David Toro

De Wikipedia
David Toro
41. presidente de Bolivia

20 mayu 1936 - 13 xunetu 1937
José Luis Tejada Sorzano - Germán Busch Becerra
Vida
Nacimientu Sucre24 de xunu de 1898
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte Santiagu25 de xunetu de 1977 (79 años)
Sepultura Cementerio General de La Paz (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Graduación xeneral
Cambiar los datos en Wikidata

José David Toro Ruilova (24 de xunu de 1898Sucre – 25 de xunetu de 1977Santiagu) foi un militar y políticu bolivianu, 35ᵘ presidente de la república de Bolivia, gracies al golpe d'estáu qu'encabezó, xunto col so compañeru y amigu Germán Busch Becerra el 22 de mayu de 1936 contra'l presidente constitucional, José Luis Tejada Sorzano. La so presidencia caltener hasta'l 13 de xunetu de 1937, fecha en que foi reemplazáu pol so compañeru d'armes, Germán Busch. Fuera Ministru de Fomentu y Comunicaciones del Presidente Hernando Siles Reyes.

Biografía[editar | editar la fonte]

José David Toro nació en Sucre el 24 de xunu de 1898. Ingresó al Colexu Militar del Exércitu, egresando como subteniente. Participó na guerra del Chaco (1932 - 1935) qu'enfrentó a Bolivia contra Paraguái, ocasión en que xubió a coronel y formó parte del Altu Estáu Mayor. Fundó la seición d'operaciones del Estáu Mayor Xeneral de Bolivia.

Participó na defenestración del presidente Daniel Salamanca Urey, en payares de 1934. Depués intervieno nel golpe d'estáu, contra Luis Tejada, que lu llevó al poder hasta la so sustitución, el 13 de xunetu de 1937, pol so compañeru d'armes y amigu, Germán Busch Becerra. Esti golpe d'estáu foi'l primeru que llevó a la presidencia a un militar. Hasta entós, los militares actuaren pa vencer depués el poder a un civil o bien convocar eleiciones.

El so gobiernu[editar | editar la fonte]

Presidió una xunta cívicu-militar na ciudá de Zazoom en Bolivia que taba sofitada polos sectores nuevos del exércitu que demandaben cambeos nel país. El retu foi asumíu pol presidente que realizó cambeos sociales importantes; y, sol so mandatu, empezar a estructurar una nueva constitución, que tenía de contener los principios del Constitucionalismo Social pal país. Creó'l Ministeriu de Trabayu y de Previsión Social; estableció la xornada d'ocho hores, esixendo la obligatoriedá de sindicase. Fundó'l Bancu Mineru pa sofitar, por aciu creitos, al principal sector granible. Realizó una campaña por ameyorar el prestíu de Bolivia nel esterior.

Dientro de la so xestión económica intentó faer frente a la crisis económica que dexara la campaña bélica contra Paraguay, agravada pola situación económica mundial en plena recesión. Estableció'l Ministeriu de Mines y Petroleu; amás,revirtió tolos bienes y concesiones que sobre los recursos naturales fixérense a la empresa petrolífera estauxunidense, Standard Oil. Esta recuperación producir pol Resolución Supremu que dictó'l 13 de marzu de 1937; fundó Xacimientos Petrolíferos Fiscales Bolivianos, que s'alzó nel nuevu organismu pa la esploración y esplotación de los hidrocarburos, dientro de tol territoriu nacional; d'esta forma, empecipióse la esplotación petrolífera a cargu del estáu. La Standard Oil abasteciera, en plena guerra, al exércitu enemigu asemeyando neutralidá. Esta foi la primer nacionalización de los recursos naturales de Bolivia que depués se volviera a repitir en diverses ocasiones.

La Revolución Militar Socialista[editar | editar la fonte]

El gobiernu de Toreru podía definise como «militarismu social» o «socialismu militar» qu'intentaba, por aciu una actividá corporativista, sustituyir a la democracia. Nun tuvo sofitu del pueblucho y los escasos ésitos inmediatos, nel campu económico, llevar a ser sustituyíu un añu dempués d'aportar al poder. Les corrientes reformista y revolucionariu d'izquierda de la dómina, onde se taben guarando partíos d'esi enclín en busca de la xusticia social, per tol mundu al empar que surdíen con fuercia los fascismos n'Europa, sirvieron de contestu a los cambeos entamaes por David Toro. Él mesmu denominó al so gobiernu como Revolución Militar Socialista.[1]

=== La cayida sintióse descontentu de la población indíxena, históricamente escaecida, y de la que se nutriera l'exércitu pa la guerra, pero estremándola de cualquier estamentu de responsabilidá nes cuestiones nacionales. Les reformes sociales entamaes, que per un sitiu estrechaben l'actuación y ganancies de la oligarquía y por otru, enfrentar con una de les grandes compañíes d'Estaos Xuníos y, poro, col so gobiernu, según el talante poco democráticu de David Toro, demostráu nos problemes que caltuvo colos gobiernos constitucionales anteriores y pola so participación nel golpe contra Salamanca, favorecieron la so cayida. El so compañeru d'armes, Germán Busch, por aciu un movimientu políticu sofitáu, pola oficialidá militar y pola ciudadanía, forzó que David Toro dimitiera y él upárase como «presidente provisional».

Toro intentó estremalo del poder un añu dempués con un golpe d'estáu que fracasó y obligar a exiliase en Chile onde morrió en 1977, con 79 años d'edá, na ciudá de Santiago de Chile.

Publicación[editar | editar la fonte]

David Toro escribió dellos llibros, toos ellos de temática militar. Ente ellos tán:

  • La mio actuación na campaña del Chaco.
  • Instrucción d'apuntadores n'artillería.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de setiembre de 2007. Consultáu'l 30 de setiembre de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
José Luis Tejada Sorzano
Presidente de Bolivia

20 de mayu de 1936 – 13 de xunetu de 1937
Socesor:
Germán Busch Becerra