O Barco de Valdeorras

Coordenaes: 42°25′00″N 6°58′59″W / 42.416666666667°N 6.9830555555556°O / 42.416666666667; -6.9830555555556
De Wikipedia
(Redirixío dende El Barcu de Valdeorras)
O Barco de Valdeorras
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia d'Ourense provincia d'Ourense
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde d'O Barco de Valdeorras Alfredo Laudelino García Rodríguez
Nome oficial O Barco de Valdeorras (gl)
O Barco de Valdeorras (es)[2]
Nome llocal O Barco de Valdeorras (gl)
Códigu postal 32300
Xeografía
Coordenaes 42°25′00″N 6°58′59″W / 42.416666666667°N 6.9830555555556°O / 42.416666666667; -6.9830555555556
O Barco de Valdeorras alcuéntrase n'España
O Barco de Valdeorras
O Barco de Valdeorras
O Barco de Valdeorras (España)
Superficie 85.43 km²
Altitú 325 m
Llenda con
Demografía
Población 13 277 hab. (2023)
- 6512 homes (2019)

- 6883 muyeres (2019)
Porcentaxe 4.35% de provincia d'Ourense
0.49% de Galicia
0.03% de España
Densidá 155,41 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
concellodobarco.gal
Cambiar los datos en Wikidata

O Barco de Valdeorras[3] ye un conceyu asitiáu nel estremu nororiental de la provincia d'Ourense (España). Alcontráu no fondero del valle del Sil, so la Serra do Eixo, ye la cabecera del partíu xudicial homónimu. Una de les bases de la so economía, amás de la esplotación minera y tratamientu de cayueles, ye la producción de vinu acoyío a la Denominación d'Orixe Valdeorras. Restos de la cultura romano y prerromano y dellos palacios señoriales son los monumentos más destacaos del conceyu.

Historia[editar | editar la fonte]

Casco antiguu d'O Barco de Valdeorras.

En delles cueves de la Serra da Lastra atopáronse restos humanos primitivos. En llugares próximos a O Barco hai petroglifos y asentamientos castreños. Los gigurros, unu de los 22 pueblos que formaben parte del conventu asturicense, yeren los antiguos pobladores d'estes tierres y d'esi xentiliciu deriva'l topónimu actual de la contorna (Val-de-giorres).

La romanización foi intensa nun territoriu tan estratéxicu como ricu en minerales. Ente Las Médulas y Montefurado son frecuentes les buelgues de l'actividá extractora del oru. Por Valdeorras pasaba la Vía Nova (la XVIII del itinerariu d'Antonino), que xunía Braga y Astorga, y otres víes secundaries qu'obligaron a construyir pontes que son testigu d'aquella dómina.

Na Edá Media'l Señoríu de Valdeorras foi alministráu pola nobleza. Condes de Lemos, Marqueses de Villafranca y Condes de Ribadavia fueron marcando los sos destinos. La fortaleza del Castru ye'l referente d'aquella dómina. Esta pequeña villa foi cabeza de xurisdicción hasta empiezos del sieglu XIX. Los monesterios de la vecina contorna del Bierzo y l'Orde de San Xuan de Xerusalén compartieron cola nobleza l'alministración d'estes tierres. De l'Alta Edá Media destaca'l complexu románicu de San Miguel de Xagoaza, perteneciente a la Orde de Malta.

En 1809 grupos de guerrilleros valdeorreses sol mandu del Abá de Casoio torgaron, en Sobradelo, el pasu de les tropes franceses del mariscal Soult. A finales d'esi mesmu sieglu, Valdeorras, que tuvo representada nes Cortes de Cádiz pol párrocu de Vilamartín, el lliberal Ruíz de Padrón, abrir al mundu modernu col ferrocarril, que llega en 1883, pocos años antes de construyise n'O Barco la ponte de San Fernando, esencial p'ameyorar la comunicación de la contorna.

Orixe del topónimu[editar | editar la fonte]

O Barco de Valdeorras ta asitiáu na parte suroriental de Galicia, na contorna de Valdeorras, ocupando parte de la llanura aluvial del ríu Sil y ente los montes que llinden la so contorna. Esta configuración del terrén ye la que puede dar orixe al topónimu O Barco, a partir d'una base prelatina, probablemente céltica, *barc o *barg (cuéncanu).

Otra teoría bien estendida, pero con escasa base científica, defende que'l nome d'O Barco provién de la instalación, en dómina romana, d'una barca hasta la zona de Viloira, col fin de comunicar les poblaciones esistentes a dambes márxenes del ríu. En redol a lo que nun principiu foi la caseta de los barqueros (puertu de la barca) —y a lo llargo de la calzada romana, güei Cai Real— fueron surdiendo les construcciones y configurándose el nucleu d'O Barco de Viloira.

Economía[editar | editar la fonte]

O Barco basa la so economía na esplotación y tratamientu de les cayueles y na so viticultura. Les cayueles constitúin la base del dinamismu económicu y del comerciu d'esportación, siendo'l conceyu un importante centru de referencia de la cayuela. La comarca esporta cayuela a los siguientes países: Francia, Alemaña, Bélxica, Reinu Xuníu, Andorra, EE. XX., Suiza, Australia, Irlanda, Xapón, Arxentina, Holanda, Chile, Portugal, Méxicu, Suecia, Dinamarca, Xipre, Canadá, República Dominicana y Marruecos.

Dientro de la so producción agroindustrial, el cultivu de la vide ocupa un papel predominante. La fayadiza temperatura y solazu, xuníes a un suelu fayadizu, favorecen la so estensión a lo llargo de les fasteres produciendo un vinu calidable (coles variedaes autóctones de godello y mencía)acoyíu a la Denominación d'Orixe Valdeorras. La mayor parte de la so producción ta cooperativizada y tien una importante comercialización. Tamién ye de citar el cultivu de la castaña, que adquier cada vez mayor relevancia.

Tresportes[editar | editar la fonte]

Ferrocarril[editar | editar la fonte]

Cunta con una estación ferroviaria na qu'efectúen parada trenes de Llarga y Media Distancia con destín a Barcelona, Bilbao, Irun, A Coruña, Madrid, Ponferrada y Vigo.

Barquenses Pernomaos[editar | editar la fonte]

Parroquies[editar | editar la fonte]

Según el nomenclátor de 2014, el conceyu entiende les parroquies de:[4]

  • Alixo (San Martiño)
  • O Barco (San Amaro)
  • O Castro de Valdeorras (Santa María)
  • Cesures (San Clemente)
  • Coedo (Santo Antonio)
  • Éntoma (San Xoán)
  • Forcadela e Nogaledo (Santiago)
  • Millarouso e Santurxo (A Concepción)
  • A Proba (Santa María)
  • Santa Mariña do Monte (Santa Mariña)
  • Santigoso (San Miguel)
  • Vilanova de Valdeorras (Santa María)
  • Viloira (San Martiño)
  • Xagoaza (San Miguel)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Houses of the municipalities of Galicia. Autor: Llista de presidentes de Galicia.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  3. Ministeriu d'Alministraciones Públiques (ed.): «Variaciones de los conceyos d'España dende 1842.». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012. Consultáu'l 12 de marzu de 2012.
  4. * Institutu Nacional d'Estadística. «INEbase / Nomenclátor. Rellación d'unidaes poblacionales». Consultáu'l 29 de xunu de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]