Dalva de Oliveira

De Wikipedia
Dalva de Oliveira
Vida
Nacimientu Rio Claro (es) Traducir5 de mayu de 1917[1]
Nacionalidá Bandera de Brasil Brasil
Muerte Rio de Janeiro31 d'agostu de 1972[1] (55 años)
Sepultura cementerio de San Francisco Javier (es) Traducir
Causa de la muerte cáncer d'esófagu
Familia
Casada con Herivelto Martins
Fíos/es Pery Ribeiro
Estudios
Llingües falaes portugués
Oficiu cantantecompositora
Seudónimos Dalva de Oliveira[2]
Xéneru artísticu música popular brasilana
Mena de voz contraltu
Instrumentu musical voz
IMDb nm0210654
Cambiar los datos en Wikidata

Vicentina de Paula Oliveira, conocíu como Dalva de Oliveira (5 de mayu de 1917Rio Claro (es) Traducir – 31 d'agostu de 1972Rio de Janeiro)[3] foi una cantante brasilana y una de les "dives" de la Yera de la Radio.[4] Los sos mayores ésitos inclúin Segredo (1947), Tudo acabáu (1950), Ave Maria (1950), y Teus olhos verdes (1961). Amás, grabó frecuentemente col so fíu Pery Ribeiro, del so matrimoniu col compositor Herivelto Martins. Morrió víctima d'una hemorraxa interna, probablemente causada pol cáncer.

Según la revista Rolling Stone, Dalva de Oliveira foi considerada la 32da mayor voz de la música brasilana de tolos tiempos.

Biografía[editar | editar la fonte]

Dalva nació'l 5 de mayu de 1917 en Rio Claro, São Paulo, Brasil. Foi fía d'un carpinteru, Mário de Paula Oliveira conocíu como Mário Carioca, y de la portuguesa Alice do Espírito Santo Oliveira. El so padre amás de ser carpinteru tamién yera un músicu semiprofesional tocando'l clarinete y el saxofón con un grupu llamáu Vos Oito Batutes. El so padre morrió cuando Dalva tenía apenes ocho años d'edá, y, como resultancia, Dalva y los sos trés hermanes fueron asitiaes nun orfanatu, onde Dalva permaneció mientres trés años. Nel orfanatu, Dalva aprendió a tocar el pianu y l'órganu, según el cantar coral. Dalva dexó l'orfanatu por cuenta de una enfermedá, y foi vivir cola so madre na ciudá de São Paulo.[5]

En 1933, siendo inda una adolescente, Dalva empezó a trabayar como cantante, viaxando (xunto cola so madre) con un grupu empobináu por Antônio Zovetti.[5] A partir d'entós, Dalva pasó un añu como cantante habitual en Rádio Mineira nel estáu de Minas Gerais. Cola esperanza de llograr l'ésitu nuna etapa más grande, Dalva y la so madre camudar a Rio de Janeiro. De primeres, Dalva tenía que trabayar nuna fábrica, ente que la so madre trabayaba como muyer de llimpieza.

En 1935, nel Cine Pátria, Dalva conoció a Herivelto Martins quien formaba al llau de Francisco Sena la popular Dupla Preto y Branco. En 1936, Dalva y Herivelto casáronse. Los trés renombraron al grupu como Trio de Ouro, que caltúvose hasta 1948. En 1936, sicasí, foi contratada por Rádio Mayrink Veiga, la emisora más poderosa de Rio de Janeiro nesi momentu.

En 1936, Dalva y Herivelto casáronse. Y al añu siguiente, arrendaron una casa y empezaron una vida conxugal formalizada en 1937 nel calendariu, que se celebra na Ilesia católica y celébrase nun ritual na sablera d'Umbanda. La unión produció dos fíos, los cantantes Peri Oliveira Martins (Pery Ribeiro) y Ubiratan Oliveira Martins. La unión duró hasta 1947, cuando les constantes engarradielles y traiciones por Herivelto punxeron fin al matrimoniu. Les falses acusaciones que bilordiaben a la moral Dalva fueron publicaes por Herivelto, cola ayuda del periodista David Nasser, nel Diário da Noite fixeron que'l conseyu tutelar unviaren a Pery y a Ubiratan a un internáu, alegando que la madre nun tenía una bona conducta moral pa educar a los fíos, que la llevaron a la desesperación y la depresión. Los neños namái podíen visitar a los sos padres nos díes festivos y fines de selmana, y ser capaces de salir d'ellí ensin dulda a los dieciocho años. Dalva lluchó pola custodia y espereció por ello. En 1949 Dalva y Herivelto oficiaron la so separación, nun divorciu. La separación y el divorciu de la pareya fueron enllargaos, amargos y públicos. La so disputa y les sos acusaciones mutues presentáronse non yá na cobertoria de prensa, sinón nes lletres de los cantares grabaos per caúnu d'ellos.[4][5] Cuando dexó a Herivelto, una parte del públicu vio a Dalva como una muyer cayida; otra parte, como rebelde y heroína. Dalva foi citada diciendo: "Tener tou: una casa, home, fíos, carrera, y dexé esa seguridá pa ganar la mio llibertá, pa recuperame como muyer". L'autora Maria Hupfer escribió d'ella: "Dalva convertir nel ídolu de les prostitutes, amigues y homosexuales, y foi excoriada poles ames de casa y los homes de la familia".[4]

En 1952, dempués de consagrase de nuevu nel mundu de la música y ganar el títulu de Reina de la Radio, Dalva de Oliveira decide dise de xira por Arxentina, pa conocer el país y cantar en Buenos Aires. Nesi momentu conoz a Tito Climent, quien se convierte en primer llugar nel so amigu, de siguío nel so mánager, y más dempués nel so segundu home, cuando Dalva treslladar a Buenos Aires, diendo vivir a la casa de Tito, primero que la unión seya oficial. Dalva nun quería tener fíos por cuenta de la so carrera, que tomó'l so tiempu, pero siempres quixo una neña. Por esta razón, adoptó una neña nun orfanatu de Buenos Aires, a quien llamó Dalva Lúcia Oliveira Climent. Dalva y Tito, dempués de dos años viviendo xuntos, casáronse oficialmente nuna oficina de rexistru n'Arxentina, y vivieron xuntos mientres dellos años. De primeres, el matrimoniu foi feliz y estable, y criaron a la so fía con muncho amor y dedicación. Dempués de más de cuatro años de matrimoniu, la pareya vivió engarrando, debíu tamién a la carrera Dalva, quien vivía viaxando, y los sos fíos a quien constantemente visitaba en Brasil. Dalva yera una muyer senciella y quería por toos, faciendo amigos con facilidá, pero Tito quería una muyer fino y lleno de refinamientu, siempres dispuesta a satisfaer a toos nel saltu. Esta gran diferencia de temperamentos terminó'l matrimoniu a principios de los años 1960. Dalva viaxa a Brasil cola so fía, pero esi mesmu añu, Tito solicita a la xusticia la custodia de la neña, y Dalva torna a Buenos Aires, onde entra n'aición contra'l so home. Pa caltener el procesu hasta'l final, Dalva dexa la so carrera en Brasil y vase a vivir cola so fía en Buenos Aires hasta la promulgación de la decisión del xuez. Dalva y Tito van lluchar enforma pola custodia de la neña con engarradielles verbales, pero Tito terminó utilizando les mesmes pruebes usaes por Herivelto: Les noticia falses nos periódicos alrodiu de la moral suelta de la cantante. Bien murniu ya infeliz, perdió la custodia de la so fía y tornó Brasil, dando pidíu al divorciu.

Vuelve a entamar la so carrera, llogrando más ésitu que nunca. En 1963, dempués d'unos años separaos, la separación oficial ye finalmente concedida pol xuez, una y bones el matrimoniu ente estranxeros, nesi momentu, producióse un retrasu pa tramitar el divorciu. Dalva de Oliveira torna a Buenos Aires pa roblar los papeles y divórciase de Tito, volviendo pocu dempués a Brasil. Los sos pequeños momentos de felicidá produciéronse cuando los sos trés fíos visitar nes vacaciones escolares de xineru. Fueron a visitar a la so madre en Rio de Janeiro, y pasaron un mes con Dalva, nel so casona. La cantante atayó tolos conciertos del mes pa tar colos sos fíos. El so deséu yera vivir colos trés, siempres xuntos, un suañu que nunca pudo llograr. Los años pasaben. Dalva vivía sola na so casona, y acostumárase a la soledá. Tuviera dellos novios, como cantantes y actores, pero yeren rellaciones ensin compromisu, que polo generalduraban una nueche o unos meses, pos nun quería enferronase a cualesquier, pos nun pretendía casase otra vegada, solamente vivía la so vida colos homes que lu frecuentaron. Tamién tuvo tiempu pa caltener una rellación porque viaxó alredor del mundu en xires musicales. Taba concentrada na so carrera y llogrando más ésitu que nunca, cuando ensin querer conoz a Manuel Nuno Carpinteiro, un home venti años menor qu'ella, polo que se namoraron perdidamente, con quien volvió afayar l'amor. Casáronse, y ésti sería'l so últimu home. Al asumir l'amor, foi blancu de prexuicios, pola gran diferencia d'edá, pero Dalva nun oyó a los otros, y escuchó la voz del so corazón, siguiendo los pasos de la felicidá. Con pocos meses d'amor, fueron vivise xuntos, y ellí Dalva realcontró l'allegría de vivir.

El 18 d'agostu de 1965 Dalva y el so últimu maríu, Manuel Nuno Carpinteiro, na dómina que yera'l so noviu, sufrieron un grave accidente, él remanaba'l vehículu, cuando salíen d'un conciertu más de la cantante, onde bebieren enforma, cuando Manuel perdió'l control, sufrieron un accidente automovilísticu na ciudá de Rio de Janeiro, que nun causó mancaes a la pareya, pero resultó cola muerte por atropellamientu de cuatro persones. Manuel foi deteníu, y asumió que taba realmente remanando'l coche. Dalva desesperar cola situación del so amáu, y tola prensa informó'l fechu, perxudicando la so carrera. Nun-y importaron les crítiques, Dalva visitar na prisión, lo que foi un escándalu na sociedá, pos nesa dómina, una muyer que visitaba a los presos yera considerada una prostituta. Dalva contrató a un abogáu pa él, y dempués de meses, foi absueltu de l'acusación, teniendo que revertir la condena por prestación de servicios a les comunidaes carentes. A fines de los años 1960, dempués de que tolos procesos terminaron, Dalva y Manuel casáronse oficialmente nun rexistru, con una gran fiesta na casona de Dalva.

Carrera[editar | editar la fonte]

De voz afinada y bella, considerada la reina de la voz o la ruiseñora brasilana, la so estensión vocal diba del contraltu al sopranu.

En 1937 grabó xunto cola Dupla Preto y Branco, el batuque Itaquari y la marcha Ceci y Peri, dambes de Príncipe Pretinho. El discu foi un ésitu, dando delles presentaciones en radios. Foi César Ladeira nel so programa en Rádio Mayrink Veiga, quien anunció per primer vegada al Tríu de Ouro. En 1949 dexó al tríu, cuando viaxaben por Venezuela cola compañía de Dercy Gonçalves. En 1950 retomó'l so samba-cançao Ave Maria (Vicente Paiva y Jaime Redondo), siendo los dos últimos los grandes ésitos de la cantante. Al añu siguiente foi escoyida la Reina de la Radio y viaxó a Arxentina, presentándose na radio El Mundo de Buenos Aires, onde conoció a Tito Climent, quien se convirtió nel so mánager y dempués nel so maríu, padre de la so fía, como se mentó enantes. Tamién en 1951, filmó Maria da praia, dirixida por Paulo Wanderley; y Milagre d'amor empobinada por Moacir Fenelon.

Muerte[editar | editar la fonte]

Tres díes antes de la so muerte, Dalva presintió la so muerte y, per primer vegada na so llarga agonía mientres cuasi tres meses, lluchando pola so vida, faló de la muerte. Ella tenía un mensaxe pa la so meyor amiga, la cantora Dora Lopes, quien la acompañó nel hospital: «¡Quiero ser vistida y maquillada, como la xente acostumar a veme. Tol mundu va detener pa ver al traviés de mi!». Morrió'l 31 d'agostu de 1972, víctima d'una hemorraxa interna causada pol cáncer d'esófagu. La cantante tuvo'l so apoxéu artísticu nos años 1930, 1940 y 1950. El so cuerpu ta soterráu nel Cemitério Jardim da Saudade na ciudá de Rio de Janeiro.

Más informaciones[editar | editar la fonte]

Dalva realizó más de 400 grabaciones y la so voz atopar en dellos coros de los discos de Carmen Miranda, Orlando Silva, Francisco Alves, Mário Reis ente otros.

Na primer versión de la película Blancanieve y los siete nanos producida por Disney en 1938, Dalva de Oliveira dobló los diálogos del personaxe de Blanca Nieves.[6] Los cantares fueron interpretaes pola actriz de doblaxe Maria Clara Tati Jacome.

En 1974 foi homenaxada pola escuela de samba Acadêmicos de Santa Cruz cola trama O Rouxinol da Canção Brasileira.[7] En 1976 la Escola de Samba Turunas do Regatu (4ᵘ escola de samba do Brasil - Juiz de Fora - Minas Gerais) foi tricampeona del antroxu de la ciudá cola trama Estrela Dalva, que foi homenaxada de manera non biográfica, siendo la samba antolóxica na ciudá.

En 1987 la Escuela de Samba Imperatriz Leopoldinense llevó a Sapucaí la trama Estrela Dalva, siendo l'últimu trabayu del carnavalesco Arlindo Rodrigues.[8]

Marília Pêra interpretó a la cantante nel musical A ESTRELA DALVA en 1987 nel Teatru João Caetano.

Nel 2002 el dramaturgu mineru Pedro Paulo Cava produció y dirixó l'espectáculu teatral Estrela Dalva que'l so ésitu traducir nel repartu de 16 actores viaxar per delles capitales brasilanes y ciudaes nel interior de Minas Gerais, dempués de cuasi dos años en cartel na capital minera. Dalva foi interpretada por Rose Brant; Herivelto Martins por Léo Mendonza y Nilo Chagas por Diógenes Carvalho. L'espectáculu basar nel llibru de Renato Borghi y João Elísio Fonseca que foi afechu por Pedro Paulo Cava. Nel repartu tamién taben Diorcélio Antônio, Freddy Mozart, Rui Magalhães, Márcia Moreira, Leonardo Scarpelli, Felipe Vasconcelos, Libéria Nieves, Jai Baptista, Ivana Fernandes, Patrícia Rodrigues, Meibe Rodrigues, Fabrizio Teixeira y Bianca Xavier. La producción executiva foi de Cássia Cyrino y Luciana Tognolli. Tol repartu someter a meses de preparación vocal y corporal que daba vida y emoción siempres la ovación de pies per parte del públicu qu'enllenó les sesiones.

La vida de Dalva de Oliveira foi presentada en xineru del 2010 na miniserie Dalva y Herivelto: uma Canção d'Amor, producida pola Rede Globo. L'actriz Adriana Esteves interpretou Dalva, en cuanto l'actor Fábio Assunção interpretó a Herivelto Martins. La so vida foi ficcionalizada en dellos detalles amás de ser omitida la esistencia de la so fía Dalva Lúcia, quien tuvo presente nel hospital cuando la so madre cayó en coma, amás de la so otra hermana Margaret. Tito Climenti, el so segundu home tamién foi omitíu y en llugar d'ésti, foi creáu'l personaxe de Rick Valdez, según Nuno, el so últimu home, apaez col nome de Dorival.

Na ciudá de Rio Claro, hai una plaza nel so honor col nome de Dalva de Oliveira.

Cantores do Rádio, documental del 2009 empobináu por Gil Baroni retrata la "Yera de Ouro" de la radio brasilana.

Discografía[editar | editar la fonte]

Álbumes d'estudiu[editar | editar la fonte]

  • A Voz Sentimental do Brasil (1953)
  • Dalva de Oliveira, Roberto Inglês y sua orquestra (1955)
  • Vos Tangos Mais Famosos na Voz de Dalva de Oliveira (1957)
  • Dalva (1958)
  • Em Tudo Você (1960)
  • Tangos (1961)
  • Dalva de Oliveira (1961)
  • O Encantamento do Boleru (1962)
  • Tangos - Volume II (1963)
  • Ranchu da Praça Onze (1965)
  • La romantica Dalva de Oliveira (Arxentina) (1966)
  • A Cantora do Brasil (1967)
  • É Tempo d'Amar (1968)
  • Bandeira Branca (1970)

Álbumes recopilatorios[editar | editar la fonte]

  • Grossas Nuvens d'Amor (1972)
  • O Amor É O Ridículu da Vida (1973)
  • Dalva em Recital non Teatru Senac (1973)
  • Dalva de Oliveira Especial, Vol. 1 (1982)
  • Dalva de Oliveira - Série Vos Ídolo do Rádio vol. V (1987)
  • Trio de Ouro (1993)
  • Saudade… (1994)
  • Meus Momentos (1994)
  • Dalva de Oliveira (1995)
  • A Rainha da Voz (1997)
  • Dalva de Oliveira y Roberto Inglez y sua Orquestra (2000)
  • Bis - Dalva de Oliveira (2000)
  • Canta Dalva (2006)

Filmografía escoyida[editar | editar la fonte]

Ésitos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Data de consulta: 17 abril 2019.
  3. Biografía
  4. 4,0 4,1 4,2 Hupfer, Maria Luisa Rinaldi (2009). As rainhas do rádio: símbolos da nascente indústria cultural brasileira. São Paulo: Senac Editores.
  5. 5,0 5,1 5,2 Silva, Walter (2002). Eu vou te cuntar. São Paulo: Editores Associados Ltda. / Editora Codex.
  6. Chega de ilariê
  7. Nota do jornal O Globo
  8. Liesa.globo.com

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Isaurinha Garcia
(1950)
Reina de la Radio
1951 - 1953
Socesor:
Emilinha Borba (1953)