Delincuencia organizada

De Wikipedia

La delincuencia entamada ye l'actividad delictiva d'un grupu estructurado de trés o más persones qu'esista mientres ciertu tiempu y qu'actúe concertadamente col propósitu de cometer unu o más delitos graves o delitos tipificados con arreglu a la Convención de Palermo con mires a llograr, direuta o indireutamente, un beneficiu económicu, políticu o otru beneficiu d'orde material.[1]

Na sociedá usualmente cométese l'error d'usar indistintamente los conceutos de crime entamáu y organizaciones criminales. Dambos faen referencia a un grupu de persones que, buscando algamar los sos oxetivos (que pueden ser riqueza, poder, etc.yá que esto ye propiu de los grupos terroristes.), realicen aiciones que van en contra de la llexislación esistente. La diferencia central ente crime entamáu y grupu criminal, ye que nel primeru esisten persones colos venceyos necesarios pa evitar ser escorríos polos delitos que cometen o evitar la pena o castigu de los mesmos, y el grupu criminal nun tien estos venceyos.

El términu de crime entamáu utilizóse apocayá pa señalar a grupos de persones que se dediquen a traficar drogues, persones, cometer secuestros, asesinatos, ente otros delitos.

Col propósitu d'harmonizar la definición sobre delincuencia entamada y promover mecanismos de cooperación pal so combate a nivel internacional, en 2000 les Naciones Xuníes adoptaron en Palermo, Italia, la Convención de les Naciones Xuníes contra la Delincuencia Entamada Transnacional. En dichu preséu recueyen definiciones universales sobre esti fenómenu y establécense mecanismos pal so combate.[1]

Estructura[editar | editar la fonte]

Cuando col intre del tiempu la delincuencia "común", llega a tal estremu de "evolución" o "perfeccionamiento"; cuando degola les llendes de control gubernamental; cuando establez llinies especiales d'operación basaes nun sistema complexu, tipu empresarial, bien estructurado na so comisión; cuando escuerre al traviés de determinaes aiciones violentes la busca del poder, yá seya políticu, económicu o social, ye cuando podemos dicir, ensin batura a duldes, que tamos frente a un casu de delincuencia entamada.

El conceutu "delincuencia entamada" foi emplegáu per primer vegada pol criminólogo norteamericanu John Ladesco en 1929, pa designar a les operaciones delictives provenientes de la mafia.

Esti tipu de delincuencia foi designada cola pallabra "entamada", yá que se refier a la "asociación", a la "sociedá", a la "corporación", al "grupu", al "sindicatu", a la "lliga", al "gremiu", a la "coalición", en sí a la "unión", como forma de conjuntar esfuercios en grupu; y col emplegu de la violencia, sobornu, intimidación y fuercia, los delincuentes llevaben a cabu les sos actividaes illegales.

La Delincuencia Entamada güei ye unu de los problemes más grandes que sufre la humanidá xeneral y ye que como podemos ver nun pasa nin un solu día ensin que veamos les sos consecuencies direuta o indireutamente. Cabo mentar qu'esti tipu d'organización cunta con una cabeza y con individuos disciplinaos, toos siguiendo un mesmu oxetivu. La delincuencia entamada vese alimentada pola falta d'educación, y la falta de valores. Los distintos tipos de Delincuencia Entamada siempres esistieron dende dómines inmemoriales, pero claro non coles dimensiones que güei esisten y col nivel de sangre frío col que se desenvuelven y traten d'imponer la so voluntá.

Tradicionalmente la mayoría d'eses organizaciones tienen un orde xerárquicu. Güei día tán mutando a una organización en rede formando una netwar con llazos débiles y envernaes ente los nodos.[2]

La so ascensión nel mercáu puede lleva-yos a usar estratexes delictives como la estorsión o chantaxe, o l'asesinatu en busca de ganase'l favor de l'alministración, esaniciar a la competencia, sortear los procesos xurídicos en contra de tales actividaes o llograr recursos. Dada la durez de les estratexes emplegaes, el so réxime económicu más habitual ye'l de monopoliu nes zones de menor rendimientu económicu y el d'oligopolio nes de mayor. La consecución de dichu ascensu dio llugar a cruentos enfrentamientos armaos ente miembros de distintes bandes, ente los que cabo destacar la batalla ente Al Capone y Bugs Moren que remató cola masacre de San Valentín en 1929, na que fueron asesinaos los principales gángsters de Moren a manes de los de Capone, según tamién la llucha ente miembros de la mafia Colombiana, nel sieglu XXI y les lluches ente mafies mexicanes.

D'ende que'l crime entamáu fuera conceptualizado como una sociedá, que busca operar fora del control del pueblu y del gobiernu, pos arreya a miles de delincuentes que trabayen dientro de les sos estructures complexes, ordenaes y disciplinaes como cualquier corporación, mesmes que tán suxetes a regles aplicaes con responsabilidá.

El funcionamientu basar na adscripción moral a una especie de códigu d'honor, yá seya tácito o esplícitu, ente que los sos preceptos suelen atopase l'obrar con secretu y la omertá.

Definiciones nes distintes llexislaciones[editar | editar la fonte]

Llexislación canadiense[editar | editar la fonte]

La definición d'organizaciones criminales atópase na Llei C-95, seición 467.1(1),[3] que les define como:

cualquier grupu, asociación o cualesquier otru organismu que consta de cinco o más persones, yá seya formal o informalmente entamáu,
a) que tien como unu de les sos principales actividaes de la comisión d'un delitu so esta o cualesquier otra Llei del Parllamentu de que la pena máxima de prisión de cinco años o más, y
b) cualesquier o tolos miembros de los cualos participen o tienen, dientro de los últimos cinco años, dedicada a la comisión d'una serie d'esos delitos.[4]

Llexislación mexicana[editar | editar la fonte]

La llexislación mexicana diz al respeutu nel artículu 2º de la Llei Federal contra la Delincuencia Entamada (última reforma publicada DOF 23-01-2009) que:

Cuando trés o más persones entámense de fechu pa realizar, en forma permanente o repitida, conductes que por sigo o xuníes a otres, tienen como fin o resultancia cometer dalgunu o dalgunos de los delitos siguientes, van ser sancionaes por esi solu fechu, como miembros de la delincuencia entamada: terrorismu, delitos contra la salú (p.e. tráficu d'estupefacientes), falsificación o alteración de moneda, operaciones con recursos de procedencia ilícita, atroxu y tráficu d'armes, tráficu de indocumentados, tráficu d'órganos; corrupción,, pornografía , turismu sexual, tráficu de menores, lenocinio, en contra de persones menores de 18 años d'edá o de persones que nun tienen capacidá pa entender el significáu del fechu o de persones que nun tienen capacidá p'aguantalo, asaltu, secuestru y trata de persones.[5]

Combate internacional de la delincuencia entamada transnacional[editar | editar la fonte]

Oficina de Naciones Xuníes contra la Droga y el Delitu[editar | editar la fonte]

Sede de la Oficina de Naciones Xuníes contra la Droga y el Delitu en Viena, Austria.

La Oficina de les Naciones Xuníes contra la Droga y el Delitu tien como mandatu asistir a los Estaos miembros na so llucha contra'l narcotráficu, la criminalidad y el terrorismu. Establecida en 1977 sol nome de Programa de les Naciones Xuníes pa la Fiscalización Internacional de Drogues (PNUFID). Anque orixinalmente empobinada a la tema de les drogues, en 1997 encamentáronse-y tamién les temes rellacionaes cola prevención del delitu y la xusticia penal.

En marzu de 2004 establecer col so nome actual, col propósitu d'implementar dambos programes, sobre drogues y sobre prevención del delitu, d'una manera integrada. Tien les sos oficines centrales en Viena, una oficina d'enllaz en Nueva York, amás de presencia en más de 150 países al traviés de les sos oficines rexonales, de proyeutos y d'enllaz. El so presupuestu fuelga n'aprosimao un 90% en contribuciones voluntaries, principalmente de gobiernos.[6]

Interpol[editar | editar la fonte]

Sede de la Interpol en Lyon.

La Organización Internacional de Policía Criminal - INTERPOL ye la mayor organización de policía internacional, con 190 países miembros, polo cual ye la segunda organización internacional más grande del mundu, tan solo por detrás de les Naciones Xuníes. Creada en 1923, sofita y ayuda a toles organizaciones, autoridaes y servicios que la so misión ye prevenir o combatir la delincuencia internacional.

El cuartel xeneral de la organización ta en Lyon, Francia. El 13 de febreru de 2008 confirmar nel cargu de presidente interín a Arturo Herrera Verdugu, direutor xeneral de la Policía d'Investigaciones de Chile. Por ser enantes el vicepresidente de mayor antigüedá tuvo d'asumir por cuenta del arrenunciu'l 13 de xineru de 2008 de Jack Selebi, quien foi cesáu del so cargu de xefe de la policía sudafricana por cuenta de les acusaciones de corrupción qu'enfrenta en faciéndose pública la so rellación d'amistá con Glenn Agliotti, conocíu mafiosu del so país. Arturo Herrera ocupó'l cargu hasta la xunta de l'Asamblea Xeneral de la organización en ochobre de 2008, onde s'escoyó a Khoo Boon Hui. El secretariu xeneral ye Ronald K. Noble, quien enantes tuvo nel Departamentu de l'Ayalga de los Estaos Xuníos, siendo'l primera non européu n'ocupar el cargu.

Oxetivos[editar | editar la fonte]

La Organización Internacional de Policía Criminal Interpol define los sos oxetivos nel artículu 2 de los sos estatutu consistentes en:

"consiguir y desenvolver dientro del marcu de les lleis de los distintos países y del respetu a la declaración universal de Los Derechos Humanos, la más amplia asistencia reciproca de toles autoridaes de policía criminal"

Amás l'artículu 3 del mesmu estatutu precisa que: "esta rigorosamente prohibíu a la organización, toa actividá o intervención en cuestiones o asuntos de calter públicu, militar, relixosu o racial"

Calidá o condición de delincuente. comisión o execución d'un delitu. criminalidad o conxuntu de delitos clasificaos, con fines psicolóxicos y estadísticos

Distintes organizaciones criminales nel mundu[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Naciones Xuníes (2000). Convención de les Naciones Xuníes contra la Delincuencia Entamada Transnacional. Viena: Oficina de Naciones Xuníes contra la Droga y el Delitu, páx. 5. Consultáu'l 26 de marzu de 2013.
  2. Phil Williams,"Transnational, Criminal networks". Networks and Netwars: The Future of Terror, Cirme and Militancy. John Arquilla, David Ronfeldt. RAND corporation.2001
  3. Policía Montada del Canadá (24 d'ochobre de 2011). «What is Organized Crime?» (inglés). Consultáu'l 26 de marzu de 2013.
  4. Parllamentu de Canadá (1997). Ley C-95. Códigu Penal (n'inglés). Consultáu'l 26 de marzu de 2013.
  5. Cámara de Diputaos (20 d'abril de 2010). «Ley Federal contra la Delincuencia Organziada». Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'agostu de 2010. Consultáu'l 26 de marzu de 2013.
  6. Embaxada de Méxicu n'Austria (15 de payares de 2010). «Oficina de les Naciones Xuníes contra la Droga y el Delitu». Consultáu'l 26 de marzu de 2013.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Norman Lewis. La Honorable Sociedá: La Mafia siciliana y los sos oríxenes. Alba. Barcelona, 2009.
  • Edgardo Buscaglia. Lavado de Dinero y Corrupción Política: El Arte de la Delincuencia Organizada. Penguin Random House. Mexico, 2015.
  • Lliriu Abbate y Peter Gómez. Cómplices. Los homes de Provenzano. De Corleone al Parllamentu. Península. Barcelona, 2008.
  • Andrea Camilleri. Vós nun sabéis. Sacavera. Barcelona, 2008.
  • Francesco Forgione. Ndrangheta. Destín. Barcelona, 2009.
  • Roberto Saviano. Gomorra: un viaxe al imperiu económicu y al suañu de poder de la Camorra. Alderique. Barcelona, 2007.
  • Ombretta Ingrascì. Muyeres d'honor. El papel de la muyer na Mafia. Traducción de Patricia Orts. 451 Editores. Madrid, 2008.
  • Nicola Gratteri y Antonio Nicaso. Fratelli di sangue. Mondadori, 2009.
  • Rosaria Capacchione. L'oru della Camorra. Rizzoli, 2008.
  • Antonella Mascali. Lotta civile, contro -y Mafie y l'illegalità. Chiarelettere, 2009. 305 páxines.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]