Crisis española de 1917

De Wikipedia

Crisis de 1917 ye'l nome que se da pola historiografía española al conxuntu de sucesos que tuvieron llugar nel branu de 1917 n'España, destacadamente tres desafío simultáneos que fixeron apeligrar al gobiernu ya inclusive al mesmu sistema de la Restauración: un movimientu militar (les Xuntes de Defensa), un movimientu políticu (l'Asamblea de Parllamentarios que tuvo llugar en Barcelona convocada pola Lliga Rexonalista), y un movimientu social (la fuelga xeneral revolucionaria). Coincidieron con una coxuntura internacional especialmente crítica nesi mesmu añu, posiblemente unu de los más cruciales en tola Historia. Sicasí, la historiografía mundial nun suel emplegar el nome de crisis pa esti periodu, acutar pa delles cuestiones puntuales rellacionaes cola Primer Guerra Mundial: la crisis de reclutamiento en Canadá[1] y la crisis de construcción naval n'Estaos Xuníos.[2] Hai que recordar qu'España caltúvose neutral mientres tol conflictu. La crisis española de 1917 enmarcar na crisis de la Restauración .

Coxuntura internacional[editar | editar la fonte]

El Slava, barcu de guerra rusu, inutilizáu polos alemanes nel Bálticu, ochobre de 1917.

En Rusia, la Revolución de febreru de 1917 baltara l'autocracia zarista, y el gobiernu de Kerenski intentaba construyir un sistema democráticu de la que siguía la guerra contra los Imperios Centrales (desastrosa en términos militares, económicos y humanos, y cada vez más impopular). El descontentu creciente taba siendo aprovecháu polos bolxeviques (produzse'l famosu viaxe de Lenin que traviesa Europa nun vagón selláu), que van algamar el poder na Revolución d'Ochobre del mesmu añu.

La Primer Guerra Mundial travesaba una fase d'incertidume, pos la ventaya alemana nel frente oriental (qu'en poco tiempu sería total, tres la paz por separáu -Tratáu de Brest-Litovsk, 3 de marzu de 1918- axustada colos soviéticos) compensar pola entrada en guerra de los Estaos Xuníos (6 d'abril), que desequilibraría el frente occidental.

Ensin que nesi momentu manifestárense'l so efeutos, nel iviernu de 1917-1918 empecipióse lo que nel bieniu siguiente (1918-1919) se develó como la más mortífera epidemia de la Edá Contemporánea (de fechu la postrera mortalidá catastrófica de la hestoria): la gripe español, llamada asina porque fueron los periódicos españoles, los únicos ensin someter a censura de guerra al ser España neutral, los primeres en falar d'ella. El númberu de muertos (ente 50 y 100 millones) superó llargamente a los causaos pola guerra; pero ésta, en gran midida, contribuyó a espandir la epidemia per tol mundu a una escala y velocidá nunca antes esperimentaes. Los efeutos n'España fueron graves: 8 millones d'arimaos y 300 000 muertos (amenorgaos a 147.114 nes estadístiques oficiales).[3]

La crisis n'España[editar | editar la fonte]

Barraca de la güerta valenciana. Esta precaria construcción rural tradicional siguía representando l'atrasu estructural de l'agricultura n'España y les míseres condiciones de vida de la mayor parte de la población, como denunciaba la novela social (Vicente Blasco Ibáñez publicara La Barraca en 1898 y Cañes y Barro en 1902). Los emigrantes a les zones urbanes y industrial -Cataluña, País Vascu y Madrid- empezaren a constituyir un creciente proletariáu con una conciencia de clase cada vez más entamada.

Economía y sociedá[editar | editar la fonte]

La neutralidá española fomentara les exportación de too tipu de productos, dende materies primes (agrícoles y mineres) hasta ciertes manufactures de la incipiente industrialización -concentrada nel testil catalán y la siderurxa vasca-; y les actividaes terciaries (fletes navales y servicios bancarios). El saldu de la balanza comercial pasó de ser negativu en más de cien millones de pesetes a ser positivu en quinientos millones.[4] La bona dómina pa los negocios favorecía a la burguesía industrial y comercial o la oligarquía terrateniente y financiero, pero coles mesmes produció una esguilada de precios (la crecedera de la producción real de bienes y servicios nun se traduz n'aumentu d'ufierta interna poles esportaciones) que nun diba acompañada por xubíes similares nos salarios. Ente que los beneficios algamaron tases de crecedera extraordinariamente importantes, baxó notablemente'l nivel de vida de les clases populares, fundamentalmente del proletariáu urbanu ya industrial, qu'aun así yera'l que demostró más capacidá de presión pa caltener siguíes xubíes salariales. Nel campu, la situación yera distinta: l'efeutu inflacionista yera mayor, pero la disponibilidad más direuta d'alimentos amortiguaba les sos consecuencies pal campesinado nel casu de los pequeños propietarios o renteros (predominantes na estructura agraria del norte d'España), que pudieron inclusive trate beneficiaos; pero non asina, sinón tou lo contrario pa los xornaleros ensin tierra, la parte fundamental de la población activa na metá sur d'España (sobremanera n'Andalucía o Estremadura). Los resultaos del procesu, visibles de forma aguda yá en 1917, fueron una violenta redistribución de rentes a escala nacional (tantu ente clases sociales como ente territorios), con agravación progresiva de les tensiones campu-ciudá (éxodu rural, contraste del nivel de desenvolvimientu ente la naciente industria y l'agricultura atrasada) y centro-periferia.[5]

Tres desafío[editar | editar la fonte]

Desafíu militar: les Xuntes de Defensa[editar | editar la fonte]

Creáronse les Xuntes de Defensa, un movimientu sindical militar ensin prever na llexislación, no que yera un claru desafíu al gobiernu del lliberal Manuel García Prieto que, impotente pa controlales, viose obligáu a dimitir. El so reemplazu, el conservador Eduardo Dato, optó por llegalizar les.

Les xuntes (qu'utilizaben un nome bien avezáu ente les instituciones españoles, y prestigiado pola hestoria na rebelión popular de la Guerra d'Independencia) dicíen defender los intereses de los oficiales de graduación entemedia, anque la so vocación d'intervenir en política rescamplaba.

Unu de les temes de mayor capacidá movilizadora dientro del exércitu viniera siendo la so obsesión pola unidá nacional, manifestada con claridá dende l'agresión al periódicu satíricu catalanista ¡Cu-Cut! (1905), tres la que'l gobiernu venció pa contenta-yos cola promulgación de la Llei de Xurisdicciones, que sometía a la xusticia militar les ofienses orales o escrites a la unidá de la patria, la bandera y l'honor del exércitu. La situación social de los militares yera peculiar, pos mientres los sos colegues de práuticamente tol mundu xubíen rápido por méritos de guerra y pola necesidá d'encuadrar xigantesques mases de soldaos, ellos víense amenorgaos a la inaición, que nin siquier podía compensase colos destinos en colonies, yá que se perdieren na Guerra d'España y Estaos Xuníos de 1898. Ello ye que había una verdadera "megacefalia" (16 000 oficiales pa 80 000 soldaos; ente que la movilizada Francia disponía namái de 29 000 pa mediu millón).[6] Dientro del exércitu español, víense situaciones d'agraviu comparativu ente los únicos destinos coloniales (en Marruecos) y el restu. La inflación diba minando cada vez más el poder adquisitivo de los salarios de los militares, qu'a diferencia de los más flexibles contratos de los obreros, dependíen de los ríxidos Presupuestos Xenerales del Estáu.

L'actividá de les Xuntes empezó nel primer trimestre de 1916 de resultes d'unes pruebes de aptitú pal mandu, parte d'un programa de modernización impulsáu pol gobiernu del Conde de Romanones. Ésti aceptó les sos protestes nun principiu, pero viendo la peligrosidá d'un movimientu cuasi-sindical nel exércitu, ordenó la disolución de les Xuntes, ensin nenguna efeutividá.[7] Entá en situación illegal, aumentaren el so tonu dende finales de 1916, sobremanera na bien activa impulsora del movimientu: la Xunta de Defensa de l'Arma d'Infantería de Barcelona, dirixida pol coronel Benito Márquez. A finales de mayu de 1917 producióse una enérxica reaición disciplinaria per parte del nuevu gobiernu empobináu entós por García Prieto, al traviés del ministru de Guerra xeneral Aguilera: l'arrestu nel Castiellu de Montjuïc de dellos de los sos miembros (dos tenientes, tres capitán, un comandante, un teniente coronel y un coronel -Benito Márquez, el más visible dirixente del movimientu-). Sicasí, la constitución inmediata d'una Xunta Suplente, que recibió la solidaridá de les xuntes d'Artillería y arma d'Inxenieros Inxenieros, ya inclusive de la Guardia Civil, nel so "respetuosa" pidimientu de llibertá pa los arrestaos (1 de xunu), supunxo un espectacular aumentu de la tensión militar, el llanzamientu d'un "órdagu" que García Prieto nun se vio con sofitos abondos p'asumir (el papel del rei dada la naturaleza del asuntu y la so especial vinculación col exércitu nun puede resalvase). Optó por dimitir, tres lo qu'Alfonso XIII encarga formar gobiernu a Eduardo Dato, que consideró oportunu vencer a les reivindicaciones militares, lliberando a los arrestaos y llegalizando les Xuntes. Pa caltener una postura firme de control de la situación, suspendiéronse les garantíes constitucionales y amontóse la censura de prensa.[8][7]

Desafíu políticu[editar | editar la fonte]

La burguesía catalanista taba representada pola Lliga Rexonalista, liderada por Francesc Cambó, y con una base de poder llocal apocayá adquirida (la Mancomunidá catalana, surdida en 1914 por agregamientu de les Diputaciones Provinciales y dirixida primeramente por Prat de la Riba, muertu este mesmu añu de 1917). En vista de la crisis abierta, Cambó esixó al gobiernu la convocatoria de Cortes, qu'ésti nun aceptó. Ante esa negativa, y l'imposibilidá utilizar calces parllamentarios ordinarios, pola non convocatoria de sesiones del Congresu, una gran parte de los diputaos escoyíos por circunscripciones catalanes (48, toos menos los de los partíos "dinásticos"), axuntar na llamada Asamblea de Parllamentarios de Barcelona a primeros de xunetu de 1917, qu'esixó la convocatoria d'eleiciones a Cortes Constituyentes, de cara a una nueva organización del Estáu que reconociera l'autonomía de les rexones. Tamién s'esixíen midíes urxentes nel terrén económico y militar. La conexón d'esti movimientu col descontentu económicu de los oficiales de rangu inferior de les Xuntes de Defensa yera altamente improbable, pero nun podía refugase, o siquier l'intentu se explicitó nuna proclama de l'Asamblea, que pidió que:

L'actu realizáu pol Exércitu'l primeru de xunu vaya siguíu d'una fonda renovación de la vida pública española, entamada y realizada por elementos políticos.

A pesar de nun representar una parte demasiáu amplia de los diputaos totales (menos del 10%), vivíase un ambiente pre-revolucionariu, que cuestionaba les bases del sistema políticu de la Restauración: la vez de los partíos dinásticos que fundaren Cánovas y Sagasta y el predominiu claru del poder executivu sobre'l llexislativu, con un papel arbitral del rei. La respuesta de Datu foi declarar sediciosa l'Asamblea, la suspensión de periódicos y la ocupación militar de Barcelona. A mediaos de xunetu, l'Asamblea volvió axuntase nel Salón de Xuntes del Palaciu del Parque de la Ciudadela, cola suma de dellos diputaos d'otres rexones (hasta un númberu de 68), de partíos republicanos (Alejandro Lerroux), reformistes (Melquiades Álvarez) y l'únicu diputáu socialista (Pablo Iglesias), que yá taba preparando'l movimientu huelguístico previstu pal mes siguiente. Los aconceyaos alcordaron que yera "indispensable la convocatoria de Cortes que, en funciones de Constituyentes, puedan deliberar sobre estos problemes [del país] y resolvelos". Pero, añadíen, eses Cortes nun van poder ser convocaes por un Gobiernu de partíu, sinón por "un Gobiernu qu'encarne y represente la voluntá soberana del país".[9] Alcordaron tamién volver axuntase'l 16 d'agostu n'Uviéu, pero la disolución de l'Asamblea pola fuercia pública -día 19 de xunetu-, y los fechos posterior torgar.[10] La buscada participación o aproximamientu d'Antonio Maura nun se produció.[11]

Desafíu social[editar | editar la fonte]

La ciudá de Barcelona, capital económica d'España,[12] yera especialmente conflictiva, como se demostrara na Selmana Tráxica de 1909. La crisis social taba enfrentando a un movimientu obreru, estremáu ente socialistes y anarquistes, qu'utilizaben tanto métodos pacíficos (fuelgues) como violentos (la aición direuta de los atentaos dacuando indiscriminaos, como'l del Llicéu de Barcelona en 1893) y una patronal qu'utilizaba tou tipu de táctiques (dende los esquiroles al pistolerismo). El movimientu obreru n'otres partes d'España taba menos desenvueltu, pero vio la oportunidá d'aprovechar la debilidá del enfrentamientu ente burguesía industrial y gobiernu: la UXT (sindicatu socialista, más enllantáu en Madrid y País Vascu) convocó una fuelga xeneral revolucionaria (agostu de 1917), que recibió'l sofitu de la CNT (sindicatu anarquista, mayoritariu en Cataluña). Los dos sindicatos veníen averándose escontra una unidá, siquier nes aiciones, dende la fuelga d'avientu de 1916 y el llamáu Pactu de Zaragoza. L'alcuerdu pa una fuelga xeneral foi robláu en Madrid a finales de marzu de 1917 polos uxetistas Julián Besteiro y Francisco Largo Caballero, y los cenetistas Salvador Siguí y Ángel Pestaña, ya incluyía un estensu manifiestu:[13]

Col fin de camudar a les clases dominantes a aquellos cambeos fundamentales del sistema que garanticen al pueblu'l mínimu de condiciones decorosas de vida y de desenvolvimientu de les sos actividaes emancipadores, imponse que'l proletariáu español emplegue la fuelga xeneral, ensin plazu definíu de terminación, como l'arma más poderosa que tien pa reivindicar los sos derechos.

Llegar a axustar, ante la oposición de los anarquistes, con partíos burgueses, destacadamente los republicanos d'Alejandro Lerroux. Falar de la constitución d'un gobiernu provisional, que tuviera a la figura más moderada de Melquiades Álvarez como presidente y Pablo Iglesias de ministru de trabayu.

L'espardimientu de la convocatoria de fuelga incluyó dalguna ambigüedá, pos si nun principiu falábase d'una fuelga "revolucionaria", en comunicaciones posteriores aportunar nel so calter "pacíficu". Sobremanera dende la UXT intentóse conscientemente evitar les fuelgues parciales, sectoriales y locales. Sicasí, el tiempu enllargáu pa la preparación de la fuelga operó na so contra. Les detenciones de los firmantes del manifiestu, el zarru de la Casa del Pueblu (llugar de xuntes de los socialistes) y distintes maniobres del gobiernu fixeron qu'hubiera una dispersión d'esfuercios, sobromanera la fuelga del sindicatu ferroviariu d'UXT de Valencia -9 d'agostu- en protesta poles detenciones, pero con motivos llaborales internos, que bastió la suma de les demás seiciones del sindicatu por tol país ente'l 10 y el 13 d'agostu.[14]

Aun así, al empezar la fuelga consiguióse paralizar les actividaes en cuasi toles grandes zones industriales (Vizcaya y Barcelona, inclusive delles menores como Yecla y Villena), urbanes (Madrid, Valencia, Zaragoza, La Coruña), y mineres (Ríu Tinto, Xaén, Asturies y Lleón); pero namái mientres unos pocos díes, a lo sumo una selmana. Nes ciudaes pequeñes y les zones rurales nun tuvo apenes repercusión. Les comunicaciones ferroviaries, un sector clave, nun se vieron alteriaes por enforma tiempu.[15]

La conclusión[editar | editar la fonte]

Alfonso XIII n'uniforme de capitán de húsares, por Joaquín Sorolla. La semeya foi pintáu en 1907, diez años antes d'estos fechos, pero amuesa la busca d'identificación del rei col exércitu. El mozu Borbón, fíu póstumu d'Alfonso XII el Pacificador (proclamáu rei por aciu un pronunciamientu militar tres el sexeniu revolucionariu), foi coronáu a la so mayoría d'edá (1902) y casáu en 1906, momentu en que salió vivu d'un atentáu (la bomba refundiada pol anarquista Mateo Morral na Cai Mayor de Madrid).

Tarrecíase que'l triple desafíu al gobiernu (militar, catalanista y proletariu) desaguara nuna revolución similar a la rusa; pero lo qu'asocedió ye que l'exércitu nun duldar en ponese a les órdenes del gobiernu pa reprimir la fuelga, no qu'emplegó tres díes, sacante delles zones como les cuenques mineres asturianes, nes cualos el conflictu duró cerca d'un mes. El mesmu coronel Márquez destacar na represión de la revuelta en Sabadell. La intervención del exércitu amás de bien esforcia colos güelguistes, llegó hasta estremos pocu respetuosos coles instituciones, como foi la violación de la inmunidá parllamentaria d'un diputáu republicanu, deteníu pol Capitán Xeneral de Cataluña.[14]

Caricatura del presidente del gobiernu Eduardo Dato apaecía en La Campana de Gracia de Barcelona titulada "La muerte política del Sr. Datu". El pie diz: "D'esta sí que non te escapes, Eduardito".

Mentanto, la Lliga, medrosa del baturiciu social, aceptó sofitar a un gobiernu de concentración nacional, promovíu viviegamente pol rei, presidíu de nuevu pol lliberal García Prieto y qu'incluyía a Cambó, col compromisu de celebrar eleiciones al añu siguiente (febreru de 1918), que'l so resultancia foi inciertu, ensin mayoría absoluta de nengún de los partíos. Esta situación yera inédita, yá que lo avezáu yera que los gobiernos monocolores-, que llegaben al poder non por ganar les eleiciones, sinón al ser llamaos pol rei, prepararen convenientemente les eleiciones (por aciu el conveniente encasillado de candidatos, que la so eleición taba garantizada pol caciquismu y el pucherazo o fraude descaráu en casu necesariu) y llograren un parllamentu fácil de controlar. Nesti casu, la composición multipartidista torgar, lo qu'obligó a un nuevu gobiernu de concentración, esta vegada presidíu por Maura. Lo mesmo asocedió nes siguientes eleiciones, de xunu de 1919. La recuperación del tradicional turnismo nun asocedió hasta les eleiciones d'avientu de 1920, entamaes en solitariu per Datu.

Mientres agostu de 1917, los miembros del comité de fuelga, ente los que destacaben los futuros líderes socialistes Francisco Largo Caballero y Julián Besteiro (Pablo Iglesias taba nos sos últimos años de vida) fueron deteníos, xulgaos y encarcelaos con una condena a cadena perpetua, anque eso nun torgar que nes eleiciones de febreru de 1918 toos fueren escoyíos diputaos. L'escándalu de caltener presos a diputaos inviolables condució a la so escarcelación tres una amplia campaña que cuntó col sofitu d'intelectuales como Manuel García Morente, Gumersindo de Azcárate o Gabriel Alomar. Indalecio Prieto fuxera a Francia y pudo tornar a tomar posesión de la so acta de diputáu (abril de 1918). Otros presos del comité de fuelga fueron Daniel Anguiano y Andrés Saborit. El republicanu Marcelino Domingo foi indultáu en payares. La resultancia en cifres de la represión foi en total 71 muertos 156 mancaos y unos dos mil deteníos.[16]

Salieron reforzaos tanto'l papel del rei como'l del exércitu na vida pública, y l'estrecha rellación esistente ente dambes instituciones. Aumentó la desafección d'amplies capes de la población (intelectuales, clase obrera, clases medies) frente al sistema políticu, que dende finales del sieglu xix venía recibiendo les crítiques rexeneracionistes, como les de Joaquín Costa, que ciscaben un ciruxanu de fierro. Esta figura o recursu retóricu, d'identificación revesosa, finalmente, a la siguiente crisis de gravedá (el desastre de Annual), sería encarnada pola institución que se demostró más poderosa: l'exércitu, concretada na persona del capitán xeneral de Barcelona: Miguel Primo de Rivera, que, aguiyáu pola burguesía catalana y ante la aquiescencia del rei, asumiría tol poder nuna Dictadura (1923).

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Artículu de la Wikipedia n'inglés. Un artículu sobre la tema en "Historica":[1] (n'inglés)
  2. Williams, William J. (1992) Wilson Administration and the Shipbuilding Crisis of 1917. Steel Ships and Wooden Steamers (n'inglés). Edwin Mellen Press. ISBN 978-0-7734-9492-3.
  3. Una curtia descripción con una caricatura española de la dómina, por Juan Carlos Losada: El gripe español En L'aventura de la Hestoria, El Mundo.
  4. García Queipo de Llano, 1997, p. 18.
  5. José Luis García Delgado Procesu inflacionista y política económica. Delles conclusiones en La economía española ente 1900 y 1923 en Tuñón de Lara (dir). op. cit., pgs. 447-448.
  6. García Queipo de Llano, 1997, p. 56.
  7. 7,0 7,1 García Queipo de Llano, 1997, p. 58.
  8. David Ruiz González: La crisis de 1917, en Tuñón de Lara, op. cit., tomu 8, p. 498;
  9. Juliá, Santos (1978). La Constitución de 1931. Madrid: Iustel, páx. 15-16. ISBN 978-84-9890-083-5.
  10. David Ruiz González: La crisis de 1917, en Tuñón de Lara, op. cit., tomu 8, pp. 498-499.
  11. García Queipo de Llano, 1997.
  12. , Esta calificación yera bien habitual na dómina, y respondía tanto a datos oxetivos (población, producción económica) como suxetivos. Una interpretación actual de la socesión de les "capitales económiques d'España" ta en Juan Velarde Fuertes L'ímpetu económicu de Madrid (ABC, 30-4-2007)
    Mientres la primer etapa de la Revolución industrial, la del carbón, el ferrocarril y la producción testil, la capital económica d'España foi Barcelona; mientres la segunda, la de l'automoción, la industria químico y la lletricidá, la capital foi, de xuru, Bilbao; pa la tercer, la de les TIC, la de la globalización económica y l'actividá ensin intervencionismos, ye Madrid.
  13. David Ruiz González: La crisis de 1917, en Tuñón de Lara, op. cit., tomu 8, p. 500.
  14. 14,0 14,1 García Queipo de Llano, 1997, p. 60.
  15. David Ruiz González: La crisis de 1917, en Tuñón de Lara, op. cit., tomu 8, p. 500-501.
  16. David Ruiz González, op. cit., p. 502

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Balanza Pérez, Manuela; Benejam i Arguimbau, Pilar; Llorens, Montserrat (1999) Ibérica, xeografía y hestoria, 5ª, Barcelona: Vicens Vives. ISBN 978-84-316-3480-3.
  • García Queipo de Llano, Genoveva (1997) El reináu d'Alfonso XIII XXV. ISBN 978-84-7679-318-3.
  • Martínez Cuadrado, Miguel (1986) La burguesía conservadora (1874-1931), 9ª VI, Madrid: Alianza Editorial. ISBN 978-84-206-2049-7.
  • (1984) Revolución burguesa, oligarquía y constitucionalismo, 2ª VIII, Barcelona: Editorial Labor. ISBN 978-84-335-9439-6.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]