Diputación Foral de Navarra

De Wikipedia
El Palaciu de Navarra, tamién conocíu como la Diputación, foi la sede de la institución dende la so edificación hasta la so conversión nel Gobiernu de Navarra en 1984.

La Diputación Foral de Navarra foi la institución creada en 1839 pa la provincia de Navarra (España) como órganu representativu de la provincia a la que personificaba pa la so xestión económicu-alministrativa de la so competencia con xurisdicción sobre la totalidá del territoriu provincial.[1]

Historia[editar | editar la fonte]

Creada primeramente col nome de Diputación provincial de Navarra, dende 1867 se autodenominó foral.[2] El so precedente, la Diputación del Reinu de Navarra, apaeció nel sieglu XV cuando'l reinu de Navarra yera independiente, constituyéndose definitivamente en 1501, con seis diputaos, dos per cada brazu de les Cortes de Navarra y cola misión de velar pola alministración de les alcabalas, xixilar el cumplimientu de los fueros, etc. A partir de 1678 cuando la conquista de Navarra yá se produxera y consolidara, la so composición quedó establecida con siete diputaos: unu del brazu eclesiásticu, dos del militar y cuatro de les ciudaes, estos solu con dos votos. Tuvo menos poder, menos facultaes y menos riqueces que la so homóloga la Diputación de la Corona d'Aragón.[1]

Cuando se creó en 1839 foi unu de los pasos daos pa esaniciar la estructura de gobiernu del entá reinu de Navarra a partir del conveniu de Vergara. Taba compuesta por siete miembros, unu por merindad sacante la de Pamplona y Estella qu'apurren dos, pol so mayor riqueza y población. La nueva institución atropa los poderes qu'antes teníen otres de calter foral (la Diputación del Reinu y el Conseyu de Navarra) y les acabante crear nes demás provincies. Les provincies fueron creaes en 1833 por Javier de Burgos.

Darréu hubo un segundu pasu nel que se punxo a valir la Llei de Cambéu de Fueros de Navarra. Por ella sumen definitivamente les instituciones polítiques del que foi antiguu reinu en 1841.

Dientro d'esta llei hai delles referencies a la diputación recién creada:

Artículu 9º. La eleición de Vocales de la Diputación tendrá de verificase poles regles xenerales, conforme a les lleis vixentes o que s'adopten pa les demás provincies, ensin retribución nin asignación dalguna pol exerciciu de los sos cargos.
Artículu 10º. La Diputación provincial, tocantes a l'alministración de productos de los mesmos, rentes, efeutos vecinales, arbitrios y propiedaes de los pueblos y de la provincia, va tener les mesmes facultaes qu'exercíen el Conseyu de Navarra y la Diputación del Reinu [...]

Amás nel artículu 13 designar al Xefe Políticu como la máxima autoridá civil, como nes demás provincies.[3]

Como órganu consultivu la Diputación creó en 1898 el Conseyu Foral, que foi sustituyíu pol Parllamentu Foral en 1979, que adquirió ciertes facultaes de control sobre la Diputación.

La Diputación Foral de Navarra va caltener dende 1839 hasta 1984 en que se tresforma nel Gobiernu de Navarra, anque calteniendo tamién como segunda denominación la de Diputación Foral de Navarra, tres l'aprobación de la Llei Orgánica de Reintegración y Amejoramiento del Réxime Foral de Navarra en 1982 tres negociación ensin refrendo de la población. Ta integrada por un presidente escoyíu pol Parllamentu de Navarra.

Presidentes[editar | editar la fonte]

La presidencia de la Diputación yera ostentada pol Gobernador Civil de Navarra que yera nomáu pol Gobiernu d'España. N'escases ocasiones esti foi navarru.[4] A partir de xineru de 1979 el Presidente de la Diputación dexa de ser el Gobernador Civil.[5]

Vicepresidentes[editar | editar la fonte]

El Presidente yera'l Gobernador Civil al que quedaba supeditáu'l mandu de la Diputación y, poro, el cargu de mayor rangu dientro de la Diputación yera de vicepresidente.

Composición[editar | editar la fonte]

Alfonsu XIII[editar | editar la fonte]

Diputación Foral de Navarra 1917-1919
Merindad Diputáu Ideoloxía
Pamplona Juan J. Juanmartiñena Carlista integrista
Pamplona Francisco Usechi Fernández Lliberal romanonista
Estella Antonio Baztán Goñi Lliberal romanonista
Estella Francisco Martínez Alsúa Jaimista
Aoiz (Sangüesa) Javier Sanz Sanz Jaimista
Tafalla (Olite) José M. Badarán Yanguas Lliberal romanonista
Tudela Martín Mª Guelbenzu Martín Lliberal romanonista

Xestora creada en xineru de 1930[editar | editar la fonte]

Xestora qu'en 1930 el xeneral Dámaso Berenguer, coles mesmes presidente del Gobiernu d'España tres l'arrenunciu de Miguel Primo de Rivera, dispunxo con diputaos electos antes de 1923.[6]

Diputación Foral de Navarra 1930-1931
Merindad Diputáu Ideoloxía
Pamplona Joaquín María Gastón
Pamplona Ignacio Baleztena
Estella Manuel Irujo
Tafalla (Olite) José María Modet
Aoiz (Sangüesa) Javier Sanz Sanz
Tafalla (Olite) José María Badarán
Tudela Ramón Lasantas

Segunda República Española[editar | editar la fonte]

Xestora creada n'abril de 1931[editar | editar la fonte]

Por presiones del bloque republicanu-socialista el gobiernu designó una Comisión Xestora provincial que tomó posesión el 25 d'abril. En xunu de 1933 cubriéronse cuatro vacantes tamién por designación gubernativa hasta la renovación en xineru de 1934.[6]

Diputación Foral de Navarra 1931-1933
Merindad Diputáu Ideoloxía
Pamplona Constantino Salinas Jaca socialista
Pamplona Rufino García Larrache republicanu
Estella Fernández de Piérola monárquicu
Estella Benito Murilla republicanu
Aoiz (Sangüesa) Amadeo Marcu Ilincheta jaimista
Tafalla (Olite) David Jaime Deán republicanu
Tudela Luis Soriano Tapia republicanu


Xestora creada en xineru de 1935[editar | editar la fonte]

Tres la Revolución de 1934 cesar a 32 conceyos d'izquierdes, polo que la Diputación Foral que s'escoyía a partir de los conceyos tuvo integrada polos siguiente miembros:

Diputación Foral de Navarra 1935-1940
Merindad Diputáu Ideoloxía
Pamplona Juan Pedro Arraiza Baleztena Independiente de dereches
Pamplona (ciudá) Genaro Larrache Comunión Tradicionalista
Estella Félix Díaz Martínez Comunión Tradicionalista
Estella (ciudá) Juan Ochoa Xaén Unión Navarra
Aoiz (Sangüesa) José Gómez Itoiz Comunión Tradicionalista
Tafalla (Olite) Arturo Monzón Jiménez Unión Navarra
Tudela Cándido Frauca Barreneche Partíu Republicanu Radical

Dictadura de Francisco Franco[editar | editar la fonte]

Diputación Foral de Navarra 1940-1949
Merindad Diputáu Ideoloxía
Pamplona Cesáreo Sanz Orrio carlista
Pamplona (ciudá) Santiago Ferrer Galdeano independiente
Estella Javier Martínez Morentin carlista
Estella (ciudá) Julio Pozueta Xaén falanxista
Aoiz (Sangüesa) Amadeo Marcu Ilincheta carlista
Tafalla (Olite) Francisco Uranga Galdeano falanxista
Tudela Tomás Domínguez Arévalo carlista


Xuan Carlos I[editar | editar la fonte]

Les primeres eleiciones al Parllamentu de Navarra efeutuáronse'l 3 d'abril de 1979, constituyéndose'l primera Gobiernu de Navarra, que se creara col Real Decretu Paccionado de 25 de xineru de 1979.

Pa los comicios, Navarra quedó estremada en siete distritos eleutorales: unu por cada merindad (Tudela, Estella, Olite y Sangüesa), y dos pola de Pamplona. Escoyéronse un númberu de parllamentarios direutamente proporcional al d'electores qu'axuntaba caúna: 10 en Estella, 9 en Olite, 18 en Pamplona ciudá, 13 en Pamplona restu, 9 en Sangüesa y 11 en Tudela. Los cinco candidatos más votaos en cada distritu y los dos con mayor respaldu en Tudela seríen los nuevos diputaos forales y los encargaos de designar al nuevu presidente de la Diputación o Gobiernu de Navarra. Esti sistema favorecía a los partíos mayoritarios y foi apautáu por Amadeo Marcu, vicepresidente de la Diputación Foral de Navarra col presidente del Gobiernu d'España Adolfo Suárez y el Ministru del Interior Rodolfo Martín Villa.[7] El Gobiernu de Navarra que se conformó tres estes eleiciones tuvo formáu por 7 diputaos xenerales (4 de UCD, 1 del PSOE, 1 de HB y 1 de l'agrupación Orhi Mendi), y taba presidíu por Jaime Ignacio del Burgo Tajadura (UCD).

Diputación Foral de Navarra 1979-1983
Merindad Diputáu Ideoloxía
Pamplona (ciudá) Jaime Ignacio del Burgo UCD
Pamplona (restu) Ángel García de Dios HB
Estella Juan Manuel Arza UCD
Aoiz (Sangüesa) Jesús Bonu Asín Orhi Mendi
Tafalla (Olite) Pedro Sánchez de Muniáin UCD
Tudela Ángel Lasunción UCD
Tudela Jesús Malón PSOE

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Entrada Diputación na Enciclopedia Ilustrada Larousse. ISBN 84-320-7370-9
  2. Díaz Acosta, José Manuel (1993). «La Identidá de Navarra», Historia Ilustrada de Navarra. Diario de Navarra. ISBN 84-604-7413-5.
  3. Bixente Serrano Izko. Navarra. Les trames de la hestoria. ISBN 84-932845-9-9
  4. Pared Alonso, Javier (1993). «el reináu de Sabela II», Historia Ilustrada de Navarra. Diario de Navarra. ISBN 84-604-7413-5.
  5. Real Decretu 121/79, de 26 de xineru, sobre eleiciones llocales y ordenación de les Instituciones Forales de Navarra.
  6. 6,0 6,1 Jimeno Jurío, José María (2007). Navarra na dómina moderno y contemporáneo. Pamplona: Pamiela. ISBN 978-84-7681-457-4.
  7. Diputación. El día que s'abrir la puerta escontra la democracia. Diariu de Noticies. 5 d'abril de 2009.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Julio Montero Díaz (1993). «El Carlismu: una alternativa global al Lliberalismu.», Historia Ilustrada de Navarra. Pamplona: Diariu de Navarra. ISBN 84-604-7413-5.
  • Villanueva, Aurora (1998). El Carlismu Navarro Mientres el Primer Franquismu. San Sebastián de los Reyes (Madrid): ACTES SL. ISBN 84-87863-71-X.