentación al emir del Janato de Bujara de les cabeces d'unos soldaos rusos. Obra de Vasili Vereshchaguin.

A mediaos del sieglu XIX la zona d'Asia Central conocida como Turquestán taba estremada en trés janatos: El Janato de Bujara, el Janato de Jiva y el Janato de Joqand. L'Imperiu Rusu decidió anexonase estos territorios que xunto a Kirguistán y Turkmenistán atestaben cola so frontera suroriental. La primer acometida rusa tuvo como oxetivu'l Janato de Bujara y asina la ciudá de Chimkent cayó en poder rusu'l 2 d'ochobre de 1864[15]. Tres tomar de la ciudá dar# en el so saquéu y a la masacre de tolos sos habitantes. Esti ataque empezó a llevantar les suspicacias del Imperiu Británicu polo que s'ordenar al xeneral Mihail Grigorievich Chernaiev nun siguir con remanar pero esti desoi les órdenes y ataca Tarkent en 1865 provocando l'airada protesta británica. Tres estes protestes el xeneral rusu ye destituyíu con honores[16]. Dmitry Romanovski ye nomáu socesor de Chemaiev y prosigue na primavera de 1866 la meyora rusa. Con un exércitu de 3.600 homes gana a les fuercies del janato de Bujara (cerca de 40.000 soldaos) na batalla de Irdzchar tres los qu'invade'l valle de Ferganá [16]. Esi mesmu branu la ofensiva rusa sigue cola conquista de delles ciudaes que s'atopaben nel camín a Samarcanda.

Defensa de Samarcanda per parte de los rusos. Obra de Vasili Vereshchaguin.

Col fin d'entamar l'estensu territoriu conquistáu créase la Gobernación Xeneral de Turquestán en 1867 a que'l so frente poner a Konstantin von Kaufman quien va gociar de plenos poderes tanto civiles como militares[16]. La primer aición de Kaufman ye la ocupación del valle de Kirguistán, al este de Samarcanda. L'añu 1868 va ver la ofensiva final contra'l Janato de Bujara. La ciudá de Samarcanda ye tomada polos rusos quien son bien recibíos polos habitantes de la ciudá que s'atopaben descontentos col gobernador unviáu dende Bujara pa preparar la defensa de la ciudá. Kaufman, viendo la facilidá de la conquista, decide siguir la ofensiva dexando na ciudá solo 500 soldaos[15]. Poco dempués de colar l'exércitu rusu, la población de Samarcanda, va xunir a les tropes d'Abd al-Malik Tura, fíu del emir de Bujara contra les tropes zaristes[15]. Estes, superaes en númberu, atrincherar na ciudadela y aguanten les turniaes de los asediadores mientres una selmana cuando Konstantin von Kaufman vuelve a la ciudá col restu del exércitu, obligando a los asediadores a retirase[15]. En consolidando la conquista de Samarcanda, les tropes ruses consiguen la victoria na batalla de Zerabulak tres los que l'emir de Bujara rindir a los rusos. L'antiguu janato foi dexáu sol control d'emir pero quedaba sometida al control rusu na esfera de les rellaciones esteriores.

Les tropes ruses en Samarcanda. Obra de Nikolay Karazin.

Respectu al Janato de Joqand, en 1868 Konstantin von Kaufman roblara un alcuerdu col emir Judoyar Jan pol cual estableciéronse rellaciones pacífiques. En 1873 empecipióse un llevantamientu contra l'emir pero que n'agostu de 1875 pasó a convertise nun movimientu de lliberación nacional contra Judoyar Jan y contra los rusos. Kaufman ordenó a les tropes ruses encalorar les revueltes por aciu la ocupación del Janato de Joqand y el 19 de febreru de 1876 el Janato foi abolíu y establecióse que fuera incorporáu a la Gobernación Xeneral de Turquestán. Al igual que'l Janato de Bujara, l'emir de Joqand siguió controlando'l gobiernu internu pero les rellaciones esteriores quedaron subordinaes al control zarista. La cayida del Janato de Jiva baxu control rusu esmolecía sobremanera a los británicos qu'intentaron influyir nel so emir cola unviada de mensaxeros. Pa evitar que la tensión ente dambes potencies siguiera aumentando, el zar Alexandru II de Rusia unvió a un diplomáticu a Londres qu'aseguró que'l Janato de Jiva nun s'incluyía ente les sos pretensiones. Sicasí, n'agostu de 1873, l'emir de Jiva robló un alcuerdu pol que pasaba a ser un protectoráu rusu, refugando establecer rellaciones direutes con cualesquier otru país nin roblar alcuerdos ensin el consentimientu de San Petersburgu. Tolos aspeutos rellacionaos cola supervisión y decisión de cuestiones del Janato fueron puesta sol control de la Gobernación Xeneral del Turquestán.

La segunda guerra anglu-afganistana (1878-1880)[editar | editar la fonte]

En payares de 1878 l'emir d'Afganistán Sher Alí entabló negociaciones con Rusia qu'estableció una delegación na corte del emir. L'Imperiu Británicu intentó entablar negociaciones col emir pero esti torno falar con representantes de Gran Bretaña y robló un tratáu d'amistá col Imperiu zarista. Gran Bretaña, esmolecíu pol carís de los acontecimientos esixó tener una delegación en Kabul pero de nuevu foi refugada polo que'l virréi de la India, Lord Lytton ordenó la invasión d'Afganistán[17].

Sher Alí, emír d'Afganistán.

Les fuercies britániques fueron puestes sol mandu de Frederick Sleigh Roberts avanzó escontra Kabul, al traviés del pasu Jaíber y ganó a los afganistanos en Peiwar Kotal (2 d'avientu de 1878). Sher Alí fuxó y morrió nel exiliu en 1879[17]. El so fíu Mohammed Yakub Jan asocedió-y como emir y tres negociaciones llegó a un alcuerdu (el Tratáu de Gandamak) con Gran Bretaña pol qu'Afganistán se convertía nun protectoráu británicu. Tres l'alcuerdu les tropes britániques volvieron a la India y Pierre Louis Napoleon Cavagnari quedaba como representante británicu en Kabul[17]. En setiembre de 1879 soldaos rebalbos de la tribu Herat, cafiantes pol tratáu y descontentos col gobiernu de Mohammed Yakub Jan empecipien la insurrección y Cavagnari y los sos ayudantes son asesinaos[18].

Unidaes Gurkhas na batalla de Peiwar Kotal . Obra de John Singer Sargent.

Roberts tornó a Afganistán y en pasando'l pasu Jaíber avanzaron escontra Kabul teniendo que soportar l'acoso afganistanu. Finalmente nes cercaníes de Kabul tien que faer frente a un exércitu afganistanu al que gana na batalla de Charasia (6 d'ochobre de 1879) [18]. N'entrando en Kabul, Roberts fixo aforcar a 87 afganistanos sospechosos de participar nel asesinatu de la delegación británica y prindó a Mohammed Yakub Jan[18]. Sicasí, los afganistanos alzar n'armes y Roberts viose asediado en Kabul onde tuvo que ser rescatáu poles fuercies de Donald Stewart. Mohammed Yakub Jan fuxó d'Afganistán n'abdicando nel so primu Abdur Rahman quien reconoció'l Tratáu de Gandamak pero l'hermanu de Mohammed Yakub Jan, Mohammed Ayub Jan nun aceptó la socesión [19]. N'avientu de 1879 Roberts venció nuevamente a los afganistanos na batalla de Sherpur pero la guerra de guerrilles folió enforma a les sos fuercies y tomó represalies contra la población civil[18]. Les execuciones provocaron la protesta de la oposición lliberal nel parllamentu británicu y na campaña política de 1879 William Gladstone utilizó l'agresiva política británica contra'l Primer Ministru Benjamín Disraeli [20]. Gladstone ganó les eleiciones y decidió axustar la paz con Afganistán[20].

Frederick Sleigh Roberts . Obra de John Singer Sargent.

En xunetu de 1880 Mohammed Ayub Jan axuntó un exércitu en Herat y coló faía Kandahar[19]. Ordenar a George Scott Reynolds Burrows colar pa detener al exércitu. Sicasí errores per parte de Burrows conducieron a la derrota na batalla de Maywand (27 de xunetu de 1880) [21]. Los sobrevivientes de la batalla dirixir a Kandahar onde fueron asediados poles fuercies afganistanes. Frederick Sleigh Roberts coló dende Kabul pa socorrelos el 8 d'agostu de 1880[22]. La columna nun atopó resistencia a la so meyora y llegó a Kandahar el 31 d'agostu de 1880[23]. Mohammed Ayub Jan, ante la noticia de la meyora de Roberts llevantara'l sitiu y retiráu les sos fuercies a posiciones defensives al oeste de la ciudá. El 1 de setiembre de 1880 tuvo llugar la batalla de Kandahar [24]. Roberts unvió a un destacamentu d'hindús a atacar el centru afganistanu mientres llanzaba tres brigaes d'infantería al so lladral derechu col enfotu de realizar una maniobra de flanqueo llogrando tomar les posiciones afganistanes que la so resistencia se desmoronó. Les condiciones de paz fites pal fin de la Segunda Guerra Anglu-Afganistana establecíen qu'Afganistán quedaría como un protectoráu británicu y que toles rellaciones esteriores del país quedaríen supeditaes al control del Raj. Sicasí l'alcuerdu foi pocu efectivu. Los rusos afalaron al gobiernu afganistanu a qu'ignorara esta clausa y l'estáu foi cada vez más independiente.

Los Highlanders y los Gurkhas del exércitu británicu na Batalla de Kandahar Obra de Richard Caton Woodville.

La conquista rusa de Turkmenistán (1879-1884)[editar | editar la fonte]

Los turcomanos atopábense estazaos en cuatro grandes tribus: los yomuds, los teke, los ersaris y los alimis [25]. El primer conflictu ente rusos y turcomanos tuvo llugar en 1873 cuando Konstantin von Kaufman esixó a los yomuds una indemnización por sofitar al Janato de Jiva contra l'Imperiu zarista pero esti pidimientu solo foi una sida pa esterminar a la tribu de los yomuds[25]. Sicasí, la conquista de Turkmenistán tuvo qu'esperar pola oposición del Imperiu Británicu y hubo qu'esperar a la Segunda Guerra Anglu-Afganistana por que Rusia tuviera les manes llibres d'intervenir. En setiembre de 1879 los rusos ataquen Gökdepe, fortaleza que s'atopaba nel camín de Merv pero les fuercies zaristes son ganaes y l'exércitu rusu tien de retirase faía Turkmenbashi [26]. En 1881 vuelve intentase tomar Gökdepe. L'exércitu rusu, de 11.000 soldaos, atopar sol mandu de Mijaíl Skobelev y toma la ciudá ente los díes 23 y 24 de xineru[27]. A la captura de la fortaleza sigue tres díes de saquéu y la masacre de tolos defensores.

Enfrentamientu ente soldaos rusos y turcomanos. Obra de Vasili Vereshchaguin.

Tres tomar de Gökdepe cayeron Akhal Teke y Axgabat y el 24 de marzu de 1881, Alexandru III de Rusia, ordena l'anexón de les tierres de la tribu de los Teke[27]. Pa nun atopar oposición per parte de Persia mandó una embaxada que delimito les fronteres rusu-perses el 21 d'avientu de 1881 a lo llargo del cursu del ríu Atrek y el cursu cimeru del ríu Amu Daria [27]. Pa solliviar tensiones col Imperiu Británicu, el zar rusu aceptó llevar a cabu les negociaciones de Londres de 1882 pero coles mesmes oficiales rusos llegaben a Merv p'alcordar la rindición pacífica de la ciudá.

Mijaíl Skobelev. Obra de Nikolaí Dmitriev-Orenburgsky.

El 13 de febreru de 1884, Alexander Komarov, gobernador de la provincia de Transcaspio, informó al zar de l'aceptación de los gobernantes de Merv d'una alianza incondicional con Rusia[28]. Esti episodiu contribuyó a aumentar la tensión ente los dos imperios y en xunetu de 1884 rusos y británicos alcordaben establecer una comisión encargada en delimitar les fronteres ente l'Imperiu Rusu y Afganistán. En Gran Bretaña considerábase que l'oasis de Penjdeh, a 110 km de Herat tenía de pertenecer a Afganistán pero Rusia siguía creando proyeutos pa tomar un dominiu más firme d'Asia Central cola construcción d'una llinia de ferrocarril hasta'l sur de Herat polo que la tensión nun paró de crecer. En marzu de 1885 una columna rusa disparó contra tropes afganistanes, quien se vieron obligaos a retirase[29]. Gran Bretaña protestó por esti incidente qu'interfería nes negociaciones sobre una frontera segura y la tensión aumento más si cabo, con dambos imperios preparar pa una guerra que paecía inminente. Sicasí la inestabilidá europea cola amenaza del Imperiu Alemán y el realineamiento de les grandes potencies afaló a dambos imperios a llegar a un alcuerdu lo antes posible.

Les tropes ruses crucien el ríu Amu Darya. Obra de Nikolay Karazin.

L'alcuerdu final sobre les fronteres tuvo llugar el 22 de setiembre de 1885. El distritu de Penjdeh pasó a poder rusu pero Afganistán retuvo'l pasu Zulficar [30]. Cola firma d'un tratáu anglu-persa en 1885 que sirvió de contrapesu al tratáu rusu-persa de 1881 l'equilibriu de la zona recompúnxose[30].

Tensiones n'otros escenarios[editar | editar la fonte]

En Persia dambos imperios llucharon por ser la potencia más influyente, anque nun se llegó al enfrentamientu armáu. L'Imperiu Rusu construyó una llinia de ferrocarril Transcaspio que llegaba hasta la frontera persa y estableciéronse planes pa siguir el trazáu hasta'l Golfu Pérsicu afalando la rellación comercial ente los dos países[31]. Otra ferramienta d'influencia per parte rusa foi la creación d'un Bancu Rusu-Persa que facilitaba creitos al gobiernu del sah [31]. Tamién, dacuando, hubo tropes ruses en suelu persa[31].

Dibuxu de la revista Punch na que se presenta a Persia personificada nun gatu acosada pol osu rusu y el lleón británicu.

Los británicos pela so parte intentaron estender la so influencia per mediu de consulaos y cola construcción del so propiu ferrocarril pero fueron incapaces de compensar la influencia rusa nel país[31]. El Tíbet tamién foi una zona de tensión, a pesar de nun atopase ente dambos imperios. Cuando un súbditu del zar convertir nel tutor de Thubten Gyatso, XIII Dalái Lama y darréu foi unviáu a la corte rusa, los británicos optaron por unviar una embaxada direutamente a Lhasa con oxetivu d'evitar la espansión de la influencia rusa nel Tíbet. Cuando la delegación británica llegó a Lhasa, el Dalái Lama fuxera y obligóse a los monxos a aceptar la formalización de les rellaciones comerciales col Imperiu Británicu y l'esclusión de tolos estranxeros de los asuntos internos del país[31].

Final del Gran Xuegu[editar | editar la fonte]

Nos primeros años del sieglu XX la tensión ente los dos imperios taben nel so puntu álgido. Sicasí otres dificultaes n'otres fronteres ayudaríen a solliviar la tensión. Los británicos tuvieron que faer frente a la Segunda Guerra de los Boers (1899-1902) ente que los rusos tuvieron que faer frente a la Guerra Ruso-Xaponesa (1904-1905) y a los conflictos internos que tuvieron que ver cola Revolución rusa de 1905 nel país[31]. El 31 d'agostu de 1907 roblóse'l Tratáu Anglu-Rusu de Mutua Cordialidá que formalizó les rellaciones ente los dos imperios n'Asia Central, asegurando la independencia d'Afganistán, Persia y Tíbet como estado-tapón[31].

El Gran Xuegu na cultura popular[editar | editar la fonte]

El Gran Xuegu foi una tema popular que tuvo presente nel arte de diverses maneres. La lliteratura ye quiciabes el mediu pol que'l Gran Xuegu algamó mayor divulgación xenerando una imaxe del mesmu como misión civilizadora, esploración de lo desconocío y aventura.

- Rudyard Kipling ye unu de los autores que más escribió sobre'l Gran Xuegu. Les sos obres suelen escurrir nel mundu colonial inglés de la India. Ente les obres más importantes de Kipling que traten el Gran Xuegu atópense: Gunga Din, Kim y L'home que pudo ser rei)

-Percival Christopher Wren tamién ambientó delles de les sos obres na frontera noroeste de la India.

- Jules Verne ambientó parte de la so célebre obra Miguel Strogoff n'Asia Central.

- George MacDonald Fraser ambientó dalgunos de los títulos de la serie de Harry Flashman mientres el Gran Xuegu. Dalgunos d'estos títulos son “Flashman y el gran xuegu”o “Flashman y el monte de la lluz”.

La pintura tamién foi un mediu artísticu que tuvo nel Gran Xuegu la so inspiración.

-Vasili Vereshchaguin na so doble faceta de pintor y militar tuvo presente n'Asia Central y participó en dalgunos de los sos acontecimientos. Les sos obres recrearon aiciones militares pero tamién paisaxes d'Asia Central, xentes y costumes.

- Elizabeth Thomson pintó “Los remanentes del exércitu” onde amuesa la llegada del doctor Brydon a Jalalabad.

- William Barnes Wollen pintó “La última defensa del 44 d'infantería en Gandamak” onde reflexa la resistencia de los postreros sobrevivientes de la Batalla de Gandamak.

- Nikolay Karazin pintó dellos cuadru que la so temática taba centrada nel Gran Xuegu. Ente ellos destaquen “L'encruz de les tropes ruses de los sables muertos de Adam-Krylgan”, “Entrada de les tropes ruses en Samarcanda”, ”Les tropes ruses crucien en Amu Darya” o “L'alarma nel apartaz”.

- John Watson, compañeru d'aventures de Sherlock Holmes, personaxe creáu pol célebre autor británicu Arthur Conan Doyle, desempeñóse como ciruxanu de campaña del exércitu británicu mientres la Segunda Guerra Afganistana

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Revista CIDOB d'AfersInternacionals 70-71 "Asia Central. Área emerxente nes rellaciones internacionales"
  2. Hopkirk, Peter (1992). The Great Game: The Struggle for Empire in Central Asia. Kodansha International, páx. 564. ISBN 9781568360225. Consultáu'l 27 d'agostu de 2012. name=GG1-B-01-P1/>
  3. VV.AA., 2010, p. 30.
  4. 4,0 4,1 SIEGEL, J., 2014, p. 7.
  5. 5,0 5,1 STEAWARD, J., 2014, p. 13.
  6. STEAWARD, J., 2014, p. 14.
  7. VV.AA. , 2010, p. 124.
  8. STEAWARD, J., 2014, p. 15.
  9. VV.AA. , 2010, p. 128.
  10. VV.AA. , 2010, p. 130.
  11. STEAWARD, J., 2014, p. 16.
  12. VV.AA. , 2010, p. 132.
  13. 13,0 13,1 VV.AA. , 2010, p. 133.
  14. 14,0 14,1 STEAWARD, J., 2014, p. 17.
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 SERGEEV, Y., 2014a, p. 29.
  16. 16,0 16,1 16,2 SERGEEV, Y., 2014a, p. 31.
  17. 17,0 17,1 17,2 VV.AA. , 2010, p. 32.
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 VV.AA. , 2010, p. 33.
  19. 19,0 19,1 STACPOOLE-RYDING, R.J. , 2014, p. 38.
  20. 20,0 20,1 VV.AA. , 2010, p. 34.
  21. STACPOOLE-RYDING, R.J. , 2014, p. 45.
  22. VV.AA. , 2010, p. 36.
  23. VV.AA. , 2010, p. 39.
  24. VV.AA. , 2010, p. 41.
  25. 25,0 25,1 SERGEEV, Y., 2014b, p. 46.
  26. SERGEEV, Y., 2014b, p. 47.
  27. 27,0 27,1 27,2 SERGEEV, Y., 2014b, p. 48.
  28. SERGEEV, Y., 2014b, p. 50-51.
  29. SERGEEV, Y., 2014b, p. 51.
  30. 30,0 30,1 SERGEEV, Y., 2014b, p. 52.
  31. 31,0 31,1 31,2 31,3 31,4 31,5 31,6 SIEGEL, J., 2014, p. 11.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

- SERGEEV, Y.: “El Gran Xuegu y l'establecimientu del Turquestán rusu” en Desperta Ferro Moderna Nᵘ11 (2014a) páxs. 28-33

- SERGEEV, Y.: “La conquista rusa de Turkmennistán” en Desperta Ferro Moderna Nᵘ11 (2014b) páxs. 46-53

- SIEGEL, J.: “Guerra fría n'Asia Central” en Desperta Ferro Moderna Nᵘ11 (2014) páxs. 6-11

- STACPOOLE-RYDING, R.J.: “La batalla de Maywand” en Desperta Ferro Moderna Nᵘ11 (2014) páxs. 38-45

- STEWARD, J.: “La primer Guerra Anglu-Afganistana (1839-1842)” en Desperta Ferro Moderna Nᵘ11 (2014) páxs. 12-17

- VV.AA.: Téuniques béliques de la dómina colonial (1776-1914) . Alcobendas. Editorial Libsa, 2010.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]