Derechos constitucionales

De Wikipedia

Los derechos constitucionales son aquellos incluyíos na norma constitutiva y organizativa d'un estáu xeneralmente denomada Constitución que se consideren como esenciales nel [sistema políticu] y que tán especialmente venceyaos a la dignidá humana. Esto ye, son aquellos derechos qu'esfruten d'un estatus especial tocantes a garantíes (de tutela y reforma) dientro del ordenamientu xurídicu. Ye conocíu'l plantegamientu filosóficu-antropolóxicu según el cual onde naz una necesidá surde un derechu; esti plantegamientu tan lóxicu apaez per primer vegada en "La República" de Platón. Los derechos constitucionales clasificar en derechos fundamentales o de primer xeneración, derechos económicos, sociales y culturales o de segunda xeneración y derechos a un mediu ambiente sano o de tercer xeneración.[ensin referencies] Podemos atopalos na parte Dogmática de la Constitución arxentina, dende l'artículu 1 hasta'l 86.

Derechos fundamentales[editar | editar la fonte]

Los derechos fundamentales son aquellos inherentes al ser humanu, que pertenecen a toa persona en razón a la so dignidá.

  1. Conceutu oxetivu: l'Estáu ta amestáu a les lleis, normes y otros; polo cual, yá ye un Estáu de derechu.
  2. Conceutu suxetivu: son los derechos imprescindibles pal desenvolvimientu y la llibertá de les persones.

Arxentina[editar | editar la fonte]

La Constitución Arxentina llexisla sobre derechos fundamentales na so primer parte titulada "Declaraciones, derechos y garantíes." y, cola reforma del añu 1994, nel artículu 75 incisu 22 onde s'atopen incluyíos los siguientes Trataos de Derechos Humanos: Declaración Americana de los Derechos y Deberes del Home; Declaración Universal de Derechos Humanos; Convención Americana sobre Derechos Humanos; Pactu Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales; Pactu Internacional de Derechos Civiles y Políticos y el so Protocolu Facultativu; Convención sobre la Prevención y la Sanción del Delitu de Xenocidiu; Convención Internacional sobre la Eliminación de toles Formes de Discriminación Racial; Convención sobre la Eliminación de toles Formes de Discriminación contra la Muyer y Convención contra la Tortura y otros Tratos o Penes Crueles, Inhumanos o Degradantes; Convención sobre los Derechos del Neñu.

Chile[editar | editar la fonte]

La Constitución Política de la República asegura a toles persones un catálogu de derechos allugaos nel Artículu 19 de la carta fundamental, más otros implícitos en tol testu constitucional. Por que estos derechos sían verdaderamente efectivos, l'Artículu 26 señala al respeutu que "La seguridá de que los preceptos llegales que por mandatu de la Constitución regulen o se llinden nos casos en qu'ella lo autoriza, nun van poder afectar los derechos na so esencia, nin imponer condiciones, tributos o requisitos que torguen el so llibre exerciciu". Tamién, la Constitución nos sos artículos 20 y 21 establez preseos procesales o aiciones constitucionales destinaes a faer efectivos judicialmente los derechos que la constitución garantiza. Estos recursos son el Recursu de Proteición (art. 20) y Recursu d'Amparo (art. 21). El segundu ve los asuntos rellacionaos cola Llibertá personal y el Debíu Procesu, y el primeru'l restu de los derechos que'l art. 20 menta, pudiendo la persona o cualesquier nel so nome recurrir a la corte d'apelaciones respeutiva pa interponer l'aición.

Tamién atopamos referencia a los derechos fundamentales, especialmente a aquellos que provienen de trataos internacionales sobre Derechos Humanos nel artículu 5. Esto xenera discutinios na Doctrina con al respeutive de si los Trataos de Derechos Humanos tienen xerarquía llegal, supralegal, constitucional o supraconstitucional, pos llinden l'exerciciu mesmu de la Soberanía.

Colombia[editar | editar la fonte]

La Constitución Política Colombiana, de 1991, da-y a toa persona, un conxuntu de garantíes fundamentales y l'aición correspondiente pa faela valir, ensin importar, nacionalidá, sexu, raza, condición o orixe. Ente ellos y con distinta manera d'aplicación podemos numberar los siguientes: Derechu a la vida, integridá personal, igualdá, reconocencia de personalidá xurídica; intimidá; hábeas data; al llibre desenvolvimientu de la personalidá: a la llibertá personal en toles sos formes; a la llibertá de conciencia; d'espresión y d'información; y de cultos; a la honra y bon nome; al derechu de pidimientu; de llibre circulación; al trabayu; la llibertá d'escoyer oficiu y oficiu; d'enseñanza, aprendizaje investigación y cátedra; al hábeas corpus; al debíu procesu; a nun ser sometíu a sanciones de destierru, prisión perpetua o confiscación; al asilu, nos términos previstos pola llei; a les llibertaes de xunta y manifestación; y a los derechos políticos. Los derechos de los neños, qu'inclúin derechos prestacionales como la salú. Les disposiciones de la Convención Americana de Derechos Humanos; Los Cuatro Convenios de Xinebra del 12 d'agostu de 1949; los protocolos adicionales a los Convenios de Xinebra; La Convención sobre prohibiciones o restricciones del emplegu de ciertes armes convencionales que pueden considerara descomanadamente nocives o d'efectos indiscriminaos y los sos cuatro protocolos; La Convención Interamericana pa prevenir y sancionar la tortura; La Convención Interamericana sobre desapaición forzada de persones; Conveniu 98 de la OIT sobre'l derechu de sindicación y negociación coleutiva; Conveniu 138 de la OIT sobre edá mínima d'almisión d'emplegu; Conveniu 182 de la OIT sobre la prohibición de peores formes de trabayu infantil y l'aición inmediata pa la so eliminación. La Dignidá Humana; el mínimu vital; la seguridá personal frente a riesgos estraordinarios; y l'estabilidá llaboral reforzada de suxetos d'especial proteición constitucional (trabayadores con fueru sindical, persones discapacitaes, la muyer embarazada y el portadores de VIH - SIDA). El derechu a la seguridá social en salú y la vida; derechu a la seguridá social en pensiones y el mínimu vital; derechu al pagu oportunu de pensiones y el mínimu vital; derechu al pagu de la llicencia de maternidá y el mínimu vital; derechu a la educación; y derechu a un mediu ambiente sano.

España[editar | editar la fonte]

La Constitución Española da a tolos ciudadanos una serie de derechos fundamentales y llibertaes públiques, reguláu pol Títulu I de la Constitución Capítulu 2, Seición 1. Regulando toa una serie de garantíes (ente otros, Defensor del Pueblu, recursu d'inconstitucionalidá, procedimientos sumarios, recursu d'amparu) pa esti tipu de derechos.

En teoría, n'España los derechos fundamentales namái pueden ser esplícitos, anque'l Tribunal Constitucional, na práutica, atribuyó n'ocasiones a los derechos fundamentales esplícitos otros conteníos absolutamente nuevos que vienen ser cuasi derechos fundamentales tácitos; ello vieno impuestu en delles ocasiones pola xurisprudencia del Tribunal Européu de Derechos Humanos d'Estrasburgu.

Los derechos fundamentales garantizaos pola Constitución española son, ente otros, el derechu a la igualdá y non discriminación; el derechu a la vida y a la integridá física, a la llibertá relixosa, a la llibertá personal, a la intimidá personal y familiar y a la mesma imaxe, a la llibertá d'espresión ya información, a la llibertá de cátedra, a la llibertá de xunta, a la llibertá d'asociación, al llibre accesu a cargos y funciones públiques en condiciones d'igualdá, a tutelar xudicial efectiva, a la llegalidá penal, a la educación, a la llibertá de sindicación, el derechu de pidimientu.

Méxicu[editar | editar la fonte]

Portada Orixinal de la Constitución Mexicana de 1917, llugar onde s'atopen les Garantíes de los mexicanos.

La Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos (CPEUM) ye la llei suprema del Estáu, nella ríxense los derechos básicos del individuu (parte dogmática), según la forma y estructura d'esti gobiernu (parte orgánica).

La so parte dogmática consagra les "garantíes individuales".

Conceutu:

El diccionariu de la Real Academia Española define:

- Dogma, “la proposición que s'asitia por firme y cierta y como principiu innegable d'una ciencia”.

- Garantía provién del francés garant; que significa, ente otres, efeutu d'afitar lo axustao y cosa qu'asegura o protexe contra dalgún riesgu o necesidá.

Con ello conclúyese les Garantíes son: “derechos públicos suxetivos conseñaos a favor de too habitante de la República que dan a los sos titulares la potestá d'esixilos jurídicamente al traviés de la verdadera garantía de los derechos públicos fundamentales del home que la Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos conseña, esto ye, l'aición constitucional d'amparu” .

Les Garantíes Individuales tán conteníes, na so mayoría, nos primeres 29 artículus de la CPEUM, nun pueden acutase nin suspendese sacante nos casos que la mesma constitución señala, según ta establecíu nos sos artículos 1° y 29° Constitucionales.

Delles carauterístiques de les garantíes individuales son:

  • Unilateralidad, pos l'obligáu a la so observancia ye l'Estáu.
  • Irrenunciabilidad, nun tán suxetes a la voluntá de naide, cualquier persona que s'atope dientro del territoriu nacional cuenta cola proteición de diches garantíes
  • Intransferencia, nun pueden ser oxetu de venta, tresmisión o enayenadura de cualquier tipu.
  • Perdurabilidad, Nunca caduquen o prescriben, salvu nos casos previstos pola mesma constitución.

Nun solu artículu de la CPEUM pueden atopase somorguiaes delles garantíes individuales, por mentar delles y p'efectos didácticos atópense les siguientes:

Clasificación de les Garantíes Individuales:

  • Garantíes d'Igualdá- Ante la llei toes somos iguales y solu ante carauterísticu definíes nes mesmes podráse estremar aquellos casos que sían escepcionales
  • Garantíes de Llibertá- Ente otres la llibertá pa desempeñar cualquier trabayu licito; a espresar les idees; imprenta; el derechu de pidimientu; la llibertá de posesión y portación d'armes; el llibre tránsitu; la llibertá relixosa; la llibre circulación de correspondencia; la llibre concurrencia; la educación llaica, gratuita y obligatoria
  • Garantíes de Propiedá- Implica aspeutos fundamentalmente económicos, amestaos al desenvolvimientu de los medios de producción y la distribución de la riqueza que d'ellos se llogra.
  • Garantíes de Seguridá Xurídica- Les autoridaes tienen d'actuar en tou momentu con estrictu apegu a les lleis, cumpliendo con toes y cada una de les formalidaes que tean establecíes nes mesmes, particularmente cuando pretenda fadiase al particular nos sos bienes o llibertá.

La Suspensión de les Garantíes:

Nel artículu 29 Constitucional axústase que solo nos casos d'invasión, perturbación de la paz pública o de cualesquier otra causa que ponga a la sociedá en grave peligru o en conflictu, l'Executivu Federal n'alcuerdu colos sos Ministros, Xefes de Departamentu Alministrativu, el Procurador Xeneral de la República y cola aprobación del Congresu de la Unión, va poder suspender en tol país o nun llugar determináu les garantíes que fueren torga pa faer frente rápida y fácilmente a la situación.

En tales casos, la suspensión tendrá d'axuntar los siguientes requisitos:

  • Facese per mediu de prevenciones xenerales.
  • Nun contraer a determináu individuu.
  • Suspendese por tiempu llindáu.

Medios de defensa ante Lleis promulgaes o actos d'autoridá (anticonstitucionales o inconstitucionales):

El principal mediu de defensa ante la transgresión de les garantíes individuales establecíes na CPEUM, ye'l amparo, (artículu 1 Constitucional de la Llei d'Amparo), qu'ente otros fines escuerre resolver conflictos derivaos de la promulgación de lleis o la realización d'actos d'autoridá que violen les referíes garantíes individuales.

Na Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos, esisten dos víes pa tutelar de los derechos constitucionales (denominaes "garantíes individuales"). Per un sitiu, la vía xurisdiccional, al traviés d'un Xuiciu d'amparu ante un Xuez de Distritu, Tribunal Colexáu o ante la Suprema Corte de Xusticia de la Nación del Poder Xudicial de la Federación; y pol otru, la vía non xurisdiccional, por aciu una quexa ante la Comisión Nacional de los Derechos Humanos (CNDH) o ante dalguna de les comisiones locales estatales y/o federales.

Proteición Xurisdiccional[editar | editar la fonte]

Los derechos fundamentales nos distintos ordenamientos constitucionales tienen una tutela específica que varia en métodu y procedimientu conforme la llexislación de cada estáu.

La so eficacia frente a terceros[editar | editar la fonte]

Los derechos fundamentales, qu'en principiu son derechos públicos suxetivos a exercer frente al Estáu, espleguen amás una eficacia nes rellaciones ente particulares, esto ye, una eficacia frente a terceros, a particulares (que nun son poderes públicos). Esto nun s'alderica. La cuestión ye si tamos ante una eficacia direuta o namái ante una de calter indireutu: ye la cuestión conocida na doctrina alemana como Drittwirkung der Grundrechte.

Les sos llendes y conteníu esencial. Proporcionalidad y ponderación[editar | editar la fonte]

Pal analís de los problemes relativos a los derechos fundamentales, a la vista de la xurisprudencia española y de la doctrina y xurisprudencia alemanes, Brage Camazano propón un métodu que “estrema ente l'ámbitu normativu del derechu fundamental, como conteníu ab initio del derechu fundamental, antes de toa posible restricción; la intervención nel derechu fundamental, que se refier a les distintes formes d'interferencia o inxerencia nesi ámbitu primeramente protexíu pol derechu; y la xustificación constitucional d'esa intervención. Ye un métodu d'enxuiciamientu que, en bona midida respuende a la naturaleza de les coses, al esquema regla (llibertá o derechu)/esceición (restricciones de la llibertá o derechu) que rixe en tantos aspeutos o ámbitos del derechu, pero que, a la nuesa manera de ver, ye primero de nada un espediente téunicu que facilita l'exame de les cuestiones relatives a los derechos fundamentales y fai más tresparente dichu analís".

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • DÍEZ-PICAZO GIMÉNEZ, L. M. (2ª edición, 2005). Sistema de derechos fundamentales. Madrid: Civitas. ISBN 978-84-470-2403-2.
  • BILBAO UBILLOS, J.M. (1997). La eficacia de los derechos fundamentales nes rellaciones ente particulares. Madrid: Centru d'Estudios Constitucionales.
  • BRAGE CAMAZANO, J. (2005). Les llendes a los derechos fundamentales. Madrid: Dykinson.
  • BIDART CAMPOS, Germán J. (2007. 5 Tomos). Tratáu Elemental de Derechu Constitucional Arxentín. Buenos Aires: Ediar. ISBN 950-574-079-4.
  • CRUZ VILLALÓN, Pedro (1989). Formación y evolución de los derechos fundamentales. Revista Española de Derechu Constitucional.
  • DALLA VIA, Miguel Angel (2004 1ª Edición). Manual de Derechu Constitucional. Buenos Aires: Editorial: Lexis Nexis. ISBN 978-987-1178-04-9.
  • QUISBERT H., Ermo (2005). Los derechos fundamentales. Apuntes de Derechu de Ermo Quisbert.
  • LOPRESTI, Roberto P. (1998). Constitución Arxentina Comentada. Buenos Aires: Unilat. ISBN 987-96049-3-8.
  • GARCIA PONS, Enrique (1997). Responsabilidad del Estáu: La xusticia y les sos llendes temporales. J.M. BOSCH Editor. ISBN 84-7698-409-X.
  • EKMEKDJIAN, Miguel Angel (1994). Comentario a la Reforma Constitucional de 1994. Buenos Aires: Depalma. ISBN 950-14-0797-7.
  • LINAR QUINTANA, Segundu V. (1979). Les nueves constituciones del mundu. Buenos Aires: Plus ultra.
  • NINO, Carlos Santiago (2000). Fundamento de derechu constitucional. Buenos Aires: Astrea.
  • LÓPEZ MEDINA, Diego Eduardo (2004). Teoria Impura del Derechu. Bogotá D.C.: Universidá de los Andes - Universidá Nacional.
  • Alexy, Robert (2007). Teoría de los derechos fundamentales. Centru d'Estudios Politicos y Constitucionales. ISBN 978-84-259-1393-8.


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]