Desiertu de Gobi

Coordenaes: 42°30′N 103°00′E / 42.5°N 103°E / 42.5; 103
De Wikipedia
Desiertu de Gobi
Говь (mn)
ᠭᠣᠪᠢ (mn)
戈壁 (zh-hans)
Situación
Tipu ermu
Coordenaes 42°30′N 103°00′E / 42.5°N 103°E / 42.5; 103
Desiertu de Gobi alcuéntrase en República Popular China
Desiertu de Gobi
Desiertu de Gobi
Desiertu de Gobi (República Popular China)
Datos
Altitú media 1547 m
Puntu más altu Bogd Jan Uul (es) Traducir
Superficie 2 354 460 km²[1]
Llonxitú 1500 km
Cambiar los datos en Wikidata

El desiertu de Gobi (mongol: Говь; chinu: 戈壁, pinyin: gē bì) ye una gran rexón desértica asitiada ente'l norte de China y el sur de Mongolia. Puede considerase unu de los desiertos, o zones desérticas, más grandes ya importantes del mundu. Arrodiar los montes de Altái y les estepes de Mongolia, pel norte; el pandu del Tíbet, pol suroeste; y la llanura del Norte de China, pol sureste. El Gobi ta compuestu por distintes rexones xeográfiques y ecolóxiques, basaes nes sos variaciones de clima y topografía. L'orixe climáticu d'esti desiertu deber a una gran solombra orográfica.

Históricamente, el desiertu de Gobi destacar por haber sío parte del Imperiu mongol y pola llocalización de delles ciudaes importantes a lo llargo de la Ruta de la Seda, agora coneutaes per carreteres y pistes. Ye travesáu pol ferrocarril Transmongoliano, que xune Ulán Bátor con Beixín.

Ocupando'l 30% del territoriu nacional, el gran Gobi de Mongolia toma caprichosos montes, dunes arenoses, vastos pandos, estepes coles sos yerbes arumoses y, en concencia, un mundu animal bien variáu.

Arqueólogos y paleontólogos fixeron escavaciones na cuenca del Nemegt, na parte noroeste del desiertu de Gobi en Mongolia), que ye conocida poles sos ayalgues fósiles, incluyendo mamíferos prehistóricos, huevo de dinosauriu ya instrumentos de piedra prehistóricos, d'unos 100.000 años d'antigüedá.[ensin referencies]

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

La pallabra «Gobi» ye ambigua, yá que nin en Mongolia nin en China utilizar pa describir una zona específica. En llugar d'ello, el mongol «Gobi» (Говь) (y el chinu gē bì) utilizar pa describir genéricamente el paisaxe de roques y de quixarros del Asia Central. En China, a los desiertos arenosos calientes denominar «Xamo» (o «Shāmò», 沙漠), que s'usa incorreutamente pa denominar el Gobi, yá que solo una pequeña parte ye un desiertu arenosu. Tamién dacuando llámase-y Hànhǎi (chinu: 瀚海, lliteralmente «llagu secu ensin fin»).

Xeografía[editar | editar la fonte]

Na so definición más aceptada, el Gobi inclúi'l llargu tramu de desiertu y de zona semidesértica que s'estiende: al este, dende'l pie de los montes Pamir, 77°Y, en direición oeste hasta los montes Gran Khingan, 116-18°Y, na frontera de Manchuria; y al norte, dende les estribaciones meridionales de les cadenes montascoses d'Altái, Sayanes, y Yablonoi, en direición sur hasta los cordales del Kunlun, Altyn Tagh y montes Qilian, que formen los cantos septentrionales de la pandu Tibetanu.[ensin referencies]

Un área relativamente grande nel llau este de los montes Gran Khingan, ente'l cursu cimeru del ríu Songhua (Sungari) y el cursu cimeru del ríu Liao, tamién dacuando considérase convencionalmente que pertenez al Gobi. Dellos xeógrafos y ecoloxistes prefieren considerar solamente la zona occidental de la rexón de Gobi (como se define más arriba), siendo la cuenca del Tarim, na provincia china de Xinjiang y la cuenca desértica del Lop Nor y Hami (Kumul), otra parte separada ya independiente denomada desiertu de Taklamakan.

El Gobi tien más de 1610 km de suroeste a nordés y unos 800 km de norte a sur. El desiertu enanchar nel oeste, a lo llargo de la llinia que xune'l llagu Bosten y el Lop Nor (87-89°Y). En 2007 entendía un arcu d'una superficie de 1 295 000 km²,[2] siendo'l quintu ermu mayor del mundu y el más grande d'Asia. Gran parte del Gobi nun ye de sable, sinón de roca desnuda espuesta.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima del desiertu de Gobi ye estremu, combinando rápidos cambeos de temperatura, non tan solo a lo llargo del añu, sinón tamién en cuestión de 23 hores (cambeos que pueden ser d'hasta 40 °C (89 °F).

Temperatures
Ulán Bátor (1.150 m)
Sivantse (1.190 m)
Permediu añal –2,5 °C (27 °F) +2,8 °C (37 °F)

–26,5 °C (–15,7 °F)

–16,5 °C (2 °F)

17,5 °C (63,5 °F)

19,0 °C (66 °F)
Estremos 38,0 °C y –43 °C (100 °F y –45 °F) 33,9 °C y –47 °C (93 °F y –52 °F)

Inclusive al sur de Mongolia les temperatures suelen baxar hasta los –32,8 °C (–27 °F), ente que n'Ala-shan xube hasta los 37 °C (98,6 °F) en xunetu.

Les mínimes permediu pel hibiernu ronden los –40 °C (–40 °F), ente que pel branu les temperatures van de moderáu a caliente, con máximes de 45 °C (113 °F). La mayor parte de la precipitación que recibe cai mientres branu.

Anque los monzones del sureste lleguen a les rexones orientales del Gobi, tola área carauterizar pola so aridez estrema, especialmente mientres l'iviernu. A ello debe les nubes de xelu y nieve qu'asoceden mientres la primavera y principios del branu.

Caltenimientu, ecoloxía y economía[editar | editar la fonte]

El desiertu de Gobi na provincia d'Ömnögovi, Mongolia.
Los restos de la muralla china nel desiertu de Gobi

El Gobi ye la fonte de dalgunos de los afayos de fósiles más importantes de la hestoria, incluyendo los primeros güevos de dinosauriu.

El desiertu y rexones circundantes aproven alimentu pa munchos animales, incluyendo la gacela persa, el turón veteado y el chorlitejo. Dacuando, l'área ye visitada por lleopardos de les nieves, osos pardos y llobos. Tamién se destacar un númberu de arbustos afechos a les seques, tales como la Salsola passerina, la Artemisia cana y camperes de poco altor, como Stipa sp. (espartu, paya bravo) y Cleistogenes squarrosa.

L'área ye vulnerable pol pasu de ganáu y vehículos touterrén (l'impautu de los humanos ye mayor na parte oriental del desiertu, onde cai más agua y, poro, puede sostenese ganáu). En Mongolia, les zones de campera viéronse amenorgaes pola crianza de cabres de cachemira por pastores nomádicos. Los enclinos económicos sobre la privatización del ganáu y el colapsu de la economía urbana fizo que la xente retome los estilos de vida campestres, movimientu que ye contrariu al urbanismu y que provocó una medría na cantidá de pastores nómades y la crianza de ganáu.

El desiertu esta nun procesu de crecedera, les causes deber a una combinación de factores, ente ellos l'aumentu de la población y la so correpondiente mayor actividá económica: l'escesu de llendo y de una enllargada seca contribuyeron a la espansión de la superficie del desiertu de Gobi a una velocidá de tres quilómetros al añu.[3] Pa intentar detener la meyora del desiertu'l gobiernu chinu ta implementando una Muralla Verde, un proyeutu de forestación de grandes dimensiones que se preve completalo hacia l'añu 2074, cuando algamaría un llargor de 4500 quilómetros.

Ecorrexones del desiertu de Gobi[editar | editar la fonte]

Na so definición más amplia, el desiertu de Gobi puede estremase en cinco ecorrexones desérticas y semidesérticas.

  • La estepa oriental del desiertu de Gobi ye la rexón más al este, y cubre una área de 281 800 km². Estender dende'l pandu de Mongolia Interior, en China, escontra Mongolia puramente. Entiende los montes de Yin y otres árees baxes onde esisten depósitos de sal y pequeñes llamargues. Ta bordiada pola sabana mongola-manchuria, nel norte, la planicie del ríu Mariellu, nel sureste, y el pandu semidesértica d'Ala Shan, nel suroeste y este.
  • El pandu semidesértica d'Ala Shan alcontrar al oeste y suroeste de la estepa oriental del desiertu de Gobi. Entiende la cuenca desértica y los montes allugaos ente'l Gobi Altái, al norte, los montes de Helan, al sureste, y los montes de Qilian y la porción nororiental del pandu tibetanu, al suroeste.
  • La ecorrexón de la estepa desértica del valle de los Llagos de Gobi allugar al norte del pandu semidesértica d'Ala Shan, ente'l cordal de Gobi Altái, al sur, y los montes Hangai, al norte.
  • El semidesierto de la cuenca Zungaria entiende la cuenca desértica allugada ente los montes d'Altái, al norte, y el cordal de Tian Shan, al sur. Inclúi la porción norte de la provincia china de Xinjiang y estiéndese hasta l'estremu suroriental de Mongolia. El semidesierto del Pandu d'Ala Shan alluga al este, y l'estepa del valle de Emin, al oeste, na frontera con China y Kazakstán.
  • El cordal de Tian Shan dixebra'l semidesierto de la cuenca de Junggar del desiertu de Taklamakán, que ye una cuenca desértica baxa y arenosa que ta arrodiada peles altes montes del pandu del Tíbet, escontra'l sur, y los montes Pamir, escontra l'oeste. La ecorrexón desértica de Taklamakan inclúi'l desiertu de Lop Nor.

Estepa oriental del desiertu de Gobi[editar | editar la fonte]

Nesta zona, la superficie ye desaxeradamente diversa, anque nun hai una diferencia significativa n'elevación. Ente Ulán Bátor (48° N, 107° Y) y el pequeñu llagu de Iren-dubasu-nor (43°45′N 111°50′E / 43.750°N 111.833°E / 43.750; 111.833) la superficie ye bien erosionada, y consiste d'amplies depresiones y cuenques planes separaes por grupos de montes con visos llanos y de pequeña elevación (150-180 m), al traviés de les cualos sobresalen conglomeraos de roques arcaiques ente peñascos y mases escabrosas aisllaes. Los suelos de les depresiones tán ente los 900-1000 m sobre'l nivel del mar. Más al sur, ente Iren-dutiasu-nor y Hwang-ho hai una zona de pandos n'alternanza con planicies, estes postreres con altitúes ente los 1000-1100 m, ente que les primeres alzar ente los 1070-1200 m. Les rimaes de los pandos son más o menos empinaes, dacuando enfusaes por badees» de tierres baxes. Según avérense en cantu con Khingan, el terrén alzar hasta los 1370 m y depués a los 1630 m. Equí, frecuentemente les depresiones enllenar de pequeños llagos d'agua xeneralmente salao o salobre. Tanto equí como hasta 320 km escontra'l sur de Ulán Bátor, son frecuentes los manantiales, y les yerbes crecen con relativa bayura. Sicasí, en toles rexones centrales, y hasta algamar los montes fronterizos, predomina l'ausencia d'árboles y arbustos. Les formaciones principales son de magre y sable; los cursos d'agua, especialmente nel norte, escaven fondures d'ente 2-3 m, y en munchos llugares nos valles secos y depresiones más al sur queden espuestos llechos de lœss (roca sedimentaria) de 5-6 m d'espesura. Al oeste de la ruta de Ulán Bátor a Kalgan, el territoriu presenta xeneralmente les mesmes carauterístiques, sacante los montes, que nun tán tan irregularmente espardíes en grupos, sinón que se llevanten más definíes, especialmente d'este a oeste, d'oeste-noroeste a esti sureste, y d'oeste-suroeste a esti nordés.

Les altitúes son igualmente mayores: les tierres baxes alzar de 1000-1700 m, y les sierres unos 200-500 m más, anque en dellos casos algamen los 2400 m. Estes elevaciones, sicasí, nun son cadenes continues, sinón crestes curties y grupos que s'alcen sobre una base común, intersectadas por llaberintos de ribayos, agüeries, cañaes y cuenques. Pero los pandos, compuestes de depósitos coloraos horizontales del Han-hai, que son carauterístiques de les rexones sureñes del oriente de Mongolia, nun tán presentes nesta zona o asoceden namái nuna llocalidá, cerca del ríu Shara-muren, y depués son frecuentemente intersectadas por agüeries o cursos d'agua secu. Equí hai gran escasez d'agua, nun hai manantiales, nin llagos, nin pozos; en rares ocasiones produzse bien poca precipitación. Los vientos prevalentes provienen del oeste y el noroeste, y una cortina de polvu asítiase sobre'l territoriu, como asocede en Takla Makan y el desiertu de Lop.

La flora predominante nesta zona ta compuesta d'ayu montés, Kalidium gracile, axenxu, saxaul, Nitraria schoberi, Caragana, efedra, Bataceae y Lasiagrostis splendens. La taana, o cebolla cimarrona (Allium polyrhizum), ye la yerba más consumida polos fataos; los mongoles reclamen que la mesma ye esencial pa producir el sabor correcto del airag (lleche de camellu lleldada).

Esti gran desiertu de Gobi ye travesáu per delles rutes comerciales, dalgunes de les cualos fueron emplegaes mientres miles d'años. Ente les más importantes tán la que va de Kalgan, na frontera con China, hasta Ulán Bátor (960 km); la de Suzhou (en Gansu) a Hami (670 km); la de Hami a Beixín (2000 km); la de Kwei-hwa-cheng (o Kuku-khoto) a Hami y Barkul; y la de Lanzhou (en Gansu) a Hami.

Pandu semidesértica d'Ala Shan[editar | editar la fonte]

La porción suroccidental del desiertu de Gobi, tamién conocida como Hsi-tau y Pequeñu Gobi, ocupa l'espaciu qu'arredolen el gran llazu nortizu del Huang He —o ríu Mariellu— al este; el ríu Ejin, al oeste; los montes de Qilian y l'estrecha cadena predresa de Longshou (Ala-shan), de 3200-3500 m d'altitú, pol suroeste. El desiertu de Ordos, que cubre l'área nororiental del pandu de Ordos, forma parte d'esta ecorrexón. Pertenez a la cuenca central que formen los trés depresiones nes que'l Potanin estrema al Gobi. «Topográficamente —comenta Przevalski— ye una llanura perfectamente nivelada, que con toa probabilidá constituyó'l fondu d'un gran llagu o mar interior». Los datos nos que basa esta conclusión ye'l nivel del área llana en xunto, el magre d'altu salín, el sable espardíu sobre la superficie y los llagos salaos qu'ocupen les partes más baxes.

En cientos de quilómetros nun hai namás que arena; en delles partes sigue tan lloñe ensin interrupción que los mongoles llamar Tengger (cielu). Estes grandes estensiones son dafechu grebes, nin siquier dalgún oasis sollivia los espansivos sables mariellos n'alternanza con zones igualmente amplies de magre salín o, cerca de la base de los montes, con quixarros maneros. Anque en xunto ye un terrén niveláu, con un altor xeneral de 1000 a 1500 m, esta seición, al igual que la mayoría de les otres partes del Gobi, ta enmarcada por una rede de montes y sierres entecortaes que s'alcen unos 300 m o más sobre'l permediu.

La vexetación llindar a una variedá de arbustos y una docena de yerbes y camperes, les más prominentes son el saxaul (Haloxylon ammodendron) y Agriophylum gobicum. Les demás inclúin convolvulus, Artemisia campestris, acacia, Inula ammophila, Sophora flavescens, Convolvulus ammanii, Peganum y Astragalus, toes elles, nanes, deformes y raquítiques.

La fauna ye escasa: antílopes, llobos, foines, llebres, corpuspinos, fuines, numberoses llagarteses y delles aves, como gangues, calandries, calambiyes, gorriones, grullas, arrandejos terrestres de Henderson, calandries cornudas y calandries crestadas. Los únicos habitantes humanos del Ala-shan son los mongoles de Torgod.

Esploraciones europees hasta 1911[editar | editar la fonte]

El desiertu de Gobi tuvo una llarga historia d'ocupación humana, mayormente de pueblos nómades. Al empiezu del sieglu XX, la rexón taba sol control nominal de China, pero habitáu principalmente por mongoles, güigures y kazajo. El desiertu en sí namái se conocía parcialmente polos estranxeros, y l'información disponible llindar a les aportaciones de viaxeros solitarios que cruciaben por él por interés propiu. Ente los esploradores europeos que contribuyeron a la conocencia del Gobi hasta entós, destáquense:

El desiertu de Gobi na cultura popular[editar | editar la fonte]

El desiertu de Gobi destacar por ser un llugar particularmente remotu, contrariu y exóticu.

  • Na edición especial de la película de ciencia ficción de 1977, Close Encounters of the Third Kind, el barcu S.S. Cotopaxi, perdíu en circunstancies misterioses n'avientu de 1925 mientres diba en ruta de Charleston, Carolina del Sur, a L'Habana, Cuba, ye extrañamente atopáu na porción mongola del desiertu de Gobi.
  • El filme El vuelu del Fénix (Flight of the Phoenix), de 2004, presenta a un avión de carga que s'estrella nel Gobi.
  • El Aka Allghoi Khorhoi ye una criatura mitolóxica y de la mitoloxía del desiertu.
  • En 2008 el programa de la canal española Cuatro Pekín Express tuvo como una de les sos pruebes la marcha de los sos concursantes a lo llargo de 30 quilómetros pol desiertu de Gobi en pareyes, con un camellu p'ayudar a llevar les mochiles y l'agua.
  • Na película The Way Back (2010), en castellán Camín a la llibertá, onde un grupu de prisioneros de los campos de concentración de la Xunión Soviética escápense y diríxense escontra India onde tienen que cruciar esti desiertu. Mientres la ruta, por cuenta de la poca agua qu'hai nesta rexón, muerren dalgunos del grupu por deshidratación.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Henri Rueff (26 xineru 2015). «Contraction of the Gobi Desert, 2000–2012». Remote Sensing (2):  páxs. 1346-1358. doi:10.3390/RS70201346. 
  2. Wright, John W. (ed.); Editors and reporters of The New York Times (2006). The New York Times Almanac, 2007, Nueva York, Nueva York: Penguin Books, páx. 456. ISBN 0-14-303820-6.
  3. http://en.wikipedia.org/wiki/Green_Wall_of_China «Un nueva Gran Muralla verde en China.»Consultáu'l 04/03/2012

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]