Derechu internacional humanitariu

De Wikipedia
Documentu orixinal del Primer Conveniu de Xinebra.

El Derechu internacional humanitariu (DIH) ye una caña del Derechu internacional públicu que busca llindar los efeutos de los conflictos armaos protexendo a les persones que nun participen nes hostilidaes o que decidieron dexar de participar nel enfrentamientu, y acutar y regular los medios y métodos de guerra a disposición de los combatientes; regula la conducta nos conflictos armaos (ius in bellu). Componer d'una serie de normes, na so mayoría reflexaes nos Convenios de Xinebra de 1949 y los sos protocolos adicionales.

Les normes del Derechu internacional humanitariu pretenden evitar y llindar el sufrimientu humanu en tiempos de conflictos armaos. De la mesma, pretende llindar o prohibir l'usu de ciertos métodos de guerra, pero nun determina si un país tien derechu a recurrir a encomalo, tal que lo establez la carta de Naciones Xuníes. Estes normes son d'obligatoriu cumplimientu tantu polos gobiernos y los exércitos participantes nel conflictu como polos distintos grupos armaos d'oposición o cualesquier parte participante nel mesmu.

Orixe[editar | editar la fonte]

Abrazu de Bolívar y Morillo n'ocasión de la firma del Tratáu d'Armisticiu y Regularización de la Guerra en Santa Ana de Trujillo (Venezuela).

L'orixe del DIH remontar a les normes dictaes poles antigües civilizaciones y relixones. La guerra siempres tuvo suxeta a ciertes lleis y costumes. El más importante antecedente del DIH actual ye'l Tratáu d'Armisticiu y Regularización de la Guerra, suscritu y ratificáu en 1820 ente les autoridaes del entós gobiernu de la Gran Colombia y el Xefe de les Fuercies Espedicionaries de la Corona Española, na ciudá venezolana de Santa Ana de Trujillo. Esti Tratáu foi suscritu nel marcu del conflictu de la Independencia, siendo'l primeru nel so xéneru n'Occidente.

A partir d'entós, nel sieglu XIX, los Estaos aceptaron un conxuntu de normes basáu na amargosa esperiencia de la guerra moderna, que caltién un cuidadosu equilibriu ente les esmoliciones de calter humanitariu y les esixencies militares de los Estaos. Na mesma midida en que creció la comunidá internacional, aumentó'l númberu d'Estaos que contribuyó al desenvolvimientu del DIH. Anguaño, ésti puede considerase como un Derechu verdaderamente universal.

El DIH y les normes relatives a los derechos humanos aplicar mientres situaciones táctiques distintes. Los derechos humanos son esixentes en tiempu de paz, ye dicir que les sos normes son dafechu operatives en circunstancies normales dientro d'un esquema institucionalizáu de poderes nel que l'estáu de derechu ye la regla. El DIH aplicar mientres conflictos armaos tantu de calter internu como de calter internacional. El DIH ye n'esencia un derechu d'esceición.

Los derechos humanos y el DIH tienen oríxenes distintos. Los derechos humanos xestar nel orde internu de los estaos. Apaecen güei día reconocíos nos sistemes xurídicos nacionales, inclusive con rangu constitucional. Los derechos humanos siguen siendo materia rexida ya implementada primordialmente per cada estáu. A partir de la segunda guerra mundial la comunidá internacional esperimentó la necesidá de controlar nel ámbitu internacional a aquellos qu'en principiu teníen de garantizar la efeutiva aplicación de los derechos humanos dientro de les sos propies xurisdicciones. En repitíes ocasiones foi'l mesu estáu quien, teniendo de garantizar y protexer los derechos y garantíes de los individuos reconocíos na so xurisdicción doméstica, terminaba siendo'l violador sistemáticu d'esos derechos.

La internacionalización de la regulación interna de los derechos humanos determinó un quebre de primeres de la non-intervención nos asuntos d'esclusiva xurisdicción doméstica. Les violaciones sistemátiques a los derechos humanos dientro d'un estáu podíen arreyar un quebrantamiento o amenaza a la paz tanto rexonal como internacional.

La evolución de los derechos humanos tantu nel ámbitu internu como internacional tuvo y ta rellacionada a posiciones políticu filosófiques que dieron llugar al desenvolvimientu d'ideoloxíes contrapuestes en cuanto al verdaderu conteníu y algame de los derechos suxetos a una debida proteición estadual y a un fayadizu control internacional.

Pela so parte el DIH apruz nes rellaciones ente estaos mientres la segunda parte del sieglu XIX como una respuesta de la comunidá internacional a los horrores de la guerra. Nesti sentíu'l DIH naz y desenvuélvese como un movimientu ensin politizar, tomando distancia de les corrientes del pensamientu políticu polo xeneral. La necesidá de llindar los sufrimientos innecesarios de los combatientes mancaos y enfermos nel campu de batalla foi l'eslabón inicial d'una cadena de proteiciones acutaes a categoríes específiques d'individuos afeutaos polos conflictos armaos. La incorporación de nueves categoríes de víctimes de los conflictos implicó una evolución constante tocantes a l'ampliación del ámbitu d'aplicación personal del DIH. A los mancaos y enfermos nel campu de batalla siguió-y nel tiempu la regulación de la proteición debida a los náufragos, depués la de los prisioneros de guerra y de resultes de les traumátiques esperiencies vivíes mientres la segunda guerra mundial, finalmente regulóse la proteición debida de la población civil afeutada por conflictos armaos. Esisten güei día nueves categoríes específiques de persones protexíes, como asina tamién se protexe dientro del DIH a determinaos grupos de persones vulnerables (muyeres, neños) dientro de situaciones de conflictos armaos.

Conteníu[editar | editar la fonte]

El DIH atópase esencialmente conteníu nos cuatro Convenios de Xinebra'l 12 d'agostu de 1949, nos que son parte cuasi tolos Estaos. Estos Convenios completar con otros dos trataos: los Protocolos adicionales de 1977 relativos a la proteición de les víctimes de los conflictos armaos. Hai asina mesmu otros testos que prohiben l'usu de ciertes armes y táctiques militares o que protexen a ciertes categoríes de persones o de bienes. Son principalmente:

  • La Convención de la Faya de 1954 pa la proteición de los bienes culturales en casu de conflictu armáu y los sos dos Protocolos;
  • La Convención de 1975 sobre Armes Bacteriolóxiques;
  • La Convención de 1980 sobre Ciertes Armes Convencionales y los sos cinco Protocolos;
  • La Convención de 1993 sobre Armes Químiques;
  • El Tratáu de Ottawa de 1997 sobre les Mines Antipersona;
  • El Protocolu facultativu de la Convención sobre los Derechos del Neñu relativu a la participación de neños nos conflictos armaos.

Agora acéptense munches disposiciones del DIH como Derechu consuetudinario, esto ye, como normes xenerales aplicables a tolos Estaos.

Función y serviciu[editar | editar la fonte]

La función del DIH estrema ente conflictu armáu internacional y conflictu armáu ensin calter internacional. Nos conflictos armaos internacionales enfréntense, a lo menos, do Estaos. Nellos deben reparar munches normes, incluyíes les que figuren nos Convenios de Xinebra y nel Protocolu adicional I. Nos conflictos armaos ensin calter internacional enfréntense, nel territoriu d'un mesmu Estáu, les fuercies armaes regulares y grupos armaos disidentes, o grupos armaos ente sigo. Nellos aplícase una serie más llindada de normessobremanera les disposiciones del artículu 3 común a los cuatro Convenios de Xinebra y el Protocolu adicional II.

Conflictos armaos internacionales y non internacionales[editar | editar la fonte]

A los conflictos armaos internacionales definir a partir d'un criteriu oxetivu y nun se parte de la declaración de guerra como elementu pa catalogar un conflictu d'internacional, el criteriu al contrariu finca na esistencia d'hostilidaes efeutives ente fuercies militares de dos estaos.

Per otru llau les regles de derechu internacional humanitariu tamién s'apliquen a los conflictos armaos non internacionales, estos son aquellos que se desenvuelven nel territoriu d'un estáu enfrentándose fuercies militares del estáu con grupos insurreccionales que tienen el control d'una parte del territoriu, tán relativamente entamaos so una autoridá nel marcu d'un conflictu enllargáu nel tiempu.

Derechu internacional humanitariu y Derechu de los derechos humanos[editar | editar la fonte]

Ye importante faer la distinción ente Derechu internacional humanitariu y Derechu de los derechos humanos. Anque dalgunes de les sos normes son similares, estos dos cañes del Derechu internacional desenvolviéronse por separáu y figuren en trataos distintos. En particular, el Derechu de los derechos humanos, a diferencia del DIH, ye aplicable en tiempu de paz y munches de les sos disposiciones pueden ser suspendíes mientres un conflictu armáu.

El DIH cubre dos ámbitos:

  • La proteición de les persones que nun participen nes hostilidaes.
  • Una serie de restricciones de los medios de guerra, especialmente les armes, y de los métodos de guerra, como son ciertes táctiques militares (por casu utilizar uniformes o distintivos del exércitu enemigu mientres la batalla, táctica qu'a éstes yera utilizada polos alemanes en ciertes ocasiones mientres la Segunda Guerra Mundial).

El DIH preve la obligación de los estaos de “respetar” y “faer respetar” les sos normes (art. 1 común a los cuatro Convenios de Xinebra de 1949). La rellación xurídica que se xenera convencionalmente, venceya a los estaos ente sigo. Cada estáu parte nos Convenios de Xinebra de 1949 obligar a respetar y a faer respetar a los demás estaos parte la plena vixencia de los sos enunciaos normativos. Na práutica, los estaos fueron renuentes a manifestar la so intención de cuestionar a los estaos violadores del DIH. Nesti sentíu la posición asumida per terceros estaos respeuto de los conflictos armaos foi xeneralmente la d'impulsar la prevención de nueves o repitíes violaciones.

Converxen asina dos tendencies claramente identificables, la preventiva y la reparadora. La observancia de los derechos humanos centralizar na función reparadora ente que'l DIH cumple una aición eminentemente preventiva. Por esta razón l'espardimientu del DIH ye vital a efeutos de tremar el conteníu de les sos normes en proteición de potenciales víctimes de los conflictos armaos.

Sicasí col desenvolvimientu actual del derechu internacional públicu contemporaneu signado pola proliferación de los derechos humanos y l'amenorgamientu de los conflictos bélicos, los principiu de dambes cañes del derechu tienden a averase siendo los principiu de derechu humanos el paragües rector del derechu internacional humanitariu.

Proteición[editar | editar la fonte]

En particular, ta prohibíu matar o mancar a un adversariu que depunxera les armes o que tea fora de combate. Tullir o mancillar los cuerpos de los soldaos cayíos ta tamién prohibíu por estes convenciones. Los mancaos y los enfermos van ser recoyíos y asistíos pela parte batallosa en que'l so poder tean. van respetase'l personal y el material médico, los hospitales y les ambulancies. Normes específiques regulen coles mesmes les condiciones de detención de los prisioneros de guerra y el tratu por cuenta de los civiles que se topen so l'autoridá de la parte adversa, lo qu'inclúisobremanera, el so caltenimientu, atención médica y el derechu de correspondencia o contautu colos sos familiares, na midida na que seya posible. El DIH preve, coles mesmes, dellos signos distintivos que pueden emplegase pa identificar a les persones, los bienes y los llugares protexíos. Trátase principalmente de los emblemes de la cruz colorada y de la media lluna colorada, según los signos distintivos específicos de los bienes culturales y de la proteición civil.

Restricciones ante los medios y métodos militares[editar | editar la fonte]

El DIH prohibe, ente otres coses, los medios y los métodos militares que:

  • Nun estremen ente les persones que participen nos combates y les persones que nun tomen parte nos combates, con cuenta de respetar la vida de la población civil, de les persones civiles y los bienes civiles;
  • Causen daños superfluos o sufrimientos innecesarios;
  • Causen daños graves y duraderos al mediu ambiente.

El DIH prohibió l'usu de munches armes, incluyíes les bales esplosives, les armes químiques y biolóxiques, armar láser que causen ceguera y les mines antipersonas.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Derechu internacional humanitariu - Páxina sobre DIH del CICR.