Economía circular

De Wikipedia
Concepción del ciclu de vida d'un productu:
1-Estraición ; 2-Fabricación ; 3-Tresporte ; 4-Usu ; 5-Fin de la vida útil del productu.

La economía circular (n'inglés, circular economy, CE) ye una estratexa que tien por oxetivu amenorgar tantu la entrada de los materiales como la producción de refugayes vírxenes, cerrando los «bucles» o fluxos económicos y ecolóxicos de los recursos.[1] L'analís de los fluxos físicos de recursos provién de la escuela de pensamientu de la ecoloxía industrial[2] na cual los fluxos materiales son de dos tipos, nutrientes biolóxicos, diseñaos pa reintroducise na biosfera ensin incidentes, y nutrientes téunicos, que tán diseñaos pa circular con alta calidá nel sistema de producción pero nun vuelven a la biosfera.

Algame[editar | editar la fonte]

El términu toma muncho más que la producción y el consumu de bienes y servicios, pos inclúi ente otres coses, el cambéu de los combustibles de fósilye al usu de la enerxía anovable, y la diversificación como mediu d'algamar la resiliencia. Como parte del alderique, tamién tien d'incluyir un fondu discutiniu sobre la función y l'usu del dineru y de les finances, y dalgunos de los sos pioneros tamién pidieron anovar les ferramientes de midida del rendimientu económicu.[3]

Comparanza de les cadenes de producción de la economía llinial y l'economía circular.
Economía llinial (Linearwirtschaft) - #1 Materies primes (Rohstoffe) ; #2 Producción (Produktion) ; #3 Comerciu (Handel) ; #4 Consumidor-ye (Verbraucher) ; #5 Triturador (Entsorger) ; #6 Vertideru (Deponie).
Economía circular (Kreislaufwirtschaft) - #1 Materies primes (Rohstoffe) ; #2 Producción (Produktion) ; #3 Comerciu (Handel) ; #4 Consumidor-ye (Verbraucher) ; #5 Triturador (Entsorger) ; #6 Reciclador (Verwerter) ; #7 Materies primes secundaries (Sekundär-Rohstoffe) ; ... ; # Inertización → Residuu non peligrosa (Inertisierung → Unschädlich machen) ; ... ; # Vertideru (Deponie).

Oríxenes[editar | editar la fonte]

El términu "economía circular" utilizar por primer vegada na lliteratura occidental en 1980 (Pearce y Turner 1990) pa describir un sistema zarráu de les interaiciones ente economía y mediu ambiente.[4] La economía circular ye parte del estudiu de retroalimentación de sistemes non lliniales, sistemes vivos.[5] Una resultancia importante d'este ye la idea d'optimizar sistemes más que componentes, o la idea de ‘diseñu a midida'. Como idea xenérica enmarca un númberu d'aproximamientos más concretos qu'inclúin trubiecu a trubiecu, biomímesis, ecoloxía industrial, y l'economía azul' .[6] Más frecuentemente descritu como marcu pa pensar, los sos siguidores reclamen que ye un modelu más coherente que tien valor como respuesta a la fin de la era de materiales y combustibles baratos.

Escontra la economía circular[editar | editar la fonte]

N'Alemaña y Xapón la interpretación de la economía circular basar na xestión de los residuos al traviés de les 3R(amenorgar,reciclar, reutilizar) La idea subxacente ye que l'actual fluxu llinial de los materiales (recurso-producto-residuos) precisa ser tresformáu nun fluxu circular (recursu-productu-recursos recicláu). La economía circular foi aprobáu pol Gobiernu chinu nel 11ᵘ plan de cinco años como modelu de desenvolvimientu pa China.[4]

En xineru 2012, la Fundación Ellen MacArthur y desenvueltu por McKinsey & Company publicó un informe tituláu Escontra la Economía Circular: Racionalidá económica y de negocios pa una transición acelerada. L'informe, resaltó la oportunidá económico y empresarial d'un modelu circular restaurativo. Utilizando estudios de casu del productu y analís económicu, l'informe detalla'l potencial de los beneficios significativos pa la Xunión Europea. Argumenta qu'un subconxuntu del sector de fabricación de la XE podría xenerar aforros de costu de materiales netos por un valor hasta de $630 mil millones p.Un. en 2025 — aguiyando l'actividá económica nes árees de desenvolvimientu de productu, remanufacturado y arreglu. Escontra la Economía Circular tamién identificó los bloques de toma de decisiones claves pa faer la transición a una economía circular, concretamente n'habilidaes de producción y diseñu circulares, modelos empresariales nuevos, habilidaes en construyir cascaes y ciclos inversos, y ciclos cruzaos y de collaboración ente sectores.[7]

En dellos ámbitos, como la industria del envase d'usar y tirar, el términu emplégase como llaváu d'imaxe, tratando de caltener un modelu de negociu insostenible qu'apenes consigue incorporar un 2% de materiales reciclaos na fabricación d'envases nuevos.[8]

Modelos de Negociu Circulares[editar | editar la fonte]

Según Linder y Williander, un modelu de negociu circular ye "un modelu de negociu nel que la lóxica conceptual pa la creación de valor basar nel usu del valor económicu reteníu nos productos dempués del usu na producción de nueves ufiertes".[9]

Mateusz Lewandowski ufierta una propuesta pa encetar esta necesidá de diseñar modelos de negociu circulares y presenta una conceptualización d'un marcu teóricu llamáu: CBMC. El CBMC consta d'once bloques de construcción, afechos del Canvas d'Osterwalder y Pigneur, que tomen non yá tradicionales Componentes con cambeos menores, pero tamién bucles de material y factores d'adaptación. Estos bloques de construcción dexen el diseñu d'un modelu de negociu acordies colos principios de la economía circular, y consiste en:[10]

  1. Propuestes de valor ufiertaes por productos circulares que dexen la estensión de la vida del productu, el sistema de serviciu del productu, los servicios virtualizados y / o'l consumu colaborativo. Amás, esti componente entiende los incentivos y beneficios ufiertaos a los veceros pa traer de vuelta productos usaos.
  2. Segmentos de veceros venceyaos direutamente col componente de proposición de valor. El diseñu de la propuesta de valor representa l'axuste ente la proposición de valor y los segmentos de veceros.
  3. Canales-posiblemente virtualizados por aciu la venta de la propuesta de valor virtualizada y l'entrega virtual, vendiendo propuestes de valor non virtualizadas al traviés de canales virtuales y comunicándose colos veceros virtualmente.
  4. Les rellaciones colos veceros-la producción subxacente nel orde y / o lo que los veceros deciden, y les estratexes de marketing social y les rellaciones colos socios de la comunidá cuando s'implementa'l reciclaje 2.0.
  5. Fluxos d'ingresos-dependiendo de les proposiciones de valor y qu'entienden los pagos d'un productu o serviciu circular, o los pagos pola disponibilidad, l'usu o'l rendimientu suministraos rellacionaos col serviciu basáu nel productu ufiertáu. Los ingresos tamién pueden referise al valor de los recursos llograos de los bucles de material.
  6. Principales recursos-escoyer provisores qu'ufierten materiales de meyor desempeñu, virtualización de materiales, recursos que dexen refaer y restaurar capital natural y / o recursos llograos de veceros o terceros destinaos a circular en bucles de material (preferentemente zarraos).
  7. Actividaes clave-centraes n'aumentar el rendimientu al traviés d'una bona xestión interna, un meyor control del procesu, cambéu de los equipos y cambeos teunolóxicos, compartición y virtualización, y ameyorar el diseñu del productu, preparar pa los llazos materiales y volvese más respetuosu col mediu ambiente. Les actividaes clave tamién podríen incluyir actividaes de cabildeo
  8. Les asociaciones clave- basaes na eleición y la cooperación colos socios, a lo llargo de la cadena de valor y la cadena de suministru, que sofiten la economía circular.
  9. Estructura de costos-reflexando los cambeos financieros realizaos n'otros componentes de la CBM, incluyendo'l valor de los incentivos pa los veceros. Tienen d'aplicase criterios d'evaluación y principios contables especiales a esti componente.
  10. Sistema Take-Back: el diseñu del sistema de xestión de devolución incluyendo les canales y les rellaciones colos veceros rellacionaos con esti sistema.
  11. Factores d'adopción: la transición escontra un modelu comercial circular tien de ser sofitada por diversu capacidaes organizacionales y factores esternos.


Entidaes rellacionaes[editar | editar la fonte]

Esti conceutu ta mas de moda de lo que se piensa. Grandes entidaes tán llevar a cabu:

  • Xunión Europea: Gran implicación pela so parte, onde se creó una comisión pa detallar la llista d'aiciones que conduzan escontra una Europa basada na economía circular. La XE afala a les empreses a siguir esti modelu económicu.[11]
  • COTEC: La Fundación Cotec pa la innovación ye una organización privada ensin ánimu d'arriquecimientu que la so misión ye promover la innovación como motor de desenvolvimientu económicu y social. Cotec cunta con cerca de 90 patronos, ente empreses privaes y alministraciones de los ámbitos rexonal y local. S.M. el Rei Felipe VI ye'l Presidente d'Honor. Dende 2001 esiste amás Cotec Italia, y dende 2003, Cotec Portugal, que confieren un calter internacional al impulsu a la innovación que promueve Cotec.[12].COTEC representa una de les mayores empreses impulsoras de la economía circular n'España[13].

Amás hai otres grandes empreses y proyeutos que se tán llevando a cabu siguiendo esti modelu:

  • Hello tractor: Utiliza teunoloxía móvil pa dexar a más de 250,000 pequeños llabradores llograr servicios de tractor a demanda, ameyorando la so seguridá alimentaria y los sos ingresos. Amás, los tractores tán forníos con teunoloxía M2M (teunoloxía que dexa l'intercambiu d'información, en formatu de datos, ente dos máquines) pa compartir información sobre'l vehículu y la so eficiencia, lo que de la mesma maximiza l'usu, estiende'l ciclu de vida útil del tractor y amortiza descomanadamente'l costu de la máquina[14].
  • Apple (robotics): Liam, el robot desensamblador de iPhone d'Apple, tien 29 brazos y ye capaz de desmantelar un iPhone defectuosu en 11 segundos y dixebrar los sos componentes en materiales reutilizables. Hasta la fecha, con esti robot, Apple salvó 60 millones d'euros en material reutilizable pa productos futuros, incluyíes 2.204 llibres d'oru, por un valor d'unos 40 millones d'euros[15].
  • iUrban(Interactive Machines): propón el conceutu de “Smart City” que busca crear un moblame interactivo pa coneutar los comercios d'una ciudá.

He equí dalgunos de los proyeutos de los que disponen:

  • Pequeños monitores táctiles como sustitutos de les cartes tradicionales en restoranes, evitando asina'l consumu escesivu de papel y aumentando, amás, la intención de compra al disponer d'una imaxe del platu termináu[16].
  • Reconvertir el moblame urbanu n'oficines d'información 24 hores por aciu l'usu de pantalles d'información intelixente. D'esta manera puede interactuase con ciudadanos y turistes nes zones más transitaes si necesidad d'obra civil, llogrando datos en tiempu real de los conteníos más visitaos polos usuarios[17].
  • Recompute: crea ordenadores creaos con productos ecolóxicos, usa un procesu de fabricación minimalista y materiales de cartón recicláu. El so productu más actual (2012) cumple sobradamente col trabayu d'oficina igual que cualesquier otru ordenador normal, ¿hasta ónde podríen llegar cola inversión fayadiza?[18].
  • Newlight: una empresa que combina l'aire col metanu de les emisiones d'efeutu ivernaderu pa crear materiales complementarios, evitando amás qu'esi metanu pase a forma parte del aire qu'alendamos[19].

Premios[editar | editar la fonte]

Concédense bastantes premios a proyeutos qu'implementen la economía circular como modelu principal :

  • Young Global Leaders (The Circulars): compañía que califica proyeutos sostenibles basaos n'economía circular p'afitar el financiamiento d'estos, dase a conocer por aciu la prensa y consiguir más socios. Ta patrocinada por Dell y Ecolab[20].
  • Premiu Mayordomu d'Oru: tratar d'un sellu calidable que reconoz a una empresa como sostenible dau pola Fundación pa la Economía Circular (fundación privada)[21].

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Haas, Willi; Krausmann, Fridolin; Wiedenhofer, Dominik; Heinz, Markus (1 d'ochobre de 2015). «How Circular is the Global Economy?: An Assessment of Material Flows, Waste Production, and Recycling in the European Union and the World in 2005» (n'inglés). Journal of Industrial Ecology 19 (5):  páxs. 765-777. doi:10.1111/jiec.12244. ISSN 1530-9290. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jiec.12244/abstract. Consultáu'l 19 de xineru de 2016. 
  2. Geng, Y., & Doberstein, B. (2008). Developing the circular economy in China: Challenges and opportunities for achieving'leapfrog development'. The International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 15(3), 231-239.
  3. Walter Stahel, "How to Measure it", The Performance Economy second edition - Palgrave MacMillan, páxina 84.
  4. 4,0 4,1 «Ecu-Innovation Policies in the People’s Republic of China.». OECD: Environment Direutorate.. 2009. https://www.oecd.org/china/44293445.pdf. 
  5. (2012) Ellen MacArthur Foundation: Towards the Circular Economy: an economic and business rationale for an accelerated transition.
  6. La economía redonda”. El Correo del Sol. http://www.elcorreodelsol.com/articulo/la-economia-redonda. Consultáu'l 30 de marzu de 2017. 
  7. (2012) Ellen MacArthur Foundation: Towards the Circular Economy: an economic and business rationale for an accelerated transition.
  8. «envases-de-plastico/ Economía circular de los envases de plásticu». Consultáu'l 4 de marzu de 2018.
  9. Linder, Marcus; Williander, Mats (1 de xineru de 2015). «Circular Business Model Innovation: Inherent Uncertainties» (n'inglés). Business Strategy and the Environment:  páxs. n/a–n/a. doi:10.1002/bse.1906. ISSN 1099-0836. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bse.1906/abstract. Consultáu'l 8 de payares de 2016. 
  10. Lewandowski, Mateusz (18 de xineru de 2016). «Designing the Business Models for Circular Economy—Towards the Conceptual Framework» (n'inglés). Sustainability 8 (1):  páxs. 43. doi:10.3390/el so8010043. http://www.mdpi.com/2071-1050/8/1/43. Consultáu'l 8 de payares de 2016. 
  11. «towards circular economy». XE. 16 de xineru de 2018. https://ec.europa.eu/commission/priorities/jobs-growth-and-investment/towards-circular-economy_ye. Consultáu'l 17 de xineru de 2018. 
  12. Pagina principal de cotec. http://cotec.es/. Consultáu'l 17 de xineru de 2018. 
  13. Cotec n'España. http://cotec.es/proyeutu/informe-economia-circular-en-espana/. Consultáu'l 17 de xineru de 2018. 
  14. Break Ground, Harvest Growth!. http://www.hellotractor.com/. Consultáu'l 17 de xineru de 2018. 
  15. Liam – An Innovation Story. https://www.youtube.com/watch?v=AYshVbcEmUc. Consultáu'l 17 de xineru de 2018. 
  16. ITABLE: CARGADOR MÓVIL PA RESTORANES Y HOTELES CON PANTALLA INTERACTIVA PA FIDELIZAR VECERES. http://iurban.es/es/productos/itable/. Consultáu'l 17 de xineru de 2018. 
  17. ICHARGE 3.0: CARGADOR MÓVIL ESTERNU CON PANTALLA INTERACTIVA. http://iurban.es/es/productos/icharge-3-0/. Consultáu'l 17 de xineru de 2018. 
  18. A desktop computer that addresses sustainability during manufacturing, usage and disposal; the full life cycle of an object.. http://www.recomputepc.com/. Consultáu'l 17 de xineru de 2018. 
  19. Pagina principal de New light.. https://www.newlight.com/. Consultáu'l 17 de xineru de 2018. 
  20. The circulars.. https://thecirculars.org/. Consultáu'l 17 de xineru de 2018. 
  21. Premiu mayordomu d'oru.. http://economiacircular.org/wp/?page_id=68. Consultáu'l 17 de xineru de 2018. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]