Diócesis de Cádiz y Ceuta

De Wikipedia
Catedral de Cádiz

La diócesis de Cádiz y Ceuta ye una xurisdicción de la Ilesia católica d'España qu'abarca'l sur de la provincia de Cádiz, al sur de la península ibérica, tomando como frontera natural el cursu del ríu Guadalete. Tomando la mayor parte de la provincia, el so territoriu entiende La Janda, el Campu de Xibraltar, la ciudá de Ceuta y gran parte de la Badea de Cádiz, quitando la mayor parte de la zona urbana y norte d'El Puerto de Santa María. Tien una zona estensa de mariña y otra de calter rural ya interior.

La metá norte de la provincia atópase encuadrada na diócesis de Asidonia-Xerez, biforcada de l'archidiócesis de Sevilla en 1980.

El territoriu, demografía[editar | editar la fonte]

Xeográficamente, la Diócesis consta de cuatro zones bien delimitadas: la Badea de Cádiz; la Zona Rural, llamada La Janda, en parte costera y en parte interior; la Badea d'Alxecires, que configura la Contorna del Campu de Xibraltar; y la Ciudá de Ceuta, que ye territoriu español anque xeográficamente ta na mariña norte d'África y parte de la ciudá d'El Puertu.

a) La Badea de Cádiz, d'una gran densidá demográfica, cuenta con 340.000 habitantes, distribuyíos en cinco ciudaes: Cádiz, qu'ostenta la capitalidad de la Provincia, ye la Sede Episcopal, al empar qu'allugamientu de tolos organismos oficiales; ye tamién sede de la Universidá. Chiclana de la Frontera, Puerto Real, San Fernando son les otres ciudaes que formen la contorna de la Badea so la diócesis.

b) La Contorna de La Janda, que ta compuesta por una franxa de territoriu que s'estiende en direición SO escontra'l NE, cuenta con cuatro municipios costeros, ente ellos Barbate y Conil, que les sos fontes principales d'ingresos son la pesca y el turismu; y cinco municipios interiores, dedicaos a l'agricultura y a la ganadería; unu d'ellos ye Medina Sidonia, onde tuvo na dómina visigoda la Sede diocesana. Esta ye la zona más estensa en territoriu, pero la menos poblada: 84.000 habitantes.

c) La Badea d'Alxecires, a que'l so alredor configurar la Contorna del Campu de Xibraltar, que la so capital natural ye Alxecires (116.000 habitantes), unu de los principales puertos d'España, sobremanera por ser enllaz col norte d'África; síguelu bien de cerca La Línea de la Concepción (62.000 habitantes) y hai otros cuatro conceyos menores.

d) La ciudá de Ceuta, al otru llau del estrechu de Xibraltar, na mariña norte africana.

y) La zona sur de la ciudá d'El Puerto de Santa María, que por cuenta de la so condición especial de pertenecer a dos diócesis, una y bones la divisoria ye'l mesmu ríu Guadalete.

El númberu total d'habitantes de la diócesis xube a 710.000.

Historia de la Diócesis de Cádiz[editar | editar la fonte]


Oríxenes[editar | editar la fonte]

L'orixe del Cristianismu, na diócesis de Cádiz, atribuyir con munches reserves, dempués de la investigaciones de José Vives, a San Hiscio o Isicio/Hesiquio, unu de los siete Varones Apostólicos, fundador de la sede de Carteya, güei campu de ruines romanes no fondero de la badea d'Alxecires, nel cortixu del Rocadillo.

Acabaes les persecuciones, la sede foi treslladada a un llugar más conveniente del interior, a Garráu o Asidonia, l'actual Medina Sidonia. De la ilesia visigoda asidonense quedaron diversos testimonios qu'arrinquen del sieglu VII, y que dexaron conocer a los obispos Rufino, Pimenio, Teoderacio y Geroncio.

De la Ilesia mozárabe de Asidonia saber de Miro, d'Esteban y al postreru titular, que'l so nome ignorar, pero pola Crónica del arzobispu de Toledo don Rodrigo Ximénez de Rada consta que con otros obispos d'Andalucía retirar a la imperial ciudá en 1144, por cuenta de la entrada de los almohades.[ensin referencies]

Reconquista[editar | editar la fonte]

Alfonsu X el Sabiu siguió la reconquista y restauración cristiana d'Andalucía del so padre Fernandu III de Castiella, y pretendió, sobremanera, asegurar les conquistes del Sur d'España y realizar los proyeutos africanos paternos. Ocupó la mayor parte de la provincia gaditana y llogró establecer un importante puertu nel Atlánticu, como llave del Estrechu de Xibraltar, Cádiz.

L'arzobispu don Raimundo de Losana (o don Remondo) quería incorporar a la so diócesis sevillana tolos territorios conquistaos de la parte sudoccidental d'España. Satisfixo los sos deseos col agregamientu de Huelva, a que la so conquista contribuyera colos sos huestes, pero non con Cádiz y la so redoma.

Los deseos del rei castellanu yeren bien distintos: taba empeñadísimo en crear una sede episcopal na parte más meridional de la Península ya islla de Cádiz, llugar escoyíu pa la preparación del fecho del Mar o aición n'África. El sofitu emprestáu en Roma favoreció los planes d'Alfonsu X, al dar el Papa el so asentimientu a que la sede de l'antigua Garráu fuera treslladada a Cádiz y establecer el ríu Guadalete como llinia divisoria de los obispaos d'esta ciudá y de Sevilla.

L'arzobispu sevillanu, adelantrándose a los designios reales, creara en Cádiz en 1261 l'arcedianáu del so nome. Dende 1263, Fecha de la bulda Excelsis d'Urbanu IV creando la sede, hasta 1267 asocédense los documentos que marquen el cumplimientu de los designios alfonsíes.

La empresa africanista quedó inédita, pero equí dexó una diócesis y una sede episcopal, que mientres la Edá Media llevó una vida ensin relieve particular. Cola conquista d'Alxecires por Alfonsu XI, los obispos gaditanos amestaron al so títulu'l d'Alxecires, qu'ostentaron los sos socesores hasta'l nuesu sieglu. Mientres la segunda metá del XV y bona parte del XVI, la diócesis languidece pola ausencia de los sos pastores dedicaos a otros menesteres de más importancia na Corte, en Sevilla o en Roma, engrosando coles sos rentes los ingresos de dalgunos cardenales acumuladores de sedes episcopales, antes del Conceyu de Trento.[ensin referencies]

La era de rellumanza[editar | editar la fonte]

A mediaos del XVI recupérase la diócesis gaditana cola presencia de los obispos García de Haro y Antonio Zapata, que va aplicar los decretos de Trento creando'l Seminariu Conciliar de San Bartolomé, anque tuvo amenazada cola invasión de los ingleses repitíes vegaes, sobremanera nel desastre de 1596. Cádiz va espertando y crez hasta convertise adulces na sede del Monopoliu del comerciu indianu en 1717 moviendo a Sevilla.

El sieglu XVIII foi un auténticu "sieglu d'oru" pa la capital y la so diócesis, inclusive nel aspeutu relixoso y eclesiástico, con grandes obispos de personalidá grande y actividá intensa, como Lorenzo Armengual de la Mota, Fr. Tomás del Valle, Fr. Juan Bta. Cervera y José Escalzo Miguel.

La memoria del obispu Armengual quedó na visita xeneral de la diócesis en 1717-1718, nel sofitu pa empecipiar la construcción de la Catedral nueva en 1722 y na fundación de la parroquia auxiliar de San Llorienzo de Cádiz dende los cimientos hasta la torre inaugurándola y consagrándola en 1729.

A Fr. Tomás del Valle débense-y la fundación de los Carmelites Descalzos de Cádiz en 1733, la construcción del Hospital de Muyeres de la capital y l'Hospital de San José de la Isla de León en 1749 y 1768 respeutivamente, y les relixoses de la Enseñanza d'esta vecina población, amás de la Ilesia Mayor de San Pedro, con otres munches ilesies y capiyes ya instituciones benéfiques por tol territoriu diocesanu, como les parroquies de San Roque, Los Barrios y Alxecires.

Al obispu Fr. Juan Bta. Cervera débense l'ampliación de los estudios nel Seminariu de San Bartolomé cola Filosofía, Teoloxía dogmática, Disciplina, etc. en 1777 y el treslláu del mesmu al antiguu Colexu de los Xesuites espulsaos en 1780. Pa la instrucción del pueblu instauró la Congregación de la Doctrina Cristiana en 1778.

D. José Escalzo dio Estatutos y nuevu plan d'estudios al Seminariu de Cádiz en 1785, fundó la parroquia de San José (extramuros), modelu de templu de la Ilustración cristiana con toes la so dependencies y servicios, en 1787 y promovió la construcción de la Ilesia parroquial de San Xuan Bautista de Chiclana.[ensin referencies]

El Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Cádiz y el so obispáu esperimentaron un sieglu XIX de crisis económiques y de revoluciones. La Guerra de la Independencia contra los invasores franceses coincidió cola cayida del Antiguu Réxime y la promulgación de la Constitución Política de la Monarquía Española, la "Pepa", en Cádiz el 19 de marzu de 1812. Nes circunstancies menos aparentes volver# a entamar en 1832 les obres de la Catedral Nueva, que s'abrir al cultu en 1838.

En 1873 el Cantón Federal de Fermín Salvochea cerró y baltó delles ilesies. La Restauración de la dinastía borbónica na persona d'Alfonsu XII abrió un periodu de tranquilidá. En 1882 celebróse'l Sínodu del obispu Jaime Catalá y Albosa, qu'anovaba y actualizaba l'Antiguu Sínodu de D. Antonio Zapata y Cisneros, que tuvo vixente dende 1591. El preláu Vicente Calvo y Valero remocicó y modernizó l'edificiu del Seminariu de San Bartolomé en 1885-1890 y afixo la formación y estudios de los futuros sacerdotes a los nuevos tiempos. n'el so pontificáu restauraron los Dominicos y Franciscanos Observantes en Cádiz en 1890 y 1892 respeutivamente y fundáronse delles congregaciones de relixosos y relixoses.[ensin referencies]

El Sieglu XX[editar | editar la fonte]

El sieglu XX traxo nueves crisis económiques pa una ciudá y puertu como Cádiz, ensin les postreres colonies d'Ultramar, (Puertu Ricu, Cuba y Filipines). L'obispu D. José María Rancés y Villanueva destacar pola renovación pastoral, na predicación, nel emplegu de la prensa como mediu d'espardimientu de la doctrina católica y na aición benéfica y social. En 1927 fundó'l preláu D. Marcial López y Criado l'Aición Católica como la meyor participación de los seglares dende la so esfera y responsabilidaes.

En 1933 nomar a Ramón Pérez y Rodríguez como obispu de Cádiz y Ceuta, títulu emplegáu per primer vegada.

La proclamación de la II República Española coincidió col saquéu y quema d'ilesies y conventos en 1931, que repitir en 1936. El Movimientu Nacional col so enfrentamientu cola España Republicana nuna llarga Guerra Civil del 1936-1939, la España de Francisco Franco y el llamáu Nacional Catolicismu marquen una etapa que repercutió nesti territoriu gaditano de manera especial.

La muerte de Ramón Pérez Rodríguez, obispu patriarca de les Indies, abrió una enllargada sede vacante hasta 1943, en qu'entró Tomás Gutiérrez Díez. Obispu celosu y visitador de la so diócesis, dexó como recuerdo once nueves parroquies y la so figura de vieyu venerable.

La Santa Sede nomó al obispu coaxutor Antonio Añoveros Ataún en 1954. el Dr. Añoveros llendó la diócesis como titular ente'l 1964 y 1971, pero na so etapa anterior sería yá'l promotor del "aggiornamento" de la Ilesia Gaditana como parte activu del Conceyu Vaticanu II (1961-1965). Les sos esmoliciones fueron el seminariu, la conciencia social, l'alfabetización y la vivienda, como se reflexa nes sos cartes pastorales. El so treslláu a la sede de Bilbao supúnxo-y grandes esmoliciones y una pastoral sobre'l pueblu vascu costó-y un enfrentamientu que lu traxo más sufrimientos hasta la so xubilación.

La transición política[editar | editar la fonte]

El fin del franquismu y la llegada de la democracia tocó-y a D. Antonio Doráu Sotu, que gobernaría la diócesis 20 años dende'l 1973 al 1993, cuando foi treslladáu a la sede de Málaga, siendo ausiliáu nesta xera por Ignacio Egurza El Bustu (1926-1992), dende 1974 Vicariu Xeneral de la diócesis. Los desvelos de Doráu centráronse sobremanera nes xeres pastorales, como manifiesten el Plan Diocesanu de Renovación Cristiana empecipiáu en 1977 y que remataría na celebración de la I (1980) y II (1986) Asamblea Diocesana, la promulgación de les Normes de Pastoral Sacramental (1983), la creación del Movimientu de Profesores Cristianos y les Selmanes de la Familia. Son de destacar les sos numberoses cartes pastorales sobre temes tanto xenerales como particulares del obispáu de Cádiz y Ceuta, d'especial problemática, como'l paro, la falta de vivienda, la marxinación y la emigración.

Los nuesos díes[editar | editar la fonte]

A monseñor Doráu asocedió-y l'actual obispu eméritu de la diócesis, Antonio Ceballos Atienza, nacíu na llocalidá giennense d'Alcalá la Real en 1935, obispu de Ciudad Rodrigo en 1988, dende'l 10 d'avientu de 1993 preláu de la diócesis de Cádiz y Ceuta. Les sos numberoses pastorales y homilíes son la resultancia de la so fonda esmolición por resolver los problemes que se-y plantegen como Pastor de la Ilesia pregueru. El contautu frecuente coles parroquies y grupos dexó-y conocer la complexidá y la fragmentación en contornes estenses del obispáu y pa la so meyor atención creó trés vicarios episcopales de los territorios correspondientes a les zones de la Badea de Cádiz, la zona Centro y la del Campu de Xibraltar. Pa una formación más fayadiza de los futuros sacerdotes gaditanos reabre'l Seminariu de San Bartolomé treslladando los estudios de Filosofía y Teoloxía de Sevilla a Cádiz, onde sigui apurriendo añalmente promociones de presbíteros que fueron incorporándose al cleru diocesanu. Sicasí, l'avieyamientu de la edá media de los sacerdotes constitúi una grave esmolición y un motivu pa nun dexar d'aportunar por tolos medios nel fomentu de vocaciones. L'actual inmigración de les pateres del Estrechu ye'l motivu mayor de sufrimientu.

Secundando les orientaciones de Xuan Pablo II pal sieglu XXI, Monseñor Ceballos promovió'l Sínodu Pastoral de la Diócesis de Cádiz y Ceuta nel añu xubilar 2000 dende la carta de convocatoria'l 14 de setiembre de 1997, fiesta de la Esaltación de la Santa Cruz, hasta'l decretu de promulgación de los seis constituciones del Sínodu Diocesanu'l 12 d'ochobre de 2000, pasando polos trabayos de preparación, les sesiones y la clausura del Sínodu na Catedral Nueva de Cádiz el 11 de xunu, domingu de Pentecostés. Pa potenciar esta etapa renovadora procedió al nomamientu del vicariu episcopal de Pastoral, supresión de los vicarios de zona y a dar mayor protagonismu a los arciprestes.

El 30 d'agostu de 2011, el Santu Padre acepta l'arrenunciu del actual obispu por xubilación y designa a Monseñor Rafael Zornoza Boy, obispu titular de la diócesis de Mantesa y obispu auxiliar de la diócesis de Getafe, como nuevu obispu de Cádiz y Ceuta. Poro, Monseñor Rafael tendrá de tomar posesión de la diócesis n'ochobre de dichu añu.

Historia de la Diócesis de Ceuta[editar | editar la fonte]

Los oríxenes[editar | editar la fonte]

La ciudá de Ceuta entra na xeografía primero que na hestoria. La so privilexada situación como puerta ente'l Mediterraneu y l'Atlánticu, como ponte ente Europa y África faen qu'apaezan en carreros y cartularios, como topónimu, primero qu'esistiera como urbe. Afayos d'arqueoloxía submarina faen remontar l'usu de los sos fondeaderos dellos sieglos tras de la Era, pero ye escontra'l 11 a. C. cuando se detecta actividá na so factoría de salazones.

Nel sieglu IV haise documentáu una comunidá cristiana, siendo prueba d'ello la basílica paleocristiana de la Gran Vía. D'entós a la invasión islámica la so población pasa de manes de vándalos a godos y bizantinos, siempres so la cruz, que va cayer nel 709, dexando na so rindición una pequeña comunidá mozárabe.

Los siete sieglos de dominación islámica van ser variables tocantes a la tolerancia d'otres relixones. Sabemos que nel sieglu XIII, colos almohades, hubo un arrabalde cristianu con ilesia y sacerdote, inclusive antes del martiriu de S. Daniel y los sos Compañeros en 1227. Tamién nesta centuria hubo un obispu siquier, pero realmente reconquistar cristiana déxase esperar hasta 1415 cola xesta de Xuan I de Portugal.[ensin referencies]

La conquista polos portugueses[editar | editar la fonte]

Namás ser conquistada, con bulda de Cruzada, bendizse la mezquita como ilesia parroquial y, delimitada la diócesis convertir en Catedral, nomándose Obispu. Años dempués la diócesis, entós dependiente de Roma, va ser Primada d'África. Hasta 1516 los prelaos tienen la so residencia na metrópolis pero esi añu afitar en Olivenza, hasta qu'en 1570 xúnense los obispaos de Ceuta y Tánger, compartiendo residencia en dambes ciudaes.[ensin referencies]

So la corona d'España[editar | editar la fonte]

Al faese Felipe II del tronu lusu caltiénse la estructura del obispáu pero, cuando en 1640 Portugal sublévase, Ceuta caltién la so fidelidá a Felipe IV. La muerte del Preláu da Silva en 1645 ensin tar resueltu'l conflictu da llugar a una llarga sede vacante, que se resuelve, tres el tratáu de Paz y Amistá de 1668, nomando a Antonio Medina Cachón en 1675, yá ensin venceyu con Tánger.[ensin referencies]

La unión con Cádiz[editar | editar la fonte]

La diócesis va caltener la so marcha en paralelu al restu d'España hasta'l concordatu de 1851, que mandó'l so amenorgamientu, anque'l decretu correspondiente nun se dictó nunca. La vacante de 1856 cubrióse designando vicarios capitulares y dende 1876 alministradores apostólicos, hasta qu'en 1879 l'Obispu de Cádiz Jaime Catalá acepta esa alministración. En 1933 el nomamientu del entós Patriarca de les Indies, Ramón Pérez y Rodríguez, facer por vegada primer como Obispu de Cádiz y Ceuta, dos diócesis independientes, pero rexíes por un mesmu preláu.[ensin referencies]

Estadístiques[editar | editar la fonte]

añu población sacerdotes diáconos relixosos parroquies
bautizaos total % total cleru
secular
cleru
regular
bautizaos por
sacerdote
varones muyeres
1950 599.000 600.000 99,8 211 141 70 2.838 150 610 61
1957 565.000 573.000 98,6 257 161 96 2.198 116 908 70
1970 729.000 731.700 99,6 511 172 339 1.426 343 1.107 99
1980 707.000 757.000 93,4 222 132 90 3.184 144 810 103
1990 668.264 688.264 97,1 249 132 117 2.683 7 178 765 109
1999 684.000 708.000 96,6 241 141 100 2.838 11 150 688 109
2000 686.000 712.000 96,3 240 140 100 2.858 11 150 688 109
2001 684.000 710.000 96,3 236 136 100 2.898 11 150 688 109
2002 685.000 723.493 94,7 230 130 100 2.978 11 150 688 109
2003 692.000 724.975 95,5 236 136 100 2.932 11 150 688 109
2004 702.000 732.850 95,8 238 138 100 2.949 10 154 688 110
2006 645.000 675.320 95,5 241 141 100 2.676 9 150 688 110
2013 704.200 770.900 91,3 228 138 90 3.088 15 114 604 118[1]

Según fontes oficiales, mientres el cursu 2017-18, estudiaron nel Seminariu Mayor diocesanu 13 seminaristes.[2]

Llista d'Obispos de Cádiz[editar | editar la fonte]

Llista d'Obispos de Ceuta[editar | editar la fonte]

Fuente[editar | editar la fonte]

  • Boletín oficial del Obispáu de Cádiz y Ceuta

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Cheney, David M.. «Cádiz y Ceuta (Diocese) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 11 de marzu de 2017.
  2. «Estadístiques de seminarios | CEE» (castellanu). Consultáu'l 11 de marzu de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]