Daniel Salamanca

De Wikipedia
Daniel Salamanca
39. presidente de Bolivia

5 marzu 1931 - 27 payares 1934
Carlos Blanco Galindo - José Luis Tejada Sorzano
diputáu de Bolivia

Vida
Nacimientu Cochabamba8 de xunetu de 1863
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte Cochabamba17 de xunetu de 1935 (72 años)
Sepultura Cementerio General de Cochabamba (es) Traducir
Causa de la muerte cáncanu d'estómagu
Familia
Casáu con Sara Ugarte de Salamanca
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuabogáu
Creencies
Partíu políticu Partido Republicano Genuino (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Daniel Domingo Salamanca Urey (8 de xunetu de 1863Cochabamba – 17 de xunetu de 1935Cochabamba) foi un abogáu y políticu bolivianu que foi Presidente Constitucional de la República escoyíu pol Congresu Nacional de 1931. Mientres el so mandatu producióse la Guerra del Chaco (1932 - 1935).

Biografía[editar | editar la fonte]

Daniel Salamanca nació na ciudá de Cochabamba el 7 de xunu de 1868. Empezó los sos estudios primarios en 1875 y los secundarios en 1883 saliendo bachiller en 1887. Sigo colos sos estudios cimeros ingresando a la carrera de derechu de la universidá Mayor de San Simón onde egreso como abogáu en 1892 amás de desempeñar el puestu de catedráticu universitariu d'Economía Política na mesma institución. Nel añu 1900 foi escoyíu diputáu por Cochabamba empecipiando asina una llarga carrera política onde la so figura destacóse siempres por sobre los sos adversarios. Foi un críticu acerbo de los errores y abusos del partíu lliberal. En marzu de 1931 llegó a la presidencia por un alcuerdu de los trés partíos políticos esistentes en Bolivia.

Según David Alvéstegui nel tercer tomu de la so monumental biografía: "Ingresó Salamanca al edificiu de la presidencia non col altivu ánimu de quien hai de mandar a una nación, sinón cola sufrida actitú del cautivu que va cumplir, zarráu nun penal, un periodu de trabayos forzaos". Faltáben-y entós bien pocos meses pa cumplir los 63 años d'edá.

Aquexáu por una estenosis al píloru sufrió de tarrecibles dolores abdominales mientres tola so vida lo que-y obligó a una dieta rigorosa. Esto definió'l so calter taciturno, de poques pallabres y escasa sorrisa. Prefería la soledá, l'estudiu zarráu nel so escritoriu con una frazada cubrir los pies y un infaltable pitu na mano xunto con una fuerte taza de café.

La so imaxe reflexaba la pulcritud, la honradez, la honestidá del pensamientu. Yera dueñu d'una amargosa y fina ironía. Cuando dende'l Comandu del Exércitu Bolivianu avisáron-y que'l so fíu morriera por culpa d'una bala perdida, respondió: "Toos nuesos soldaos muerren heroicamente solo'l mio fíu morrió por casualidá".

La Guerra del Chaco[editar | editar la fonte]

"En momentos de crisis y de congoxa institucional, cuando tou paecía naufragar y fundise, volvíase los güeyos a él como al solu puntu de salvación. Y yera'l faru de les conciencies acoradaes polos males de la patria, l'abelugu de tolos sedientos de xusticia, llibertá, seguridad… Salamanca conoció como naide… el fervor allucinante de los ensames… Ye con esti taumaturgu que Bolivia corrió la más peligrosa de les sos aventures, conoció la más terrible de les sos desdichas".
Querejazu Calvo (en Querejazu Calvo, 1981, páx. 35)

Yera partidariu de la solución militar del conflictu de llendes chaqueño col Paraguay. Dixo nuna ocasión (1928) que

"Según los homes que pecaron tienen de sometese a la prueba del fueu pa salvar les sos almes na vida eterna, asina los países como'l nuesu, que cometieron errores de política interna y esterna, tienen de sometese a la prueba del fueu, que n'el nuesu casu nun puede ser otra que'l conflictu col Paraguay".
D. Salamanca (en Dunkerley, 1987, páx. 207)

Una vegada qu'asumió la presidencia y por cuenta de la mala situación económica pola que travesaba'l país, moderó la so actitú proponiendo la desmilitarización del Chaco Boreal y l'amenorgamientu de los gastos militares. Sicasí caltuvo la "penetración" pacífica boliviana metanes la crisis mundial solicitando préstamos patrióticos a los empresarios del estañu. Unu de los motivos de la guerra dar con tomar y destrucción, per parte del exércitu bolivianu, del fortín paraguayo Carlos A. López allugáu sobre la llaguna Pitiantuta, aición que se realizó ensin la so conocencia nin aprobación.

El Presidente Salamanca escribió nes sos Memories:

"Llanamente tengo de declarar que yo tenía los propósitu d'emprestar especial atención a la cuestión del Chaco. Hasta entós, esti magno interés bolivianu, o fuera desdexáu polos gobiernos anteriores o mereciera de los más previsores una atención accidental y secundaria. Diba nesti asuntu non solo la honra sinón el supremu interés del porvenir de Bolivia, tantu p'asegurar los sos territorios del sureste, constantemente usurpaos, como p'abrir una salida al Ríu de la Plata".
D. Salamanca (en Antezana Villagrán, 1979, páx. 68)

L'historiador bolivianu Querejazu Calvo atribúye-y la responsabilidá d'engañar al pueblu bolivianu amosando la recuperación paraguaya de la llaguna Pitiantuta (xunetu de 1932) como si fuera un ataque inxustificáu a la soberanía boliviana. Depués, ensin poder controlar los sucesos que desencadenaren irresponsablemente los militares del Altu Mandu y la presión de los partíos de la oposición, a los cualos finalmente sumar, amestó la ocupación, ensin causa, de trés fortines paraguayos y una actitú cada vez más ríxida de nun axustar la so devolución lo qu'emburrió al gobierno paraguayu a una sola respuesta: la guerra.

La rellación ente Salamanca y l'altu mandu y la d'estos ente sigo foi difícil mientres tola guerra yá que munchos teníen ambiciones polítiques y corporatives qu'afectaben la conducción de les operaciones.

La clase militar llegara a formar una especie de casta privilexada, curioso cerrada a los profanos, d'accesu puramente oficial y que los sos componentes progresaben masónicamente en graos y soldaes per aición del tiempu […] Xuníos n'estrecha solidaridá d'intereses, frente al Gobiernu y a la nación toa, […], acabaron per amosar, al contautu cola guerra, tola soberbia de que taben enfusaos. […] Desgraciadamente tanta soberbia militar diba acompañada de la incapacidá y de la derrota, con toles sos aciages consecuencies. […] Crear nel Chaco un campu propio y zarrao en qu'ellos pudieren movese con toa llibertá. Eso sí, ciscaben soldaos, camiones, provisiones, armes y municiones en cantidaes crecientes ensin atender a les posibilidaes financieres que llindaben los esfuercios del Gobiernu (a pesar de la so bona voluntá).
Presidente D. Salamanca (Guachalla, 1978, p. 90 y 91).

Mientres la guerra, la so aguda intuición llevar a prevenir a los oficiales del Altu Mandu sobre'l peligru de determinaes operaciones militares que resultaron dempués totalmente acertaes. Asina, previénolu a Kundt sobre les graves consecuencies estratéxiques en casu de que fracasara la so anunciada turniada contra Nanawa, en xunetu de 1933.

El "corralito" de Villamontes[editar | editar la fonte]

Na so llarga llucha contra lo que Salamanca consideraba como una incapacidá crónica del comandu bolivianu y ante la estrueldosa resultancia de la batalla d'El Carmen intentó reemplazar al comandante del exércitu bolivianu, xeneral Peñaranda, pero foi derrocáu por un golpe militar lideráu por esti oficial, conocíu como'l "Corralito de Villamontes", el 27 de payares de 1934.

"De toles revoluciones o golpes d'Estáu en Bolivia, esta foi una de les más grotesques. Estrayxéronse tropes de les trincheres y en plena zona d'operaciones, a doce quilómetros del enemigu, los principales xefes fixeron apuntar cañones a la residencia onde s'agospiaba l'avieyáu xefe del gobiernu, arrodiar de soldaos armaos con fusiles y ametralladores, y con actitúes valentones, afalaes en dalgunos d'ellos pol alcohol libado mientres la nueche de vixilia, prindaron a la so víctima y más tarde esixéron-y el so arrenunciu. Salamanca robló'l documentu cuasi gociosu de que los militares, a quien nunca envalorara y a quien culpaba de los desastres de la guerra, quitaren de los sos llombos una cruz que se-y fixera demasiáu pesada y condergárense a sí mesmos ante'l xuiciu de la hestoria, con un actu que pol llugar y les circunstancies en que se producía tenía carauterístiques d'una traición a la Patria".
Querejazu Calvo (1979, páx. 185)

El 27 de payares, aproximao a les 19:00 hores, dende Villamontes, tresmitió per radio al pueblu bolivianu: En virtú de razones abondes que pesen nel mio ánimu, faigo arrenunciu y desdexación definitiva del cargu de presidente constitucional de la república. Como socesor foi designáu'l so vicepresidente, José Luis Tejada Sorzano.

Fallecimiento[editar | editar la fonte]

Daniel Salamanca finó de secute d'un cáncer estomacal na ciudá de Cochabamba, Bolivia el 17 de xunetu de 1935 a los 67 años d'edá. A otru día, en Puestu Merín cerca de Villamontes, producióse'l primer alcuentru ente los comandantes de los exércitos bolivianu y paraguayu: el xeneral Enrique Peñaranda y el xeneral José Félix Estigarribia. Güei los sos restos fuelguen nel campusantu d'esa ciudá.


Predecesor:
Carlos Blanco Galindo
Presidente de Bolivia

5 de marzu de 1931 - 1 d'avientu de 1934
Socesor:
José Luis Tejada Sorzano

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Antezana Villagrán, Jorge.La Guerra del Chaco. Vol. 2. Editorial Calama. 1979
  • Dunkerley, James: Oríxenes del poder militar: Bolivia 1879-1935. Quipus, 1987.
  • Querejazu Calvo, Roberto: Llallagua: hestoria d'un monte. Cochabamba-La Paz (Bolivia): Los Amigos del Llibru, 1977.
  • Querejazu Calvo, Roberto: Historia de la Guerra del Chaco. La Paz (Bolivia): Editorial Mocedá, 1990.
  • Querejazu Calvo, Roberto: Masamaclay. Historia política, diplomática y militar de la guerra del Chaco. Cochabamba-La Paz (Bolivia): Los Amigos del Llibru, 1981.