Dinastía afsárida

De Wikipedia
Dinastía afsárida
(de 1736 a 1796)
dinastía
Alministración
Capital Mashhad (es) Traducir
Xeografía
Economía
Moneda tomán iraní (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La dinastía Afshárida (en persa: سلسله افشاریان ) foi una dinastía iranina de Jorasán, de la tribu de los turcomanu afshar, que gobernó Persia nel sieglu XVIII, dómina na que l'imperiu algamó'l so grau más grande dende l'Imperiu sasánida, que cayera nel S. VII.

Nader Sah (1736-1747)[editar | editar la fonte]

La dinastía empezó con Nader Shah, que se proclamó xa en 1736 derrocando a Tahmasp II. Darréu entamó la guerra contra los pashtunes d'Afganistán, conquistando Kandahar. En 1738 invadió la India, masacrando a la mayoría de la población de Delhi y consiguiendo un gran botín, qu'incluyía'l llexendariu tronu del Pavu real y el diamante Koh-i-Noor. Les riqueces escalaes fueron tantes que Nader suspendió'l cobru d'impuestos mientres trés años. Tamién conquistó Transoxiana, y la ribera sur del Oxus.

Treslladó la capital a Mashhad y favoreció a los sunitas por cuenta de los chiitas pa reconciliase colos afganistanos.

Foi un rei despóticu al qu'asesinaron en 1747, y tres la so muerte los abdalíes de Herat y los guilzais de Kandahar proclamáronse independientes sol sah Ahmad Durrani.

Adel Sah (1747-1779)[editar | editar la fonte]

Mientres los siguientes 50 años hubo una llucha continua ente los descendientes de Nader, los Zand y los Qayar.

En 1747 proclamóse sah el so nietu Adil, qu'arrampuñó Basora al Imperiu otomanu en 1775, apoderando Irán, la cuenca del Shatt al-Arab, Baḥréin y les islles del sur del golfu Pérsicu.

A la so muerte en 1779 reiniciáronse les disputes dinástiques.

Shahroj Mirza Afshar (?-1795)[editar | editar la fonte]

Shahroj Mirza Afshar yera nietu de Nader Sah y de Hossein Sah, y tres l'asesinatu del so tíu Ibrahim Jan algamó'l tronu. Mientres enforma del tiempu Shahroj permaneció de forma nominal nel tronu de Mashhad, pero, cegáu y encarceláu intermitentemente, nun exercitó nengún poder eficaz.

En 1795 el so gobiernu llindar a Mashhad y la zona norte del Jorasán, y Aqa Mohammad Jan Qajar arrampuñó-y el tronu y deportó-y a Teḥrán cola so familia, morriendo mientres el camín y dando pasu a la dinastía Qayar.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]