Desensibilización y reprocesamiento por movimientos oculares

De Wikipedia

La desensibilización y reprocesamiento por movimientos oculares (acrónimu, n'inglés, de eye movement desensitization and reprocessing, EMDR) ye una téunica psicolóxica terapéutica utilizada p'atenuar los efeutos negativos de los eventos traumáticos.[1] El métodu foi creáu y foi desenvueltu, dende 1987, por Francine Shapiro.

El EMDR ye un modelu de sicoterapia complexu, ya integra elementos y componentes procedentes de distintos enfoques. Sicasí, lo más carauterístico ye l'usu de la estimulación billateral, yá seya por aciu movimientos oculares, por aciu soníos o con golpecitos (tapping), colos que s'aguiya un hemisferiu cerebral al empar. Xunto con conceutos teóricos provenientes d'otres teoríes psicolóxiques (procesamientu bioinformacional, psicoloxía conductual, psicoloxía cognitiva o psicoloxía humanista, sistemes familiares y psicodinámica), el EMDR toma emprestaos de dellos modelos términos y téuniques, qu'integra d'una manera particular.[ensin referencies]

El EMDR ye, xunto coles terapies cognitivu-conductuales, un tratamientu efeutivu pal trestornu de estrés postraumático (TEPT).[1]

Aplicaciones[editar | editar la fonte]

El EMDR constitúi una alternativa de sicoterapia efeutiva y de resultaos perdurables en pacientes con TEPT y en trestornos acomuñaos col espectru del trauma.

Utilízase davezu en víctimes d'abusu sexual, asaltus o d'otros fechos violentos; tamién s'emplegó pa intervenciones in situ en llugares afeutaos por desastres naturales o provocaos pol ser humanu (por casu, colos 220 neños víctimes de les hinchentes de Santa Fe, Arxentina, del 2003).

Sicasí, como la mesma Francine Shapiro señala:

“Munchos de nós pensamos que'l trauma consiste nos grandes acontecimientos qu'apaecen nos diarios. Nel imaxinariu popular, identifícase como víctimes d'un trauma a veteranos de guerra o a los sobrevivientes d'una catástrofe natural o un ataque terrorista. Pero, por definición, trauma ye cualquier fechu que tuviera un efeutu negativu duraderu nuna persona. Toos conocemos a daquién que perdió'l so trabayu, a los sos seres queríos o a cencielles les sos posesiones y que sufrió verdaderamente por ello. Cuando daquién ver alteriada la so paz d'espíritu o bien nunca la tuvo, vese espuestu a series consecuencies físiques y psicolóxiques, seya como quier la causa. Al marxe de los disparadores’, polo xeneral les causes atopar n'antigües esperiencies de la vida. A eses esperiencies, llamar traumas”. (Francine Shapiro, Una terapia innovadora pa superar l'ansiedá, l'estrés y el trauma.. SAPsi Editorial, 2007.)

Esta concepción del trauma dexa aplicar el EMDR en casos nos cualos, según el DSM IV, nun se cumplen los criterios específicos pal TEPT. Desenvolviéronse protocolo d'investigación especiales pal tratamientu, ente otros, de:[ensin referencies]

Tabaquismu[editar | editar la fonte]

El vezu de fumar ye una conducta aprendía y caltiénse porque ta acomuñada a munches esperiencies y sensaciones que son distintes pa cada persona. La mayoría de les persones fumadores empecipiaron el so consumu a edaes bien tempranes, n'ambientes d'ociu y d'entretenimientu. Tou esto queda automáticamente grabáu na mente. Esto ye lo que se reproduz cuando la persona vuelve dar una calada a un cigarru. Les sensaciones que suelen esperimentase son distintos pero positives; por casu, la sensación de bienestar al fumar dempués del almuerzu o tres la comida (vease postprandial). Estos suelen ser los pitos más difíciles de dexar de consumir. Per otra parte, la nicotina actúa como tranquilizante o como antidepresivu.[ensin referencies]

Trabayar con EMDR dexa aportar a eses canales d'información o memoria que la persona, gracies a la nicotina, escuende o azorrona con falses sensaciones de bienestar y d'aselu. Al terminar el tratamientu, dexen de fumar y tienen la creencia de que'l tabacu yá nun ye necesariu na so vida, y esto nun-yos produz nenguna congoxa, sinón tou lo contrario: sienten lliberación. Cada persona ye distinta; por ello, el tratamientu ye totalmente individualizáu. Y ye un tratamientu eficaz y rápido, y amás ufierta recursos na so vida diaria pa poder controlar el vezu.

Los psicólogos qu'apliquen EMDR pa esta adicción afirmen que ye unu de los tratamientos más efeutivos qu'esisten, yá que va empobináu direutamente al raigañu del problema: la parte psicolóxica.

En situaciones traumátiques, ye frecuente que la persona presente numberoses creencies negatives en redol a esta esperiencia, tales como culpabilidá, responsabilidá con al respeutive de la posibilidá de control y a la imposibilidá de defendese. Nuna situación normal”, compárense les creencies negatives coles creencies posibles de les que toos disponemos, y ufiértase una solución adaptativa más fayadiza a la realidá. Trátase d'un sistema natural adaptativu de procesamientu de la realidá.

El trauma según el EMDR[editar | editar la fonte]

El EMDR describe'l trauma como una información almacenada nel celebru de manera disfuncional, a partir d'una esperiencia considerada traumática; al ser archivada d'esa manera, nun puede utilizase nin integrase a la esperiencia cotidiana del suxetu, y por consiguiente convertir en responsable de los síntomes del paciente.

Pa espresalo con más precisión, la información queda asociada a los sistemes de memoria implícita de manera similar al momentu nel que s'esperimentó la esperiencia traumática. D'ello esprender que, cuando se ve engarráu a una situación que guarda cierta rellación de semeyanza o resonancia respeuto de la esperiencia que resultó traumática, la persona convertir en víctima d'una reacción que va dende l'aprovecedura al mieu, el refugu, la roxura o bloqueos a nivel muscular o fisiolóxicu.

N'ocasiones, l'individuu nun alvierte la incoherencia de tales reacciones, pero en munches otres, estes postreres van acompañaes de desconciertu o de frustración, y llega inclusive a reprochase a sigo mesmu por protagonizales entá siendo consciente de lo innecesario, de lo indebío y de lo contraproducente de les mesmes.

El trabayu del terapeuta de EMDR consiste n'ayudar al paciente a reintegrar los sucesos traumáticos, de cuenta que éstos nun sigan causándo-y dolor nin sufrimientu.

Tipos de trauma[editar | editar la fonte]

Conócense dos tipos de trauma:

  • Traumas con T mayúscula: el tipu d'esperiencia traumática ye física: abusos físicos, sexuales o accidentes.
  • Traumas con t minúscula: el tipu de trauma ye namái emocional, un divorciu o la desapegadura de la madre al so fíu a una edá bien temprana.

Formación[editar | editar la fonte]

La formación necesaria pa convertise en terapeuta de EMDR esixe cursar dos bloques de 20 hores de duración, a los qu'hai que sumar otros cinco hores de supervisión per cada bloque o parte. Hubo discutinios al respeutu, yá que namái EMDRIA da les habilitaciones a entrenadores, pero tal plan formativu garantiza la coherencia de l'aplicación de EMDR: asina, un terapeuta d'Israel va trabayar básicamente col mesmu procedimientu qu'unu de Guatemala.

Efeutividá y reconocencies[editar | editar la fonte]

Nel 2002, el Conseyu Nacional de Salú Mental d'Israel designó al EMDR como unu de los trés tratamientos preferíos pa víctimes del terrorismu; el Departamentu de Salú d'Irlanda del Norte, pela so parte, considerar como unu de los dos tratamientos a escoyer pa víctimes de trauma. Darréu, el Departamentu de Defensa y el Departamentu d'Asuntos de los Veteranos de los Estaos Xuníos publicaron dellos informes qu'asitien al EMDR dientro de la categoría de terapies con mayor nivel d'evidencia científica, y encamienten el so usu nel tratamientu del TEPT.

Distintes investigaciones demostraron que tres sesiones de 90 minutos de EMDR dexen camudar el criteriu pa trestornu de estrés postraumático (TEPT): ente'l 80 per cientu y el total de los individuos que presenten una única esperiencia de trauma, incluyida una violación, un accidente o un desastre. Nel casu de quien sufrieron traumas múltiples, el tiempu de tratamientu ye mayor: calcúlase que son necesaries ente 8 y 12 hores de tratamientu pa esaniciar d'un 77 a 80 per cientu del TEPT causáu por trauma múltiple.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]