Derechos del neñu

De Wikipedia
Artículu revisáu
Activistes mozos pidiendo l'abolición de la esclavitú infantil n'Estaos Xuníos a principios de 1900.
Escultura nel sitiu de los Derechos del Neñu en Viena, Brighton, Austria.

Los derechos del neñu son un conxuntu de normes xurídiques que protexen a les persones hasta cierta edá. Toos y cada unu de los derechos de la infancia son inalienables ya irrenunciables, polo que nenguna persona puede frayalos o desconocelos so nenguna circunstancia. Dellos documentos consagren los derechos de la infancia nel ámbitu internacional, ente ellos la Declaración de los Derechos del Neñu y la Convención sobre los Derechos del Neñu.

Historia[editar | editar la fonte]

N'Estaos Xuníos, los movimientos polos derechos del neñu surdieron mientres el sieglu XIX col Orphan Train (un esperimentu social que buscaba fomentar el tresporte de neños de les grandes ciudaes del Este, como Nueva York y Boston, escontra l'oeste, pa crear cases per tol país). Nes grandes ciudaes, cuando los padres de neños morríen o yeren desaxeradamente probes, el neñu víase obligáu a trabayar pa caltenese o caltener a la so familia. Los neños convertíense en trabayadores en fábriques y mines de carbón, les neñes convertíense en prostitutes o moces de salón o terminaben en talleres de trabayu esclavu. Toos estos trabayos solo pagaben los gastos d'alimentación, esto ye, que nun pagaben tributos como nel antiguu Exiptu. La idea de crear los derechos del neñu circuló en dellos medios intelectuales mientres el sieglu XIX. Un exemplu d'ello foi la referencia que fixo l'escritor francés Jules Vallès na so obra El neñu (1879), y más claramente la reflexón sobre los derechos del neñu que realizó Kate D. Wiggin en "Children's Rights"(1892).

Nesti ambiente receutivu, nos dos primeres décades del sieglu XX circularon delles declaraciones de los derechos del neñu, dacuando en forma lliteraria o bien como resoluciones d'organizaciones científiques y pedagóxiques.

La primer declaración de derechos del neñu, de calter sistemática, foi la Declaración de Xinebra del 26 d'avientu de 1924, redactada por Eglantyne Jebb fundadora de Save the Children.

Les Naciones Xuníes aprobaron en 1948 la Declaración Universal de los Derechos Humanos que, implícitamente, incluyía los derechos del neñu, sicasí, darréu llegóse al convencimientu que les necesidaes particulares de los neños y neñes teníen de tar especialmente enunciaos. Enantes decidiera que'l Fondu Internacional d'Emerxencia de les Naciones Xuníes pa los neños (UNICEF) siguiera los sos llabores como organismu especializáu y permanente pa la proteición de la infancia (denominándolu oficialmente Fondu de les Naciones Xuníes pa la Infancia).

El 20 de payares de 1959 les Naciones Xuníes aprobó la Declaración de los Derechos del Neñu.

A partir de 1975, con ocasión del Añu Internacional del Neñu, empezó a aldericase una nueva declaración de derechos del neñu, fundada en nuevos principios. A consecuencies d'esti alderique, en 1989 roblóse na ONX la Convención sobre los Derechos del Neñu y dos protocolos facultativos que la desenvuelven, anovaos en 2000:[1]

  • Apurrir a la infancia proteición xurídica escontra les peores formes d'esplotación.
  • Utilizar los protocolos facultativos p'aumentar los preseos de derechos humanos.

Derechos de los neños[editar | editar la fonte]

Placa grabada colos Derechos del Neñu en Santiago de Chile.

A partir de la promulgación de la Convención en 1989 foise afaciendo la llexislación interna a los principios contemplaos na Declaración. Anque la llexislación y el sistema xurídicu de cada país suel ser distintu, 193 países foron consagrando midíes especiales pa la so proteición, a nivel llexislativu ya inclusive derechos constitucionales.

Ente los Derechos del neñu destaquen los seis principios fundamentales:

  • Non a la discriminación: tolos neños tienen los mesmos derechos.
  • L'interés cimeru del neñu: cualquier decisión, llei, o política que pueda afeutar a la infancia tien que tener en cuenta qué ye lo meyor pal neñu.
  • Derechu a la educación: dir a la escuela *
  • El derechu a la vida, la sobrevivencia y el desenvolvimientu: tolos neños y neñes tienen derechu a vivir y a tener un desenvolvimientu afayadizu.
  • La participación: los menores d'edá tienen derechu a ser consultaos sobre les situaciones que los afeuten y a que les sos opiniones sían tomaes en cuenta.
  • Derechu a la vivienda digna: Tolos neños tienen el derechu a vivir nun espaciu afayadizu pal so desenvolvimientu.
  • Derechu a la familia : tou neñu tien derechu a tener una familia que lu quiera y que lu curie

La Convención sobre los derechos del neñu recueye 54 artículos.[2]

Convención sobre los Derechos del Neñu y protocolos facultativos[editar | editar la fonte]

Les Naciones Xuníes na Convención sobre los Derechos del Neñu (CDN) indicó los estándares precedentes a los derechos del neñu y estos foron ratificaos por tolos países menos los Estaos Xuníos, Somalia y Sudán del Sur.[3] La inestabilidá de Somalia a roblar la Convención ye un atributu de la so falta d'estructura gubernamental. L'alministración de los Estaos Xuníos sol gobiernu de George W. Bush opúnxose a ratificar la Convención y les condiciones llegales porque «crean conflictu coles polítiques d'Estaos Xuníos nel rol de los padres, soberanía, estáu y lleis llocales».[4] Y magar en 2008 el nuevu presidente Barack Obama dixo que'l so gobiernu revisaría la posición, la tema nun camudó.[3]

Per otra parte, en mayu del 2000 l'Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes adoptó dos Protocolos facultativos de la CDN:[5]

  • El Protocolu facultativu a la Convención tocante a la implicación de los neños nos conflictos armaos, qu'entró a valir el 12 de febreru de 2002. Hasta'l 30 de xunu de 2006, foi ratificáu por 107 Estaos y robláu por 122.
  • El Protocolu facultativu a la Convención tocante a la venta de neños, la prostitución y a la pornografía poniendo n'escena a neños, entró a valir el 18 de xineru de 2002. Hasta'l 30 de xunu de 2006, foi ratificáu por 107 Estaos y robláu por 115.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. http://www.unicef.org/spanish/crc/index_protocols.html
  2. «Convención sobre los Derechos del Neñu editorial=Oficina del Altu Comisionado de les Naciones Xuníes pa los derechos Humanos». Archiváu dende l'orixinal, el 12 de xunetu de 2014. Consultáu'l 18 d'agostu de 2014.
  3. 3,0 3,1 Sparrow, Thomas (20 de payares de 2013). «Por qué EE.XX. se niega a ratificar la Convención de los Derechos del Neñu». BBC. Consultáu'l 16 de payares de 2014.
  4. Report by the Secretary of State to the Congress. II. (ochobre de 2003).
  5. «La Représentante spéciale du Secrétaire général pour les enfants et les conflits armés» (francés). Consultáu'l 11 de payares de 2014.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.