Danza de los arcos

De Wikipedia

La danza de los arcos de Ciñu ye una danza secular que se trenza como homenaxe a la patrona del mar, como ye la Virxe del Carmen, o al patrón de la llocalidá, nesti casu San Bartolomé.

Dende tiempos inmemorables los marineros de Ciñu rinden homenaxe a los sos patrones con una danza que se compón por un númberu impar d'homes afatiaos con una vistimienta blanca afatada con unos llazos de colores nel so costazu esquierdu, una banda cruciada de derecha a izquierda que puede ser de distintos colores y un pañuelu floriáu a la cintura.

El que va delantre, denomináu guía, ye l'encargáu de sincronizar los movimientos col postreru, denomináu cola. Estos dos baillarinos estremar por llevar un mantón de Manila.

Esti baille foi lleváu a otros pueblos de Galicia, como por casu Camariñas, por xente de Ciñu que se treslladó a faer el so trabayu de marineros, como fueron los hermanos Crisanto, Andrés, Gervasio Martínez, los del "Peitudo", los del "Canteiro", etc. que s'encargaron de llevar esti baille polos distintos pueblos marineros.

El cargu del guía, al que puede optar cualquier baillarín, foi ostentáu mientres los tiempos pol tíu Peitudo, Andrés del Canteiro, Antonio del Jalucho, Antonio O Cavicho, Riega, Donato, La Perlina...

Los arcos de madera afataos en forma de flor de papel son movíos al son de la música faciendo distintes filigranes y formes que tanto caractericen esti baille.

Los distintos pasos con bailles denominar Ponte Altu, Ponte Baxa, Culebrina, Cascoxu, Paséu Llargu y Nuedu.

Venceyada dende siempres a los marineros, la danza d'arcos acompaña inexorablemente los festexos que se celebren na villa. Naide conoz a ciencia cierta la so antigüedá, nin la so procedencia, magar los pasos del baille fueron tresmitiéndose a lo llargo de los años de manera inalterada de padres a fíos.

Cásique tolos mozos del pueblu en dalguna dómina de les sos vida formaron parte d'esti masculín baille cariñés, anque anguaño la tradición afíxose con naturalidá a los tiempos que cuerren, y la posibilidá de participar abrióse al xéneru femenín.

Primeramente a cada celebración, los arcos de madera son engalanaos polos mesmos integrantes de la danza colos más vistosos colores, formando una formosa culiebra multicolor.

El día más álgido del añu pa la danza d'arcos ye'l 16 de xunetu, festividá de la Virxe del Carmen, patrona de los marineros. Nesta fecha l'agrupación acompaña per tierra y per mar a la santa homenaxándola, depués de la impresionante travesía marina a los cantiles de Ortegal, con tou un estensu recital de pasos y figures inverosímiles heredaes de xeneración en xeneración.

Esta danza puede trate en diverses festividaes de los estaos d'Hidalgo, Méxicu y Puebla, ta llena de pasos bien complexos, y xiros sorprendentes y vistosos, executaos por pareyes d'homes que dancien en filera y que porten los estremos d'unos arcos decoraos con flores de papel. La so vistimienta ye blanca y lleven pañoletes cruciaes sobre'l pechu. Esta danza baillar los grupos étnicos otomíes del estáu de Méxicu nel conceyu de Acambay ....


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]